אליפות העולם באתלטיקה – לקראת היום השני ומעט על מרתון הנשים / אלכס דוקורסקי

Khalifa International Stadium (1).jpg

לפני שנתייחס לגמרים של היום (שידור ישיר בערוץ 56, 5+, משעה 16:30), מספר מילים על ריצת מרתון הנשים אשר ריתקה אליה לא מעט אוהדי ספורט בארץ, שנשארו ערים עד השעות הקטנות של הלילה ועקבו אחרי הריצה של לונה צ'מטאי סלפטר. אלופת אירופה ב-10,000 מטר רצה בצורה מאוד "שמרנית" ומחושבת, תוך שהיא שומרת על קצב של 3:40 דקות לקילומטר, אולם מזג האוויר הקשה היה בעוכריה ולקראת הקילומטר השלושים היא נאלצה לפרוש, לאחר שחשה ברע ונחלשה משמעותית. מיותר לציין כי לונה לא היתה האתלטית היחידה שנפגעה מהתנאים. 30 רצות, מתוך 70 מזנקות, לא הגיעו לקו הסיום. רות צ'פנגטיש, הקנייתית המצוינת, ניצחה בריצה בתוצאה של 2:32:43 וזכתה באליפות העולם. במקום השני הגיעה אלופת העולם היוצאת, רוז צ'לימו מבחריין, עם 2:33:46, ושלישית סיימה הטליה ג'והאנס מנמיביה בתוצאה של 2:34:15. עבור האחרונה, שמגיעה ממדינה שנודעה בזכות הספרינטר הנהדר פרנקי פרדריקס, היה זה ההישג הגדול בקריירה הספורטיבית שלה, שהגיע בגיל 39, וזה כמובן מרשים ביותר.
לונה תתאושש מהחוייה הלא פשוטה בקטאר ותתכונן יחד עם דן סלפטר לקראת המטרה הגדולה הבאה, המשחקים האולימפיים בטוקיו בקיץ הבא.

מוקדם יותר, אדווה כהן זינקה למקצה הראשון של מוקדמות 3000 המכשולים. אדווה עשתה את כל מה שיכלה וסיימה את הריצה בתוצאה של 9:42.92, שלא הספיקה לעליה לגמר. שיאנית ישראל במקצוע וחניכתו של המאמן רומן פרדמן, שסיימה במקום החמישי באליפות אירופה האחרונה, תתרכז בשנה הקרובה בהשגת הקריטריון האולימפי, שעומד על 9:30.

תחרויות היום

בשעה 16:30 יתחילו תחרויות המוקדמות למאה מטר נשים. דיאנה וייסמן תזנק כבר במקצה הראשון. שיאנית ישראל (11.25) בת ה-21, שמודרכת על ידי אימה, אירינה, תצטרך לסיים בין שלוש הראשונות במקצה כדי לעלות לחצי הגמר או לחילופין להיות בין 6 האצניות שקבעו את הזמן המהיר ביותר מבין ששת המקצים, שלא העפילו אוטומטית. המשימה הזאת תהיה מאוד מורכבת ולשם העליה לחצי הגמר, דיאנה תצטרך לשפר את שיאה האישי. אחת מהאתלטיות שתרוץ במקצה לצד דיאנה תהיה שלי אן פרייזר פרייס הג'מייקנית בת ה-32, שבין עיטוריה הרבים נמנות שתי מדליות זהב אולימפיות במקצוע ושיא אישי של 10.70 שניות.

גמרים

19:25 – גמר יידוי הפטיש לנשים: היעדרה של אניטה וולודרצ'יק הפולניה – שיאנית העולם, אלופת העולם והאלופה האולימפית – פותחת לגמרי את התחרות. מספר יודות תיאבקנה ביניהן על הזהב העולמי. דיאנה פרייס האמריקאית, שמגיעה ממדינה שלא מצטיינת במקצוע, הינה בעלת תוצאת השנה הטובה ביותר בשדה, 78.24 (וגם השיא האישי הטוב מכולן). לצידה, תתחרינה על המדליות יודות מארצה, מבלארוס, מסין, מצרפת, מפולין, ממולדובה וממדינות נוספות.

20:40 – גמר הקפיצה לרוחק לגברים: חואן מיגל אצ'בריה הקובני הוא הקופץ הטוב ביותר בשדה. שיאו האישי הוא 8.68מ' והעונה חסרו לו שלושה ס"מ בלבד לתוצאה הזאת. גם בתחרות המוקדמות, שנערכה אתמול, הוא בלט מעל כולם, כשקפץ ל-8.40. 12 האתלטים בשדה כוללים מספר קופצים ברמה הגבוהה ביותר. ביניהם ניתן למצוא את אלוף העולם המכהן, לובו מאניונגה מדרום אפריקה, ג'ף הנדרסון, האלוף האולימפי מארה"ב, מיליטיאדיס טנטוגלו, אלוף אירופה היווני וקופצים מעולים נוספים.

21:10 – גמר 10,000 לנשים: גם כאן, תנאי מזג האוויר לא יקלו על שדה הרצות. סיפאן חסן ההולנדית, מהרצות הרב גוניות בהיסטוריה, שמצטיינת בכל המרחקים בין 800 מטר לחצי המרתון, היא אחת המועמדות הבכירות לניצחון. לא מן הנמנע כי הריצה תתנהל בצורה טקטית, כלומר הרצות יפתחו בקצב איטי ויגבירו משמעותית בהמשך. במקרה כזה, המהירות של חסן, אחת הרצות הטובות בעולם ל-1500 מטר, עשויה בהחלט לשחק לטובתה. נוסף על חסן, השדה כולל מספר רצות מעולות, שבהחלט לא יקלו על ההולנדית בת ה-28. רשימה חלקית תכלול את לטסינבט גידיי האתיופית ובת ארצה, סנברי טפרה, מולי האדל האמריקאית והלן אובירי הקנייתית.

22:15 – גמר 100 מטר לגברים: זהו הגמר העולמי הראשון, לאחר חמישה רצופים, שבו לא יקח חלק אוסיין בולט. עוד קודם לכן, בשעה 18:45 יתקיימו שלושת מקצי חצי הגמר. בהנחה שהם יעפילו לגמר, האצנים האמריקאיים – ג'סטין גאטלין בן ה-37 (שמגן בדוחא על תוארו העולמי) וכריסטיאן קולמן (סגנו של הראשון באליפות העולם לפני שנתיים) הם המועמדים לזכות. האחרון מחזיק בתוצאת השנה בעולם, 9.81, ושיא האישי מהיר מכך בשתי מאיות. אצנים נוספים שיתמודדו על המדליות (בהנחה שיעפילו לגמר, כאמור) יהיו יוהאן בלייק מג'מייקה, אקאני סימבינה מדרום אפריקה וז'ארנל יוז הבריטי, אלוף אירופה במקצוע.

23:30 – 50 ק"מ הליכה לגברים ולנשים – ההלכים יצטרכו להתמודד עם המרחק הרב יחד עם מזג האוויר הקשה וזה לא יהיה קל, בלשון המעטה. אלופי העולם המכהנים, יוהאן דיניץ, הצרפתי הנפלא בן ה-41, ואינס הנריקז, הפורטוגלית בת ה-39, ינסו להגן על תוארם.


לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. תודה אלכס, מעניין מאוד.
    חבל שלומה לא סיימה, הבנתי שהיא דווקא התאמנה בצורה מאוד ממוקדת לשעה המאוחרת ולטמפרטורות הגבוהות.
    אבל ככה זה, לפעמים ישנם גורמים בלתי צפויים. חבל גם על אדווה. בהצלחה לוייסמן.

  2. תודה
    רק לא ברור איך חלק מהאחרון כן סיימו את המרתון?
    אולי זה לא היה היום שלה? ביוריתמוס ודברים מהסוג הזה.
    אולי היתה צריכה לשתות יותר מים לפני תחילת התחרות? בפתיחה היא הובילה לפי מה שקראתי, אולי הוציאה יותר מדיי אנרגיה בהתחלה והתייבשה?

    1. חושב שבמובנים רבים זאת היתה מעין "רולטה רוסית". היא ניסתה לקרר את עצמה עם כובעים טבולים בקרח ומגבות, אבל כנראה ששום דבר לא יכול להכין את האדם להתמודד עם מאמץ כזה בתנאים כאלה.

      1. מקווה שבמרתונים הבאים התנאים יתאימו.
        בכל מקרה ולפי מה שקראתי כשני שליש מהרצות סיימו את המשימה המפרכת בהצלחה.

        1. בחייך, דוקטור, היית פעם אתלט? אפילו סתם חובבן? אפילו סתם הליכות? משוכנע שכן.
          זה לא רק החום הקיצוני, אלא קודם כל הלחות. היא הגיעה לכ-80 אחוז, ועל 30 פלוס מעלות, עומס החום שנוצר אומר שבעצם בלתי אפשרי לקיים ככה פעילות, קל וחומר לרוץ מרתון… פשוט מסלול עינויים וסיבולת בתנאים קיצוניים, לא תחרות ספורט.
          אני מאוד מאוד מתפלא שבכלל נותנים יד לדבר כזה, הוא עלול לגבות קורבנות בנפש במקרה הקיצוני, או לגרום לנזקי חום קשים. ההתפרקות של לונה, שהגיעה מוכנה כמה שאפשר, שעשתה הכל נכון בריצה, במיוחד השמירה הקפדנית על הקצב – רק מעידה על זה. תנאים מאוד קיצוניים שיכולים לפרק כל אחד.

  3. תודה רבה, כיף לקרוא.
    היה מדהים לראות, גם אתמול, את הקפיצה לרוחק. כאילו כלום לא זז שם. קארל לואיס היה גם היום, מתוך שינה, מנצח ב-20-30 סנטימטר פור…

      1. נכון, אבל פאוול היה הבלחה חד פעמית.
        המקבצים של קרל הגדול, כשהוא היה טורח להתחרות, היו חסרי תקדים. כל הזמן הסתובב שם, באיזורי בימון.
        עד היום אני משוכנע שאם לואיס היה קצת יותר משקיע ברוחק (ולא בתור תוספת לקצרות) – הוא היה פורץ את ה-9 מטר.
        .
        אגב, הזהב של גייל היום, גם הוא הבלחה משוגעת…
        הוא עלה אחרון מהמוקדמות עם פחות מ-8, פשוט עלוב… הגיע לגמר עם שיא אישי של 8.24…ונתן קפיצת שיא של 8.69!! שיפור של 45 ס"מ לשיא האישי בקפיצה אחת!!!
        אלכס, זה לא מריח קצת חשוד??

  4. תודה אלכס. יכול להיות שנראה את קולמן עושה את הקפיצה השנה והופך לאלוף העולם. חבל שהזניקו את מרתון הנשים במזג האוויר הזה – אליפות עולם שבה 43% מהמשתתפות לא מצליחות לסיים את הריצה מאוד פוגעת ביוקרת המעמד

    1. אני חושב שמרגע שהוחלט שהתחרות היא בדוחא, ובתאריך הזה ספציפית, אין לדחות ריצות ואין לעשות שינויים (כמו להעביר את המרתון למקום אחר).
      הטעות היתה בקביעת המקום והמועד הנוכחיים, הם לא מאפשרים קיום ריצות ברמה גבוהה.

  5. איזה כיף לקרוא אותך אלכס. כאן בעתון המקומי אפס, ואפילו ב-ESPN חייבים ללכת לעמודים הפנימיים. אני מקווה שבעוד עשרה ימים כשנגור כבר סופחית באטלנטה, העתון של העיר (אחד הטובים!) יכסה דברים כאלה.
    תודה

  6. מישהו יודע מה ישודר היום בערב ובאיזה ערוץ? הריצה של סיפאן ל 10000 צריכה להיות משהו משהו (לפחות מבחינה טקטית, שיאים לא ירשמו כאן . . .)

  7. העולים לגמר 100 המטר לגברים (22:15):
    1. כריסטיאן קולמן (ארה"ב. קבע את הזמן המהיר ביותר בחצי הגמר, 9.88).
    2. ג'סטין גאטלין (ארה"ב)
    3. אנדרה דה גראס (קנדה)
    4. ארון בראון (קנדה)
    5. ז'ארנל יוז (בריטניה)
    6. פליפה טורטו (איטליה)
    7. אקאני סימבינה (דרא"פ)
    8. יוהאן בלייק (ג'מייקה)

  8. ריצת ה 10000 מ נשים היתה טובה מאוד. גידי רצה כל כך יפה, שמתי עליה עין כבר מההתחלה . . .חבל שחסן ניצחה, עם סגנון הריצה המכוער שלה.
    אבל איזה כוח יש לה, חבל על הזמן. היא היתה יכולה לרוץ אפילו יותר מהר אם לא היתה שומרת כוח ורצה ריצה טקטית.
    מישהו יכול להסביר מה היו הריצות המוזרות האלה, של 4×400 מעורב גברים ונשים?

  9. אלכס תודה רבה סיכום נהדר התבאסתי לקרוא היום על לונה ( להזכיר גם את המשחקים האולימפים בריו היא לא סיימה) אגב אני מהרהר לאן הייתה מגיעה רם הייתה רצה את ה 10,000 שם היא אלופת אירופה יש לך אינדקציה ?
    ראיתי את ה 100 שם קולמן הוכיח שהוא הכי מתקרב להיות היורש של בולט .
    אלמלא החשדנות הטבעית הייתי מצדיע לגאטלין שאם הוא באמת נקי עשה דבר גדול בגיל מתקדם והבנתי ששבר או לפחות השווה את מספר המדליות ב 100 מטר מאליפויות עולם (5) .

    1. אהרון, תודה על הדברים. קשה מאוד להעריך לאן לונה יכלה להגיע בריצת 10,000 בדוחא. תוצאתה במירוץ הכביש בהולנד לעשרה ק"מ, 30:04, היא פנטסטית וכמובן מעידה גם על הפוטנציאל במסלול.
      מצד שני, אין מישהי כיום שמסוגלת להתמודד עם שינויי הקצב של סיפאן חסן בגלל ההתמקצעות של האחרונה בריצות בינוניות.
      קשה לי, אם כך, אפילו לנסות ולהעריך מה היה קורה אילו…
      מאמין שהיא עוד תרוץ את המרחק על המסלול ובכביש ובהתאם לכך היא ובעלה יחליטו על המקצוע שבו תשתתף בטוקיו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט