סרטי הכדור-סל הטובים ביותר\רועי אסין

 לפני אני לא יודע כמה זמן מנחם נתן אתגר לגולשי האתר, סרטי הwestern  הטובים ביותר. ההיענות הייתה רבה וגם אני נתתי את ה 2 סנטס שלי לדיון. אבל כמה ימים אחרי זה הסתובבתי וחשבתי לעצמי: "מערבונים והופס? מה קשור? לא עדיף סרטים על הופס? או מקסימום על ספורט?". וככה נולד הפוסטון הזה, שמתיימר להביא את סרטי הכדור-סל הטובים בכל הזמנים. הכבוד יינתן קודם כל לסרטי כדור-סל, ואחרי זה כל השאר בפוסט נפרד, כאשר סרטי תעודה אינם נכללים (אולי יזכו לפוסט משלהם). הסדר לא ממש משנה והקטגוריות מובאות באופן שרירותי ולפי ראות עיניו הקלוקלת של הכותב (הגולשים מוזמנים כמובן להציע הצעות ולהזכיר נשכחות).

Blue Chips

 

אחד מסרטי הכדור-סל הראשונים שראיתי וללא ספק האהוב עליי, במיוחד בזכות אחד השחקנים הטובים בתולדות הקולנוע האמריקני, ניק נולטה, והופעה לא רעה בכלל של שני כוכבי אורלנדו מג'יק דאז, פני הארדווי ושאק.

העלילה מתמקדת בפיט בל (נולטה), מאמן קולג'ים נלהב וחם מזג, שלא מצליח להביא ניצחונות כמו פעם. לקראת תחילתה של העונה החדשה המאמן נואש לגייס פרשמנים שיביאו לו ניצחונות, אבל מהר מאד הוא מבין שמסורת של קולג' וקמפוס מלא בבחורות יפות זה לא מספיק בשביל להביא שחקנים שכל העולם מחזר אחריהם. הסרט לא מבוסס אמנם על מקרה אמתי, אבל הוא כן עוסק בתופעה שהביאה לכך שהיום למגייסים בקושי מותר לתקשר עם שחקני תיכונים. הסצינה האחרונה של הסרט עולה לי בראש בכל פעם שאני מפנטז על לאמן חבורת ילדים בלי יסודות.

Hoosiers

כנראה סרט הכדור-סל הטוב ביותר שנעשה אי פעם, ואחד מסרטי הספורט הטובים ביותר שיש. מדובר סרט פיל גוד אמריקאי קלאסי מלא בכל המסרים והתכונות הצפויים: עבודת צוות, משמעת עצמית, מימוש הפוטנציאל, אמונה ולבסוף יכולתו של האינדיוידואל לפרוח מתוך ולמען הכלל. אמנם אין כאן דנקים מפלצתיים והיי לייטס (אפילו אין קשת שלוש), אבל הדרמה האנושית והעולם הכפרי שבו יש רק שלושה דברים: הופס, אלוהים ותירס, שובים את העין ואת הלב.

 ג'ין הקמן הוא מאמן קולג' לשעבר שמגיע לאמן את קבוצת התיכון של עיירה שכוחת אל (כמו פרנצ' ליק של לארי בירד) בלב לבה של אינדיאנה החקלאית. ג'ימי צ'יטווד, הכוכב הגדול של הקבוצה ונער מופנם, החליט פתאום שהוא לא משחק יותר כדור-סל, אבל כשעתידו של המאמן לא ברור הוא מחליט לחזור ומשם הסרט הולך לכיוון הברור מאליו. הנאומים של היקמן במשחקים האחרונים צריכים להיות מודל לכל מאמן קט-סל בעולם (והלוואי גם למאמנים בגילאים יותר מבוגרים): אנחנו ניתן כל מה שיש לנו, נשחק הכי טוב שאנחנו יכולים, במלוא הפוטנציאל שלנו. אם באמת נעשה את כל זה, לא אכפת לי מה תהיה התוצאה בסוף המשחק.

He Got Game

עוד הופעה של כוכב אן.בי.איי על המסך הגדול, הפעם ריי אלן הצעיר בתפקיד ג'יזס שא,לוורט, פרוספקט התיכונים המבטיח במדינה ובנו של אב שמצד אחד נתן לו את היסודות והתשוקה למשחק, ומצד שני הרג את אמא aלו. אה כן, ואם הבן יילך למכללה של המושל, האבא יקבל חנינה.

האמת, ראיתי את הסרט הזה פעם אחת לפני הרבה מאד זמן, ומה שאני זוכר זה את כמויות הציצים והטוסיקים האדירות שהראו שם. למרות זאת, קאדר של שחקנים איכותיים כמו דנזל וושינגטון וג'ון טורטורו, יחד עם תסריט ובימוי של האוהד (הסובל) מס' 1 של הניקס ספייק לי, בתוספת תצוגת משחק משכנעת למדיי של ריי אלן = אין סיבה שלא לראות (במיוחד כשהלינק מפנה ישירות לסרט המלא). ואם לא, כמו שאמרתי מקודם, תמיד יש הרבה עירום חזותי.

White men can't jump

בהתחלה חשבתי לא להכניס את הסרט הזה לרשימה בגלל שעם כל הכבוד לכדור-סל רחוב, מעולם לא החשבתי את הסרט הזה כסרט ספורט. אבל כשחשבתי על זה לעומק, יש כאן המון הופס, נושאים של מוסריות, תחרותיות וחברות, ופילינג של ניינטיס שאין כמוהו כמעט באף בסרט אחר. גם לא מזיקה העובדה שווסלי סנייפס ו-וודי הארלסון נותנים תצוגת משחק אדירה (הן על המגרש והן מבחינת משחק קולנועי), ושבניגוד לסרטים הקודמים, הסרט הזה מצחיק רצח וגם מחמם את הלב.

לפוסט הזה יש 33 תגובות

  1. בדוקומנטריים מנצח hoop dreams. מסע של כמה ילדי שכונות אל חוף המבטחים הדמיוני של האנ בי איי…הסוף לא מפתיע. הוא עצוב. קורע לב

  2. רשימה יפה של סרטים
    מומי היה מוסיף את מלך הסלים בכיכבו של דובי גל
    דובי גל דפק צ'אקות שלא היו דברים כאלה

    מומי גם אבה את ספייס ג'אם בכיכבו של מייקל ג'ורדן שהציל את העולם מהמפלצות הרעות

    מומי ממליץ בחום על הסרט הבא Rebound
    סרט עם סיפור חייו של ארל העז , שחקן האחד על האחד הכי טוב בהארלם ואולי בעולם

    גם הסרט הבא Basketball Diaries ממומלץ
    בכיכוב ליאנרדו דה קרפיון , הוא לא פראייר בכלל ופינק הרבה בחורות

    מומי יש חלום לעשות סרט על כדורסל בכיכובו של מומי וסילבי ובבימוי של ד"ר מנחם

    1. יומן נעורים עם דיקפריו זה אולי הסרט הכי לא קשור שיש לכדורסל למרות שהוא בסרט שחקן כדורסל בהיי סקול.
      הסרט בעיקר על סמים וההשפעה שלהם. סוג של קוואיים לחלום גירסת שנות ה-90 המוקדמות.

      ספייס ג'ם אחלה סרט!

      בHE GOT A GAME אני בעיקר זוכר את ריי אלן משגל שתי פצצות על בחדר שלו.

  3. עוד שניים מעולים שלא הוזכרו כאן:
    Coach Carter עם סמואל גקסון שמבוסס על סיפור אמיתי
    Above the rim עם טופאק שהיה שחקן לא רע בכלל

  4. יש את הסרט, אני לא זוכר את השם, על המכללה שזכתה ב-1966 עם שחקנים אלמוניים לחלוטין את אליפות המכללות. סרט מעולה.

    אחד הסרטים הכי טובים זה כמובן ספייס ג'אם. אגדה בכל קנה מידה אפשרי (באגס באני), ומייקל ג'ורדן, בסרט אחד.

    1. הסרט הזה מבייש גם את ג'ורדן וגם את מורשת באגס באני. אגב – הייתי על הסט שלו וראיתי בעיניים את הסטוריבורדים.

  5. כמובן שבכל פוסט שעוסק בסרטי כדורסל חייבים להזכיר את סרט הכדורסל הטוב ביותר מאז ומעולם – מלך הסלים, בכיכובו של דובי גל

  6. מומי ורועי, עם כל הכבוד, ויש כבוד, אנחנו מדברים כאן על קולנוע, לא על סרטי ילדים שג'ורדן עשה כי כבר אז הוא יידע שהוא יצתרך לשלם לנגרים דוגמת קוואמי בראון
    בקשר לסרטי תעודה, אפשר פשוט להכניס לרשימה את כל סרטי 30 על 30 של אי אס פי אן ולסגור עניין

  7. סקולה באינדי ניל במילווקי
    Coach carter
    ראיתי את הכל אהבתי מאוד שמאמן לוקח חבורה של שחורים אתלטים בלי אינטיליגנציית משחק ( בתקופה של הגזענות נגד השחורים) מוביל אותם לאליפות המכללות כשבמשחק האחרון רק השחורים משחקים

  8. מנחם היקר
    אני גולש קבוע באתר וכמעט תמיד דרך האייפון.
    לאחרונה נתקלתי בבעיה מוזרה – כשאני נכנס לאתר יש לפניו שניים שלושה עמודים של אתר בערבית עם כיתוב גדול שנכתב שם security
    נראה לי שזה אתר אירני. יש לך מושג מה ולמה. יש לציין שזה קורה רק דרך האייפון ולא דרך המחשב
    נהנה מאוד מהכתבות ומצוות הכותבים המשובח

  9. בדוקיומנטרי הסרט החשוב ביותר שנעשה בשנים האחרונות הוא FAB FIVE מבית ESPN. הסרט על החמישיה האגדית של מישיגן בתחילת שנות ה 90, הוא לא רק סרט כדורסל מצוין אלא מסמך מרתק על יחסי שחורים – לבנים ושחורים – שחורים פוסט מהומות לוס אנג'לס. סרט באורך שעתיים ששווה סמטסר באוניברסיטה או אולי יותר.
    במרכז הסרט המתאר את המסע המטורף של הקבוצה הזאת במשך שנתיים שני נושאים עיקריים:
    1. יחסי השנאה בין דיוק למישיגן ובמרכזה הביקורת של ג'יילן רוז, מנהיג החמישיה וכיום פרשן ESPN, על גרנט היל (כוכב דיוק, שחור מבית עשיר, אביו היה שחקן פוטובול). רוז מבקר אותו על עצם בחירתו בדיוק הלבנה והעשירה ומכנה אותו "Uncle TOM", כלומר שחור שבגד בחבריו השחורים, אמירה שלאחר מכן קיבלה המון תגובות ובקשה להשהות את רוז מ ESPN . פנינה נוספת של רוז היא ביקורת מייק ששבסקי לא מגייס נערים ממרכזי הערים והגטאות, ובעיקר הכוונה לדטרויט ושיקגו, אלא רק מתיכונים עשירים ופרטיים (ג'מאל משברון היה חריג שבחריגים). בקיצור דיוק נגד מישיגין כמשל לאמריקה הלבנה והעשירה מול מרכזי הערים השחורים.
    2. צריך לזכור שעד ה FAB FIVE לא שיחקו כדורסל עם גרביים שחורים ומכנסי באגי. זו אופנה שהם הכניסו מתרבות ההיפ הופ לכדורסל, תעשייה שמגלגלת עד היום מיליארדים. כריס וובר מספר שם שבתור שחקן מישיגין, הוא ראה יום אחד חולצה שלו בחלון ראווה בדטריוט שעולה 84$ , ולו אין אגורה. פה החליט שהוא עבור ל NBA. הנושא הזה של כסף ומכללות הוא נושא מרכזי בסרט (כולל ניתוח הפרשייה בה וובר עצמו הואשם בקבלת כסף לא חוקי לאורך כל שנותיו במישיגן).
    בקיצור, סרט חובה!!!!.

    1. סרט מרתק. ראיתי ביוטיוב שבוע שעבר, ערוך היטב, מהוקצע ומדגיש את הקונפליקט שהזכרת, כמו גם את הבעיות הרגילות בקולג' בול של רקרוטינג וכסף.
      חבל שקריס וובר לא הסכים להתראיין ולהגיב לסרט (על מעלליו, גם מבחינת הכסף שלקח וגם הטיים אאוט האומלל שלקח, ניתן לראות בהרחבה בסרט).

    2. לדוק צריכים ציונים ו-SAT של 1300 לפחות, ואין הנחות. ששבסקי היה מת להביא שחקנים כדריק רוז או ג'ון וול אילו יכול היה. קיירי אירוינג היה למזלו של ששבסקי גם תלמיד טוב.

  10. אני נדלקתי על ה NBA מסרט שראיתי בתור ילד (לקחתי מספריית הוידאו השכונתית) וקראו לו במזל דגים (נדמה לי Pieces).
    סרט די הזוי, עם דוקטור ג'יי אבל אותי זה הטריף, במיוחד ששיחקתי בילדים של חולוניה.
    מדובר, אם אני זוכר נכון בקבוצה כושלת שמחליטה להשתמש באסטרולוגיה כדי לנצח ומביאה רק שחקנים במזל דגים.
    חיפשתי לפני איזה שבוע את זה במקרה (אחרי שראיתי את הדוקו על הדוקטור) ומצאתי ביוטיוב באיכות זוועתית למדי.

    ועדיין, אני מאד נהנתי בילדותי מהקומדיה ההזויה הזו 🙂
    מעניין אם עוד מישהו נתקל בזה

    1. לא סתם נתקלתי בזה. בילדותי סחבתי את אבא שלי לראות את הסרט ברשל"צ באיזה קולנוע צדדי.
      שיחקתי גם בחולוניה עד כתה י'. יליד 69

      1. אני יליד 72… ולא החזקתי הרבה זמן 🙂
        היום לוקח את הילדים למשחקי בית מדי פעם
        ושמח לראות את הבן מלהטט בילדי מכבי.

        בכל מקרה בדקתי, הסרט מ 79 נקרא
        The Fish That Saved Pittsburgh
        וגם קארים עבדול ג'אבר מופיע בו
        וגם מיוולארק למון מהגלובטרוטרס

  11. דרך אגב, אתמול לפני 20 שנה רג'י לואיס הלך לעולמו. יהיה זכרו.
    היום בערב יש פרימיירה לדוקיומנטרי עליו ב comcast sportsnet, אבל בטח מחרתיים יהיה כבר לנו היושבים בציון אפשרות לראות ביו טיוב. בטוח יהיה מעניין לאוהדי בוסטון ! יאללה celtic pride.

  12. אתם אמיתיים?

    איך אפחד לא כתב עדיין זאב צעיר?

    סרט שהקדים את זמנו, שילוב של פנטזיה וסרט ספורט.

    גם השני אגב (אגרוף) היה לא רע בכלל

  13. אנשים לבנים לא יכולים לקפוץ הוא אחד מהסרטים האהובים על קובריק.

    עוד סרט כדורסל טוב: או (2001) מבוסס על מחזה של שייקספיר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט