השבוע במכללות: דיוק חוזרת מהקבר / ערן שור

 

קנטאקי המשתפרת הייתה מעורבת השבוע בשני משחקים גדולים. בשלישי היא הפסידה בבית בשנייה האחרונה אחרי סל ניצחון שנוי במחלוקת (וצריך לומר גם לא חוקי) מול LSU, שגרם לקאליפארי לדרוש שינויים נוספים בתהליך הרוויו של שופטים בסופי משחקים. אבל בשבת היא הביסה את המדורגת ראשונה טנסי בתצוגת תכלית (בעיקר של הפורוורד המצויין פי ג'יי וושינגטון) והראתה שהיא חזרה חזק לתמונת המאבק על התואר אחרי פתיחת העונה החלשה וההתבזות במשחק הפתיחה נגד דיוק. ועדיין, איכשהו דיוק הצליחה לגנוב לה את ההצגה גם השבוע:

 

משחק השבוע: דיוק 71 – לואיוויל 69. טוב, אמרנו כבר שדיוק היא צפיית חובה העונה? אם זה עוד לא היה ברור, אז הנה המשחק ששם את החותמת. דיוק הגיעה ללואיוויל למשחק מוקש מול קבוצה מוכשרת אחרי הניצחון הגדול על וירג'יניה בשבת שעברה. והיא הגיעה קצת עייפה ובעיקר שאננה. זה משהו שמוכר כמובן לכל קבוצת נבא גדולה, אבל במכללות, עם העונה הקצרה כל משחק מקבל חשיבות יתרה והקבוצות הגדולות לא ממש יכולות להרשות לעצמן לקחת יום חופש. לואיוויל דווקא הגיעה חדה ומוכנה מאוד. היא סגרה את הצבע נהדר, כפי שעושה עכשיו כל קבוצה ששווה משהו מול דיוק ונהנתה מהחזרה של דיוק לעצמה מחוץ לקשת (כאמור, קבוצת שלשות גרועה למדי בשגרה). אחרי פתיחה צמודה, לואיוויל פתחה יתרון קטן עד למחצית. ובתחילת המחצית השנייה היא רק הגדילה אותו, כשדיוק משחקת את המשחק הכי גרוע שראיתי ממנה העונה. רדיש, ג'ונס ובארט לא פגעו בכלום, וזאיון היה היחיד שעוד נתן משחק סביר בהתקפה, אבל הוא הסתבך בבעיית עבירות, עם פאול רביעי וירידה לספסל משהו כמו 13 דקות לסיום המשחק. לואיוויל פגעה מכל פינה, דיוק נראתה מיואשת, ו-9 דקות לסיום ג'ורדן נוארה המצויין קלע שלשה שהביאה את לואיוויל ליתרון 23, כשדיוק עם 36 נקודות בלבד. דיוק שוב איבדה את הכדור ועשתה פאול ששלח את לואיוויל לקו לסגור עניין.

ואז קרה משהו שקשה להסביר. ששבסקי, ששמר על פנים של ספינקס כל המשחק (חייבים להודות שיש משהו מעניין במערכת היחסים בין מאמן בן 72 לילדים בני 18), שלח חזרה זאיון למשחק בניסיון נואש אחרון. לואיוויל החטיאה מהעונשין, ובצד השני קאם רדיש קלע את השלשה הראשונה שלו במשחק (אחרי 6 החטאות) כדי להחזיר את היתרון ל-20. מכאן והלאה המשחק פשוט התהפך. דיוק עברו לאזורית עם לחץ על כל המגרש, לואיוויל איבדו את הראש עם סדרה של איבודים נוראיים וזריקות מוקדם מדי בשעון, והבלו דווילס החלו לנגוס ביתרון ולרוץ למתפרצות בפעם הראשונה במשחק. וכשדיוק רצה, אין מי שיכול לעצור אותה במכללות. רדיש, ג'ונס, זאיון ובארט עם כמה סלים גדולים כל אחד והמון התלהבות הגנתית לא נתנו ללואיוויל לנשום, ודיוק יצאה לריצת 10:35 עד לסיום המשחק.

דקה וחצי לסיום, רדיש, שחשף במשחק הזה זוג אשכים שהיו חבויים היטב עד היום, השווה את התוצאה בשלשה גדולה ואחרי החטאות משני הצדדים הוא גם נכנס לסל 15 שניות לסיום, סחט עבירה וקלע את השתיים ששמו את דיוק מלפנים לראשונה במשחק. קנינגהאם החטיא ניסיון להשוות בצד השני ודיוק חוגגת את הקאמבק הכי גדול במכללות ב-26 השנים האחרונות. זאיון סיים עם 27 ו-12 ורדיש עם 22 וכמה שלשות קלאץ'.

ניצחון שמראה על הרבה אופי ואם דיוק זוכה באליפות השנה, עוד יחזרו לניצחון הזה כנקודת מפתח, בעיקר ליכולת לחזור מהר למשחקים דרך הגנת לחץ. אבל בעיני יש בניצחון כזה גם משהו מסוכן. לא כל קבוצה תיכנס להלם מול הלחץ של דיוק, כמו שקרה ללואיוויל, וזה יכול להכניס את השחקנים הצעירים של דיוק לשאננות מסויימת – הרגשה שזה בסדר להיות בפיגור, כי הם יכולים לחזור מהכל.

תקציר המשחק:

 

שחקן השבוע: מרקוס האוורד ממשיך לקרוע רשתות במרקט (37 נקודות למשחק, כולל 38 בניצחון החשוב של מרקט על וילאנובה, שהכריע כנראה את זהות המובילה בעונה הרגילה של הביג איסט). אבל השבוע נלך על משהו קצת שונה.

בדרך כלל אני לא מתייחס לשחקנים ולמכללות מקונפרנסים שלא שייכים להיי או לפחות למיד מייג'ור. כמו שכתבתי בתחילת העונה, מדובר כאן פשוט על ליגה שונה. אבל כריס קלמונס, הגארד הננסי (1.75) והקפיצי של מכללת קמפבל הצנועה הרוויח את המקום שלו כאן ביושר. קלמונס, שמוליך את המכללות בנקודות עם כמעט 30 למשחק, קלע השבוע 76 נקודות בשני משחקים וממשיך לשפר עמדות בטבלת קלעי כל הזמנים של הדיוויז'ן 1. למקרה שתהיתם, את הטבלה הזו מוביל בבטחה פיט מארביץ' הגדול, עם 3,667 נקודות. לקלמונס אין סיכוי לעבור את פיט, אבל העונה הוא כבר עבר כמה אגדות נבא כמו לארי בירד, אלווין הייז ואוסקר רוברטסון. הוא כרגע במקום התשיעי ועד סיום העונה יש סיכוי לא רע שייכנס לחמשת הגדולים. ומי יודע, עם תצוגות קליעה כאלו אפילו המקום השני לא בטוח. לא פרוספקט נבא, אבל אגדת מכללות.

חובבי ציון: אחת הסיבות הגדולות להתלהבות הגדולה מזאיון היא שהוא טו-ויי פלייר. הוא נהדר בהגנה לא פחות מאשר בהתקפה, ואין הרבה שחקנים כאלו בכדורסל. אבל ביום שלישי, בקאמבק הגדול מול לואיוויל, זאיון הראה שגם בהגנה יש לו עדיין מקום לשיפור. מצד אחד, בדקות של הקמבק, כשדיוק לחצה על כל המגרש ונזקקה לניידות וידיים זריזות, הוא נראה כמו הסנטר המושלם והשחקן הכי חשוב בהגנה שלה לצד ג'ונס, עם כמה חטיפות גדולות. מצד שני, בשלושים הדקות שקדמו לזה, הוא הראה כמה מהאספקטים שדורשים שיפור. הוא לא היה חד מספיק בהגנה, קיבל כמה שלשות על הראש מג'ורדן נוארה המצויין בגלל איחור בסגירה, הלך פעמיים על ניסיונות חטיפה לא מוצלחים שהשאירו הגנה פרוצה, לא חטף או חסם כלום, ואפילו התקשה קצת בהגנה על הצבע, שלא כהרגלו (בכלל, לואיוויל די חגגה בצבע של דיוק). בנוסף, הוא גם הסתבך כאמור בבעיית עבירות. אני לא ממש דואג לזאיון בצד הזה של המגרש, אבל הוא כן הראה שגם הוא אנושי ותופס מדי פעם יום לא טוב בהגנה ושיש עדיין על מה לעבוד. אבל אז הוא גם נתן 10 דקות אחרונות לפנתיאון… ולמקרה שתהיתם, הוא סיים את השבוע הזה עם 30 נקודות, 9 ריבאונדים ו-3 חטיפות למשחק באחוזים נהדרים. שום דבר יוצא דופן. הנה הוא מול נורת' קרוליינה סטייט:

 

חובבי דראפט: תעיפו מבט בסטטיסטיקה של שניים מהשחקנים הבולטים במכללות השנה (פר 40 דקות):

סטטיסטיקות רגילות סטטיסטיקות מתקדמות
  שחקן א' שחקן ב'   שחקן א' שחקן ב'
מספר משחקים 23 25 מספר משחקים 23 25
דקות 669 677 דקות 669 677
נקודות 40.6 34.2 דירוג אפקטיביות (PER) 42.1 37.6
אחוזים מהשדה 68.4% 68.8% ווין שר (WS) 6.1 5.8
אחוזים משתיים 75.1% 70.2% בוקס פלוס מינוס 21.0 19.4
אחוזים משלוש 29.1% 40.0% אחוז קליעה אמיתי 70.4% 69.5%
אחוז מהעונשין 66.0% 67.2% אחוז קליעה אפקטיבי 70.7% 69.6%
ריבאונדים 17.1 16.3 % אופנסיב ריבאונד 13.5 14.3
אסיסטים 4.5 3.5 % דפנסיב ריבאונד 19.0 17.8
חטיפות 4.1 2.7 % ריבאונד 16.4 16.2
חסימות 3.8 6.2 % אסיסטים 16.9 11.3
איבודים 4.5 2.9 % חטיפות 4.1 2.7
עבירות 3.5 4.6 % חסימות 6.8 11.4
דירוג התקפי 135.2 138.6 % איבודים 13.4 10.6
דירוג הגנתי 82.0 83.4 % שימוש 27.9 24.0

 

במי המדובר?

שחקן א' הוא זאיון וויליאמסון, שנותן סטטיסטיקות חסרות תקדים העונה. אלו סטטיסטיקות יותר טובות משל שחקנים כמו אנתוני דייויס וקא"ט, והרבה מאמינים שזאיון הולך להיות שחקן דורי ב-נבא.

אבל מה עם שחקן ב', שנראה לפעמים כמו התאום הסטטיסטי שלו? מי זה? טוב, אולי כבר ניחשתם.

ברנדון קלארק מגונזאגה.

השוואה מדוקדקת מראה שזאיון טוב יותר ברוב הקטגוריות, אבל רק בטיפה. הוא חוטף ומוסר יותר אסיסטים, אבל קלארק חוסם משמעותית יותר וגם מאבד פחות.

אז כן, קלארק מבוגר מוויליאמסון ב-3.5 שנים. הוא גם שיחק יותר משחקים השנה נגד תחרות פחות חזקה. ואין לו מן הסתם את הפרופיל הגופני של זאיון (לאף אחד אין). או האתלטי, למרות שבתחום הזה בהחלט אין לו במה להתבייש. ונכון, אף אחד גם לא יטעה לחשוב שהוא זאיון 2. אבל למרות שכבר בטח נמאס לכם לשמוע אותי אומר את זה, איזה שחקן נהדר! נכס לכל קבוצה. באמת שלא לא נתפס בעיני שיש עדיין כאלו שעבורם קלארק הוא אפילו לא בחירת סיבוב ראשון. למשל דראפט-נט הפופולריים אבל חסרי המושג והתזזיתיים (מנבאים לו בחירה 45) ועוד כמה דירוגים מוערכים (ספורטס אילוסטרייטד למשל).

הנה קצת היילייטס מהשבוע:

 

חובבי מייפל: הפעם בקיצור עם כמה הופעות בולטות ממשחקי שבת:

  • אר ג'יי בארט עם טריפל דאבל של 23, 11 ו-10 (ו-0 איבודים) מראה שהמאבק עם ג'א מוראנט על המקום השני בדראפט פתוח לחלוטין.
  • איי ג'יי לוסון גם הוא עם משחק מצויין של 23 (6 מ-7 מהשלוש), 7, 5 ו-3 חטיפות בניצחון של דרום קרוליינה על טקסס איי אנד אם.
  • אנדרו נמבהארד מוביל את פלורידה לניצחון על אלבאמה עם 21 נקודות ו-9 מ-9 מהשדה.
  • לינדל וויגינטון עם 23 נקודות (5 מ-6 מהשלוש) בניצחון היפה בחוץ של אייווה סטייט הלא יציבה על המדורגת 15 קנזס סטייט.

 

בשבוע הבא: ביום רביעי דיוק נגד צפון קרוליינה בדרבי הגדול של המכללות.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

      1. זכרתי שנפצע… לא ידעתי שגמר את העונה.
        עכשיו למדתי. ידעתי שאקבל הבהרה.
        קצת עצוב בלב אבל לא נורא.
        תודה עידו
        🙂

  1. אני מסרב להתלהב מקלמונס. זה לא שהוא מצליח לסחוב את קמפבל לאנשהוא בקונפרנס המצ'ומקמק שלהם. אז נכון הוא עבר את בירד ורוברטסון אבל צריך לזכור שלהם היו רק שלוש שנים של אליג'יביליטי (כמו גם למארביץ' במקום הראשון). אז אולי הוא יעבור את מקדרמוט שעשה את זה במכללה הרבה יותר משמעותית אבל בעיני זה לא אומר הרבה. הוא המרכוס קין של העונה הזו. כל עונה כמעט יש לנו אחד כזה.

  2. לואיוויל הלילה כמעט התרסקו שוב בצורה לא פחות מרשימה אבל ג'ורדן נווארה חיפה על איבוד דבילי בשניות הסיום עם חסימה.

  3. תודה ערן תענוג.
    תאשים את עידו שעדיין לא ראיתי את גונזגה.
    טרה ג'ונס במוק דראפט שלי הגיע לטופ 20. נראה לי יותר ויותר בטוח שיהיה שחקן ספסל לאורך זמן בליגה. המון חכמה בנשחק שלו והגנה נהדרת. יותר טוב מאח שלו

  4. אני ראיתי את לואיוויל – דיוק מתחילה ועד סוף והתאור שלך הוא מדוייק ומצויין
    אני מרגיש כבר כמה שבועות שטנסי היא לא נמבר וואן. דוק תחזור כנראה להיות נמבר וואן
    תודה ערן. הטור שלך הופך ל-MUST

  5. לברנדון קלארק חתיכת גופה מטורפת. הוא שחקן. הקאמבק של דיוק הזכיר לי ימים מהליגה נערים בארץ. עוברים לאזורית שתיים שלוש עם לחץ של חצי מגרש ( 22אדום קראנו לזה) והופכים את המשחק. זה היו 10 דקות מדהימות. הסיקור שלך מעולה ותענוג לקרוא כל פעם.

  6. הי ערן. אחלה כתבה כרגיל!!!
    ברנדון קלארק הוא שחקן מכללות מדהים. אולי אפילו הסטורי אבל לצערי ה-NBA בעמדות הפנים מלאות במפלצות שלא יאפשרו לו אי פעם להפגין עליונות כזאת ברמה הבאה. יש מקרים יוצאי דופן. ג'ון קולינס הוא קצר ידיים בעמדת פנים אך האתלטיות שלו פסיכית וזה מחפה.
    ב-2016 היה שחקן שקלע 18 נק' למשחק ב-62% ו-80% מהקו עם 10 ריבאונדים, חסימה וחצי וחטיפה כל זה ב-28 דקות בלבד. המדדים המתקדמים עוד יותר החמיאו עם BPM של 13 ו-PER של 33. הוא גם הגיע לגמר המכללות. אתה כבר בטח מבין שמדובר בברייס ג'ונסון…

    אני מסכים איתך שבדראפט שלא נראה מאוד עמוק על פניו זה בזיון לא לקחת אותו בסיבוב ראשון. הייתי לוקח סיכון על ברנדון קלארק אם אני קבוצת פלייאוף שצריכה בוגרים עם אופי (סטייל ג'וש הארט בלייקרס) אי שם בבחירות 16-25. העניין היחיד הוא שלא מעט סופרסטארים זקוקים כיום לקלעים סביבם על מנת להגדיל את שטחי המראה שלהם. לצד גבוה קולע סטייל יוקיץ' הוא יכול להיות נכס אדיר (הוא בול מתאים לקבוצה שהביאה את קרייג ומונטה מוריס)

    1. כן, אשמח לראות אותו בקבוצה הכי קנדית ב-נבא, דנבר (טורונטו קנדית עוד פחות משמכבי ישראלית). זו אכן יכולה להיות התאמה נהדרת.

      לגבי מה שהוא נותן לקבוצות, אני מסכים שלא סביר לראות דומיננטיות כזו ב-נבא. אבל התרומה בהגנה כמעט מובטחת ובתוספת חוכמת והבנת משחק זה אמור להספיק לרצפה די גבוהה. ומשום מה, למרות שאני מודה שאין לזה יותר מדי עדויות בשטח, אני מאמין שהוא יכול לפתח קליעה סבירה מבחוץ גם בווליום גבוה יותר של זריקות. משהו בטאץ' שלו מטווחי הביניים. עם האחים גאסול יכולים בגיל מבוגר עוד יותר, אז גם הוא. ואם זה קורה, מדובר על הביאה השנייה של המטריקס, וככזה כל מי שלא ייקח אותו בלוטרי יחיה להצטער על זה. כמובן שזה לא בהכרח יתממש, אבל בערך כל פרוספקט שהוא לא זאיון בדראפט הקרוב בא עם סיכון מסויים לבאסט (לפחות באסט יחסי).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט