גמר ליגת היהלום 2018 – בריסל / אלכס דוקורסקי

2010 IAAF Diamond League.jpg

ליגת היהלום תינעל הערב עם תחרות הגמר השנייה, לאחר הגמר הראשון אמש בציריך, שתיערך בבריסל. כבר אתמול, למעשה, התקיימה בכיכר המרכזית של בריסל הדיפת כדור הברזל לנשים. ליז'או גונג הסינית, אלופת העולם, הדפה את המכשיר ל-19.83 וניצחה בתחרות תוך שהיא הופכת לאלופת ליגת היהלום במקצוע לשנה הזאת.

גם לתחרות בבריסל ישנה היסטוריה עשירה. תחילתה באירוע עצוב מאוד. איוו ואן דאמה הבלגי היה רק בן 22 כשזכה בשתי מדליות כסף במשחקים האולימפיים במונטריאול 1976. הוא סיים שני בריצה ל-800 מטר (אחרי אלברטו חואנטרנה הקובני, שקבע באותם המשחקים הישג יוצא דופן כשניצח גם בחצי המרחק) והיה סגנו של ג'ון ווקר, הניו זילנדי הדגול (האדם הראשון לרדת את ה-3:50 במייל, ב-1975), בריצה ל-1,500 מטר. בסוף אותה השנה, ואן דאמה, שהיה אמור להתחתן בשנה שלאחר מכן, נהרג בתאונת דרכים בצרפת.
קבוצת עיתונאים בלגים רצתה לקיים תחרות אתלטיקה לזכרו, וכך "הממוריאל ואן דאמה", כפי שהיא נקראת עד היום, יצאה לדרך ב-1977. עם השנים, התחרות, שנערכת באצטדיון "הייזל", הזכור לרעה בשל האסון בגמר גביע האלופות ב-1985 (ומאוחר יותר, שמו השתנה לאצטדיון "הלך בודואן"), צברה פופולאריות ויוקרה רבה. על המסלול בבריסל נקבעו מספר שיאי עולם. שניים מהם (והבולטים שבהם) טרם נשברו: קנניסה בקלה רץ שם 10000 מטר ב-26:17.53 בשנת 2005. 7 שנים אח"כ, אריאס מריט מארה"ב, אז אלוף אולימפי טרי, קבע שם 12.80 ב-110 משוכות. שני האתלטים הללו, מעבר להישגיהם האישיים יוצאי הדופן, עברו הרבה במהלך חייהם ועל כך כמובן אפשר לקרוא מתוך מקורות רבים ומעניינים.

הפעם אפרט רק על מספר מקצועות בולטים בתחרות ומי שיצפה, מוזמן יהיה לעדכן בשמחה.
מקצועות הנשים: זריקת דיסקוס, קפיצה לרוחק, 400 מטר, 3000 מכשולים, 1500, 100 משוכות ו-200 מטר.
מקצועות הגברים: קפיצה במוט, זריקת דיסקוס, קפיצה לגובה, 110 מטר משוכות, קפיצה משולשת, 100 מטר, 800 מטר, 5000 מטר ו-400 מטר (אך מחוץ לתחרות היהלום. התחרות במקצוע התקיימה אתמול בציריך).

נשים:
זריקת דיסקוס, 19:05 – סנדרה פרקוביץ' הקרואטית, 
שזכתה בכל התארים האפשריים, מועמדת לניצחון.
קפיצה לרוחק, 20:08 – שדה פתוח למדי של מתחרות. קתרין איברגוון מקולומביה זכתה אתמול בתחרות המשולשת, אך תתקשה להשלים דאבל. לוריין אוג'ן הבריטית היא היחידה בשדה שקפצה השנה מעל לשבעה מטרים. אלופת אירופה הטרייה, מיהאמבו מלאייקה הגרמנייה, תשאף להמשיך את כושרה הטוב.
400 מטר, 21:03 – נפתח דווקא עם נעדרת בולטת מהמקצוע, שוניי מילר אוויבו מאיי הבהמאס, בעלת תוצאת השנה (48.97) והאלופה האולימפית תרוץ 200 בהמשך הערב ולכן כנראה ויתרה על המרחק הכפול. צפוי יהיה מאבק מעניין בין נאסר סאלווה עיד, בת ה-20 מבחריין (49.08 העונה) לאלופת העולם, שאקימה ווימבלי מארה"ב.
3000 מכשולים, 21:11 – מקצוע ששיא העולם שופר בו בצורה מאוד משמעותית (כשמונה שניות) על ידי ביאטריס צ'פקואוץ' מקניה, שגם תהיה חלק מהשדה הערב. לצד רצות מצטיינות רבות בנות ארצה, ירוצו הערב גם שתי רצות אמריקאיות מעולות: אמה קובורן, אלופת העולם מלונדון וקורטני פררירצ'ס.
1500 מטר, 21:41 – תחרות מאוד מאוד מרתקת ובעלת שדה פתוח ומאוזן, כשכמעט כל אחת מן המשתתפות, למעשה, עשויה להתברג לנצח בריצה. ישנן, אם כך, מספר רב של מועמדות לניצחון, ואפרט את חלקן: לורה מויר הבריטית, אלופת אירופה הטרייה, סיפאן חסן ההולנדית, ג'ניפר סימפסון ושלבי הולהן מארה"ב וצגאי גודאף מאתיופיה.
100 משוכות, 22:15 – שדה שכולל 5 אצניות מארה"ב כשאחת מהן גם תנצח. קנדרה האריסון (שיאנית העולם), שאריקה נלוויס, בראינה מקניל, כריסטינה מאנינג ודואון הארפר-נלסון.
200 מטר, 22:45 – שוניי מילר אוויבו
מהבהמאס תיאבק מול דפני סחיפרס, אלופת העולם הכפולה מהולנד, שריקה ג'קסון מג'מייקה וגבריאל תומאס מארה"ב. יתר בנות השדה יחפשו להפתיע.

גברים
קפיצה במוט, 20:28 – 
עשוי להתברר כאירוע השיא של הערב. כל מי שכיכבו בגמר אליפות אירופה – ארמנד דופלאנטיס, טימור מורגנוב, רנו לה-וילאני ופיוטר ליסק – יימצאו גם כאן. אליהם יתווספו אלוף העולם, סם קנדריקס מארה"ב, קרטיס מארשל המוכשר מאוסטרליה ושונסי בארבר מקנדה.
זריקת דיסקוס, 20:40 – 
עוד תחרות מאוד פתוחה. פדריק קאקרס הגמייקני מגיע ממדינה ללא מסורת במקצוע אבל הוא הצטיין השנה בהרבה תחרויות בסבב. אנדראס גודזיוס הליטאי הוא אלוף עולם ואלוף אירופה. מולם יתייצבו גם דניאל שטאהל השבדי ואחסן חדאדי האיראני.
קפיצה לגובה, 20:40 – שוב מקצוע שדה שממנו כמעט בלתי אפשרי לנבא את המנצח. מתיאוש פריז'בלקו הגרמני הוא אלוף אירופה הטרי, דונאלד תומאס הוא אלוף עולם לשעבר (הוזכר באחד הדיונים על ידי נחשון שוחט כדוגמא לכדורסלן שהחל לקפוץ בגיל מבוגר יחסית והגיע להישגים מצוינים) וקופץ בעל סגנון מעט חוזר. גם ברנדון סטארק האוסטרלי וג'אנמרקו טאמברי האיטלקי מועמדים לניצחון.
110 משוכות, 21:33 – סרגיי שובנקוב הרוסי מחזיק בתוצאת השנה, 12.92. אורלנדו אורטגה מספרד, פאסקל מרטינו לגארד הצרפתי (אלוף אירופה הטרי), רונאלד לוי הג'מייקני ודבון אלן מארה"ב (שעבר בהצלחה רבה מפוטבול אמריקאי לאתלטיקה), ינסו להקשות עליו.
100 מטר, 21:54 – כל ארבעת האמריקאים בשדה – רוני בייקר, כריסטיאן קולמן, יסאייה (ישעיהו) יאנג ומייקל רוג'רס – מועמדים לניצחון. אקאני סימבינה מדרום אפריקה, ריס פריסקוד מבריטניה (אלוף אירופה הטרי) ויוהאן בלייק ייחפשו את היהלומים גם כן.
800 מטר, 22:02עמנואל קיפקורוי קוריר, אחד מארבעה קנייתים בשדה, בעל שיא אישי (שנקבע השנה) של 1:42.05 (ומצטיין גם בחצי המרחק) והוא הפייבוריט לניצחון.
5000 מטר, 22:22 – באופן מעניין, טרם ראינו ירידה מ-13 דקות השנה. ייתכן שמישהו יצליח הערב. שדה שווה למדי של רצים, עם נוכחות בולטת לרצים מקניה ואתיופיה. סלמון ברגה, יומיף קיילצ'ה, מוכתר אידריס, חדיס עבאדי וגבריווט האגוס (כולם מאתיופיה) יתמודדו מול ריצ'רד יאטור וסיירוס רוטו מקניה. 

 

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. מתי איברגוון התחילה להתחרות ברמות האלה גם בקפיצה לרוחק? ראיתי שיש לה שיא לא רע בכלל, אבל לא זוכר שיצא לי לראות אותה במקצוע הזה ברמה העולמית…

  2. כן, שיא אישי מעולה של 6.87. הרבה אתלטים שקופצים משולשת ברמה גבוהה, יהיו מסוגלים לרמה גבוהה גם ברוחק בגלל מרכיבי הניתור והמהירות שמאפיינים, בין היתר, את שני המקצועות.
    המצב ההפוך, בו אתלט שהמקצוע הראשי שלו הוא רוחק, יתחרה במשולשת, הוא נפוץ הרבה פחות, כי המקצוע האחרון טכני ומורכב הרבה יותר.

    אפשר אולי לציין כדוגמה את יוחאי הלוי, בעל שיא אישי של 16.76 במשולשת. זה היה המקצוע הראשי שלו. לפני 8 שנים הוא קבע את השיא הישראלי ברוחק, 7.99, כששיפר את שיאו של רוגל נחום, שיאן ישראל במשולשת (17.20), שהחזיק תקופה די ארוכה גם בשיא לרוחק (7.96).

  3. סנדרה פרקוביץ' הקרואטית סיימה במפתיע רק במקום השלישי בזריקת דיסקוס.
    יאיימה פרז הקובנית ניצחה עם 65 מטר בדיוק.

    1. היי אור, מודה שלא צפיתי בתחרות. אחרי העדכון שלך, אפנה ליוטיוב לראות.
      תודה על העדכון. לא היה לי מושג.

  4. תודה אלכס, הפריוויו והסיקור שלך מעולים.
    פיספסתי את התחרויות היום, אשלים ביום אחר . . .

  5. ריצה מרשימה ל-5000 מטר. אם עד הערב לא ירדו השנה מ-13 דקות, הרי שהיום עשו זאת לא פחות משמונה רצים, 6 מהם מאתיופיה. שלושה מתוכם רצו מתחת ל-12:50, כשבראשם סלמון ברגה מאתיופיה עם 12:43.02, לא רחוק משיא העולם בן 14 השנה של בן ארצו, קנניסה בקלה (12:37.35).
    מוזר לי לכתוב על ריצה שלא צפיתי בה, אבל כנראה שהיא בין הריצות האיכותיות ביותר במקצוע.

    1. המנצח, סלמון ברגה, בן 18 בסה"כ, לפחות על פי תאריך הלידה. בכל אופן, אחד האתלטים המסקרנים לעקוב אחריהם בעתיד.

  6. תודה רבה עקב השבת לא צפיתי
    גם אני זכיתי בזהב גם במשולשת וגם ברוחק
    בשנים עוקבות באליפות הישיבות התיכוניות 92+93
    יש לי על זה סיפור בהזדמנות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט