קרוסלה של מאמנים / מנחם לס

 

בגלל שזה קרה ממש לפני הוויקאנד, פיטוריו של ג'ורג' קרל מהדנבר נאגטס זוכה רק הבוקר לכתבות בכל העתונים והאתרים. כל עתונאי ה-NBA המפורסמים ביותר – כולל יובל עוז שלנו – מדסקסים את פיטוריו של אחד המאמנים המוערכים ביותר בליגה, והעובדה שהבוקר ישנם 11 מקומות עבודה למאמנים ראשיים, והמספר הזה עלול לגדול בשניים-שלושה.

מוזר שאריק ספואלסטרה הצעיר הוא אחד משלושת המאמנים עם הוותק הארוך ביותר באותה קבוצה. מי היה מאמין?

מזמן כתבתי שכשמאמן NBA חותם חוזה עבודה, הוא גם חותם חוזה פחטורין. רק את התאריך צריכים להוסיף. יריבו – הפלח קוצר החיטה מסאן אנטוניו – הוא המאמן הוותיק ביותר באותה קבוצה. האם לעובדה ששניהם בגמר ישנו קשר לחסינותם ולוותק שלהם באותה קבוצה הפועלת כבר שנים ע"פ אותה שיטה פחות או יותר מבלי ליפות ולגוון יותר מדי את האגרטל?

מאז שהעונה הסתיימה נישבר שיא ליגה של 11 חילופי מאמנים. הפיטורין של ג'ורג' קרל – המאמן הששי בכל הזמנים במספר נצחונות היא הצביטה הכואבת ביותר בתחת של מצב העניינים בעולם המאמנים. ובאיזו עונה זה קרה? בעונה בה הוא ניהל את קבוצתו לשיא קלובי של 57 נצחונות, אבל ליקט מרורים בסיבוב הראשון נגד גולדן סטייט. העובדה שגלינרי, הקלע מס' 1 שלו ואחד השחקנים החשובים בקבוצה, היה פצוע לא הורידה ולא העלתה דבר בהחלטה לפיטוריו. הוא היה הקרבן החמישי בין המאמנים שהביאו את קבוצתם לפלייאוף לקבל בעיטה בתחת, ולהצטרף ל-7.2% המובטלים בארה"ב, כשאני מחכה כל רגע לפיטורי הששי, ליונל הולינס מהגריזליס.

דווקא ספואלסטרה הצעיר הנמצא עם ההיט 5 שנים רצופות, מאז 2008 – מספיק זמן להופכו למאמן עם הוותק השלישי מכולם באותה קבוצה – הגיב על המצב כשאמר שהציפיות מבעלי הקבוצות והמנכ"לים הן לעתים לא ריאליסטיות. "עליך להתמודד עם החיילים שיש לך. בהרבה מקרים דווקא המנכ"לים מפשלים בחירות דראפט וטריידים לא מוצלחים, ומי משלם את המחיר? המאמן. על כל 7.6 מאמנים שפוטרו בשנים האחרונות, פוטר מנכ"ל אחד. למה? כי המנכ"ל הוא-הוא שמפטר. כדי לפטר אותו בעל הקבוצה צריך להתערב, ולעתים נשיא הקבוצה, אך בהרבה מקרים הנשיא והמנכ"ל הם אותו אדם".

מה אומר ומה אוסיף? על כל אחד מ-11 הפיטורים הייתי יכול לכתוב תיזה שלמה המצדיקה, או שוללת, את ההגיון בפיטורין. לפעמים זה לא יותר מהחלפת בעלות (כפי שקרה בסקרמנטו קינגס) כשבעלים חדשים רוצים להתחיל עם לוח נקי. הקרבן במקרה של סקרמנטו? קית' סמארט שעשה עבודה טובה ושחקניו אהבו אותו. באטלנטה, בפיניקס, ובנאגטס שינויים ב-FRONT OFFICE גרמו לפיטורי המאמנים. ומה קורה איתם? הם עושים עלייה והופכים למאמני חולון? מה פתאום! לפתע הם טובים מספיק עבור קבוצה אחרת בליגה. לא הרבה יותר ממשנה מקום משנה מזל.

הנה הרשימה המלאה של הנזרקים:

*אטלנטה האוקס: לארי דרו

*ברוקלין נטס: פי ג'יי קרליסימו

*שרלוט בובקאטס: מייק דונלאפ

*קליבלנד קאבס: ביירון סקוט

*דנבר נאגטס: ג'ורג' קרל

*דטרויט פיסטונס: לורנס פרנק

*קליפרס: וויני דל נגרו

*מילווקי באקס: ג'ים בוילן

*פילדלפיה 76: דאג קולינס

*פיניקס סאנס: לינדסי האנטר

*סקרמנטו קינגס: קית' סמארט

שלוש קבוצות פיטרו את מאמניהן במהלך העונה והן סיימו את העונה עם "מאמנים זמניים" (הסאנס, הנטס, והבאקס) שהוחתמו רק עד לסיום העונה והן ללא מאמנים היום.

למעשה המספר (11 שינויים) הוא לא יוצא דופן: ב-20 השנים האחרונות ממוצע חילופי המאמנים בעונה היה 6.5. בעונה שעברה היו רק 3 חילופי מאמנים. אז אם תצרף את ה-3 ל-11 ותחלק בשניים, הממוצע לשנתיים האחרונות הוא כמעט התהליך הקבוע. אחת הסיבות העיקריות לפיטורי המאמנים במספר גדול במיוחד העונה הוא חוזה ה-COLLECTIVE BARGAINING החדש, והשינויים בסף המשכורות וה-LUXURY TAX. המצב החדש מעלה את חשיבות פיתוח השחקנים שיש לך יותר מאי-פעם. מאמנים לא יכולים יותר לדרוש מהמנכ"ל להחליף שחקן זה או אחר, בשחקן מקבוצה אחרת שהם מעדיפים. במצב החדש על המאמנים ועוזריהם לקחת את הסחורה שיש להם ולעבוד איתה. לפתח שחקנים בינוניים ולהפכם לכוכבים. הפלח נראה לי כאחד העושה זאת טוב יותר מכל מאמן אחר בליגה, אבל לפני שכל החקלאים באתר יתחילו לרקוד 'הורה', עלי להזכירם שאת רוב העבודה בספארס עושה צוות עוזרי המאמנים המצויין שיש לפלח. ככה זה: מי ראש הקולחוז הטוב מכולם? זה שמביא את המכסיקנים והאל-סלבדורים הטובים ביותר לגדל את התירס שלו. אז הפלח הוא גדול בבחירת עוזרי המאמנים שלו, ואולי אפילו היתה לו יד בדבר התפתחותם לעוזרי מאמנים מצויינים.

במיאמי למשל אין את הבעייה הזאת כי כל השחקנים מלבד נוריס קול הם וותיקים שעליך לחיות איתם. מה יקרה כשפתאום דוויין, בוש, בטייה, מילר, אלן, ואולי אפילו לברון יעזבו – איש לא יודע. האם הפיליפיני טוב מספיק לקחת צעירים מהדראפט ולהפכם להיות דני גרין או קאווי לנארד? נחיה ונראה. דייה לצרה בשעתה (אחרי 3 או 4 אליפויות רצופות, הרשו לי להוסיף).

מאמני ההווה חייבים להתחרות פתאום אחד בשני לא רק בעניין נצחונות והפסדים אלא גם  בדראפט שלפתע הפך לחשוב ביותר מאז ומתמיד; בפרי אג'נט כשאין אפשרות לטעות או שהיא תחסל אותך, והכי חשוב לדעת לפתח את הטלנט שיש לך ולעצבו לפי שיטת המשחק שלך ולפי הפילוסופיה שלך.

קרה עוד דבר מוזר כשכמה מטובי המאמנים מהעבר החליטו שדי, נימאס להם. הנה כמה שמות של מאמנים טובים עד מצויינים שמשחקים גולף בעת העונה: 

*פיל ג'קסון

*ג'רי סלואן

*ג'ף ואן גנדי

*פליפ סאונדרס

*סטן ואן גנדי

*דאג קולינס

*מייק דנליבי

*בוב היל

*מייק פרטלו

כשאתה מוציא שמות כאלה מסל המאמנים, אתה ניכנס לתקופה של חוסר יציבות וזה בדיוק מה שקורה.

צ'אק דיילי, אחד המאמנים שהערצתי יותר מכל האחרים, נהג לומר: "זוהי ליגה דינמית. ליגה של שינויים. זה כמו בבייסבול. בעלי הקבוצות והמנכ"לים אוהבים שינויים. לא שהם חושבים לרגע שהמאמן הבא הוא טוב מהקודם, אבל הם חושבים יותר מכל שאולי הוא מביא איתו את אלילת המזל". אני לא יכול לחשוב על מקרה יותר מתאים לכל מה שאמר דיילי מג'רי סלואן. אין מאמנים טובים ממנו בליגה, אבל משך כל שנותיו ביוטה הוא לא הביא אליפות. הוא פוטר עם תקווה שעם המאמן הבא ישתנה המזל. לא פחות ולא יותר.

אז מה עם מאמנים אירופאים, תשאלו. מאמן אירופאי ייכשל כאן על הסף. הוא ירצה להתחיל לאמן מסירה בשתי ידיים. הוא לא מכיר את המנטליות של השחורים המיליונרים. באירופה כשיש לו שניים, שלושה שחורים, הם בד"כ סותמים את הפה כי אין מספיק ברת'רס ליצור גוף מתנגד, או עומד על שלו. כאן המצב שונה לחלוטין: אתה לא מאמן יסודות. כל מה שעליך לעשות זה להסתדר פסיכולוגית עם שחקנים עשירים ממך, סלבריטיס גדולים, ולדעת עם מי לשחק וכיצד לערוך רוטציה שתספק את כולם. ואז אתה עושה ADAPTATIONS ממשחק למשחק. כל קבוצות ה-NBA משחקות פחות או יותר אותו דבר. מה שמאמן צריך זאת כריזמה, יד חזקה, ולרכוש את אהדת השחקנים. מאמן רוסי או קרואטי עם האנגלית הדפוקה שלו במבטא זר הוא לא הפתרון. במכללות הקטנות ובתיכונים ישנם מאות – אם לא אלפי מאמנים – עם הידע של פיני גרשון ודייויד בלאט, ובמכללות הגדולות שם נמצאים טובי המאמנים, הם לא מוכנים לאמן בקרוסלה של מאמני ה-NBA. עדיף להם בדוק, בבאטלר, וב-VCI.

עתה באים מאמנים חדשים שבעוד עונה או שתיים יהיו הפרנק ווגלים, האריק ספואלסטרים, והטים ת'יבודואים של הליגה: סטיב קליפורד בשרלוט, מייק בודנהולצר (האחראי לפיתוח הצעירים בספארס) בהאוקס, ג'ף הורנסאק בסאנס, ומייקל מלון בקינגס.

פיל ג'קסון אמר כשהחליט להתפטר: "עשיתי זאת מספיק זמן. הגיע הזמן לעבור לדבר חדש בחיים ולתת לצעירים לתפוש את מקומי ומקום מאמנים וותיקים אחרים. זוהי ליגה של אנשים צעירים ומאמנים המגיעים לגיל מסויים חייבים להבין זאת".

אמן.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 21 תגובות

      1. הוא רוצה, יש לו את ההסטוריה איתם כדי לתת לו סיכוי, אבל לראות אותו כמועמד המוביל לקבוצה עם תקציב אינסופי ושאיפות עצומות לצמרת מבלי שאימן אפילו יום אחד קודם ?
        קשה לי להאמין.

  1. מנחם לס מתאים להיות מאמן בליגה, אולי בגלל הגיל הייתי ממנה אותו ליועץ בכיר.
    חוץ מזה הוא גבר מדליק, לא כמו טים או טוני , אבל בכל זאת אחלה שבאחלה.
    במחשבה שניה גם פופ או הפאלח הוא גבר אש.
    מהמגיבים באתר אין אף אחד שעושה לי את זה. כולם סוג של מומי עם רבע חציל.

  2. הפיטורין של קרל מוצדקים
    דנבר לא הצליחה להתרומם בפליי אוף בשנים האחרונות
    פיני גרשון לא מתאים לnba , שלא ינאם את נאום המוקה ויקבל גנג באנג כזה שלא ידע להבדיל בין שוקו למוקו
    בלאט מסתדר מצויין עם אמריקאים ויש לו סיכוי להפתיע אם יקבל הזדמנות. בלאט אמריקאי לכל דבר.
    גרנט היל וג׳יסון קיד פוטנציאל טוב למאמנים עתידיים
    מה הסיפור עם נייט מקמילן למה הוא יושב בבית ?
    למה לא בועטים בדאנטוני הפושע שחירב את הלייקרס

  3. הפטורין של קארל הזויים .אף מאמן לא יביא להם 57 ניצחונות בעונה.
    גרשון ובלאט וכן אובראדוביץ יכולים ללמד כדורסל את רוב מאמני הנ.ב.א
    הבעיה שבארה"ב לא סופרים את המאמן האירופאי כמו שבעבר לא ספרו את השחקן האירופאי . היום סופרים גם סופרים את השחקן האירופאי. כי ראינו מה הביאו האחים גאסול ,נוביצקי ,ופארקר .
    ומחר יספרו את המאמן האירופאי.
    לדעתי אובראדוביץ עולה על כל המאמנים בנ.ב.א או לפחות על כולם למעט הפלח.

    1. הוא פשוט לא מתאים
      גרשון ליצן ביחס למאמן ב NBA , ותמיד יזכירו לו את נאום המוקה
      אוברדוביץ מלך ביד רמה באירופה , כדורסל שמנוגד לשיטתו ותפיסתו.
      אליפות אירופה שנערכה בבלגרד שאימן סרבים יוצאי NBA נכשל כשלון חרוץ.
      תן לו את הספרס והוא מגרד את הפליי אוף מלמטה.

      אוברדוביץ עולה על מאמני ה NBA בהבנה ובניהול המשחק , אבל לא בהתאמה לכדורסל שמשוחק ב ארה"ב

      אין קשר בין השחקן האירופאי למאמן האירופי , אגב כל השחקנים שציינת הגיעו לחליגה בגיל צעיר מאוד.

  4. שוב אני אומר- מאירופה רק בלאט יכול להתאים אבל חייב להתחיל מעוזר מאמן, אין בזה פחיתות כבוד ובטח שלא נסיגה כלכלית לעבוד תחת אגדות כמו קווין מקהייל. בלאט ליוסטון נו כבר ומהר!

      1. אטלנטה היא הקבוצה היחידה שיכולה לקחת את הווארד ופול ביחד בלי לחרוג בטירוף מהתקרה. הלוואי וזה יקרה, מגיע לאטלנטה קבוצה יותר מבינונית ואסור שהווארד יגיע ליוסטון

        1. אטלנטב לא יכולה להחתים גם את פול וגפ את הווארד על חוזי מקסימום בלי לעשות טרייד על לו וויליאמס או על אל הורפורד, או מבלי שהווארד ופול יוותרו על כסף.

  5. הולינס וממפיס נפרדים – סופית, גם אם צפוי.

    בוא נגיד שאני לא דואג לו.
    כבר אמרתי שלדעתי הוא נוחת בנטס. אולי אפילו בקליפרס.

  6. לא מצליח להבין קבוצות כמו ממפיס ודנבר .
    במקום להציע למאמן חוזה גדול הם זורקים אותו.
    למה מה הם חושבים שיקרה להם עם מאמן אחר ?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט