לאסוף את השברים / יובל עוז

לאסוף את השברים

תנו לייק להופס בפייסבוק (תלחצו על הקישור)

הכי מבאס להיות בימים האלה סן אנטוניו. להסתכל על העיתונים ולראות את החגיגות של לברון ג'יימס ומיאמי היט ולדעת שעם עוד גרם אחד של מזל, עם סנטימטר אחד לפה, מילימטר אחד לשם, זה הם שם בתמונות עם הקונפטי וזה טים דאנקן שמקבל את הגביע מביל ראסל וזה אליפות רביעית בעשר העונות האחרונות.

אבל זה לא קרה, והספרס נאלצים לקום למחרת בבוקר לא רק לחגיגות הויראליות הלא נגמרות של ההיט, אלא גם לאוף-סיזון שיגדיר את המסלול של הקבוצה הזו. בשנים האחרונות סן אנטוניו ניסתה למכור לנו שהקבוצה הזו, של פארקר-דאנקן-ג'ינובילי והנגרים מסביב עדיין יכולה ללכת עד הסוף, ואנחנו סירבנו להאמין. אמרנו שהם זקנים מדי, שהם לא מעניינים מספיק, שהם אפורים מדי. בפלייאוף האחרון, עם קצת עזרה מפטריק בברלי, הספרס העמידו אותנו על טעותנו. הם שטפו את הקונפרנס המערבי עם שני סוויפים מהדהדים על הלייקרס וממפיס, כשבתווך הם מתגברים גם על האנרגיות של גולדן סטייט בחצי הגמר האזורי.

תמונהשאפו גדול, אבל מה עכשיו עבור הטריו?

על כך אנו צריכים להוריד את הכובע בפני אר.סי. ביופורד וגרג פופוביץ', הראתם לנו מה זה. עם הגרעין שלקח אליפות לפני 6 ו-8 שנים הצלחתם להגיע בחזרה לפיינלס. באמת כל הכבוד. אבל המזל לא היה לצדכם בגמר, ואלוהי הכדורסל ששלח את בברלי לפרק לווסטברוק את הברך הוא אותו אלוהי כדורסל שנתן לשיין באטייה לתפור 6 שלשות בגיים 7 והעניק לריי אלן את הכדור המכריע בגיים 6. לקבוצה הזו לא הייתה אמורה להיות יותר מהזדמנות אחת, ותאריך התפוגה של ההזדמנות הזו פג שלשום בלילה. אז מה עושים עכשיו?

דבר ראשון, עכשיו מחכים. טים דאנקן מיהר להצהיר שהוא ממשיך לעוד עונה, האחרונה בחוזה שלו לפני שיש לו אופציית שחקן, אבל זה לא הסיפור עם מאנו ג'ינובילי. הארגנטינאי הוא שחקן חופשי בלתי מוגבל מה-1 ליולי והוא יהיה בן 36 עוד חודש. לחזרה של ג'ינובילי לשורות הספרס לא תהיה משמעות פיננסית גדולה מדי כי הוא צפוי לחזור בהרבה פחות ממה שהוא הרוויח העונה (14.1 מיליון דולר), אבל תהיה לה משמעות מנטלית לבניית הקבוצה. אם ג'ינובילי נשאר בסגל, יכול מאוד להיות שביופורד ופופוביץ' יתפתו ללכת לעוד ניסיון גדול אחד עם הקבוצה הזו, להחתים רכז מחליף לגיטימי לטוני פארקר או אולי לקוות שקורי ג'וזף יתפתח לאחד כזה ולנסות שוב.

מצד שני, פרישה של ג'ינובילי תביא את הספרס לצומת דרכים. האם ממשיכים עם הסגל הקיים בלי ג'ינובילי ואולי עם חלקים משניים אחרים שיתאימו לפאזל, או שמשנים קונספציה לגמרי? לספרס יש את הזכות לבחור לאור החופש הכלכלי הנדיר שיש להם יחסית לקונטנדריות אחרות. בעוד מיאמי ושיקאגו תקועות עמוק בבוץ הטובעני של תקרת המס ואוקלהומה וממפיס נאחזות בשיניהן כדי לא להישאב אליו גם, הספרס עומדים כרגע על 41.8 מיליון דולר בתקרת השכר של העונה הבאה.

תמונהיש להם הזדמנות נדירה לשדרג את הקבוצה. פופוביץ' וביופורד

בהנחה שג'ינובילי לא חוזר, עדיין יש לספרס מספר משימות פנימיות. גארי ניל וטיאגו ספליטר הם שחקנים חופשיים מוגבלים. את שניהם הספרס צפויים להשאיר, כשניל צפוי להרוויח מעט למעלה ממליון דולר בעונה הבאה, וספליטר מעט מתחת ל-5 מיליון. זה משאיר את הספרס למעלה מ-10 מיליון דולר מתחת לתקרת השכר, ומעל ל-20 מיליון דולר מתחת לתקרת המס. במילים אחרות, אם הם ממש רוצים, בקונסטלציות מסוימות ולא דמיוניות בכלל, הם יכולים להציע חוזה גדול לכל פרי אייג'נט שנמצא בשוק בקיץ הקרוב.

זה נשמע מוזר רק לכתוב את זה. הרי הספרס מעולם לא היו כרישים גדולים בשוק השחקנים החופשיים. הם תמיד דגו את הכשרונות שלהם בדראפט (פארקר, ג'ינובילי, דאנקן), תמיד מצאו את היהלומים הלא מלוטשים בשוליים של ה-NBA (סטיבן ג'קסון בזמנו, דני גרין, גארי ניל), תמיד אלתרו מהלכים שקטים שהביאו להם את השחקנים הנכונים (קוואי לאונרד בטרייד מאינדיאנה). לחשוב שהספרס יתחילו לחזר אחרי כל מיני דווייט האוורדים או כריס פולים נשמע מגוחך לגמרי, זה מנוגד לכל מה שהקבוצה הזו מייצגת.

עם זאת, זה משהו שחייב לחלוף לביופורד ופופוביץ' בראש. אי אפשר לפגוע בינגו כל שנה בדראפט, ובאיזשהו שלב הרצף של המהלכים הגאוניים והזולים נקטע. ג'ו דומארס היה עדות חיה לכך לפני כמה שנים, וסם פרסטי מתחיל לגלות זאת על בשרו בשנה האחרונה. לספרס יכולה להיות אופציה לשמר את מעמדה כקונטנדרית גם בעתיד הרחוק באוף-סיזון המתקרב, והאופציה הזו צריכה, לכל הפחות, להיות על השולחן.

תמונהמישהו יכול לדמיין אותו במדים של הספרס?

בסופו של דבר, ניתוח העתיד של הספרס הוא משהו הרבה יותר פשוט מניתוח של הלייקרס או הניקס, בגלל היציבות. יציבות היא השם השני של סן אנטוניו, פופוביץ' הוא כרגע המאמן היחיד בליגה שהחל את עבודתו במילניום הקודם, כשהבא בתור מבחינת ותק, תאמינו או לא, הוא אריק ספולסטרה, שהחל לעבוד במיאמי באמצע 2008 (דוק ריברס רשמית במקום השני, אבל קשה לראות אותו נשאר בבוסטון אחרי הפיאסקו של הימים האחרונים בדיל עם הקליפרס). מעבר לפופ, לספרס יש אג'נדה ברורה וקבועה, וזה מה שאפשר להם להישאר בצמרת בעשור האחרון בזמן שקבוצה כמו טורונטו נבנתה מחדש בערך 11 פעמים באותו עשור.

הספרס יהיו בצמרת גם בעונה הבאה, הם לא תופעה חולפת כמו אורלנדו של 2009, הם ספינת הדגל של ה-NBA, וכמות האנשים שעברו אצלם במערכת וכיום מאיישים את המשרדים הראשיים של קבוצות הליגה (דני פרי באטלנטה, סם פרסטי באוקלהומה, דניס לינדזי ביוטה, רוב האניגן באורלנדו) רק ממחישה את הנקודה הזו. השאלה האמיתית היא האם הם ימשיכו להיות כח משמעותי בצמרת ולא "רק" בצמרת, כשברקע קבוצות צעירות כמו גולדן סטייט ויוסטון מתחזקות, ממפיס נראית בשלה אולי לעשות עוד צעד למעלה ואוקלהומה תחזור בריאה ורעבה מתמיד. המפתח לפתרון השאלה הזו טמון בהחלטה של מאנו ג'ינובילי, ובתגובה של אר.סי. ביופורד להחלטה הזו.

באדיבות

yuvaloz@wordpress.com

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. אין סיכוי שהווארד יגיע לספארס. הוא נוגד את כל המהות שלהם.
    מה שכן יש כמה סנטרים חופשיים שהספארס צריכים לשים יד על אחד מהם ולהחזיר את דאנקן לשחק 4.
    כמו שאמרת צריך רכז מחליף מנהל משחק. לגבי מאנו קשה לי לראות אותו הופך לשחקן שולי, זה לא האופי שלו. הוא מסוג השחקנים שלוקחים את המשחק עליהם. עד כמה שאני אוהב אותו לדעתי הוא יזיק לספארס שנה הבאה.

  2. אני מסכים עם נתן, הספרס לא יחתימו פעם נוספת שחקן שנוגד את כל מהותם. מדוע אני אומר פעם נוספת? הם עשו את זה עם ג'פרסון, וזה עלה להם ביוקר (תרתי משמע).
    אני אישית הייתי רוצה שהם יעשו הכל כדי להביא את ג'פרסון אחר, אל.
    השמועות בליגה אומרות שכרגע חברו (לשעבר?) לקו הקדמי פול מילסאפ הוא השם החם. הוא שחקן פנים חזק, ריבאונדר טוב, והוא לא איום ונורא מבחוץ. בנוסף, הוא ידוע כשחקן של עבודה קשה.
    עם זאת, לדעתי, במידה וורז'או החלים סופית מהפציעה, הספרס ינסו להביא אותו ולשמור על ג'ינו.

  3. הספרס יכולים בקלות לפנות מקום לחוזה מקסימום.

    בגלל זה כל הטענה של מנחם שהם יחזרו עם אותו סגל פחות אויותר היא מגוחכת.

    יש גם כמה טעויות קטנות לגבי המספרים והחוזים אבל זה לא עקרוני כרגע, ואני גם שוקל לעשות איזן סקירה של הקבוצות בעצמי לקראת האוף סיזן אז אני אחכה עם זה.

    אני רק יכול להגיד שאני לא שותף לביטחון שלך שספליטר יחזור.
    זו בהחלט אחת האפשרויות, אבל אם הספרס יוותרו על הקווליפיינג אופר שלו, זה יפנה להם עוד הרבה גמישות בתקרת השכר שהם תיאורטית יוכלו להשתמש בה להשיג שחקן יותר טוב מספליטר.

    אבל בגדול אתה בהחלט בכיוון של האפשרויות שלהם – בניגוד למה שנכתב באתר ממש לאחרונה…

    1. המספרים הם לפי אתר hoopshype חשוב לציין, אז יכול להיות שמפה נובע הפער במספרים.
      בלי קשר שאלה לי אליך דדי, אם הספרס באמת יגיעו למצב של 48 מליון לדוגמא, הם יכולים להציע לפרי אייג׳נט חוזה של 15 מליון נניח? הרי זה מביא אותם מעבר לתקרת השכר אבל לא מעל לתקרת המס..אשמח אם תבהיר לי את הנושא הזה

      1. לגבי הצעות לפרי אייג'נטס, אתה יכול להציע רק עד לגובה תקרת השכר – שלפי ההערכות העדכניות תהיה נמוכה יותר משחשבו ותעמוד על 58.5 מיליון לעונה הבאה.

        אז בתסריט שבו לספרס יש למשל 48 מיליון (ואגב, יש עוד דברים שנכנסים לחישוב חוץ ממשכורות שחקנים – למשל בחירת דראפט בסיבוב ראשון שיש לה משכורת מובטחת…) – הם יוכלו להציע לשחקן חופשי לא יותר מ 10.5 מיליון לשנה הראשונה.

        (או לעשות טרייד בלי לשלוח החוצה אף שחקן כל עוד מי שהם מקבלים לא מרוויח יותר מאותם 10.5 מיליון… כמובן שמקום בתקרת השכר ניתן לנצל לא רק להחתמת שחקנים חופשיים אלא גם לטריידים).

        האפשרות לעבור את תקרת המשכורות כשיש לך מקום מתחתיה נובעת מכמה דברים בגדול –

        1. מזה שבתוך אותם 48 מיליון, יכולות להיות כלולות למשל qualifying offers לשחקנים חופשיים מוגבלים.

        למשל ספליטר – שה qualifying offer שלו שהספרס צריכים לתת לו כדי לשמור על הזכויות עליו, עומדת על בערך 5 מיליון (סתם מתעצל לבדוק את הסכום המדוייק כרגע).

        אבל למרות שרק אותם 5 מיליון נחשבים בתוך אותם 48 מיליון, זה מאפשר לספרס להגיע איתו לסיכום על חוזה הרבה יותר גדול אם ירצו, או להשוות חוזה הרבה יותר גדול שהוא יקבל מקבוצה אחרת (ואז הוא יחוייב להישאר בספרס), גם אחרי שהם כבר הגיעו לגבול תקרת השכר (58.5 מיליון לעניינינו), כל עוד הם ניצלו את אותם 10.5 מיליון תיאורטיים שהזכרתי – ל פ נ י חתימת החוזה החדש עם ספליטר (או כל שחקן חופשי "מוגבל" אחר…).

        אז כמובן שהתוצאה הסופית בקלות יכולה להיות סך משכורות שעולה על ה"תקרה"…

        (ניצול ה 10.5 מיליון, ואז החתמה של ספליטר או השוואת הצעה בסכום שעולה על ה 5 מיליון שהוא "תפס" מתוך אותם 48 מיליון).

        2. כשקבוצה שיש לה מקום בתקרת השכר גומרת להשתמש בו – למשל לעניינינו נגיד שהספרס החתימו מישהו באותם 10.5 מיליון, הם מקבלים עוד אפשרות נוספת לחריגה, ויכולים להציע לשחקן חוזה על סך 2.6 מיליון דולר נוספים – לשנתיים אם אינני טועה (שוב, סתם מתעצל כרגע לבדוק).

        זה אולי לא נשמע הרבה, אבל אם אתה מתמודד על שחקן מול קבוצה שיכולה להציע לו רק משכורת מינימום למשל, זה כבר יתרון לא מבוטל.

        אז זו דרך נוספת לעבור את תקרת המשכורות.

        3. שחקנים חופשיים "רגילים" (כלומר לא מוגבלים).

        זה מאד דומה למה שהסברתי לגבי שחקנים חופשיים "מוגבלים" מבחינת החישוב, אבל קצת שונה –

        גם לשחקנים האלה יש "סכום" מסויים בדומה לאותה qualifying offer ש"תמורתו" (כלומר תמורת זה שהוא תופס לקבוצה מקום בחישוב תקרת השכר), אותה קבוצה יכולה להציע להם חוזה הרבה יותר גבוה, אז האפשרות לעבור גם כאן בסופו של דבר את תקרת המשכורות אמורה להיות ברורה, ובעצם זהה למצב עם שחקנים חופשיים "מוגבלים" (סעיף 2…).

        הסכום במקרה הזה נקבע על פי המשכורת הקודמת של השחקן.

        רק שבמקרה הזה אין להם ערובה שהם יצליחו לשמור על השחקן, כי הוא רשאי לעזוב לאן שירצה גם תמורת הצעה זהה או אפילו יותר נמוכה שיקבל מקבוצה אחרת, אז כדאי מאד שהם יהיו בטוחים בזה שהוא ירצה להישאר לפני שהם מחתימים שחקנים אחרים ב"שאר" המקום בתקרה שעומד לרשותם.

        לצורך העניין והדוגמא –

        יכול להיות מצב תיאורטי שבו דאלאס בוחרת לשמור על הזכויות לאו ג'יי מאיו שוודאי יממש את האופציה שלו להפוך לשחקן חופשי הקיץ.

        זה "יעלה " לה ב 5.5 מיליון מקום בתקרת השכר.

        ואם ניקח מצב תיאורטי (שוב, סתם מתעצל לבדוק) – שבו לדאלאס יש 14 מיליון דולר מקום בתקרת השכר, אז מהלך כזה שלהם עם מאיו בעצם משאיר להם רק 8.5 מיליון להציע לשחקן אחר, לפני שהם מחתימים את מאיו על חוזה יותר גדול.

        ההבדל בין 8.5 ל 14 יכול להיות גם ההבדל בין ג'יי ג'יי היקסון לאל ג'פרסון…

        אז יכול להיות שדאלאס מחליטה שמבחינתה –
        "היקסון + מאיו > ג'פרסון"

        אבל אחרי שהם מחתימים את היקסון, מאיו מחליט מכל סיבה שהיא – כספית, מקצועית, אישית – לקבל הצעה של קבוצה אחרת, ודאלאס בעצם נשארים עם עוד 5.5 מיליון מתחת לתקרת השכר, אבל מאבדים את האפשרות לנצל את כל ה 14 מיליון בצורה אחרת – כפי שאולי היו בוחרים לעשות אם היו יודעים שמאיו עוזב.

        אז פה יש סיכון מסויים שקבוצות חייבות להתייחס אליו.

        * אבל יש יתרון נוסף לשמירה על הזכויות – וזה היכולת לעשות sign and trade לאותו שחקן חופשי, ועל ידי כך לעבור את תקרת השכר (וכמובן להשיג שחקנים שהקבוצה רוצה והם לא חופשיים).

        למשל, אם נשתמש באותה דוגמא –

        אחרי שדאלאס מחתימים את היקסון ומנצלים את כל המקום בתקרה, הם עושים sign and trade למאיו שבו הוא יקבל הרבה יותר כסף מאותם 5.5 מיליון שבעזרתם הם שמרו על הזכויות שלו – נגיד 8 מיליון – ואז דאלאס מקבלים תמורתו שחקן או שחקנים יותר יקרים – מה שמוביל אותי לסעיף הבא:

        4. טריידים כמובן – יש כל מיני הגבלות על העניין, אבל בגדול, לקבוצה מותר לקבל בטרייד יותר משכורות משהיא מעבירה לקבוצה אחרת.

        האחוזים משתנים לפי כל מיני חוקים שאין לי ממש כח לפרט כרגע, אבל בגדול אפילו במקרה הכי מוגבל ומינימלי – לקבוצה מותר לקבל בטרייד משכורת/ות בסכום שעולה ב 25% על סכום המשכורות שהיא מעבירה (וזה כאמור במקרה המינימלי…),
        ככה שברור שגם זו דרך קלה וטבעית לסך המשכורות לעבור את תקרת השכר, או להמשיך ולטפס גם אם הקבוצה כבר נמצאת מעבר לתקרת השכר, או אפילו מעבר לתקרת המס…

        מצטער אם זה יצא ארוך ומבולגן, מקווה שהצלחתי להסביר בצורה יחסית ברורה ושזה ענה למה שרצית לדעת – או לפחות לחלק גדול ?…

  4. ***
    תיקונים –

    * כשכתבתי (סעיף 2) – התכוונתי כמובן ל (סעיף 1 ) שעוסק בשחקנים חופשיים מוגבלים.

    * אמרי שהסכום ששחקנים חופשיים תופסים בתקרת השכר נקבע על פי המשכורת הקודמת שלהם וזה נכון, אבל זה לא אומר שהסכום הזה הוא *זהה* למשכורת שלהם –

    למשל או ג'יי מאיו שנתתי אותו כדוגמא, הרוויח העונה 4 מיליון, אבל הסכום שיעלה לדאלאס כדי לשמור על הזכויות שלו הוא כאמור 5.5 מיליון…

    יש איזו נוסחה לחישוב הסכום הזה, אבל לא ממש שווה להיכנס אליה כרגע לדעתי.

  5. תודה רבה דדי!
    אני פשוט מכין כתבה עם כל מיני טריידים שבא לי שיקרו באוף-סיזון ואני רוצה לוודא שהם באמת הגיוניים מבחינת תקרת שכר וכל החוקים, אז עזרת לי מאוד.

  6. נתן גולד אני בשוק! ג'ינובילי מבחינתי הוא פרה קדושה ואסור לגעת בו.
    אין לי ספק שהוא יחתום על חוזה חדש ואין לי צל של ספק שהוא לא יזיק.
    בספרס כמובן. הוא פייטר גדול מידי ולמעשה אין לו סיבה לפרוש. הגיל כמובן עושה את שלו אבל למיטב ידיעתי אין לו פציעות כרוניות שמונעות ממנו לשחק.
    תזכור שגם לדאנקן הייתה ירידה והפלא ופלא, הוא נתן עונה גדולה. אם דאנקן יכול גם מאנו יכול והוא גם יעשה את זה. אני מקווה מאוד שיהפוך לרכז מחליף, ישחק פחות דקות ויתרכז יותר בשלשות חופשיות. אחרי הכל, הוא צלף אדיר. לדעתי מאנו יסיק מסקנות מהשנה ויעשה התאמות כי הוא רעב, כמו כל הקבוצה, לעוד אליפות. אני חושב גם שהספרס היו עוברים השנה את אוקלהומה עם ווסטברוק. אינשאללה כולם יהיו בריאים ויעשו זאת בשנה הבאה. לא מבין למה מדברים בכלל על פרישה שלו, האם הוא רמז משהו כזה? אין סיכוי שיפרוש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט