מרתון שיקגו 2018 / אלכס דוקורסקי

תמונת השער היא של זינוק המרתון בשיקגו מ-2008 והיא מויקיפדיה.

לאחר שיא העולם הנהדר של אליהוד קיפצ'וגה בברלין, מוקד העניין של עונת מירוצי הכביש ינדוד מערבה, מעבר לאוקיינוס האטלנטי, היישר ל"עיר הרוחות", שיקגו, שם ייערך (בפעם ה-42) ביום ראשון הקרוב (07/09), המרתון העירוני הגדול, בהשתתפות עשרות אלפי רצים מכל העולם, ביניהם מספר אתלטים מצטיינים, אלופים אולימפיים ואלופי עולם (שעת הזינוק תהיה 07:30 בבוקר, שעון מקומי, 15:30 שעון ישראל).
המסלול בשיקגו מהיר למדי. עדות טובה לכך היא שני שיאי עולם שנקבעו בו – הראשון, ב-1984, על ידי סטיב ג'ונס הוולשי, 2:08:05 (כאן אמליץ בחום על מאמרו המרתק של נחשון שוחט, "הריצה לפי ג'ונס", שפורסם לפני 4 שנים באתר "דה באזר") והשני, כעבור 15 שנה, על ידי חאליד חאנוצ'י ממרוקו (כיום אזרח ארה"ב), 2:05:42. גם שיא המסלול לנשים, של פולה רדקליף הבריטית, 2:17:18, מיותר לציין, הוא פנטסטי.
מזג האוויר, שהוא כמובן גורם מאוד משמעותי בריצות המרתון צפוי להיות גשום למדי עם טמפרטורות נוחות של כ-17 מעלות בשעת הזינוק, שיעלו במספר מעלות בשעות הבאות. יינשבו גם רוחות במהירות של 13 קמ"ש. בסך הכול בהחלט סביר למדי עבור הרצים, שאולי היו מוותרים על הגשם (מרענן, כשהוא אינו חזק מדי, מחד, אבל גם מרטיב את הגרביים ויוצר סכנת החלקה, מאידך) ולא ייתנגדו גם להיחלשות הרוח.

רצי הצמרת העולמית שהשתתפו בברלין, לא ייקחו חלק, מטבע הדברים, במירוץ מחר. זו הזדמנות טובה, אם כך, להציג את הרצים המובילים, וישנם לא מעטים כאלה, שירוצו מחר.
גברים –
מו פארה, בריטניה, בן 35 – 
נדמה שאין צורך ממשי להציג את סר פארה, שבין שלל תאריו ניתן למצוא 4 מדליות זהב אולימפיות ושש מדליות מאליפויות העולם באותו הצבע למרחקים של 10,000 ו-5,000 מטר. הרץ הבריטי הגדול, יליד סומליה, מחזיק גם בשיאים לאומיים  ויבשתיים רבים. עם זאת, המרתון הוא עדיין בבחינת טריטוריה חדשה, יחסית, עבור פארה (זה יהיה המרתון השלישי שלו, בסה"כ) ובניגוד לריצות על המסלול, בהן היה פייבוריט משמעותי ושלט בהן בצורה כמעט אבסולוטית בין 2012 ל-2017, סיכוייו לניצחון אינם כה ברורים (גם בגלל אופי המקצוע. המרתון הרבה יותר "חמקמק", אכזרי וקשה יותר לחיזוי, בהיותו כזה).
פארה רץ השנה במרתון לונדון בחודש אפריל וקבע תוצאה נהדרת של 2:06:21, שיא אישי ולאומי. תוצאתו הספיקה לו למקום השלישי (מאחורי אליהוד קיפצ'וגה וטולה שורה קיטאטה האתיופי). פארה נמצא בכושר טוב מאוד ולפני כחודש קבע תוצאה נהדרת של 59:26 בחצי המרתון בניוקאסל ("The great north run"), מירוץ שהוא אוהב מאוד לקחת בו חלק.

מו פארה. התמונה מויקיפדיה.

גאלן ראפ, ארה"ב, בן 32 – הרץ האמריקאי, שמגיע להגן על תארו בשיקגו (ניצח בשנה שעברה עם 2:09:20) הוא רב גוני, ובדומה לפארה, אם כי זה בא לידי ביטוי בהרבה פחות מדליות, הצטיין במרחקי המסלול השונים (מדליית כסף, אחרי פארה, ב-10,000 מטר בלונדון 2012 ומדליית ארד במרתון בריו 2016). ראפ גם מחזיק בשיא הלאומי ב-10,000 מטר (26:44.36). שתי מטרותיו של הרץ האמריקאי הנהדר, שותפו לשעבר של פארה לאימונים באורגון אצל המאמן ורץ העבר אלברו סלזאר, הן לנצח במירוץ (כאמור) ולשפר את השיא הלאומי של ארה"ב (2:05:38), ששיך לחאלד חאנוצ'י (מ-2002), שכאמור התאזרח בארה"ב בעקבות נישואיו לאשה אמריקאית.

גאלן ראפ. התמונה מויקיפדיה.

דיקסון צ'ומבה, קניה, בן 32 – רץ מצטיין, שהספיק כבר לנצח במרתון שיקגו ב-2015. השנה ניצח במרתון טוקיו (שנחשב גם כן לאחד המרתונים היוקרתיים בעולם) וקבע שם את שיאו האישי, 2:05:30. צ'ומבה צפוי להיות אחד הפייבוריטים המובילים למחר.

אבל קירוי, קניה, בן 36 – פעמיים אלוף העולם במרתון (2009 ו-2011) וסגן האלוף האולימפי בלונדון 2012. קירוי ניצח במרתון שיקגו ב-2016 ושיאו האישי הוא 2:05:04 ממרתון רוטרדאם (בו סיים שלישי) ב-2009.

ג'ופרי קירוי, קניה, בן 26 – קירוי הוא אלוף העולם במרתון (מלונדון 2017) ובעל שיא אישי של 2:06:27 (ממרתון אמסטרדם ב-2016). קירוי כבר הספיק לנצח על אדמת ארה"ב. הדבר קרה במרתון בוסטון המפורסם ב-2017.

יוקי קאוואוצ'י, יפן, בן 31 – תהיה זו הפתעה מרעישה למדי אם קאוואוצ'י יצליח לנצח מחר. מצד שני, השנה הוא ניצח כבר באפריל במרתון בוסטון (2:15:58), שנערך בתנאי מזג אוויר מאוד קשים ׁ(גשמים עזים, רוחות חזקות וטמפרטורות נמוכות מאוד). קאוואוצ'י, בעל שיא אישי של 2:08:14, הוא רץ מאוד מיוחד מכמה סיבות. ראשית, הוא עובד כפקיד במשרד ממשלתי ביפן, בניגוד לרוב עמיתיו, שמתרכזים בצורה בלעדית בקריירה האתלטית שלהם. שנית, קאוואוצ'י מתחרה בתדירות מאוד מאוד גבוהה במרתונים השונים והוא בעל יכולת התאוששות יוצאת דופן. לראיה, לא אחת הוא לקח חלק במרתונים בהפרש של שבוע-שבועיים ושמר על יציבות בתוצאותיו, שלרוב נעות בין 2:15 ל-2010 (לשיאו הגיע בדצמבר 2013, כשרץ שני מרתונים ב-2:09!!!).
להרחבת הידע על קאוואוצ'י, אמליץ על מאמרו של נחשון שוחט ב"דה באזר" בשם שבעצם מספר הרבה דברים – "76 מרתונים מתחת ל-2:20 שעות".  ׁׁׁ

נשים –
בירהאנה דיבאבה, אתיופיה, בת 26 – 
דיבאבה ניצחה בתחילת השנה במרתון טוקיו, בו קבעה גם את שיאה האישי במקצוע, 2:19:51. היא רצה צעירה, שמתקדמת בהדרגה בכל שנה ובהחלט פייבוריטית משמעותית למחר.

רוזה דרז'ה, אתיופיה, בת 21 – הרצה המאוד צעירה קבעה בתחילת השנה שיא מסלול נהדר,2:19:17, במרתון של דובאי, שחביב על הרצים הצעירים בני ארצה. מחר היא תתמודד לראשונה במרתון שנחשב לאחד הגדולים בעולם.

פלורנס קיפלגאט, קניה, בת 31 – קיפלגאט ניצחה ב-2015 וב-2016 במרתון שיקגו והיא בעלת שיא אישי נהדר של 2:19:44 ממרתון ברלין ב-2011 (שגם בו ניצחה, באותה השנה). באמתחתה גם אליפויות עולם במירוצי שדה ובחצי המרתון (ב-2009 ושנה אח"כ, בהתאמה).

גוון יורגנסן, ארה"ב, בת 32 – ספק אם אפשר לקרוא לאלופה האולימפית בטריאתלון מריו 2016 כאחת המועמדות לניצחון בשיקגו אבל כמובן גם שבלתי אפשרי להתעלם מהשתתפותה. יורגנסן רצה לראשונה את המרחק בניו יורק 2016 וקבעה תוצאה של 2:41:01, זמן שסביר להניח כי ישופר רבות מחר. יורגנסן, שמטרתה לטווח הארוך יותר תהיה להבטיח את השתתפותה בנבחרת ארצה למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020, היא בעלת שיאים אישיים של 31:55.68 ב-10,000 מטר ו-1:10:58 בחצי המרתון. תוצאות אלה בהחלט מבטיחות לא מעט גם באשר ליכולה במרחק המרתון המלא.

Gwen Jorgensen winner in Stockholm 2013 -4.jpg
גוון יורגנסן. התמונה מויקיפדיה.

לצורך הסקירה, נעזרתי באתר האמריקאי המעולה "Lets run" ובויקיפדיה.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. תודה רבה אלכס!
    מעניין שפארה וראפ תמיד בוחרים לרוץ יחד (למרות שאם אני לא טועה אז האמריקני השתתף גם בשנה שעברה). זה כמובן לא עושה טוב לדיבורים על השיטות "המיוחדות" של סלאזר…

    שאלה: אתה יודע להתייחס לדירוג העולמי במרתון והאם לניצחון פה תהיה השפעה לקראת סיום העונה?

    1. המוביל בדירוג העולמי הוא כמובן אליוד קיפצ'וגה, שניצח בברלין עם שיא עולם וניצח גם השנה במרתון לונדון.
      ישנה שיטת דירוג שנתית, שמבוססת על תוצאות באחד מששת המרתונים, שקיבלו "תג זהב", כלומר הם המירוצים היוקרתיים ביותר (טוקיו, לונדון, בוסטון, ברלין, שיקגו וניו יורק). נוסף אליהם נכללים גם המרתונים במשחקים האולימפיים ובאליפויות העולם.
      חמשת המקומות הראשונים זוכים בנקודות שונות. כדי להשתתף בסדרה הזו, צריך לקחת חלק בלפחות שני מרתונים.
      https://www.worldmarathonmajors.com/about/how-it-works/

    1. יורגנסון הכריזה כי סיימה להתחרות בטריאתלון וכעת היא מתרכזת בהשגת הכרטיס לטוקיו 2020 במרתון. לא יהיה פשוט כי בארה"ב ישנו עומק רב במקצוע אבל היא מאוד חזקה וייתכן ותצליח.
      לגבי סלאזאר, אם אינני טועה, כיום פארה וראפ כבר אינם מתאמנים אצלו ושניהם מתאמנים בנפרד. ישנן עדויות לגבי חומרים אסורים שהוא "עודד" את מתאמניו לצרוך. מצד שני, הסוכנות למאבק בסימום בספורט של ארה"ב סגרה את החקירה נגדו.
      זה בהחלט נושא אפור למדי, שאפשר לומר, בצער רב, כי הוא חלק מהאתלטיקה העולמית, על אף המאמצים להיאבק בו.

  2. אולי טוב ששיקגו קאבס עפה מהפלייאוף כמו טיל, ועתה כל שיקגו יכולה להתרכז במרתון הזה, שהוא לא בוסטון ולא ניו יורק, אבל כאלה שרצו שם טוענים שהוא "הכי כיפי" מכולם, ואני לא בטוח למה בדיוק התכוונו. אולי הראיצה הארוכה לאורך האגם בימי סתיו נפלאים אלה!

    תודה עצומה אלכס!

    1. מנחם, גם אתה היית נהנה מהמסלול, בגלל שזה גם סיור אצטדיונים, ומן הסתם היו לך סיפורים על כל אחד מהם

      הרצים מזנקים מגרנט פארק צפונה ורצים עד רחוב אדיסון, מרחק נגיעה מ – Wrigley Field של ה – Cubs, בקצהו המערבי של המסלול (לאחר שחוזרים דרומה) הריצה לאורך רחוב אדאמס ממש עד ל – United Center של ה – Bulls, בדרום מסתובבים ברחוב 35 מרחק נגיעה מה – US Cellular Field (בעבר Comiskey Park) של ה – White Sox, ובקילומטר האחרון, חזרה צפונה אל העיר, הרצים רואים מימינם את Soldier Field של ה –Bears.

      אבל אתה צודק. לא משתווה לבוסטון. מרתון בוסטון הוא יחיד ומיוחד.

  3. כואב לי רק מלראות מרתון
    יש בחור שעובד איתי בן 60 בערך שישתתף במרוץ
    זה מגניב הוא עושה לפחות 2 מרתונים בשנה בחו״ל וכמובן את כל אלו שבארץ

  4. תודה אלכס.
    לגבי יורק ג’ון שעברה מתריאטלון למרתון, האם המעבר הזה קצת דומה למעבר של מומפארה? כלומר, כמו שאתלטים במקצועות מהירים עוברים עם ההתבגרות למרתון שמצריך פחות מהירות.
    אבל וג׳ופרי קירוי הם במקרה אחים?

    1. ככל הידוע לי, אבל קירוי וג'ופרי קירוי אינם אחים. ייתכן כי הם שייכים לאותו השבט.
      לגבי המעבר של פארה ויורגנסן למרתון, שאלה מאוד טובה. מניח שיש גורמים פסיכולוגיים מסוימים כמו תחושת מיצוי (שניהם זכו בכל מה שאפשר) ורצון לנסות משהו חדש (פארה רץ כבר 2:08 מרתון ב-2014, כשהתרכז עדיין במקצועות המסלול) לצד גורמים פיזיולוגיים מסוימים כמו הירידה הטבעית במהירות, שרלוונטית עבור פארה (אם כי מהירותו, בטח ביחס לרצים למרחקים, עדיין גבוהה מאוד מאוד).
      לא כל כך בקי בשחייה ובאופניים. ייתכן שגם שם ישנה עם הגיל איזושהי ירידה ביכולת לפתח מהירות וכוח עם הגיל (מצד שני, יורגנסן צעירה למדי, בת 32).
      הייתי אומר, אם כך, שהגורם הפסיכולוגי, הרצון להתמודד עם אתגר חדש (אך רחוק מלהיות זר, כי האימונים של שניהם, בייחוד של פארה, לא היו רחוקים, מבחינת נפח הקילומטרים, מאלה של רץ מרתון), הוא שמניע אותם יותר מהגורמים הפיזיולוגיים, אך לא אוכל לענות במדויק.

      1. מעניין. אני מניח שבשחיה האופניים יש אפקט דומה לזה שבריצה, שעם השנים המהירות יורדת אבל הסיבולת כמעט לא נפגעת.
        יורק ג'ון = יורגנסון

  5. ניצחון יפה מאוד של סיר מו.

    פשוט מדהים כמה מהר הם רצים כל כך הרבה זמן, והיה ממש מרשים לראות את החבר'ה שהשתתפו במירוץ כיסאות גלגלים.

    1. תודה רבה על העדכון. תוצאה נהדרת של 2:05:11. זהו שיא בריטי ושיא אירופה חדש.
      בריגיט קוסגיי מקניה ניצחה במירוץ הנשים עם תוצאה מעולה של 2:18:36.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט