הזוכה בתואר הראשון של העונה: הפועל ירושלים ניצחה את מכבי תל אביב בגמר גביע ווינר / עידן ארווץ

שחקני הפועל ירושלים מניפים את גביע ווינר (איציק בלניצקי)
מחזיקת גביע ווינר לשנת 2019 – הפועל ירושלים! צילום: איציק בלניצקי

כמה כיף לחזור למגרשים. אתמול, התקיים גמר גביע ווינר לשנת 2019 ונערך בהיכל הטוטו שבחולון.

הרבה פעמים, אנשים נוטים לזלזל במפעל הזה אבל הוא הצליח לנבא את האלופה בארבע מתוך שש השנים האחרונות, וגם כשמכבי ראשל"צ לקחה אליפות ב-2016 למרות גביע ווינר של מכבי ת"א, היא החזירה את החוב ב-2019. הדעות בקרב אוהדי הכדורסל חלוקות לגבי המפעל הנ"ל. חלקם מייחסים אותו כטורניר הכנה לעונה הקרובה, בעוד החלק השני מחשיב אותו כתואר לכל דבר. זה מה שיפה בו – אוהדי הקבוצה שהפסידה מחשיבים אותו כטורניר הכנה בעוד הקבוצה המנצחת בהחלט תחשיב אותו כתואר לכל דבר.

אל הגמר השנה, הגיעו 2 הגדולות של הכדורסל הישראלי: הפועל ירושלים ומכבי תל אביב. בשביל הירושלמים, זו הייתה הפעם ה-7 במעמד הגמר של המפעל הזה, בעוד הצהובים הגיעו בפעם ה-10. ירושלים זכתה בגביע 4 פעמים בעבר, בעוד מכבי זכתה 7. אמנם מאזן הניצחונות בין ירושלים למכבי בעבר הוא 24:97 למכבי, אך אם נסתכל על 7 השנים האחרונות, המאזן הוא 10:12 לירושלים. הפועל לא מפחדת יותר להסתכל בלבן של העיניים ולא יורדת מהצהובים. מנגד, כשמדובר בגמר על תואר ב-3 השנים האחרונות, המאזן הוא 1:2 למכבי.

אין מה לדבר על ההיסטוריה המדהימה של שני המועדונים האלה: מכבי עם 53 אליפויות, 6 אירופה, 44 גביעי המדינה, 7 גביעי ווינר. מהצד השני של הזירה, ירושלים עם 2 אליפויות בלבד, 5 פעמים מחזיקת גביע המדינה ו-5 פעמים מחזיקת גביע ווינר. אמנם יש פער בהיסטוריה בין המועדונים, אבל בהווה, כאמור, ירושלים מסתכלת בלבן של העיניים של הצהובים, בטח אחרי הזכייה בגביע המדינה בעונה שעברה.

בכדי להגיע למעמד הגמר, ירושלים עברה ברבע הגמר את באר שבע 70:95 ובחצי הגמר את נס ציונה 88:94. מכבי, מנגד, ניצחה ברבע הגמר את הפועל תל אביב 67:87 ובחצי הגמר את עירוני נהריה 65:76. שתי הקבוצות נראו טוב מאוד בטורניר, ולמרות ריצת 0-15 של נס ציונה על ירושלים בדקות הסיום של המשחק, ירושלים סימנה וי גם עליה.

בעניין הסגלים: הפועל ירושלים לא רשמה את טיישון תומאס הפצוע ואייזיאה קאזינס, בעוד מכבי לא רשמה את אות'לו האנטר, סנדי כהן, טיילר דורסי ואנג'לו קלויארו. קווינסי אייסי יערוך בכורה בצהוב.

שתי הקבוצות הביאו הרבה מאוד קהל, כמעט חצי-חצי באולם. רעש מחריש אוזניים בכל חלקי המשחק, כיאה לכל המשחקים בין שתי הקבוצות – בשל היריבות המרה בין הקבוצות והקהלים שלהן.

רבע 1: 20-28 לירושלים

החמישייה של הפועל ירושלים: תמיר בלאט, ג'יימס פלדין שחווה משחק רע בחצי הגמר, טרנט לוקט שהתגלה כאקס פקטור הירושלמי, סולימאן בריימו ועידן זלמנסון. החמישייה של מכבי ת"א: נייט וולטרס, סקוטי ווילבקין, אלייז'ה בראיינט, עומרי כספי וטאריק בלאק. בחצי הגמר, פלדין עלה על הלוח רק ברבע האחרון. אתמול, הוא פתח את המשחק מאוד אגרסיבי וקלע את 5 הנקודות הראשונות במשחק מהקו. טאריק בלאק נכנס מהר למשחק אצל הצהובים, אבל תמיר בלאט עם 5 אסיסטים ב-4 וחצי הדקות הראשונות של המשחק קבע שליטה ירושלמית בהתמודדות. עומרי כספי שם את הנקודות הראשונות שלו, וסולימאן בריימו נכנס לעניינים – 9:16 אדום. הפועל ירושלים התחילה את המשחק עם 12-12 מהקו לעומת 1-4 של מכבי. ג'יימס פלדין עם 13 נקודות ברבע הראשון הגדיל את הפער ל-15-26 לירושלים, זוסמן וכהן צמצמו ובסוף הרבע הראשון התוצאה עומדת על 20-28 אדום.

מחצית: 46-46

הרבע השני היה ללא ספק הרבע של מכבי תל אביב, או לפחות החצי השני שלו. תמיר בלאט ויובל זוסמן פתחו את הרבע ב-2 שלשות, וג'יימס פלדין בעוד שלשה משלו מעלה את ירושלים ליתרון דו ספרתי חדש, 23:34. מינדאוגאס קופשאס הירושלמי מתנשא לגובה של 2.16 מ' אבל לא הפסיק להחטיא לייאפים פנויים לחלוטין. את נקודות הבכורה שלו הוא השיג מהקו, משם יש לו יד טובה. כספי ובראיינט המשיכו להוריד את הפער, לוקט עם ביצים של שור מחזיר בשלשה אבל אלייז'ה בראיינט עם לייאפ במתפרצת מקפיץ את הקהל התל אביבי באוויר, כשהתוצאה היא 35-40 לירושלים. לאחר פסק הזמן, לוקט שוב היה זה ששם את הסל, ווילבקין המשיך לצמק בשלשה משלו ורצף הסלים נמשך עם 2 סלים של בריימו, אחד של וולטרס ואחד של בראיינט, כשהתוצאה היא 46:42 אדום. 10 שניות לסיום המחצית, תמיר בלאט זורק שלשה מקילומטר, בחוץ, בלאק על הריבאונד מוסר לוולטרס שמוצא את כספי לדאנק קל על הבאזר של המחצית – הקאמבק של מכבי הושלם. שוויון 46:46 במחצית.

במחצית, הסתובבתי קצת ליד חדרי ההלבשה של שתי הקבוצות. מרגישים לגמרי את ההבדלים באנרגיה של כל אחת מהן. מצד אחד, מכבי רגועים כאשר המומנטום ללא ספק אצלם. מנגד, בחדר ההלבשה הירושלמי קטש צעק על השחקנים שלו כמו מטורף במטרה לדרבן אותם לחזור ולשחק כמו ברבע הראשון.

רבע 3: 65-63 למכבי

המחצית השנייה התחילה ביתרון ראשון של מכבי תל אביב מידיו של ווילבקין, רצף סלים של זלמנסון, בריימו ובלאק קבע 49-52 צהוב. ג'ייקובן בראון קלע שלשה במעבר והחזיר את היתרון לירושלים, כספי, כהן ובראיינט קלעו לזכות מכבי והיתרון של הצהובים צמח ל-54-59. בנקודה הזו, נשלח מינדאוגאס קופשאס לקו, שם, כאמור, יש לו יד טובה, ועצר ריצת 0:7 צהובה. דני אבדיה עלה על הלוח לאחר ריבאונד התקפה אבל נמרוד לוי הגיב בשלשה, 61:59 למכבי, 2:55 לסוף הרבע. אייסי עלה על הלוח גם כן מהקו, בריימו עם AND1, החטיא את העונשין אבל אבדיה נגע בכדור והשופטים החליטו שיש 2 נקודות, 63:63. אלייז'ה בראיינט נשלח אל הקו 45 שניות לסוף הרבע וקבע את תוצאתו – 63:65 לצהובים.

סיום המשחק: 83-84 אדום-זהב

מכבי התחילה את הרבע האחרון במומנטום חיובי, עם אלייז'ה בראיינט שקלע את 5 הנקודות הראשונות ברבע כולל שלשה במעבר שהגדילה את הפער הצהוב ל-7 הפרש (63:70, יתרון שיא במשחק) והורידה תקוות להרבה אוהדים ירושלמים. ג'ייקובן בראון חזר מהטיים-אאוט עם סל ענק, ו-2 סלים של טימור וקופשאס העבירו את המומנטום לצד האדום כשזה רק נקודה לתל אביבים, 69:70. זוסמן בסל, 2 שלשות של לוקט ואייסי וזה 3 הפרש למכבי, 5:35 לסיום. ריצת 0-10 ירושלמית שכללה שלשה של ג'ייקובן בראון יחד עם סל ועבירה של ג'יימס פלדין השלימה מהפך והעלתה את הירושלמים ליתרון 4, 2:01 לסיום. כספי עם שלשה ענקית השאירה סימני חיים אצל הצהובים, אבל בריימו עם סל אחרי עוד אסיסט של בלאט, וההפרש הוא 3 אדום, 43 שניות לסיום. וולטרס החטיא, בלאק לקח ריבאונד התקפה קריטי, סחט עבירה מלוקט וקלע בקור רוח פעמיים מהקו, 84:83 לירושלים, 29 שניות לסוף. בראון חדר והחטיא, בריימו לקח את הריבאונד והחטיא גם אבל לוקט העיף את הכדור אל פלדין ותם הטקס, 83:84 לירושלים שזוכה בתואר הראשון של העונה.

קלעים בהפועל ירושלים: ג'יימס פלדין 21 (3-5 לשלוש, 6-6 מהקו), סולימאן בריימו 16 (6-11 מהשדה), ג'ייקובן בראון 12, טרנט לוקט 10 (4-6 מהשדה, 5 חטיפות), מינדאוגאס קופשאס 9 (5-6 מהקו, 6 ריב', כולם בהתקפה), תמיר בלאט 7 (8 אסיסטים), עידן זלמנסון 4, נמרוד לוי 3, בר טימור 2.

קלעים במכבי תל אביב: אלייז'ה בראיינט 18 (4 איבודים), עומרי כספי 14, סקוטי ווילבקין 11 (7 אסיסטים), טאריק בלאק 10, יובל זוסמן 9 (1-5 לשלוש), ג'ייק כהן 8, נייט וולטרס 6 (5 אסיסטים), קווינסי אייסי 5, דני אבדיה 2.

ל-MVP של הגמר, נבחר סולימאן בריימו, שהצטיין עם 16 נק', 5 ריב', 2 חס' ומדד 20.

סולימאן בריימו עם תואר ה-MVP (חגי מיכאלי)
סולימאן בריימו, ה-MVP של הגמר. צילום: חגי מיכאלי

לפוסט הזה יש 4 תגובות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט