מה זה דרבי ומה היא משמעות המילה לאוהדי מכבי והפועל/שי בוקר

מכבי תל אביב והפועל תל אביב נפגשו הערב לעוד דרבי, מספר ה-119 בכל הזמנים, והמאזן עומד על 31-87 לטובת מכבי לפני המשחק ולאחר המשחק כמות הניצחונות שלה עלתה ל-88, לאחר 57:89 צהוב חד צדדי לחלוטין. בשעות שלפני המשחק שאלתי אוהדים של שתי הקבוצות מה המושג "דרבי" בשבילם? ומה הם עושים ביום של המשחק? לאחר המשחק ראיינתי את טאריק בלאק.

אז קודם כל מה זה דרבי? דרבי זה קרב משחק בין שתי קבוצות מאותה עיר, משחק שעבור השחקנים והאוהדים קובע באיזה צבע תיצבע העיר. הדרבי התל אביבי הוא שונה מכך, בשביל מחנות האוהדים זה חיים או מוות.

כשהגעתי להיכל מנורה מבטחים, ראיתי עשרות שוטרים עם כלבים שמחכים לאוהדים להגיע. מי שמכיר אותי יודע שאחד מהדברים שאני הכי אוהב, זה להגיע שלוש שעות לפני המשחק לדבר עם אוהדים ולהגיד שלום לשחקנים. בשבילי, להגיע מוקדם למשחק זה משהו שאני מאוד אוהב, כי זה נותן לי הזדמנות לראות את האווירה עוד לפני הכניסה לאולם, והאווירה הערב הייתה משוגעת לגמרי אפילו עוד לפני המשחק.

כפי שציינתי, אני מאוד אוהב לדבר עם אוהדים אבל אף פעם לא יצא לי לשאול אותם מה הם חושבים על הדרבי ומה משמעות המילה בשבילם. הערב, סוף סוף, יצא לי לשאול את השאלות שתמיד רציתי. לפניכם התשובות של אוהדי מכבי ותשובה מאוהד הפועל שהסכים לענות לי על השאלה:

אוהד אחד של מכבי שאני רגיל לראות כל פעם שאני בהיכל ושביקש שלא אפרסם את שמו אמר: "דרבי זה מעל הכל. לא ישן, לא אוכל, לא שותה."

עוד אוהד של מכבי, גל דהן, סיפר: "ניצחון על הפועל, נקמה על הפועל, מלחמת עולם של הכדורסל הישראלי."

אוהד נוסף, שגם לא אפרסם את שמו, אמר שדרבי בשבילו זה "רק ניצחון של מכבי."

אפילו בפייסבוק רשמו לי כמה אוהדים בצהוב שלא אפיץ את שמותיהם:

חבר ילדות שלי סיפר שבשבילו דרבי זה "מלחמה".

אוהדת אחת אמרה: "דרבי זה היום שכולנו צהובים, קמים בבוקר ולא מצליחים לעבוד. לא אוכלים ויוצאים שעתיים לפני המשחק מהבית שלא נפסיד אף רגע. כל סל הוא שמחה בלב. דרבי הוא יום קדוש".

אוהד אחר גם תיאר את משמעות המילה בשבילו: "דרבי הוא משחק בין שתי קבוצות שהיריבות ביניהם גדולה ועל רקע של שליטה בעיר, במדינה, ואף על רקע פוליטי. ללא קשר למעמד בקבוצות הליגה, הדרבי מקבל משמעות משלו והמשחק הזה חשוב תמיד להנהלה בכלל והאוהדים בפרט".

אור אביזוהר, אוהד מסור של הפועל תל אביב, תיאר לי מה זה "דרבי" מהצד האדום: "חיים או מוות. 50,000 אמונות תפלות".

אוהדי מכבי תל אביב חגגו ניצחון ענק על יריבתה השנואה (באדיבות אתר מכבי תל אביב בכדורסל).

עכשיו בואו נדבר קצת על המשחק. המשחק נפתח עם רצח בעיניים של הצהובים שהתפוצצו ועלו ליתרון 4:15 לאחר דאנק מפלצתי של טאריק בלאק, שלא סתם מכונה על ידי הרבה מאוהדי מכבי "המפלצת". נמרוד לוי גם הוסיף שלשה והגדיל את הפער. התוצאה הייתה 5:23 לאחר עוד שתיים של בלאק עם 3:57 לסיום הרבע הראשון ובעצם סגר את הסיפור. האדומים התקשו מאוד מול ההגנה המחניקה של מכבי ונראו חסרי אונים כל המשחק, כשבשלושה מארבעת הרבעים במשחק הם לא קלעו סל שדה עד אמצע הרבע. ג'ון דיברתולומיאו המשיך ביכולת הנהדרת שלו בשבוע האחרון עם 16 נקודות, והוביל שבעה שחקנים בספרות כפולות. מייקל רול ונמרוד לוי הוסיפו 13 כ"א, אנג'לו קלויארו הוסיף 12 משלו, טאריק בלאק קלע 11 נקודות והוסיף שישה כדורים חוזרים, ג'ייק כהן ודיאנדרה קיין קלעו 10 נקודות כ"א. תומר גינת היה היחיד שכביכול תיפקד באדום עם 13 נקודות.

בגלל ההגנה החונקת של חניכיו של נבן ספאחיה, החבורה של דני פרנו קלעה ב"נס" 30.3% (20/66 מהשדה), כשאפילו מתפרצת הייתה קשה להם לסיים והם סיימו את המשחק עם 14 איבודי כדור. מכבי לעומתה, דייקה ב-54.2% (14/29 מחוץ לקשת) מהזריקות שלה עם הנעת כדור יוצאת דופן.

אין ספק שפערי הרמות בין מכבי להפועל תל אביב עצומים וזה משחק שהאדומים ירצו לשכוח עד למפגש הבא.

תצוגה כמו הערב חייבת לעודד את הצהובים לקראת מפגשם החשוב ביום חמישי בברצלונה, שם יחכו לה קווין פאנגוס וכריס סינגלטון, שני הכוכבים של הקבוצה.

אחרי המשחק תפסתי את טאריק בלאק לכמה מילים על הניצחון:

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. כאוהד הפועל זה היה כואב ומביך לצפייה, זו הקבוצה הכי חלשה שנבנתה בהפועל מאז בחזרה לליגה הבכירה… בעיקר בולטת חולשת הזרים ובראשם צמד הגארדים …. כבר שבוע שלישי ברצף שבפועל מתפרקת בקלות שלא לדבר על כך שאין אף קלעי ראוי בהרכב הנוכחי אולי למעט דאגלס שגם כרגע לא ממש פוגע.

  2. עבור אף אחד זה לא "חיים או מוות.".
    סתם אוהבים לזרוק את הביטוי הזה כי זה "קול" להראות אוהד מטורף ושרוף.

  3. לי אין את הבערה בלב כשהקבוצה שלי משחקת בדרבי
    מהסיבה הפשוטה שבחולון אין דרבי. במיקרוקוסמוס החולוני הפועל לקחה את השליטה המכביסטית של שנות ה 80 לקצה. יותר בכיוון של הדמוקרטיה הצפון קוריאנית המפורסמת.
    אנחנו בחולון גלובאלים. כל הקבוצות שאנחנו פוגשים מתחרות אתנו על שליטה במערכת השמש ככה שאפשר לומר שהטירוף החולוני הוא בגלל הדרבי הבינלאומי שאנו חווים כל משחק 🙂

  4. יכול להיות שענייו קבוצת האוהדים מיצה את עצמו?
    הפועל צריכים "משקיע חזק" כדי להיות תחרותיים ולהביא זרים טובים, אבל זה יגיע במחיר השליטה של האוהדים ובעיות עם הקהל.

    מה שכו, נראה לי שפרנקו בדרך החוצה עם ההנהלה שיש שם

    1. אנסה לענות מזווית של אוהד שהוא גם חבר עמותה… קבוצת האוהדים לא מיצתה את עצמה לדעתי האישית, כבר חווינו הסתמכויות לא מוצלחות בעבר של "משקיע חזק" ששולט בקבוצה ומכל מיני צורות:
      הסתדרות, גוסינסקי והנורא מכל שאול "באתי,ראיתי,חרבתי" אייזנברג. חלק מהעניין בפרויקט הזה לשמור על השליטה בידי הקבוצה ולכן גם לפי התקנון של העמותה המקסימום שניתן להעביר מהבעלות הוא עד 49%… אז כן יש מקום ואפשרות להכניס משקיע במידה ויש מעוניינים אבל בטח לא לתת לו שליטה בלעדית.
      הקבוצה בעיקר בדגש על הזרים נבנתה לא טוב , חלק בגלל יכולת כלכלית מוגבלת והמחסור במשקיע "כבד" כמו שהזכרת וחלק בגלל החלטה לא בטוח טובה ללכת למוקדמות באירופה שהובילה לכך שרצו לסגור סגל כמה שיותר מהר. אין ספק שגם להנהלה וגם לפרנקו אשמה בעניין אך לא נראה לי שפרנקו יפוטר כל כך מהר. אגב גם עונה שעברה שהסתיימה בהישג שיא של העפלה לפיינל פור הייתה בינונית מאוד עד הסיבוב השלישי. מנפלאות השיטה המגוכחת והבלתי נגמרת של הליגה יש המון זמן לתקן, אז כן כדי שיקרה כמה שיותר מוקדם אבל עוד לא זמן להיסטריה מוחלטת.

  5. ממש נהדר שי. קצר וקולע. בראיונות עם שחקנים ממליץ לא לשאול יותר מ-4 שאלות, אם הם עונים באריכות כמו בלאק.
    היתרון שלך, שי, היא האנגלית הטובה שלך, וזה יתרון עצום וחשוב!
    תודה

  6. שי י'תותח ! אוהב את הכתבות שלך, תמשיך להתמיד ולהאמין – ככה תגיע רחוק.
    אחלה דרבי היה לנו אתמול. פשוט תענוג. גם תענוג איך טאריק מתראיין. איזו נינוחות. הלוואי ויחתימו אותו לעוד כמה עונות.

  7. את הדרבי המאה ניצחה הפועל והמאזן לאחר מאה דרבים היה 26:74, ניצחון אחד מ-75% אחוזי הצלחה. אחרי הניצחון הצפוי ברבי הקרוב, מכבי שוב תהיה עם ניצחון אחד פחות מ-75% אחוזי הצלחה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט