השבוע במכללות: מתקרבים לשיגעון של מארס / ערן שור

 

כמה משחקים חשובים ומעניינים היו לנו השבוע, כשנשארו רק שבועיים לסיום העונה הסדירה. טנסי עם הפסד שלישי, שוב במשחק צמוד מול LSU, ממשיכה לאבד גובה אחרי הרבה שבועות במקום הראשון. קנטאקי, וירג'יניה וגונזאגה ממשיכות להרשים עם ניצחונות גדולים. צפון קרוליינה שוב נראית כמו קונטנדרית. ורק קנזס ממשיכה להסריח את המגרש.

 

משחק השבוע: צפון קרוליינה 88 – דיוק 72. הדרבי הגדול בין דיוק וצפון קרוליינה, הנשיא אובאמה ועוד המון סלבריטיז ביציעים המלאים, כרטיסים באלפי דולרים, מיליוני צופים בטלוויזיה בלילה בלי משחקי נבא. הכל היה מוכן להצגה גדולה. אבל ערך שלושים שניות מתחילת המשחק זה הרגיש כמו בלון שיצא ממנו האוויר אחרי שזאיון החליט שהוא לא חבר של נייק. בלעדיו צפון קרוליינה שעטה קדימה, שחטה את דיוק בצבע ופשוט לא השאירה לה סיכוי. באמת שאין יותר מדי מה לדבר על המשחק הזה. אצל הטאר הילס בלטו הפורוורד המאותגר אנכית אבל מאוד מיומן לוק מיי עם 30 נקודות וקמרון ג'ונסון הנהדר עם 26.

דיוק בצד השני פשוט קבוצה מאוד לא מאוזנת. בארט היה טוב מאוד עם 33 ו-13 ריבאונדים. גם לרדיש היו דקות טובות עם 27. כל היתר? ג'ונס, בולדן, וייט, גולדווייר, ואוקונול שיחקו ביחד 126 דקות וסיימו עם 6 נקודות ו (שימו לב) 1 מ-24 מהשדה… גם אם זאיון חוזר (למטה), דיוק צריכה לקבל הרבה יותר מהצוות המשלים אם היא רוצה לאיים על התואר (בלעדיו, קשה להאמין שיש לה סיכוי ממילא). בעיקר מאכזב טרה ג'ונס, שממשיך לתת הגנה נפלאה (קייס טוב לשחקן ההגנה במכללות בעיני), אבל לגמרי לא פוגע בקליעה. 25% מקשת השלוש של המכללות זה פשוט לא זה לרכז בימינו (בארבעת המשחקים האחרונים זה אפילו יותר גרוע).

הנה תקציר המשחק למעוניינים, למרות שאפשר להסתפק ב-20 השניות הראשונות:

 

שחקן השבוע: קמרון.

מה, זה הכל? רק קמרון? בלי שם משפחה? לא רדיש או משהו? אז זהו, שבמכללות משחקים כמה שחקנים ששמם קמרון (Cameron) והשבוע היה השבוע שלהם. נתחיל מהאלמוני שבהם, הגארד/פורוורד קמרון יאנג ממכללת קוויניפק הבינונית. יאנג שבר השבוע את שיא הנקודות העונתי של מרקוס האוורד הנהדר, שקלע כזכור 53 נקודות מוקדם יותר העונה. אז יאנג קלע בשלישי 55 בניצחון מול סיינה. הוא עשה את זה ב-54 דקות, מה שאומר שזה היה משחק של שלוש הארכות, אבל עדיין, לא עניין של מה בכך. בהמשך השבוע הוא קלע "רק" 30 בהפסד לאיונה, ובסך הכל סיים את שני המשחקים השבוע עם 16 שלשות מ-29 ניסיונות.

קצת יותר מוכר לחובבי המכללות, אבל עדיין לא שחקן שמדברים עליו הרבה (גם אני כאן) הוא קמרון ג'ונסון, הפורוורד של צפון קרוליינה. ג'ונסון הסיניור החל את הקריירה שלו בפיטסבורג לפני שעבר לצפון קרוליינה לפני שנתיים ומשחק עכשיו את השנה החמישית שלו במכללות במה שנקרא פוסט-גראד. יש לו אמנם גובה מצויין לסמול פורוורד (2.06) ועדיין, הוא כבר בן 23, לא אתלט גדול, ועד השנה נחשב לשחקן די אפור. אבל איזו עונת פריצה הוא נותן. ג'ונסון מוביל את צפון קרוליינה בנקודות עם 17 למשחק ובעיקר משחק יעיל להפליא עם 52% מהשדה ושימו לב: כמעט שלוש שלשות למשחק ב- 47% (!). הוא גם שחקן הגנה בכלל לא רע ויכול לדעתי להיות יופי של שחקן משלים (3-אנד-D) ב-נבא. השבוע בניצחון הגדול של קרוליינה בדרבי הגדול של משולש המחקר (research triangle) מול דיוק, ג'ונסון הראה את כל אלו עם משחק שקט אבל יעיל מאוד. הוא נתן הגנה טובה על הקמרון היותר מפורסם (רדיש) וגם סיים עם 26 נקודות, 7 ריבאונדים, 4 אסיסטים ואף איבוד. גם במשחק של שבת שבו קרוליינה הביסה את פלורידה סטייט הוא היה מצויין כהרגלו. יציב, שומר, קולע (18 נקודות ו-3 מ-4 משלוש) ועושה רק מה שהוא יודע. יופי של שחקן.

 

קמרון רדיש אגב, למקרה שתהיתם, הראה יכולת טיפוסית השבוע. מה שזה אומר במקרה שלו זה 27 נקודות ומשחק לא רע בהפסד לצפון קרוליינה ואז "חזר לעצמו" עם עוד משחק אנמי וחלש מול סירקיוז (5 נקודות ו-1 מ-8 משלוש).

 

טרגדיית השבוע: לא, לא הפציעה של זאיון. וגם לא הטרגדיה המתמשכת שהיא קנזס השנה. אפילו לא איך שההתקפה של סירקיוז נראית. לא, הפעם משהו מהחיים האמיתיים. זה ממש לא היה השבוע של ג'ים בוהיים, המאמן האגדי של סירקיוז, חבר היכל התהילה. וכדורסל זה בכלל לא העניין המרכזי כאן. ברביעי בלילה, בוהיים בן ה-74 היה מעורב בתאונת דרכים שבה הוא פגע באדם והרג אותו (כנראה שלא באשמתו). למרות הטרגדיה, הוא החליט להגיע בשבת כדי להתייצב מאחורי הקווים במשחק מול דיוק. גאולה לא הייתה שם ודיוק נטולת זאיון ניצחה אחרי משחק צמוד 65-75.

 

חובבי ציון: אז גם כשהוא לא משחק, וויליאמסון הוא הסיפור הגדול של המכללות השנה. כשהוא לא מתעלל ביריבים הוא מתעלל בנעליים ובשלוות הנפש של המנהלים בנייק. הרבה שחקנים ופרשנים קראו לו השבוע להכריז שזה סוף קריירת המכללות שלו. זה מתחבר כמובן לדיון על הניצול של אתלטים במכללות.

מה דעתכם על העניין? נניח שהפציעה של זאיון קלה, האם הוא עדיין צריך להגיד פוס ולשבת בבית ולחכות לדראפט?

יש לי דעה די מגובשת בעניין, אבל יהיה מעניין לשמוע מה אחרים חושבים.

 

חובבי דראפט: את פי ג'יי וושינגטון, הסופומור של קנטאקי, אני מחבב כבר הרבה זמן, מאז הימים שלו בנבחרת הצעירה של ארה"ב, למרות שהוא היה הסיבה המרכזית שהאמריקאים ניצחו את הקנדים בגמר ב-2016. פאוור פורוורד לא גבוה (2.03), אבל ארוך מאוד (מוטת ידיים של 2.18) ואתלט נפלא. בשנה שעברה כרוקי הוא בעיקר סיים אלי-הופים משיי גילג'ס אלכסנדר אבל חוץ מזה די איכזב ונראה קצת כמו עוד אחד מהקורבנות של השיטה של קנטאקי, שגורמת בעיקר לשחקנים גבוהים מוכשרים להיראות בינוניים ביחס ליכולת האמיתית שלהם (קא"ט, דייויס, קולי-סטיין, ועוד). אבל השנה, אחרי פתיחה בינונית וושינגטון פורח. בעשרת המשחקים האחרונים יש לו 21 נקודות למשחק, לצד 9 ריבאונדים עם המון יעילות, ואולי הכי חשוב, 2 שלשות למשחק ב-50%, שמראות פוטנציאל אמיתי לסטרץ'-4. וזה אחרי שבעונה שעברה הוא קלע 5 שלשות בכל השנה ב24%. עם כל שבוע שבו הוא ממשיך להרשים המנייה שלו כבחירת סיבוב ראשון בדראפט מתחזקת ועם מחזור דראפט בינוני כמו של השנה הוא יכול גם למצוא את עצמו בלוטרי אם ימשיך לקלוע ככה. קנטאקי, אגב, נראית נהדר ומביסה יריבות על ימין ועל שמאל. שום זכר לקבוצה שהובסה מול דיוק במשחק הראשון של העונה.

 

חובבי מייפל: עוד שבוע נהדר לאר ג'יי בארט, שבשלושת המשחקים האחרונים יש לו 29 נקודות למשחק ב-60% מהשדה, בנוסף ל-10 ריבאונדים ו-8 אסיסטים. בלי זאיון, הוא לגמרי סוחב את דיוק על הכתפיים שלו.

אייזייה מייק, הסופומור של SMU, הוא אחד הקנדים הצעירים עם הפרופיל הפיזי שהכי מתאים ל-נבא של ימינו. סמול פורוורד בגובה 2.03 עם אתלטיות יפה, הגנה לא רעה, וגם יד טובה מבחוץ. עד היום זה לא כל כך התחבר לו, אבל בשבועות האחרונים הוא מראה את הפוטנציאל שאולי יביא אותו לליגה הטובה בעולם בעוד שנתיים או שלוש. ב-7 המשחקים האחרונים הוא קולע 18 נקודות למשחק ומוסיף 7 ריבאונדים, 2 אסיסטים, 2 חסימות וחטיפה. ולא פחות חשוב, הוא עושה את זה באחוזים נהדרים: 55% מהשדה ולא פחות מ-56% משלוש (כמעט 4 שלשות למשחק). יש עדיין משהו קצת הססני במשחק שלו יחסית לכישרון ו-SMU חווה עונה של עליות וירידות. אבל ביום בהיר אפשר לראות כאן 3-אנד-די מחליף ב-נבא.

 

בשבוע הבא: טנסי מארחת את קנטאקי למשחק הגומלין, שיראה אם הווילדקאטס הם על אמת.

 

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. ענק אתה ערן. גם אני שמעתי לא מעט דעות בעניין ציון ואני הולך עם צ׳ארלס בארקלי באופן מפתיע בעניין הזה. החבר׳ה האלה אוהבים את המשחק, רוצים להתחרות וכמו הקודמים לו, וויליאמסון צריך להמשיך לשחק העונה..מעבר לזה, אם יפסיק, זה יציג אותו באור שלילי לטעמי.

    1. כן, באופן כללי אני מסכים. ואפשר להוסיף שגם אם ייפצע (אלא אם כן זה משהו מסיים קריירה, שזה כמעט בלתי נתפס ויכול לקרות גם מחוץ למגרש), הוא כל כך הרבה מעל לכל היתר בדראפט הזה שהוא עדיין יילך ראשון. אז כסף הוא לא יפסיד מזה.

  2. תודה רבה כרגיל על הטור הנפלא.
    אני מסכים עם עידן מעליי , לדעתי ציון/זאיון צריך להמשיך לשחק העונה ולעזור לדיוק לזכות באליפות. הכל כמובן במידה והוא כשיר ויכול לשחק, מבלי לסכן את עצמו בפציעה.

  3. פוסט מופלא, לא מחזיק מרדיש ולא מגיי מורנאט (הילד נראה בלוף בדיוק כמו אי גי מאיו).
    לגבי זאיון הוא חייב להפסיק לשחק ושזה יהיה פגיעה אנושה למכללות גם אם הוא בריא, הניצול של הילדים האלה הוא פשוט ביזיוני, שקבוצות והליגה עושות מאות מילונים עליהם והם לא מקבלים פרוטה, שיהיה נזק לליגה שיכאב להם בכיס ואולי החוק ישתנה

    1. לא יודע לגבי מוראנט. ממש קשה להעריך שחקן שרוב הזמן משחק נגד תחרות ברמה נמוכה משמעותית. אני נוטה לחשוב שהוא לא בלוף, לפחות בגלל שלמי שמוסר כמוהו יש תמיד מקום בליגה. אבל מי יודע.

      בעניין המכללות, יש המון מה להגיד וזה באמת דיון מעניין, מעבר כמובן לזאיון. אפשר למשל להזכיר את העובדה ש-95% מהשחקנים שמשחקים על מלגות לא יגיעו אף פעם להיות מקצוענים שמתפרנסים מכדורסל. עבור אלו ניתן לטעון שיש כאן עסקה משתלמת בהחלט. וניתן לטעון שזה נכון גם לגבי חלק לא קטן מה-5%, שעדיין לא בשלים לכדורסל מקצועני ובינתיים מקבלים לימודים אקדמאיים ומגורים בחינם, גישה למתקנים משוכללים ולצוות אימון טוב, וכולי. ויש גם את העניין שלא כל המכללות עושות כאן מליונים. עבור דיוק, קנטאקי, לואיוויל, או קנזאס יש כאן ללא ספק מקור הכנסות אדיר. אבל יש המון אוניברסיטאות ומכללות שעבורן זה עסק מפוקפק והשורה התחתונה לגמרי לא ברורה. ההוצאות על קבוצות הספורט עצומות (איצטדיונים, צוותי אימון וכושר, מלגות, ועוד) ויש לא מעט אוניברסיטאות שבהן יש ביקורת גדולה על זה שכל כך הרבה כספים הולכים לעניין לספורט במקום לכיתות לימוד, שכר לפרופסורים, מלגות לימוד לנזקקים וכולי.

      כל שהבעייה מתמקדת כל שנה במספר קטן יחסית של שחקני על. הפתרון לאלו נראה לי ברור (ובקרוב גם ייושם שוב) — לתת להם ללכת ל-נבא ישר מהתיכון.

  4. ווילאמסון אוהב כדורסל וזה מה שמניע אותו לפני כל דבר אחר (אפילו מליוני הדולרים שהוא בדרך לעשות בקריירת המקצוענים שלו) ועל כן, שישחק כל עוד הוא נהנה מהמשחק.
    לדעתי ימשיך לשחק לאחר שיחלים מהפציעה

    1. מסכים. ואפשר להוסיף שאם הוא מחליט לשחק פוס, אז למה לא בארט, רדיש, או כל שחקן שכבר הבטיח את מקומו ב-נבא ויכול להיפגע מפציעה רצינית.

  5. מעולה ערן.

    בשביל עצמו הוא צריך ללכת לנפוש ולחזור לדראפט אני במקומו לא הייתי מסתכן.

    בשביל האוהדים ברור שכדאי שיחזור ויביא את הגביע.

    בתכלס הוא יחזור כמו גדול לשחק

  6. מת על הטורים שלך!
    עד שהגעת ( ו-3 המוסקיטרים מדיוק) כדורסל מכללות, בכלל לא עניין אותי.
    הצלחת לגרום לי להנות!

  7. נהדר ערן, תודה גדולה.
    דיוק נראו מאוד פגיעים מול צפון קרוליינה, לא ברור מה קרה שם כשצפון קרוליינה פשוט נכנסו פנימה בכל הזדמנות. מתוך 32 הנק' הראשונות שלהם, 30 היו בצבע ו2 מהעונשין.
    אולי זה היה הלם ממה שקרה לציון ושחקנים פחדו ליצור מגע.
    מול סירקיוז זה נראה כבר הרבה יותר טוב.
    בארט נראה מצוין ומחזק את המעמד כבחירה שנייה בדראפט.
    רדיש אני עדיין אוהב אותו, הפוטנציאל שם צועק לשמיים ומרגיש לי שהוא לא מראה רבע ממה שיש לו בגלל שהוא אופציה שלישית. כמו שאמרתי, זה דווקא יכול להיות לטובתו בבוגרים.
    לגבי ציון, לא רואה מצב שהוא לא משחק. הוא חיית משחק ונהנה לשחק כדורסל, עדיין לא התקלקל עם הBranding וכל הבולשיט החיצוני של המקצוענים, ומקווה שלא יתקלקל.

    1. כן, הם מאוד חלשים בצבע בלי זאיון, אבל גם נראו נורא בחילופים והשאירו שחקנים חופשיים לגמרי פעם אחר פעם. וחוץ מזה היו להם בעיות מץ'-אפ רציניות, בעיקר מול מיי (משום מה בארט הגארד שמר עליו הרבה), שאני משער שקשורות לא מעט לחוסר היכולת לעשות התאמות של הרגע האחרון.

      לרדיש באמת יש פוטנציאל גדול. אבל יותר ויותר זה נראה שפשוט אין לו את זה. הוא לא מופיע להמון משחקים, אפילו עכשיון כשהוא אופציה שנייה ברורה. ויש לו בעיות די רציניות במשחק שהן מעבר למיקום שלו בהיררכיה הקבוצתית. הכדרור לא טוב והוא מאבד המון כשהוא מנסה להיכנס לצבע (וגם מסיים לא טוב ליד הטבעת). בחירת הזריקות גם כן לא טובה. האחוזים משלוש נמוכים יותר מאלו של בארט (שבהחלט לא מצטיין בקליעה מבחוץ) ולמרות זאת, הוא זורק המון. והעניין הוא שהאחוזים משתיים גם גרועים (פחות מ-40% לשחקן בגובה שלו זה ממש רע). בקיצור, כן הפוטנציאל שם ומידי פעם מופיע עם איזה מהלך נהדר וגם הגנה טובה. אבל יש גם המון סימני אזהרה.

  8. אני חושב שכדאי להוסיף פינה, לשלל הפינות המוצלחות :
    .
    פינת ה-"מחפשים PG בנרות". פינה זו תוקדש לאוהדי הסאנס באשר הם…
    (שזו הייתה דרכי לשאול –
    ג'ה, הוא עדיין שווה בחירה מספר 2 בדראפט?)
    .
    וקצת יותר ברצינות –
    כרגיל, שוב, התרגלנו לטוב. פוסט נהדר!
    תודה, ערן.

    1. כמובן שיש בזה סיכון, אבל אם אני פיניקס ויש לי את הבחירה השנייה אז כן, אני עדיין הולך על מוראנט. הוא הראה מספיק כדי להמר עליו כרכז עתידי. מה שכן, את ההגנה הגרועה של הסאנס בחירה כזו לא הולכת לשפר, בטח שלא בטווח הקרוב (מצד שני, גם בארט הוא לא מגן טוב בשלב הזה).

    1. מתגובתך נשמע שאם הוא לא היה מודיע אז הדיון לא היה מיותר, נראה שאתה מניח שציון ומשפחתו קוראים פה את התגובות…🤔

  9. מצויין ערן פוסט משובח ! . לדעתי אם הפציעה קלה זאיון צריך לחזור לשחק . בכל מקרה שחקנים במכללות צריכים להתחיל לקבל שכר כלשהו היות וכולם גוזרים קופון שמן חוץ מהם על ההשתתפות שלהם

    1. ראה התגובה שלי למעלה. כאמור, אני חושב שזה יותר מורכב ורלוונטי לחלק מהמכללות וחלק מהשחקנים, אבל לא לכולם, בטח שלא באותה מידה. מסכים שדרושות כמה רפורמות, אבל קטונתי מלדעת מה המודל הנכון.

  10. ערן – אני קורא בעקביות (גם אם אני לא מגיב). תודה על מה שאתה עושה. השנה אני צופה אולי בהכי פחות כדורסל מכללות מכל השנים שאני עוקב. אני ממש מגביל את הצפיה במשחקי מפתח על מנת שכשאכתוב על הדראפט (המוק הראשון מתחיל להיבנות) אני ארגיש שיש לי מספיק זמן מסך עם רוב החברה החשובים.

    לגבי זאיון – הבנתי שיש לו ביטוח רציני על הרבה מליונים באם יפצע פציעה רצינית. בעיני הוא לא חייב לחזור אבל אם הוא באמת מרגיש 100% בריא זו חוויה נהדרת לחוות אותה. לא מעט שחקנים מציינים את הטורניר כזיכרון בלתי נשכח שעיצב אותם ולא משנה כמה מליונים תרוויח לאחר מכן הם לא ירגישו את התרוממות הנפש של ניצחון בטירוף של טורניר. לא משנה מה זאיון יבחר ראשון. האפסייד שלו כל כך פסיכי שמקומו בצמרת הדראפט מובטח.

  11. כרגיל, תודה רבה על טור מרתק
    מקווה מאוד שזאיון ישחק, אם יש משהו שבן 18 רוצה זה לשחק כדורסל. כל מה שחסר לנו זה ששחקני מכללה יתחילו להתנהל כמו אחיהם הפרימדונות מהמקצוענים (דיוויס זו דוגמה אחת, ויש הרבה).
    אם זאת, אני מסכים שצריך לתקן את השיטה. אולי לא כל המכללות מרוויחות כסף, אבל בטח זה משתלם להם בדרכים אחרות, כמו חשיפה כלל ארצית. את נושא הפציעה אולי אפשר לפתור בצורה ביטוחית (לדוגמה, שחקן שנפצע פציעה מסיימת קריירה יקבל פיצוי על פי מיקומו במוק דראפט באותה העת ויכולת ההשתכרות שנובעת מכך, עם מדרגת מינימום כמובן). אני בטוח שאפשר למצוא פתרון שיכבד את כל הצדדים.
    חשוב, תודה רבה על החשיפה לעולם קצת זר לי

  12. שחקן בריא צריך לשחק.
    ספורט הוא אהבה קודם כל. מליוני ספורטאים בכל מיני ענפים לא מגיעים לדרג מקצועני. ההשקעה שלהם מבחינה כלכלית יורדת לטמיון. לא ניתן לשלם לכולם. כלומר גם אם יהיה שינוי ,יהיה משתלם רק לפחות ממאה שחקנים. ואולי גם זה מספר מוגזם. מי כן יקבל מי שבמילא יקבל מליונים גם אם יפצע.שחקנים שלא מגיעים מהמכללות לא מגיעים רחוק, ראה עמנואל מודאי, איזה שחקן ששיחק במכבי חיפה שאני אפילו לא זוכר את שמו וכו.
    מה זה אומר ?שהשחקנים גם מקבלים תמורה , חשיפה בינלאומית (כן המכללות גם מקפצה לשחק באירופה) פרסום אדיר , ושיפור אדיר ביכולת. יש לשחקנים תמורה ששווה מליונים.
    מה שכן המכללות יכולות לייסד קרן מרווחי המשחקים למטרות חברתיות יותר ראויות מלתת מיליונים לשחקן בן 17 שאולי במקצוענים יהיה שחקן פחות מבינוני.
    לגבי המנונים ? מה כל הסיפור , לטעמי המנון זה לא דבר קדוש. המוצר הזה מעולה למלחמות , למוטיבציה ליוצאים לקרב. לא יקרה כלום אם בכל העולם יבטלו את ההמנונים. זה אקט בעל משמעות דתית. היום הנטיה של האנושות להתרחק מדתות ומהנזקים שהדתות גורמות לבני האדם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט