לקראת הפיינל פור הישראלי / עידן ארווץ ושי בוקר

לקראת הפיינל פור הישראלי / עידן ארווץ ושי בוקר

היום בערב יעלו 4 הקבוצות הטובות בישראל למעמד הגדול ביותר בכדורסל הישראלי, הפיינל פור. בעוד במהלך העונה החליטה המנהלת לבטל את הפיינל פור ומעונה הבאה לחזור לסדרות, זו כנראה תהייה הפעם האחרונה שנוכל ליהנות מהמעמד החגיגי שכל קבוצה בארץ רוצה להגיע אליו. כאמור, 4 קבוצות, 2 מקומות בלבד בגמר הגדול – מי תעלה? הפועל ירושלים או מכבי ראשון לציון? מכבי תל אביב או הפועל אילת? בפוסט זה נחקור קצת יותר לעומק את המצ'אפים בין הקבוצות ונסתכל על היתרונות של כל קבוצה. שנתחיל?

***הפועל ירושלים ומכבי תל אביב שיחקו העונה גם באירופה, אך בפוסט זה נתעסק רק בליגה.***

21:20, 5SPORT: הפועל ירושליםמכבי ראשון לציון / עידן ארווץ

הדרך לחצי הגמר:

הפועל ירושלים – הפועל ירושלים פתחה את העונה בהרצליה שם ניצחה את משחקה הראשון העונה בליגה. אל המשחק הזה הצטרפו עוד 2 ניצחונות רצופים, על מכבי ראשון לציון ונס ציונה, וירושלים במאזן 0:3. במחזור ה-4 ירושלים יצאה לצפון למשחק מול גלבוע/גליל, שם הפסידה את הפסדה הראשון העונה, 101-99. מההפסד הזה התאוששו בירושלים בקלות עם ניצחון בית ב-39 הפרש על נהריה, שלאחריו הביסה גם את אשדוד בחוץ רק בשביל להפסיד את משחק הבית הראשון, להפועל אילת. במחזור ה-8 הדרימה ירושלים לבאר שבע, שם ניצחה בשלשה על הבאזר של ג'יימס פלדין. אחרי באר שבע הגיעו שתי התל אביביות: את הפועל תל אביב ירושלים ניצחה בעוד למכבי היא הפסידה. במשחק האחרון בסיבוב הראשון הביסה ירושלים את חולון ב-20 הפרש וסיימה את הסיבוב הפותח במאזן 3:8. את הסיבוב השני ירושלים פתחה בניצחונות על בני הרצליה, גלבוע גליל ונס ציונה, כשביניהם היא מפסידה בחוץ לראשון לציון. הפסד במשחק הבא לנהריה הוביל רצף ניצחונות על אשדוד, זכייה בגביע המדינה, אילת, באר שבע, הפועל תל אביב רק כדי להפסיד שני משחקים רצופים למכבי תל אביב וחולון. את הסיבוב השני סיימה ירושלים במאזן כולל של 7-15. הסיבוב השלישי היה הסיבוב של ירושלים כשניצחה את כל הקבוצות מלבד הפועל תל אביב והפועל אילת. את העונה סיימה ירושלים במאזן 9-24 ובמקום השני בטבלה. ברבע גמר הפלייאוף הדיחה בסוויפ את באר שבע ובכך הבטיחה את מקומה בפיינל פור.

 

מכבי ראשון לציון – ראשון פתחה את העונה עם זכייה בגביע ווינר, שלאחריו הגיעו 2 הפסדים בתחילת העונה לירושלים ונס ציונה. היא הצליחה להתאושש עם 2 ניצחונות על אשדוד ונהריה עד שהפסידה לאחר מכן לאילת. במחזור ה-6 ירדה ראשון לדרום לפגוש את באר שבע, שם ניצחה עם שלשה על הבאזר של אדם אריאל. כשחזרה מבאר שבע, ראשון הובסה מול שתי התל אביביות להם הוסיפה 2 הפסדים לחולון והרצליה. במשחק האחרון של הסיבוב הראשון ניצחה ראשון את גלבוע בבית לאחר 2 הארכות ובכך סיימה את הסיבוב הראשון במאזן של 7-4. הסיבוב השני נפתח עם 4 ניצחונות רצופים על נס ציונה, ירושלים, נהריה ואשדוד שלאחריהם הפסידה לאילת. לאחר מכן היא ניצחה את באר שבע, הפסידה להפועל תל אביב והפסידה למכבי לאחר 2 הארכות. ראשון המשיכה עם הפסדים לחולון, גלבוע גליל ובאר שבע כשניצחונות על הרצליה ושוב גלבוע משאירים אותם במאבק על הפלייאוף. בסיום הסיבוב השני ראשון עם מאזן של 12-10. בסיבוב השלישי ראשון הפסידה להרצליה, מכבי ת"א, חולון וירושלים, ואת העונה היא סיימה במאזן 18-15 ובמקום ה-6 בטבלה. ברבע הגמר הדיחה ראשון את חולון לאחר 4 משחקים וללא יתרון ביתיות ובכך הבטיחה את מקומה בפיינל פור.

 

היסטוריה בין הקבוצות, כולל מפגשים העונה:

העונה נפגשו הקבוצות 5 פעמים. המפגש הראשון התקיים ב-2.10.18, בחצי גמר גביע ווינר, שם ניצחה מכבי ראשל"צ. המשחק הראשון במסגרת הליגה התקיים ב-13.10.18 שם ירושלים ניצחה, במפגש השלישי (6.01.2019) ניצחה ראשל"צ, במפגש הרביעי, שהתקיים בגמר גביע המדינה, ניצחה ירושלים ובמפגש החמישי ניצחה גם כן ירושלים. 13 מפגשים התקיימו בעבר בין שתי הקבוצות בפלייאוף, והמאזן הוא 4-9 לירושלמים. בעונת 2015/16, נפגשו הקבוצות לגמר הפיינל פור בירושלים, שם ניצחה ראשון וזכתה באליפות היסטורית. מה שמעניין בנוסף, הוא שבפיינל פור של 2011 ו-2017, נפגשו שתי הקבוצות במעמד הפיינל פור, שני המשחקים התקיימו בתל אביב גם כן, ובשניהם ניצחה ירושלים. 26-63 הוא המאזן הכללי בין הקבוצות, וגם הוא נוטה לטובת האדומים.

 

הכנה למשחק:

שתי הקבוצות, כאמור, מגיעות למשחק בכושר מצויין ואחרי שהדיחו ברבע הגמר את הפועל חולון ובאר שבע. ירושלים, עלתה לאחר סוויפ, בעוד ראשל"צ ניצחה ב-4 משחקים. ירושלים לא התקשתה בכלל מול באר שבע, מה שיכול אולי לבוא לרעתה. ראשון, בניגוד לכל הציפיות לפני הסדרה, עלתה מה שאומר שכמו ירושלים, היא הייתה בכל חצאי הגמר האפשריים השנה – גמר גביע ווינר, גמר גביע המדינה, חצי גמר הפלייאוף והיד עוד נטויה. ירושלים מגיעה למשחק הזה כפייבוריטית ברורה (מקום 2 מול מקום 6 בסיום העונה הסדירה) ותקווה לא לעשות טעויות שיעלו לה במשחק כמו בגמר עונת 2015/16. ירושלים רוצה להשיג דאבל ראשון במועדון לאחר הגביע, בעוד ראשון רוצים גמר.

 

שחקני מפתח:

בואו נדבר רגע על שחקני המפתח במשחק הזה. יש כמה כאלה שאולי יכולים לשנות את כל הסיפור. מצטייני הקבוצות, להם יש השפעה גדולה על המשחק:

 

ג'יימס פלדין Vקמרון לונג:

ג'יימס פלדין הוא ה-כוכב של ירושלים העונה. גם לאחר איזרוחו של אמארה סטודמאייר, אור הזרקורים תמיד יהיה על פלדין. בצד של ראשון זהו קמרון לונג שגרם בתחילת העונה לפיטוריו של צביקה שרף ומאז משחק נהדר. העונה, פלדין בלט יותר למרות שהוא היה בקבוצה יותר גדולה. הוא היה מועמד ל-MVP של העונה, ונבחר לחמישיית העונה בעוד קמרון לונג סיים בחמישייה השנייה. לונג זכה גם כן בתואר מצטיין הפלייאוף, כשהעמיד בו ממוצעים נהדרים של 21.8 נק', 53.7% ל-2 נק', 50% ל-3 נק', 86% מהקו, סחט 7.8 עבירות בממוצע למשחק, חטף כ-2 כדורים למשחק והעמיד מדד מרשים בסדרת 4 המשחקים נגד הפועל חולון. גם פלדין, בדומה ללונג, היה מצויין בפלייאוף. בשביל להכריע את ההתמודדות בין השניים, נחזור למשחקים נגד היריבה (לונג נגד ירושלים ופלדין נגד ראשל"צ). במשחקים אלו ניכר ההבדל בין פלדין ללונג. פלדין טוב יותר בכל פרמטר, חלקם בפער, חוץ מהאחוזים. אני לא דואג מזה, פלדין הוא קלעי על ובמשחקים כאלה הוא יעמיד מספרים מצויינים. לכן, המנצח בדו קרב הזה הוא ג'יימס פלדין.

למעלה מימין: צילום: דני מרון, מנהלת הליגה. למטה מימין: צילום: עודד קרני, מנהלת הליגה

 

אמארה סטודמאייר Vs דריל מונרו:

לכל אחד מהשניים היה רק משחק אחד נגד היריבה בחצי הגמר. אמארה, הוא קיבל את האיזרוח רק לאחר גביע המדינה ולכן שיחק רק בסיבוב האחרון מול הכתומים. דריל מונרו חזר לקדנציה שנייה בעיר היין רק באמצע העונה והספיק לשחק רק בסיבוב השלישי. אז אמנם ראינו כבר העונה את המצ'אפ המעניין בין השניים, בו, כמו שתוכלו לראות בטבלה שלמטה, ניצח דריל מונרו. מונרו מספק לראשון הבנת משחק של גארד, קולע מבחוץ ושחקן מצויין. אמארה כבר כמעט ולא זורק שלשות, אבל שולט בצבע ומלהיב את הקהל בדאנקים שמזכירים את עברו. זה מצ'אפ שיכול להכריע את המשחק. אם אחד יהיה טוב והשני לא, יהיה לקבוצה של זה שלא טוב מאוד קשה לנצח בהתמודדות. למרות שזה אמארה וקשה להמר נגדו, המנצח בדו קרב השני הוא דריל מונרו.

משמאל: צילום: עודד קרני, מנהלת הליגה. מימין: צילום: אודי ציטיאט, מנהלת הליגה

 

הסוסים השחורים:

נעבור לשחקנים שהם לא הטובים ביותר בקבוצות, אבל כאלה שיש להם את היכולת להשפיע על תוצאת המשחק:

 

טיישון תומאס:

ביום שישי זכה טיישון תומאס בתואר "שחקן ההגנה של העונה". הוא עשה העונה שיפור אדיר יחסית לעונה שעברה בה שיחק בחולון, והיכולת שלו היום יכולה להיות קריטית לירושלים. נתחיל בהגנה, בה יכול מאוד שנראה אותו שומר על דריל מונרו בניסיון להוציא אותו מהמשחק, למרות שהם לא באותה העמדה. בהתקפה, נראה הרבה ממשחק הפוסט אפ המצויין שלו ונקווה שיביא לנו היום כמה דאנקים יפים.

צילום: דני מרון, מנהלת הליגה

 

אלכס המילטון:

המילטון הגיע לראשון באמצע העונה, לאחר חילופי המאמנים בין צביקה שרף לגיא גודס. הוא שינה את הקבוצה מהקצה אל הקצה, ולא מעט בזכותו הקבוצה בפיינל פור. המילטון הוא שחקן בלי יותר מדי קליעה אבל גארד עם חדירות מצויינות ומדי פעם מסירות יפות. לאלכס חכמת משחק ברמה גבוהה, והוא ינסה היום לעזור לחברים שלו להגיע אל הגמר.

צילום: עודד קרני, מנהלת הליגה

 

אדם אריאל ונמרוד טישמן:

בסוף העונה הסדירה, לא חשבתי שאשים פה, בסוסים השחורים, את טישמן ואריאל. יש לראשל"צ שחקנים כמו עוז בלייזר, איתי שגב, דיימון סימפסון ועוד שהיו יכולים להחליף את מקומם. אבל, בפלייאוף הם הראו מה הם שווים. נמרוד טישמן העלה בפלייאוף את הממוצעים שלו מ-4.3 נק' ל-11.8 נק'. מ-3.5 מדד ל-10.0. מ-2.3 אס' ל-4.0. מ-14.6 דק' ל-30.3. טישמן הצטיין בסדרה נגד חולון והיה האקס פקטור של ראשון. אדם אריאל, גם הוא נתן סדרה מצויינת כולל שלשה אחת על הבאזר של המשחק ה-2 ששלחה את המשחק להארכה. יום גדול של השניים האלו וראשון במצב מצויין ורגל וחצי מהגמר.

צילום: אלון שיבר, מנהלת הליגה

 

ליאור אליהו ובר טימור:

ליאור אליהו ובר טימור הם תעלומה. שניהם לא היוו פקטור משמעותי בקבוצה העונה, הרבה בגלל חלוקת הדקות של עודד קטש וההעדפה של תמיר בלאט על טימור. בפלייאוף שניהם השתפרו, וירושלים תקווה לראות אותם בתוך המשחק, גם פיזית אבל גם בראש. לרוב, כשליאור אליהו טוב ירושלים מנצחת. זה מתבטא באסיסטים, ריבאונדים, נקודות ולפעמים גם חטיפות/חסימות. אם בר טימור יקלע את רוב הזריקות הפנויות שהוא מגיע אליהן המצב של עודד קטש וירושלים יהיה טוב מאוד.

צילום: דני מרון, מנהלת הליגה

תחזית:

שתי הקבוצות יגיעו היום להילחם על הכרטיס לגמר, עליו הם עבדו כל השנה. לדעתי המשחק לא יהיה צמוד בכלל. לא יודע לאיזה צד זה ילך, אבל לדעתי צמוד זה לא יהיה. ובכל זאת, אני הולך על סנסציה ועלייה של ראשון.

 

 

19:00, 5SPORT: מכבי תל אביב – הפועל אילת / שי בוקר

 

עונת הקסמים תיעצר? הפועל אילת תנסה לעשות את הלא יאומן מול מכבי תל אביב.

 

הערב ב-19:00 הפועל אילת תנסה להמשיך את עונת הקסמים שלה ותנסה להעפיל לגמר על חשבונה של מכבי תל אביב בהיכל מנורה מבטחים שם נערך הפיינל פור. על הנייר, מכבי תל אביב היא הפייבוריטית ואין אפילו על מה לדבר, אבל אסור לחשוב שאילת היא רק קבוצה שתנסה לעשות צרות. היא יכולה לעשות צרות וכך תעשה, אבל היא יכולה גם לנצח את המשחק הזה. אילת שולחת 12 אוטובוסים לאוהדים שלה שיבואו ללוות את הקבוצה בהיכל מנורה (2,000 + אוהדים צפויים להגיע). האוהדים של מכבי מוחים על הפיינל פור נגד יושב ראש המנהלת שמואל פרנקל כי הם רוצים סדרות (כנראה שיקרה בעונה הבאה, במקום פיינל פור) ומספר האוהדים שיגיעו אינו ברור. היסטוריה על מפגשי העבר בין הקבוצות בפלייאוף והעונה, מה עברו הקבוצות העונה, נתונים אישיים של ג'יי. פי. טוקוטו, סטטיסטיקה על המצ'אפ הגדול, מדוע אני חושב שיובל זוסמן ואלייז'ה ברייאנט הם המצ'אפ הכי מסקרן במשחק, סוסים שחורים, מפתחות לניצחון וכמובן ההימור שלי נמצאים בהמשך.

היסטוריה של הקבוצות בפלייאוף:

  • 15 פעמים נפגשו הצהובים והכחולים מאילת בפלייאוף (כל השלבים) והמאזן הוא 4-11 לטובת מכבי תל אביב.
  • הפועל אילת ניצחה רק פעם אחת בסדרה כשחזרה מ-2-0 ב-2015 מול הצהובים וניצחה את המשחק החמישי בהיכל ובכך השלימה 2:3 היסטורי ועלתה לחצי הגמר על חשבון האלופה היוצאת.
  • הסדרה הראשונה בפלייאוף בין הקבוצות הייתה ב-1997 כשמכבי תל אביב השלימה סוויפ ואותו דבר קרה גם ב-1998.

העונה:

היכל בגין: הפועל אילת 70 מכבי תל אביב 83

קלעי מוביל מכל קבוצה:

הפועל אילת: אלייז'ה ברייאנט 21 נקודות

מכבי תל אביב: ג'וני אוברייאנט 16 נקודות

ריבאונדר מוביל מכל קבוצה:

הפועל אילת: לנזל סמית' ג'וניור (נחתך מהקבוצה עקב פציעה בכף ידו) 6 ריבאונדים

מכבי תל אביב: טאריק בלאק 7 ריבאונדים

מוביל אסיסטים מכל קבוצה:

הפועל אילת: אבי בן שימול 9 אסיסטים

מכבי תל אביב: סקוטי וילביקין 7 אסיסטים

היכל מנורה מבטחים: מכבי תל אביב 101 הפועל אילת 91

קלעי מוביל מכל קבוצה:

מכבי תל אביב: סקוטי וילביקין 19 נקודות

הפועל אילת: ג'יי. פי. טוקוטו 21 נקודות

ריבאונדר מוביל מכל קבוצה:

מכבי תל אביב: אלכס טיוס 5 ריבאונדים

הפועל אילת: לנזל סמית' ג'וניור 7 ריבאונדים

מוביל אסיסטים מכל קבוצה:

מכבי תל אביב: מייקל רול 6 אסיסטים

הפועל אילת: לנזל סמית' ג'וניור 6 אסיסטים

היכל מנורה מבטחים: מכבי תל אביב 99 הפועל אילת 92

קלעי מוביל מכל קבוצה:

מכבי תל אביב: סקוטי וילביקין 23 נקודות

הפועל אילת: אלייז'ה ברייאנט 21 נקודות

ריבאונדר מוביל מכל קבוצה:

מכבי תל אביב: אנג'לו קלויארו 5 ריבאונדים

הפועל אילת: סולימאן בריימו 7 ריבאונדים

מוביל אסיסטים מכל קבוצה:

מכבי תל אביב: סקוטי וילביקין 4 אסיסטים

הפועל אילת: אבי בן שימול 16 אסיסטים

 

מי שעקב אחרי העונה של מכבי תל אביב, יודע שהצהובים סיימו במקום הראשון בעונה הסדירה ושהם אכן הפייבוריטים לזכייה באליפות שאם יזכו זו תהיה אליפות מספר 53 שלהם בתולדות הליגה. מכבי כאמור מפוצצת בשמות גדולים והציפיות לזכייה באליפות תמיד גבוהות אז אין כל כך על מה להרחיב.

הסיפור הכי מעניין מארבע הקבוצות שהגיעו לפיינל פור היא הפועל אילת. הקבוצה של שרון דרוקר לפי מה שקראתי במקומות שונים ברשתות החברתיות הייתה קבוצה עם הרבה סימני שאלה והצפייה מהן הייתה לרדת ליגה. אני לעומת זה, מרבה לשמור על אופטימיות.

יום אחד בקיץ ראיתי הודעה בפלאפון שלי שהפועל אילת החתימה את ג'יי. פי. טוקוטו אשר שיחק בעבר במכללת UNC וגם נבחר על ידי פילדלפיה בסיבוב השני של דראפט 2015. מעולם לא ראה פרקט במשחק רשמי ב-NBA למרות שחתם על חוזים עם פילי והניקס, הוא תמיד שוחרר לפני תחילת העונה. בשנה שעברה הוא שיחק באוסטרליה ובקיץ עבר לאילת. לפניכם הנתונים שלו העונה במדי אילת ב-33 משחקים (צילום של עודד קרני ממנהלת הליגה):

אבל הוא לא השם המעניין היחידי שיש בקבוצה הזו. הגארד, אלייז'ה ברייאנט, הוא השני. מעין הגיע? ישר ממכללת BYU להפועל אילת. שניהם הכוכבים הגדולים של הקבוצה. כמה הם מרוויחים העונה יחדיו? כ-170,000 (בערך מה שסקוטי וילביקין מרוויח בחודש במכבי תל אביב). ביום שישי האחרון הזר השלישי של אילת, סולימאן בריימו קיבל את תואר "השחקן השישי של העונה" באירוע של המנהלת.

הדרומיים פתחו את העונה בצורה נוראית אבל עם לוח משחקים קשה במיוחד עם משחקים נגד הפועל ת"א, מכבי ת"א והפועל חולון לכולן הפסידו. אבל ההפסדים הללו לא באמת הפריעו להם. הכחולים של דרוקר ניצחו תשעה משחקים רצופים והגיעו להיכל מנורה ב-6 בינואר במטרה לנצח משחק עשירי ברציפות. לרוע מזלם, למרות משחק התקפי משובח, הם הפסידו בקרב, 91:101. מאוחר יותר בעונה, בחודש אפריל, הם שוב הפסידו בהיכל, 92:99 למרות 16 אסיסטים (השווה שיא קריירה) של אבי בן שימול.

אילת קבוצה מלאת קסמים והקסם הכי גדול זה שהקבוצה ממשיכה לשחק כדורסל משובח והיא שמה את כל הבעיות הכלכליות בצד. לפניכם הציטוט משחקנה של עיר הנופש, רפי מנקו: "אני חושב שסוד הקסם של הקבוצה הזו הוא החומר האנושי בקבוצה והעיר המיוחדת עבורה אנו משחקים. למרות כל הקשיים הצלחנו להישאר מקצוענים ולא לשנות את המטרה שלנו ושל כל ספורטאי – לנצח. יחד עם עיר תומכת זה תמיד מתכון להצלחה. בפיינל פור החוקים משתנים ואין ספק שאנחנו האנדרדוג המושלם, משחק בודד רחוק מהבית ומול קבוצה מצוינת שמשחקת באולמה הביתי. בכדי לנצח את המשחק הזה אנחנו צריכים בעיקר ליהנות, לשחק את הכדורסל ששיחקנו לאורך העונה ולזכור שלמרות הפערים בין המועדונים, על המגרש להם יש חמישה שחקנים ולנו חמישה שחקנים." חייב לומר שכל מילה בסלע ובמשחק אחד גם אני מאמין שהם יכולים לנצח את מכבי.

עכשיו זה הזמן לדבר על המשחק עצמו. אתחיל עם המצ'אפים הגדולים אבל בסופו של דבר, אתרכז בשניים עיקריים. אפשר לומר שהמצ'אפ בין סקוטי וילביקין לאבי בן שימול בעמדת הרכז הוא אטרקטיבי מאוד. אפשר לומר אותו הדבר על ג'ייק כהן ועידן זלמנסון. אבל לדעתי המצ'אפ הגדול של המשחק הולך להיות טאריק בלאק נגד סולימאן בריימו. השניים הם פייטרים רציניים והם הברומטרים של הקבוצות בצבע בשני צידי המגרש. לפניכם הנתונים שלהם העונה (תמונה מאתר מנהלת הליגה, צולמה ע"י עודד קרני):

 

המצ'אפ המסקרן מכולם אומנם הוא יובל זוסמן נגד אלייז'ה ברייאנט. שני הגארדים האלו הם האהובים עלי בליגה. השניים נותנים אנרגיה חיובית וגם נותנים את כל מה שיש להם בדקותיהם על הפרקט גם אם לזוסמן לא הולך כמו לברייאנט בצד ההתקפי. זוסמן עושה את רוב עבודתו בצד ההגנתי. ברייאנט עושה את רוב העבודה שלו בצד ההתקפי. כן, נכון, גם דיאנדרה קיין יכול לנסות ולעצור את ברייאנט אבל לדעתי הצהובים יהיו בסיטואציה טובה יותר אם זוסמן ישמור על ברייאנט ויעשה לו צרות. כמובן כשזוסמן אינו על המגרש, לפי דעתי קיין יהיה זה שישמור אותו. לפניכם הנתונים שלהם בפלייאוף וגם מול היריבה בחצי הגמר מהעונה הסדירה (תמונה מאתר מכבי תל אביב):

נמשיך הלאה לסוסים השחורים של המשחק וכפי שכבר ציינתי בצד הצהוב הם יובל זוסמן ודיאנדרה קיין (תמונה מאתר מכבי תל אביב):

כפי שאתם רואים בתמונה, הצד ההתקפי הוא הצד החלש שלהם. בקלות היה אפשר לשים את ג'ייק כהן או דני אבדיה או אפילו את אנג'לו קלויארו אבל לדעתי הם באים לידי ביטוי הרבה יותר בצד ההתקפי.

בצד השני, הסוסים השחורים הם פרד בורדיון ועידן זלמנסון. בכל משחק נתון השניים יכולים לתת את משחק החיים שלהם ולא אתפלא אם זה יקרה. לפניכם הסטטיסטיקה העונתית שלהם (תמונות מאתר מנהלת הליגה, צולמו על ידי עודד קרני):

עם זאת, זה הזמן למפתחות עבור כל קבוצה:

מכבי תל אביב:

  • פתיחה מוחצת. מכבי חייבת להראות את הבדלי הרמות מהשנייה הראשונה ועד לבאזר.
  • לנצל יתרונות, למכבי תל אביב יש יתרון בכל מקום על המגרש חוץ מבעמדת הסמול פורוורד. אם יש גארד של אילת ששומר על אחד הגבוהים של מכבי, הוא חייב לקבל כדור ולגמור את ההתקפה עם נקודות.
  • אחרון חביב – כפי שכבר ציינתי, לצהובים יהיה קשה לעצור את אלייז'ה ברייאנט גם אם קיין וזוסמן שומרים עליו. מכבי חייבת לעשות חילופים בהגנה ולמנוע מאבי בן שימול את מציאת חבריו במגרש הפתוח.

הפועל אילת:

  • אבי בן שימול חייב לשלוט בקצב של המשחק. כשהרכז הוותיק מנהל משחק בצורה טובה, קשה מאוד לנצח את הקבוצות שלו. לא אגיד שהוא מזכיר לי את שאראס אבל לפי ניהול המשחק שלו רואים שהוא למד ממנו הרבה (שיחקו יחדיו בעונת 2004, אז זכו ביורוליג).
  • ניצול של הזדמנויות. אילת חייבת לרוץ בכל פעם שמכבי מאבדת כדור או מחטיאה וזה גם אומר שהם חייבים לסגור בריבאונד מה שעלה להם בהפסד בהיכל בחודש אפריל.
  • תרומת ספסל. כאן בעיקר מסתכלים על יהונתן שולדבראנד ורפי מנקו. מאז שהגיע לאילת, מנקו קולע 12.0 נקודות למשחק כששולדבראנד מוסיף 6.6 משלו. אם יהיו ביום קליעה טוב כפי שהם נראים בתקופה האחרונה, אילת תעשה צרות צרורות לצהובים.

הימור: מכבי תל אביב תגיע לאכול את המגרש כבר מהטיפ אוף, אבל הדרומיים לא ייכנעו ויחזרו לעניינים. אם יהיה צמוד ב-5 הדקות האחרונות, כל קבוצה יכולה לנצח. לצערי התחושה שלי היא שמסע הקסמים של אילת יגמר.

לפוסט הזה יש 34 תגובות

  1. פריוויו מושקע ונהדר. תודה רבה לשניכם.
    נראה שבאמת נקבל סוף סוף גמר בין מכבי לירושלים אחרי 13 שנים שזה כבר לא קרה. חבל שרק משחק אחד ולא סדרות. אם מנהלת הליגה הייתה חושבת על הפונטנציאל העסקי שבסדרת גמר בין מכבי לירושלים (ואני לא מדבר על הצדק שבסדרות) אזי היינו מקבלים סדרות מרתקות.

    1. פריוויו מושקע בהחלט. בעונה הבאה נדמה לי אמורים לחזור לסדרות… סתם שאלה… האם ראוי שהציגה וחוזרים לסדרות יתחיל פה דיבור על השריון האוטומטי של מכבי מול היורוליג?? כי כרגע למי אלופה מעבר ליוקרה אין הרבה משמעות… למרות שבאיטליה מלבד מכבי ואולי י-ם מנגד אין פה קבוצה שיכולה כלכלית לעמוד בזה

      1. זוהי שאלה שאיננה קשורה לליגה הישראלית אלה להנהלת היורוליג. בעיניי – בוודאי שהאלופה היא זו שצריכה לייצג אותנו ביורוליג. כל השיטה הביזארית של חוסר משמעות למיקום בהקשר של אירופה עונה לאחר מכן גורר את חוסר עניין משווע בליגה הזו.

  2. פריוויו נהדר, מושקע ענייני ומקיף. כל הכבוד!
    נקווה שגם הכדורסל יעמוד בסטנדרטים שהצבתם.
    אני דווקא שמח שאנחנו סוף סוף נוכל להיפרד מאירוע גביע ב' ולחזור לסדרות.

      1. ככה גם אני חשבתי אבל התייחסתי למשפט הזה:
        "זו כנראה תהייה הפעם האחרונה שנוכל ליהנות מהמעמד החגיגי שכל קבוצה בארץ רוצה להגיע אליו."

  3. מצוין האמת שכבר הכנתי מאמר אבל הקדמתם אותי אז נוסיף בתגובה את המאמר
    תגובה ראשונה מכבי -אילת ושנייה ירושלים -ראשון

    חצי גמר ראשון מכבי תל אביב -אילת.
    • מאזן כל הזמנים בליגה 7-29 למכבי(81 אחוז יחס 79-89 מכבי)
    • בפליאוף 1-3 למכבי בסדרות ו 3-11 בניצחונות
    • סה"כ ליגה ופליאוף 10-40 מכבי (80 אחוז)

    • נפגשו בגמר גביע 2014 ומכבי ניצחה 73-80
    • הפליאוף הראשון חצי גמר 97 מכבי מנצחת 0-3 (87-112 77-98 ח ו 68-82 )
    במכבי שיחקו אז שמות כמו הנפלד ,קטש ,ליף ,שארפ ,צורציץ ,וייט ובאק ג'ונסון
    באילת שיחקו אז טפירו ,אמיר כץ ,דאוסון ,גיינס ופורסט
    את מכבי אימן צביקה שרף ואת אילת ווינקריץ.

    • הגמר הראשון גמר 98 מכבי מביסה 0-3 (64-97 85-89 ח ו 80-94)
    במכבי ההוא שיחק גם שפר אליסמה ובארטון הצטרפו אז לטפירו באילת את מכבי אימן אז וינקו יאלובץ ויינקריץ נשאר על הקווים באילת

    • ב 2014 שוב נפגשו בחצי גמר ושוב מכבי 0-3 (72-90 71-81 ח ו 75-97 )
    מכבי עם בלאט על הקווים וסופו ,יקמן ,רייס וסמית
    אילת אומנה אז על ידי קטש ושיחקו בה ווטפורד ,ניסים ,ג'ייטס ,פאלמר וויאט )

    • חצי גמר 2015 היה המפגש האחרון והיה זה מפגש היסטורי אילת מחקה אז פיגור 2-0 לניצחון 3-2 זה היה היסטורי מכמה וכמה בחינות .הראשונה הייתה שמכבי הפסידה לראשונה סידרת פליאוף לאחר שהובילה 0-2 ולמעשה לראשונה סדרה לאחר שבכלל הובילה שכן זו הסדרה היחידה שהפסידה למעט הסדרה מול גליל באותה תוצאה בחצי גמר 93.
    באילת ההיא שאומנה על ידי שיבק כיכבו ניסים ,יוטר ,פאלמר וויאט .
    מכבי של גודס הונהגה על ידי אוחיון ,פארגו והיינס .

    • גמר הגביע היחידי ביניהם היה בעונת 2014 מכבי ניצחה 73-80
    (בלו 22 ,אוחיון 15 ,לנדסברג 11 וסמית 10 לעומת גייטס עם 15 ,רודריק 13 ,פאלמר 12 וניסים 11.

    • העונה נפגשו 3 פעמים בכולם ניצחה מכבי
    מפגש ראשון 23/10/18 מחזור 2 ומכבי מנצחת באילת 83-70
    ספאחיה עוד עמד על הקווים בתל אביב אובריינט קלע 16 ,בלאק הוסיף 14 דוברתולמיאו עם 13 וקיין 11.
    באילת בלט בריינט עם 21 ,בורדיון עם 11 ובן שימול עם 10.
    המפגש השני נערך ביום 6/1/19 במסגרת המחזור ה 13 ומכבי ניצחה 91-101
    וולבקין הוביל עם 19 לפני רול עם 18 טיוס 14 ,אובריינט ונמרוד לוי שכבר לא בקבוצה עם 11 כ"א.
    באילת הוביל טוקוטו עם 21 לפני בראיינט עם 20 ,בריימו עם 17 ובורדיון עם 16.

    המשחק האחרון נערך ב 11/4 במסגרת המחזור ה 26 שוב מכבי מנצחת הפעם
    92-99 וולביקין שוב הוביל עם 23 לפני אובריינט עם 15 ,בלאק עם 14 ורול עם 12.
    באילת הוביל בראיינט עם 21 ,בריימו עם 16 ,שולבארנד עם 14 ,טוקוטו 12 ומנקו 10.

    • אקסים
    במכבי קיין מול קבוצתו ב 2016
    באילת בן שימול מול מכבי שם היה נער פוסטר אך כזה שקלע סל בגמר יורוליג 2004 וזכה כמובן בטריפל בצהוב.

    • זהו מפגש גם בין שני חברי חמישיית העונה
    בצד של אילת מדובר באלייז'ה בריינט גארד בן 24 1.94 מארה"ב
    שיחק 32 דק' בליגה (31 מש') עם שורה של 18 6 2 ו 1.4 חט'
    באחוזים של 65 39 ו 75 ומדד 19.4
    בפליאוף עשה 17 6 3 ומדד 21.
    מולו דיבורתולמאו בן 28 1.83 על תקן ישראלי עם שורה של 12 3 3 ו 1.6 חט' ב 23 דק' (32 מש') ( 59 36 88 ) ומדד 15.
    (בפליאוף נעצר על 6 2 3 אך עם 2.7 חט' ומדד 9)

    • זה גם מפגש גם בין שני חברי החמישייה השנייה
    באילת סולימאן בריימו סנטר ניגרי בן 30 2.03 שנבחר גם לשחקן השישי של העונה עם שורה של 12 6 2 ו 1.5 חט' +1 חס' הכל ב 26 דק' (29 מש' רק 3 בחמישייה)
    (59 44 73 באחוזים ) ומדד 19.3
    (פליאוף של 14 9 1 עם 3.3 חס' ומדד 21.5 ב 31 דק')

    יפגוש בו טאריק באלק הסנטר האמריקאי 2.06 בן 27.5
    ששיחק 19 דק' למשחק ( 29 מש) ותרם 9 6 1 ו 1.21 חס' עם 66 אחוזי שדה ו 54 קו ומד 14.2
    (פליאוף של 10 5 1 ו 2 חס' ב 20 דק ומדד 16.3).

    • זהו מפגש פיינל פור ראשון שלהם בהיסטוריה

  4. חצי גמר שני ירושלים מול ראשון .

    • מאזן כל הזמנים בליגה 22-54 לירושלים (71 אחוז ויחס של 81-86 ירושלמי)

    • נפגשו לסדרת פליאוף ברבע גמר 2010 ירושלים מנצחת 1-3

    (69-75 64-75 ח' הפסד ב' של 89-78 וניצחון חוץ של 56-62 ).
    גודס אימן אז את ירושלים ששיחקו בה תומפסדון ,ג'טר וליונס .
    אפי אימן בראשון ושיחקו בה ארון מגי ,אובאנון וטפירו.

    • במסגרת הפיינל פור נפגשו כבר בפינל פור הראשון ב 2006
    ירושלים ניצחה 65-66 בחצי הגמר
    את ירושלים אימן אז אדלשטיין סליי הוביל אותה עם 18 נק'
    ג'נקינס הוסיף 12 ואוסטין 11.
    גודס גם אז אימן את ראשון וקיבל 14 נ' ממתיוס ו 13 מגליקרסט ו 12 מסידני .

    • כמובן נפגשו בגמר הפיינל פור של 2017 וראשון של שיבק ניצחה 77-83 בגמר וזכתה באליפות
    מונרו הוביל עם 29 דאוסון הוסיף 21 וליונס 11
    בירושלים אימן אז פרנקו גפני קלע 20 ףרולנד 16 ודונטה 14.
    בראשון נותר מונרו . בירושלים ינסו לנקום אליהו וטימור
    אליהו קלע אז 9 וטימור הוסיף 8 .

    • נפגשו גם למשחק המיותר של 3-4 ב 2011 וירושלים הביסה
    74-94 .
    קטש אימן את ירושלים ונעימי הוביל עם 24.
    ראשון של אפי קיבלה 26 מחנוכי ו 21 ממגי .

    • העונה 1-2 לירושלים
    ב 02/11818 במסגרת הצחזוק ה 2 הביסה ירושלים 76-94
    פלדין הוביל עם 25 'ג'ונסון 17 ,בראון 11 ואליהו עם 10.
    בראשון אז של שרף הוביל לונג עם 20 לפני סטיבנס 14 עבו 11 וויבר 10 שמות שכבר לא בקבוצה.

    בהמשך ראשון ניצחה 72-77 עם 17 של לונג ו 16 של המילטון
    לעומת 13 לטימור 11 לאוואנס 10 לתומאס ובראון .
    במפגש האחרון חזרה ירושלים וניצחה 80-91 עם 20
    לתומאס , 13 לפלדין ואמרה ו 10 לבלאט ואוואנס לעומת
    17 שדל מונרו ,16 המילטון ו 12 של שגב
    • נפגשו העונה כמובן גם בגמר הגביע שהיה הגמר הראשון ביניהן בהיסטורית הגביע .ירושלים ניצחה 67-82 עם 19 של בראון ,15 לתומאס ופלדין לעומת 16 של המילטון 13 לסטיבנס ולונג .

    • וגם בגביע ווינר בתחילת העונה נפגשו שם ראשון ניצחה 81-92

    סטיבנס הוביל עם 19 לפני לונג עם 17 קושלוב עם 16 ובלייזר עם 13.
    פלדין ובלאט הובילו את ירושלים עם 16 ואוואנס עם 11.

    • אקסים גיא גודס אימן בירושלים דרור כהן עוזרו היה גם עוזר בירושלים ואדם אריאל היה קפטן ירושלים ושותף אף לאליפות ההיסטורית

    • מאץ אף מעניין יהיה בין חברי חמישיות העונה
    בירושלים ג'יימס פלדין אמריקאי בן 31 1.93
    (אמריקאי /ורופובליקה דומינקנית)
    נבחר לחמישיית העונה הראשונה
    עם 17 3 4 ו 1.2 חט' ב 27 דק' למשחק ( 26 מש')
    (80 37 82 ) ומדד 16.2
    עלה למדד 21.7 בפליאוף .
    בראשון אנו מדברים כמובן על קמרון לונג גם הוא אמריקאי בן 31 עם 1.91 גובה ממש התאום מראשון .
    לונג מעמיד שורה של 15 4 4 ו 1.3 חט ( 47 35 72 ) ומדד 16.3 שהספיקו לו להיכנס לחמישייה השנייה (32 דק' ב 31 מש').

    לונג הוסיף לתואר האישי גם את תואר מצטיין סדרות הרבע
    כאשר ב 4 מש' מול חולוןשיחק 32 דק' לכל קרב
    וסיים עם 22 4 3 (1.8 חט') (54 50 86 ) ומדד 27.3
    זה יכול להיות ללא ספק המאץ אף של הערב.

    • יהיה זה כאמור המפגש השישי ביניהן העונה בכל המסגרות לאחר שלושה מפגשי ליגה ,חצי גמר ווינר וכמובן גמר הגביע.

  5. מצטער, לא מבין מה הכיף בלצפות בליגה מתה שבה אין שום משמעות לשום משחק והיא אוסף של משחקי אימון.

    תחשבו שבית"ר ירושלים תהיה היחידה שמשחקת בליגת האלופות למשך 30 שנה בלי קשר לזהות האלופה בליגת העל בכדורסל.
    האם תהיה משמעות לליגה המקומית בכדורגל? ברור שלא.
    אז זה מה שקורה בישראל (ועוד כמה ליגות באירופה) כבר בערך 20 שנה.

    כאמור, מי שאוסף משחקי אימון גורם לו להנאה, אז בהצלחה עם הצפיה במשחקי האימון הנ"ל.

    היורוליג גמר סופית על הכדורסל באירופה. והוא בעצמו מפעל על 9000 משחקים ואז פיינלפור.
    כאמור, הכדורסל באירופה(ובמיוחד בישראל) – בדיחה עצובה.

    1. למרות שאני מסכים שהאלופה צריכה לייצג את מדינתה במפעל הבכיר
      הרי שאליפות היא לא תלויה בהגעת לאירופה או לא אלא מטרה בפני עצמה.
      בכדורגל למשל עד שנות ה 90 האלופה לא שיחקה בשום מפעל ועדיין היו מאבקי אליפות מרתקים ועונות לפנתאון
      (למשל האליפות של חיפה 84 ע"ח בית"ר ירושלים או האליפות של הפועל תל אביב 86 )
      ככה שהאליפות היא חשובה בפני עצמה ללא קשר למי מופיעה באירופה.
      להבדיל גם בנ.ב.א האלופה לא מתוגמלת בכך שמשחקת במפעל גדול יותר .
      ואחרי כל זה בוודאי שיש לשפר את הליגה המקומית גם בתגמול של האלופה (אגב זה לא תלוי בליגה הישראלית את ההפגנות צריך לעשות מול הנהלת היורוליג אך הפגנות לא יעזרו צריך לחזק את פיב"א בכוחות משותפים ולסרב ליורוליג רק כך תחזור פדרציית הכדורסל של פיב"א להיות דומיננטית ולהוביל שיטה ספורטיבית במהותה)
      אך גם בדברים אחרים כחובב כדורסל הנקודה המהותית שחסרה לי זוהי זהות .
      אני כבר לא מדבר על תחלופת הסגל משנה לשנה אלא אפילו במהלך העונה עצמה.
      למעלה הבאתי משחק בו 3 מתוך ארבעת קולעי דאבל פיגרס של ראשון כבר לא איתנו בקבוצה במהלך אותה עונת משחקים זה דבר אבסורדי שמעיד על הכל.
      ארבעת קבוצות הפיינל פור שחררו לא פחות מ 14 שחקנים במהלך העונה (יותר מסגל שלם )
      מתוכם ראשון לבדה שחררה 6 שחקנים .כמובן שכנגד המשוחררים מגיעים שחקנים אחרים (גם אם לא אחד לאחד)
      והדבר הזה פוגע בזהות ובחיבור של הקהל לקבוצה.

  6. תודה רבה לשי ולעידן על עבודה פנומנלית שעשיתם פה.
    זה הערב האחרון (לפחות בינתיים, השיטות פה משתנות כל שבועיים בערך) של הפיינל פור, שזו שיטה בלתי ספורטיבית בעליל, אבל בעלת פוטנציאל מתח והתאמה לשידור טלוויזיוני. מכבי תל אביב וי-ם מגיעות אחרי הפסקה ארוכה מדי, מה שעלול להשפיע על המשחק שלהן, בעיקר במחצית הראשונה.
    נקווה לערב ראוי, שיחזיר קצת צופים לליגה הדואבת שלנו (למרות שהמאצ' אפ מול הכדורגל רומז על הפסד עוד לפני הפתיחה.
    .
    וכמובן, יאללה מכבי!
    (אם לא ברור לכם איזו, אתם מוזמנים לזמזם 'בחורף, בקיץ, בסתיו ובאביב')

  7. עוד נתון אחרון
    אמנם ריפיט לא הושג הרבה זמן אך דאבל של קבוצה לא תל אביבית לא הושג אף פעם הדאבל האחרון לא של מכבי היה של הפועל תל אביב לפני בדיוק 50 שנה לתשומת לב האדומים מירושלים .
    אם ראשון תנצח היום היא תהיה במפתיע הקבוצה השלישית שעושה 3 גמרים בשלושת המפעלים המקומיים שהם גביע ווינר גביע המדינה וגמר הליגה .
    אחרי מכבי שעשתה זאת בשנים 08,10-14 ו 16 וירושלים של 2015 ו 2017

  8. עצוב שיש כל כך מעט צופים בחצי הגמר הראשון של מכבי-אילת.
    לפני שאתם מנסים לתקן אותי, כן אני יודע שבמשחק השני ידיעו גם אוהדי ירושלים וחולון.
    בכל מקרה המגרש כרגע יותר מחצי ריק. כנראה שבגלל שאין עניין. פעם אוהדי מכבי היו ממלאים כל סנטימטר פנוי…

    1. ארגון האוהדים של מכבי בכדורסל (״דה גייט״) מחרים את הפיינל פור בשל דרישתם לשינוי השיטה ממנהלת הליגה, וזעמם על כך שהקבוצה אינה נעמדת לצידה במאבק הזה. לאורך כל העונה ובסדרת רבע הגמר בדרבי בפרט הונפו שלטים כנגד פרנקל ומנהלת הליגה בדרישה לשינוי השיטה אשר לא נעתנה בחיוב.

      1. אההה
        טוב, לא היה לי מושג.
        אני לא מתפלא שאוהדי מכבי לא אוהבים את פרנקל. האמת? הגיע הזמן שייבחר מחליף.

      2. עכשיו נזכרו?? עד כמה שאני יודע החליטו מהעונה הבאה על סדרות של הטוב משלושה כל הדרך ובמקום סיבוב שלישי – פלייאוף עליון ותחתון. כמו כן לדעתי ביטול החוק הרוסי הנוראי בעיניי לפחות.
        (לא ברור למה לא לבטל בכלל את הסיבוב השלישי המיותר ולשחק סדרות של הטוב מחמישה …)

        1. אותי שכנעת.
          אם זה עובד באן בי איי אז למה לא כאן?
          התעללו מספיק במכבי ב 12 השנים האחרונות כשביטלו את סדרות הגמר.

    1. בזה מכבי התמחתה השנה, לפחות בליגה המקומית, בלהיות טיפה יותר טובה מהיריבה שלה. י-ם, אם תעלה, יכולה לאתגר אותה יותר

      1. מה שנקרא מספיק בקושי אבל עוד הלילה כל מה שיזכרו שעשו את שלהם ועלו לגמר. שימון כבר פנה לסמי בכר שיחזור מפרישה ?? (אצלו הכדור אאוט הגבולי מאוד מאוד הולך אוטומטית למכבי- לא הולכים למוניטור אפילו)

        1. במהלך האחרון הכדור הלך לאילת, לפני ואחרי המוניטור, למרות שאני והראייה המדלדלת שלי לא הבחנו בנגיעה צהובה. אני לא בטוח כמה אנשים עוד מפחדים מצילו של דון שימון, כי זה מה שנשאר ממנו בעיקר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט