דירוג שמות 30 הקבוצות / אלון ארד ("אוהד כורסה")

אלון ארד מנהל את עמוד הפייסבוק הנפלא "אוהד כורסה". מוזמנים להיכנס ע"י לחיצה כאן ולתת לו לייק, או בקישור:

https://www.facebook.com/bballcouchfan/

בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 1952 ניצח הגנרל הרפובליקני, גיבור מלחמת העולם השנייה, דווייט אייזנהאואר את עדלי סטיבנסון הדמוקרטי וקטע רצף של 20 שנות שליטה דמוקרטית בבית הלבן. הניצחון היה סוחף – 39 מדינות ל'אייק' ורק 9 לסטיבנסון.

67 שנים עברו מאז אותה מערכת בחירות אך הסלוגן שליווה את בחירתו של אייזנהאואר, "I LIKE IKE" עדיין נחשב לאחד הסלוגנים המפורסמים והמוצלחים בהיסטוריה. מה הופך אותו לכל כך מוצלח וקליט? תכירו את החזרה הצלילית. עיקרון בסיסי במיוחד בפרסום, בשירה ובמתן שמות אנושיים לגיבורי-על (קלארק קנט, פיטר פארקר, ברוס באנר ועוד מיליונים).

הסלוגן איי לייק אייק מורכב כולו משלוש חזרות על הצליל i, כאשר שתי המילים האחרונות חולקות גם עיצור משותף – K ולמעשה מתחרזות אחת עם השנייה "לייק – אייק". בנוסף, מכיוון שמדובר בשלוש מילים בלבד אשר לכל אחת הברה אחת, כשאנו מבטאים אותו אין לנו ברירה אלא להדגיש אותה, מה שיוצר משפט בעל קצב מהיר ואחיד.

יצא לי לחשוב על העיקרון הזה לא מעט השבוע בעקבות הצהרות של סטיב באלמר, בעלי הקליפרס, על כך שישקול את החלפת שם הקבוצה והלוגו שלה לקראת המעבר העתידי לאולם חדש. כבר שנים אני טוען שהקליפרס הן אחת הקבוצות שממותגות בצורה הגרועה ביותר בליגה, גם מבחינת השם והלוגו וגם מבחינת הצבעים.

מעבר לכך שספינת מפרש זה ממש אובייקט מעפן לקרוא על שמו קבוצת כדורסל (אלא אם זה ההולנדי המעופף), השם עצמו פשוט לא מתיישב מבחינה צלילית עם שם העיר. אמנם במילה קליפרס יש חזרה צלילית מסוימת על ה-L וה-S שהם הצלילים הבולטים בשם לוס אנג'לס, אבל הם נקטעים בגסות יחסית על ידי ה-C הפותחת את המילה ומפריעה לה להתגלגל מן הפה בנוחות כמו שקורה כשאנחנו אומרים לדוגמה "ניו יורק ניקס". הקבוצה העלובה מניו יורק אוחזת, מבחינת חזרה צלילית לפחות, בשם הטוב ביותר בליגה.

עם המחשבות האלה בראש (ובגלל שאין כדורסל מעניין בשום מקום בעולם כרגע), החלטתי לדרג את שמות 30 הקבוצות הטובות בליגה. לצורך הדירוג בחרתי ארבע קטגוריות: צליל, מגניבות, אפשרויות שהשם פותח לעיצוב הלוגו וקשר לעיר בה משחקת הקבוצה. כל קטגוריה דירגתי על סולם של 1-10, כאשר בסיכום הסופי הכפלתי ב-0.5 את טור הקשר לעיר מכיוון שזה נחמד והכל, אבל זה פחות קריטי בעיניי כשחושבים על שם מוצלח, אלא יותר בונוס כיפי.

ולתוצאות:

30. ברוקלין נטס (3.5 נק')


היא קיבלה שתי נקודות על הצליל הקצר, הקליט והמתפרץ, אבל 0 נקודות על מגניבות כי רשתות זה לא מגניב ו-0 נקודות על אפשרויות ללוגו, כי רשתות גם לא בדיוק מציתות את הדמיון. יש לשם הזה קשר היסטורי מסוים מכיוון שהוא נועד להתכתב עם הג'טס והמטס כשהקבוצה נקראה ניו יורק נטס. אבל זה חלש. כבר היה עדיף pets, rats, cats ועוד אלף ואחד דברים שהם לא פאקינג חתיכות ניילון קשורות!

29. לוס אנג'לס קליפרס (4 נק')


הקבוצה נקראה על שם סירות המפרש הנפוצות בסן דייגו. כשהקבוצה עברה דירה היא משום מה החליטה להישאר עם שם לא קשור, מורכב מבחינה צלילית, לא מגניב וממש משעמם מבחינת אפשרויות ללוגו. הרעיון להחליף את השם זה הרעיון הכי טוב שהיה לקבוצה הזו, אפילו יותר מלהעסיק את ג'רי ווסט.

28. יוטה ג'אז (5 נק')


עד היום לא ממש ברור לי למה כשהקבוצה עשתה את הדרך מניו אורלינס ליוטה לא הוחלף גם שם הקבוצה. בכל זאת, סולט לייק סיטי היא בירת המורמונים, לא הג'אז. הייתה פה הזדמנות פז לקרוא לקבוצה Utah Magic Underwear. עכשיו כבר מעורבת שם יותר מדי היסטוריה והזדהות, החלון להחלפה עבר. אבל זה עדיין חרא של שם.

27. ניו אורלינס פליקנס (6 נק')


מכל הבחינות, השם הזה היה בדרך למקום האחרון. שם מורכב מבחינה צלילית היוצר צירוף ארוך (6 הברות. אף אחת בטופ – 10 של הדירוג לא עברה את ה-5) וחיה מאוד לא מגניבה וגם לא יפה מבחינת מראה כך שהלוגו בהכרח יהיה עלוב. מה שהציל את הפליקנס מתחתית הטבלה הוא הקשר לעיר, שכן השקנאי היא הלאומי הרשמית של לואיזיאנה. זה לא אומר שלא צריך להחליף את השם הזה דחוף.


התנין הוא הזוחל הרשמי של לואיזיאנה. New Orleans Alligators זה עדיין ארוך, אבל הרבה יותר מגניב והרבה יותר טוב מבחינה צלילית. ללואיזיאנה יש גם דג מים מלוחים רשמי, דו-חי רשמי, פרח בר רשמי והחל משנת 1986 גם סופגנייה רשמית. לא מאוחר להחליף, רק אומר.

24 (א). פילדלפיה סבנטי-סיקסרס (7 נק')


שלוש קבוצות חולקות את המקום ה-24 בדירוג עם שבע נקודות, אז אסביר עליהן בסדר האישי שלי. קודם כל, לעיר אחוות האחים יש את השם הארוך ביותר בליגה. דבר שני, זה לא מגניב לקרוא לקבוצה על-שם תאריך, ואני גם מרחם על המעצב הגרפי שנדפק עם הסיפור הזה (למרות שהם עשו עם זה עבודה יחסית יפה). הקשר ההיסטוריה הוא החזק ביותר בליגה ולכן הם לא מדורגים נמוך יותר, אבל בסופו של יום זה עדיין חרא שם. אם כבר הם רצו שם ארוך בעל משמעות היסטורית יכלו לקרוא לעצמם Philadelphia Forefathers ולפחות היו מקבלים לא מעט נקודות בקטגוריות הצליל.

24 (ב). דטרויט פיסטונס (7 נק')


הסיפור שהכרתי במשך שנים קישר בין 'הבוכנות' לבין תעשיית הרכב העשירה בעיר. חבל רק שהקבוצה הוקמה בכלל בפורט ויין, אינדיאנה. אז למה לקרוא לקבוצה 'הבוכנות'? כי לבעלים הראשון שלה היה מפעל לייצור בוכנות. כשהם עברו לדטרויט הורידו את שם המפעל שהיה גם חלק משם הקבוצה (Fort Wayne Zollner Pistons ונשארו עם הבוכנות עצמן. עדיין מתאים לעיר, ושם מעניין, אבל זו פאקינג בוכנה!

24 (ג). לוס אנג'לס לייקרס (7 נק')


קצת מפתיע למצוא שם כל כך נכון מבחינת חזרה צלילית כל כך נמוך בטבלה, אבל כשחושבים על זה לעומק, ללייקרס אין שום דבר אחר בשם מלבד צליל טוב. אין קשר לעיר, אגמים זה כיף אבל לא מגניב ולך תעשה לזה לוגו.

22 (א). פיניקס סאנס (11.5 נק')


הסאנס לא קיבלו הרבה נקודות באף קטגוריה, אבל הם קיבלו קצת בכל אחת. שם קצר וקליט, קשר נסבל לעיר, יש למעצב עם מה לעבוד. פסדר. לא טוב, אבל אין סיבה מספיק טובה להעביר ביקורת.

22 (ב). דנבר נאגטס (11.5)


בדנבר החליטו לקרוא לעצמם על-שם גושי הזהב והכסף שאנשים קיוו למצוא בקולורדו במאה ה-19. זה לא נתן להם הרבה נקודות מגניבות או אפשרויות לעיצוב. אבל הקשר לעיר והצליל הביאו אותם עד הלום.

21. אינדיאנה פייסרס (13.5)


למילה פייסרס יש משמעות כפולה, אך שתי המשמעויות שלה הן מעולם המרוצים. זה היה שם נרדף למרוצי הסוסים שהתקיימו באזור וגם שם של אחת המכוניות אשר שימשה למירוץ האינדיאנפוליס 500 המפורסם בעבר. הקשר ההיסטורי לעיר במקרה הזה עשה את ההבדל, מעבר לזה זה לא שם מרגש במיוחד.

20. אורלנדו מג'יק (14 נק')


כמו רבים מהשמות בליגה, השם מג'יק נבחר ע"י ועדה אחרי שקראו לכל מי שרוצה להציע שם. הטיעון היה שהעיר אורלנדו היא כמו קסם. אויש נו.

18 (א). פורטלנד טרייל-בלייזרס (15 נק')
עוד שם בינוני להחריד. בגדול פורצי דרכים זה די מגניב, אבל אין פה דמויות איקוניות שקופצות לראש, זה קצת ארוך, ובגדול טיפה משעמם. הולם לפורטלנד.

18 (ב). סקרמנטו קינגס (15 נק')


להיות מלך זה דוגרי די מגניב ויש לזה המון פוטנציאל עיצובי שלדעתי הקינגס עדיין לא התחילו לגרד אפילו. אבל זה עדיין נשמע קצת כמו מועדון סאדו ואין לזה אפילו טיפת קשר לעיר.

17. אוקלהומה סיטי ת'אנדר (16 נק')


רעם זה רועש, זה מאיים (עד גיל מסוים) ויש לזה ממד של מגניבות. יש אפילו קשר לעיר הידועה בסערות הרבות שתקפו אותה. עם זאת, מאוד קשה להמחיש ויזואלית צליל ולכן הקבוצה תקועה כבר שנים עם לוגו ומיתוג מחורבנים וזה מרגיש כמו משהו שהיו צריכים לחשוב עליו מראש.

16. מיאמי היט (16.5 נק')


להיט אין סיפור מעניין מאחורי השם. הקשר לעיר הוא שממש חם בדרום פלורידה. אבל הפוטנציאל לעיצוב פה הוא מרשים, זה שם קצר וקליט ולהבות של אש בגדול זה שיא המגניבות. יופי של שם דוגרי. הייתי קטנוני והורדתי נקודה או שתיים על זה ששמו שני חיריק אחד אחרי השני וזה מעצבן להגיד.

15. סן אנטוניו ספרס (17.5 נק')


לקרוא לקבוצה שלך על שם חתיכת מתכת שמתחברת למגף זו בחירה מוזרה, אבל יש מעט מאוד דברים בעולם שיותר מגניבים מקאובויים וגם הקשר פה לטקסס הוא מתבקש. יש כאן שכבה נוספת של קשר כי המשקיע העיקרי של הקבוצה בימיה הראשונים הגיע מהעיירה ספאר בטקסס.

13 (א). יוסטון רוקטס (18.5 נק')


אז לא, הרוקטס לא נקראו כך על-שם נאס"א הממוקמת ביוסטון, כי הם בכלל לא הוקמו ביוסטון, אבל הכינוי עדיין מתחבר. טילים זה מאוד פאלי והאפשרויות ללוגו סבירות.

13 (ב). גולדן סטייט ווריורס (18.5 נק')


שם קשוח שכיף לאוהדים לעמוד מאחוריו עם שק של פוטנציאל למיתוג מסביבו. חבל רק שגולדן סטייט מתעקשים לא לעשות עם זה כלום.

12. מינסוטה טימברוולבס (20 נק')


חיה סופר מגניבה שאופיינית לאזור זו התחלה מצוינת. חבל רק שהתוצאה היא אחד השמות הארוכים והמתישים ביותר בליגה.

9 (א). ניו יורק ניקס (21 נק')


מבחינה צלילית זה השם המוצלח ביותר בליגה. אין לו מתחרים בכלל. מהבחינה הזו זה כנראה השם הטוב ביותר בכל סוגי הספורט. כמעט כל מה שנאמר בתחילת הפוסט על הסיסמה I like Ike תופס גם פה. שלוש הברות, קצובות, מתכתבות אחת עם השנייה ויוצרות שם בולט שקל וכיף להגיד. זה לא משנה את העובדה שהקבוצה נקראת על שם מכנסיים מהמאה ה-17.

העיר התחלפה, השם נשאר. חבל שהדובים עצמם נעלמו

9 (ב). ממפיס גריזליס (21 נק')
אין דובי גריזלי באזור ממפיס. בכלל. אפילו לא אחד. זה לא עושה את החיה הזו לפחות מגניבה ואת אפשרויות העיצוב שהיא פותחת לפחות רחבות. שם מעולה.

9 (ג). שארלוט הורנטס (21 נק')


כן, אנחנו ברצף של חיות, כי חיות טובות עושות שמות טובים. אבל לצד חיה גדולה ומפחידה כמו הגריזלי מעניין למצוא גם חיה קטנטנה ומפחידה כמו הצרעה. זו לא חיה מגניבה במיוחד, אבל היא בהחלט פותחת אפשרויות למעצב חכם (ובשארלוט המעצב הוא כנראה האיש היחיד שחכם). יש גם הקשר היסטורי בדיעבד כשמצאו שאיזה גנרל בריטי קרא לעיר פעם "קן צרעות של מרד", אבל זה ממש לא הגיע משם.

6 (א). מילווקי באקס (22 נק')


"מגניב" זה לא התיאור הכי מדויק שאפשר למצוא לאייל, אבל מרשים ומעורר כבוד בהחלט. אין הרבה תחרות בטבע לקרניים המרשימות של הבאקס. זו גם חיה אופיינית לאזור והשם עצמו קצר ועוצמתי מבחינה צלילית. בהחלט רמה גבוהה.

6 (ב). דאלאס מאבריקס (22 נק')


מאבריק זה לאו דווקא סוס הפרא אותו בחרו בדאלאס ללוגו, אלא כל חיית חווה שלא סומנה על-ידי אדם כחלק מעדר. משמע, חיית פרא. עם השנים זה גם הפך לכינוי לאדם עצמאי וחסר גבולות שקשה לרסן. יופי של בחירה שגם מתכתבת עם ההיסטוריה של טקסס כמכלול.

6 (ג). קליבלנד קאבאלירס (22 נק')


גברים הם עם פשוט. אנחנו רואים חיה, אנחנו רוצים להראות לה שאנחנו יותר טובים ממנה ולרכב עליה. לכן פרשים זה שם בהחלט מגניב מספיק כדי לקרוא לקבוצה על שמו. מה שהופך את זה לשם טוב במיוחד זו החזרה על הק', ל' וב' בסדר דומה בשתי המילים שיוצרת שם אמנם קצת ארוך, אבל מתגלגל וקליט.

5. אטלנטה הוקס (23 נק')


הרקע לשם הוקס הוא כנראה המגניב ביותר בליגה. הקבוצה הוקמה במקור באזור נהר המיסיסיפי ונקראה Blackhawks על שם צ'יף אינדיאני לוחם שחי באזור. זו אחלה היסטוריה, קשוחה ומגניבה, רק שהיא לא קשורה לאטלנטה. כבר שעברה הקבוצה לתחנת ביניים במילווקי קוצר השם להוקס וכך הוא נשאר גם בג'ורג'יה. עדיין חיה מגניבה, עדיין פוטנציאל עיצובי מהנה.

4. שיקגו בולס (23.5 נק')


עם הצלחה קשה להתווכח. השור של שיקגו הוא אחד המותגים המוכרים בליגה. זו חיה חזקה וקשוחה, בדיוק כמו שאוהדים היו רוצים לדמיין קבוצה וגם המילה עצמה קצרה ומתפרצת מן הפה כמו שור זועם. הקשר ההיסטורי הוא קלוש, כאילו, שיקגו מחשיבה את עצמה לבירת הבשר (או יותר נכון אריזת הבשר) העולמית, אבל למי אכפת?

3. וושינגטון וויזרדס (24 נק')


אתם יודעים מה מגניב? מכשפים. תוסיפו לזה דמיון צלילי בין שם העיר לכינוי וקיבלתם שם מוצלח לקבוצה לא מוצלחת.

2. טורונטו ראפטורס (27 נק')


אתם יודעים מה יותר מגניב ממכשפים? דינוזאורים.
עכשיו תנסו גם להגיד טורונטו ראפטורס כמה פעמים בקול רם ותשימו לב כמה זה כיף. יש פה דמיון צלילי יפיפה שחוצה את המילים ונותן נופך משחקי לשם. כשאנחנו אומרים טורונטו ראפטורס זה נשמע כאילו אנחנו חוזרים על אותה מילה פעמיים (נשמע כמו הלהקה דוראן דוראן) ורק מוסיפים תוספת קטנה בסוף. הרבה שמות טובים דווקא הוצעו לקבוצה מטורונטו כשהיא הוקמה, ברור למה הם בחרו דווקא בזה.

1. בוסטון סלטיקס (27 נק')


במקום הראשון יושבת עוד קלאסיקה מודרנית שאי אפשר להתווכח איתה. העיר בוסטון מזוהה מאוד עם הקהילה האירית שלה. מלכתחילה האיריים נחשבים לאחת התרבויות השמחות והמגניבות ביותר בעולם המערבי, כך שיש הרבה מה לשחק מבחינת עיצוב עם השם הזה. אפשר ללכת פשוט (העלה) או להתפרע עם הלפרקון המפורסם. במקרה זה גם יושב נהדר מבחינה צלילית עם שם העיר מה שהפך את הסלטיקס לקבוצה היחידה שהצליחה לקבל ציונים גבוהים בכל הקטגוריות. גוד פור דאם. גם מקום ראשון בדירוג השמות, גם קיירי עזב. חגיגה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 34 תגובות

  1. היי, אם יש לך בעיה עם הצליל של הפליקנס, זה רק כי אתה לא אומר את זה נכון.
    https://www.youtube.com/watch?v=hfCWokpI0BE
    .
    ובקשר לוושינגטון, כן השם לא גרוע כמו וושינגטון לוקחי האקדחים (מה באמת הקטע של העיר הזו עם שמות נוראיים?). סתם עוד באזוורד של הניינטיז, כמו אקסטרים, או סינרגיה, או K00l, נראה לי שהשם של קבוצת הג'י שלה כבר עדיף, כי כל תינוק מסוגל להגות "גו גו" רגע לפני שהוא מתחיל לבכות לך בקצב של הסיקסטיז. והשם גם מקבל בעיני עונש והפחתת נקודות על שגרר את קבוצת ה-WNBA למחוזות העל טבעיים הגנריים (אבל זו אשמתן המלאה שלא בחרו ב-Washington Witches. שוב, למה העיר הזו מתעקשת לבחור שמות גרועים?).

  2. תודה רבה על הכתבה, אקרא אותה במספר חלקים על מנת להנות יותר (לא סיימתי לקרוא). אשמח אם תזמין גם את חברך לפודקאסט 34 אחוז מהשדה, טל נחום, להתארח אצלנו (ראיתי שכבר כתב פה בעבר פעם אחת)

  3. פוסט חביב שמתאים בול לעונת המלפפונים, תודה רבה.
    .
    כמובן שהבחירה סובייקטיבית ואני למשל הייתי עושה רשימה שונה..
    .
    אגב, לגבי המקום האחרון שלך- לפני איזה שנה פירסמתי פה טור מתורגם על איך הנטס כמעט החליפו את שמם לשם אחר ו..מממ..מאתגר משהו, ואיך לבסוף נפלה ההחלטה.
    http://www.hoops.co.il/?p=103369

  4. פוסט משובח
    אם כבר הזכרת את המקורות של השמות כדאי להזכיר שהשם של וושינגטון הוחלף בעקבות רצח רבין.
    השם הקודם היה בולטס. הבעלים היהודי החליט שזה לא מתאים, אחרי הרצח.
    ואז בחרו במכשפים, שהגיע אצלך למקום 3 המכובד
    🙂

    1. תודה:)
      לגבי רבין, זה לא מדויק. רצח רבין בהחלט ליווה את שינוי השם, אך לא גרם לו.
      כתבות על ההחלטה של אייב פולין לשנות את השם ששידר לדעתו אלימות, בטח ובטח בחברה האמריקאית רוויית הנשק, פורסמו כבר במאי ובאוגוסט של 1995, לפני שרבין נרצח.

      פולין עצמו הסביר:
      I've been thinking about it for over a year that with this increased violence and shooting and killing that bullets connote death and violence and shooting and I just felt that a sports team should not be involved with that kind of a name….I'd already made up my mind [before Rabin died], but that sure put an exclamation point on the fact that I made a right decision."

      1. אויש נו…. אל תבלבל אותי עם עובדות.
        בכל מקרה היו יכולים לחכות כמה שנים עד תקרית האקדחים בחדר ההלבשה ואז זה בכלל היה מתאים
        🙂

  5. כתבה נהדרת, תודה רבה.
    את מינסוטה הייתי מדרג נמוך יותר, שם קצת ארוך ואולי הייתי מציע להם להחליף למינסוטה וולבס, יותר קליט.
    בתור אוהד של ניו יורק, הייתי רוצה להציע לבעלים להחליף את השם לניו יורק סטינקס, השם יותר מתאים להם 🙂

  6. אחלה כתבה. לא יודע מה מגניב במכשפים, אבל אני מניח שכל אחד היה מדרג את זה קצת אחרת.

    אגב, לא חושב שהשור של שיקאגו מעוצב כזה טוב, פשוט היה להם מישהו שלבש אותו ממש טוב

  7. נחמד מאוד, רק פרגנת יותר מדי לקבוצה המיותרת מאורלנדו, שבחרה ב"מג'יק" בגלל הקירבה לדיסניוורלד, כי מה עוד יש שם. לא הרבה השתנה. עוד על זה בדוקו המאוד נחמד שרץ עכשיו ב-VOD, על אנפרני ושאק.
    לגבי הפיסטונז, חולק עמוקות, לשם היה משקל בעיצוב הזהות של הקבוצה והואהדים שלה, קבוצת הצווארון הכחול הקשוחה מהמוטור-סיטי.
    ולרפטורס יש מזמן שם חדש, לברונטו.

  8. אחלה כתבה לעונת המלפפונים.
    לא יודע למה אבל אצלי מזמן, לתמיד, מילווקי זה ״מילווקי שמאקס״
    Shmucks
    במבטא כבד של יהודי מברוקלין

  9. קצת באיחור.
    פוסט נחמד ומעניין שמפיק קריאה קלילה וחיננית.
    נהניתי.
    הלייקרס צריכים לקבל מינוס עשר, בעיקר עכשיו כשאיןל בסיבתם אפילו אגם אחד לרפואה. הניקס של כיפי, אבל ניקרבוקרס מזכיר חברת תובלה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט