בראש של יאניס / הגולש הוותיק והנאמן דה שוט

בראש של יאניס / הגולש הוותיק והנאמן דה שוט

בראש של יאניס

***********************

מאת הגולש דה שוט

בן 49, נשוי ואב לשלושה, מורה ומרצה להיסטוריה ולמתמטיקה, מתגורר בהרצליה.

*********************

הערה של הדוק: מהתגובות הרבות והחכמות של דה שוט ברור בהחלט שהוא JOCK  פילוסופי. כשמו ברג – שחקן הבייסבול, המרגל, ושאפראו מפוזר בהר הצופים – ניסה ללמד את איינשטיין בייסבול, הגאון אמר שהוא רואה את הקשר האמיץ בין בייסבול, פיזיקה/מתמטיקה, ופילוסופיה. אצל דה שוט זה הופס, מתמטיקה, ופסיכולוגיה/פילוסופיה!

********************

כדורסל, כמו כל ספורט, כמו כל תחום בחיים, הוא שילוב של גוף ונפש, בעצם, זה בן אדם, אי אפשר לנתק חלקים ממנו, לבודד אותם ולהפריד ביניהם. ספורטאי העל, ולצורך העניין כוכבי האנ.בי.איי בנויים משילוב נדיר ומוצלח של כישורים יוצאי דופן, יכולות פיזיות גבוהות במיוחד, אופי שהוא לרוב חזק, ונפש – "פּסִיכֵה" ביוונית, שהמקור האטימולוגי הכי בסיסי שלה קרוב למושג "רוח". כדי להבין את מה שעושים השחקנים על המגרש, לא די לנתח את פעולותיהם במישור הנצפה בלבד, קרי המהלכים והמספרים, ניתוח שכזה ישאיר אותנו עם חצי הבנה לכל היותר, עם סוג של NBA2K ולכן, עם הנאה פחותה מהאירוע כולו. סביר להניח שהפסיכולוגיה של השחקנים מעניינת פחות מהביצועים שלהם על המגרש, אך באותה המידה, התעלמות ממנה פוגמת בהנאה שאנו עשויים להפיק מהמשחק הנהדר שנקרא כדורסל, ומכל הסובב אותו.

עד כאן כמובן שלא חידשתי דבר לאיש.

בשנה שעברה ראינו כיצד מאבקי אגו שמקורם בפסיכולוגיה מאוד בנאלית וצפויה, כמעט והשחיתו את גודלן סטייט ווריורס. הדברים הגיעו לשיאם בסדרה מול יוסטון בגמר המערב: משחק הבידודים של דוראנט (תרתי משמע), הציוצים העוקצניים של אמא-גרין, זעקת השבר של סטף במשחק 3 "זה הבית המ***ן שלי!" והזובור הפומבי שקר העביר לקיידי בנאשיונל טי-וי, אלה היו רק גילויים ברורים לסערה שהייתה בלתי נמנעת, אשר במרכזה עמדו שניים מהכוכבים הגדולים ביותר בזמנם. עם זאת, בגדולתם כי רבה, ידעו השניים להתגבר על המכשול הצפוי הזה, ובשילוב עם פציעתו של פול וקריסה מפוארת של שחקני יוסטון במשחק 7, צלחו את המשבר והגשימו את שאיפתם המרכזית, זכייה באליפות שנייה ברציפות ושלישית בארבע שנים, וביסוס השושלת מהמפרץ.

תהיה זו יומרנות לנסות להיכנס לנבכי נפשם של אחרים, כל שכן לזו של כוכבי-העל שמבנה האישיות שלהם כה מורכב מכורח היותם נתונים כל העת באור הזרקורים, וזאת בנוסף על היותם בני אדם רגילים, כמונו. ואולם, ניתן אם מאוד רוצים, בזהירות, לעשות כברת דרך לא מבוטלת בהתבוננות פנימה. בשורות הבאות אנסה לשאול את עצמי מה עובר בראשו של כוכב מובילת הליגה ואחד משני המועמדים העיקריים לתואר השחקן היעיל ביותר של העונה (MVP) – יאניס אנטטוקומפו.

כמה שנים אחרי שהוריו של יאניס הגיעו לחופי יוון – יושב על ברכי אביו משמאל

 

על פניו נראה שהמקרה שלו הוא "הפשוט" ביותר מבין כל הכוכבים. מקומו בקבוצה ברור ומובטח, הוא הכוכב הבלעדי, אין חולקים או קוראי-תגר על מעמדו, הוא האיש אשר נושא את הקבוצה, המועדון והעיר האפורה על גבו ועל כן כולם כולל כולם חפצים ביקרו.

אבל האם המקרה של יאניס – מבחינתו – הוא באמת כל כך "פשוט"? בשביל לנסות להתמודד עם השאלה כדאי תחילה להציץ בוויקיפדיה. יאניס לא גדל כנסיך במגרשי האנ.בי.איי (סטף), גם לא בשכונות הקשות של הבירה (קיידי) או באחד מהתיכונים המתוקשרים של לוס אנג'לס (ראס, הארדן). בצעירותו מכר עם אחיו סחורה מזויפת ברחובות אתונה וסבל ממעמד אזרחי לא מוגדר שעיכב את התפתחותו המקצועית והקשה עליה. על פניו הוא סיפור סינדרלה חובק עולם, בהצלחתו לטפס מהליגה השנייה ביוון למרומי הליגה הטובה בעולם בתקופה קצרה מאוד של פחות מעשור. סיפורו מוכּר, אין צורך להאריך בו כדי להבין שמדובר במקרה חריג בנוף של כוכבי העל בליגה האמריקאית.

כמה מבני משפחתו ביום הדראפט

 

כשחושבים על יאניס, קשה שלא להיזכר מיד באירופאי אחר שהגיע הכי גבוה שאפשר, אפילו בעשור הנוכחי – דרק נוביצקי. הדמיון בין הסיטואציה בה נמצא יאניס השנה, לזו שבה היה נוביצקי בעונת 2011, הוא גדול. שניהם כמובן אירופאים וכוכבים יחידים בקבוצותיהם, אך זה לא נעצר כאן. יאניס, כמו נוביצקי, נהנה ממה שאני מכנה "ליקוי מאורות" בליגה; אם תרצו – תקופת מעבר. אין בכוונתי להוריד חס וחלילה מהישגו המדהים של נוביצקי אבל שומה עלינו להיזכר בכמה דברים מהעונה ההיא שבהחלט שיחקו לטובתו: לברון בדיוק עבר למיאמי וקשיי ההסתגלות של הטריו החלישו את הקבוצה, בעיקר בתחום ההירארכיה (וייד יפנה את הדרך בעונה שאחר כך). במערב הלייקרס של קובי עברו את קצה הגבעה והסוסים הצעירים של אוקלוהומה סיטי עדיין השתוללו באחו ללא רסן. ס"א הייתה באחד מאותם "אינטרוולים" של בין אליפויות, שהם אוהבים לעשות לעצמם (5 אליפויות ללא בק-טו-בק).

מילווקי של יאניס נכנסה השנה לוואקום שונה אם כי גם דומה. ביקור מזרחי בגמר הכללי היה בשמונה השנים האחרונות פריווילגיה ששמורה רק לקולגות של לברון; עם המעבר של האחרון למערב, פתאום במזרח – השמש זורחת. קיירי והייוורד חזרו אמנם מפציעותיהם אך השתלבותם המבולבלת החלישה את הסלטיקס, לפחות בעונה הרגילה; פילדלפיה לא מוצאת את עצמה, הכל שם טלאי על טלאי; טורונטו עברה מתיחת פנים ועדיין לא ברור מי יפה יותר – זו או הקודמת. תוסיפו לכל אלה מאמן שכבר לקח קבוצה-נטולת-כוכבים לצמרת בעונה הרגילה והרי לכם שוב, ליקוי מאורות, אמנם בקנה מידה מקומי, אך בהחלט מספיק עבור יאניס.

במצב המעניין שנוצר, מה שמעסיק את יאניס, לדעתי, הם בעיקר שלושה דברים, בסדר הבא: MVP, הגמר הכללי והעתיד. לצערי מפאת קוצר היריעה, אתמקד כאן רק במרוץ לתואר השחקן היעיל של העונה הרגילה (MVP) ואזניח לעת עתה את השאר. יאניס אמנם צעיר (24) אבל לא בטוח שתיקָרֵה עוד הזדמנות כזו בדרכו, כאשר המאבק על התואר האישי מתמצה לדו-קרב ראש בראש מול שחקן אחד נוסף (הארדן). בשנים הבאות דוראנט וקרי עלולים להסתער שוב על התואר, הארדן לא הולך לשום מקום, יש גם את דיוויס המורעב וקאוואי הזועם, ואפילו צעירים שאפתנים שירשו לעצמם לחלום – אמביד, בוקר, אולי גם יאנג, זאבים ביער לא חסר.

MVP של העונה הרגילה הוא תואר אישי נדיר והיקר מכולם, צריך שהרבה מאוד כוכבים יסתדרו בשמיים בשביל שזה יקרה – ברמה האישית והקבוצתית. יאניס יודע שאסור לו לפספס את ההזדמנות כאשר הוא בראש הליגה, עם השפעה אישית גדולה כל כך על המשחק של קבוצתו. הבעיה שכדי לזכות בתואר הנכסף יהיה עליו, או היה עליו – לצאת מעורו. בדיקה קצרה של מדדי השימוש (יוסג') מראה שאמנם הוא עלה השנה לאזור ה-32 הנאה, אך עדיין נמוך מהמדדים של הזוכים בשנים האחרונות: דוראנט, קרי, ווסטברוק והארדן. גם לנוביצקי היה יוסג' נמוך יחסית בעונת 2011, האם זה מקרה?

האב, האם, ועוד בני משפחה במשחק במילווקי

אלך רחוק: אני חושב המקורות האירופאים של השניים משפיעים ישירות על משחקם. הסוציאליזם האירופאי צנוע באופן משמעותי מהקפיטליזם האמריקאי (שאומץ בחום בישראל). חנויות בערי השדה של אירופה, לפעמים אפילו בערי הבירה, נסגרות בלי בושה בשעה שש בערב, גם בקיץ, כשיש אור עד שמונה וחצי. רוב המכוניות עם מוט הילוכים ידני ולא תמצאו שם גלונים של חלב בסופר (בקבוקי ענק של 4 ליטרים). זה עניין תרבותי, האירופאים מסתפקים במועט, הייתי שמח להרחיב אך לא כאן המקום, לענייננו – הצניעות הזאת מתבטאת באופי הכוכבנות של יאניס ונוביצקי. שניהם ממעטים להתראיין, משאירים הרבה מקום לחברים, לא פוחדים "לוותר על היהלום" ומתלבשים כמו אחד האדם. זה מוביל ישירות למדד השימוש שלהם.

הבעיה שכדי לזכות בתואר ה-MVP אתה צריך מדד שימוש גבוה, לפחות בשנים האחרונות. יאניס מן הסתם בוודאי יודע את זה אך היעדר הקליעה היציבה אצלו גורם לו לעבוד קשה מאוד עבור כל נקודה ומקשה עליו לקחת כמות זריקות מרובה. באופן אבסורדי הוא זורק השנה פחות מאשר בשנה שעברה(!), רק 17.2 למשחק, בעוד שהארדן משליך לא פחות מ-24.7 למשחק. קרי ודוראנט זרקו יותר מ-20 בעונות ה-MVP שלהם, ווסטברוק זורק יותר אפילו במשחק אחד-על-אחד עם הבן שלו בחצר. מבחינת מדד השימוש – הפער מהארדן (40 הזוי) – גדול עוד יותר. אפשר לומר על כך "לא פייר", המערכת סביב הארדן בנויה כך שישיג את התואר האישי בעוד שהמערכת סביב יאניס בנויה בדיוק להיפך.

כיצד כל הדברים הללו באים לידי ביטוי באחרונה? למרות הפציעה האחרונה אני מאמין שהוא יעשה הכל כדי לשחק כמה שיותר בזמן שנותר, אל אף שעל פניו המקום הראשון מובטח והוא בהחלט יכול להרשות לעצמו לנוח. לו זה היה תלוי בו, בהחלט ייתכן שהיה מעדיף את התואר האישי השנה על פני ההצלחה הקבוצתית, במיוחד כשבקצה מחכה גולדן סטייט האימתנית. כמובן שכאשר נשאל השבוע שאלה בהקשר הזה הביע דעה הפוכה; מה כבר אפשר היה לצפות? שיאמר את שעמוק בליבו? את שאיננו מעז להודות אפילו בפני עצמו? כל אחד אחר בעולם, למעט איל ברקוביץ', היה עונה כמותו.

בשנת 1995, לפני פתיחת סדרת הגמר מול יוסטון, כתב המאמן בראיין היל על הלוח בחדר ההלבשה באורלנדו לשחקניו הצעירים: "למה לא אנחנו? למה לא עכשיו?" הוא זיהה את ההזדמנות החד-פעמית שנוצרה אחרי שהסתיימה סדרת גמר המזרח המתישה מול אינדיאנה, סדרה בה כל קבוצה נצחה את כל משחקי הבית שלה (מזכיר את הסדרה של מילווקי-בוסטון מאשתקד). ההזדמנות התפספסה (ארבע פעמים רצופות מהקו… אוי אוי אוי אנדרסון) ושלחה את שאקיל לחסות בצילו של קובי, ואת פני הארדווי אל תהומות הנשייה.

 

יאניס מעופף כציפור מעל כולם

 

בפרפראזה על המשפט היפה ההוא, ובהתחשב בעובדה שיהיה קשה עד בלתי-אפשרי לקחת את האליפות מידיה של גולדן סטייט הקפריזית ועתירת הכישרון – הרי שהמשפט "למה לא אני? למה לא עכשיו?" מתאר היטב את הסיטואציה בה נמצא יאניס הצעיר. אסור לשכוח, הגדולים ביותר לא חוששים להתלכלך, לנפח סטטיסטיקה, לשחק כשלא צריך, לשים את עצמם לפני הקבוצה (בנקודות מסויימות). בשונה מסטף או דוראנט בגדולתם, אפילו הארדן ובוודאי לברון – יאניס לא בדיוק נמצא בקונצנזוס – לא כולם חושבים שהוא באמת הכי טוב, שהוא מסוגל לסחוב קבוצה עד הסוף, אפילו לעבור את המזרח.

אז הוא זועם! בדרכו החיננית והמיוחדת, אך עדיין זועם. חלק מההטבעות המפחידות שלו והפרצופים שבאו אחריהן לא היו מביישים זועם אחר – ראסל ווסטברוק, קשה לפספס את הדמיון. הוא בא למגרש כל ערב בשביל להוכיח לכולם (ואולי גם לעצמו) שהוא ראוי להימנות עם הגדולים ביותר; זה לא בולט מיד לעין אבל זה בהחלט שם, ראו תגובתו המאוחרת בתקשורת ל-"צעידה" מעליו של הפרחח הניו-יורקי האזוניה, או דבריו הבוטים על סימונס אחרי שהטביע על ראשו ("תינוק מ***ן").

האם הוא בנוי לכל זה? האם הוא נועד לגדולה? שאלת מיליון הדולר. יש בו תמימות וצניעות שעדיין לא הושחתו, האגו שלו עוד לא השתלט עליו. קשה לומר אם זה משרת אותו לטובה, זה עניין של תפיסה – קלאסית מול רומנטית. כאשר משתלט עלינו האגו אנחנו לא בהכרח מודעים לכך, הוא מכתיב לנו חלק גדול מן הפעולות ורק בדיעבד ניתן לנו להבין מה עשינו ומדוע. האגו של דוראנט ושל סטף כמעט לקח מהם אליפות, זה של קיירי שלח אותו לחטוב עצים בבוסטון וזה של חברו הותיר אותו גלמוד בעיר הגדולה, רחוק מהבמה המרכזית. מהצד השני, האגו של מייקל וקובי לקח אותם הכי רחוק שאפשר; זה של ווסטברוק סידר לו MVP מהמקום השישי.

שכל אחד יחליט בעצמו.

גביע ה-MVP (הדמות משתנה כל כמה שנים)

המאבק על תואר ה-MVP צמוד מתמיד, יאניס עשה את המירב מבחינתו, כעת זה כבר לא ממש בידיים שלו, פרסום ההחלטה יגיע רק אחרי הפלייאוף. האם הוא מתוסכל? אני לא חושב. התנאים סביבו, למרות גילו הצעיר, בַשלוּ לחלוטין, הפציעה של ברוגדון היא מכה קשה אבל בכל מקרה זה חייב להיות הזמן שלו, הוא חכם, הוא בוגר ואסור לו לתת לזה לברוח, בעתיד, אם יגיע שוב לעמדה הזו, כבר יהיו עמו בקבוצה שותפים ברמתו. גם אם ה-MVP ילך למשוגע מיוסטון (לגיטימי), מילווקי היא המועמדת המזרחית שלי להגיע לגמר הכללי, יהיה לה את יתרון הביתיות ויש לה את השחקן הטוב במזרח. מבחינת יאניס – זה יהיה הישג אדיר ובאותה המידה זו גם הזדמנות שאסור לפספס. לחץ לחץ!

בשביל שזה יקרה (מילווקי בגמר הכללי), יאניס צריך להחליט באיזו דרך הוא רוצה ללכת: להמשיך בזו שבה הלך עד כה, עם מעט זריקות ומדד שימוש שפוי, הגנה חזקה ומתן מקום לחברים; או לתת ליצר הרע/טוב להשתלט עליו, להעלות הילוך בפלייאוף, לקחת על עצמו הרבה יותר ולנהוג בהתאם למעמדו – כגיבור אמריקאי רומנטי; תפקיד שאינני בטוח שהוא הולם את הילד החביב מאתונה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
31 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ראס א שטן
ראס א שטן
02/04/2019 8:31:28

דה שוט. מעולה. אתה חייב להתחיל לכתוב יותר.

די מסכים עם הכל. יאניס יש לו אופי של רוצח רואים את זה והוא יהיה עוד יותר טוב. שחקן עם האופי שלו והמבנה הגופני והאתלטיות בלתי עציר. המשחק תלוי רק בו. קצת שיפור בקליעה ואין שחקן שיתקרב אליו. הוא סוס צעיר ובשיאו. דוראנט קרי הארדן כולם בגיל 30 או נושקים אליו הם כבר לא שומרים בכלל. יאניס בן 24 יכול לרוץ בלי סוף ומאד מזכיר את לברון בשיאו.
Mvp זה התואר השני הכי יוקרתי בענף אחרי אליפות כמספר 1 שהובלת קבוצה או מס 2 מאד מאד בכיר.
כמו שאמרת לא תמיד ההזדמנות תחזור.
אני לא חושב דהוא יכיל לנוח וגם הוא יודע לא שהארדן מנפק 50 נק יום אחרי יום. בחלק מהמקומות כולל אתר nba.com הארדן מדורג 1 במירוץ. הmvp ממש לא מובטח לו ולכן לדעתי הוא גם משחק אחרת היה נח עד הפלייאוף כמו אמביד.

גיא רוזן שמשוכנע שהגולדן בויז זוכים באלי-פו-פו-פו-ת-!
גיא רוזן שמשוכנע שהגולדן בויז זוכים באלי-פו-פו-פו-ת-!
02/04/2019 8:35:13

אני לא בטוח שאני מסכים עם כל מה שכתבת.
יש לי תחושה שלצוות האימון של הקבוצה יש השפעה גדולה בהרבה על כמות הזריקות שיאניס לוקח מאשר מאבק על תואר אישי.
יש לי תחושה שיאניס משחק בכל משחק שהוא יכול, קודם כל בגלל מבנה אישיותו (הוא דרש לעלות לשחק, גם כאשר הוא פצוע. זה המאמן שמגביל את כמות הדקות שלו, ואת כמות המשחקים), ושוב, לא בגלל מאבק על תואר אישי.
כמובן שהמקום שממנו הגיע משפיע (לדעתי) על העובדה שהוא משתף פעולה כל כך יפה עם צוות האימון,
כך שבנקודה זו (שוב, רק לדעתי) יש בהחלט הלימה עם הסיפא של הפוסט.
.
דבר אחד בטוח –
מסכים או לא, דעתי או לא,
הפוסט, הוא פוסט מצוין. הן ברמת הרעיון, והן ברמת הביצוע.
כן ירבו!
.
תודה, דה שוט.

צביקה
צביקה
02/04/2019 8:36:23

יופי של פוסט דה שוט. יאניס מקשיב לך לדעתי ובגלל זה שיחק אמש.

שלהבת
02/04/2019 8:52:35

תודה על הגיגים מעניינים! אני הולך עם טורונטו, מצטער. לדעתי טורונטו בנויה לתלפיות, ולפחות גמר מזרח בקלפים. לא מחזיק ממילווקי, והייתי שמח לגמר מזרח פילי-טורונטו או בוסטון-טורונטו.

אסף
אסף
02/04/2019 16:48:03
Reply to  שלהבת

תודה על ההגיגים דה שוט. יאניס פשוט גורם לאלו שסביבו להראות הרבה יותר טוב ומעורבים בעיניי למרות המספרים המטורפים של המזוקן הוא צריך לזכות בתואר MVP .

דינגו
02/04/2019 9:58:33

יופי של פוסט, מאוד מעניין, תכתוב יותר.
בתמונה המשפחתית הראשונה, לדעתי הוא עומד מימין עם החולצה הכתומה.

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
02/04/2019 16:54:39
Reply to  דינגו

גם לדעתי

פינקי
פינקי
02/04/2019 10:02:41

מעולה!
כתוב מצוין וממש מעניין.
מקווה שנראה פוסטי המשך על הראש של עוד שחקנים.

הסובייטי
הסובייטי
02/04/2019 10:23:30

מעולה! תודה רבה ותכתוב עוד 🙂

Oron
Oron
02/04/2019 10:39:38

עדיין עומד על דעתי שאת כל הדרמה בגולדן-סטייט שנה שעברה ,יותר הרצת במוחך מאשר התקיים במציאות ,בכל מקרה אחלה פוסט ותודה.

דה שוט
דה שוט
02/04/2019 23:49:37
Reply to  Oron

+ 1, אי אפשר כמובן להוכיח את זה

איבו נאקיץ
איבו נאקיץ
02/04/2019 11:02:13

פוסט לפנתיאון.
ישר כוח!!

Ljos
Ljos
02/04/2019 11:29:52

אתה בהחלט יכול לכתוב יפה.
רק חבל ש-
"בשנת 1995, לפני פתיחת סדרת הגמר מול יוסטון, כתב המאמן בראיין היל על הלוח בחדר ההלבשה באורלנדו לשחקניו הצעירים: "למה לא אנחנו? למה לא עכשיו?" הוא זיהה את ההזדמנות החד-פעמית שנוצרה אחרי שהסתיימה סדרת גמר המזרח המתישה מול אינדיאנה, סדרה בה כל קבוצה נצחה את כל משחקי הבית שלה (מזכיר את הסדרה של מילווקי-בוסטון מאשתקד)"
הייתה הפסקה היחידה שהסכמתי שהיא נכונה, ואפילו שם הסוף (שחתוך מההעתק) הפריע.

דה שוט
דה שוט
02/04/2019 11:51:23

תודה למגיבים,
שמעון – מסכים שטבעת בתור 1 או 2 בקבוצה היא התואר הנכסף מכולם (לפני MVP). גיא, הרעיון ששיתוף הפעולה של יאניס עם צוות האימון הוא תוצאה של המורשת האירופית שלו – מאוד יפה ואני לגמרי מסכים – לא חשבתי על זה. דינגו אני חושב כמוך, אבדוק, שלהבת -טורונטו אכן הכי עמוקה. נחכה ונראה. יוס – לגיטימי.

עגל שסבור שיש לפרק את ג"ס
עגל שסבור שיש לפרק את ג"ס
02/04/2019 12:26:58

תודה דה שוט. פוסט מצוין. אתה בהחלט מרחקי לנבור בראש של השחקנים ונכנס למציאות וירטואלית שאנחנו לא יודעים אם היא קיימת בכלל. לא אומר שאתה טועה אבל פשוט אי אפשר לדעת. אם אתה היסטוריון אז זה מזכיר לי את התפיסה של ראשי קהילת המודיעין בישראל ערב מלחמת יום כיפור, כשחשבנו שאנחנו מבינים את מחשבותיו של היריב. גם היום אנחנו חוזרים על הטעות הזאת כל הזמן. בגלל זה עדיף תמיד להסתכל על הנתונים על המגרש ולא לחפש גורמים נסתרים.
גם אני חושב שתואר mvp אישי הוא הרבה יותר חשוב ונדיר מתואר קבוצתי, במיוחד בתקופה זו ש"הקופים הקטנים" של ג"ס שולטים ברמה. בין יאניס להארדן אין לי העדפה, לשניהם מגיע במידה שווה.
אה כן, תכתוב יותר!

דה שוט
דה שוט
02/04/2019 13:45:22

אתה בהחלט צודק בעניין ה-"כניסה לראש", שהיא חסרת בסיס בעיקרה ומבוססת על ניחושים והמצאות. התלבטתי הרבה בעניין הזה אבל – זה לא העיקר, זאת דרך שהיא בחזקת "תוספת" (על הדרך המרכזית) להסתכל על מקרים מסוימים שאני חושב שבדיקה של הנתונים "הגלויים" לא ממצה אותם. זה חלק מהפוסט אבל לא כולו. אצל יאניס למשל זה נראה לי מתבקש כי הוא מאוד שונה מהכוכבים האחרים, ואפשר אם רוצים לנסות להבין אותו ואת ההתנהגות שלו, שהיא מיוחדת. הוא זורק מעט, למשל, זה ידוע ונצפה, ובהחלט חריג – השאלה למה זה כך היא גם מעניינת לטעמי. אני טענתי את שטענתי, גיא טען שזה בא מצוות האימון – הכל לגיטימי – אלה דרכים שונות להסביר תופעה.
להאשים אותי במחדל של יום כיפור? קצת מאוחר בשביל זה, הרי הפילו הכל על זעירא לא? תשאיר את זה עליו…
תודה על התגובה, וגם ולברץ'

עגל שסבור שיש לפרק את ג"ס
עגל שסבור שיש לפרק את ג"ס
02/04/2019 18:17:31
Reply to  דה שוט

חחח לא מפיל עליך כלום, לא זאת היתה הכוונה.
בקשר ליאניס נראה לי שגם אתה וגם גיא צודקים

Berch
Berch
02/04/2019 12:56:26

טור משובח. אני קצת מפחד שמילווקי תגלה תסמינים של טורונטו…. מקום ראשון בעונה הרגילה והתרסקות בפלייאוף. מקווה שאני טועה.
" כל אחד אחר בעולם, למעט איל ברקוביץ', היה עונה כמותו" מראה שיש לך ידע מעמיק בהיסטוריה ונפש האדם. הרגתותי….
🙂

מנחם לס
מנחם לס
02/04/2019 14:16:52

אחד הפוסטים הטובים והמהנים לקריאה לאחרונה. כבר בקשתי מדה שוט לכתוב יותר!

מאנו דה מאן לשעבר מיקי
מאנו דה מאן לשעבר מיקי
02/04/2019 14:59:34

אחלה פוסט, תודה רבה דה-שוט.
.
האמת שאת יאניס אני לא כל כך מכיר, אז קשה לי להתייחס נקודתית, אבל באופן כללי אני חושב שהשאלה שאתה עוסק בה קשורה ל, וממשיכה את, הדיונים שלנו על כשרון אישי מול משחק קבוצתי.
.
השאלה שעולה כאן היא מה הדבר העיקרי שמנחה את השחקן – ההישגים האישיים שלו (בקריירה, בעונה, בסדרה, במשחק, בפוזשן) או ההישגים של הקבוצה (באותם פרקי זמן).
.
אני, באופן אישי, מתחבר אינטואיטיבית להישגים הקבוצתיים, כך שקל לי להאמין שהוא יעדיף את ההישג הקבוצתי. זה כמובן לא אומר שאני צודק, כי אני לא יודע איך יאניס עונה על השאלה שלך.
.
גם אותך אני לא מספיק מכיר… אבל נראה לי שאתה, באופן אישי, מתחבר יותר להישגים האישיים (אני לא אומר את זה בביקורת), ואז השאלה הזו עולה אצלך. אם להמשיך את הפסיכולוגיה בגרוש שלי עליך
😉
אז אוסיף שהעדפתך להישגים אישיים משתקפת גם בראסלמניה ובכרמלומניה המאפיינות אותך. כידוע מדובר בשתי מחלות קשות, שהמדע טרם מצא להן תרופה, וגורמות לכך שאתה ממשיך להאמין שהכשרון האישי יביא אליפות
🙂
.
כמובן שאי אפשר לדעת מה מעדיף יאניס, או שחקנים ספציפיים אחרים, אבל יהיה מעניין לבדוק האם שחקנים שנראה, לנו לפחות, שממוקדים יותר בהישגים האישיים מצליחים להגיע להישגים קבוצתיים מקבילים. זה לא בדיוק עניין של אגו – למייקל, קובי ושאקיל היו שלושה כאלה, ואפילו גדולים, אבל הם היו מאד מוכווני אליפות ולא רק הישגים אישיים.
.
ושוב תודה רבה על פוסט מעניין וכתוב מצוין.

דה שוט
דה שוט
02/04/2019 16:08:35

יפה כתבת, מסכים עם החלוקה בין הגישות, מסכים גם עם ״השיבוץ״ שלי; אני אכן הולך עם שחקנים ופחות עם קבוצות. זה נושא גדול וראוי לדיון ויש לו הרבה צדדים, לפעמים מרדף אחר הצלחה אישית מביא תוצאות מקסימליות ברמה הקולקטיבית (זו אבן יסוד בקפיטליזם הטהור של סמית׳). מעבר לכך כבר טענתי בעבר שלדעתי, עבור הכוכבים העכשוויים (ראס, הארדן) הטבעת איננה חזות הכל. מקווה שייצא לנו להרחיב בנושא בהזדמנות.
נ.ב. תודה למנחם על הסיוע בעריכת הפוסט ובהוספת התמונות.

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
02/04/2019 16:52:42

תודה רבה דה-שוט, נהניתי לקרוא.
אני לא מסכים עם כמה מההנחות שלך.
למשל, ברור לי שטורונטו של השנה טובה יותר.
דאלאס לא זכו לשום הנחה מול מיאמי.
היו עוד, אבל המשמעותית ביותר היא שיאניס יתמקד ב-mvp.
.
אני בטוח שיאניס ישמח לקבל את הפרס, אבל זה ממש לא מה שמניע אותו.
מה שמניע את יאניס זה לנצח, להגיע הכי רחוק שיש ולזכות באליפות.
הוא בולדוזר בעל דרייב עצום להצלחה ולהישגיות אמיתית (אליפות), וכמו שהוא נכנס לסל ככה הוא דוחף את עצמו להצליח.
הוא מאמין בעבודה קשה, ומאוד נאמן באופיו.
הוא רוצה להישאר במילווקי שנים רבות ולהביא אותה להישגים.
זה כל מה שמניע אותו.

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
02/04/2019 16:57:40

אם הייתי צריך לתאר את יאניס במשפט אחד, הוא היה זה: מחשבה יוצרת מציאות.

חגי "מוריד את הרמה באתר" ניסני
חגי "מוריד את הרמה באתר" ניסני
02/04/2019 17:08:07

קודם כל תודה על הטור חבר – תמיד מעניין לקרוא אותך והטור עצמו כתוב ברהיטות ומותאם לקריאה קולחת.
.
אבל אחרי זה אני חייב לומר שהרבה מאוד זמן לא קראתי טור שלא קשור ללכלוכים פוליטיים ובכל כך הרבה נקודות לא הסכמתי איתו.
.
אין לי מושג למה אתה בוחר לפרש את זה שקרי ודורנט רבו אין לי מושג מאיפה אתה מביא את זה ולמה אתה מתעקש על פרשנות שהיא לטעמי כל כך מופרכת – להיות הפנים של הטור שלך?
.
לדעתי אחת הטעיות הכי גדולות היא לפרש התנהגות באספקט מסוים ובמיוחד בספורט כמייצגת איזושהי התנהגות אחרת. אפקט ההילה משפיע ללא הרף על ניסיון להסיק מסקנות כאלו – אבל נראה לי שאתה לקחת את זה לקצה – האם זה שהאירופאים חיים באורח חיים יותר צנוע (WTF מאיפה הבאת את זה?!) האם זה מקרין על יאניס? האם יאניס הוא אך ורק תבנית נוף מולדתו?
.
בוודאי שכולם רוצים תואר אישי אבל מכולם דווקא אותו בחרת – הבנאדם מכוון לנצח נקודה הרבה יותר מכל שחקן אחר שמשחק כיום ובוודאי שהרבה יותר מראס. אז לזכות בתואר אישי זה אחלה אני חושב שהוא לא ירגע עד שהוא יראה את הטבעת על היד.

דה שוט
דה שוט
02/04/2019 18:03:26

לחגי ולטמיר – לא אמרתי שהדרייב של יאניס זה המרדף אחר ה-MVP. ברור שהוא ספורטאי ומתחרה בלב ובנפש והניצחון אצלו מעל לכל, הטמיר ניסח מצויין את הדרייב שלו ואני מסכים לחלוטין, רק ציינתי שבמצב שנותר כעת (בישורת האחרונה) – זה חשוב לו. עובדה שהוא משחק עם פציעונת במקום לנוח כשהמקום הראשון מובטח. זה לא עיקר הפוסט.
לגבי אירופה מול ארה״ב – אמרתי שזה מרחיק לכת, לא חייבים לקבל. גיא אמר דברים אחרים בתחום הזה לגבי המורשת האירופית של יאניס, אפשר לקבל את זה במקום.
לגבי קרי ודוראנט – אני חושב שהנושא כבר מוצה בשנה שעברה. בכל מקרה תודה על התגובות.

סתם אחד
סתם אחד
02/04/2019 19:23:28

מצוין תודה
תכתוב יותר טורים ולא רק תגובות..

דקסטר
דקסטר
02/04/2019 19:49:20

פוסט מעולה דה שוט

מוכרח לומר שחשבתי עד לפני שנה שיאניס שחקן מצוין אבל לא גדול. השנה הוא הוכיח שיש לו את זה.
אם הארדן לא היה מתפוצץ ככה התואר היה שלו בכיס..
אבל זאת פעם ראשונה שאי אפשר לטעות בבחירה

חיים ד
חיים ד
02/04/2019 21:55:16

אחלה פוסט מעניין מאד, תודה רבה.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
02/04/2019 23:34:42

פוסט מעולה, תודה רבה
יאניס הוא בהחלט דמות מעניינת, ואני מניח שלהיסטוריה שלו יש השפעה עמוקה על כך. לגדול כפליט, לעבוד מגיל ילדות (כל מי שהיה ביוון בעשור האחרון נתקל בדומים לו), זו סיטואציה מעצבת אופי, מן הסתם. אולי שם אפשר למצוא את שורשי היכולת לעבוד קשה (מזכיר את לארי בירד, שענה פעם לכתב ששאל אותו על הקשיים של כדורסלן מקצועי: 'זה קשה? ניסית פעם לעבוד בתור פועל זבל?').
עם זאת, מכיוון שבעיניי החוויה המשמעותית של יאניס היא היותו פליט, אני מניח שזה פוסל אותו מלייצג איזה שהוא אידיאל אירופי, לפחות מהזן הישן (אם כי הפליטים הופכים חלק משמעותי יותר ויותר ביבשת, כך שזה וודאי ישתנה.
שוב, תודה רבה

Smiley
Smiley
02/04/2019 23:41:46

לצערי ה-NBA עושה אתבחירותיה לאחר הפלייאוף (מה שיכול להשפיע, וקצת מאבד מהערך של הבחירה המתייחסת לעונה הרגילה אם השחקן למשל אכזב בפלייאוף – רק לזכור את נוביצקי מקבל את ה-MVP אחרי שהודח ע"י הווריורס ב-2007).
לדעתי, ה-MVP מגיע ליאניס, גם בגלל המספרים, גם בגלל השיפור העצום וגם בגלל המיקום של הקבוצה (מקום ראשון בליגה).
הקרב הוא ראש בראש מול הארדן (שנותן עונה יוצאת דופן אפילו בסטנדרטים שהוא הרגיל אותנו), אבל לדעתי הפעם ילכו עם הסיפור הרומנטי של יאניס (שיזכה בצדק)

יום אחד
יום אחד
03/04/2019 2:04:30

מעולה דה שוט
ממש נהניתי.
אוסיף מחשבה עלובה ומיותרת משלי על המלל רב הרושם שהצגת לנו,
אנחנו לא מכירים את היאניס את הדוראנט אנו מכירים את הטיפוסים שהמדיה מתווכת לנו באמצעים מגוחכים,
כמו למשל במסיבות עיתונאים משמימות אחרי משחק השחקן מת לעוף הביתה ואז מגיע כתב נמרץ עם שאלה דבילית במיוחד
הוא ממלמל איזה תשובה מטעם או לא ועף להתקלח בום! כותרת!! אירויינג אמר כך וכך… אנחנו קהל הצופים מקבלים את התמהיל המעוות הזה ובונים דמות קיירי כזה ,לברון כזה וכו' אנחנו מקבלים רק הינדוס של המדיה.
לפיכך…כל הדברים שכתבת שבהם אנו מנסים לקפוץ פתאום לתוך "יאניס האמיתי" כפי שהוא משתקף מילדותו וחייו היא היא רגע חסר סיכיי
אין הלימה בין המיתוס המתווך לנו מהמדיה לבין האיש הפרטי, אגזים ואומר, כלום.