מעורב אמריקאי: חידושים וטכנולוגיית היי-טק בציוד ספורט / מנחם לס

SPRINGBLADE

הנעל הקפיצית, החידוש הגדול והחשוב אולי מכולם בשוק ה-SNICKERS, שוק המגלגל ביליונים.

אדידאס, החברה שפעם היתה שנייה רק לנייקי, אבל השנה ירדה למקום חמישי (בעוד מכירות 'נייקי' עלו ב-24%) החליטה שהגיע הזמן לקרוע את השוק. היא יצאה עם נעל חדשה לחלוטין שסולייתה מרכבת מ-"סכינים" (BLADES). כח BLADE מרכב מפולימר אלסטי גמיש מאד שתפקידו "להחזיר" אנרגיה פוטנציאלית לאתלט (שבצעד הבא יהפוך אותה שוב לאנרגיה קינטית) המשקיע את האנרגיה הקינטית בכל צעד. החוק השלישי של ניוטון הידוע גם כחוק הפעולה והתגובה, דן בכוחות  הפועלים באינטראקציה בין גופים. האדם המושך חבל הקשור לקיר מפעיל עליו כוח F1. על האדם פועל כוח F2 השווה בגודלו והפוך בכיוונו. חוק זה קובע כי גוף המפעיל כוח כלשהו על גוף אחד, הגוף השני מפעיל על הגוף הראשון כוח השווה בעצמתו אך מנוגד בכיוונו.

מאחר והפעולה והתגובה הם שני כוחות שווים ומנוגדים הפועלים על שני גופים שונים, אין הם יכולים לבטל זה את זה למרות שסכומם הווקטורי הוא אפס. יש לשים לב כי שני כוחות שווים ומנוגדים הפועלים על אותו הגוף לעולם אינם זוג פעולה ותגובה. ללא ה-BLADES הללו הכוח הנגדי הפועל מהמסלול או מהפרקט חזרה אל המפעיל אותו היה מאבד הרבה מעצמתו בחיכוך או בכיפוף (או כיווץ הגומי או החומר ממנו בנוייה הסולייה) הסולייה. צורת ה-BLADES וחפולימרים מהם הם מרכבים מחזיר יותר כוח (מקודם דברתי עליו כאנרגיה) חזרה למפעילו מכל נעל ידועה עד היום.

אני ניסיתי את הנעל בחנות RECREATIONAL EQUIPMENT במול של גרינוויל לשם קבלתי הזמנה שלשום. התחושה היתה תחושה לא רגילה של "ריחוף". מבלי למדוד, אני 'הרגשתי' שניתורי גבוה מהרגיל. התחושה היתה מוזרה ונפלאה כאחד. כל מי שניסה את הנעל הגיב ב-"HOLY SHIT, מה קורה כאן?" אתה לא מאמין שזה ממש עובד. בתחילה הייתי בטוח שהכל הוא תעתוע של המוח כי בהרצאה (לפני שאיזה 50 עתונאים ניסו את הנעל) אמרו לנו שנרגיש כפי שלא הרגשנו מעולם לפני כן עם שום נעל אחרת. אבל אחרי עוד כמה צעדים שוכנעתי שהנעל יוצרת "כוח העלאה" שאתה יכול להשתמש בו לתנועה וורטיקלית או הוריזונטלית.

מוטב שיעבוד. אדידאס עובדת על פיתוח הנעל במעבדות סודיות כבר 6 שנים. מחיר הנעל שתצא לשוק ב-1 לאוגוסט היא $180. אדידאס יוצאת עם שני סוגי נעליים: ENERGY BOOST לאתלטים מקצוענים ותחרותיים, והספרינגבלייד לאתלט המצוי בג'ים, או בריצה מסביב הפארק.

מה יקרה אם יוכח שה-ENERGY BOOST משפר את הניתור של שחקן NBA ב-3-4-5 ס"מ, ואולי יותר?

מוטב שדייויד סטרן יפרוש לפני שבעייה נוספת תיפול עליו.

 

 

 

 ה-BLADES המרכבים לסולייה 

 

תנו לייק להופס בפייסבוק (תלחצו על הקישור)

GOOGLE GLASSES 

 

 

לשחיין "המשקפיים החכמות" נותנים תמונה על מצב שאר השחיינים בקו השחייה איתו , ועוד 

 

 אני לא נמצא כמובן בוימבלדון, אבל השחקנית בת'ני מאטק-סנדס מסתובבת על כל המגרשים עם משקפי ה-GOOGLE GLASS שלה, כשהיא למעשה הראשונה שניסתה את 'משקפי המחשב' החדשות במשחק עצמו כשהיא פגשה היום את מס' 7 אנג'ליק קרבר, מס' 7 בעולם,  והיא מאמינה שהן תהוותה מהפך לביג-טיים טניס למשתמשים בהם. בשחייה הם כבר נוסו בכמה אליפויות מקומיות, וכן נוסו כבר בגולף, בייסבול, ברכיבת אופניים, מרוצי נאס"קר, ו-EXTREME SPORT.  הוראס גראנט מנסה לשכנע שחקני כדורסל ביתרונות המשקפיים הביוניות האלה. מין SMARTPHONE בעיניים.

GOOGLE מינתה קבוצת אתלטים לשעבר שהיא מכנה "EXPLORER GROUP" והם מסתובבים במקומות הנכונים עם משקפי המחשב הללו, ומדגימים שימושם לספורטאים. לפי USA TODAY בוימבלדון מאטק סנדס כבר גרמה לסערה ממש עם עניין לא רגיל מהטניסאים הגדולים ביותר.

המשקפיים עדיין בשלב של "PRE-RELEASE" כדי לתקן ולשפר כמה גליצ'ים, אך לפי הדיווחים הטניסאים שניסו אותם מדווחים שהם שיפרו את דיוק הפגיעה ב-SWEET POINT SPLIT-SET POSITIONING, יישור המרפק בחבטה, ועוד. באליפות ארה"ב בגולף 8 גולפאים השתמשו בהם. הם מסוגלים למצוא עבור הגולפאי את המרחק המדוייק מהחור, חוזק הרוח, והאם הוא שומר את הראש והצוואר ממש מעל הכדור בשעת הסיבוב בחבטה. לחובטי הבייסבול הם יכולים לסמן בריבוע במשקפיים אם הכדור הולך לכיוון סטרייק או 'בול'. כמה חובטים משתמשים בהם כבר עתה במייג'ורס אפילו שיעילות המחשב הקטנצ'יק בצד המשקפיים הוא רק באמצע יעילות הפיתוח שלו. הם פשוט לא רצו לחכות עד המוצר הסופי.

לפי גוגל, לא רק הספורטאים יהנו מהמשקפיים אלא גם הצופים במגרש כשהם מקבלים נתונים שמעולם לפני כן לא היו להם, מעין SOCIAL MEDIA בשעת המשחק.

הכל נמצא עתה בשלבי פיתוח אבל כמה ספורטאים כבר משתמשים במוצר שקיבלו מ-GOOGLE ל-"נסיון" והם לא מוכנים להיפרד ממנו אפילו שהמוצר לא הגיע לשיא יעילותו.

חכו למשקפיים. הם בדרך אליכם!

 

 

 

 

רוכבי אופניים עם 'משקפי המחשב של גוגל'

 

 

 

 

 

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. מעניין מאוד, תודה.
    בקשר למשקפיים – לפי תגובות המשתמשים שמעידים על השיפור, מעניין כמה זמן זה ייחשב לחוקי בספורט מקצועני.

    1. שחקני כדורסל כבר לא משחקים עם נעליים גבוהות
      קובי , לה ברון ודוראנט השיקו נעלי כדורסל נמוכות !!!
      חזרתי מניו יורק וראיתי בעייני , ולא הבנתי איך אפשר לשחק עם נעל נמוכה ,שהמוכר הציע לי את הנעל של לה ברון אמרתי שאני מעדיף ללכת יחף.
      בעקרון ג'ורדן זה המותג מס 1 של נעלי כדורסל , עם השקה של 8 -10 דגמים בחודש.
      אגב , אני לא יודע אם זה קשור אבל קובי נפצע ששיחק עם הנעל הנמוכה.
      בתור נפיל עם מידה 50 ואחד שסובל מבעיות קרסול אני לא מבין איך אפשר לשחק כך ?
      אולי אם הייתי סטאר ב NBA 🙂

      במיוחד בשבילך אורי88

      הדגם של דוראנט
      http://store.nike.com/us/en_us/pd/kd-v-elite-basketball-shoe/pid-724594/pgid-724595

      הדגם של קובי
      http://store.nike.com/us/en_us/pd/kobe-8-system-elite-basketball-shoe/pid-709065/pgid-775912?cp=usns_CSE_081109_ShopzillaBizRate&CA_6C15C=120013370000071025

      הדגם של לה ברון

      http://store.nike.com/us/en_us/pd/air-max-lebron-x-low-basketball-shoe/pid-689935/pgid-689933

  2. מזעזע בעיני.
    זה הורס את הספורט.

    שהמחשב של המשקפיים יגיד להם את הרוח והמרחק וכו' בכל ספורט לגופו.
    איפה הכיף?
    בוא ניתן לרובוטים להתחרות עם עצמם בעצמם- כי לשם זה הולך.

    פויה.
    הלוואי שריפה במפעל של גוגל שתפגע רק בפיתוח של המשקפיים האלו,
    הן יהרסו את הספורט.

  3. הנעליים והמשקפיים נראים כאילו הם היו בסרט מד"ב, ומדהים שהם יכולים להשתלב בספורט, אבל היגיון בריא צודק, זה נותן יתרון לחלק מהשחיינים והורס את הספורט, כמו בגדי הים הסינתטיים שהיו ב-2008-2010 והביאו לשיאים בלתי שבירים כמעט בשחייה.

  4. כמה בלבולי מוח בכתבה אחת.
    הוזמנתי לחנות? למה לא פשוט ללכת לחנות ולנסות את הנעליים.
    משקפי גוגל אם באמת היית רואה כאלה הם לא דבר שאפשר לחבוש תוך כדי ספורט, לפחות לא כרגע.

    1. החסידה, מאחר ואתה כותב "בלבולי מוח" אז אני עונה לך "כי אתה אידיוט". קרא את הכתבה ותבין מדוע לא הלכתי לחנות לנסות אותן. כי הן עדיין לא בחנויות עד הראשון לאוגוסט, יא טמבל דפוק בראש.
      אתה מתחיל לעלות לי על העצבים בגדול.

      1. ענינית אתה אף פעם לא מתייחס. כן , שחיינים יגדילו גרר בעשרים אחוז ויחבשו משקפיים כאלו נכון? כן, אצנים גם כן.
        הצחקת אותי מנחם אם חוסר ההבנה.

  5. אם כבר פרסמת אייטם מעניין על הנעליים החדשניות, יש לי הזדמנות לשאול מומחה כמוך שאלה שמעניינת אותי מזה זמן מה בנוגע לתועלת של נעלי ריצה באופן כללי.
    האינטרנט מלא במאמרים על חוסר התועלת שבנעלי ריצה. אם לסכם אותם בשורה אחת, הטענה היא שמאז שנייקי המציאו את הנעליים המיוחדות, ושאר החברות השקיעו מיליארדי דולרים במחקר בתחום, אין ירידה בכמות הפציעות (שברי מאמץ וכו') ואולי אפילו יש עלייה.
    לטענת המומחים (לפחות מטעם עצמם), מדובר בשטיפת מוח שנועדה לגרום לנו להוציא כסף מיותר (ובאמת, נעל ריצה ב180 דולר?), בעוד שנעלי קנווס משנות השישים יהיו יעילות באותה מידה, גם אם פחות נוחות.
    אני כמובן לא מבין בנושא, וכשאני רץ או משחק כדורסל אני קונה מותגים כמו כל העדר, אבל הייתי מעוניין לדעת מה מישהו עם תואר והבנה בנושא כמוך אומר על כך.

  6. בדבר אחד ישנו שיפור אדיר בסניקרס של היום לעומת העבר: ב-SHOCK OBSERVERSION ("הקטנת השוק)
    בכל צעד נגד הריצפה אתה דוחף את אוסטרליה אחורה ב-מסה כפול תאוצה, והריצפה מחזירה אליך כח השווה למסה של גופך כפול התאוצה. מאחר ומסת העולם אדירה, באוסטרליה אף אחד לא מתרגש מהדחיפה שלך. אבל מאחר ומסת הגוף שלך קטנה, ישנו כוח העובר דרך כף רגליך עד שהוא DISSIPATED (נעלם). הוא עובר דרך כף הרגל לברך, לירך, לעמוד השידרה ואז לראש ולמוח. המוח חוטף זעזוע קטן עם כל צעד. עם בנעל ישנם "שוק אובזרברז" (כמו במכונית), השוק נחלש מאד כבר בנעל והח[=מוח מקבל שוק מינימלי.
    בזאת הנעל המודרנית יעילה ביותר כמחלישה שוקים (מומנטום) שעובר כלפי מעלה עד המוח.
    בכל הדברים האחרים ישנם מעלות וחסרונות, אבל הנעליים החדשות גם מקטינות נקעים בהשוואה לישנות.
    הנעל החדשה? עדיין אין יידע עליה.

  7. שלום דוק לס,
    לפני מספר חודשים (אולי שנה) פרסמת כתבה של התפקיד של שרירי התאומים בריצה או בקפיצה שהייתה מאוד מעניינת.
    בכלל אשמח לראות כתובת נוספות בנושא ביומכניקה באתר.

    בנושא הנעליים: לאחרונה ראיתי נהירה גדולה מאוד לריצה עם נעליים מינימליסטיות וביחוד נעלי VFF לדוגמא:
    http://www.vibramfivefingers.com/products/fitness_mens.htm
    נעליים אילו אמורות לדמות ריצה יחפה. בלימת הזעזועים היא ע"י השרירים הטבעיים של האדם ומאמץ גדול יותר בשרירי התאומים.
    בתור פרופ' לביומכניקה מה דעתך בנושא?

    1. אני יודע וקראתי על כך. הבעייה היא בלימת הזעזועים (תודה על הזכרת המילה; לא זכרתי כיצד לכתוב 'שוק' בעבריתו ואני מסרב להתחיל להשתמש במילון). אם אפשר לעזור באמצעים מלאכותיים (סוליית נעל בולמת) אז למה להעמיס מעמס נוסף בלתי הכרחי על השרירים?
      יכול להיות שעם אימונים בני שנים אפשר לפתח מין "מונע זעזועים" טבעי בשרירים, אבל בכל מקרה זה ימעיט מיעילותם אם במקום השקעת כוח לתנועה, חלק מהכוח יבוזבז על בלימת זעזועים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט