מה ניתן ללמוד מההצלחה של מקל, ולא רק בספורט / אריה מליניאק

מה ניתן ללמוד מההצלחה של מקל, ולא רק בספורט

אריה מליניאק

 

אפשר להתווכח מי ליגת הכדורגל הטובה בעולם: הפרמייר ליג או הבונדסליג. אי אפשר להתווכח מהי ליגת הכדורסל הטובה בעולם. לא בכל יום שחקן ישראלי חותם בקבוצת אן. בי. איי., אז יש סיבה למסיבה. מיקי ברקוביץ', דורון שפר ועודד קטש הגיעו למרחק נגיעה. חלקם נבחרו בדרפט, חלקם לא.  אם איסלנד, בולגריה וסודאן שלחו שחקנים ל-אן.בי.איי.,  היה ברור שגם ישראלים יגיעו. עומרי כספי עשה את זה, פרץ את תקרת הזכוכית וסלל דרך לבאים אחריו. מעבר לסופרלטיבים לגל מקל, הכי חשוב ששחקנים צעירים ישאלו את עצמם: האם יש נוסחת הצלחה, ואם יש, מהי?

 

סוד ההצלחה הוא להיות מצוין במה שאתה עושה, במקום ובזמן הנכונים. זה נכון לכל תחום. עשית מה שצריך בזמן הלא נכון, פספסת. הלימודים של מקל במכללת "ויצ'יטה סטייט" היו מהלך נכון. החתימה במכבי ת"א אחרי החזרה לישראל הייתה טעות. ההשאלה לגלבוע/גליל הייתה תיקון. המעבר ל"בנטון" טרוויזו היה מהלך נכון. ההשתהות בסגירה עם קבוצה בתחילת העונה הייתה טעות, שתוקנה בחתימה ברגע האחרון במכבי חיפה.

אני לא יודע איזה משקל היה לתצוגה של מקל בפלייאוף בישראל, על ההחלטה של דאלאס להחתים אותו. אולי הם התרשמו ממנו רק במחנה האימון. דורון שפר היה במצב הרבה יותר טוב ממקל אחרי שנבחר בדרפט, אבל העדיף לנסוע לחופשה ולא הופיע למחנה בשיקאגו. בחירה בדרפט, למי שלא מבין, היא חרב פיפיות. נבחרת במיקום גבוה, חוזה מובטח לך. מיקום טוב בדרפט כמעט מבטיח חוזה, אבל בתנאים שלא מספקים את התותחים הכבדים. בחירה בתחתית הסיבוב השני תוקעת שחקן בקבוצה. הוא הופך לרכושה וחסום ליתר הקבוצות. יש שחקנים שנבחרים נמוך ומצליחים, מנו ג'ינובילי, למשל, נבחר במקום 57! שאלה של אופי. מבולבלים? יש דרכי קיצור. שחקנים צעירים והוריהם צריכים לשאול את עצמם, מה אני יכול ללמוד מההצלחה של גל מקל? ויש גם כמה הצעות ועצות.

 

1.      אל תתעקשו לעשות את כל הטעויות בעצמכם. לימדו מהצלחות וכישלונות של מי שכבר הצליח. גם מקל צריך ללמוד מההצלחה של עומרי כספי בשנה הראשונה, ומאי ההצלחה שלו בהמשך.

 

2.      אל תבנו את הקריירה על סוכן אלא על היכולת שלכם. הסוכן חשוב, אבל סוכן שמייצג שחקנים רבים, הקשרים שלו יכולים לעזור אבל אתם יכולים להיפגע ממבוך אינטרסים של שחקנים נוספים שאותו סוכן מייצג. שחקנים שהופכים בגיל צעיר לסוכנים ולעסקנים, לא מגיעים רחוק.

 

3.      הכישרון חשוב, אבל רוב הטלנטים סומכים על הכישרון ולא מתאמנים מספיק ונכון. על קיר בית מכבי הישן בתל אביב, היה כתוב משפט שחרוט בזיכרוני עד היום: "הצלחה קודמת לעבודה רק במילון". מקל סיים עונה מפרכת, נח יומיים, וטס למחנה אימון בפלורידה. עבודה קשה זה לא "תיק", אלא דרך חיים. הדבר החשוב שמאמנים צריכים, ורובם לא מצליחים, להטמיע בשחקנים צעירים: אהבה לעבודה קשה. לגל מקל (וגם לעומרי כספי) יש "את זה" ב-DNA!

 

 

4.      שני הדברים החשובים ביותר לכל אדם לדעת לפני קבלת החלטה: לאן הוא רוצה להגיע בדיוק! ואיפה הוא נמצא באמת! גל מקל ידע כל הזמן לאן הוא רוצה להגיע בדיוק. לא תמיד הוא ידע איפה הוא נמצא באמת, אבל התעשת, הבין שהלך לאיבוד ותיקן לכיוון המטרה.  מדי פעם קחו פסק זמן וענו על ארבע שאלות פשוטות: לאן אני רוצה להגיע בדיוק? איפה אני נמצא באמת? מה הפער ביניהן? מה נדרש בשביל לסגור את הפער? ואז כתבו תוכנית עבודה!

 

 5   אם זכיתם ויש לכם הפריבילגיה לבחור את הקבוצה, בחרו לפי המאמן, הפילוסופיה וגישת האימון שלו           אחרי שבחרתם, אל תתבלבלו. אתם עובדים אצלו, לא הוא אצלכם.  התאימו את עצמכם לגישה שלו. אל           תנסו לשנות אותו. גם אם תגרמו בסוף לפיטוריו, אתם    הפסדתם.

 

  6.      אל תקיפו את עצמכם ב"להקת מעודדות", אלא באנשים שיתנו לכם משוב חסר פניות. אל תתעלמו מהחולשות שלכם, עבדו לשפר אותן.

 

7.      עודדו את השחקנים שסביבכם. עשו אותם טובים יותר, והם ידחפו אתכם קדימה. ראו איך ארבעה שחקנים ומאמן אמריקנים, הפכו לגרופיס של בחור ישראלי. גל לא ניסה לגנוב מהם את ההצגה

8.      החלק החשוב במשחק הם היסודות, כי בניין שבנוי עקום, יקרוס אם יצמח לגובה. הקפידו על הפרטים הקטנים. במקום בו כולם נופלים, אתם תצליחו.

 

 

9.      כדורסל משחקים ברגליים. בהגנה אין יום חלש.

 

10.  בישראל אין גבוהים. נכון, אנחנו עם נמוך. אבל אנחנו גם מחזיקים מעצמנו חכמים. למה, אם כך, אין פה רכזים? מקל קיבל חוזה כי קשה למצוא שחקנים שחושבים על הקבוצה לפני עצמם. מנהלת הליגה טענה שהשביתה האחרונה נועדה לתת עוד כמה שנים פרנסה למאיר טפירו.

 

 

שטויות. טפירו ממשיך לשחק מאותה סיבה שמנו ג'ינובילי, להבדיל אלף הבדלות, ממשיך בגיל 36. סטיב נאש בן 39למה ג'ייסון קיד משך עד 40? למה מכבי ת"א מתקשה למצוא רכז? מאותה סיבה שדאלאס בחרה במקל:

 

קשה למצוא שחקנים שמבינים את המשחק ו"קוראים" מהלך קדימה.

 

התכונה החשובה לרכז: להרים את הראש, לקרוא את המשחק ולקחת מה שההגנה מאפשרת. לכן מילה למאמנים: מאמן שצועק לשחקנים כל המשחק מה לעשות, בונה רובוטים לתפארת. זה לא עוזר להם להתפתח בהמשך הדרך. שחקנים אפילו מרוצים כשמאמן אומר להם כל הזמן מה לעשות, זה מוריד מהם אחריות. הבעיה שהם לא לומדים מזה כלום. מכונות של תרגילים.

 

המשחק הוא דינאמי, אין שני משחקים זהים ואין שתי התקפות זהות. אי אפשר ללמוד בעל פה ולהצליח במשחק. זה לא בחינה וזה מה שאני אוהב במשחק. כל גישת האימון העסקי שלי בנויה על ניהול סיטואציות בחיים כמשחק. השתמשו בדמיון, אל תגבילו את החשיבה.

 

ישנן  דרכים רבות להגיע ל-אן.בי.איי., גל מקל גילה עוד דרך שרבים לא ראו. ללכת עם התחושות ולהאמין ביכולת שלו. אין לכם מושג כמה טובים אתם מסוגלים להיות, עד שלא תנסו. ההבדל בין סופרסטאר לסתם שחקן טוב, ששחקן "גדול" ממשיך לזרוק גם אחרי שהוא מחטיאהעצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לכולם בכל תחום: עלו למגרש. זרקו לסל. לפעמים הכדור ייכנס, לפעמים הכדור לא ייכנס. אל תפסיקו לזרוק!

 

ושאפו ענק ובהצלחה למקל!

 

 גלריית תמונות

(נאסף מארכיון דאלאס מבריקס ע"י מנחם לס)

 

 

 

השחקן ורבו במסיבת עתונאים בדאלאס

 

 

 

 

בליגת הקיץ

 

 

 

 

 

 

הדרך הנכונה: ויצ'יטה סטייט

 

 

 

 

יש כדורסל? יש חתיכות!

 

 

ויצ'יטה סטייט – תחנה שבדרך!

 

 

בנבחרת ישראל

 

באדיבות

maliniak.co.il

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 63 תגובות

  1. אני לא מאמין שיזכה להזדמנויות רבות
    יש 4 שחקנים בעמדה שלו
    אם פריגיוני יכול להיות רוקי בניקס בגיל 35 , וקלדרון כוכב בליגה אז הכל אפשרי

    בעוד פחות משבוע נאבד את ערוץ espn מהממירים
    דיכאון אדיר , פחות nba פחות ספורט איכותי
    כעת רק לעשירים בעלי 5 פלוס לייב הליגה תהיה נגישה

  2. תודה אריה על כתבה מרתקת.
    הבאת כאן תפיסת עולם רחבה שעם רובה אני מתחבר.
    ההליכה אחרי הלב וההתמקדות במהות ולא בטפל,
    לדעתי דווקא הטעות של כספי היא שהוא נסחף לאחר השנה הראשונה אחרי השולי [פרסומות סלביות וכאלה..] ופחות מידי התעסק בכדורסל נטו.
    לגבי מקל אני מאחל לו הרבה בהצלחה ומקווה שאני אצליח להתחבר אליו כי אני לא זיהיתי עדיין כמה מהתכונות שציינת כמו הקרבה למען החברים. ראיתי יותר שחקן אפור וקצת איטי.

    מנחם סחטן על צרוף כותבים ותיקים ואיכותיים כמו אריה לצד הקאדר הקיים ואני מקווה שזו תהיה מגמה שתתרום לאתר.

  3. תודה על הכתבה.
    אז הבחור קיבל חוזה טוב ויפה. עכשיו חובת ההוכחה עליו אני לא מצפה ממנו להרבה… לכספי בסקרמנטו היה מצב יותר טוב.
    מקווה שיצליח לא רואה איך.

  4. אני מסכים איתך בהכל. בשנים האחרונות דווקא יש יותר פורוורדים (קולשוב, דאוסון שהוא גארד/פורוורד, ושחקנים כמו כספי ושולדרבראנד ברמות הגבוהות יותר). חסרים לנו משמעותית רכזים וסנטרים.

  5. אריה זה שיעור טוב להצליח איתו בכל תחום בחיים ולא רק בכדורסל, שאפו!

    אני מאד מקווה שגל מקל יצליח בנבא, הוא הגיע אולי לקבוצה שיש לה בעמדה שלו שחקנים יותר טובים אולי אבל מצד שני הוא הגיע לקבוצה שמעריכה מאד את מעמדו של השחקן האירופאי ולא עושה אבחנות בין שחקן לשחקן על בסיס זה ולכן לגל אולי יש הזדמנות אמיתית לשחק.

    אני מאמין שאם השנה הראשונה תעבור בהצלחה הוא יצליח לתקוע יתד בליגה לאורך זמן! (רק תראו מה ההצלחה בשנה הראשונה עשתה לכספי)

  6. כתבה ענקית, כל מילה בסלע. בכלל אני חושב שאתה הבנאדם שהכי מבין כדורסל בארץ ואני גם מרבה לקרוא את הטורים שלך בעיתון.

  7. לטעמי שחקן הכדורסל הישראלי "מנצל" את המשחק הקבוצתי אך לרעה. להחביא את חוסר היכולות שלו, את זה שהוא לא מתקדם, לא מתאמן מספיק, לא משפר מגרעות. במקום להרים את היכולת שלו ולמקסם את היכולות של האחרים ולהפוך אותם לטובים יותר. חלק מזה נעוץ לדעתי בכך שיש המון זרים בארץ ויצרו חוק שדורש מינימום ישראלים כנגד. מיעוט המקומות לישראלים מאפשר לכשרונות גדולים לקבל מקום בקלות ללא מלחמה ולא דורש מהם להשתפר כיוון שלא מצפים מהם להוביל את הקבוצה אלה להשלים את ה"חור" בחמישיה. ככה לא מגיעים לכלום. לכן ההצלחות של הכדורסל הישראלי להגיע לNBA היו הצלחות של יחידים שסטו מהמסלול הרגיל, ששמו פס על העסקנים, המאמנים, הסוכנים ותקשורת ועשו מה שנראה להם נכון לקריירה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט