העתיד בידיים שלו / גל עתיר

זהו פוסט בכורה של הגולש גל עתיר, בן 30 מקיבוץ עינת. אוהד ספורט עם חיבה עזה ל-NBA ול-NFL, אוהד את הטימברוולבס והויקינגס.

בימים בהם הנבחרת האמריקאית לאליפות העולם שנערכת בסין, די רחוקה מלהצדיק את השם המחייב ״הדרים טים״ כפי שהכדורסל האמריקאי הרגיל אותנו בשלושת העשורים האחרונים, צומחת בארצות הברית אחת מהתקוות של הכדורסל העולמי בכלל והאמריקאי בפרט. לא, אני לא מדבר על זאיון וויליאמסון, שכבודו במקומו מונח, אלא על בייטס. אמאני בייטס והוא רק בן 15.5.

בייטס שבגיל 12 נמדד בגובה של 1.98 מטר נחשב לשחקן הכי טוב בארה״ב לכיתות ז׳, והיום בגיל 15 וחצי, בגובה 2.06 מטר (נכון לכתיבת שורות אלה) הוא נחשב לא רק לכדורסלן הטוב בעולם לגילו, הוא גם נחשב לשחקן הכדורסל הכי טוב בתיכונים בארה״ב כיום ולדעת לא מעט מאנשי עולם הכדורסל האמריקאי הוא הפרוספקט הכי מסקרן בעולם כיום.

בכיתה ד׳ בייטס הצעיר היה בגובה 1.83 מטר, ובכיתה ו׳ 1.88 מטר ואז, תוך שנה אחת בלבד, צמח לגובה של 1.98 מטר.

״זה קרה ממש בין לילה, יום אחד קמתי פשוט הייתי ענק וזה ממש כיף להיות כל כך גבוה..״,

אמר בראיון ל״דטרויט ניוז״ בכתבה נרחבת שנעשתה עליו ב2017, ומאז בייטס לא הביט אחורה, כאשר גובהו היום הוא כ2.06 ושוב, הילד בן 15.5.

אבא שלו, שראה את האהבה של הילד לכדור הכתום שהזכירה לו את עצמו, לקח את הילד כפרויקט חיים, ועד היום הוא המאמן האישי של אמאני וגם המאמן והבעלים של קבוצת ה AAU בה משחק בייטס,

״Bates Fundamentals”.

הסיפור של אמאני מתחיל באולם הכדורסל באן ארבור, מישיגן שהיה מלא עד אפס מקום, מראה נדיר למשחק של חטיבות ביניים.

כל מי שרק נמשך לכדור הכתום רצה לראות את הפלא, ששמו רץ בכל האתרים, מפה לאוזן, נותן הופעה.

והוא הגיע, ונתן הופעה, איזו הופעה.

בסוף הרבע הראשון היה כבר עם 28 נקודות, כאשר ברוב הזמן של הרבעים השני והשלישי הוא בכלל נח בספסל, אבל בזכות יכולת הקליעה, החדירה והאתלטיות שלו, שהיו נדירים כבר אז,

בסוף המשחק הוביל את קבוצתו לניצחון כשהוא קולע 48 נקודות, במגוון של דרכים.

קליעה משלוש, יש.

קליעה מחצי מרחק, בוודאי.

הובלת כדור וכוח מתפרץ, שליטה בכדור וחדירות, ישר להיילייטס בכל הרשת, ותוסיפו לזה יכולת הגנתית והרבה קילר אינסטינקט, דאנקים מרהיבים, מנהיגות ומעל הכל רעב להמשיך ולהשתפר, ללמוד את המשחק ולנצח.

וכל זה בגיל 12.

כך נולד לו ההייפ סביב אמאני בייטס.

אמאני בייטס נחשב אז לשחקן הכי טוב באמריקה לכיתות ז׳.

האהבה לכדור הכתום החלה אצל בייטס כבר בגיל 3, כאשר אמאני, בן לאי.ג׳יי, שחקן כדורסל לשעבר עם עבר של 6 שנים באירופה, גילה את הכדור הכתום ולא עזב אותו, כדרר ללא הפסקה ביום (למרות הבקשות של אמא שלו שיחדל), וישן איתו בלילה.

אמאני ואבא שלו החליטו לעשות הכל כדי להפוך את אמאני לשחקן המושלם, ואמאני עשה כל מה שאבא שלו דרש ממנו כשחקן.

אביו של אמאני שבעברו כשחקן ותפקידו היה קלעי, החליט להתחיל לעבוד עם אמאני קודם כל על הזריקה שלו.

זריקות לשלוש, חצי מרחק, וכל מרחב הקליעה, ולאחר מכן עברו לשליטה בכדור וכדרור, חדירות וראיית משחק, אספקטים שנדירים אצל שחקן בגובה של אמאני ובטח בגיל שלו, יחד עם האורך שלו, אספקטים שהופכים אותו לשחקן ווינג גבוה שיש לו את כל החבילה, מצרך נדיר ומבוקש שנמצא תמיד תחת הרדאר של הסקאוטים, המאמנים ושל אתרי הסקירה של הפרוספקטים הצעירים בארה״ב, וכמובן שיש כאלה לא מעט

למרות שהוא מזכיר את קווין דוראנט בכל מעד וכדרור, כל הטייה או זריקה, בתנועות שלו, באורך שלו ובגוף המעט שברירי וצנום שלו, הגישה שלו, הטירוף והתשוקה שלו למשחק היא לגמרי של ראסל ווסטברוק, ההייפ והתקוות סביבו הם לגמרי ברמה של אחד, לברון ג׳יימס.

מאמני מכללות מוכרים כמו טום איזו ממכללת מישיגן סטייט ורוב מרפי, מאמן מכללת איסט מישיגן נצפו כבר מגיעים לראות את בייטס במספר משחקים, וככל שהזמן יעבור יגיעו עוד ועוד מאמנים סקאוטים לעקוב אחר התכשיט, אבל יכול להיות שהמכללות זה פרק שיהיה בכלל לא רלוונטית בקריירה של בייטס, בתקופה בה נושא הגיל המינמלי לכניסה לדראפט נשקל מחדש, סיכוי סביר מאוד שבייטס כלל לא יצטרך לשחק שנה במכללות בשביל להיבחר בדראפט, אבל עוד חזון למועד.

בעוד חלק מהמבקרים לא התרשמו מהיכולות של הכישרון בחטיבת הביניים, הגיע בייטס לקריירת התיכונים שלו לפני שנה, לתיכון לינקולן במישיגן.

אמאני נענה לאתגר ועמד בלחץ ובציפיות, ועוד איך.

עונת פרשמן בכיתה ט׳, עם ממוצעים של 28.5 נקודות ו10.2 ריבאונדים למשחק, כאשר הדובדבן שבקצפת היתה הובלת התיכון שלו, לזכייה ראשונה בתואר אליפות התיכונים של מישיגן, פרט שהוסיף עוד קיסם למדורת ההייפ סביב בייטס, כולל מחמאות מלברון ג׳יימס ומושא הערצתו של בייטס הצעיר, קווין דוראנט.

רק היום, ביום ששורות אלה נכתבות, 31.08.19, לפני מספר שעות עלה לרשת סרטון של בייטס קולע 70 שלשות רצופות באימון, תוך שעתיים היו עשרות צפיות ודיונים סביב המכניקה של הזריקה, השחרור הנמוך, תנועת הרגליים ספק צעדים, והרצף הנדיר שמספק הילד, טעימה קטנה מעניין גדול בעולם הכדורסל סביב אמאני בייטס.

צריך לזכור שאחרי כל מה שנכתב וצולם סביב אמאני בייטס ואבא שלו, מדובר בילד שעדיין נמצא בתהליך צמיחה פיזית, ועם השקעה של 2-3 שעות ביום באולם הכדורסל ועוד אימוני כושר ופיתוח פיזי של הגוף, וכל המעטפת שמסביבו וכאשר המטרות של אמאני הן הכי גבוהות בעולם, הוא בדרך להגשים אותן, וכבר עכשיו כל פרשני הדראפט, כדורסל התיכונים והמכללות המובילים בארה״ב מנבאים שבכל שנה בה יבחר אמאני לגשת לדראפט (כנראה 2022) הוא ייבחר ראשון, ושלא רק שהוא השחקן הכי טוב בעולם לגילו, הוא גם השחקן הכי טוב בתיכונים כיום, והפרוספקט הכי מעניין שראה הכדורסל האמריקאי והעולמי מאז לברון ג’יימס.

עכשיו צריך לראות אם הילד שגדל על קווין דוראנט ובכלל אוהד את קליבלנד, יגשים את החלום ויעמוד בציפיות של העולם כולו שנושא אליו עיניים, איך ימשיך להתפתח בכדורסל התיכונים ואם יגיע בכלל למכללות או שבnba יבינו לאן הרוח נושבת ויחזרו להסדר הישן שבו בוגרי תיכון יכולים להיבחר בדראפט בלי לחכות עוד שנה, אבל אם הכל יילך לפי התוכניות של אי.ג׳יי ואמאני בייטס, השמיים הם הגבול.

הכדור הכתום נמצא בידיים של אמאני בייטס,

והידיים הן ידיים טובות עם כישרון נדיר.

והעתיד? נראה ורוד לחלוטין.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. אחלה פוסט בכורה! תודה, גל.
    .
    שחקן מסקרן מאוד. זו הפעם הראשונה שאני שומע עליו (אני לא ממש מעודכן במתרחש בקרב השחקנים בגילאים אלו),
    אבל מצפייה קצרה בסרטונים, הוא אכן מזכיר את דוראנט.
    כמו דוראנט, גם הוא "סובל" ממבנה גוף צנום מדי. כזה שמעלה שאלות של "שרידות". דוראנט, הוסיף המון מסה מאז הגיע לליגה, גם אמאני יצטרך לעשות את זה בשביל שתהיה לו קריירה ב-NBA.

    1. תודה רבה גיא, העונג והזכות הן שלי, תענוג גדול לכתוב, בטח על פרוספקט כזה, מסכים מאוד לגבי סוגיית המסה, וכמו כל פרוספקט היום, בטח בארה״ב ובטח בהיקף והייפ כזה, יש סביבו מעטפת רצינית מאוד של מאמנים, תזונאים ויועצים שיעזרו לאמאני בייטס להיות מי שהוא אמור להיות, אבל הדרך לשם עוד ארוכה.
      ושוב, תודה על כל העזרה גיא.

  2. מצוין גל, הוא אכן מפופם חזק בתקשורת. באמת מאד מזכיר את קווין דוראנט. צריך להיות מאד חזק כדי לא לקרוס תחת עומס הציפיות.

    1. תודה, ומסכים מאוד בנוגע לעניין הציפיות והמשמעות שלהן על ילד כל כך צעיר, מעניין לראות איך ימשיך להתפתח ולעמוד בלחץ, מאמין שיש לו את הכלים והאופי להצליח.

    1. בגלל שהמצב של הקבוצות שאני אוהד, הטימברוולבס, הווייקינגס והפועל ת״א כדורסל וכדורגל, הוא לא מזהיר בלשון המעטה, יש מספיק זמן לעקוב ולהתרשם מאינסוף כשרונות..
      תודה רבה!

    1. לפי דיווחים שונים במספר אתרים בארה״ב, בייטס כרגע דווקא ״סובל״ מחוסר הצעות מהקולג׳ים הגדולים, אבל לא מחוסר התעניינות, אלא הם פשוט לא מאמינים שהוא יעבור בקולג׳ים בכלל, בגלל כל השינוי הצפוי בNBA
      מה שיוצר עוד יותר באז סביבו לדעתי.

      1. לפי הespn, הוא קיבל כבר הצעות מדיוק, פלורידה סטייט, מישיגן ומישיגן סטייט. אם הוא יוכל להיכנס ישר מהתיכוו, ברור שכדאי לו, אבל אם לא, אני באמת לא מאמין שקולג׳ גדול לא ירצה אותו. לאן שהוא ירצה ללכת – הוא ילך

  3. תודה גל! ראיתי אותו בסרטונים של ballislife, ובאמת נראה מעניין. ממה שאני זוכר, הוא היה טוב, אבל נגד שחקנים נמוכים וחלשים. איך שהגוף שלו נראה עכשיו, אני לא חושב שהוא יוכל לעשות הרבה נגד הגנה ברמות הגבוהות. אם הוא יתחזק, הוא בהחלט יוכל להיות משהו גדול.

    1. זה סימן שאלה שצץ תמיד אצל פרוספקטים מתוקשרים מאוד, אני מסכים עם סוגיית המסה מאוד, והוא יהיה חייב להמשיך ולהתחזק כדי להצליח להתקדם לרמות הגבוהות ביותר, מעניין לראות מה יהיה בעתיד.

  4. אני זוכר את ההוא שהיה צריך להיות בחירה 1 שחקן התיכונים הכי וטוב והגיע למכבי חיפה ומאז נעלמו עקבותיו. כשרונות כאלו יש כל שנה רובם נעלמים עד גיל 20.
    הוא גם צפוי לגבוה עוד כלומר יהיה כנראה סנטר אז בכלל

  5. אני שומע עליו כבר שנתיים. אני מאמין שיש לו את האופי של לברון ששמו את תמונתו בספורטס אילוסוטרייטד כשהיה בן 13 דומני. שניהם ילדים שהיו מבוגרים לגילם וידעו את גודל האחריות שמתלווה לפרסומם הענקי בגיל כזה רך. עובדה שלברון עמד בכל הציפיות (ואולי אפילו יותר), ואני מאמין שאמאני בייטס בנוי מאותו חומר מיוחד. תודה גל על הצגת הצעיר הזה לגולשי הופס!

    1. תודה לך מנחם, הכבוד הוא כולו שלי, אני איתך בנוגע לאופי שלו, ואני כן מאמין שהוא ייקח את הציפיות והלחץ שעם הזמן יגבר ויגדל, למקום חיובי וטוב, למקום מדרבן ומניע ובאמת השמיים הם הגבול, זה תלוי בו.

  6. לא הכרתי, תודה רבה.
    מניח שהוא יעשה מה שרבים ברמה שלו עושים ויוותר על השנה האחרונה בתיכון ובעצם יקפוץ כיתה. בכל מקרה אני מניח שנראה מאמנים בכירים יותר מגיעים בשנה הקרובה למשחקים שלו…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט