מתווה שרעבי הוא סכנה יותר גדולה מאשר כדורסל בלבד/ שי בוקר

טוב, מנהלת הליגה הצליחו לעצבן אותי מאוד אתמול כשחתמו על "מתווה שרעבי". זה הזמן לשפוך את הרגשות שלי על ההסכם הלא חוקי.

מי שמכיר אותי, יודע שאני ישראלי-אמריקאי ושנולדתי בארה"ב לאמא אמריקאית ואבא ישראלי. כמישהו שעלה לארץ (1995 בגיל שנה, ושוב ב-2018 (קטין חוזר)) בעצמו, זה פוגע בי חזק מאוד. אבל זה לא רק פוגע בי, זה פוגע בענף האהוב עלי, ענף הכדורסל, בעתיד של הכדורסל במדינה, וגרוע מזה – זה יכול לפגוע גם במדינה שלנו.

"מתווה שרעבי" הוא אסון לכדורסל הישראלי. וכן, אני מבין שרוצים להפוך את השחקן הישראלי לרלוונטי ואני מגבה את הרצון להפוך אותו לרלוונטי במילון אחוז, אבל להפוך מתאזרח לסוג ב'? אם אני ג'ייק כהן שהמתווה לא רלוונטי אליו יותר, אני לא מופיע למשחקי הנבחרת בהנחה שהמתווה יעבור בבג"ץ. אחרי כל התרומה שלו גם במכבי וגם בנבחרת, למה שירצה להופיע? די לבושה!

תחת ההסכם שלדעתי הוא נוראי, קבוצה לא תוכל לרשום יותר משני מתאזרחים או "עולים חדשים" בוותק של עד ארבע שנים בישראל מה שאומר שאם השחקן המתאזרח אינו בישראל ארבע שנים הוא ייחשב לזר. אם קבוצה תשחק מתאזרח אחד שאינו וותיק, היא תקבל קנס של 200 אלף ₪, ואם היא תשתף שניים היא תיקנס ב-300 אלף ₪. פעם אחרונה שבדקתי, מתאזרח הוא ישראל לכל דבר. זה ככה בכל מקום עבודה בארץ, אבל מהעונה הבאה (2020-2021) זה לא יהיה ככה בליגת העל שלנו. לקנוס מתאזרחים שעובדים? לא הגיוני.

בשלב זה ראוי לציין כי בארבע השנים הראשונות שלהם בישראל, מתאזרחים משלמים מס מופחת מאוד ביחס אל שחקנים ישראלים שמשלמים מס מלא.
אותו "קנס" המוצע במתווה למעשה מבקש להשוות את התנאים.

המתאזרחים ג'ייק כהן וסטו דאגלס לא אהבו שמתווה שרעבי הואשר בדירקטוריון מנהלת הליגה (טוויטר):

Image may contain: 2 people, people playing sports and crowd
ג'ייק כהן במדי נבחרת ישראל. (צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל)

עכשיו, כמו שציינתי למעלה, אני גם נחשב מתאזרח. אומנם, כמו לג'ייק כהן, המתווה לא רלוונטי אליי גם אם הייתי שחקן כדורסל בליגת העל (גרתי בארץ מגיל 1-12), אבל זה לא אומר שאני, ג'ייק כהן או כל מתאזרח אחר, לא יכולים לכעוס על זה. רק כי מתאזרח או "עולה חדש" משחק כדורסל ואינו ארבע שנים בארץ, יקנסו את הקבוצה שבה הוא משחק? ג'ון דיברתולומיאו הוא לא רק בורג משמעותי במכבי תל אביב (לרוב בליגת העל, אבל גם הפך לבורג חשוב ביורוליג), אלא גם הפך לשחקן חשוב בנבחרת כשהיא ביקשה שישחק עבורה. למיטב ידעתי הוא עוד לא אזרח ארבע שנים ואני רק מקווה שבעתיד הוא לא יעזוב בגלל המתווה. לאיזה שפל הגענו?

אם אני יהודי שרוצה לשחק כדורסל בארץ, ואני שומע על הקנס הזה? למה שאבוא לשחק כדורסל בישראל? מה שווה האזרחות אם זה יפגע בקבוצה בה אני אשחק? פרופורציות, חברים.

אני כולי בתקווה שהמתווה לא יעבור בבג"ץ, כי אם יעבור יש לנו בעיה גדולה במדינה. ישראל היא בית חם ליהודים. יש הרבה יהודים שרוצים לעשות עלייה. אני רק מקווה שהמתווה הלא חוקי הזה, לא יגרום ליהודים שרוצים לעלות ארצה שאינם משחקים כדורסל לחשוב פעמיים אם הם באמת רוצים לעבור לישראל.

חזרה "לשחקן הישראלי".

שוב, אני מגבה את ההחלטה לשמור על הצברים כרלוונטיים ושיראו פרקט, אבל לא בעד דקות מובטחות. יש דרכים אחרות שאפשר לטפח את השחקן הישראלי ולהפוך אותו לשחקן הכי טוב שהוא יכול. למשל עבודה קשה. מה הבעיה בזה? קשה לי לכתוב את המילים האלה אבל אני ארשום אותם: החוק הרוסי הפך חלק מהשחקנים הישראלים ל"עצלנים". כישרון יש ומגיעות להם דקות משחק רק מכישרון ולא בגלל חוק שמבטיח דקות או חוק שפוגע במתאזרחים. רוצים דקות? תרוויחו אותן, תראו שאתם שווים את זה!

מצד שני, רוב אם לא כל שחקני נבחרות העתודה בשלוש השנים האחרונות שווים דקות בליגת העל, רק מכישרון. אני מבין שיש שחקנים שהם בעד החוקים הללו.

תחשבו על זה ככה: אתה שחקן כדורסל ישראלי (צבר) ויש לך קבוצה בליגת העל. הקבוצה שלך מחתימה מתאזרח חדש על המשבצת שלך שהיא אולי חושבת שהוא יותר טוב ממך. אתה אומר לעצמך: "יש לי דקות מובטחות, הקבוצה תיקנס אם תשחק אותו במקומי. איזו יופי!" מצד שני אתה אומר לעצמך: "זה לא יופי. אם הוא ייקנס, זה יפגע בקבוצה שלי. זה הזמן שלי לעבוד קשה באימונים ולהוכיח שאני יותר טוב מהמתאזרח, שאני שווה את הדקות שלו".

ענף הכדורסל שלנו בירידה משמעותית בגלל שאני חושב שישנם שחקנים שלא עובדים קשה מספיק וזה פוגע לא רק בקבוצות שלהם, אבל גם בנבחרת הלאומית.

שלוש נבחרות העתודה האחרונות של ישראל מוכיחות שעבודה קשה משתלמת כשרשמו שלושה גמרים רצופים, ושתי זכיות רצופות באליפות אירופה. כמה מהשחקנים האלו שיחקו בשנתיים האחרונות או ישחקו השנה בליגת העל? לא פחות מ-15.

השחקנים ששיחקו בעונה שעברה בליגת העל הם יובל זוסמן, דני אבדיה, יותם חנוכי, ים מדר, תמיר בלאט, יאיר קרביץ, עידו פליישר, תומר לוינסון ועמית זיס. מנגד, גיל בני, מייקל בריסקר ועידן אלבר יערכו את בכורתם בליגת העל העונה.

שוב – כישרון, זה לא מספיק, השחקנים חייבים להראות שמקומותיהם ברוטציה הם תוצרת עבודה קשה, ולא חוקים שאינם ספורטיביים.

Image may contain: 2 people, people playing sports, shoes and basketball court
עידן אלבר וים מדר במדי נבחרת העתודה ביורובאסקט עד גיל 20 בתל אביב. השניים שווים דקות בליגת העל, אבל עליהם להוכיח זאת. (צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל)

ודבר אחרון, אני אף פעם לא מערב פוליטיקה וספורט, אבל לרגע אני אערב את זה. שרת הספורט, מירי רגב, טוענת שההסכם שנחתם הוא "בשורה אדירה לכדורסל הישראלי ולכדורסלן בפרט". בשורה אדירה? יותר כמו בדיחה עצובה! דעתי האישית היא שרגב לא תרמה כלום לענף ולא יכולה לתרום כלום לענף, רק השחקנים יכולים וזה מתחיל עם עבודה קשה.

לפוסט הזה יש 54 תגובות

  1. כל הקומבינות שהאיגוד והמנהלת מייצרים כל פעם תמיד יהיו לפה או לפה. הליגה פשוט חסרת חזון ו mission statement. המשחקים נהדרים רוב הזמן וטובים אבל השיטה לא מוגדרת. העי מתאים:הגבלה על שלושה/ארבעה זרים וכל היתר ישראלים שווים. מכבי וירושלים יחליטו אם בא להם להיות חלק מזה או לא. צריך גם לשאוף להפרטת הקבוצות והוצאתן מידי העיריות ואף ממרכזי הספורט . ליגה פרטית עם מנהלת פרטית . ובהקשר פוליטי, עצוב שבמדינת ישראל אין תרבות ספורט וניהול ספורט מפותחת מספיק כבר 70 שנה ולא הוגן להפיל הכל על השרה הנוכחית. ויאללה שכספי יסגור במכבי כדי שימשיך להיות מעניין.

  2. ברוך הבא חביבי.
    במשך שנים ישראלי ממוצע ווזווז ומקיבוץ היה שווה קצת יותר מישראלי ממוצע צ'חצ'ח מהפרברים.
    עכשיו זה השתנה הם שווים אותו דבר. אבל קצת יותר מישראלי ממוצע אתיופי. והרבה יותר מישראלי ממוצע פלסטינאי אבל רק בקצת יותר מישראלי ממוצע דרוזי. מבלבל?
    אתה אמריקאי (עזוב שאתה ישראלי, אם באת מאמריקה אז אתה אמריקאי, ככה זה עובד). ובישראל יש קיבוץ גלויות אז לוקחים את כולם זורקים לצבא וכולם לומדים מה זה להיות קומבינטור. מי שלא מתאים לו, השיטה לא לטובתו. הוא ייצא חלש או פראייר (על פי השיטה). מי שלא הולך לקיבוץ גלויות (יענו צבא) אז הוא בהרבה פחות ישראלי ויצטרך קומבינה מיוחדת (להלן החריג החרדי) .
    אז אתה וג'ק כהן אומרים שישראלי זה ישראלי זה ישראלי וכל צברס יכול להגיד לך שיש ישראלי ויש ישראלי.
    מה לעשות חביבי שהחמאה לא תמיד מאוחה בצד שלך (:

    נראה אם משהו יכול לענות לי בלי להזכיר אותי בטיעון שלו.

    1. מה?!?! הישראלי פלסטיני מתגייס? ממתי?
      הצבא הישראלי נטש ממזמן את תפקיד כור ההיתוך, יש עלייה גדולה בגיוס חרדים לצבא אך עדיין הם נחשבים בחוץ (לדעתי בגלל המראה ה"גלותי" שלהם שהברנז'ה מפחדת מזה).
      מה ההגדרה לישראלי?
      אלו שעזבו את כל מה שהיה להם כדי לבוא לארץ(גם אם זה רק עבודה) הם תחת חוק השבות וברגע שמגבילים לו את העבודה אתה הופך אותו לעובד זר ושוכח שהוא יהודי/ישראלי. למה שאדם שעשה מאמץ לעלות ולפעמים גם לבד בלי המשפחה ירצה לבוא למקום שלא ניתן להתפרנס בו

      1. אני ג"ק כהן ושי בוקר היינו אומרים שישראלי הוא מי שגר במדינת ישראל ויש לו אזרחות (תעוגת זהות על כל צבעייה). מה ההגדרה שלך?

      2. לא חביבי, החרדים "נחשבים בחוץ" לא בגלל שום ברנז'ה! בגלל שהם רוצים להישאר בחוץ, כמו בדואים האמת. הם רוצים לא להיות חלק מהמדינה איפה שהם יכולים, קהילה סגורה שלא מעוניינת להשתלב בתכלס.
        מה יש לדבר יותר מדי? לא הולכים לצבא כמו כולם. יש יותר "בחוץ" מזה? כל אחד מאיתנו סיכן את התחת, או לכל הפחות שרף 3 שנים הכי יפות מהחיים (ועוד מלא במילואים). אבל הוא לא. ואמא שלו תישן טוב בלילה, לא הרוסה מעצבים ודאגה.
        האמת, איך זה שעל זה לא עשו פה בלגן עד היום, לא מבין. אין יותר אפליה מזה. לא קשור לשום ברנז'ה.
        אה כן, ובאותה הזדמנות שייצאו לעבוד, ואם אם הם לא רוצים – אז די לקחת ממני כסף מהמסים. הכסף הזה נועד לחלשים באמת – חולים, קשישים, ילדים מוגבלים. עבור עצמנו עוד כך וכך שנים. לא עבור מי שבחר לשבת רגל על רגל.

  3. שי, מסכים עם כל מילה.
    איך שעבר החוק הרוסי התעצבנתי, כי ראבק קטש ובורשטיין היו שחקנים הכי גדולים שיש בגלל עבודה קשה ולא בגלל חוק כזה או אחר.. העצלנות הישראלית שרואים בכדורגל תדלוף לכדורסל ואז לא יהיה עוד עומרי כספי….
    שרת הספורט חלשה בטירוף, אם היא רוצה לפתח את הכדורסל בישראל היא צריכה להקים יותר ויותר מחלקות נוער, להביא לארץ משחק NBA ואנחנו נראה עלייה חדה בתרבות הכדורסל. לעשות מחנה של הNBA עם טובי השחקנים, המאמנים ואנשי היח"צ.

    1. יש בסיפור הזה עניין ברור של חשיבה אפלייתית והנדסה אידיאולוגית של הכדורסל. אבל העניין העמוק יותר זה האגו. 'ישראלי אמיתי' הוא זה שנראה מדבר ומתנהג כמונו. אך הוא בעיקר תוצר שלנו. הילד של כולנו. אנחנו לוקחים כרדיט על ההישגים שלו ומאשימים אחרים בכישלון שלו. האשמת זרים מכל הרמות בתחלואיך היא עניין סופר עתיק. המתאזרח בטח החדש הוא לא תוצר של הכדורסל הישראלי. הוא שייך לארץ המקור שלו או לאקדמיה/תוכנית בה התפתח.
      .
      אפילו דני אבדיה שעבר את כל המסגרות האפשריות בארץ קשה להתעלם מההשפעה של זופר על המשחק והמנטליות שלו. אבל גם הוא תוצר של קפיצה עצומה בגובה בגיל נוער מאוחר. לכן סט הכישורים שלו כולל גם אפשרות לשחק כמוביל כדור וגם כשחקן פנים. אילו היה צומח בגיל צעיר היה נתקע שנים כשחקן ציר או פורוורד מגוון אך לא כעושה משחק מן המניין.

  4. IDO כור ההיתוך וקיבוץ הגלויות כבר מזמן לא ממש רלוונטיים ויש להם חלק לא קטן במציאות המעוות שהזכרת בתגובה שלך . זה שהמציאות כזו לא אומר שלא צריך לשנות אותה (הכותב הוא אשכנזי, התיישבות עובדת, שירות קרבי בלה ,בלה,בלה שנולד לגמרי לצד הנכון של החמאה).
    לגבי המתווה עצמו- אני לא משפטן אבל בתחושה שלי אם יעתרו עליו לבית משפט המתאזרחים הוא ייפסל ,בטח כל עוד קיים "חוק שבות" שמאפשר לכל יהודי לעלות ולקבל אזרחות אז בטח שאי אפשר למנוע ממנו לעבוד בכל מיני הגבלות.
    אגב אם היו שואלים אותי שי ולא שואלים כמובן אז יש עיוות הרבה יותר גדול שצריך לטפל בו חוקית בכדורסל שלנו והוא שיטת המיסוי המעוותת שבה זר מקבל מיסוי הרבה יותר נמוך משחקן ישראלי /מתאזרח. כלכלית יותר משתלם להחזיק שחקן לא ישראלי, זה בטח לא עוזר לעידוד וקידום מעמדו של השחקן המקומי. לא סתם קבוצות מחליפות זרים כמו גרביים …גם במהלך עונה …

    1. אני טוען שבשיטה הישראלית יש שווים ויש שווים יותר.
      תעודת זהות והאזרחות למעשה לא משנות כלום בשיטת המעמדות הקיימת. וכן חביבי בטח שזה יעבור בג'ץ. כל מה שהמשפטן צריך להגיד זה על פי חוק הלאום החדש… אני עוד אשים דגש על זה שמוזכר ארבע שנים… למה ארבע שנים? אולי בשביל שיהיה לכולם זמן לעשות צבא + שנה לפני שאפשר יהיה לקרוא להם "שווים" אמיתיים.

      1. זה שיש שווים פחות או יותר אין לנו ויכוח זה שצריך לפעול לשינוי המצב זו הטענה שלי ואין לי את העצבים להכנס לחוק הלאום שבעיני הוא מעוות לגמרי ולא היה צריך להיות מחוקק בכלל..

  5. אני מאוד מקווה שהשטות הזאת לא תעבור בג"ץ, כי החוק אוסר על אפליה בין ילידי ישראל ובין זכאי אזרחות מכוח חוק השבות.
    כל חוק של דקות מובטחות לא עוזר לאף אחד אף פעם.

  6. לא הגבתי הרבה זמן אבל מרגיש צורך הפעם.
    שי אני מסכים איתך בכל מילה. ההסכם הזה לא חוקי. הוא מפלה וגזעני ובמדינה מתוקנת הוא לא אמור לעבור.
    יש פה גזענות חד וחלק רק שהיא לא מופנית הפעם כלפי שחורים או ערבים אלא כלפי לא "צברים" ומנסים לכסות על זה כשאומרים שזה לטובת השחקן הישראלי.
    השחקן הישראלי איבד את הדרך. הוא התרגל שהכל מוגש לו על מגש של כסף ולכן יש רק בודדים ומעטים שמגיעים לרמה גבוהה בעקבות עבודה קשה (כמה ישראלים יש עכשיו שהם ברמת יורוליג???).
    הם הכניסו את החוק הרוסי בשביל לדפוק את מכבי ואז הקבוצות עשו את הקומבינה הנדרשת והביאו מתאזרחים שעולים פחות ועובדים יותר קשה מהשחקן הישראלי הממוצע (מספיק עם האגדה הזאת שלישראלי אכפת יותר).
    בקיצור שי תמשיך לכתוב אני עוקב אחרי כל הכתבות שלך ורואים שהמילים פה באו מדם ליבך אז תמשיך לכתוב.

    1. אזרחים אמריקאים נחשבים כישראלים בגלל האמנה שהבאת לכאן, מר מצוי בסיפור הזה יותר מיומיים וחצי, או בגלל חוק השבות?

      מה שאתה מדבר עליו זו הבעיה עם הזרים האמריקאים לעומת הישראלים, ומה ששי כתב פה זה על המגבלות החדשות בקשר למתאזרחים.

      1. לא ממש הבנתי למה אתה מתכוון אבל התייחסתי למגבלות על המתזארחים והרחבתי. האפליה שאני מדבר היא כנגד מתאזרחים שהם ישראלים על פי חוק במדינת ישראל ולא יכול להיות מתווה כזה שיפלה אותם במדינת חוק.ההקלה במיסוי אכן גורמת ליותר מתאזרחים וזה משהו שבאמת בעייתי. אבל מפה ועד לתת על מגש של כסף דקות למשחק לכל אחד שנולד בישראל זה מגוחך.

  7. אני ממש לא מבין את זה
    הרי ברור לכולם שהישראלי לא רואה פרקט בגלל העיוות במיסוי לטובת זרים.
    אז החליטו להעניש את המתאזרחים. וואלה יופי.
    חבורה של דיבילים.
    נו, לפחות לא משעמם.
    ובעניין ג'ייק כהן – אתמול פגשתי מתכנת הודי בירושלים ששאל אותי אם "כהן" זו הקאסטה הכי גבוהה אצל יהודים
    🙂

    1. תודה ברץ' ,כתבתי את זה גם בתגובה שלי… לא ברור איך נותנים סוג של העדפה תעסוקתית דרך החוק הזה לזרים על פני שחקנים מקומיים

  8. אני באמת לא רואה מה הבעיה בחוק. נעזוב את חוקי השבות והלאום הלא הגיוניים בכלל, למה לתת פריבילגיה לשחקנים כמו ריצ׳ האוול? (זה מה שאני זוכר, אני כבר איזה שנתיים לא בעניינים) מה הוא עשה יותר מזר ממוצע אחר? בגלל שאיזו סבתא שלו יהודיה, למרות שאין לו שום קשר ליהדות הוא יכול לקבל את כל הדברים שאמורים לקבל שחקנים ישראלים?

    אז כן, החוק ממש לא הוגן למי שכבר התאזרח, לכן הייתי אומר שכל מי שכבר התאזרח יכול להיחשב כישראלי, אבל החוק מעולה לעתיד. הוא ימנע משחקנים לקבל זכויות שלא מגיעות להם, על חשבון שחקנים ישראלים

    1. אם יש לך בעיה עם חוקי האזרוח במדינה ולא מתאים לך לקלוט כל אחד עם ׳סבתא יהודיה׳ זה עניין אחר לגמרי. אבל ברגע שמישהו מוכר כאזרח המדינה אין שום סיבה הגיונית (או אפילו עילה חוקית) להפלות אותו רק כי לך לא נראית הסבתא שלו, או הדת שלו או מה שזה לא יהיה.
      אגב, עילת ׳הסבתא היהודיה׳ לקבלת אזרחות בישראל מקורה בחוקי הרייך השלישי שהורו על רדיפת יהודים, גם אם הקשר שלהם מסתכם רק ב׳סבתא יהודיה׳. ישראל הוקמה כמדינת מקלט לעם היהודי וכמו שראינו בעבר, גם ׳סבתא יהודיה׳ זה מספיק בשביל שירדפו אותך על בסיס יהדותך.

    1. אין למילה "מתאזרח" כל מעמד חוקי בארץ מחוץ לספורט. אתה יכול להיות זר, תושב ארעי, תושב קבע או אזרח. מכוח חוק השבות אתה יכול להגיש בקשה לקבל אזרחות. ברוב המוחלט של המקרים אם אתה מביא את המסמכים הרלוונטים (למעט מקרים של עבר פלילי או מידע מודיעיני בעייתי) תאושר. אך לא רק מכוח חוק השבות ניתן להגיש בקשה. למשל נישואין ליהודיה היא דוגמה נוספת. או רצון להשתקע עקב קשר חזק לארץ. כל מקרה נדון לגופו. יש כל מיני רמות של אשרות/ויזות עד לקבלת המעמד. ישנם אגב יהודים שחיים בארץ כבר עשרות שנים שהם על מעמד של תושב קבע בלבד. זה כולל כאלה שלא מעוניינים באזרחות מנסיבות אידיאולוגיות או שארץ מוצאם לא מאפשרית לבוגר לקבל אזרחות זרה אחרת מתוך רצון חופשי (לא מעט עולים הולנדים בארץ אינם אזרחים מכיוון שאזרחות הולנדית תישלל מהם אילו יגישו בקשה ויקבלו אזרחות אחרת. ילדיהם שנולדו בארץ יכולים לקבל אזרחות הולנדית מבלי לגור שם וגם להחזיק אזרות ישראלית מכיוון שנולדו כאן). לכן החוק הזה אינו חוקי ומפלה על פי כל מבחן משפטי. כי "מתאזרח" הוא בעצם אזרח ישראלי לכל דבר עם כל הזכויות.

  9. אני מבין את הכעס אבל החוק הגיוני מאוד. מתאזרח משלם מס כמו זר, כלומר הרבה פחות מישראלי, את זה שכחת להזכיר משום מה.

    בגלל שהמשכורות בנטו, עולה הרבה יותר לשלם לעמית שמחון או רפי מנקו 100 אלף דולר לעונה, מאשר לאיזה ריצ'רד עם סבתא יהודייה וזה יוצר יתרון ענק למתאזרחים על פני ישראלים. אגב,רואים את זה בכמות המתאזרחים שהם שחקנים בינוניים מינוס שמביאות קבוצות קטנות (והן גם אלו שהכי התנגדו). אם מתאזרח בא לשנה שנתיים לתפוס טרמפ, למה שיחשב כמו ישראלי?

    ולכל הצעקות כאן על "הכדורסלן העצלן", אלא אם כן אתם בענף הבניה, מתי ייבאו פועלים לארץ שיתחרו אתכם על העבודה? מה היה קורה אם למקום העבודה שלכם הייתה את האפשרות לגייס כמעט מחצית מהעובדים שלו מבחוץ כשהוא משלם להם הרבה פחות?

      1. אתה רציני? אין דבר כזה. את השחקן והסוכן שלו לא מעניין כמה מיסים הקבוצה משלמת עליו. הוא לא מסתובב עם מחשבון מס כדי לדעת כמה יצא לו בנטו אם הוא יקבל את ההצעה באיטליה, יוון או טורקיה. ומן הסתם, ברגע שככה זה עובד עם הזרים, ככה זה עובד עם כולם

    1. שתי הקבוצות שהתנגדו סובלות כבר כמה שנים (אשדוד כמובן יותר מב"ש) מהעובדה ששחקנים ישראלים לא מוכנים לחתום בשורותיהם ולכן מחתימים "מתאזרחים בינוניים" (נעזוב לרגע את ההגדרה הזאת בצד). ה"ישראלים" יכולים לבוא בתלונות על כך רק לעצמם.
      .
      ואם כבר מדברים על נושא המיסוי – מדוע מבקש ארגון השחקנים בראשות אורי אלון לפגוע באזרחים שווי זכויות?
      אם יש אפליה מצד המדינה בנושא המיסוי (מסכים שיש לגבי זרים וזה חוק שצריך להיעלם מהעולם), מדוע לא מנסים לפתור את הבעיה הזאת בבג"ץ? למה רק לדבר באוויר?

  10. הקומבינות שהכדורסל הישראלי מייצר זה משהו שאין כדוגמתו באף מדינה… פעם ככה ופעם ככה… ובסופו של יום הכדורסל, עושה רושם, ממשיך ללכת אחורה.
    פשוט מאוד – להוריד את כמות הזרים (וככה יהיה יותר כסף להשקיע בזרים איכותיים ולא כאלו בשקל וחצי ואז כל קבוצה נראית כמו תחנת רכבת.
    די מגוחך מה שעשו פה למתאזרחים

    1. זה לא מדוייק. התיקון שבגללו מתאזרחים יכולים לשלם מס כמו זרים ולהירשם כמו ישראלים הוא עקב קומבינת חוק השבות. תבטל את חוק השבות ו/או את הטבות המס שישראל מעניקה לאנשים שנזכרו שהם יהודים ו/או גילו שהאמא של הסבא שלהם הייתה יהודיה, ולמרות שאף אחד אחר לא יהודי במשפחה, זה בהחלט מספיק, ותקבל תיקון מיידי של הקומבינה הזו.

      והכדורסל הישראלי לא הולך אחורה. באופן היסטורי ורציף יש לך נבחרת לא רעה, שהייתה מעפילה לאליפויות אירופה עוד לפני שהפכו את זה לבדיחה עם ההרחבה ל-24 קבוצות. יש דברים לתקן, אבל את זה יש בכל מקום (למשל רפורמה מקיפה באיגוד וכל העסקנים מסביב )

      1. זה לא מדוייק. אם אני אמריקאי שמצהיר שמרכז החיים שלי בארהב, אשלם מיסים בארצות הברית.
        הפלטה בשיטה שנתת למשהו אזרחות ועבודה אבל הוא שם עליך זיין ולא העביר את מרכז חיו.
        יענו פועל זר.

        1. מה שאתה מציין זה חצי מהפאק. זר שמצהיר שמרכז החיים שלו הם בארצות הברית זוכה לפטור ממס אבל עדיין נרשם כזר. זר עם קשר יהודי שעושה את זה גם מקבל את הפטור ממס וגם נרשם כישראלי (ע"ע ג'ורדן פארמר), וזה בגלל חוק השבות

      2. סכין בגב, אתה יורה שטויות בקצב אוטומטי. הבעיה של המיסוי קשורה לאמנת מס בין ישראל לארהב משנות ה90, שמשום מה נותנת פטור ל׳פבליק אנטרטיינרס׳. זה סעיף שכבר שנים מנסים לבטל, ולא ברור לי למה זה לא הולך. הינה הסעיף

        ARTICLE 18
        Public Entertainers
        Notwithstanding Article 16 (Independent Personal Services) and 17 (Dependent Personal
        Services), the income derived by an individual who is a resident of one Contracting State from his
        performance of personal services in the other Contracting State as a public entertainer, such as a
        theater, motion picture, radio or television artist, a musician, or an athlete, may be taxed by the other
        Contracting State, but only if the gross amount of such income exceeds 400 United States dollars or its
        equivalent in Israeli pounds for each day such person is present in the other Contracting State for the
        purpose of performing such services therein.

        1. המגילה שהבאת היא סך הכל חלק מהכתבה הבאה – https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001248625
          בה הדברים מסוכמים באופן הבא: "צריך לשים דברים על השולחן ולומר שהשחקן הישראלי מופלה לעומת שחקנים שאינם ישראלים. על שחקן זר עד 108 אלף דולר לא משלמים מס, ומעל לסכום הזה שיעור המס הוא המקסימלי לשחקן זר הוא 25% בלבד". (מזל שהבאת את אמנת המס חתיכת טרחן).

          אבל זאת רק חצי מהבעיה, כי מתאזרחים גם נהנים מההטבה וגם נרשמים כישראלים. זהו.

          1. זאת לא מגילה, זאת אמנה, וכל מי שמצוי בסיפור הזה יותר מיומיים וחצי יודע שכאן בדיוק מצוייה הבעיה, לא בחוק השבות או בכל מיני המצאות אחרות.

            1. אזרחים אמריקאים נחשבים כישראלים בגלל האמנה שהבאת לכאן, מר מצוי בסיפור הזה יותר מיומיים וחצי, או בגלל חוק השבות?

              מה שאתה מדבר עליו זו הבעיה עם הזרים האמריקאים לעומת הישראלים, ומה ששי כתב פה זה על המגבלות החדשות בקשר למתאזרחים, שנובעות מהמיסוי הזול שמתאזרחים זוכים לו + רישום כישראלי.

              אם אתה מצוי בסיפור הזה יותר מ-60 שעות, אתה בטח יודע שבעוד שמכבי היא זו שנלחמת כנגד הדרישה לביטול הטבת המס לזרים, הקבוצות הקטנות (אשדוד וב"ש) הן אלה שהיו נגד ההגבלות החדשות למתאזרחים.

            2. בחיאת זומזום השתשת אותי. זה קשור לאמנה ורק לאמנה.

            3. מה שתגיד מר יומיים וחצי. אני מקווה שבנושאים אחרים אתה כן מבין משהו

            4. תקרא מה שעברי רשם.
              לישראל יש אמנת מס עם ארצות הברית והסעיף הוא אמריקאי לא ישראלי.
              על פי מה שרשום – דין כדורסלן כדין ג'ניפר לופז שעושה הופעה בתל אביב. מעל ארבע מאות דולר הם לוקחים את המס באמריקה.

    2. אמרו אנשי המקצוע כבר לפני שנים שאם טובת הכדורסל הישראלי היתה עומדת על הפרק היו בכל קבוצה שלושה זרים. אך במנהלת יש גורמים חזקים שנגד המהלך (מכבי וירושלים) ולכן הוא לא יוצא לפועל.

  11. תודה שי , הבעיה היא עצלנות גם של השחקנים הישראלים וגם של הבירקורטיה במקום למצוא מתווה שימגר תקומבינות סטייל ריצארד האוול הלכו גורף ופוגעים גם ב"ציונים".
    לגבי מירי רגב היא כלום ושום דבר באה להצטלם שיש הצלחות ומתנערת מכשלונות
    חייבים שר ספורט אם זיקה לספורט או לבטל תתיק הזה

  12. מסכים מאוד, אני גם אוסיף ואומר שהתרומה של המתאזרחים לכדורסל הישראלי הוא עצום.
    תסתכלו רק מתחילת העשור:
    דיוויד בלאט מאמן באן בי איי ואין ישראלי שלא מחשיב אותו כישראלי לכל דבר
    שון דאוסון בן של מתאזרח כוכב נבחרת העתודה שעולה בחזרה לדרג א
    תמיר בלאט כוכב הנבחרת שעולה לגמר וחבר נבחרת ישראל.
    בריסקר שחקן חמישייה בנבחרת שזכתה בעתודה
    אבדיה גם כן בן של מתאזרח, כוכב נבחרת העתודה ושחקן העתיד של נבחרת ישראל.
    כולנו נהננו מההצלחות של הכדורסל הישראלי אבל חלק גדול מזה קרה בזכות אותם מתאזרחים

    1. אבא של בריסקר שיחק פה בתור זר עד שקיבל את האזרחות. חוק המתאזרחים לא היה משפיע עליו. אבא של שון דאוסון שיחק בתור זר 4 שנים לפני שהתחתן עם ישראלית והתאזרח. חוק המתאזרחים לא היה משפיע עליו. אבא של דני אבדיה שיחק בתור זר 4 שנים ורק אז קיבל אזרחות. חוק המתאזרחים לא היה משפיע עליו.

  13. עוד משהו לגבי "העצלנות" של השחקנים הישראלים-

    1. עד 108 אלף דולר, אין מיסוי בכלל על זרים עקב אמנת מס. מה שאומר שגם ישראלים בכירים, כאלו שעולים לקבוצות שלהם 120 אלף דולר, צריכים להתחרות עם זרים שמקבלים עשרות אלפי דולרים יותר כדי להצדיק כלכלית את המקום שלהם. רוב הזרים בליגת העל משתכרים עד הסכום הזה, סוג של משכורת מקסימום בכדורסל.
    2. מעל 108 הם מתחילים לשלם 25%, שזה הרבה יותר נמך ממדרגת המס שישראלי משלם. זו הסיבה שמכבי דואגת שלא תהיה השוואת מיסוי, באצטלה שמיסוי כזה לא יאפשר לה להחתרות. זה לא מפריע לעשרות סטרטאפים להתחרות, אבל מועדון כדורסל זה לא סטרטאפ.

    רוב הקבוצות בארץ חיות על הקשקש מבחינה פיננסית, וכולן רוצות להישאר בליגה הראשונה. בתנאים כאלו אין להן ברירה אלא להעדיף זרים על פני ישראלים מוכשרים שעובדים קשה. השחקן הישראלי לא עצלן, פשוט מתחיל מעמדה נחותה, זו הסיבה שצריך לבצע עבורו אפליה מתקנת.

  14. מסכים עם מה שכתבת, ולדעתי החוק הזה יפסל אם יערערו עליו בבית המשפט. מתאזרח הוא אזרח, וככזה אי אפשר ליצור הבדלה בינו לבין אזרח אחר. בנוסף, החוק יפגע באפשרות ליצור מתאזרחים חדשים, כי למה לשלם קנס ארבע שנים ואז השחקן אולי יעבור קבוצה. במצב הזה, בעוד כמה שנים נשאר ללא מתאזרחים, שתרמו ותורמים לא מעט לכדורסל

  15. שחוקים נולדים משינאה למכבי ומלהגביל את מכבי זה ימשך ככה בכל השטויות האלו. השחקן הישראלי לא מספיק טוב. כל זר מהארלם טוב ממנו מה לעשות אלו העובדות. אף אחד לא יבוא לראות משחקים שהשחקנים זה רק נגרים ישראלים. לא מעניין. מי שטוב ישחק. החוקים לא נפריעו לקטש שפר גמצי גורדון או מיקי. הזלמנסוזים ישתפרו ויתאימו עצמם לרמה או שישחקו בליגה הלאומית.
    זה מה יש. למה צריל לשריין מקום לשחקנים לא טובים מספיק? מה זה ליגת פיתוח?

    1. איזה שטויות אתה כותב. כמה זרים היה מותר לרשום שמיקי ברקוביץ שיחק, אתה יודע? כמה זרים שיחקו לצד ג'מצ'י ושפר כשמכבי הגיעו לגמר של היורוליג ב 2000?

      ואם תאשר פה זרים בלי הגבלה אז ליגת פיתוח (סוג ג') זה בדיוק מה שתקבל.

  16. שי נפגעת לא לצורך .
    איני נכנס לפוזיציה החוקית שיכולה להיפסל .
    אלא נכנס למהות .
    במהות הקומבינה הישראלית עבדה שעות נוספות ומצאה הרבה "ישראלים" חדשים דרך סבתא רבה או איזו כלה פקטיבית .
    האינפלציה הרקיעה שחקים ועכשיו באים לתקן זאת .
    כמו ששמעון אמר מה היתרון של האוול על זר ממוצע ? לכן הגבילו זאת .

  17. אני לא לגמרי מבין את הכעס. לא שלך שי, ולא של ג'ייק.
    חוק ה"הומגראון ("שחקני מחלקות נוער מקומיות")" שקיים אגב, גם בעוד מקומות (ליגת האלופות של פיבא למשל), מיועד לעודד קבוצות לבנות ולהשקיע בשחקנים מקומיים ולא לקנות אמריקאים מן המוכן.
    כאן בארץ זה אפילו לא זה. עד היום לעולה חדש מארה"ב היה יתרון עצום על פני יליד הארץ, מצד עלויות המס. לדוגמא אם אשדוד מחתימה את גיל בני על חוזה של 100000 ש"ח בעונה, עלות המעביד שלה היא כ 200000 ש"ח.
    אבל אם היא תחתים את ג'וג'ו פאלאס לחוזה של 100000 ש"ח, עלות המעביד שלה תהיה…. כן, 100000 ש"ח לעונה… כך היה עד היום!!! זאת אומרת שעד היום למתארחים היתה עדיפות משמעותית על פני ילידי הארץ. את מי אשדוד תחתים בכזה מקרה בהנחה שבני ופאלאס שווים ברמתם או אפילו אם בני מעט טוב יותר?? ברור שאת פאלאס!
    "הקנסות" כביכול, פשוט באו להשוות את תנאי הפתיחה של מתאזרחים וילידי הארץ. אחרי הקנס בד"כ עלות מעביד של מתאזרח בינוני או של שחקן ישראלי בינוני תהיה פחות או יותר אותה עלות למעביד. עכשיו שהטוב יותר ביניהם ישחק ויצליח.
    אגב, ג'ייק כהן, כאחד הישראלים הטובים בארץ, בוודאות היה מוחתם כאן גם עם הקנסות הללו. בדיוק מהסיבה שכתבתי, כי גם עם הקנסות הללו העלות שלו לקבוצות היא אותה עלות כמו של ישראלי, וכיוון שהוא טוב מרוב הישראלים, הוא קרוב לוודאי היה מוחתם גם אחרי הקנס.
    אז נכון זה נשמע רע ולא מתנגן טוב באזניים שמטילים "קנס" על מתאזרחים, אבל הקנס הזה יעודו שוויון ולא אפליה כי עד הקנס הזה, ילידי הארץ הם אלו שהיו מופלים לרעה.

    1. שים לב באיזה קלות העברת את הדיון מכל הישראלים שווים לתקנות מס.
      מדוע שאדם איקס שעשה עליה לא יהיה שווה לאדם ווי שהוא יליד המקום .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט