נבחרת הנוער העפילה לדרג א'! / עידו יצחקי

נבחרת הנוער העפילה לדרג א'! / עידו יצחקי

הקיץ החלומי של איגוד הכדורסל ונבחרות ישראל נמשך: שבועיים לאחר הזכייה המופלאה של נבחרת העתודה באליפות אירופה שנערכה בארץ, נבחרת הנוער (U18) ביצעה את המוטל עליה, והשיבה את נבחרת ישראל לדרג הבכיר ביבשת, שלוש שנים לאחר שנשרה לדרג ב'. הערב (20:45) תתמודד נבחרת ישראל נגד פולין בקרב על מדליית הזהב בהתמודדות לפרוטוקול בלבד.

הטורנירים של פיב"א ידועים כאינטנסיביים במיוחד, ואליפות אירופה לנוער דרג ב' התפרסה על פני כעשרה ימים בהם כל נבחרת משחקת שמונה משחקים (!). עוד לפני תחילת הטורניר, סומנה הנבחרת כמועמדת הבכירה לעלות לדרג א', וכצפוי – הנבחרת נחלה הצלחה מסחררת. למעשה, מהרגע הראשון של פתיחת האליפות שהתקיימה בעיר אורדאה שברומניה, הייתה הנבחרת הישראלית לטובה ביותר ורמסה את כל הנבחרות שהגיעו מולה. מתוך שבעה משחקים שהסתיימו בשבעה ניצחונות, רק משחק אחד הסתיים בהפרש חד-ספרתי, כשהפער הממוצע בו ניצחה הנבחרת עמד על 33.7 נקודות. פערי הרמות בדרג השני היו ידועים מראש, אך ספק אם מישהו האמין שישראל תהיה כ"כ דומיננטית. כזכור, שלוש נבחרות מתוך 24 המשתתפות זוכות בכרטיס לדרג א', ואחרי שאמש גברה נבחרת ישראל על מקדוניה במשחק חצי הגמר הבטיחה את מקומה בשנה הבאה בטורניר היוקרתי.

Image may contain: 8 people, people smiling, people playing sports, basketball court and shoes
חגיגה על הפרקט

שלושת הימים הראשונים באליפות היו טיול בפארק עבור ישראל, כשרמסה ללא כל רחמים את הנבחרות החלשות של נורווגיה, לוקסמבורג ואיסלנד. זה נגמר ב-48 הפרש על נורווגיה, 69 הפרש (100:31 לישראל) על לוקסמבורג ו"רק" 44 נקודות יתרון על פני איסלנד. לאחר יום מנוחה, הגיעה הנבחרת לרגעי האמת כשפגשה בצ'כיה ובוסניה במשחקים הקריטיים על שני המקומות הראשונים בבית – שמובילים לרבע הגמר של האליפות. אז אמנם הנבחרת התקשתה יותר נגד היריבות החזקות בבית המקדים, אך גברה על צ'כיה ב-11 ועל בוסניה ב-5 והעפילה לרבע הגמר מהמקום הראשון, כשהיא עדיין בלתי מנוצחת. ברבע הגמר שנערך בשישי, פגשה ישראל את שבדיה וכבר מהג'אמפבול המשחק הלך בכיוון אחד ופערי הרמות נראו בבירור. זה הסתיים ב-48 הפרש לטובת נבחרת ישראל, שהעלה את הנבחרת לקרב נגד צפון מקדוניה בחצי הגמר שנערך אמש.

צפון מקדוניה אינה ידועה כמדינת כדורסל יוצאת דופן, והצפי היה לניצחון קל ישראלי נוסף. ברבע הראשון זה הלך קשה ובפעם השנייה באליפות ירדה ישראל בפיגור בסיום הרבע הראשון, אך במהרה התעשתה עם רבע שני פנטסטי שהסתיים ב-6:27 והוריד את הנבחרות למחצית כשישראל מוליכה ב-19 הפרש, ולמעשה סוגרת את הסיפור. המקדונים עוד ניסו לחזור ברבע האחרון והצליחו לצמצם לחד-ספרתי, אך בסיום ההתמודדות ידה של נבחרת הנוער הישראלית הייתה על העליונה עם ניצחון 66:78 שהוציא לדרך את חגיגות החזרה לדרג א' של הנערים הצעירים. קשה לי להגיד שהנבחרת עשתה הישג יוצא דופן והתעלתה על עצמה או משהו בסגנון. בסך הכל, חזרנו למקומנו הטבעי. עם זאת, זו הזדמנות טובה להזכיר שהנבחרות אשר זכו בשנתיים האחרונות בעתודה לא צלחו את המשימה לחזור לדרג הבכיר, כך שזה בהחלט מעצים את ההישג של נבחרת הנוער, גם אם לא התמודדה מול אריות היבשת.

אם להיות כנה, קצת קשה להסיק מסקנות בנוגע לשחקנים ומי הצטיין יותר\פחות, שכן יותר מחצי מהמשחקים שוחקו בגרבייג' טיים מהשנייה הראשונה בה הנבחרת עלתה לפרקט. רק שלושה שחקנים שיחקו יותר מ-20 דקות בממוצע לערב. ובכל זאת, אנסה לנתח את ההופעות של השחקנים הצעירים. אורן אהרוני עלה בחמישייה קבועה לאורך כל הטורניר עם עמית אהרוני, נועם דוברת, דורי סהר, שחר לזר ויונתן אטיאס. מדובר בהרכב בו משחקים שני רכזים (אהרוני ודוברת), שני גארדים (דורי ולזר) וסנטר אחד איכותי (אטיאס). נועם דוברת, יליד 2002 אשר נחשב לתלמיד מחונן וסיים כיתה י"ב לאחר שקפץ כיתה, הוכיח כי הוא הדבר האמיתי – בדיוק כפי שציפו ממנו. הקפטן, היה לכוכב האמיתי של הקמפיין והוא הקלעי המוביל עם 16.7 נקודות למשחק, כשהוא קולע ב-37% מחוץ לקשת כשהוא מרבה לזרוק מטווח זה. במידה והנבחרת אכן תזכה בזהב הערב, דוברת עשוי להיות האיש שיזכה בתואר ה-MVP, זאת על אף שהוא צעיר בשנה ממרבית השחקנים באליפות. גם עבור דורי סהר הייתה אליפות מצוינת, ונכון לעכשיו הוא עם 11.8 נק' לצד 8.0 ריב' למשחק בפחות מ-25 דקות. למרות יכולת מחרידה ולא אופיינית מבחוץ, סהר התגלה כשחקן הגנה פנומנלי עם עבודת רגליים נהדרת בשמירת אחד על אחד וסיומת פנטסטית בשתי הידיים מתחת לסל. שחר לזר מהפועל ת"א היה לא רע לאורך האליפות והיה אמש המוציא לפועל העיקרי בדקות בהן הנבחרת התקשתה להגיע לטבעת. בנוסף, לזר עם 100% מקו העונשין בשבעת המשחקים. שחר לא חשש לקחת על עצמו אל הטבעת והצליח לסחוט עבירות ולייצר נקודות. עמית אהרוני, בנו של מאמן הנבחרת והרכז הטהור מהבולטים שצמחו פה בשנים האחרונות, סיפק את הסחורה עם טורניר סולידי.

Image may contain: 1 person, playing a sport, crowd and basketball court
נועם דוברת. רוקסטאר אמיתי.

הקו הקדמי של נבחרת ישראל הוא הסיפור המעניין ביותר באליפות. יונתן אטיאס ממכבי ת"א פתח בכל המשחקים כסנטר הפותח, כשדווקא יונתן לוי היה הסנטר השני ברוטציה. גלעד לוי, הסנטר הענק בגובה 2.16 לא קיבל יותר מדי קרדיט מאהרוני במהלך שזכה לביקורות נוקבות כלפי התנהלות המאמן ברשתות החברתיות. בעוד אטיאס היה טוב מאוד בדקות שקיבל, יונתן לוי איכזב במעט. גלעד לוי נראה נהדר בדקות ששיחק כשהגנות היריבות מתרכזות רק בו וכך הוא ייצר שלשות פנויות עבור חבריו. יתרון הגובה העצום שלו סייע לשחקן לסיים עם 71% מהשדה עם 6.3 נקודות למשחק לצד שישה ריבאונדים למשחק, ב-11 דקות בלבד. גם אטיאס לא קיבל יותר מדי אשראי ושיחק רק 14.4 דקות. בשום שלב לא ראינו את אהרוני מנסה לשחק עם שני סנטרים, כשבכל רגע נתון שיחק רק גבוה אחד על המגרש, ולעתים שיחקו חמישה גארדים בו זמנית על הפרקט. דווקא בנבחרת בה אנו מצטיינים בקו הקדמי מאכזב לראות את תת-הניצול של השחקנים הגבוהים שככל הנראה יהיו הסנטרים העתידיים של נבחרת ישראל.

גלעד לוי חוגג העפלה. למה לא מקבל יותר קרדיט?

מבין שחקני הספסל, טל פלד ויהל מלמד היו הבולטים ביותר והצדיקו את הדקות שקיבלו. פלד, השחקן הצעיר ביותר בנבחרת שטרם חגג 17, לא חשש לרגע לזרוק ולקח על עצמו שוב ושוב (לפעמים יותר מדי…) והוא עם 8.9 נקודות למשחק ב-16 דקות. מלמד, הפורוורד היחיד שהיה חלק אינטגרלי מהרוטציה, תרם גם הוא מהספסל והצטיין במיוחד במשחק חצי הגמר עם 12 נקודות, שבעה ריבאונדים וארבעה אסיסטים. שלושת השחקנים המשלימים של הסגל – איתי גבע, רזיאל חיון ונועם אקריש לא שותפו אמש, אך שיחקו במשחקים הקודמים. אני שיערתי שרזי יהיה חלק חשוב יותר ברוטציה של אהרוני, והוא גם שיחק ברגעים הקריטיים נגד צ'כיה, אולם מאז החליט אהרוני שחיון לא מספיק מתאים עבור הנבחרת.

ומה בנוגע לעתיד השחקנים בעונה הבאה? שני שחקנים ישחקו בעונה הבאה בליגת העל: נועם דוברת, שכבר שותף בעונה החולפת במכבי ראשל"צ, ועשוי לקבל דקות משמעותיות יותר כבר העונה, שבמקביל ישחק לסירוגין עם הנוער (כפי שעשו העונה אבדיה ומדר) ורזיאל חיון, שעל פי דיווחים סיכם בהפועל אילת (עיר הולדתו) וכנראה ישחק באמצעות הכרטיס הכפול במקביל עם הפועל חבל איילות בליגה הארצית. שלושה שחקנים מנבחרת הנוער ישחקו בליגה הלאומית: דורי סהר, שיושאל ממכבי ת"א למכבי הוד השרון, וצמד השחקנים של רעננה: יהל מלמד ואיתי גבע – שימשיכו בקבוצת הנוער שלהם לסגל הבוגרים של הקבוצה בלאומית. נועם אקריש וגלעד לוי ימשיכו לשחק בחו"ל (אקריש בנוער של הכוכב האדום, גלעד לוי באסטודיאנטס). שלושה שחקנים טרם יודעים היכן ישחקו בעונה הבאה: יונתן אטיאס, שלא מן הנמנע כי יצליח להיכנס לסגל המורחב של מכבי ת"א שזקוקה לסנטר ישראלי נוסף. שחר לזר, שספק רב האם יש לו מקום בבוגרים של הפועל, וכנראה יחפש קבוצה בליגה הלאומית, וכן יונתן לוי, שייתכן כי ימשיך בעמק חפר בליגה הארצית, אך להערכתי יעדיף לחפש חוזה בליגה הלאומית. טל פלד ועמית אהרוני ימשיכו לעונה נוספת בליגת הנוער בשנתם האחרונה בתיכון.

בסוף השבוע הקרוב, תיפתח אליפות אירופה לקדטים (U16) דרג א' באיטליה, בה הנבחרת הישראלית תיטול חלק ותנסה להמשיך את הקיץ החלומי. השם הבולט ביותר הוא דווקא של המתאזרח האמריקאי באחת מהגניבות הגדולות של איגוד הכדורסל הישראלי בשנים האחרונות – עמנואל שארפ, בנו של דירק האגדי. שארפ הנו גארד המשחק בתיכון בפלורידה (תיכון בלייק) ומסומן כאחד מהפרוספקטים הגדולים באמריקה לגילו (שנתון 2004). הוא צעיר בשנה מהשחקנים באליפות ואמור להיות השחקן המוביל בטורניר לצד שני גארדים נוספים – אופק גול מהפועל ת"א, שימלא בשנה הבאה את מקומו של ים מדר בקבוצת הנוער של האדומים, וניר טאוב מהפועל ברנר – רכז נמוך מאוד ומהיר שיודע לייצר נקודות למרות גובהו. שנתון 2003 הוא חלש משמעותית מהשניים שקדמו לו ולכן נעזר במס' שחקנים משנתון 2004 – עמנואל שארפ, עידו מנצ'ל מעצמה מודיעין, ניב אבידן מזכרון יעקב ויואב ברמן מגלבוע\מעיינות שזכה באליפות המדינה לכיתות ט'. בן ממן מגלבוע הוא הגבוה הבכיר של נבחרת הקדטים והתרומה שלו תהיה קריטית. נתון מעניין – רק שחקן אחד ממכבי ת"א צפוי להימנות על סגל הנבחרת (יובל לוין). העפלה לרבע הגמר תהיה הישג מעולה עבור הקדטים, שהישרדות צריכה להיות המטרה העיקרית. הטורניר יחל בשישי הקרוב כשהנבחרת תפגוש את לטביה בשעה 17:30. בהמשך, תפגוש בשלב הבתים את צפון מקדוניה וספרד החזקה. עלייה מהמקום השני בהחלט ריאלית. כל המשחקים ישודרו בערוץ היוטיוב של פיב"א ובפייסבוק של איגוד הכדורסל. ממליץ לעקוב.

Image may contain: 1 person, smiling, standing and outdoor
עמנואל שארפ. רכש מרשים של האיגוד לנבחרת הקדטים.

הערב ב-20:45 תתמודד נבחרת הנוער בקרב על מדליית הזהב נגד פולין. שידור בערוץ היוטיוב של פיב"א ובפייסבוק של איגוד הכדורסל.

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. רק מציין שהשחקנים שבגדול איישו את הנבחרת U18 שירדה לדרג ב' הם אותם שחקנים ששנתיים ברציפות לקחו את אליפות אירופה U20

    1. לא מדויק. הורידו אותנו שנתון 98 (שזכו עם העתודה בקיץ שעבר) – זוסמן, בני ובריסקר. השחקנים שעכשיו זכו באליפות כמעט העפילו ב2017 (מקום רביעי) והפסידו במשחק המכריע

  2. ואגב, אני לא רואה סיבה להסתפק בעמנואל שארפ לקדטים. אני בטוח שלא חסרים שחקני תיכון מוכשרים בעולם שישמחו לקבל אזרחות ישראלית בתמורה להטבות כספיות כאלו ואחרות.
    כל מה שצריך זו החלטה נחושה של איגוד הכדורסל ושת"פ של משרדי האוצר ומנהל האוכלוסין.

    1. מה אנחנו קטאר? מה הקטע בנבחרת אם השחקנים בה לא מהמדינה? זה גם נוגד את הקטע שישראל היא המדינה היחידה של היהודים

    2. עמנואל שארפ הוא ישראלי כמוני וכמוך, מכיוון שנולד בישראל לאב שהיה אזרח המדינה. בדיוק כמו טי ג'יי ליף.
      האם יש הבדל בינו לבין בנו הבכור (די ג'יי) רק בגלל שאימו אינה אזרחית?

      1. הוא לא ישראלי, לא כמוני ולא כמוך הביטוי היחיד לישראליות שלו כביכול הוא סעיפי החוק היבש אבל מכל בחינה אחרת שאפשר לחשוב עליה הוא ישראלי לכל דבר ועניין (וכמובן שהקטע המקורי שלי בתגובה 3 נכתב באירוניה שפוספסה משהו)

  3. מצויין עידו, סיקור מקיף ומקצועי.

    מסכים עם רוב מה שכתבת, אולי עם כמה הסתייגויות בשוליים. אהרוני (הבן) בעיני נתן אליפות די חלשה ולא ממש נראה כמו פוטנציאל מבטיח לבוגרים בגלל המידות הצנועות והאתלטיות המוגבלת. יכול אולי להיות שחקן ליגה שנייה נחמד. גם לאטיאס אני לא רואה עתיד מזהיר.

    באופן כללי, זו הייתה אליפות חלשה בהשוואה למשל לשנה שעברה. אז כמובן שצריך לקחת הזדמנויות ואת זה הנבחרת עשתה יפה (שלא כמו הנבחרת של אבדיה ומדר בשנה שעברה), אבל כאמור, מעבר לדברת, אין כאן אף שחקן שהייתי חותם עליו שיהיה שחקן ליגת על בעתיד. יש כמה עם פוטנציאל לעשות משהו גם בבוגרים (סהר, גלעד לוי, אולי פלד), אבל כולם עם סימני שאלה.

    חיון אכן אכזב מאוד, אבל זה רק ההמשך לשנתיים שבהן הוא לא התקדם בכלל, ואפילו הלך אחורה. כתבתי כאן לפני שנתיים אחרי אליפות הקדטים (נדמה לי שהיה מלך הסלים של האליפות ההיא) שמדובר באחד הפוטנציאלים היותר מבטיחים שראיתי בגילאים הללו בעשר השנים האחרונות. הוא נראה כמו שחקן שיש לו הכל: קליעה פנטסטית, אתלטיות, מבנה גוף טוב. אבל כאמור, הוא לא התקדם בכלל, לא מראה הבנת משחק טובה, ומשהו אפילו קרה לקליעה המבטיחה.

    בכל מקרה, טוב שהנבחרת הצליחה לחזור לדרג א' ובשנה הבאה עם דברת, לוי, פלד ואהרוני יש בסיס טוב לנבחרת מעניינת.

    1. ברכות לנבחרת על הזכיה.
      מלבד מישהזכרת אני התרשמתי מיהל מלמד. פורוורד חזק קליעה נקיה ושומר טוב מאד. בשני המשחקים האחרונים היה מצויין.

  4. אחלה טור
    עם כל ההצלחה הזו אני לא אופתע אם יתחילו פתאום עם מס חדש לצעירים מתחת לגיל 16 שמשחקים כדורסל בנבחרות הצעירות ומקבלים דמי כיס מההורים.
    🙂

  5. לגבי שם העיר הרומנית, לי ידוע (אמי גדלה במחוז ביהור בחבל טרנסילבניה שזו העיר המרכזית שלה) שההגייה היא oradya ולכן הכתיב העברי המתאים צ"ל אוראדיה לפי הגייה זו. השם המלא הוא אוראדיה מארה (mare=עילית כשהייתה גם עיר תחתית מקהילה שמזמן נבלעה בעילית).
    מפני שטרנסילבניה היה במשך דורות חלק מהונגריה רבה בה ההשפעה התרבותית ההונגרית ושמה ההונגרי של העיר הוא נויד-וארוד (ההגייה של המילה הראשונה היא לא בדיוק noyd אך זה הכי קרוב בכתיב עברי).
    בפי היהודים שם העיר הוא גרוסווארדיין (grosvardeyn) או גרוסוורדאן (grosverdan) (הייתה גם קליינוורדיין שנבלעה בגרוסוורדיין).
    אמי נולדה במרגרטן (margareten)/מארגיטה (margita ברומנית)/ מורגיטו (morgito בהונגרית) שהייתה היישוב המרכזי בגליל מרגרטן, כפי שנקרא בעברית, שכלל 45 כפרים. אמא או סבתא או שתיהן היו נוסעות לעיר הגדולה של המחוז לקניות של דברים שלא היו במרגרטן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט