הגרלת הנבחרת ליורו 2020 – אולי הפעם? אדר בר דוד

הגרלת הנבחרת ליורו 2020 – אולי הפעם? אדר בר דוד

אתחיל בזה שמי שרוצה הרחבה הכוללת מפגשי עבר וניתוח עומק של היריבות מוזמן להיכנס לדיומא של אתמול ולקרוא את התגובה של אהרון שדה.

ב-24 שעות האחרונות שמעתי לא מעט פרשנויות וניתוחים לגבי "הבית הישראלי". בגדול, זה מתחלק לכאלה שחוגגים ואומרים שקיבלנו הגרלה חלומית ובתמונת מראה את אלו שמבקרים אותם על זה שברמתה של נבחרת ישראל אין הגרלות קלות, היריבות מהדרגים הראשונים עדיפות עלינו בצורה משמעותית והנבחרות מהדרגים הנמוכים טובות לא פחות מאיתנו, וזה בלשון המעטה. לרוב, הם ממשיכים בזה שאין לנו סיכוי, אנחנו לוזרים, תמיד נמצא את הדרך לפשל וצריך לוותר על הקמפיין ולבנות נבחרת לשנים הבאות.

כמו כל דבר בחיים, גם הגרלת הנבחרת היא דבר יחסי. אם האלטרנטיבות הן לקבל בדרג הראשון את צרפת, ספרד, אנגליה או בלגיה אז כן – לקבל את פולין זה נהדר, גם אם פולין טובה מאיתנו. לפי אותה הבנה – גם אם אוסטריה נבחרת עדיפה על ישראל – האופציה החלופית היתה לקבל את גרמניה ואז היה אפשר להגיד שלום ולהכין נבחרת למוקדמות מונדיאל 2022. רוב הנבחרות בדרג ב' טובות מאוסטריה אבל בעיניי הפערים די מינוריים והאוסטרים בשנים האחרונות עשו קפיצת מדרגה ואינם נופלים בצורה משמעותית מצ'כיה, בוסניה או אוקראינה. ויילס, שבדיה ודנמרק מחזיקות בכוכבים מהטופ העולמי ושתי הסקנדינביות עולות באופן די קבוע לטורנירים גדולים, מה עוד שבאופן מסורתי אנחנו מתקשים מול סגנון המשחק הפיזי והאגרסיבי שלהן ולכן זה כן יריבה עדיפה מבחינתנו. גם הליגה האוסטרית השתפרה ב-5-6 שנים האחרונות ואפשר לראות כיצד הן מצליחות באופן קבוע בליגה האירופית כאינדיקציה מצוינת לכך. רוב הקבוצות לא עמוסות בזרים ומתבססות על השחקן המקומי, מה שתורם לשיפור העקבי של הנבחרת.

בעקבות התוצאות הסבירות בליגת האומות ועם קצת מזל נשארנו בדרג השלישי אבל דירוג פיפ"א, על אף הביקורת המוצדקת עליו, מוכיח  שאין לנו שום סיבה לחשוב שאנחנו טובים מסלובניה וגם לא ממקדוניה. שני המשחקים מול המקדונים במוקדמות המונדיאל הוכיחו שהם לא נופלים מאיתנו, לדעתי אף טובים יותר. במשחק החוץ הצלחנו עם המון מזל לגנוב ניצחון כשדודו גורש עוצר פנדל בתוספת הזמן שהעניק לנו 3 נקודות. בסמי עופר (אבי רן בשביל ידידי המגדלור) הם ניצחו אותנו בקלות יחסית.

בעידן הגלובאלי של שני העשורים האחרונים אין כמעט נבחרות ללא כוכבים ברמה עולמית שמשחקים באופן קבוע בקבוצות הטובות ביבשת. בזמן שהכוכבים הגדולים שלנו משחקים באוסטריה, סין, יוון ובליגת המשנה של אנגליה והשאר בליגת העל הבינונית, מבט חטוף על סגלי הנבחרות בדרג השלישי והרביעי מראה כי לרובן הגדול יש שחקנים ברמה הגבוהה ביבשת. לא רק לבאנדובסקי, מיליק ופיוטאק בפולין, אלאבה באוסטריה ואובלאק הנפלא בסלובניה – גם מלנקו סאביץ הנפלא ודושאן טאדיץ' מסרביה, סטפן סאביץ בלם הרכב באתלטיקו מדריד וסטפן יובטיץ' שחקני נבחרת מונטנגרו, הנבחרות מהאי הבריטי עמוסות השחקנים מהפרמייר ליג ונבחרות שבנויות על שחקנים מליגות טובות בהרבה משלנו כמו יוון וטורקיה (בנוסף להקאן צלאנולו ממילאן ואונדר מרומא הטורקים ומנולאס ומטרוגלו היוונים שמככבים מחוץ לארצם). המשיק, מחטריאן ועוד רבים אחרים משחקים בליגות הגדולות. ולנו, כאמור, יש חלוץ באוסטריה, אחד בסין ועוד אחד שלא היה מספיק טוב לפרמייר ליג.

ואחרי כל זה, אני סבור שקיבלנו הגרלה מצוינת. למרות חוסר ההצלחה, שלא לומר כשלונות, לאורך השנים, אנחנו צריכים להמשיך ולכוון להעפיל לטורנירים הגדולים. אנחנו לא מלטה או גיברלטר שצריכות לשאוף ליריבות אטרקטיביות אלא תמיד לקוות להגרלות הקלות ביותר האפשריות שתשארנה לנו את סיכויי ההעפלה הגבוהים ביותר.

אז נכון, רוב הסיכויים שהתשובה לשאלה בכותרת תהיה לא, אולי בפעם הבאה, אבל אני מעריך את סיכויי ההעפלה בכ-20-25% ובשביל נבחרת שלא העפילה 50 שנה לטורניר גדול זה סיכוי שאני מוכן לקבל בכל הזדמנות. ברור שהיה עדיף לקבל נבחרות חלשות יותר מדרגים ד' ו-ה' אבל אם זה המחיר כדי להימנע מהאימפריות שבדרגים א ו-ב' אני לוקח ללא היסוס. אחרי ספרד ואיטליה בקמפיין הקודם, זו בוודאי הגרלה נוחה בהרבה. אין ספק שיש סיכוי לא מבוטל שנסיים במקום הרביעי וחמישי אבל מבחינתי זה לגמרי שווה בשביל הסיכוי הריאלי להעפיל משני המקומות הראשונים.

כאמור, אין לנו כוכבים גדולים אבל ראינו בעבר איך נבחרות קטנות מצליחות להוציא מעצמן יותר ממה ששווים השחקנים כאינדיבידואלים מול אחרות עמוסות כוכבים שנכשלות. איסלנד היתה במונדיאל האחרון כשהולנד ואיטליה נשארו בבית. מומנטום, נבחרת מאוחדת, שחקנים שמגיעים בכושר טוב והרבה מזל. אלה המרכיבים שיכולים להביא אותנו להשיג את המטרה.

אה, וזה עוד לפני שדיברנו על הפלייאוף מליגת האומות. זה לפוסט עתידי.

אל אל ישראל.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. ההגרלה הזו רעה לכדורגל הישראלי. אם היינו מקבלים איזה ספרד וגרמניה, היינו מבינים שאין סיכוי ומתפנים לייצר שיטה, לתת לצעירים לקחת את המושכות ולהתכונן לעתיד. עם ההגרלה הנוכחית התחיל פסטיבל הזחיחות הרגיל, שיוביל לניסיון נואש להצליח כבר עכשיו, על חשבון בנייה נכונה, ויסתיים בעוד מפח נפש. מקווה שאולי אולי הצוות הזר יאפשר להתעלם מתקשרת הספורט הפאתטית פה, והעסקנים בכל מקום – רק ככה יקרה פה משהו טוב.

  2. הכל טוב ויפה אבל עצוב שהתרגלנו להפסיד…יש הרגשה שבבית עם מלטה סן מרינו ליכטנשטיין אנדורה וגיברלטר ו5 עולות נפסיד אם נגיע למשחק קובע …

  3. טוב טוב תירגעו…
    זאת הגרלה טובה לנבחרת.
    האם נעבור אותה? זאת כבר תשובה אחרת ורוב הסיכויים שלא.
    אבל עדיין זאת הגרלה טובה
    כמו שאנחנו נתקשה מול סלובניה ומקדוניה כך גם אוסטריה ופולין

  4. כמה דברים
    1. תודה על הקישור
    2. מסכים איתך בענק .
    3. עדיין לנבחרת שלא הייתה 50 שנה בטורניר גדול זו הגרלה מצוינת .
    4 למרות הסעיף הקודם צריך לזכור שהנבחרת שלנו שהגיעה מדרג 3 של ליגת האומות מדורגת בדירוג פיפא רק במקום ה5 בבית .
    ישראל 90 לעומת סלובניה 60 ומקדוניה 68
    5. כך שבהחלט ראלי שנסיים במקום 5 אבל הסיכוי למקום 1 – 2 קיים בניגוד להגרלות אחרות .
    6. לא מבין מי שאומר שמדובר בהגרלה רעה .
    א. הטיעון של בניית נבחרת לא מחזיק מים ישראל לדאבוננו בנתה כבר כמה נבחרות הקמפיינים הקודמים כשהחליפה הרכבים כמו גרביים .
    ב.כמה אפשר לבנות על העתיד ? 50 שנה לא היינו בטורניר גדול .
    ג. רק בקמפיין הקודם הבנו שהעלייה לא קיימת שקיבלנו את ספרד ואיטליה ומה יצא לנו מזה ?

    7. פולין ואוסטריה הגם שטובות מאיתנו הם לא נבחרות מהדרג הראשון .
    למי שיקרא את תגובתי עם הקישור של אדר יראה למשל שבדקתי פרמטר של נבחרות שעשו לפחות חצי גמר בטורניר גדול יורו או מונדיאל מ 86.
    הבית היחידי שבו אין לפחות נבחרת בודדת שעשתה זאת זה הבית שלנו כך שלא מדובר בקוטלות קנים .
    8. גם העובדה שפותחים עם שני משחקי בית מול סלובניה ואוסטריה יכולה לסייע אם ננצל את הבית נגיע במומנטום של ממש .
    9. גם ההיכרות של הצוות המקצועי עם אוסטריה נותנת יתרון קטן .

    10. אחד הדברים שהיו לדעת הנבחרת שלנו בטורנירים האחרונים היה כאמור עודף הרכבים אבל יש בכך גם בשורה טובה והיא שיחסית יש כאן עומק (יחסית כמובן זאת אומרת אין תפקיד שבו אנו תלויים בשחקן אחד) ובטורניר צפוף שכזה עם פרק זמן קצר מהרגיל יכול לשחק לטובתנו .
    11. גם העובדה שאין בשר תותחים ביריבות מביא למצב שבו הנבחרת תשחק 10 משחקים תחרותיים שזה טוב ויעמיד באתגר את כולם כולל בעיקר את הצוות המקצועי .

    12. גם הסיכוי לפליאוף כאמור גבוה ככה שלאחר כל העומס עשויה להיות לנבחרת הזדמנות שנייה .

    13. ולמרות הכל בשורה התחתונה צריך לזכור אנו לחלוטין לא פיבוריטים הנבחרת שלנו לא פספסה כל הזדמנות לאכזב את כולנו ולתסכל את כולם .
    צריך גם לזכור שהבית המאזן עשוי להפיל אותנו גם מהפליאןף זה יקרה אם נבחרת מפתיעה שלא אנחנו תעלה מהבית וכך היא גם תפגע בנו מאד גם עם הסיכוי לפליאוף .
    בהחלט ייתכן למשל תסריט שבו המשחק האחרון במקדוניה יהיה בעל משמעות כפולה
    והיא שנניח בניצחון ואנו ביורו לעומת זאת הפסד דווקא לנבחרת דרג 5 תפיל אותנו מהפליאןף.

  5. אחלה ניתוח אדר. מסכים בגדול.
    דבר אחד שאף פעם לא הבנתי זה עניין העדפת הנבחרות האטרקטיביות שמגיעות לכאן. שהאנשים יילכו לסרט או להצגה בתיאטרון במקום.

  6. תודה רבה על הפוסט
    תמיד טוב וכדאי להאמין
    זה בית מאוד מאוזן שכל נבחרת יכולה לסיים 2-6
    אני צופה בית צפוף מאןד
    צריך לשאוף לקחת 12 נקודות בבית ועוד 7 בחוץ זה יהיה המקסימום שאפשר להוציא מבית כזה

  7. תודה אדר.
    מסכים חלקית.
    אני חושב שהיה עדיף לנו לקבל נבחרת כמה שיותר חזקה מדרג 1 שתנקה את השולחן.
    לצמצם ככל האפשר את משחקי ההכרעה.
    זולת קמפיין גרנט השני, יוצא הדופן, הצליח לנו יותר כשהיינו צריכים להתמודד עם עוד נבחרת אחת או שתיים. וגם אז היינו צריכים פעם את העזרה של קפריסין ופעם שנמני יישאר בחומה.
    לגבי מי שהיה מעדיף הגרלה קשה כי זה היה גורם לבניה – שני דברים:
    1. העבר מוכיח שלא באמת עושים זאת (ע"ע ספרד ואיטליה בקמפיין הקודם).
    2. מרבית הסיכויים שישראל תשתתף פיינלפור ליגת האומות. הואיל ולא ברור שבמונדיאל/אירו הבא עדיין יהיה ניתן להעפיל מליגת האומות, קשה לי לראות איך רוטנשטיינר ילך לבניה.

    1. מודה שפחות התחברתי לתיאוריה על עדיפות לדרג ראשון חזק יותר. זה שקיבלנו את אוסטריה החלשה בשנות ה-90 בזמן שלנו היתה נבחרת באמת טובה עוד לא אומר שבגלל זה עדיף לנו "להתמקד" במאבק על המקום השני. לפי התיאוריה שלך הפסדנו בבית לאלבניה ומקדוניה בגלל שווילס היתה נבחרת ללשה יחסית לדרג הראשון (או שזאת בכלל היתה בוסניה?). עשינו קמפיין נוראי, נראה לי מופרך לומר שאם במקום ווילס או בוסניה היינו מקבלים את גרמניה, התוצאות מול אלבניה ומקדוניה היו נראות אחרת.

      1. זה באמת מופרך, ולכן מעולם לא ראיתי מישהו שטען דבר כזה.
        מה שלא מופרך הוא שהסיכוי שאוסטריה תיקח נקודות מפולין הרבה יותר גבוה מאשר שישראל תיקח ממנה בעוד שאם למשל היה מדובר בצרפת רוב רובם של הסיכויים שאף אחת משתי הנבחרות לא היתה מוציאה מהן נקודות, ואז הדברים מצטמצמים ואולי אתה פוגש את אוסטריה ביום רע, עם פצועים כשהטיסה שלהם התעכבה ולירן חולצה אפורה + הדר סגל גררו אותם ל-26,422 תמונות משותפות.
        האם זה אומר שבוודאות נעלה? ברור שלא. האם זה אומר שרוב הסיכויים שנעלה? ברור שלא. האם זה מגדיל את הסיכוי שלנו? לדעתי כן.

  8. שמישהו יזכיר לי מה השתנה בכדורגל הישראלי, והפעם כן יהיה לנו סיכוי לעלות?
    וגם אם כל הכוכבים (בשמים) יסתדרו נכון, ובעזרת מזל רב נצליח לעלות, זה אומר שהכדורגל בישראל השתפר?
    המטרה צריכה להיות שיפור עקבי, וצמצום הפערים מהכדורגל העולמי, ורק אז נוכל בכלל להתווכח אם ההגרלה טובה או לא טובה.
    וכמו שאלון רשם בתגובה הראשונה, מקום שלישי יהיה הישג.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט