פלייאוף 2013-טייק 27: על דנבר ומעמד המאמן / יובל עוז

פלייאוף 2013-טייק 27: על דנבר ומעמד המאמן

בואו נגיד את זה ככה. אם היית בכותרות ב-NBA בשבוע האחרון ואתה לא משחק במיאמי היט/סן אנטוניו ספרס/לא קוראים לך ג'ייסון קיד/גראנט היל, עשית משהו לא בסדר. דנבר נאגטס היו השבוע בכותרות. הם התחילו את האוף-סיזון שלהם בקול ענות חלושה עם הקמצנות שהבריחה את מאסאי יוג'ירי, הג'נרל מנג'ר של העונה, עד לקנדה, והוסיפו חטא על פשע כששחררו את מי שהוכתר כמאמן העונה רק לפני חודש, ג'ורג' קארל, במהלך המפתיע של האוף-סיזון עד כה.

אם אנחנו מתעלמים מאנקדוטות משעשעות כמו קללת מאמן העונה ומסתכלים על המהלכים הללו של הנהלת דנבר במשקפיים אובייקטיביות, המהלכים הללו מטרידים. הם מטרידים גם ברמת הקבוצה, והם מטרידים במיוחד ברמת הליגה, ובכל מה שקשור למעמד המאמן שמתדרדר יותר מהר מאבן בארבל.

מבחינת דנבר, הסיבה לעזיבת יוג'ירי הייתה, מן הסתם, פיננסית (טורונטו הציעו לו משכורת גבוהה פי 2) אולם הסיבה לעזיבת ג'ורג' קארל נותרה עטופה במעטה של שתיקה. הדיווחים מדברים על כך שקארל ניסה להכות בברזל בעודו חם ולבקש הארכת חוזה, בעוד הנהלת הנאגטס לא התלהבה מהמהלך. הדיבורים מההנהלה גורסים שהם לא רצו להעמיד את קארל בסיטואציה לא נעימה במידה והקבוצה לא תפתח את העונה טוב בעונת חוזה שלו. ובכן, איך שלא יהיה, הסיטואציה הנוכחית היא לא נעימה לכולם, ולא משנה איך הם הגיעו אליה, השאלה כרגע היא מה עושים עכשיו.

תמונהג'ורג' קארל ומאסאי יוג'ירי, שמסמן באצבעותיו בדיוק כמה מליונים דנבר הייתה צריכה לשים כדי להשאיר אותו

כל עוד יוג'ירי וקארל היו בתמונה, היה איזשהו סדר בקולורדו. הרי הסגל שנבנה הוא לא סגל רגיל של קבוצת צמרת. הנאגטס כקבוצה היא הקבוצה עם הכי מעט הופעות באול-סטאר מבין כל עשר הקבוצות בעלות המאזן הטוב בליגה, ועם זאת, הייתה ליוג'ירי את הדרך שבה הוא האמין, והייתה לקארל את השיטה שהוא התאים לסגל שיוג'ירי בנה לו, ואלו נתנו לנו את האמונה שדנבר היא קבוצה שתאיים בעתיד על הצמרת הגבוהה במערב, גם אם העונה היא טיפה כשלה ברגע האמת.

והנה תוך שבוע גם יוג'ירי וגם קארל כבר אינם, ודנבר עומדת לגלות שהעולם בלעדיהם הוא הרבה פחות אטרקטיבי מהעולם כשהם במערכת. בלי השיטה של קארל ובלי היכולת של יוג'ירי לטוות טריידים שבהתחלה כולם מסתכלים עליהם עקום עד שהם מבינים שזה הישר החדש, דנבר הופכת לעדר ללא רועה. לנאגטס אין מנהיג קולני על המגרש, אין להם קובי או כריס פול או אפילו ראג'ון רונדו, הכח שלהם הגיע מהשיטה של המאמן שלהם, הוא הגיע מהעומק שהג'נרל מנג'ר שלהם יצר עבורם. בלי הדברים הללו, קבוצות כמו גולדן סטייט ויוסטון והקליפרס ואולי אפילו מינסוטה והלייקרס, בסיטואציה מסוימת, יכולות לראות את עצמן מעל לדנבר במאבקי המיקום של העונה הבאה.

אבל למה שהדברים הללו יעלמו כל כך מהר? לפחות לגבי העומק שנוצר בסגל, אין שום סיבה, לכאורה, לפחד. אבל פתאום נזכרים שלאנדרה איגודלה יש אופציית יציאה מהחוזה, ופתאום לא בטוח שדנילו גלינארי חוזר כל כך מהר מהפציעה, ופתאום מגלים שג'אוול מגי הוא סתם מישהו שנכנס בטעות לאולם הכדורסל במקום לאולם הקפיצה במוט ופתאום המומנטום משנה כיוון. זה מה שקורה בליגה הטובה בעולם. מספיקה פעולה אחת כדי לשנות את כיוון הרוח, ודנבר ביצעה שתיים.

תמונהבאיזשהו שלב פוטנציאל צריך להתממש לא? ג'וואל מגי

לגבי הפיטורים של קארל, לדנבר יש עוד הזדמנות לתקן. יש בשוק המאמנים מספיק מאמנים בעלי שיעור קומה שידעו לקחת את הסגל הגולמי של הנאגטס ולעשות ממנו מטעמים, כמעט כמו שקארל עשה. ג'רי סלואן הוא אחד מהם, ליונל הולינס (שנראה בדרכו החוצה מממפיס) יכול להיות גם כזה, אבל עדיין, גם בתסריט האופטימי ביותר, עד שעקומת הלמידה של המאמן החדש תגיע למקום הרצוי, סביר להניח שהרוח כבר תשנה כיוון לגמרי. מה עוד שמאמנים בלבל הזה מגיעים עם תג מחיר גבוה, ואם יש משהו שדנבר הוכיחה בשבועיים האחרונים, זה שהיא לא ממהרת לפתוח את הארנק עבור המנהלים שלה. עם מדיניות כזו, שלא תתפלא אם היא תמצא את עצמה שוב בבית בסוף אפריל בעונה הבאה.

מעבר לפסימיות הכללית שתוקפת אותי כשאני מסתכל על העתיד של דנבר, הפיטורים של ג'ורג' קארל הוכיחו שוב שלהיות מאמן ב-NBA זה דבר פחות יציב מהאישיות של ג'וני דרמה. מה שהתחיל בעזיבה של ג'רי סלואן מיוטה והמשיך עם מייק בראון בלייקרס, הגיע לשיא השבוע בהפסקת עבודתו של קארל. מאמנים כמו גרג פופוביץ' הולכים ונעלמים מהליגה, לא רק במובן של הפאסון והערך המוסף שהם מביאים לשולחן, אלא גם ביציבות שלהם בתפקיד. ההוכחה לכך נמצאת בכל פינה. האוף-סיזון עוד לא התחיל, וכבר למעלה משליש מקבוצות הליגה פיטרו את מאמניהם (ברוקלין, קליפרס, קליבלנד, אטלנטה, מילווקי, דטרויט, שארלוט, דנבר, פיניקס, סקרמנטו, פילדלפיה וכנראה גם ממפיס).

תמונההספיק כבר להיות מפוטר מאטלנטה ולמצוא ג'וב חדש במילווקי מאז שהעונה הסתיימה. לארי דרו

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות למצב הזה הוא עודף ההיצע. כיום יש היצע מאמנים גדול בהרבה מכמות הקבוצות שיש בליגה. כך אנחנו רואים מספר אדיר של עוזרי מאמנים מקודמים לבמה הגדולה (מייק מלון בסקרמנטו, ג'ף הורנסק בפיניקס, סטיב קליפורד בשארלוט, מייק בודנהולצר באטלנטה וברייאן שואו כנראה איפשהו), לעיתים על חשבון הקליברים הגדולים, כמו סלואן, ג'ף וסטן ואן גאנדי, שממשיכים לשבת בבית ולחכות להצעה המתאימה.

הבעיה השנייה שעודף ההיצע מביא איתו היא שקבוצות יכולות להציע למאמנים חוזים מזלזלים ומפוקפקים, שמאפשרים להם אחרי שתי עונות לבעוט אותם החוצה. הקבוצות בוחרות בדרך הזו מתוך מניעים של קמצנות, הרי למה לשלם לנייט מקמילן או לסטן ואן גאנדי כסף גדול כשאפשר לשלוף מישהו מצוות האימון של שקר כלשהו ולמכור לנו שהוא התום ת'יבודו הבא? (כמובן שחלק מהמאמנים הם באמת מאמנים מצוינים. בודנהולצר נחשב כבר שנים ליד ימינו של פופוביץ' ומייק מלון נחשב לאחד ממוחות ההגנה החדים ביותר בליגה, כך שצריך לקחת את האמירה הזו בערבון מוגבל).

תמונהכולם רוצים להיות כמוהו. תום ת'יבודו

בעיה נוספת היא שוב, השווקים הקטנים. המאמנים הגדולים הפנויים לא מסתכלים על קבוצה כמו שארלוט כאופציה אמיתית. הבובקאטס נאלצים בלית ברירה, גם מהיבטים כלכליים וגם מהיבטים של אטרקטיביות, לפנות למאמנים לא מוכחים ולקוות לפגוע בינגו. כשמוסיפים לכל הבעיות הללו גם חוסר סבלנות מקצועית וקבלת החלטות פזיזה ע"י מרבית ההנהלות בליגה, מקבלים מתכון ברור לאסון ולחוסר יציבות.

מעמד המאמן ב-NBA התחיל לדעוך כשהליגה הפכה להיות ליגה של סופרסטארים. הפט ריילים של העולם החלו להיעלם בהדרגה והריק אדלמנים הפכו לנדירים יותר ויותר, אבל תמיד הייתה תחושה שיש איזשהו סכר שמחזיק את הכול, שהמאמנים הם עדיין אוטוריטה, שהם לא סתם מינוי שנעשה כלאחר יד, אלא משהו שנעשה לאחר מחשבה מעמיקה. קרוסלת המאמנים בתחילת הקיץ הזה מהווה את קו פרשת המים מהבחינה הזו, וזה בולט במיוחד כשברקע אנחנו רואים כמה למאמן יכולה להיות השפעה על קבוצה. גרג פופוביץ', ובכלל סן אנטוניו ספרס, נותנים בפלייאוף הזה שיעור מאלף לליגה לגבי איך לנהל קבוצה בהצלחה, עם המשכיות, עם אג'נדה ברורה, עם יציבות מקצועית. חבל רק ששאר הקבוצות עסוקות בראיונות עבודה עם עוד מאמן במקום להקשיב למסר.

באדיבות

yuvaloz.wordpress.com

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. "כל עוד יוג'ירי וקארל היו בתמונה, היה איזשהו סדר בקולורדו"

    והסדר הזה אמר עונה רגילה מוצלחת והדחה מאכזבת בפלייאוף.

    עד מתי ?
    כמה צ'אנסים הם עוד אמורים לתת לקארל ?

    הוא באופן קבוע איכזב בפלייאוף, והעונה – עם יתרון הביתיות הכי חזק בנבא, ופציעה שהיא הרבה פחות משמעותית מהפציעה שהיריבה שלהם התמודדה איתה, הוא אפילו לא עבר סיבוב ראשון.

    היה ברור שמתי שהוא חייב להיות שם שינוי.

    ואני בכלל לא מדבר על הבחירה ההזויה שלו כמאמן העונה, או של יוג'ירי כג'נרל מנג'ר של העונה כשהוא עושה בסך הכל טרייד אחד טוב ולא מדהים, ומשאיר את הקבוצה במצב שהיא תאבד העונה או את איגודלה או את ברואר.

    יוג'ירי לא היה איזה עילוי אבל עשה עבודה טובה מאד, וכאמור זה היה פשוט עניין כספי ואין מה להרחיב יותר מדי.

    אבל קארל לא סיפק את הסחורה – שנה אחרי שנה – אלא אם כן מישהו חושב שדנבר אמורים להסתפק בעונה רגילה טובה והדחות מכובדות מהפלייאוף בכל שנה.

    מבחינתי, אני מאד שמח לראות שהם שואפים ליותר, ומאד מכבד את זה, וברור לגמרי שאחרי כל כך הרבה שנים והזדמנויות, ואחרי כישלון מהדהד בפלייאוף העונה – החלפה של קארל היתה השינוי המתבקש, ודנבר לא התקמצנו לעשו את זה – למרות שהוא היה חתום לעוד עונה.

    1. אני מסכים איתך לגבי הרעיון הכללי. אם דנבר באמת שואפים ליותר, יש בפיטורים של קארל מין מהלך של שאיפה למצוינות, אבל אני לא בטוח שזה מה שהניע את דנבר במהלך הזה. הרי עד שקארל לא בא וביקש הארכת חוזה לא הייתה רמיזה אפילו שהוא עשוי לעזוב.
      המאמן שיחליף את קארל יצביע על הכוונות האמיתיות של הקבוצה. אם הם יפתחו את הארנק ויביאו את סלואן או ואן גאנדי או מישהו בקליבר הזה, אולי המהלך הזה יהיה פחות מפוקפק, אבל אם הם גם יחתימו איזשהו עוזר מאמן מהולל הפיטורים של קארל בתוספת העזיבה של יוג׳ירי ידיפו ריח חזק של קמצנות

  2. קארל כיוון להארכת חוזה במשך כל העונה, אבל לפחטורים שלו אין קשר לזה – הרי יש לו חוזה לעוד עונה…

    לדעתי הכישלון הגדול שלו בפלייאוף השנה (ולא מדובר בסתם אי הצלחה אלא בכישלון גדול) הוא מה שהביא להחלטה שהגיע הזמן להחליף אותו, ומטבע הדברים זה לא דבר שמישהו היה יכול לתכנן או לדעת קודם.

    פה לא מדובר על אי החתמה מחדש כמו במקרה של דל נגרו אלא על פיטורין פרופר והצהרה ברורה של ההנהלה.

  3. I agree with Dedi. Karl has been an overrated coach for years. It's time for him to leave. Moreover, if your coach follows the spirit of the GM, it is only logical that once the GM is out then the coach will leave as well.

    Lastly, all those "old coaches" don't necessarily mean they are good, or better than the young ones. How many rings do Sloan, Adelman and the 2 Van Gandy's have COMBINED? one less than Eric.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט