משחק הפוקר של נבחרת העתודה/ גיא קורן

זוהי כתבתו הראשונה באתר של גיא קורן, מנכ"ל חברת "היד המנצחת" אשר פיתחה את סדנת "פוקר ועסקים".

כיצד הזכייה של נבחרת העתודה המרגשת שלנו מתחברת באנלוגיה מדהימה למשחק הפוקר? קדימה, אול אין!

כמעט ארבע דקות מתחילת המשחק, והנבחרת הישראלית כבר בפיגור 11:0 במשחק חצי הגמר שהתקיים בשבוע שעבר באולם הדרייב אין מול נבחרת צרפת.

מה לא עובר לאוהד הישראלי הממוצע בראש ברגעים אלו?
"ישראל לא מסוגלת לעמוד בלחץ בשלבים המכריעים", "שוב פעם אנחנו מאבדים את זה במאני טיים", "אולי כמו בכדורגל, אנחנו פשוט לא מספיק טובים?"

אבל לא הפעם.
נבחרת ה"ילדים" של אריאל בית הלחמי, בה כולם מתחת לגיל 20, נכנסת ל"פלואו" מטורף וחוזרת למשחק.
לא סתם חוזרת למשחק, אלא מסתכלת לצרפתים בלבן של העיניים ונותנת הצגה שמגיעה לשיא ברבע האחרון ומכריעה את ההתמודדות בצורה נחרצת.

נכון, רמת הכדורסל ברמות ובגילאים האלו לא ממש גבוהה, לא רק של הנבחרת שלנו, אלא של כל נבחרות אירופה.
חייבים לזכור כי עדיין מדובר בסה"כ בילדים והחיסרון הבולט בתחרויות בגילאים האלו הוא כמובן חוסר הניסיון.

הנבחרת של בית הלחמי לא גבוהה במיוחד, לא פיזית במיוחד ואפילו לא כשרונית בצורה יוצאת דופן, אבל משהו בה עובד, ועובד בענק.
דני אבדיה, שחקן מכבי תל אביב והכוכב הבלתי מעורער של הנבחרת, סחב על גבו את הקבוצה ברבע הראשון ודאג להשאיר אותה במשחק ולא נתן לצרפתים לברוח ולגמור אותו כבר ברבע הראשון.

אבל כדורסל זה לא טניס, שחייה או פוקר.
כדורסל הוא משחק קבוצתי, ורק ע"י משחק קבוצתי טוב ניתן לנצח משחקים.

מלבד אבדיה, ראינו שחקנים מצוינים שיובילו את הנבחרת ואת הכדורסל הישראלי בשנים הקרובות, ועצם העניין הזה מעודד מאוד.
ים מדר, עידן אלבר, יותם חנוכי, רז אדם וכמובן אבדיה הופכים את הנבחרת הזו למשהו שלא נראה הרבה בנוף הספורט הישראלי – נבחרת מרגשת, שמחה, אופטימית, ובעיקר נבחרת של ווינרים.

אז אם כדורסל הוא משחק קבוצתי, ורק כקבוצה מלוכדת ומגובשת ניתן להגיע להישגים כאלו, איך בכלל אפשר להשוות אותו למשחק הפוקר, שהוא משחק סוליסטי בו כל שחקן מייצג אך ורק את עצמו, מקבל בעצמו את כל ההחלטות ומתמודד לבדו עם אתגרי המשחק?

בואו נדבר על מספר אלמנטים קריטיים הדרושים משחקן פוקר על מנת להגיע לניצחון, ונראה כיצד אלמנטים אלו הכרחיים גם בקבוצת כדורסל שמתיימרת לזכות באליפות אירופה.

אגו או נכון יותר, חוסר אגו.
שחקני פוקר טובים יודעים להשאיר את האגו מחוץ לשולחן הפוקר.
שחקן יריב בילף אותי וניצח למרות שהיה עם יד חלשה משלי? אכבד אותו על המהלך ולא אנסה להחזיר לו באופן אישי. יכולנו לראות בראיונות עם השחקנים לאחר המשחק, שאין בנבחרת אגו. גם כשריאיינו את אבדיה, מצטיין המשחק וכוכב הנבחרת, הוא דיבר על הקבוצה, על החברים ועל חדר ההלבשה המלוכד.

קור רוח כאמור, הנבחרת פיגרה באותו משחק חצי גמר דרמטי מול צרפת תוך דקות בהפרש דו-ספרתי, שבקלות יכל לשבור את השחקנים ולהוביל לתבוסה, אבל קור הרוח, הפנמת המצב והדרך להיחלץ ממנו הצליחו ובגדול. הנבחרת שמרה על קור רוח בדקות הקשות וידעה לחזור למשחק.

ובפוקר? בטורנירים גדולים כמו אליפות העולם, זו שהסתיימה ממש לא מזמן, כשהרבה מאוד כסף מונח על השולחן וכל החלטה ששחקן מקבל יכולה להיות מכריעה, שמירה על קור רוח וחדות מחשבה יובילו לקבלת החלטות נכונות יותר ובסופו של דבר לניצחון.

חוסן מנטלי הנבחרת הראתה במהלך כל הטורניר חוסן מנטלי מעורר השראה.
למרות פתיחת הטורניר בהפסד ועל אף הרוח הגבית האדירה מהקהל המקומי, שגם יכול לגרום לשחקנים צעירים ולא מנוסים להילחץ ולקפוא במקום, ראינו נבחרת חסונה מנטלית, כזו שאי אפשר לשבור, גם בסיטואציות הקשות והמורכבות ביותר.

בפוקר דרוש חוסן מנטלי אדיר, במיוחד ברגעים של משבר פסיכולוגי שבא בעקבות הפסד של יד גדולה ומוביל לאיבוד של הרבה מהז'יטונים.
המונח המבטא סיטואציה כזו בפוקר נקרא "טילט".
"טילט" זו אותה תחושה רעה ודאון מנטלי המלווה הפסד צורם, במיוחד ביד בה עשיתי הכל נכון אבל הפסדתי ליריב חלש עקב חוסר מזל (שבירה). שחקני פוקר מעולים הניחנים בחוסן מנטלי אדיר, מודעים ל"טילט" ויודעים להדוף אותו ולהמשיך הלאה.

ווינריות ודבקות במטרה בניגוד לענפי ספורט אחרים, בעיקר כדורגל, בהם אנו רואים פעם אחר פעם איך השחקן הישראלי הממוצע לא באמת מאמין ביכולות שלו ושל שאר הקבוצה, בנבחרת הזו בולטות במיוחד רוח הקרב, ווינריות ודבקות במטרה.

אין דבר כזה להציג משחק טוב ומכובד, אין דבר כזה לנסות לתת את המקסימום ואין דבר כזה לסיים במקום שלישי או שני – במקום טוב באמצע. יש רק דבר אחד חשוב וזהו הניצחון.

כל דבר מלבד ניצחון והנפת הגביע נחשב ככישלון או כיעד שלא עמדת בו וזה מה שנקרא – ווינריות.
בפוקר ניתן לחוש זאת בעיקר בטורנירים גדולים וארוכים, כאלו שמתפרשים על פני שעות וימים ארוכים. שחקן הפוקר החובב או הממוצע יחפש להגיע למקום מכובד בטורניר, להגיע למקום גבוה מספיק בשביל לזכות בפרס כספי כלשהו.

אבל את שחקן הפוקר המקצועי והמצוין יעניין רק דבר אחד – ניצחון וצמיד האליפות. ותאמינו או לא, אפילו לפרס הכספי הנלווה לניצחון יש חשיבות נמוכה הרבה יותר.

ישנם אלמנטים נוספים המשיקים בין משחק קבוצתי כמו כדורסל למשחק יחידני כמו פוקר ובהם הפגנת ביטחון עצמי, סבלנות, יצירתיות ועוד ועוד אבל הרעיון המרכזי הוא שאם כל שחקן ושחקן המרכיבים קבוצה או נבחרת יאמץ תכונות אישיות אלו, הדרך לניצחון תהיה סלולה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אסף
אסף
30/07/2019 9:58:29

תודה גיא. בתור אחד שמעולם לא שיחק פוקר (מעולה בטאקי אבל) זה הצליח בכל זאת לרתק אותי מבחינת האנלוגיה שעשית בין שני הענפים , שוב תודה.

עידו גילרי
30/07/2019 12:04:15

האמת שיהיה נחמד אם תרצה לכתוב על פוקר מדי פעם…
בכל מקרה הדבר העיקרי שניתן לקחת מפוקר הוא באמת עניין קור הרוח. בדיוק כמו שלשחקן אסור לתת לרצף ידיים רעות להשפיע על ההחלטות שלו בהמשך לשחקני כדורסל אסור לתת לרצף של החטאות של זריקות טובות להשפיע על הנטייה שלהם לזרוק/לא לזרוק בהמשך.

פאקו
30/07/2019 12:24:19

יופי של פוסט.

ינון יבור
ינון יבור
30/07/2019 12:50:29

לא יודע.
מרגיש קצת מאולץ החיבור הזה. אפשר היה לרשום את אותו פוסט על פועל בניין שרוצה להשתפר בעבודה שלו ("אגו", "קור רוח", "חוסן מנטלי"), ואיך זה מתחבר לנבחרת העתודה.
לדעתי הלימון הזה של העתודה נסחט כבר עד תום, וכבר הגענו לשלב המייגע ול-overshoot בנושא הזה.
בכל מקרה כל הכבוד על ההשקעה.

Mbk
Mbk
30/07/2019 13:03:25

פוסט מסקרן אבל אין שום קשר בין פוקר שהוא ״ענף ספורט״ אישי אל מול כדורסל.
בענף כמו כדורסל אין שום סיכוי לחובבן מול מקצוען מה ש מרהיב בפוקר שבטורניר נתון גם שחקן חובב ואפילו רוקי יכול להגיע רחוק
זה שרק הצמיד מעניין שחקן שהוא פרו זה סוג של אמירה מאוד לא נכונה
כל שחקן פוקר מקצועני יחפש בראש ובראשונה להכנס ל״כסף״ בכל טורניר ומשם לנסות ולהתקדם הכי רחוק שאפשר
שולחן גמר הוא בונוס וזכייה בצמיד הוא ארוע נדיר עם סבירות של פחות מאחוזים בודדים.

מנחם לס
מנחם לס
30/07/2019 15:29:36

אולי כדאי שפעם בכמה שבועות תכניס טור על פוקר. אני בטוח שטור שמסביר על המש/חק ומה קורה בטורנירים הגדולים היה מוסיף מאד.

שחר דלאל
30/07/2019 16:50:02

עניין ה"טילט" היה מאוד משמעותי בנבחרת הזאת (ובזאת של השנה שעברה) ולדעתי זה אחד המפתחות שלהם לניצחון בשני הטורנירים לאור השיטה ההזויה של פיב"א (מהכיוון השני – סרביה שניצחה אותנו בשלב הבתים והגיעה עם הסגל החזק שלה ירדה דרג בעקבות ההפסד בשלב ההצלבה).
.
ובלי קשר, מצטרף למי שביקש פוסט על פוקר מידי פעם.

haim b.h
haim b.h
30/07/2019 17:23:40

אני מוכן לשחק פוקר מול כול שחקן הכול תלוי במצב רוח שאני נמצא.

אסף
אסף
30/07/2019 18:41:06

אגב בוגרי העתודה. לוינסון הושאל מי-ם לאשדוד בה יש לו יותר סיכוי לדק' ועידן אלבר חותם בנס ציונה בתקווה גם כן לדק' כבר העונה.

דינגו
30/07/2019 22:07:35

מספיק הפרסומת שבכותרת המקדימה, לא צריך גם להשתמש במילים מפוצצות כמו אנלוגיה "מדהימה", זה רק עושה אנטי.