אתגר למוצ"ש וראש השנה: איזה עשור היה מס' 1 בהופס? מנחם לס

עשור הכדורסל הגדול מכולם

בשנת 2013 ה-'אינסיידר' ערך שאלון בין עשרות אלפי גולשיו.  התבקשנו לדרג את העשור מ-1 (הטוב ביותר) עד 6 (הגרוע ביותר) מכמה היבטים, והמספר הנמוך ביותר ייזכה את העשור בתואר "העשור הגדול מכולם". בסוף האתגר הזה (אחרי ראש השנה) אפרסם את תוצאות גולשי 'אינסיידר'. הבחירות שלי כתובות להלן:

1. טיב המשחק

2. תחרותיות

3. סטאר פאוור

4. אתלטיות

5. בידור

העשורים בשאלון הם שנות ה-60, ה-70, ה-80, ה-90, ה-2000 עד 2010. האתגר הוא לדרג את העשורים האלה, אבל בנוסף אני מוסיף לאתגר  לדרג את העשור הזה שעדיין לא ניגמר (אבל מאומה לא ישתנה עד סופו) כדי שנראה כיצד הוא עומד מול העשורים האחרים.

כמובן שבתגובות תוכלו לתת את ציוניכם ולהתנצח איתי על כמה ציונים שנתתי, ובנוסף האתגר הוא לדרג גם את שנות 2010 – 2018 לפי דרגת הציונים של 'האינסיידר'.

הנה בחירותי (וכמובן שאני גאה לציין שאני חזיתי בכל העשורים אישית משנת 1961 ואילך, אבל כידוע על טעם וריח אין להתווכח!):

שנות ה-60

1. טיב המשחק (2)

המשחק של שנות ה-60 היה תערובת מוזרה של שחקנים ענקים ומצויינים בסנטר ושחקנים נמוכים ולא מהירים במיוחד כמעט בכל שאר העמדות. לא היה עשור אחר עם סנטרים מעולים וגבוהים כמו בעשור ה-60': וויין אמברי. ג'וני "רד" קר. קלייד לובלוט. וויליס ריד. נייט "THE GREAT" ת'רמונד. ג'רי לוקאס (שבניקס עם וויליס ריד עבר לשחק פאור-פורוורד), ווילט "BELLS" בלמי. ביל ראסל. ווילט צ'מברליין. המשחק אז היה הרבה יותר 'קבוצתי' מאשר היום בעיקר לפני שניכנס חוק 24 השניות. נגד אישית שיחקו 'שמיניות'. הפיק-אנד-רול היה אז המצאה חדשה שבוב קוזי עם ביל ראסל הפך לאומנות. הפוינט גארדים של אז – בוב קוזי, סלטר מרטין, נייט ארצ'יבלד וכל האחרים – ידעו שתפקידם להכניס כדור לסנטר כאופציה ראשונה, אחרי סידרת תרגילים. זה היה משחק הרבה יותר פיזי ואלים מהיום  (ג'רי ווסט שבר אפו 7 פעמים בכניסות לסל!) בגלל החוקים המתירים של אז, אבל המסירות והתרגילים היו הרבה יותר קרובים לכדורסל האירופאי שאתם מכירים, ולעין הבוחנת המשחק נראה מתוכנן ומתוכנת הרבה יותר מהיום.

2. תחרותיות (6)

בשנות ה-60 היתה קבוצה אחת: הסלטיקס.  היא זכתה באותו עשור ב-9 אליפויות, דבר שהיום נשמע כסיפור דמיוני. יריבתה היחידה היתה הפילדלפיה סיקסרס עם ווילט צ'מברליין שאכן זכתה באליפות היחידה ב-1967 עם צ'מברליין, בילי קנינגהאם, האל גריר, צ'ט וולקר, לושיוס ג'קסון, וואלי ג'ונס.  רבים מעכברי ה-NBA הזקנים שראו וחוו הכל יישבעו לכם עד הסנט האחרון שלהם שזאת היתה הקבוצה הגדולה ביותר שאי-פעם עלתה על הפארקט. אני חזיתי בה כמה פעמים, והזקנים הללו (אני עדיין צעיר!) אולי צודקים: ווילט היה בשיאו; קנינגהאם היה לפנתר הלבן החדש. צ'ט וולקר היה באותה עונה המייקל ג'ורדן של הליגה, לושיוס ג'קסון – לא היה אז טוב ממנו, והאל גריר וואלי ג'ונס היו שני הפוינט גארדים השחורים החדשים עם מהירות, חדירה, ושכל בראש, מהשטאנצה של אייזיה תומאס. זאת היתה קבוצה אידיאלית שבעונה הבאה כבר הובילה 3-1 בגמר נגד הסלטיקס, וכשהסלטיקס בראשות ביל ראסל עשו קאם-בק לא יאומן, זאת היתה מכת מוות ל-PSYCHIC של הקבוצה והיא לא הצליחה להשתקם ממנה. שנה אח"כ בא הטרייד של צ'מברליין ללייקרס, וכך כמו שקבוצת 1967 עלתה ופרחה לשיא השיאים, כך היא נעלמה והתפרקה לגורמים שנתיים אחרי שנת האליפות.

3. סטאר פאוור (3)

היה זה עשור עם כמה כוכבי-על כביל ראסל, צ'מברליין, ג'רי ווסט, אוסקאר רוברטסון, גייל גודריץ', בוב פטיט, אלג'ין ביילור, ביילי האוול, סם וקייסי ג'ונס, וויליס ריד, נייט ארצ'יבלד, ג'ון הבליצ'ק, בוב קוזי – אולי כיחידה מצומצמת הכוכבים הגדולים מכל העשורים האחרים – וכיחידה מצומצמת הייתי נותן להם דרוג של "1", אבל הסך הכל הכללי מוריד אותם למקום שלישי כי הדרג השני של השחקנים לא היה טוב כמו היום למשל.

4. אתלטיות (6)

מכל כוכבי-העל שציינתי את שמותם ב-3, היו למעשה רק ארבעה  אתלטי על – צ'מברלין , אלג'ין ביילור, ארצ'יבלד, ואוסקאר "ביג O" רוברטסון. בימים ההם "יכולת כדורסלנית" ו-"ידע" היו חשובים לא פחות מאתלטיות, וזה היה עשור כזה, מלא כוכבים כשרמן,  בוב קוזי, בוב פטיט, ביילי האוול, תום היינסון, דון נלסון, ארצ'י גוארין – שהיו כוכבי כדורסל של ממש אבל אתלטים בינוניים לחלוטין, אולי גם בגלל שכה הרבה היו לבנים.

5. בידור (6)

כמה מבדר ללכת למדיסון סקוור גארדן 'הישן' ולראות את הסלטיקס מנצחת את הניקס בעוד 20 הפרש? המשחק הראשון שלי שם היה כזה בידור ושוק עבורי שלא הצלחתי להירדם כל הלילה מרוב התרגשות והתפעלות, במיוחד אחרי שסיימתי לכתוב את מאמר הכדורסל הראשון שלי לעתון 'חדשות הספורט' (מבלי שהתבקשתי ומבלי שהם ידעו מי אני) תחת הכותרת "חזיתי הערב בכדורסל מעולם אחר", שיצר את הניבון 'כדורסל מעולם אחר'. אבל אחרי שניים או שלושה משחקים העסק החל להפוך לשעמום, ומשחק בין הניקס לסנט לואיס רויאלס למשל היה שעמום אחד גדול, מלבד ההזדמנות לחזות בבוב פטיט הגדול, אולי הפאור פורוורד הגדול מכולם.

 

ס"ה ניקוד לעשור: 23

************************

שנות ה-70

1. טיב המשחק (6)

זה היה העשור שאיים לרסק את הליגה. "COKE LEAGUE" היה הכינוי של הליגה אז שהיתה מלאה באירועים שליליים: שימוש בסמים, פשיטות רגל של בעלי קבוצות, העברות שחקנים בלתי הגיוניות, שביתות, ביטול משחקים, ומה לא. הקומיסיונר לארי בראון עשה כמיטב יכולתו – ולדעתי הוא לא היה קומיסיונר רע בניגוד לדעות הרווחות – אבל אולי הוא לא היה חזק מספיק בזמן שהליגה זקוקה היתה ליד ברזל.

קשה לדבר על סגנון משחק מסויים, או TREND מסויים של שנות ה-70. זה היה יותר סמורגסבורג של כדורסל בו הכל הולך, וכל עונה פתאום צפה ועולה אלופה חדשה, ובהרבה מקרים רק בגלל שחקן אחד. בעשור הזה אף אלופה לא הצליחה להגן על תוארה: זה התחיל עם הניקס ב-1970, אח"כ האלופות התחלפו כקרונות ברכבת: מילווקי באקס, לייקרס, ניקס, סלטיקס, גולדן סטייט ווריורס, סלטיקס, פורטלנד, וושינגטון בולטס, וסיאטל סופרסוניקס.

הקבוצות היחידות הזכורות כמיוחדות היו הניקס של 1970 ו-1973 ששיחקו משחק קבוצתי נפלא בהיעדר כוכב-על אמיתי בקבוצה מלבד וולט פרייזר. ב-1970 היו איתו ביל בראדלי, וויליס ריד,  דיק ברנט, דייב דבושר, קייסי ראסל – ובואו לא נשכח את פיל ג'קסון – קבוצה בינונית לחלוטין מבחינת 'סטאר פאוור' אבל עם מאמן קטן יהודי, רד הולצמן, שפיתח איתם משחק קבוצתי יוצא מין הכלל – משחק קבוצתי שמאז ועד היום לא נראה כמוהו ב-NBA. ב-1973 נוספו ג'רי לוקאס ואירל מונרו, אבל ריד היה בערוב יומו. הולצמן הצליח להפוך את ארל מונרו – השחקן האינדיבידואלי והקוסם הגדול מבולטימור בולטס – לאשכרה שחקן קבוצתי, והקבוצה הזאת של 1973 שיחקה את הכדורסל החכם ביותר מאז ומתמיד ב-NBA.

אבל הניקס של 1970 ו-1973 היתה מין יוצא מין הכלל. הבאקס של 1971 היתה קבוצה של שחקן אחד – לו אלסינדור. הלייקרס של 1972 היתה ג'רי ווסט  וגייל ג'ודריץ' – עם ווילט צ'מברליין כבר בירידה גדולה – ואו, כמעט שכחתי, פט ריילי! ב-1974 סלטיקס בינונית עם שני הכוכבים ג'ון הבליצ'ק ודייב קאונס ניצחה יריבות עוד יותר בינוניות.  ב-1975 גולדן סטייט בינונית עם שני כוכבים – ריק בארי וג'מל ווילקס – גברה על וושינגטון בולטס. ב-1976 אותה סלטיקס בינונית שצורף אליה צעיר מצויין – ג'ו-ג'ו ווייט – ניצחה בגמר פיניקס עוד יותר בינונית. ב-1977 פורטלנד טריילבלייזרס עם רק שני אול-סטארים – ביל וולטון ומוריס לוקאס – זכתה באליפות, אולי הקבוצה האלמונית ביותר מכל האלופות בזכרוני עם שחקנים כליונל הולינס, בוב גרוס ודייב טוורזיק בחמישייה. ב-1978  וושינגטון בולטס היתה הקבוצה השנייה באלמוניותה מכל האלופות כשהיא משחקת בעיקר עם 6 שחקנים – אלווין הייז,  בוב דנדרידג',  קווין גרבי, מיץ' קופצ'אק,  תום הנדרסון ווס אנסלד – כשרק אלווין הייז שהיה כבר בן 32 נחשב כמין סופר-סטאר, ווס אנסלד הוא לכל היותר בין חמשת הסנטרים הטובים בליגה של אז. ב-1979 האלופה היתה סיאטל סוניקס עם עוד שחקן בדרגה מתחת כוכב-על  – גאס ויליאמס – ואיתו עובדי אדמה כג'ק סיקמה (אולי הלבן עם הניתור הטוב מכולם!), דניס  ג'ונסון (שנה לפני שהם בטפשותם העבירו בטרייד לסלטיקס),  פרדי בראון ולוני שלטון – הקבוצה השלישית באלמוניותה להיות אלופה!

בקיצור, מיש-מאש של אלופות, כל עונה אלופה בגלל משהו אחר, בלבול אחד שלם בליגה שהיא ללא כיוון, ללא כוכבי-על שימשכו אותה לכיוון מסויים, וללא הכוונה מלמעלה, ממשרדי הקומיסיונר.

2. תחרותיות (5)

מה שכן היה קצת בעשור זה היא תחרותיות. מעונה לעונה לא היתה ממש פייבוריטית. כל אלופה נפלה בעונה אחרי שזכתה באליפות. לכל קבוצה כמעט היה צ'אנס. אבל מצד שני התחרותיות לא היתה מרתקת כי היא התפזרה בין יותר מדי קבוצות. לא היה TREND מסויים לעקוב אחריו. לתחרותיות חייב שיהיה כיוון מסויים, או ביאס מיוחד. כשהכל מפוזר בין כולם, עצמת התחרותיות מתפזרת בין יותר מדי קבוצות, וזה פוגע בגורם הציפייה וההמתח.

3. סטאר פאוור (6)

הבעייה של העשור הזה היתה חוסר סופר-סופר כוכב, וכן פציעות לכוכבי-על. ביל וולטון פרח ונעלם. אותו דבר ריק  בארי. לו אלסינדור – שהפך לקרים עבדול ג'אבר עדיין לא התבגר מספיק לקחת אליפות עם הלייקרס אחרי שלקח אותה במילווקי עם אוסקאר רוברטסון המזדקן. וולט פריידר לא הצליח להתעלות ממש אחרי האליפות של 1973, ודייב קאונס היה כוכב נמוך מדי שלא הצליח לקחת אליפויות רצופות בסלטיקס. בכל עשור ישנם כוכבי-על ב-NBA – איך לא? – אבל לדעתי, ולזכרוני, בשנות ה-70 לא זכור לי שהייתי "הולך למשחק לראות את…" כפי שבשנות ה-80 "הייתי הולך למשחק לראות את לארי בירד או מג'יק", או בשנות ה-90 כש-"הייתי הולך לראות את מייקל".

4.  אתלטיות (5)

כמו בכל דבר, ברור שב-NBA תמיד יהיו אתלטי-על. אבל העשור ה-70 לא הביא לעולם אתלטי-על מיוחדים. אלג'ין ביילור וטייני ארצ'יבלד היו בירידה, וד"ר ג'יי  ושאר הפנתרים היו ב-ABA ברוב שנות העשור: בנוסף לדוקטור היו שם  ב-ABA דייויד ת'ומפסון – אולי האתלט השני בעשור אחרי הדוקטור – 'איש הקרח' גרווין, קוני האוקינס,  ג'ק סיקמה, דן איזל – יחד עם סיקמה אחד האתלטים הלבנים הגדולים שהיו ב-NBA (או ב-ABA) – ג'ורג' מגינס, וכל השאר.

5. בידור (5)

הבידור היחיד של רוב שנות ה-70 היה ב-ABA שם היו הסופר-מנתרים, ושם היה "DUNK COUNTRY,  USA". ה-NBA הבינה זאת ומיהרה לבלוע את ליגת ה-ABA ב-1977. הבידור היחיד של רוב שנות ה-70 עבורי היה ליהנות מהניקס של 1970 עד בערך 1975 שבה באה הנפילה הגדולה, וליהנות מאלופות NBA מוזרות שבקושי ידעתי מי משחק עבורן.

 

ס"ה  ניקוד לעשור: 27

 

************************

 שנות ה-80

1. טיב המשחק (1)

שנות ה-80 הביאו איתן חידושים מאין כמותם למשחק. לא הייתי אומר שהכל קרה בגלל לארי בירד ומג'יק ג'ונסון, אבל הם היו, לפחות, נושאי הדגל של המשחק החדש ב-NBA. חוק 24 השניות כבר קיים, קשת ה-3 שניות כבר קיימת, ומה שקרה עם מג'יק וארי הוא שהם היו הראשונים ליצור מין 'טוטאל בסקטבול', כפי שבשנות ה-70 קרויף וההולנדים יצרו טוטאל סוקר. לארי היה הראשון שהביא את המושג "פוינט פורוורד": למעשה פאור-פורוורד – או סמול פורוורד, הדבר לא כתוב על מצחו – המרכז מעמדתו את משחק קבוצתו ומהווה את נקודת הציר סביבה מתפתח המשחק. בגלל שלארי שיחק במשך משחק אחד את כל התפקידים, הוא היה הראשון לבטל למעשה את הגדרת התפקיד לשחקן מסויים. כשהוא היה עם הגב לסל עם הפוסט-אפ המפורסם שלו הוא היה למעשה סנטר; כשפרץ מהכנףלעוד אופנסיב הריבאונד הוא היה פאוור פורוורד. וכשהוא שילשל שלשות, הוא היה סמול פורוורד וגם שוטינג גארד. וכשהוא החליט לצאת החוצה ולשחק בראש הקשת הוא היה פוינט גארד.

מג'יק עשה אותו דבר מעמדתו כפוינט גארד. הוא היה הענק הראשון (9'6) לשחק כמוביל כדור, אבל בעת המשחק הוא היה בכל מקום ועשה הכל.

הם גם היו נושאי הדגל של שני סגנונות משחק שונים: השואו-טיים של הלייקרס עם הטרנזישיון-גיים שכמוהו לא ראינו אף פעם לפני, ומולו המשחק הנוקשה, מעט חורק, של חיל הרגלים מבוסטון, משחק המבוסס על מלחמה תחת הסלים עם פרונט-ליין שלא היה כמוהו עד אז, ולא היה כמוהו מאז – לארי, רוברט פאריש, וקווין מקהייל. הלייקרס והסלטיקס היוו דוגמא לשאר הליגה לבחור איזה סוג משחק מתאים לה, ומה שקרה מאז היא מין התבוללות של המשחק הכולל גם שואו טיים וגם מלחמת חורמה תחת הסלים.

הגאוניות של מג'יק ושל לארי בירד – שני מוסרי כדור ששינו את פני המשחק – השפיעה על כל הליגה, ורמתה השתפרה ועלתה עם השנים בגלל השניים ובגלל השליטה הכמעט מחלטת של הלייקרס (4 אליפויות) והסלטיקס (3 אליפויות) משך העשור כששאר הקבוצות מנסות לחקות את השתיים. היתה זו שליטה מחלטת של הקבוצה הזוהרת מהמערב עם מג'יק, ביירון סקוט, מייקל קופר, אייסי גרין, קרים עבדול ג'אבר,  ג'יימס וורת'י, ג'מל וילקס, קורט רמביס, בוב מקאדו, וכל האחרים, ועובדי הפלחה מהמזרח עם ה-'פרונט-ליין' שהזכרתי שלא היה כמותו, ואיתם דניס ג'ונסון, דני איינג', ביל וולטון, פיט מרביץ',  ג'ים פקסון,  רג'י לואיס, וכל השאר.

באמצע העשור הופיע "ONE TRICK PONY" בשם פילדלפיה 1983-4 שלקחה אליפות עם אחת מהקבוצות הגדולות ביותר שחוברו יחד אי-פעם, ובמקום להמשיך, הקבוצה התפרקה: אני מדבר על האלו]ה מעיר 'אחוות האחים' שמוזס מלון הבטיח "פו-פו- אנד פו" נגד כל קבוצה, והוא טעה רק באחד (1-4 על מילווקי): הוא עצמו, מוזס, ואיתו ד"ר ג'יי, קלינט ריצ'רדסון, בובי ג'ונס, מוריס צ'יקס, אנדרו טוני, מייק אייברוני…איך נתנו לקבוצה כזאת להתפרק?.

2. תחרותיות (1)

כשיש לך שתי מגה-קבוצות כמו הלייקרס והסלטיקס משני צידי ארה"ב, ועם שתי תרבויות משחק שונות, כל עולם הכדורסל היה מחולק: לא משנה מי היתה הקבוצה שלך, הדבר שבאמת חיכית לו היה המאבק בין הסלטיקס ללייקרס, בין לארי ומג'יק. ולא היה אפס: אני זוכר עשרות משחקים ממש מהשנים ההן בהן הייתי טס לבוסטון קבוע ב-"AIR BUS" (משדה התעופה לגארדיה היית ניכנס למטוס לבוסטון, משלם $39, קונה כרטיס כמו באוטובוס, וכל 20 דקות היה ממריא מטוס כזה), והבוסטון גארדן היה ביתי השלישי אחרי המדיסון סקוור גארדן, ביתי, ואז הבוסטון גארדן.

3. סטאר פאוור (1)

בנוסף ל-5 סופר סטארים בסלטיקס ובלייקרס, זה היה העשור של מוזס מלון, ד"ר ג'יי, צ'ארלס בארקלי (שהקריירה שלו חצוייה בין שני עשורים, ה-80 וה-90), ביל וולטון, מייקל ג'ורדן (חצי 80 וחצי 90), אייזיה תומאס (חצי-חצי, אבל  הרבה יותר  ב-80)' האקים אולג'ואן, אדריאן דנטלי, מרק אגווייר, רלף סמפסון, מייקל ריי ריצ'רדסון, סידני מונקריף, אלכס אינגליש, ג'ורג' גרווין, דומיניק וילקינס, ג'ק סיקמה, ג'ו דומארס, והרבה אחרים. גם עשור ה-90 וגם עשור ה-200 וה-2010 גידלו כוכבי-על, אבל לא ברמה של בירד, מג'יק, מוזס מלון, ד"ר ג'יי, אולג'ואן, וילקינס, ו-2/3  אייזיה תומאס, וחצי ג'ורדן ובארקלי.

4. אתלטיות (1)

אמת המידה היחידה שישנה לי היא אליפויות הדאנק: מה שד"ר ג'יי, מייקל, דומיניק וילקינס, ונאנס עשו, איש לא הצליח לשחזר. אותי בממוצע האתלטיות של העשורים הבאים היתה עליונה, אבל אילו השווית את 5 או 10 הראשונים, עשור ה-80 היה מסיים בראש.

5. בידור (2)

הבידור הרציני היה בשיאו עם הלייקרס נגד הסלטיקס. אבל מה שעשה מעשור זה עשור מבדר היה ההתחלה של ה-'פקה-פקה' ברמות. לארי בירד היה אחד האורגינלים. באמצע העשור הגיע צ'ארלס בארקלי, ואז הכדורסל לעולם לא יחזור למה שהיה. אבל ברמות בידור, העשור הזה לוקח מקום שני יחיד לעשות אחר.

ס"ה ניקוד לעשור ה-80 : 6

************************************

שנות ה-90

 1. טיב המשחק (2)

מעולם לא היה עשור שניתן לומר עליו "זה היה העשור של…" כפי שאפשר לומר על העשור ה-90 שהוא היה "העשור של מייקל ג'ורדן", ולא רק בכדורסל. אם שנות ה-80 היו 'העשור של מג'יק ולארי', אז העשור של שנות ה-90 היה עשורו של מייקל. הוא הוביל את הבולס לשש אליפויות – ובאף סידרה לא הירשה משחק שביעי – ואילולא פרש לבייסבול, שיקגו בולס היתה זוכה ב-8 (אולי אפילו 9!) אליפויות. מה שהיה כה מיוחד בשליטתו של מייקל היתה העובדה שהוא עשה את השטיק שלו בעשור בו – כקבוצה מצומצמת – היו ארבעת הביג-מן הטובים אי פעם: האכים אולג'ואן, פטריק יואינג, דייויד רובינסון, ושאקיל או'ניל. בשנות ה-60 היו יותר סנטרים מצויינים (כתריסר, ואת שמותם כתבתי), אבל לא היו ארבעת סנטרי-על כמו הארבעה האלה. ובכל זאת מייקל, כמו בהצגה גוליבר בארץ הגמדים, יצא ל- "TO SLEW THE GIANTS ".

למרות הענקים המצויינים, מייקל הפך את הליגה ל-PERIMETER ORIENTED LEAGUE. היתה לו עזרה: קלייד דרקסלר, ג'ון סטוקטון, מרק פרייס, אייזיה תומאס, ג'ו דומארס, רוד סטריקלנד, פני הרדאוויי, טים הרדאוויי, כריס מאלין,  קווין ג'ונסון, גארי פייטון, סם קאסל, ויסלחו לי אלה שברחו לי מהראש. הקומיסיונר דייויד סטרן שמשנת 1985 רכב על הגל "מג'יק-בירד" המשיך בשיווק הליגה כגאון, הרייטינג עלה לשיאים חדשים, והסידרה בין הבולס ליוטה ג'אז הניבה רייטינג של 18.7, שרק משחק גמר המכללות בין מישיגן סטייט עם מג'יק לבין אינדיאנה סטייט עם לארי בירד, הניב רייטינג גבוה יותר.

2. תחרותיות (2)

 

אילולא מייקל היה זה העשור התחרותי מכולם, והעובדה היא ש-11 קבוצות שונות הופיעו בגמר, ואם לא היה מייקל, מי יודע כמה עוד קבוצות היו ניכנסות במקום ה-6 של הבולס. הלייקרס החלה להיבנות מסביב שאקיל וקובי בריאנט; הניקס היתה קבוצה מאיימת מאד עם יואינג, ג'ון סטארקס, לארי ג'ונסון, צ'ארלס אוקלי, מרק ג'קסון ואחריו אלן יוסטון, אנטוני מייסון, ושאר 'החיות'. סן אנטוניו ספארס החלה להיבנות עם שני מגדליה האדמירל דוויד רובינסון וטים דנקן, יוטה ג'אז הראתה לעולם את הפיק-אנד-רול הטוב שנראה עד אז, או מאז, עם קרל מלון וג'ון סטוקטון, ואליהם הצטרפו הפיור שוטר ג'ף הורנסאק, עם אנטואן קאר, ביירון ראסל, והענק גרג אוסטרטג, אחד הסנטרים האנדרייטדד מכולם. אפילו פיניקס סאנס עם צ'ארלס בארקלי, דני איינג', קווין ג'ונסון, דן מאירלי, ג'ו דומאס, אייסי גרין,  ג'ו קליין, ודני מנינג, סיאטל סוניקס עם שון קמפ, גארי פייטון, דלף שרמפף, קנדל גיל, סם פרקימס, נייט מקמילן, מייקל קייג', ריקי פירס, ווינסנט אסקיו, או פורטלנד  עם קליפורד רובינסון, רוד סטריקלנד, קלייד דרקסלר, טרי פורטר, באק ויליאמס, הארווי גראנט, וג'רום קרסי היתה קבוצה מלאת כוכבים בנוייה לאליפות. ומול כולם עמד השמוק הזה מייקל ג'ורדן וגבר על כולם.  אולי כשמישהו ינסה בעתיד להשוות את לברון או קובי אליו, שיקרא קטע זה. עד כדי כך מייקל שלט במשחק של אז.

3. סטאר פאוור (1)

אין צורך לחזור על השמות. ארבעת הסנטרים שלא היו כמוהם; פאור פורוורדים כקרל מלון וצ'ארלס בארקלי. סמול פורוורדים כסקוטי פיפין, כריס מאלין, ומיץ' ריצ'מונד. שוטינג גארדס כמייקל, קלייד דרקסלר, ורג'י מילר, ופוינט גארדים כג'ון סטוקטון, מרק פרייס, פני וטים הראדוויי, גארי פייטון וסם קאסל. בעשור ה-90 הופיעה ה-'דרים טים'. לא אטעה בהרבה אם אסכם שמעשור זה ניתן בקלות לבחור את "נבחרת העולם" אילו היתה צריכה להתמודד עם נבחרת המאדים על גורל היוניברס.

4.  אתלטיות (2)

אני מאמין שהעשור הבא הביא עמו אתלטים עליונים על אתלטי העשור הזה.

5. בידור (1)

העשור הזה הביא עימו בידור, טריידים בומבסטיים, מריבות מתוקשרות, ומה לא. הפאקה פאקה הגיעה לשיא השיאים: שים את צ'ארלס בארקלי, מייקל ג'ורדן, שאקיל או'ניל, רג'י מילר, גארי פייטון, וסם קאסל באותו TICKET ויש לך את תוכנית הקומדיה וההומור "SATURDAY NIGHT LIFE" שלא היתה כמוה. היה זה העשור הבומבסטי בו הודיע מג'יק שהוא נושא את הנגיף HIV; העשור בו מייקל גרם לשוק בכל הליגה כשהודיע שהוא פורש לבייסבול;  העשור שנתן לנו את הדרים טים האורגינלית שלא היתה ולא תהיה אחרת במקומה, עם כל הכיף של אולימפיאדת ברצלונה 1992. הרייטינג של הכדורסל היה בשיאו, ואם ב-1990 ה-NBA קיבלה 56 מיליון עבור שידור משחקיה ע"י NBA, ב-1999 היא כבר קיבלה עבור אותו חוזה 880 מיליון דולארים. אולם הכדורסל הפך המקום להיות בו. "ליגת הקוקאין" מתה, ובמקומה באה ליגה חדשה שכוכביה הם מגה-כוכבים, שווי-הופלה ככוכבי הרוק הגדולים ביותר.

ס"ה  ניקוד לעשור: 8

 

*****************************

שנת ה-2000 עד 2010

1. טיב המשחק (3)

תריסר השנים האחרונות היוו מין סמורגסבורג של כדורסל. הספארס של 2005 ו-2007,  והסלטיקס של 2008 הראו ניצוצות של משחק קבוצתי, אם-כי אוהדי הספארס יכולים לצווח "משחק קבוצתי" כמה שהם רוצים, זה עדיין היה נצחון של טים דנקן וטוני פרקר. נצחונות הלייקרס מ-2000 עד 2003 היו אשכרה שאקיל אוניל עם עזרה מקובי, מיאמי ב-2006  היתה דוויין ווייד עם עזרה משאקיל, ומיאמי ב-2012 היתה לברון, עם עזרה ערב אחד מצ'אלמרס, ערב אחד מדוויין או כריס בוש, וערב אחד ממייק מילר. במילים אחרות כדורסל המבוסס על שחקן אחד העושה בידוד, וקולע בעצמו. אפילו מייקל בעשור הקודם השתמש ביתר שחקני קבוצתו הרבה יותר מאשר עושים כוכבי היום. זה לא חייב להיות לברון! דוויין ווייד עושה אותו ISOLATION, וכן כריס בוש. בדאלאס נוביצקי השתמש בבידוד ברוב זריקותיו. בלייקרס זה נראה יותר מאשר בכל קבוצה אחרת: קובי עושה את השטיק שלו בזמן שהאחרים עומדים ומסתכלים.

אני לא יודע אם זה טוב או רע. כנראה אם זה היה 'רע' לא היו עושים זאת. הצרה היא שקובי הוא כזה שחקן עליון שהוא מצליח לשחרר לעצמו זריקה, או הוא למד להשתמש בפיידאוויי שלו בצורה כה יעילה שמה שנראה לנו כזריקה 'בלתי אפשרית' היא אפשרית מאד עבורו. אותו דבר קווין דוראנט, ראסל ווסטברוק, כריס פול, ושאר כוכבי הליגה. המשחק – בגדול – הפך הרבה יותר לכדורסל של "בידודים" מאשר אי-פעם בעבר, ואולי זה יעיל, אך מכוער ומשעמם לציפייה.

המשחק של היום הפך לאתלטי הרבה יותר, אך בגלל החוקים המעדיפים את ההגנה, הרבה מהכוח והאגרסיביות של העבר נעלמה, ובמקומה ישנם הרבה יותר ריחופים ועלי-הופים. זה הכל עניין של טעם: אני תמיד העדפתי את הפיזיות והאגרסיביות של הניקס משנות ה-90 עם סטארקס, מייסון, אוקלי ושות', או הבד בויז של דטרויט עם אייזיה, למבייר, דומארס, ריק מהורן, דניס רודמן, וויני ג'ונסון, טרי רולינס ושאר 'הרעים' על "כדורסל השנות" של היום.

2. תחרותיות (2)

היתה 'תקופת הלייקרס' בתחילת העשור של 2000, ובאמצע העשור היתה מין תקופה של הספארס (שתי אליפויות, עם מיאמי באמצע), אבל למעשה בתריסר השנים האחרונות היו כמה קבוצות שהיו יכולות לנצח: הלייקרס, הספארס, הסלטיקס, ההיט, ועתה גם הבולס, הקליפרס, דנבר, ממפיס ומי יודע, אולי גם הניקס והפייסרס. הקולקטיב ברגנינג (ההסכם הקיבוצי) מתחיל להשפיע: אני רואה קבוצות כגון הקינגס, הויזרדס, הווריורס, ואפילו המג'יק, ההורנטס, הרוקטס, והסאנס, שתוך 3-4 שנים תהוונה יריב שווה לגדולות. הליגה הופכת לשוויונית ותחרותית יותר, והעתיד  נראה וורוד יותר ויותר מבחינת תחרות בליגה. אני לא מאמין שאי פעם נראה יותר קבוצה דומיננטית כמו הסלטיקס בשנות ה-60, הלייקרס והסלטיקס בשנות ה-80, או הבולס בשנות ה-90.

3. סטאר פאור (3)

כוכבי העשור הגדולים היו טים דנקן, קובי בריאנט, שקיל או'ניל, ועתה לברון. מעט מתחתם דוויין ווייד, טוני פרקר, וקווין דוראנט. מתחתם כמה וכמה ברמה של נוביצקי, כרמלו אנטוני, כריס פול, ראסל ווסטברוק, וכאלה. אבל אלה אינם כוכבים בסדר גודל של מג'יק, לארי בירד, או קארים משנות ה-80, או מייקל, סטוקטון, דרקסלר, קרל מלון, או אייזיה תומאס משנות ה-90. אולי בסך הכל הכללי רמת השחקנים היום עליונה בגלל אתלטיות עדיפה, אבל כשמדובר ב-STAR POWER, העשור הזה הוא רק שלישי בדרוג.

4. אתלטיות (2)

שוב, הסך הכל אולי הוא נומרו אונו, אבל מלבד בלייק גריפין אין לעשור הזה את האתלטים הנהדרים, היוצאים מין הכלל – אפילו שמספרם היה מועט – כגון הדוקטור ג'יי, דומיניק, 'איש הקרח', מייקל, דרקסלר, או אפילו שון קמפ של העבר.

5. בידור (6)

הקומיסיונר הוציא את כל ה-FUN מהמשחק עם קודים של לבוש, פאולים טכניים על פרצופים שעושים לשופטים, הלחץ התמידי של הליגה על "התנהגות הולמת", וכו'. גם ההתקהלות של סופר-סטארים בקבוצות מסויימות כפי שקרה במיאמי עם השלישייה הגדולה, בניקס עם כרמלו, סטודמאייר, וצ'נדלר, ובלייקרס עם קובי, סטיב נאש, ודווייט האוארד, גרמה לחלחלה ושנאה בקרב המוני אוהדים. להמונים פשוט נישבר מה-NBA והאלהת הכוכבים שבה. גם המשכורות שפרצו כל גבול בתחילת העשור של 2000 הבריחו אנשים מהמשחק כששמעו שישנם שחקנים המרוויחים במשחק אחד מה שהם מרוויחים בשנת עבודה.  ההודעה הצבורית בטיווי של לברון שהוא "מביא את הכשרון שלו לסאות' ביץ'" גרמה לחלחלה ממש בין אוהדי הכדורסל שהפכו אותו לאוייב הציבור מס' 1 והאדם הבזוי והשנוא ב-NBA. אבל ישנה בעייה כשהוא גם הטוב ביותר מכולם.

דבר נוסף שגרם למשבר גדול בין אוהדי הקבוצות הוא המעבר החופשי-חופשי של שחקנים מקבוצה לקבוצה: סטיב נאש בגד בכל אוהדיו בפיניקס; לברון בכל אוהדיו בקאבס; סטודמאייר בכל אוהדיו בסאנס, וריי אלן בכל אוהדיו בסלטיקס. ישנם רק מעטים כפול סירס שהפכו לסמל המועדון וימותו בקלוב בו הם משחקים לפני שיעזבו. גם קובי עמד לעזוב אם לא הביאו לו את האוארד ונאש. כמו בכדורגל העולמי, אין דבר כזה יותר הנקרא "מסורת" או "נאמנות" לקבוצה. הדבר היחיד המדבר הוא הכסף, והכדורסל אינו יחיד כלל וכלל בכך. זה הסיפור בכל העולם ומלואו.

ס"ה ניקוד לעשור ה-2000 עד 2010: 16

 

*********************************************************

בחירותי:

העשור מס' 1 בכדורסל: עשור ה-80 עם 6 נק' 

העשור מס' 2 בכדורסל: עשור ה-90 עם 8 נק'

העשור מס' 3 בכדורסל: עשור ה-2000 עד 2010 עם 16 נק'

העשור מס' 4 בכדורסל: עשור ה-60 עם 23 נק'

העשור מס' 5 בכדורסל: עשור ה-70 עם 27 נק'

(את העשור הששי (2010-2018) אכניס בתגובות, כמו כל אחד מכם!)

***************************

האתגר:

מה הציונים שלכם לששת העשורים (כמובן שהסברים קצרים יתקבלו ברצון)

שנת 2010 – 2018 ???

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
56 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
08/09/2018 20:31:43

כמה הערות:
1. סטוקטון שייך גם לעשור השמונים בדיוק כמו מייקל בארקלי והחלום.

2. בסטאר פאוור של שנות האלפיים שכחת את גארנט ודווייט האווארד כשגארנט שייך לרמה הגבוהה ביותר. ויש לא מעט שרורין את נוביצקי שייך לרמה זו.

3. בסלטיקס ובלייקרס היו יותר מחמישה כוכבי על, שלושה בכל קבוצה. אם בסלטיקס מדובר בשלישיית קו הבסיס/הקו הקדמי הטובה ביותר שאפשר לכנותה גם שלישיית BMP, בלייקרס מדובר בשלישיית גארד-פוורוורד-סנטר הטובה ביותר ולמעשה בשלישיית הכוכבים הטובה ביותר ששיחקה בקבוצה אחת.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
08/09/2018 20:32:31

*שרואים את נוביצקי

Benjo
Benjo
08/09/2018 20:39:28

תודה רבה מנחם מעולה כרגיל וגם מעניין.
קשה לי לחלק לקטגוריות אבל נותן דירוג שלי
1. שנות ה 90. בעיקר בגלל מייקל . הוא לא שיחק נגד ילדים היו עוד שחקנים מעולים בעשור הזה אבל התופעת טבע הזאת היתה משהו שנחקק בזכרון ולא ימחה לעולם למי שראה.
2. שנות ה 80 . בירד מג'יק השואו טיים לייקרס. מה צריך יותר מזה אין צורך להרחיב
3. העשור הנוכחי – בעיקר בגלל הלוחמים סטף קליי דוראנט והכדורסל המופלא שלהם שהחזירו את העניין לליגה להרבה אנשים אני ביניהם. וכמובן התחרותיות הבלתי נגמרת של לברון שאפשר להגיד עליו הרבה אבל הוא תמיד מתחרה תמיד נותן פייט ודמות מהגדולות שהמשחק ראה.
4. 2000 – 2010 – זה לא שהיה לא מעניין או איכותי אבל זה העשור שבא אחרי השיאים של מייקל וכל ירידה מהשיא היא קשה. אז . אותי לפחות הוא פחות עניין.
5 שנות ה70 והשישים – לא ראיתי אבל אני סומך עליך מנחם…. אם אתה דרגת שם אני איתך… 🙂
תודה רבה מנחם.

רועי ויינברג
08/09/2018 20:39:55

אני לא חושב שאפשר להכריע בקשר לעשור. אני יכול לעשות פה דיון אינסופי על זה ששנות ה-80 מוערכות יתר על המידה, אבל אין לי באמת דרך לדעת ולאף אחד אין – כל אחד רואה כדורסל בדרך שונה. יש אנשים שיגידו שמהפכת השלשות פתחה את הכדורסל לרמה חדשה לגמרי וכאלה שיגידו שכדורסל אמיתי זה קרב פיזי על הריבאונד.

השנים הכי תחרותיות, לפחות מבחינת האלופות השונות, היו הסבנטיז ואז הליגה נחשבת ככזאת שהייתה בשפל בגלל הקוקאין ובריחת המוחות לאיי.בי.איי. אני חושב שהיום רמת האתלטיות הממוצעת טובה יותר משמעותית לפי מדדים כמו הגובה, המשקל וזמן הריצה הממוצע של כל שחקן. אבל זה לא באמת משנה, צריך להנות ממה שיש עכשיו.

Mbk
Mbk
08/09/2018 23:11:48

רועי זה שאתה כותב על שנות ה 80 מוערכים יתר על המידה כשנולדת במיליניום הנוכחי זה קצת מביך
הכדורסל כמו שהוא כיום לא היה נראה ככה לולא העשור של האייטיז שהיה תור הזהב של הליגה
עלאק מוערך יתר על המידה

רועי ויינברג
09/09/2018 22:03:43
Reply to  Mbk

הכדורסל כמו שהוא היום לא היה נראה ככה בלי שום עשור לפניו, ככה אבולוציה עובדת

רועי ויינברג
09/09/2018 22:04:24

ושנייה אחרי זה כתבתי שאין לי באמת דרך לדעת, אז טיפה הוצאת אותי מהקשר פה

נדב
נדב
08/09/2018 20:41:53

כתבת יפה.

לדעתי העשור של שנות השמונים מנצח את כל השאר ואחריו שנות התשעים.

נ.ב חשוב לציין שלא הייתי בעשורים האלה.

patience
patience
08/09/2018 20:52:09

גרג אוסטארטג – אנדרייטד?
הכל בסדר מנחם?

שמעון טבדי
08/09/2018 20:54:52

1. אצלי העשור מ2010-2018 הוא הטוב אי פעם. הכי הרבה תחרות (עזבו את הלוחמים), הכי הרבה כוכבים אי פעם, הכי הרבה שחקנים מוכשרים בליגה, הכי הרבה אתלטיות והכי הרבה בידור.

2. אחריו העשור של שנות ה-80.

3. 2000-2010

4. שנות ה-90

5. שנות ה70

6. שנות ה-60.

אני חושב ששנים 1998-2003 היו השנים הכי חלשות של הליגה מאז 1980. מעט מאד כוכבים, רמה חלשה במרבית קבוצות הליגה והמזרח הכי חלש אי פעם (אם מוציאים את הבולס של מייקל מ-98 כאות חסד)

צביקה
צביקה
08/09/2018 20:56:28

1. שנות ב80 יזכו לדעתי בכל דירוג.
2. העשור הנוכחי כ"כ מעולה, שהוא בהחלט נותן תחרות לשנות ה-90.
כל השאר אני סומך עליך מנחם ועל הדירוג שלך לגמרי.

שמעון טבדי
08/09/2018 21:11:33
Reply to  צביקה

מ2010 היה לך אלופות שונות

2010-=לייקרס
2011=מאבס
2012-היט
2013-היט
2014-ספרס
2015-גולדן סטייט
2016-קאבס
2017-18-גולדן

היו 7 אלופות שונות והעשור טרם נגמר.

בשנות ה-80 זכו 5 קבוצות שונות, בשנות ה-90 זכו 4 קבוצות והייתה תחרות מאד חלשה או חוסר תחרות לבולס ולא רק בגלל גדולת מייקל.
בשנות ה2000 זכו 5 קבוצות.

אז במדרג התחרותיות מנצח שנות 2010-2018.

סטאר פאוור- פה נצחון לשנות ה-80 מייקל, קארים, בירד, מג'יק, האקים, מלון (שהם חמישה בטופ 10 של השחקנים משנות ה-80 ועד היום), ד"ר גי, מוזס מלון. סטאר פאוור יותר גדול בודאות מאשר 2010-18 עם לברון ג'יימס, דוראנט, קרי, ווסטברוק, הארדן פול ודיוויס.

2000-2010 זה סטאר קווליטי של קובי, שאק, אייברסון, וויד, דאנקן, גארנט, נוביצקי, נאש, וינס קרטר הוא פחות או יותר ברמה של 2010-18 וכנראה טוב יותר.

שנות ה-90 סטאר קווליטי חלש. מייקל, שאק, האקים ואחריהם שחקנים די בינוניים לעומת העשורים האחרים. גם הסיבה שהיה פחות תחרות.

אתלטיות- 2010-18 לוקח בגדול, שחקנים היום מפלצתיים וגם האיכות לרוחב טובה יותר. יש בליגה הזאת הכי הרבה שחקנים מוכשרים שדרכו אי פעם.

בידור- היום יש הכי הרבה

טיב משחק-זה סובייקטיבי מאד אבל היום ושנות ה-80 אצלי מקום ראשון עם יתרון להיום.

כריסטופר מולטיסנטי
כריסטופר מולטיסנטי
09/09/2018 1:24:37

שמעון אם אתה קורא לליגה היום תחרותית אחרי ההצטרפות של דוראנט לג"ס, ולזה תוסיף את לברון במיאמי, אז זה לא רציני. כל השאר הטיעונים שלך כבר לא מעניינים אם אתה משווה שני סוויפים רצופים (והמונה דופק) של ג"ס על הטוענת לכתר היחידה, קליבלנד, למלחמות של פילי / בוסטון, בוסטון / דטרויט, לייקרס / בוסטון של ה-80's

סער ברעם
סער ברעם
09/09/2018 13:48:59

6 אלופות ספרתי

עידן עופר
עידן עופר
09/09/2018 14:47:43

שכחת עוד אליפות של גולדן סטייט..אי אפשר ״לעזוב את הלוחמים״, הם חלק בלתי נפרד מהעובדה שהתחרות בשנים האחרונות כמעט ולא קיימת.

רן הנרגן
רן הנרגן
09/09/2018 19:07:04

שמעון אני מקוה שאתה לא רואה חשבון.

ראשית העשור לא כולל את 2010. היא שיכת לעשור הקודם.

שנית גם אם נספור את הליקרס, עדין יש רק 6 אלופות.

מעבר לכך אני מסכים אתך שזה העשור התחרותי ביותר.

פריים טיים זק
08/09/2018 21:15:16

הדרוג שלי:
1. שנות ה-80 – הפריחה הגדולה, מובלת ע"י שחקנים סופר חכמים ובראשם כמובן לארי ומג'יק והיריבות הגדולה בין הסלטיקס ללייקרס
2. 2010-2018 – משחק מענג עם קבוצתיות והתקפה דינמית, קבוצות גדולות כמו גולדן סטייט, הספארס הגדולים שך אמצע העשור וכמובן לברון בקבוצותיו השונות
3. שנות ה-90 – כדורסל מצוין אבל נפגע מכך שהליגה היתה בשליטה המלאה של שחקן אחד (במיוחד למי שלא כ"כ אהד אותו בזמן אמת…)
4. 2000-2010 – כדורסל יחסית סטטי ולא ככ מעניין, נשלט ע"י סנטרים גדולים ולא ניידים, אם זה שאק של תחילת העשור או טימי של אמצעו (שוכחים שהספארס של אז היתה קבוצה די משעממת). הטרנד התחיל להשתנות לקראת סוף העשור אבל לא מספיק לדרוג גבוה יותר
5. שנות ה-60 – לא ראיתי כמובן אבל שום דבר לא יותר גרוע מ…
6. שנות ה-70 – שנות הסמים והבלגן. גם אם היה שם פה ושם כדורסל טוב, זה לא עניין אף אחד…

מנחם לס
מנחם לס
08/09/2018 22:16:20

אין כל הוכחה שהיום השחקנים יותר אתלטים משנות ה-80. מייקל עדיין מחזיק בתוצאה מס' 1 בקפיצה מהמקום ("JUMP-AND-REACH"), ולדעתי ד"ר ג'יי הוא עדיין הדאנקיסט הטוב בכולם.

גם בא"ק אם לא יוסין בולט רוב השיאים היו נשארים משנות ה-80, פחות או יותר.

.
.
09/09/2018 11:11:37
Reply to  מנחם לס

איך וינס קרטר לא הוזכר בכלל בפוסט או בתגובות?

מנחם לס
מנחם לס
08/09/2018 22:56:29

ישנם כאן צעירים באתר כמו שמעון למשל שאין להם מושג מה הלך כאן בשנות ה-80. הם כולם חיים כמובן בעשור הזה, אבל תגידו בעצמכם, כמה עניינה באמת הסידרה בין הווריורס והקאבס? היא עניינה רק אותנו, עכברי הכדורסל.

אבל בשנות ה-80? כל משחק בין הסלטיקס והלייקרס היה כמו מלחמת עולם. היו אלה משחקים בעלי קונוטציה חברתית, כלכלית, ואפילו גזענית. דווקא הלייקרס היתה הקבוצה של המעמד העליון למרות שכל שחקניה היו שחורים. הם היו השואו טיים והם היו הנוצצים.

ודווקא הסלטיקס הלבנה (הלייקרס עלתה משך כל שנות ה-80 עם חמישייה שחורה. הסלטיקס עליו תמיד עם 3 לבנים (לארי, מקהייל, ואיינג') ולפעמים עם רביעי לבן (סקוט וולדמן) בחלק הראשון של העשור, וביל וולטון בחלק המאוחר של העשור).

אז להרבה זה היה גם משחק בין "לבנים" לבין "שחורים" כי בוסטון תמיד היתה ידועה כעיר קשה לשחורים בגלל השורשים האיריים שלה.

ולמרות שהסלטיקס היתה 'לבנה' היא נחשבה לקבוצה של הצווארונים הכחולים. האנשים העובדים פיזית לעומת הצווארונים הלבנים של הלייקרס שהיו ההיי סוסייטי והוליווד.

היה זה גם מזרח נגד מערב אמיתי. בוסטון השוכנת על גדול האוקיאנוס האטלנטי והלייקרס על גדול האוקיאנום הפסיפי.

ולשתיהן היו את כוכבי הכדורסל הגדולים מכולם – מג'יק השחור ולארי הלבן.

כל משחק פלייאוף בין השתיים היה מאורע הספורט מס' 1 במדינה: לא פוטבול ולא בייסבול ביום שהסלטיקס שיחקה נגד הלייקרס. זה הפך ליום קדוש ממש שאפילו בקונגרס דיברו עליו, ובתי ספר בבוסטון ניפתחו מאוחר (ב-10 בבוקר) אחרי משחקים באל איי שהסתיימו במזרח ב-2 בלילה ויותר מאוחר.

זה היה עולם אחר. אני זוכר כיצד רעדתי ממש לפני כל משחק. זה היה כה ברור: אם אתה מזרחי הסלטיקס היא קבוצתך ואם אתה מערבי הרי שהלייקרס היתה קבוצתך. בטיווי דיברו על זה וגם בחדשות.

זה היה קרב על יקרה, פרסטיז'ה, גאווה. מאז לא היה דבר שאפילו התקרב לזה.

עדן
עדן
08/09/2018 23:06:04

גם יכולות הכדורסל- בין אם הם כישרון טהור לשים סל, או אתלטיות מטורפת משתפרים עם השנים, כמו שיטות המשחק, ושיפור באופן הניהול של הליגה.
לכן בהנחה כל עשור טוב מקודמו.

עדן
עדן
08/09/2018 23:08:29
Reply to  עדן

לכן בהנחה שאנחנו מדברים נטו על איכות משחק הכדורסל*

מנחם לס
מנחם לס
09/09/2018 0:02:15
Reply to  עדן

אם כל עשור טוב מקודמו, איך זה שבא"ק רק יוסיין בולט שבר שיאים (ושיאיו יישארו גם וד 5 עשורים), אבל רוב השיאים האחרים עומדים איתן בא"ק, שחייה, והרמת משקולות? כמה שיאים מחזיקים מעמד כבר יותר מ-20 שנה למרות שהבריכות נעשו יותר מהירות והציוד טוב יותר בא"ק ובהרמת משקולות.

אור
אור
09/09/2018 0:31:22
Reply to  מנחם לס

באתלטיקה כמעט כל השיאים נשברו וכמעט כל אלו שלא הושגו ע"י מסוממים. בבריכה אפשר לספור על יד אחת שיאים שלא מהשנים האחרונות.

עדן
עדן
09/09/2018 0:39:39
Reply to  מנחם לס

מסכים עם חלק מהדברים שלך, אבל יש כמה נקודות שלא. קודם כל צריך לעשות הפרדה בין ספורט יחידים לבין ספורט קבוצתי.
בכל סוגי הספורט אנחנו רואים יחידי סגולה, שהיכולת שלהם היו ברמה כל כך גבוהה, שגם בראי היסטורי של עשרות שנים אחורה רואים שמדובר בעילוי- טכני ואתלטי. לכן, כאשר מגיע אדם שכזה- לדוגמה בובקה, בולט, או פדרר, הם קובעים שיאים כיחידים אשר מחזיקים שנים, וקשים מאוד לניפוץ. למרות זאת, לא ניתן לדעת אם יקום נער שישבור את שיאו של בולט עוד 6 שנים או עוד 40 שנים. כמו כן, הטכנולוגיה משתפרת ומשפרת הישגים, ודוגמה מובהקת לכך הן חליפות השחייה החדשניות שהיו ברומא 2009, שאיתן השחיינים שברו שיאים על ימין ועל שמאל, ובוטלו קצת מאוחר יותר בגלל הטענה שלאיכות החליפה יש יותר אימפקט מאיכות השחיין. חוץ מזה הטענה היא שבממוצע איכות הספורטאי הממוצע- בין אם אלו איכויות טכניות בתחומו או אתלטיות עולות.
התופעה הזו שפחות נראית לעין בספורט יחידני, בולטת בספורט קבוצתי שבו גם לשחקן הממוצע יש אימפקט משמעותי על המשחק, ולכן משום שהשחקן הממוצע ב-NBA לצורך הדיון, הוא יותר טכני ואתלטי, ובגלל שהשחקנים המובילים- העילויים, ככל הנראה לא נופלים מקודמיהם מההעשורים הקודמים באיכותם ובכמותם, הליגה עצמה יותר מוכשרת, ויחד עם ניהול טוב יותר של הקבוצות והליגה, בתוספת טכנולוגיה חדשנית בכל תחום, מרפואת שחקנים עד ניתוח שווקים פוטנצאליים להתפתחות כלכלית, הליגה נהיית טובה יותר ויותר עם השנים

Mbk
Mbk
08/09/2018 23:19:47

מנחם אני לא יכול להעיד על ה 60 וה 70
אני חושב שאחד החסרונות זה ה ABA , מיעוט הקבוצות והיעדר המדיה
שנות ה 80 במקום הראשון – לייקרס בוסטון זה הברור מאליו אבל גם הסיקסרס הייתה ע-נ-ק-י-ת והבד בויז כבודם במקומם מונח.
גם לניקס וקליבלנד של נאנס פרייס ודוהרטי היו אחלה קבוצות
הלייקרס לכאורה היו סולו במערב אבל הסאנס ,סיאטל ויוסטון היו בסדר גמור וגם דאלאס הייתה עמוסת כשרון ובעיות לקראת סוף העשור
שנות ה 90 עשור קצת פחות טוב ,כדורסל הגנתי קצת פחות מלהיב
העשור של תחילת המילניום לא היה מלהיב ( קבוצה חלשה מאןד כמו הנטס הייתה ב 2 גמרים ) המערב שלט ביד רמה ולקראת סוף העשור חזרה עדנה עם היריבויות בין הלייקרס לבוסטון
העשור הנוכחי טוב לפחות כמו שנות ה 80 מבחינת העניין והערך המוסף ההיסטורי לליגה. חבל שגודלן סטייט רצחו את התחרותיות
זה יכל להיות ה-עשור

הצד השני של המטבע
הצד השני של המטבע
08/09/2018 23:20:05

האמת המרה שמאז תחילת-אמצע שנות ה 90, רמת הכדורסל ירדה ב NBA והיה אפשר לראות את זה טוב במשחקים של נבחרות טובות מול ארה"ב החל משנות ה 90 המאוחרות.

בעשור הזה נראתה ההשפעה של הכסף הרב שנכנס לספורט והרס ענפים רבים כולל ה NBA. שחקנים הפכו לאנשי עסקים, כניסה מוקדמת לליגה, מעבר בין קבוצות, משחק אנוכי וירידה במעמד המאמן הפכו את המשחק להרבה פחות מהנה לצפייה ורמת המשחק ירדה מאוד.

ב 15 שנים האחרונות הכוכבים הצעירים מכל העולם מגיעים ל NBA דבר שהוריד מאוד את רמת המשחק של כל הנבחרות.

שנות ה 80 היו פסגת הליגה כשהתחברו יכולות אישיות עם משחק קבוצתי, כוכבים עם אופי, שחקנים משלימים נאמנים וקבוצות מאומנות העלו את רמת הכדורסל והמשחק היה הכי מהנה לצפייה.

כיום לא בדיוק משחקים כדורסל בליגה והמעט קבוצות שמצליחות לשחק מנצחות גם עם הרכבים סבירים.

מנחם לס
מנחם לס
09/09/2018 0:06:35

הסלטיקס והלייקרס של שנות ה-80, הסיקסרס של שנת האליפות עם ד"ר ג'יי, מוזס מלון והאחרים (1983?), הקבוצות של הבולס עם מייקל, ואולי אפילו הבד בויז היו מנצחים די בקלות את הווריורס של 2015-2018

בילי
בילי
09/09/2018 0:13:45
Reply to  מנחם לס

לא צריך ללכת כלכך אחורה בזמן.

הספרס מ1420, ההיט מ2013,הלייקרס מ2010 היו לוקחות גם בקלות.

Benjo
Benjo
09/09/2018 15:27:34
Reply to  מנחם לס

נאלץ לחלוק על דעתך דוק . לא חושב שיש שם אף קבוצה שהיתה מנצחת את הלוחמים ובטח שלא בקלות אולי חוץ משיקגו וגם לא בקלות. . לא היה בהיסטוריה שחקן שברגע שעבר את החצי מהווה איום אמיתי על הסל ויש שם לא אחד כזה אלה שניים ואפשר להוסיף לזה בנחת גם את דוראנט. ההגנות של אז התמקדו בלהרביץ באיזור הצבע והמיד ריינג' אין אפשרות לתת מכות למי שקולע בווליום כזה ובאחוזים כאלה מהשלוש . עדין לא ראיתי הגנה אפקטיבית מול הלוחמים ולדעתי עדין מאמנים בליגה שוברים את הראש איך מתומדדים עם זה ולאף אחד אין פתרון. ואני לא זוכר אף קבוצה בהיסטוריה שהעיפה בגמר האן בי איי קבוצות בכזאת קלות בסוויפ או בג'נטלמן סוויפ או משהו שנראה כזה שאין בכלל תחרות אמיתית. (באליפות של קיירי ולברון גולדן גם היתה קרובה לזה (3:1) מה שקרה שם אלה דברים שלא כדרך הטבע.כמובן שזה דיון תאורטי אבל זו דעתי.

בילי
בילי
09/09/2018 0:02:15

שנות ה80 מעל בבידור,תחרותיות,יריבות אבל לא ברמת כדורסל ורמה אתלטית.
דטרויט של צ'אק דילי שייכת יותר לשנות השמונים.

שנות ה90
שנות התשעים תחרותיות? 0. לבולס לא הייתה תחרות אמיתית בליגה.

שנות התשעים רמת כדורסל?3. עצם זה ששחקן חלש כמו גארי פיתון נכנס להיכל התהילה אומר הכל.

שנות התשעים רמת בידור? 7. ג'ורדן בכל זאת הפך למותג שלא היה בעבר.

בילי
בילי
09/09/2018 0:02:34

בין 2000 ך 2015

רמת כדורסל? 7
בידור? 8
הכדורסל התפתח ועוד הייתה קצת יריבות בין כוכבים וקבוצות.
מבחינת כישרון לא היה בליגה מעולם יותר. שחקנים כמו שאק,קובי,לברון,דאנקן,וויד ועוד.

2015-2020

אפשר לחלק את העשור הזה מההחלטה של דוראנט להרוס את הליגה,מהכסף והחוזים המוגזמים שהשחקנים מקבלים אחרי השביתה.

היריבות ירדה ל0, רמת הבידור והעניין גם ירדו בגלל פערי הכוחות .

דביר
דביר
09/09/2018 0:11:22

העשור הנוכחי הוא השני בטיבו אי פעם אחרי שנות ה80 . מבחינת כוכבים מדובר על לברון השחקן הכי טוב בהיסטוריה ביחד עם מייקל דוראנט סקורר שלא נראה כמוהו מעולם סטף קרי ווסטבורק הארדן וצריך גם לזכור את דאנקן ונוביצקי בתחילת העשור. מבחינת תחרותיות היה יופי של תחרותיות בעשור הזה של הליגה אם כמה סדרות אדירות כמו גמר 2013 גמר 2015 גמר מערב 2016 וגמר 2016. נשברו לא מעט שיאים. מה שכן חשוב לציין שהמעבר של דוראנט סגר את התחרותיות ל3 השנים האחרונות לעשור הזה מה שפגע בעשור קצת. מבחינת יריבות היה את ווילט וראסל בשנות ה60 היה את בירד ומגיק בשנות ה80 ויש את סטף ודוראנט מול לברון. ללא ספק מדובר על יריבות מצויינת וכמובן שנערכו 4 סדרות בהתבסס על היריבות הזאת בגמר. 2 סדרות ראשונות מצויינות ובעיקר הסדרה ב2016 עם הרבה פאקה פקה של גרין לברון קרי וכדומה ( הסדרה הכי טובה שראיתי ללא ספק ) .אין ספק שהעשור הזה אם יותר כוכבים משנות ה90 . בשנות ה90 בקושי היו כוכבים פרט למייקל אין אף שחקן טופ 10 בהיסטוריה ששיחק שם ( אולי האולגולן) . שנות ב70 הוא עשור גרוע וגם שנות ה2000 שם הייתה ליגה מאוד חלשה ( לא סתם הלייקרס של שאק קובי דרסה את הליגה הפיסטוס הכלובים זכו באליפות ולברון בגיל 22 אם וארזו כסייד קיק מגיע לגמר) .

בילי
בילי
09/09/2018 0:27:27
Reply to  דביר

חיברת שתי עשורים ביחד.

אפשר להפריד בין הדור של קובי,דאנקן,שאק,וויד,לברון לקארי,ווסטברוק,דוראנט,הארדן.

פרט ליריבות שנעלמה מהליגה בהדרגתיות. הדור של שנות ה-90 נופל בהכל.

Havlicek stole the ball
Havlicek stole the ball
09/09/2018 11:18:37
Reply to  בילי

גם אתה ערבבת.. שאקיל נבחר 12 שנה לפני לברון, לא באותו דור

מנחם לס
מנחם לס
09/09/2018 5:57:37
Reply to  דביר

ההגנות אז היו הרבה יותר טובות. לכן לזרוק מה-3 היתה בעייה. היום זורקים כמעט חופשי מה-3

רן הנרגן
רן הנרגן
09/09/2018 19:19:34
Reply to  מנחם לס

לא מסכים.

בעבר שיחקו רק הגנה אישית ועיקר ההתקפות היו בבידודים. היום משחקים הגנות הרבה יותר מתוחכמות שגם דורשות הרבה יותר מאמץ מהשחקנים. ההגנות המודרניות פותחו כנגד הבידודים.

נכון שהמשחק פחות פיזי עקב שינוי החוקים אבל פיזיות לא הופכת הגנה לטובה יותר.

גם הקליעה מרחוק התפתחהורמת השחקנים עלתה מאד. בדיוק שיחררו סרטון של פיסטול פיט מול אייס מן משחקים הורס. זה כמעט פתטי, אלו שני הקלעים הכי מפורסמים בתקופתם והם בקושי זורקים ממרחק. עיקר הקליעות הן מתוך הקשת ואחוז הדיוק בזריקות ממרחק נמוך.

ערן
ערן
09/09/2018 0:30:22

פיט מרביץ שייך לשנות ה70 ולא ה80 הוא היה מגדולי השחקנים שדרכו על מגרש הכדורסל

אפלטון
אפלטון
09/09/2018 0:40:50

יפה מנחם.
זו אולי רמאות אבל העשור האמצעי בין אמצע שנות ה80 לאמצע שנות ה90 הוא העשור הזוכה.
גם מבחינת שנות השיא של כל הכוכבים הגדולים, תחרותיות ותהפוכות בצמרת.

IDO
IDO
09/09/2018 0:54:11
Reply to  אפלטון

Plus one.
NBA was for a short time most exciting sport of them all.
Better then succeed better then tennis.

דדי
דדי
09/09/2018 0:54:21

שנות ה 80 וזה בכלל לא קרוב.
השילוב המושלם בין רמת הכדורסל, מספר כוכבי העל, היריבויות ההיסטוריות, והקבוצות החזקות ביותר – לעובדה שהליגה עדיין לא הורחבה לרמות שדיללו בעקביות את כמות הכישרון בכל קבוצה.

עידן
עידן
09/09/2018 1:21:45

לגבי שנות ה 60 וה 70 אני לא יכול להגיב
1-שנות ה 80
2- העשור הנוכחי
3-שנות ה 90
4-שנות ה 2000

Ljos
Ljos
09/09/2018 1:28:39

אני בוודאות יודע שאני יכול להגיד בלב שלם שהעשור הנוכחי הוא זה שהכי נהניתי ממנו.

מנחם לס
מנחם לס
09/09/2018 5:59:15
Reply to  Ljos

כי לפני העשור הזה היית עדיין ילד…

האווי לאסוף
האווי לאסוף
09/09/2018 1:44:48

אחלה אתגר
1. שנות השמונים – אני משוחד כמובן, אבל כולם כתבו את הסיבות ויותר לי אלא להסכים.
2-3 שנות התשעים והעשור הנוכחי – שני עשורים שהצליחו ליצור עניין גדול בליגה, עם סטאר קווליטי וכל מה שמסביב.
3. העשור של 2000-2010. קצת פרווה, עם כל הכבוד
על העשורים שקדמו אדלג, עקב חוסר ידע

Captain Beefheart
Captain Beefheart
09/09/2018 2:33:52

אפשר להזיז קצת את המספרים ולא לדבוק בשרירותיות של 0 עד 0 כדי לקבל עשורים אמיתיים (משעשע – גם "עשור" זה קצת שרירותי).
למשל במוסיקה – "שנות השבעים" זה למעשה 1968-1978.
בשיטה הזו, עשור הזהב של ה-NBA הוא לדעתי 1986-1996.

מנצור שפיצר
מנצור שפיצר
09/09/2018 2:35:10

רק מי שראה את הכל
יכול להיות שופט

(יסלחו לנו הצעירים אתם לא אשמים שאתם צעירים )

אבל מאז אני רואה כדורסל הרבה
מאז ימי מלון הילטון שנות ה80
שראיתי את המישחק הראשון שלי
קנזס קינגס נגד פילי של הדוקטור

אין ספק שהכדוסל של מייקל פייפן ורודמן
היה מעניין ומהנה
ואני לא שיקגו
השיאים של אז לא יחזרו ( מבחינת הנאה ) ועניין

ד"ר רזי הופמן
ד"ר רזי הופמן
09/09/2018 6:05:07

קודם כל מבחינתי מדובר ב 4 עשורים ושנתיים שזה סוף שנות השבעים לכן שנות השבעים לא רלוונטיים. אז נשארתי עם ה 80 והלאה.
ה 80 לוקח בגדול בעיקר בגלל בוסטון לייקרס ודטרוייט. 90 זה בעיקר מייק. 2000 והלאה היו מעניינים אבל לא כמו ב 80.

Dors
Dors
09/09/2018 11:12:06

כתיבה נהדרת! לדעתי שנות ה-80 בטופ ואז שנות ה-90. תיקון קטן: הלייקרס בשנות ה-80 זכו בחמש אליפויות והסיקרס זכו באליפות ב-1983 ולא ב-1984.

לידיעת הציבור
לידיעת הציבור
09/09/2018 12:33:00

Among all of Joe Biden's bitches, MP Damian Green has got the most self dignity… and it does not work in his favour (just look at your wikipedia page, monkey-boy)

Dors
Dors
09/09/2018 14:20:00

לדעתי יש מאצ'-אפ רציני בין שנות ה-80 לבין שנות ה-90. מצד אחד שנות ה-90 הציגה את השחקן הטוב בהיסטוריה ומצד שני שנות ה-80 שהציגה את הקבוצות הטובות ביותר: הסלטיקס, הלייקרס, הסיקסרס של הדוקטור, מוזס מאלון ומוריס צ'יקס והבאד בויז שאמנם לקחו אל האליפות השנייה הרצופה שלהם ב-1990 אבל יותר שייכים לשנות ה-80. כנראה בגלל זה שנות ה-80 הן המנצחות. כפי שאפלטון כתב מ-1985 עד 1995 זו כנראה התקופה הטובה ביותר בהיסטוריה של הכדורסל- גדולי השחקנים ובמיוחד גדולי הסנטרים- קארים, האקים, מוזס, יואינג, שאקיל, האדמירל, אלונזו. גם צ'ארלס בארקלי וקארל מאלון בפאוור פורוורד היו ענקיים וכמובן הגארדים המופלאים- מייקל, מג'יק, סטוקטון, אייזאה, דרקסלר, קווין ג'ונסון, ג'ו דומארס, טימי ופני הארדווי ורבים אחרים. אם היה ניתן לקחת את תקופה זו כעשור היא כנראה המובילה ביותר. שנות ה-2000 הן במקום השלישי לטעמי ואחריהן שנות ה-60. תודה רבה מנחם, זה בהחלט דיון מרתק.

ד"ר רזי הופמן
ד"ר רזי הופמן
09/09/2018 16:48:59

האמת? מאד התרגשתי מהסרט הבא.
מקווה שאחד הכותבים ירים את הכפפה ויכתוב קצת על ריי.
שמח מאד שהוא מוכר כאחד הגדולים בהיסטוריה של האן בי איי.
https://www.youtube.com/watch?v=zaDke3WL5MI

מנחם לס
מנחם לס
09/09/2018 17:19:55

ה וא היה עשר בנאומו!

Dani din
Dani din
09/09/2018 19:04:46

בטח הכותרת בוולאה תהיה – ריי אלן, מתעלם מדורון שפר בנאומו.
איזה שחקן ענק ואיש מדהים.

עגל שסבור שיש לפרק את ג״ס
עגל שסבור שיש לפרק את ג״ס
09/09/2018 18:17:48

כולכם צודקים.
אבל האמת היא שמאוד קשה לראות משחקים מתקופות הזוהר של פעם. זה פשוט לא אותו דבר, כמו לראות סרט ישן שפעם מאוד הלהיב ושלא צפינו בו הרבה שנים

איתי
איתי
10/09/2018 15:18:55

כמובן שמדובר בעל טעם ועל ריח, אני חושב שהקסם הגדול של הליגה קצת נעלם בעיקר כיוון שהעידן הוא גלובלי וכל שחקן טוב יכול למצוא את דרכו לשם. ברמה האישית חסרה לי מאוד ההתייחסות להגנה בליגה של היום, קשה עד בלתי אפשרי לשמור וזה בעיניי חצי מהמשחק כך שההנאה נפגעת.. לא חושב שבעשורים קודמים היה אפשרי לקלוע מרחוק כמו שניתן היום. ההגנות לא היו מאפשרות לשחקן להגיע למצב קליעה בנוחות כמו היום. מצד שני איכות הקלעים השתפרה מאוד בעשור האחרון והיא ברמה אחרת לגמרי אפילו מלפני עשור, זאת ההתקדמות הגדולה ביותר שהמשחק עשה בעשור הזה – כולן מסוגלים לקלוע מרחוק. ובהפוך על הפוך- היעלמות משחק הפוסט מהמשחק הופכת אותו להרבה פחות מגוון ולכן פחות מעניין בעיניי לפחות