פרוייקט אגדות (21): אלווין הייס (והאתגר של אז) / מנחם לס

פרוייקט אגדות (21): אלווין הייס

כמעט לכל שחקן יש איזה שהוא מותג שאין לאחרים. משהו מיוחד שעל פיו הוא מוכר. לקארים – הסקייהוק. לבירד – ניקוי סוליית הנעליים. לוולט פרייזר – בגדים אופנתיים ישר מפריז. אז מה מיוחד באלווין הייס? "משחק הדור", כפי שכונה המשחק כשהוא סטודנט באוניברסיטת יוסטון, ולו אלסינדור (קרים עבדול ג´אבר) סטודנט ב-UCLA שהביאה איתה רצף ניצחונות לא מובן כלל היום.

 

================================================
"משחק הדור"
================================================

לפני 40 שנה, באסטרודום שביוסטון, התאספו 52,693 צופים לחזות במשחק כדורסל. היה זה מספר שבלבל ראשים. עד אז 18,000 או משהו כזה היה שיא. אבל משחק כדורסל באצטדיון פוטבול סגור? לא היה דבר כזה, אם אתה לא מחשיב את משחק ההארלם גלובטרוטרס באצטדיון הפתוח של רמת גן לפני…50 שנה!

היה זה משחק ששינה את פני הכדורסל. אני יודע שהכינוי "משחק הדור" הוא גרנדיוזי, אבל במקרה זה הוא אולי, אפילו, לא חזק מספיק כדי לתאר את התקופה והמשחק שניכנס להיסטוריה של הכדורסל. המשחק הזה שינה את כל עולם הכדורסל במכללות. 12 מיליון צפו במשחק בטלוויזיה – היום מספר ממוצע, אז מספר מנפץ שיאים כי אפילו טלוויזיות לא היו בכל הבתים, ושידורי הטלוויזיה לקו בחסר, בלשון המעטה.

המשחק הזה הוכיח שכדורסל מכללות הוא מוצר תפור לטלוויזיה. הוא עזר ל-ESPN, USA BASKETBALL, RAYCOM, ותחנות אחרות להתחזק ולהתעצם. ואז תחנות הטלוויזיה הלאומיות, ABC, CBS, ו-NBA התלבשו על "קולג´ בסקטבול" אף הם, והפכו את ´הפיינל-פור´ למוצר המכניס ביותר, הרבה יותר אפילו מהפלייאוף של ה-נבא.

מאמן יוסטון גיא לואיס ידע שאלסינדור ישחק בעונה הבאה ב-UCLA, ולו היו את אלווין הייס ודון צ´ייני. הוא ניגש למנהל המחלקה לספורט של האוניברסיטה, והציע לו להזמין את UCLA למשחק באסטרודום. באותה תקופה אוניברסיטת יוסטון "קייג´רס" שיחקה באולם כדורסל של בי"ס תיכון עם קיבולת של 2,500 צופים.

מאחר ויוסטון היא אוניברסיטה פרטית, היא הציעה 800$ לכל אוניברסיטה שבאה לשחק נגדם. הוא ניגש להארי פוק, המנהל הספורטיבי, ואמר, "למה שלא תציע ל-UCLA עשרת אלפים דולר?". פוק הסתכל עליו עם עיניו הכחולות הגדולות ואמר: "אתה רציני, נכון?" כשגיא אמר "אני רציני מאד", פוק אמר: "אוקיי. בוא נלך לבקר את ה-JUDGE".

"השופט" היה כינויו של רוי הויפהיינץ, בעל האסטרודום. הוא הזמין את לואיס ופוק לעלות לסוויטה הפרטית שלו במעלה האולם כדי שייראו כמה רחוק הם מהמגרש ואמר: "הנה, תסתכלו על המנקים! הם לא נראים לכם כנמלים? מי ירצה לראות כדורסל מכאן?". לואיס לא מוותר: "כאן הרי משחקת קבוצת הבייסבול יוסטון ´אסטרוז´. שחקני בייסבול הם קטנים ב-30% משחקני כדורסל, וכדור הבייסבול הוא מאית מגודל הכדור בכדורסל".

מכאן הארי פוק גלגל את הכדור. חברו הטוב ג´יי.די מורגן – מאמן הטניס של UCLA – זה עתה מונה לאתלטיק דירקטור של UCLA. אותו תפקיד של פוק. פוק מרים טלפון: "מורגן, מה דעתך להביא את UCLA לכאן בשנה הבאה למשחק באסטרודום? אני מבטיח לך לפחות 30,000 צופים".

מורגן: "תן לי יום לדבר עם ´הזקן´ (הזקן היה ג´ון וודן, מאמן UCAL)".

יום אחרי מגיע צלצול: "יש לנו דיל. משחק ביוסטון ושנה אח"כ משחק בלוס-אנג´לס".

 

 

כל הכתבות בפרוייקט האגדות

בעונת 1966-1967 אלווין הייס (שכבר נודע בכינויו "BIG E") וצ´ייני היו ג´וניורס (שנה שלישית) ואלסינדור היה סופומור (שנה שנייה). אוניברסיטת יוסטון פרסמה את המשחק, ועד פתיחת הלימודים בספטמבר כבר נמכרו 30,000 כרטיסים, וזאת הייתה רק ההתחלה UCLA הייתה אז בריצה אל תואר NCAA רביעי בחמש השנים האחרונות, רצף של 47 ניצחונות, וכמובן דורגה מס´ 1 במכללות. הסנטר שלהם אלסינדור הוא 2.17 מ´ הרוצח את יריביו בכל משחק. יוסטון הגיעה מדורגת שנייה במכללות, עם רצף 17 ניצחונות משלה מאז ההפסד בעונה הקודמת ל-"ברוינס" (כינוי UCLA).

וודן לא התלהב: "אני לא מאמין שאפשר לשחק כדורסל טוב באולם כזה ענק. אוקיי. זה יהיה ללא כל ספק SPECTABLE אדיר, אבל מה עם כדורסל?"´ ואז, כבן כפר קטן באינדיאנה בצעירותו הוא הוסיף: "אתם יכולים לאחסן כאן די הרבה קש ותבן!"?

שנים אח"כ הוא כתב בזיכרונותיו: "לא האמנתי שאנחנו או הם נשחק טוב. היו אורות לטלוויזיה ממש מעל הסל. אני חשבתי שלפחות הם ירכיבו את המגרש ליד היציעים, אבל לא! הם תקעו אותו באמצע האולם. חששתי ששחקני ירגישו כמו רועים בודדים באמצע האחו. אני זוכר שכשיצאנו מחדר ההלבשה, ההרגשה הייתה שאנחנו הולכים חצי קילומטר עד לפארקט".

UCLA, שהיא אוניברסיטת "עשירים" הביאה 10,000 אוהדים למשחק. אני זוכר את המתח האיום בכל המדינה לקראת המשחק. כשהשתיים עלו על הפארקט הייתה לך הרגשה שזה הגמר האולימפי בכדורסל. האולם היה מלא עד אפס מקום, והצרחות "BIG E, BIG E" לא הפסיקו להישמע. כולם רצו לדעת כיצד הייס, עם ה-6.9 (2.06) שלו יסתדר עם ה-7.2 (2.17 מ´) אלסינדור.

"BIG E" התחיל כמטורף. קלע 14 מ-19 והיו לו 29 נקודות כבר בחצי, בנוסף לכמה חסימות של אלסינדור. אבל איכשהו UCLA צמצמה וסיימה את המחצית בפיגור קטן של 46-43. ברבע הרביעי היו 3 שוויונות ב-59, 65, ושני הפאולים שקלע לושיוס אלן לשוויון -69. 44 שניות לסיום. פאול על הייס. הוא קובר את השתיים. הכדור של UCLA. כולם מחכים לעוד סקייהוק של אלסינדור. אבל הסנטר של יוסטון קן ספיין "גונב" את הכדור, אבל, אלוהים, הוא נשרק לצעדים.

מסירה מאלן לג´ים נילסן מ-UCLA יצאה החוצה עם 12 טיקים לסוף. ג´ורג´ ריינולדס מוציא כדור להייס כששלושה "ברוינס" מכסים אותו ומנסים לחטוף כדור. זה דוחף את הכדור לריינולדס המכדרר פעמיים לפני שנשמעת שריקת הסיום, 71-69 ליוסטון. הייס מסיים עם 39 נק´ ב-17 מ-25, 15 ריבאונדים, ו-8 חסימות. אלסינדור היה 4 מ-18 – הרבה תודות לשמירת המחץ של הייס – ל-15 נק´ ו-12 ריבאונדים.

הייתה זאת הפעם הראשונה ב-90 משחקים עם UCLA שאלסינדור קלע מתחת 50%.

 

בסוף העונה UCLA ויוסטון נפגשות בחצי הגמר של ה-NCAA. UCLA מוחצת את יוסטון 101-69. אבל כמו שוודן לא תרץ את ההפסד בעובדה ששחקניו הלכו לאיבוד באסטרודום, כך לואיס לא הזכיר שהפוינט גארד/שוטינג גארד הנפלא ג´ורג´ ריינולדס לא יכול היה לשחק בגלל בעיה עם הג´וניור קולג´ שממנו עבר ליוסטון.

שלוש שנים אח"כ ב-1971, שוב באסטרודום, ג´ון ווד חוזה ביוסטון זוכה באליפות ה-NCAA.

או, כמעט שכחתי: בנוסף לעשרת האלפים שהובטחו ל-UCLA, המשחק באסטרודום הכניס לכל אחת מהאוניברסיטאות 250,000$ – יותר משנה שלמה של רווחים בימים ההם.

=================================================

TURNAROUND JUMPER  :“BIG E”

=================================================

בכתב י´ הוא היה ילד רזה בגובה 1.92 מ´ שלא ידע, ולא רצה, לשחק כדורסל. בכיתה י"ב הוא הוביל את בית ספרו לאליפות לואיזיאנה בתיכוניים כשהוא מסיים את עונת 1963-1964 עם 35 נק´ ממוצע. במשחק הגמר על אליפות התיכוניים הוא קלע 45 נק´ וקטף 20 ריב'.

"אני לא מאמין שישנו, היה, או יהיה, שחקן אחר ברמתו בכתה י"ב בתיכוניים שלא נגע בכדור עד כיתה י´!" אומר מאמנו באוניברסיטת יוסטון גיא לואיס. כשסיים את האוניברסיטה היו בידו עשרות שיאים. ממוצע הקליעות (27.2) עדיין קיים, וכמובן ששיא הריבאונדים שלו – 28.4.

בשנתו הראשונה כרוקי בסן-דיאגו רוקטס הוא כבר קלע 54 נק´ נגד דטרויט, וסיים את עונת הרוקי שלו בנבא כמוביל הליגה עם 28.4 נק´ ו-17.1 ריב´. עד היום הוא הרוקי האחרון להוביל את הליגה בקליעות וריבאונדים בעונתו הראשונה. בעונת 1970-1971 ממוצעו היה 28.7 למשחק, ועונה אחרי הוא עבר בטרייד לבולטימור בולטס שם התחבר לווס אנסלד ליצור את הפרונט-ליין המפחיד ביותר בליגה. כשהם עברו לוושינגטון, הוא התחבר למוזס מלון, ואיתו הוביל את הבולטס לשלושה משחקי גבר ב-1975, 1978, ו-1979. ב-1978 הבולטס לקחו את האליפות כשהייס קולע בפלייאוף 21.8 ממוצע עם 12.1 ריב´. בעונה הבאה הוא שבר שיא נבא במשחק גמר כשלקח 11 ריבאונדים התקפיים.

*היה אול סטאר 12 פעמים
*ניבחר לנבחרת הרוקיס ב-1969
*ניבחר לחמישייה השנייה של הנבא ב-1973 ו-1974
*פעמיים בחמישיית ההגנה
*הוביל את הנבא בנקודות בעונת 1968-9 עם 2,327 נק´ (28.4 ממוצע)
*הוביל את הליגה פעמיים בריבאונדים – 16.9 ב-1970, ו-18.1 ב-1973.
*הוביל את הליגה ארבע פעמים בדקות משחק לעונה
*ועוד 12 שיאים פחות חשובים!

ה-TRADEMARK שלו – TURNAROUND JUMPER היה בלתי ניתן כמעט לעצירה. זה היה סמל מסחרו בכל שנותיו בליגה. סיים את הקריירה עם 27,313 נק´ שהוא מקום ששי בהיסטוריה של הליגה אחרי קרים, קרל מלון, וילט צ´מברליין, מייקל ג´ורדן, ומוזס מלון.

הוא היה אהוב הקהל, אבל לא אהוב על בני קבוצתו ומאמניו. תמיד האשימו אותו שיש לו ATTITUDE. הטריינר שלו בעבר ג´ון לאלי אומר: "הוא היה כמו ד"ר ג´קיל ומיסטר הייד. לעולם לא ידעת איזה מין אלוין יופיע לאימון או למשחק. להיות איתו יום-יום כפי שאני הייתי זה כמו להיות במכונת עינויים יפאנית. לא היה שום דבר MAJOR,, אבל לאט לאט הוא היה שוחק אותך עד שלא יכולת יותר!" הייס מסביר: "אני אדם אמיתי. אני אומר מה שאני חושב. אני מתנהג כפי שנראה לי שאני צריך להתנהג. אני לא עושה חשבון לאף אחד, אבל אני לא מסכים שזה עושה אותי לעליון על כל שחקן אחר". והוא מוסיף: נולדתי בעיירת כותנה קטנה. אבי לימד אותי תמיד להיות חזק ולא להשתחוות לאף אחד, ולא לתת לאף אחד לדרוך עלי".

משך שנים הייתה לו את אותה טראומה שהייתה (ואולי עדיין ישנה!) לצ´ארלס בארקלי: "אם אתה כל כך טוב ויכול להוביל את הליגה בנקודות וריבאונדים, אז איך זה שאתה לא מסוגל לקחת אליפות?" בעונה העשירית שלו בליגה הוא זכה סוף-סוף באליפות ואמר: "עכשיו לא יוכל אף אחד לומר ל-"BIG E" שהוא טוב, אבל הוא לא אלוף".

אחרי פרישתו הוא רצה לקיים את חלום חייו: להיות שריף בטקסס. הוא סיים את "האקדמיה לשמירת חוק", והפך לשריף לכמה שנים. אז הוא החליט לסיים את לימודיו ביוסטון. הוא סיים את התואר הראשון ב-SPEECH, ואז החליט שהוא רוצה להיות "COUNTRY GENTLEMAN". הוא קנה חווה גדולה, גידל סוסים, ופתח בית אירוח גדול בחווה שבברנהאם, טקסס. אח"כ קנה סוכנות מכוניות ביוסטון, והיום הוא אדם מאד אמיד.

הוא ניבחר להיכל התהילה ב-1990, וכמובן לאחד מ-"50 האגדות" ב-1995.

 

 ================================================

 אתגר השבוע (כשהכתבה האורגינלית פורסמה)
================================================

מי היא נבחרת הלייקרס הטובה בכל הזמנים שלך (5 שחקני חמישייה ו-7 שחקני ספסל).

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

      1. המאמר מרתק! אני מת להצליח לכתוב ככה

        מהאתגר נתתי לעצמי פטור לכבוד שבת, סך הכל יש חמישיית שנות ה80 בתוספת ווסט במקום סקוט, ביילור במקום רמביס ואיי סי גרין ושאק בספסל ואז לריב אם ווילט או ג'באר בחמישייה וכנ"ל ווסט וקובי. את גודריץ לא ראיתי וגאסול בכיין

  1. שחקן עצום
    המספרים שלו טובים מאוד , ועדיין לא עולה בשום דיון של הטובים ביותר.
    פט ריילי אמר פעם שהחמישייה הטובה ביותר של הלייקרס היא מגיק כפול חמש.

    חמישייה
    מגיק , קובי , ווסט , ביילור , קארים

    ספסל

    שאק , וורתי , גודריך , ראמביס , בירון סקוט , ווילט , מייקן

  2. מאמר מעולה. אח טקסס טקסס- מדינת הספורט העולמית.
    לפני שנתיים הייתי במשחק הגמר של התיכון של בן משפחה שלי בפוטבול.
    המשחק נערך באיצטדיון של דאלאס קאובויז- 70000 צופים, משודר בטלוויזיה וברדיו. משחק תיכונים כן?

  3. זאת החמישייה הכי טובה של הלייקרס : מג'יק, ווסט, קובי, כארים, שאק.
    ספסל: ווילט, ביילור, וורת'י, מייקן, גודריך, גאסול, ביירון סקוט.

  4. מג'יק, קובי, וורת'י, ביילור, קארים
    ספסל: ווסט, גודריץ', שאקיל, צ'מברליין, פייטון, מייקן, סקוט
    (קרל מלון וסטיב נאש כבר היו הרבה מעבר לשיאם כשהגיעו ללייקרס)

  5. נאש, מיקס, מטא, קלארק, הווארד
    ספסל: גאסול,
    פצועים: קובי, היל
    מאמן: דאנטוני
    עוזר: השחור מקליבלנד ששכחתי את שמו

  6. חמישייה: מג'יק, ווסט, קובי, ביילור, קרים
    ספסל: גייל גודריץ', נורם ניקסון, ג'מל ווילקס, שקיל, וורת'י, וילט צ'מברליין

  7. דבריי עליו ברישימותיי:
    הכוכב הגדול השני של המחזור של כארים. יכולת איכותית בהתקפה, מעולה בהגנה, ריבאונדר משובח וחוסם מעולה שאם החס' היו מחושבות מתחילת הקריירה ולא רק מעונתו השישית היו לו נתוני חס' טובים יותר. סמל משחקו היה קליעת הניתור בסיבוב הבלתי ניתנת לעצירה שלו. זכה באליפות במדי וושינגטון ב-78' כשלצדו הסנטר וס אנסלד באחד מצמדי שחקני הפנים הטובים ביותר בכל הזמנים ובעיקר בהגנה ובריבאונד (אנסלד היה מוגבל התקפית, אך מהטובים ביותר בהגנה ובריבאונד ווינר שזכה ב-MVP של הגמר באליפות של 78' אף שלהייס היו מכלול נתונים טובים יותר). השתתף ב-99.3% מהמשחקים בעונה הסדירה בקריירה שלו כשהחמיץ 9 מש' בלבד מ-1312 המש' בעונה הסדירה שהתקיימו ב-16 עונות משחקו כשהוא שני לאייסי גרין (ראה בהמשך), ובאף עונה לא החמיץ יותר משני מש': 8 עונות עם 82 מש', 7 עונות עם 81 מש' ואחת עם 80 מש', וכנראה קבע שיא ליגה בכך שלא סיים אף לא עונה עם פחות מ-80 מש' מהשחקנים בקריירה לא קצרה.
    ממוצעיו בקריירה עד גיל 38: 21 נק' ב-45.3% מהשדה ו-67% מהקו, 12.5 רי' ו-1.8 אס' ב-38.4 דק' למשחק, חטיפה ושתי חס' ב-36 דק' (חושבו רק מעונתו השישית כשבשמונה העונות הראשון מתחילת חישוב החס' הרשמי חסם 2.4 פעמים ב-39.8 דק' למשחק) ו-2.4 אי' ב-33 דק' למשחק (חושבו רק מעונתו העשירית כשאותן עונות מסר 1.6 אס' למש' וחטף 0.75 פעמים למשחק) בעונה הסדירה; 22.9 נק' (46.4% מהשדה ו-65.2% מהקו), 22.9 נק', 13 רי' ו-1.9 אס' ב-43.3 דק' למשחק, 1.1 חט' ו-2.6 חס' ב-43 דק' למשחק (ללא 11 המש' הראשונים שעדיין לא חושבו בהם החט' והחס') ו-2.76 אי' ב-41.56 דק' למשחק (ב-45 משחקי הפלייאוף ב-3 העונות האחרונות שבהן השתתף בפלייאוף – בשנתיים האחרונות לא הגיע לפלייאוף) כשאותו זמן מסר שני אס' למשחק וחטף 1.1 פעמים למשחק.

  8. סוף סוף אתגר בשביל מומי

    מומי ילך על חמישייה לוקס מהתקופה שגר באל איי

    מג'יק , ביירון סקוט , וורת'י , ראמביס , קארים
    עכשיו אפשר לתת לספסל לעלות בגארבג טיים

    קובי , שאקיל , ווילט , ג'רי ווסט , מייקל קופר , ג'מל ווילקס , ביילור

    מומי גם בחר בחמישיה הכי גרועה של הלייקרס בכל הזמנים :
    ניק ואן אקסל , מרק מדסן , לוק וולטון , אדם מוריסון , טרוויס נייט

    מומי היה נגעל שהיו עולים למגרש

  9. נבחרת הלייקרס של כל הזמנים (וחבל שהקבוצה קיימת):
    מג'יק, וסט, וורת'י, ביילור, וילט.
    ספסל: בראיינט, גודריץ', וילקס, הארולד היירסטון, בוב מקדו, ג'אבאר, ש' אוניל.
    שחקני נוספים שחבר שהיו כי היו בלייקרס (כולל כאלו שהיו בשלהי הקריירה): גארי פייטון, ג'ים פרייס, נורם ניקסון, דרק פישר, מהדי עבדול רחמן, סלייטר נלסון מרטין, הוט רוד הנדלי, ב' סקוט, מייקל קופר, לושיוס אלן, דיק בארנט, אלדו (דיק) גארט, מייק מגי, ג'ים מקמילן, קאזי ראסל, סבאלוס, קיית' אריקסון, אייסי גרין, קרל מלון, בריקובסקי, פ' גאסול, קוני הוקינס, אודום, ורן מיקלסן, ספנסר הייווד, ג'ים פולארד, רודולף א' לארוסו, מיקאן, אלמור סמית', ארטיס גילמור, קלייד לאבלט, לארי פוסט, דארל טוקר אימהוף, ועוד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט