אליפות אוסטרליה 2019 – מבט אל הסיבוב השלישי ולקראת שמינית הגמר / אלכס דוקורסקי

טוב, מניח שיהיה יותר מהגיוני לשאול על הקשר בין תמונתו של סרגיי סלניקוב (מתוך בול לזכרו שהופיע ברוסיה ב-2015. התמונה מויקיפדיה), חלוצה המצטיין של נבחרת ברית המועצות באמצע שנות ה-50, לסקירה על אליפות אוסטרליה בטניס. סלניקוב שיחק במדי נבחרת ברית המועצות בתקופה שזו היתה אחת הנבחרות החזקות בעולם. הוא שותף לזכייה שלה במדליית הזהב במשחקים האולימפיים במלבורן 1956 ולהגעתה לחצי גמר המונדיאל בשבדיה ב-1958. בין הופעותיו במדיה הלאומיים של נבחרתו, ניתן למצוא 2 הופעות ב-1956 מול נבחרת ישראל, במשחקים שהיו בעלי חשיבות רבה ומשכו עניין רב במדינה הצעירה דאז.
סלניקוב, ששיחק בעיקר במועדונים של עיר הבירה, בספרטק ובדינאמו מוסקבה, המשיך לאימון לאחר תום קריירת המשחק שלו, והדריך בין היתר את ספרטק מוסקבה ואת נבחרת אפגניסטן. סלניקוב הלך לעולמו בטרם עת ב-1984 לאחר שהתמוטט מדום לב בתום משחק ותיקים בו היה שותף.
אחת מחמשת ילדיו של סלניקוב היא יוליה סלניקובה, שהפכה לשחקנית טניס ואף ייצגה את בריה"מ בגביע הפדרציה. בעת אחד ממשחקיה שנערכו ביוון בתחילת שנות ה-90, היא פגשה את אפוסטולוס ציציפאס, ששימש בו כשופט קו. סלניקובה וציציפאס התחתנו ובנם הבכור הוא סטפאנוס ציציפאס, שכיום (בהיותו בן 20) הוא מדורג במקום ה-15 בעולם ונחשב לאחד השחקנים המבטיחים בסבב המקצועני. ציציפאס עלה היום לשמינית הגמר כשניצח את ניקולוז בסילאשווילי, שחקן גיאורגי מעולה שזכה בשני תארים בשנה שעברה (וזוכה קצת פחות לאור הזרקורים מהתקשורת בעולם לעומת כמה שחקנים מבטיחים אחרים), במשחק צמוד מאוד בתוצאה של 1:3 (3:6, 6:3, 6:7 (7), 4:6). היווני ינסה להמשיך להתקדם בטורניר בעיר שסבו זכה בה במדליית זהב האולימפית בכדורגל לפני 62 שנה. בדרכו אל השלב הבא יעמוד בדרכו של ציציפאס שחקן די מוכר משוויץ, רוג'ר פדרר, שמבוגר מהיווני ב-17 שנה. פדרר, שניצח את טיילור פריץ מארה"ב בשלוש מערכות, לא שיחק מעולם מול ציציפאס בטורניר רשמי, אך פגש אותו לפני כשבוע וחצי בטורניר הראווה, "גביע הופמן", בפרת ונזקק לשני שוברי שוויון צמודים כדי לגבור על היווני, שבדומה למאסטר השוויצרי חובט ביד אחת מגב היד.
שניהם ייפגשו בשמינית הגמר ביום ראשון לעיני מגרש מלא, כשגם לציציפאס יהיו לא מעט אוהדים בגלל הקהילה היוונית הגדולה באוסטרליה.

גם המדורג מספר 2 בטורניר, רפאל נדאל, המשיך לשלב הבא, כשניצח בקלות יחסית את אלכס דה מינואור, התקווה האוסטרלית הגדולה, בתוצאה של 1:6, 2:6, 4:6. לא צפיתי במשחק (וגם לא ברוב משחקי הטורניר), אך נראה כי 37 ווינרים של נדאל לעומת 21 של האוסטרלי יחד עם אחוזי הגשה ראשונה טובים מאוד של הספרדי, 82%, לצד משחק רשת טוב יותר של נדאל, היטו משמעותית את הכף לטובת תושב האי מאיורקה, שבסיבוב הבא ייפגש למשחק מאוד קשה מול תומאש ברדיך. הצ'כי בן ה-33 הפסיד את המערכה הראשונה מול דייגו שוורצמן מארגנטינה, אך ניצח בשלוש הבאות כדי לקבוע את שחזור גמר ווימבלדון מ-2010. ברדיך משחק מצוין בשנה החדשה ועל אף המאזן הפנימי ביניהם שעומד על 19-4 לטובת הספרדי (אם כי משחקם האחרון היה לפני כמעט 4 שנים), הוא יוכל להקשות מאוד על נדאל, בייחוד אם יצליח להמשיך לחבוט הרבה אייסים וליהנות מאחוזים גבוהים בהגשותיו.

בן ארצו של נדאל, רוברטו באוטיסטה אגוט, נזקק בסיבוב השלישי רק לשלוש מערכות מול קארן חצ'אנוב הרוסי (בניגוד לשני משחקיו הקודמים שנמשכו חמש מערכות). הספרדי, שעלה לתשעה נצחונות מפתיחת השנה, נמצא בכושר מעולה וכדי לרשום את הישגו הטוב ביותר במייג'ורס (לא עבר מעולם את שמינית הגמר), הוא יצטרך לעבור את מארין צ'יליץ' הקרואטי, פינאליסט השנה שעברה, שהפך לשחקן הראשון בטורניר שמצליח לנצח משחק לאחר פיגור של שתי מערכות. הקרואטי, שמנע דרבי ספרדי בשמינית הגמר, נקלע לפיגור 2 מערכות מול פרננדו ורדאסקו בן ה-35 (שהישגו הטוב ביותר במייג'ורס הוא חצי גמר באוסטרליה ב-2009) ואף נאלץ להציל שתי נקודות משחק בשובר השוויון במערכה הרביעית, בטרם השתלט כמעט לגמרי על המשחק במערכה החמישית (שגם בה הציל 3 נקודות שבירה במשחקון השביעי).

פרנסיס טיאפו בן ה-20 יהיה האמריקאי היחיד בשמינית גמר הגברים לאחר ניצחון עם הרבה אופי בחמש מערכות על אנדראס ספי מאיטליה. האמריקאי המוכשר יפגוש בשמינית הגמר את גריגור דימיטרוב הבולגרי, שנראה עד כה טוב מאוד בטורניר. היום הוא לא איבד מערכה מול המדורג 100 בעולם, תומאס פביאנו האיטלקי.

משחקי הנשים ביום שישי 
דומה שהמשחק המרכזי הפגיש את האלופה היוצאת, קארולין ווזניאצקי מדנמרק מול מאריה שראפובה הרוסיה, שזכתה במלבורן לפני 11 שנה (ויש לה 5 סלאמים בסך הכול). שראפובה, שמנסה להתאושש מפציעות ומתקופה שנעדרה מהמגרשים עקב השעייה בעקבות שימוש בחומרים אסורים, מדורגת כיום במקום ה-30 בעולם, אך כאשר היא משחקת טוב, כפי שעשתה היום, מיקומה הריאלי כמובן גבוה הרבה יותר. הרוסיה הגבוהה לא נשברה מפיגור של 4:1 במערכה השניה, הצליחה לשבור פעמיים בחזרה וניצחה בה 4:6. ווזניאצקי לא ויתרה וניצחה את המערכה השניה באותה התוצאה. במערכה המכרעת שראפובה היתה טובה יותר, ניצחה 3:6 ומנעה מווזניאצקי את האפשרות להמשיך ולהגן על תוארה במלבורן.
בסיבוב הבא, הוא שמינית הגמר, שראפובה תשחק מול חביבת הקהל, אשלי בארטי המצוינת, שגברה היום בשתי מערכות על מאריה סקארי היווניה.
גם אנג'ליק קרבר, האלופה במלבורן לפני 3 שנים, ופטרה קביטובה, אלופה כפולה בווימבלדון בעבר, נראות מצוין עד כה. הגרמניה איבדה משחקון אחד בלבד מול קימברלי בירל האוסטרלית והצ'כית גברה בשתי מערכות על בלינדה בנצ'יץ' משוויץ. קביטובה תפגוש בשמינית הגמר את אמנדה אניסימובה מארה"ב וקרבר תשחק באותו השלב מול דניאל קולינס מארה"ב. עוד שחקנית אמריקאית מעולה שעלתה לשמינית הגמר היא סלואון סטפנס שניצחה בשני שוברי שוויון את פטרה מארטיץ' הקרואטית. סטפנס, אלופת היו.אס.אופן ב-2017, תהיה האמריקאית השלישית בשמינית הגמר, עם פוטנציאל לעוד שתיים (האחיות וויליאמס, בתנאי שינצחו), והיא תשחק בשמינית הגמר מול אנסטסיה פאבליוצ'נקובה הרוסיה שגברה על על אלכסנדרה סאסנוביץ' הבלארוסית.

משחקי גברים בולטים בשבת (סיבוב שלישי) –
נובאק דג'וקוביץ' – דניס שאפובלוב – מפגש ראשון אי פעם בין המדורג מספר 1, שנראה בטוח מאוד בשני משחקיו הראשונים בטורניר, לשחקן הקנדי הצעיר בן ה-19 אשר נולד בישראל אך הוריו היגרו לקנדה בעת שהיה תינוק. שאפובלוב הוא שמאלי וחובט ביד אחת בגב היד. סגנון המשחק שלו הוא אגרסיבי והתקפי. נובאק כמובן הוא הפייבוריט במשחק אך זו מסתמנת כהתמודדות לא פשוטה עבורו.
אלכסנדר זברב – אלכס בולט – 155 מקומות בדירוג מפרידים בין השחקן מגרמניה לאוסטרלי בן ה-26, שקיבל כרטיס חופשי לטורניר והתקדם בצורה מפתיעה לסיבוב השלישי, כשהוא מצליח לגבור על שחקנים עדיפים עליו כמו ג'ק סוק וז'יל סימון בסיבובים הקודמים. על פניו, זברב, שמדורג במקום הרביעי בעולם, הוא הפייבוריט במשחק היום. מצד שני, הקהל ידחוף במרץ את בולט, שאחד מכלי הנשק היעילים ביותר שלו היא חבטת כף יד חזקה מאוד בעוצמתה ומדויקת לרוב.
דויד גופן – דניאיל מדבדב – הרוסי בן ה-22 נמצא בכושר טוב מאוד (ממנו התרשם גם עדו מוריה שצפה בו מתאמן במלבורן) ועל פניו נראה עדיף על גופן, שפציעה פגעה ביכולתו בשנה החולפת. אף על פי כן, הבלגי הוא שחקן עיקש שלא מוותר על שום כדור וביום טוב יוכל לאיים על הרוסי הצעיר והגבוה.
אלכסיי פופירין – לוקא פוי – פופירין בן ה-19, אוסטרלי בן למהגרים רוסים, קיבל כרטיס חופשי לטורניר והפתיע בסיבוב השני כשעבר את דומיניק תים (האוסטרי פרש עקב כאבים ותשישות בפיגור של שתי מערכות). הצרפתי מדורג גבוה ממנו, אבל אינני בטוח שההבדלים בדירוג יהיו שיקול משמעותי במשחק הזה.
משחקים נוספים – מילוש ראוניץ' (קנדה) – פייר-הוגו הרבר (צרפת), בורנה צ'וריץ' (קרואטיה) – פיליפ קראיינוביץ' (סרביה), ז'ואו סוזה (פורטוגל) – קיי נישיקורי (יפן), פאביו פוניני (איטליה) – פאבלו קארניו בוסטה (ספרד). 

משחקי נשים בולטים בשבת (סיבוב שלישי) –
סימונה האלפ – ונוס וויליאמס – 
האלפ היא פינאליסטית הטורניר אשתקד וזכתה לראשונה בקריירה בשנה שעברה בגראנד סלאם (באליפות צרפת). ניתן להניח שיהיה לה יתרון קל, גם אם רק על הנייר, מול ונוס וויליאמס, שזכתה שבע פעמים במייג'ורס השונים והגיעה לפני שנתיים לגמר במלבורן.
סרינה וויליאמס – דאיאנה יאסטרמסקה – סרינה נראית מצוין עד כה ומחר היא תפגוש את הטניסאית האוקראינית שצעירה מהכוכבת האמריקאית כמעט בשני עשורים. שחר דלאל ציין את יכולתה המבטיחה של יאסטרמסקה, שכבר זכתה בטורניר הונג קונג באוקטובר האחרון. למרות זאת, כל תוצאה מלבד ניצחון של סרינה תחשב להפתעה גדולה מאוד.
אלינה סביטולינה – שואי ז'אנג – סביטולינה האוקראינית נמצאת בכושר מעולה והיא זכתה בטורניר סוף השנה של 2018 בסינגפור. הטניסאית הסינית בת ה-29 שתשחק מולה רשמה במלבורן את הישג השיא שלה במייג'ורס לפני 3 שנים, כשהגיעה לרבע הגמר. גם הפעם היא תשאף להתקדם כמה שיותר בטורניר.
משחקים נוספים: אליז מארטנס (בלגיה) – מדיסון קיז (ארה"ב), תימאה באצ'ינסקי (שוויץ) – גארביניה מוגורוזה (ספרד), קאמילה ג'ורג'י (איטליה) – קארולינה פלישקובה (צ'כיה), נאומי אוסאקה (יפן) – סו-ויי הסייה (טאיוון), קיאנג וואנג (סין) – אנאסטסיה סבאסטובה (לטביה).
השחקניות הסיניות שנותרו בהגרלה ישמחו ללכת בדרכה של לי נה, בת ארצן, שזכתה בשני גראנד סלאמים, כולל באליפות אוסטרליה ב-2014.

לפוסט הזה יש 22 תגובות

    1. תודה רבה שגיא. לפדרר ולנדאל אכן מצפים משחקים קשים בשמינית הגמר ועושה רושם שגם נובאק לא ילקק דבש מחר…

  1. ג'ק סוק היום לא יותר טוב מאף אחד ביחידים. אלוף המאסטרס של פריז רק לפני שנה ורבע הוא מקרה פסיכולוגי קשה לדעתי, ובכל מקרה עדיף לו יתמקד בזוגות שם הוא מהטובים בעולם, ושם נדמה לי שהעכבות הפסיכולוגיות לא משפיעות.

    1. קשה לי מאוד להסביר מה מונע ממנו להתקדם ולממש את הפוטנציאל שלו, שהזכיה בפאריז הדגישה כי אכן קיים.
      שחקן עם הגשות וחבטות העברה חזקות מאוד, שיודע גם לשחק טוב ליד הרשת.

  2. איזה סיפור מדהים על סטפאנוס ציציפאס. לא היה לי מושג על סבו, ובכלל כל הסיפור מדהים. ישנם כל כך הרבה שחקנים חדשים מצויינים שהראש ממש מסתחרר.
    תודה אלכס!
    אגב, נראה שלא חם כל כך באוסטרליה כמו בטורנירים של העבר!

    1. מנחם, נראה שאתה צודק לגבי מזג האוויר. נדמה לי שיש גם מספר פרישות נמוך יותר ביחס לשנים הקודמות.

  3. היו אתמול חבטות פתיחנ שחבל על הזמן. אין זמן להגיב. זה הכל עניין של רפלקס או אפילו מזל לפגוע בכדור המגיע ב-220 ק"מ לשעה

    1. כיום יש הרבה מאוד שחקנים שחובטים מכות פתיחה חזקות מאוד. רוב השחקנים גבוהים מאוד וזה מוסיף כנראה לעוצמה של החבטה.

  4. תןדה אלכס.

    מדהים איך המועמדים פשוט "עושים את העבודה"
    סארינה בום בום. נאדאל פדרר האלפ. נובאק.

    ממה שראיתי במשחקי אימון הייתי רושם גם את מילוש ודניל מדבדבוב.
    עוד מהנה לראות את המהלך הנוסף שיש לטובים יותר ושאפשר להותיא בסלאמים של 5 מערכות. ציליץ. ציציפץ, סשה, וטיאפו שמשחק כמו כוכב על בטורניר.
    מה שציוות עם אלופה (סארינה) יכול לעשות לבטחון. מדהים.

    סביטולינה, אוסקה, ןמןגרןזה חזרו מהמתים.

    טורניר מדהים!!!

    1. עדו, תודה. מדבדב ניצח בשלוש מערכות את גופן ויהיה מעניין מאוד לראות אותו מול נובאק ביום שני. מה דעתך לגבי המשחק הזה?
      גם ראוניץ' נראה טוב מאוד ועושה רושם כי התאושש מהפציעות שפגעו במשחקו בשנה האחרונה. כאשר הוא מגיש חזק ומדויק, קשה מאוד לשבור אותו. המשחק שלו בשמינית הגמר מול מילוש ראוניץ' צפוי להיות גם כן מאוד מעניין ונראה כי יימשך יותר משלוש מערכות…

  5. כמה עדכונים על משחקי היום (שבת) ומבט קצר על השלב הבא.
    נובאק דג'וקוביץ' גבר בארבע מערכות על שאפובלוב ובסיבוב הבא ממתין לו, למשחק מאוד מסקרן, דניאיל מדבדב הרוסי, שלא איבד היום מערכה מול דויד גופן הבלגי.
    אלכסנדר זברב ניצח בשלוש מערכות את אלכס בולט האוסטרלי ויפגוש בשמינית הגמר את מילוש ראוניץ' מקנדה שניצח בשלוש מערכות את פול-הוגו הרבר הצרפתי.
    קיי נישיקורי ופאבלו קרניו בוסטה ניצחו גם את משחקיהם ויפגשו ביניהם בשמינית הגמר.
    בורנה צ'וריץ' ניצח בארבע מערכות את פיליפ קראיינוביץ' והוא ממתין בשמינית הגמר למנצח בין לוקה פוי ואלכסיי פופירין, שמשחקים כרגע.

    נשים:
    סימונה האלפ גברה בשתי מערכות על ונוס ויליאמס ובסיבוב הבא תתמודד מול אחותה הצעירה, סרינה, שניצחה את האוקראינית הצעירה דאיאנה יאסטרמסקה, במשחק שימשוך אליו עניין רב.
    משחק מעניין מאוד נוסף בשמינית הגמר יתקיים בין אלינה סביטוליה האוקראינית למדיסון קיז מארה"ב. שתיהן גברו בשתי מערכות על יריבותיהן היום.
    גם נאומי אוסאקה ואנסטסיה סבאסטובה ניצחו את משחקיהן וקבעו מפגש ביניהן בשמינית הגמר ביום שני.
    גרביניה מוגורוזה מסםרד ניצחה את תימאה באצ'ינסקי והיא תתמודד בשמינית מול המנצחת בין קארולינה פלישקובה לקאמילה ג'ורג'י שמשחקות בשעה זו.

  6. סיפור נהדר על סלניקוב וציציפאס, תודה!
    .
    רוב העיניים בטורניר הנשים יהיו על המפגש בין סרינה להאלפ, אבל אסור לזלזל במפגש המרתק בין מריה שראפובה ל"אש" ברטי האוסטרלית, שאומנם מדורגת 15 בעולם, אך רושמת בטורניר הנוכחי את הישג השיא שלה בטורניר הבית. היא רק בת 22 ובשנתיים האחרונות היא דיירת קבועה בטורנירי הגראנד סלאם, אך לא באמת מצליחה לעשות הרבה. עם זאת, היא מראה את הכישרון שלה בטורנירי הזוגות, שם היא יכולה לזקוף לזכותה זכייה ב-US אופן האחרון בשיתוף עם קוקו וונדרווי.

    1. בארטי ושראפובה הוא אכן משחק חם. בגלל התמחותה במשחק הזוגות יש לה גם משחק רשת טוב והיא פייטרית גדולה על המגרש. יהיה שם מאוד מעניין.

  7. אלכס, תודה רבה על הסקירה והסיפור בהתחלה ! תענוג
    פדרר הבלתי נגמר יהווה מכשול גבוה מידי לציציפס.
    נולה מאד מאד רוצה מייג'ור מספר 15.

    אחלה טורניר.

    לגבי החום, יש תמונות של צמיגים/כבישים הנמסים בדרום אוסטרליה.. אולי עידו ישפוך אור על מזג האויר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט