הצבר עולה: משמעות חזרתו של עומרי כספי למכבי תל אביב וההשפעה על יובל זוסמן ודני אבדיה/ שי בוקר

הצבר עולה: משמעות חזרתו של עומרי כספי למכבי תל אביב וההשפעה על יובל זוסמן ודני אבדיה/ שי בוקר

עומרי כספי חוזר למכבי תל אביב. (מכבי תל אביב, האפליקציה הרשמית)

לאחר 10 שנים טובות ב-NBA, עומרי כספי חזר הבוקר למכבי תל אביב, הקבוצה בה גדל והתפתח לשחקן שהוא היום. יש אנשים שיגידו שמכבי עשתה נכון בהחזירה אותו ויש כאלה שיגידו שזה עשוי לפגוע בהתפתחות של דני אבדיה ויובל זוסמן. מצד אחד, זה אכן יכול לפגוע בהתפתחותם כשחקנים מובילים בקבוצה או כשחקני רוטציה עתידיים ואפילו כשחקני חמישייה (רק אבדיה) ב-NBA, אבל לדעתי זו המתנה הכי גדולה שהשניים יכלו לבקש. קצת על עומרי כספי, סטטיסטיקה, הימורים ודעות על שלושת הצברים הגדולים במדינה נמצאים בהמשך הטור.

כספי, הישראלי הראשון ב-NBA, (בן 31, גובה 2.05 מ') שהיה קשור למכבי תל אביב בחצי השנה האחרונה, סוף סוף חזר הביתה למכבי תל אביב וחתם על חוזה לשלוש שנים. הוא חוזר ארצה עם טבעת אליפות מה-NBA ועשר שנים בליגה הטובה בעולם, כשהוא מחזיק בשיא שלילי של 588 משחקים ללא הופעת פלייאוף (שיא כל הזמנים). כספי אומנם לא היה שחקן מוביל (חוסר מזל עם פציעות ושחקן רוטציה לקבוצות עם כוכבי על) בשבע הקבוצות בהן שיחק, אבל תמיד ידע להתעלות על עצמו כשקבוצותיו היו זקוקות להופעה גדולה ממנו. עונתו הטובה ביותר הייתה בעונת 2015/2016 כשקלע 11.8 נקודות למשחק וגם רשם הופעת שיא נגד האלופה המכהנת, גולדן סטייט ווריורס, עם 36 נקודות כשהוא קולע 9/12 ל-3.

עומרי כספי ויאניס ספרופולוס. חיזוק נהדר שגם ישפיע לטובה על אבדיה וזוסמן. (מכבי תל אביב, האפליקציה הרשמית)

הפורוורד הישראלי הוא שחקן מוכשר מאוד, אבל לדעתי, הוא עשה יותר ב-NBA מאשר הכישרון שלו. הוא עשה יותר מכל שחקן ישראלי אי פעם. הוא היה שגריר של הכדורסל הישראלי אי שם בארה"ב. הוא חי את "החלום האמריקאי", שתאמינו לי זה לא חלום לכולם, לדעתי זה אפילו רחוק מהמציאות – תלוי את מי שואלים.

לאורך הקריירה שלו בליגה הטובה בעולם, הוא קלע 7.9 נקודות למשחק, קטף 3.2 ריבאונדים וקלע 36.8% ל-3. בקדנציה הראשונה שלו ביורוליג (3 עונות), סיפק 6.0 נקודות למשחק לצד 2.4 ריבאונדים ו-37.1% ל-3 ב-39 משחקים.

בפתיח כתבתי שהגעתו של כספי היא המתנה הכי גדולה שאבדיה וזוסמן יכלו לבקש. למה? לפניכם חמש סיבות:

הסיבה הראשונה היא כי עומרי כספי חווה את ה-NBA ומכיר את הפיזיות והמנטליות שצריך כדי לא רק להגיד ששיחקת בליגה, אלא גם לשרוד אותה. כספי חווה פציעות, שוחרר מקבוצות, אבל הוא אף פעם לא ויתר על ההזדמנות לשחק בליגה, גם כשרבים חשבו שהוא כבר לא ימצא את מקומו בליגה. ואתם יודעים מה? הוא גרם להרבה אנשים לאכול את הכובע.

הסיבה השנייה היא הניסיון שלו שם. הוא שיחק שם עשר שנים שזה בכלל לא מובן מאליו. הוא המשיך לעבוד קשה ולא נכנע אפילו לנסיבות שאינן קשורות לכדורסל (שדרן הסקרמנטו קינגס, גראנט נאייפייר, סיפר לי ולחבר סיפור על הבעיות בין מאמנו לשעבר דייב יאגר לבין השחקן עצמו).

הסיבה השלישית היא שהם יכולים ללמוד ממנו בזמן אמת. כספי שיחק ברמות הגבוהות ביותר (יורוליג, יורובאסקט, NBA), אם זה באירופה או ב-NBA, ולעתים גם כיכב מול הכוכבים הגדולים של שתי היבשות. שני הצברים שצפוי להם עתיד ככוכבי הכדורסל הישראלי יכולים להסתכל על כספי כ"מחנך" בהתנהלות על המגרש כשהזמנים קשים.

הסיבה הרביעית, ואני לא יכול להגיד את המילה הזאת מספיק, היא תחרות. ת-ח-ר-ו-ת. שלושתם כביכול יכולים לשחק בעמדות 1 עד 4 אבל ככל הנראה יראו יותר מגרש בעמדה של הסמול פורוורד.

הסיבה האחרונה היא שהשניים, בעזרתו של כספי ועם דקות של שלושתם יחדיו על המגרש, יכולים לשפר את המשחק שלהם. שיפור של השניים האלה, יכול לזרוע פחד אצל הגארדים והפורוורדים בקבוצה השנייה בשני צידי המגרש.

זוסמן כבר הוכיח שההגנה היא בהחלט הצד החזק שלו וההתקפה עדיין צריכה להשתפר. אם זכור לי נכון, גם כספי היה מוותר על זריקות בצעירותו, אבל כשצבר יותר ביטחון הפך לקלעי מסוכן מאוד מחוץ לקשת וזה מה שאני מאמין שיקרה ליובל זוסמן. האם הוא יהיה עשר שנים ב-NBA? בינתיים הוא עוד לא הגיע לשם אבל ניסה את מזלו דרך ליגת הקיץ. כשיגיע, אני מאמין שהוא ישרוד גם אם זה לא תמיד יהיה לו קל.

באשר לאבדיה, השחקן שלדעתי הוא המוכשר ביותר שאי פעם צמח בישראל, הוא כבר הוכיח ללא ספק שהוא שחקן התקפי גדול – גם ביורוליג וגם ביורובאסקט. לפני שתכעסו על מה שכתבתי, אבהיר שאני לא מדבר על נבחרת העתודה, אלא על היורוליג והנבחרת הבוגרת של ישראל. איזה ילד ישראלי בן 18 יכול לומר בשנים האחרונות שהוא קלע עשר נקודות נגד המעצמה של ז'ליקו אוברדוביץ', פנרבחצ'ה, ועוד בחוץ? שלא לדבר על עשר הנקודות שקלע נגד נבחרת סרביה בפברואר האחרון. בצד ההגנתי, אבדיה רק יכול להמשיך להשתפר ועם מוטות ידיים כמו שלו, אין לי ספק שהוא יכול להיות כוכב על בשני צידי המגרש. התקרות של זוסמן ואבדיה מאוד גבוהות, ואין לי ספק שיגיעו ל-NBA ויהיו שחקני רוטציה בכירים על גבול שחקני חמישייה. כמובן שבלי פציעות הם יכולים להיות one-two punch נהדר בנבחרת הבוגרת, ולהוביל אותה להישגים גבוהים כמו בשנות ה-70 וה-80. עם זאת, הפוקוס שלהם כרגע הוא על מכבי תל אביב כשאחת ממטרותיה היא להגיע להצלבה ביורוליג, דבר שעם הסגל הנוכחי – גם בלי רכז בכיר – יכול לקרות. לגבי הגעה לפיינל פור ואפילו זכייה ביורוליג, זה תלוי ברכז בכיר או אפילו בדקות שיינתנו לאבדיה בעמדה הכי חשובה על המגרש. ראיית המשחק שלו לדעתי היא הגבוהה ביותר בקבוצה. אני מאמין שיקרה שיפור גדול אצל שני הצברים הצעירים שבהחלט יכולים לחפות לא רק אחד על השני, אלא גם על היעדר רכז ברמת טופ יורוליג. שיפור שכזה, בצירוף התחברות עם הסגל הארוך שכולל את עומרי כספי, סקוטי ווילבקין, ג'ון דיברתולומיאו, נייט וולטרס, אלייז'ה ברייאנט, ג'ייק כהן, קווינסי אייסי, טאריק בלאק ואות'לו האנטר, יוכל לגרום לכך שהקבוצה של יאניס ספרופולוס תוכל לכוון גבוה ולהתמודד עם אריות אירופה בכל משחק ואף לנצח אותם בכל משחק נתון. מכבי לא הגיעה לפלייאוף של היורוליג מאז עונת 2014/2015 והיא לא יכולה להסתמך על יום חלש של היריבות שלה, אלא אך ורק על השחקנים שלה שיתנו 100% והתוצאות יעשו את שלהן.

לסיום, אני מאמין ששלושת הצברים הכי גדולים מבחינה כישרונית כיום – כספי, אבדיה וזוסמן – ישחקו נפלא ביחד בכל המסגרות ויקשו על כל יריבה לעשות כרצונה. לפניכם ההימורים שלי לממוצעים שלהם העונה, גם ביורוליג וגם בליגת העל:

הסטטיסטיקה העתידית של כספי. (קרדיט לתמונה: מכבי תל אביב, האפליקציה הרשמית)

גיבוי לסטטיסטיקה: הניסיון של עומרי כספי נגד שחקנים בכירים ברמות הגבוהות יהווה לו יתרון בצד ההתקפי של המגרש. כספי מגיע להיות אחד מבעלי הבית של הקבוצה, ואני בטוח שייתן את כל כולו על הפרקט ויגיע למספרים שאני חושב שיגיע, הן ביורוליג והן בליגת העל. כאמור, הכל בתקווה שלא יפצע.

הסטטיסטיקה העתידית של זוסמן. (תמונה מתוך אתר היורוליג)

גיבוי לסטטיסטיקה: כשאלייז'ה ברייאנט וג'ון דיברתולומיאו פחות או יותר תופסים את עמדה מספר 2, אני מאמין שזוסמן ישמש כמחליף של עומרי כספי בעמדת הסמול פורוורד. זוסמן קיבל יותר מ-15 דקות למשחק 12 פעמים ובסך הכל שיחק 24 משחקים מתוך 30 כשהוא רושם 10:00 דקות ומעלה. בכל משחק, לפחות בצד ההגנתי, הוא הראה שהוא ראוי לדקות שקיבל, ולכן דקותיו יעלו ועם זאת גם הסטטיסטיקה שלו תשתפר בשני צידי המגרש.

הסטטיסטיקה העתידית של אבדיה. (תמונה מתוך אתר היורוליג)

גיבוי לסטטיסטיקה: דני אבדיה, מה נאמר? הוא לדעתי השחקן הישראלי הכי מוכשר שאי פעם גדל כאן. הוא עושה דברים שרוב השחקנים בגילו לא מסוגלים לעשות. התקפית, כשהוא בפוקוס, אני חושב שהוא אחד מהשחקנים שהכי קשים לעצירה. הוא יכול לתקוף את הסל במגוון דרכים, או למצוא את חבריו לנקודות קלות. בכל פעם שנזרק אל הפרקט בשתי הזירות, הוא הוכיח שהוא שווה את הדקות שקיבל ואפילו יותר. אם מכבי רוצה להגיע רחוק העונה, אחד מהדברים הכי חשובים שהיא צריכה לעשות, זה לתת לאבדיה את הדקות שכל כך חשובות להתפתחות שלו.

החל מחודש נובמבר אכתוב על שלושת הצברים של הצהובים ואיך הם משתפים פעולה.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. לדעתי הנוכחות של כספי רק יכולה לעזור לשני הישראלים הצעירים.
    חבל שהוא לא מצא קבוצה ב-NBA אבל ממש כיף לראות אותו בחזרה במדים של מכבי.
    אגב הוא אמנם חזק בטופ אבל לא קרוב לשיא כל הזמנים בכל הנוגע למשחקים בליגה בלי לטעום פלייאוף (טום ון ארסדייל -929)

  2. מקצועית- אני חושב שהחזרה של כספי למכבי טובה למועדון, הוא נותן לה מימד נוסף של קליעה מבחוץ, גודל (לעמדה 3), קשיחות והגנה אישית וקבוצתית טובה. השפעה טובה נוספת היא מבחינת החניכה לזוסמן ואבדיה- איך לעלות מעל התקרה שהכשרון שלך מציב. אצל זוסמן זה הכישרון והעמדה, אצל אבדיה זה האופי (ערכים של עבודה קשה, ניצול הזדמנויות…).
    לגבי הפציעות- עונת NBA עמוסה משמעותית מעונת יורוליג+ליגה ישראלית (פחות משחקים, פחות דקות), ובאינטנסיביות הזו הוא יוכל לעמוד ויותר מכך.
    אין ספק שגם הפן השיווקי משחק פה תפקיד, גם מבחינת הצביון הישראלי של הקבוצה וגם מבחינת אמונת האוהדים שנבנית קבוצה חזקב וראויה.
    אף על פי כן, לדעתי למכבי יהיו קרבות העפלה קשים לטופ 8. כולן התחזקו (פנרבחצ'ה איבדה את מלי וגודוריץ' אבל הביאה את דה קולו). במקרה הטוב זה יהיה קרב עד הרגע האחרון על ההעפלה
    ע"פ הסגל הנוכחי, מכבי ת"א נמצאת בנחיתות בעמדה מס' 1- עמדת הרכז. למעלה כתבתי שאפקט החניכה המקצועית יהיה לזוסמן והאישיותית לאבדיה, משום שבעיני אבדיה צריך למצב עצמו כגארד לכל דבר ועניין (אתם יכולים לנחש מי המודל). בעיני, עמדת הרכז תפתח לו את אינטילגנציית הכדורסל (שגם ככה היא גבוהה מאוד אצלו), את יכולות היצירה וניהול המשחק, את לקיחת האחריות והמנהיגות ובעיקר את הרבגוניות הנדרשת משחקן שמצופה ממנו להיות כוכב. הרצפה של אבדיה גבוהה בהרבה מזו של כספי, ובעזרת הכוונה מקצועית נכונה של ספרופולוס (את דעתי הבעתי איך) והכוונה מנטלית של כספי- הוא יגיע רחוק.

    *כספי מקום רביעי מבחינת כמות המשחקים ללא פלייאוף בקריירה בכל הזמנים, ראשון מבין השחקנים הפעילים.

  3. תודה רבה שי. מעניין מאוד
    הסגל של מכבי התמלא הרבה יותר ממה שחבשבתי שיהיה.. ועוד מדברים על רכז בכיר..
    את זוסמן אני עוד איכשהוא יכול לראות משתלב כי הוא כבר הראה על המגרש שהוא יכול לתת דקות איכותיות גם ביורוליג
    לגבי אבדיה, אני בקושי רואה איפה ספרופולוס יתן לו את ההזדמנות לשחק…

  4. די בטוח שבעמדה 2 ווילבקין נמצא וזוסמן יכול להתחרות גם עליה כי ג'ונדי יותר רכז מחליף התחזית שלך לגבי אבדיה ביורוליג מוגזמת(7.5 נקודות 3 אסיסטים ו4 ריבאונדים בעשר דקות זה הזוי לא נראלי שיש שחקן ביורוליג שיכול לעשות אותם)

  5. הסיבה העיקרית והראשונה שהחזריה אתצ כסםי למכבי היא כסף, שיווק, וקהל.
    שיקולים מקצועיים זה נחמד מאוד, אבל זה בונוס. אם אכן תהיה גם תרומה חיובית באובר-אול – אפשר גם לשמוע דעות מנוגדות לגמרי. עוד נראה.
    אבל כספי במכבי, זה בדיוק מה שבעלי הבית רוצים. זה, ושאראס בתור מאמן. להחזיר את הזהות הישראלית, את הקהל, כל משחק ליגה דלוח יהיה עכשיו אטרקטיבי, אבק כוכבים, ילדים שרק נולדו כשכספי כיכב ב-NBA יזכו לראות אותו במרחק פופקורן. זה אומר עניין מבחינת טלוויזיה – הל, אפילו אני אלך לראות את כספי משתלב ביורוליג! – במקום אוסף שמות שאני לא מצליח לעקוב אחריו.
    הוא גם בחור נחמד, מתנהל תקשורתית 100, צ'ארמינג. מה יש לו לחבב בכספי?
    מהלך עסקי נבון מאוד של מכבי. מקצועית – עוד נראה.

  6. תודה שי.אני גם מאמין שהחזרה של כספי לא תפגע בזוסמן ואבדיה.רק צריך שהמאמן לא יפחד לתת דקות לאבדיה והוא כבר ידע לנצל אותם(מאוד מסכים איתך שאבדיה הוא הכישרון הכי גדול שצמח פה).
    לגבי מקצועית אז זה צעדג טוב,השאלה היחידה היא האם כספי ימשיך אם הסירוב שלו לזרוק שלשות או שבאירופה שהקשת קרובה יותר הוא יזרוק קצת שלשות כי אז זה יפתח את המשחק של מכבי לגמרי.
    נקודה לגבי הרכז,אז הקיץ של מכבי סך הכל התנהל בצורה יוצאת מהכלל חוץ מהבעיה המרכזית שכנראה אין לה פתרון והיא תהרוס את כל הקיץ של מכבי.שנה שעברה ווליברקין הסתבך בתור הרכז היחיד ומכבי הפסידה פעמיים,גם לא נהנתה לגמרי מסט היכולות של וולבריקין וגם שאר השחקנים פחות נגעו בכדור.והבעיה הזאת לא טופלה

  7. תודה שי. לגבי כספי קודם כל – התייחסת לזה בפתיחה אבל רק רוצה לחזק, האיש מקסם לגמרי את היכולות שלו והוציא בעיניי הרבה יותר ממה שמישהו ציפה בהתחלה מקריירת
    ה-NBA שלו. עשור של להיות שחקן רוטציה לגיטימי זה נפלא.
    אין ספק שהוא יוסיף למכבי, זה מבחן קטן עבורו מבחינת זה שלראשונה יוביל קבוצה ברמה הזו אבל את האופי והמנטליות שלו אנחנו מכירים ולכן אין לי ספק שיצליח .
    ובהתייחס להשפעה על זוסמן ואבדיה בטוח שמבחינת
    מוסר עבודה, נחישות וכו' הם יכולים ללמוד ממנו המון , לגבי דק' משחק שלהם לדעתי כספי ישחק הרבה דווקא בעמדה 4 ככה שעל זוסמן שכבר די מצא את מקומו בעמדות 2-3 עונה שעברה זה לא ישפיע . אבדיה גם פחות מושפע מכך ,
    הוא דווקא הרבה יותר מושפע מזוסמן ,בריאנט ואפילו וולטרס ולצערי קשה לי לראות אותו במסגרת היורוליג מקבל דק' משמעותיות , בליגה בוודאי שימצא אותן.

  8. אבדיה אמנם מאוד כישרוני אבל לדעתי עוד לא מוכן לרמה הגבוהה, שנה שעברה ששיחק אמנם ראו שהוא לא חושש אך הקבוצה פשוט ירדה ברמה בדקות איתו.

  9. תודה שי
    לדעתי שלושתם ישולבו לדקות משמעותיות ביורוליג ואם הקבוצה תתחבר זה אפילו יכול להצליח להם , כספי לדעתי ביורוליג יכול להצליח מאוד בעמדה 4

  10. תודה שי. אחלה פוסט.
    תרשה לי לחלוק עליך לגבי זוסמן – 99 אחוז שהוא לא יהיה שחקן חמישיה בנבא ולצערי סביר להניח שגם לא שחקן רוטציה. הלוואי ואני טועה. לגבי אבדיה – הכל יכול להיות.
    כמו שאמרת – החזרה של כספי לא בהכרח תפגע בשני הצעירים.
    שיווקית זה המהלך הכי טוב שמכבי יכולה לעשות. וואללה יש מצב שאחזור לראות את מכבי אחרי שנים של חוסר עניין.
    ועוד משהו על אבדיה – אין ספק שהבחור כישרוני מאוד אבל עדיין חובת ההוכחה בבוגרים היא עליו. עד אז הכישרון הישראלי הכי גדול שדרך פה הוא עודד קטש.

  11. מעולה שי. כספי מגיע לדעתי כשחקן משלים, אבל שחקן משלים מצויין. היכולת שלו לחתוך לסל או לקלוע מרחוק אחרי חדירה של ווילברקין או וולטרס תוסיף עוד מימד שחסר בהתקפה של מכבי (וקצת ביורוליג באופן כללי). מאמין שישחק בעיקר כפאוור פורוורד ליד סנטר משמעותי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט