ג'ייסון קיד, לאהוב או לא לאהוב / דובי עופר

Image result for jason kidd controversy

אתמול דיברנו על ג'ייסון קיד. אמ;לק – אגדה.

אתם יודעים, כישרון, אסיסטים, אליפות, גמרים, מנהיג על ומחוץ למגרש… כל הדברים הרגילים. (אגב, אם למישהו עדיין יש ספקות באגדיותו של קיד על הפרקט, מוזמן לשלשל פתקית עם תמצית טענותיו לקופסת התלונות. אנחנו מחזיקים אותה בארון מתחת לכיור. כן, יש שם גם קליפות של בננה וקופסה ריקה של חמוצים).

העניין הוא שבין השורות של סיפור חייו אפשר היה להבין שמאחורי השחקן המצוין נמצאת אישיות שהיא, לכל הפחות ובעדינות, מורכבת. כמובן, יש את העניין עם המכות לאישתו ג'ומאנה ב2001, אבל היו פה ושם מקרים שאפשר היה לפרש בשני כיוונים. לקיחת האחריות, למשל.

כששיחק באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, לא מצאה חן בעיני קיד התנהגותו של המאמן. לו קמפאנלי היה בחור קשוח עם פה, איך נאמר, די ג'ורה. כשמשהו לא נראה לו, הוא אמר את זה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. בואו נגיד שאם קמפאנלי חם עליכם, אתם תדעו. בנוסף, קמפאנלי דרש משחקניו עבודה קשה והשקעה, והחזיק מכוכבים. את גייסון קיד קמפאנלי העביד בפרך. במשחקים ובאימונים, קיד היה המטרה מספר אחד. ואז, מזכיר, אבא התערב ויצא בפומבי נגד המאמן, ואז הקבוצה התחילה להפסיד, ואז המאמן פתח על השחקנים את כל הג'ורה דלעיל והוריק עליהם, כמו שאומרים, הכל. ומה עושה שחקן קולג'ים צעיר בשנתו הראשונה בעסק? יכול להוריד את הראש ולקבל את הביקורת, יכול להתעמת עם המאמן, או לאבד חשק, או כל אחת מדרכי התגובה הרגילות לביקורת קשה. קיד עשה מרד. טוב לא בדיוק מרד… אולי מחאה. או… לא יודע. בקיצור, קיד פנה להנהלה ודרש לפטר את המאמן. אתם מבינים? רוקי בקולג', יבחוש בן שלולית, מיקרוב בן דומן… הולך להנהלה ודורש לפטר מאמן! דאם בוי, יש לך אומץ… והמאמן אכן הלך. לא רק ביצים, גם יכולת השפעה יש לבחור הצעיר.

הלאה, דאלאס. הפעם הצ'ילבה הוא ג'ים ג'קסון, הכוכב בקבוצה עד שקיד הגיע. התחיל קצפת ותותים, המשיך בעימותים על השליטה במגרש, כשקיד כהרגלו לא נותן לעובדת היותו רוקי להשמיע את דעתו, השלילית, על ג'קסון, על חלקו המרכזי מדי בקבוצה ועל מה שחייב להתבצע (ג'קסון הולך, קיד וג'מאל משבורן נשארים, לפי קיד). העסק קרטע עוד שתי עונות, בעיקר בזכות פציעות ממושכות של ג'קסון ומשבורן, ואז זרתה ההנהלה את השלישייה הסוררת לכל רוח. נזכיר כמובן את המשולש הרומנטי, לכאורה, ג'קסון – קיד – טוני ברקסטון, ואת ההערה בדיעבד של מאמן דאלאס, דיק מוטה, שדברים יכלו לעבוד, אלמלא שני סכסוכים בין ג'קסון לקיד סביב נשים. תזכרו נשים. עוד נחזור לשם, כי מסתבר שג'ייסון קיד, בחור נאה ורהוט, אוהב נשים. גם כאלה שהוא משיג בזכות תכונותיו הטובות, גם כאלה שנמשכות לפרסום, וגם כאלה שאת אהבתן יש לרכוש בכסף מלא.

Image result for cute jason kidd
אני יפה?

יעברו שנים עד שקיד יסתבך שוב בהתנהלות בעייתית במסגרת מקצועית. למעשה, שלוש וחצי עונות בפיניקס עוברות בשקט, ורק במהלך העונה השלישית בניו ג'רזי קיד נכנס לקרב צעקות עם המאמן, ביירון סקוט. לא התנהגות אופיינית לכל שחקן, אבל קיד לגמרי לא היה לבד בתחושה. למעשה, נטען כי רוב שחקני הקבוצה פתחו במרד נגד המאמן הקשוח, שלא היסס לצאת נגדם בתקשורת, וסקוט פוטר, למרות שני גמרים רצופים אליהם הגיע קודם לכן עם הנטס. בשיחות עם רוד ת'ורן, אז GM הנטס, הוא טען שהדבר האחרון שאפשר להגיד על קיד הוא שהשחקן הפסיק לשחק, או ויתר במשהו על המגרש. כל מה שהוא עשה היה מתוך חיפוש טובת הקבוצה, ועימות מול מאמן שכולם הסכימו שהגזים. האם קיד חזר על תרגיל הקולג' על שם קמפאנלי, ופנה להנהלה בדרישה לפטר את סקוט? רוד ת'ורן טוען שלא. "הוא הרגיש שאנחנו לא עושים הכל כדי להילחם על אליפות", אומר ת'ורן, "אלא מכניסים שיקולים כלכליים להתנהלות". פאקינג ניו ג'רזי, להזכירכם, לא קבוצה שרגילה לאוויר פסגות. אבל קיד שאף רק למעלה, וכשנראה שהנטס לא הולכים בדרכו… כאב לו הראש. כלומר כאב לו הראש במהלך דצמבר 2007, עד כדי כך שלא שיחק מול הניקס. התנהלות יוצאת דופן מצד שחקן ששיחק לא פעם תחת כאבים ופציעות. וכך, קיד עבר לדאלאס, שוב.

בדאלאס הכל עבר על מי מנוחות, אליפות וכאלה, ואז קיד עבר לניקס, ואז הוא פרש, ומייד, אחרי שבוע וחצי, מונה למאמן הנטס, ברוקלין הפעם. המהלך הראשון שלו היה להתעקש להביא את לורנס פראנק.

Image result for jason kidd lawrence frank
לורנס, כשאני אהיה מאמן, אתה תהיה העוזר שלי. מבטיח.

כשבעלבית שלך הוא רוסי עשיר, העוזר שלך הוא העוזר עם השכר הגבוה בליגה. ואז הוא כותב הדיווחים עם השכר הגבוה בליגה, ואז הוא המפוטר… הבנתם את העניין. חינו של לורנס פראנק סר מהר מאוד, והוא עף. למה? לא ברור ולא כזה מעניין. קיד לא הביא תוצאות בעצמו, ופוטר אחרי עונה.

מילווקי גייסה אותו. היבול – ארבע עונות בינוניות, הגנה רעה, שפע תירוצים בתקשורת בנוגע לגילם הצעיר של שחקניו, וסכסוך עם ג'בארי פארקר המתאושש מפציעה, על רקע תהליך ההחלמה המתמשך של הכוכב וונאבי. בינינו, לא כתם בגודל יוצא דופן.

עד כה, שחקן עם נוכחות על ומחוץ לפרקט, אמירות ברורות, ודרישות להישגיות. שתיים שלוש התנגשויות בסדר גודל יותר רציני, וזהו.

אה, כן, ויש גם את זה. קלאמזי טיישון טיילור…

דרך מקורית לקבל פסק זמן כשאין לך, ואולי קצת מגוחך. מלוכלך ברמה יוצאת דופן? לא ממש.

קיד היה מקורי בהתנהלות גם כשהיה שחקן. תשאלו את מייק וודסון…

וודסון כמובן מתלונן על ההתנגשות המכוונת. מצד שני, המאמן עמד בתוך המגרש. נכון, קיד התנגש בו בכוונה וסחט עבירה טכנית. אבל מלוכלך? ממש לא.

 

ויש כמובן את כל החלק מחוץ למגרש.

ב2001 קיד היכה את אשתו. כך שמענו. העניין היה, להזכירכם, יום מלא מריבות וצעקות הדדיות, ואז ויכוח סביב השאלה הרת הגורל, האם מותר לג'ייסון לקחת מהצ'יפס של הילד או לא, יריקה, צעקות, מכות ומשטרה. בהמשך סדנת ניהול כעסים, גמילה לא מוצלחת מאלכוהול, ותביעות גירושין הדדיות כעבור שש שנים, ב2007. בכתב התביעה טענה אשתו שג'ייסון אמלל אותה, התעלל בה, צעק עליה והכה אותה באופן קבוע, ובנוסף, הנה באות הבנות, היה בקשרים עם אינספור רקדניות, מעודדות, אוהדות ואפילו, שומו שמיים, יצאניות. הדברים הגיעו לכדי כך שנאלצה לשלוח את בנה בהיחבא לחדר ההלבשה של הקבוצה כדי שיגנוב את הטלפון הנייד של בעלה, ושם גילתה הודעות לנשים, תמונות לא חסודות שנשלחו אליו ועדויות למערכות יחסים מחוץ לנישואין. הוא, מצידו, טען בתביעה הנגדית שהיא קנאית עד אובססיה ונהגה לתקוף אותו, בעיקר מילולית. לצערו, ג'ומאנה קיבלה תכנית בVH1 ושם הוציאה את הרפש בצורה הרבה יותר מוחשית וצבעונית.

Image result for joumana kidd
ג'ומאנה וג'ייסון בימים היפים

בעשירי לספטמבר, אגב, יחגגו ג'ייסון קיד ופורשיה קולמן, אשתו השנייה, את יום הנישואין השביעי שלהם. לזוג יש שני ילדים ועד כה לא דווח על בעיות ביניהם.

תוסיפו לזה מעצר על נהיגה בשכרות קצת אחרי שהצטרף לניקס, וזה פחות או יותר מסכם את ההיסטוריה הבעייתית של ג'ייסון קיד. תאהבו אותו או תשנאו אותו, או סתם לא תחבבו, לפחות שתהיה לזה סיבה. החלטה שלכם.

 

שנייה, הטלפון שלי מצלצל…

תראו מה זה, העורך שלי מתקשר בשבת בבוקר… מוזר.

היי גבר… מה קורה?

לא, בדיוק מסיים. כבר מעלה אותו. עברתי עליו, הכל סבבה… כמה יוטיובים, שלוש תמונות, רק בוחר תמונה ראשית…

מה זאת אומרת דירוג… לא, למה שאני אכניס דירוג?

לא מבין… מה זאת אומרת כולם מכניסים עכשיו דירוג…. לא… נראה לך???

טוב תקשיב אני ממש לא מבין מה הקשר ומה הדיקטטורה הזאת ואין לי "דירוג" להכניס לכם ומצידי אתם יכולים לדחוף…

הבנתי. לא אין צורך לספר… עדיף שיישאר בינינו. בטח, אני אפרסם דירוג. אין בעיה.

 

היי חברים, איך אפשר לסיים בלי שלושת קטעי היוטיוב האקראיים הטובים ביותר שנתקלתי בהם הבוקר!!!

במקום השלישי… סמי הכבאי והשרפה הגדולה של פונטי פנדי!!!

במקום השני…. קבלו במחיאות כפיים סוערות את זאב טנא בשירו ביירות!

ובמקום הראשון, כצפוי אני חייב להגיד, קלינט איסטווד, לי ון קליף ואלי וולך בדו קרב הגדול בכל הזמנים, מתוך הטוב הרע והמכוער… יההההה!!!

דובי

אנטומולוג, עובד סוציאלי ומטפל.. גר בערד וגם במייל dubiduofer@gmail.com

לפוסט הזה יש 54 תגובות

  1. המעבר מברוקלין למילווקי היה גם קטע קיד טיפוסי.
    קיד לא פוטר מהנטס אלא ניסה לקבל יותר שליטה ולהעיף את בילי קינג ( יותר ממוצדק). כשזה לא עבד הוא סגר עם חבר שלו לסרי שקנה את הבאקס על אימון הקבוצה. זה מעל הראש של ג'ון האמונד הGM ויותר חשוב מכך לארי דרו מאמן הקבוצה שאיבד בעקבות העסקה הנ"ל את המשרה שלו. קטע מאד לא יפה לעשות למאמן אחר.

    1. האמת שהיה לי ברור שהדו קרב במקום הראשון אבל המאבק על המקום השני היה צמוד. טנא לקח בזכות הסימפטיה אבל סמי הכבאי יותר מראוי.

          1. הקטע המדהים הוא שעוד בניאדם חיים בעיירה הזאת, שהיא האסופה הטהורה של כל הסתומים וחסרי האחריות בעולם.
            כמה פעמים יציל אתכם אני מצטער דוד סמי אני מבטיח לא לעשות את זה שוב!

  2. תודה דובי. כל הקטע הדורסני מצד אחד אך בעל קסם אישי מהצד השני יוצר אישיות מרתקת ושערוריות למכביר. מעניין מה מצפה לו (ולנו) בהמשך.

    1. מקצועית הוא מאמן בינוני ומטה, לפי התוצאות ולא פחות מזה חוות הדעת של שחקנים. שוק המאמנים מוצף היום בוותיקים שמחפשים ג'וב וצעירים שמקודמים ממשרות עוזרים. לא יהיה פשוט לקיד למצוא מקום, בטח עם התדמית הבעייתית שיצאה לו.
      קיד הוא גם לא אחד שימחל על כבודו ויקפוץ בין תפקידי מאמן ועוזר, כמו שעשה מייק בראון למשל.
      בקיצור, תוך שלושה חודשים הוא מחליף את פיזדייל בניקס.

      1. חחח זה בערך מה שניסיתי להגיד, הוא מסוג האנשים חסרי הקבלות (באימון) שיודע להרשים את הבוסים ואז מועסקים מבלי שלמישהו ברור למה, בדרך לתאונת הרכבת הבאה שתתרחש.

  3. לא סבלתי, לא סובל וכנראה לא אסבול את ג'ייסון קיד. אבל היה שווה לסבול רק בשביל 3 הסרטונים 🙂

    סה"כ, נראה לי שבדירוג האגדות שהיו גם חלאות הוא מדורג די נמוך. בשני התחומים…

    1. הוא רכז אגדה ובהחלט יש לו מקום בין עשרת הרכזים הגדולים בכל הזמנים. אמנם גם אם מקומו יחסית נמוך אך עדיין אגדה אמתית וחלאה אמתית.

    1. לא נראה לי. חמש שנים בלי קבלות ובלי כיוון ברור כמאמן, פלוס ענייני האגו והבחישה מול ההנהלה… לא נראה לי שתהיה לו הזדמנות בזמן הקרוב, ולמען האמת לא נראה שהוא שווה אותה.

  4. הטור מצוין, אבל הסוף ענק….. כריכת ג'ייסון קיד וסמי הכבאי ביחד נראית פתאום טבעית לחלוטין כאילו הייתה שם מאז ומעולם….

  5. תודה דובי.
    אין ספק שלבן אדם יש בעיה עם מרות ושליטה. הוא חייב את המושכות ודווקא בקבוצה כמו מילווקי היו לו כל התנאים להצליח.
    כוכבים צעירים שמסתכלים עליו מלמטה, גב בלתי סופי מהבעלים וג'י אם שהיה לו פחות כוח ממנו (עובדה שגם הוא הועזב בהוראת קיד).
    אהבתי דווקא מה שניסה לעשות שם ורק היה נראה שהוא מתעקש מדי על הרעיונות שלו מהבית במקום להתגמש לפי מה שהסגל יכול לעשות.
    מצד שני, גם בקריירת המשחק שלו ההתחלה היתה קשה ומלאה קרבות אגואים ועם הזמן הוא הצליח להסתגל ולהשתנות.
    אולי גם כמאמן יצליח למצוא את האיזון הזה בין אמונה עצמית גדולה, יצירתיות וחדשנות יחד עם הסתגלות למצב קיים ולימוד תוך כדי תנועה.

    1. הייתי אומר שהוא צריך הזדמנות, אבל כמו שכתבת, הזדמנות אידיאלית כבר הייתה לו. מקווה בשבילו שיצליח למצוא עוד אחת.

  6. גדוללל
    באמת טיפוס "מוזר" ג'ייסון דה קיד.
    שמח שנתת לסרט הפולחן "השריפה הגדולה של פונטי פאנדי" את המקום המגיע לו.
    יענק'לה אולי בתפקיד הכי גדול שלו
    אדם פרייס בתפקיד שהפך אותו לרשע האולטימטיבי
    וכמובן אלוויס שהראה ש(אולי) הוא יכל להחזיק סרט לבד.
    אגב, ההמשך – "הסופה הגדולה" היה טוב אבל לדעת הבן שלי לא באותה רמה של דרמה

    1. מודה שהתלבטתי קשות בנוגע לדירוג. המקום השני היה שייך בהתחלה לביצוע המקורי של הדודה והדוד של דני סנדרסון, והראשון לזאב טנא. בשניות האחרונות לפני הפרסום קלטתי את בלונדי מסתכל עליי במבט הזה מהקיר בסלון וערכתי את הרשימה עם מדדי קוליות חדשים.
      עדיין, סמי במקום השלישי צורם, ואני מודע לעניין. לו היה תלוי בי…

    2. הצרה היא שלעולם לא אדע אם מה שכתבת פה נכתב בסרקזם כלשהו, מה אמיתי, מה לא ואיך מלך הרוק'נ'רול קשור לכבאי אש.
      נו, טוב.

        1. אז אני חייב לפנות לעצמי איזה שעה בקרוב.

          (אני מרגיש משום מה צורך לציין שזאב טנא, כאדם, הוא אחד המוזיקאים החביבים שפגשתי)

  7. לאהוב זו מילה קצת חזקה. אני חושב שיותר מתאים "לקוות ולהתפלל לאיזה אל שאתה מאמין בו ואם לא אז לכולם שבחיים לא תיתקל בשובל של טיפוס כזה".

    1. יש בזה משהו. הכוונה המקורית הייתה להתכתב עם להיות או לא להיות וללכת יותר בכיוון השייקספירי, אבל האלגוריה הייתה גדולה עליי בבוקר שבת. גם ככה היו כמה חלקים קצת רשלניים.

  8. טור מעולה דובי! חידש לי כמה דברים על ג׳ייסון קיד. קיד לדעתי לא יקבל קבוצה כמאמן ראשי (אני גם לא רואה מאמן מוסיף אותו לצוות אימון שלו, אבל זה עוד איכשהו יכול להיות, למרות שלא נראה לי שקיד יסכים).

    גם מארק ג׳קסון כבר לא מאמן בנ.ב.א, ואולי יש משהו באופי שמצד אחד גורם לך להיות מסוגל לנהל קבוצה באופן טוטאלי כשאתה שחקן, שמונע ממך לעשות את זה בתור מאמן. אולי נאש יום אחד ישבור לי את התזה, אבל לא נראה לי שזה מעניין אותו

    1. מעניין, פתחת כאן פתח לדיון עם השאלה אילו שחקנים מתאימים לאימון. אפשר לפרק את זה לתפקידים ואופי כשחקן… מעניין כאמור.
      גם אייזיאה היה מאמן בינוני ומטה, כנל הורנאסק למרות שהיה שתיים ולא רכז… בקיצור, יש מקום לבדוק את העניין לעומק.

      1. דווקא הוראנסק לדעתי מאמן לא רע. בסך הכל הייתה לו קדנציה טובה בפניקס, וניו יורק זה ניו יורק. אבל כאמור, הוא לא רכז (ובטח לא רכז מהסוג שמסיים קריירה עם 10000+ אסיסטים)

        1. הוא בהחלט לא היה רכז אלא בעמדה שתיים והיה מעולה כשהוא היה אחדהקלעים הטהורים הגדולים ביותר ושחקן חכם עםמיחס אס'-אי' כשל רכז טוב.

  9. אחלה דובי
    לדעתי מני ממטרה קופח באופן קיצוני שלא נכנס לטופ 3 האקראיים ועוד על חשבון סמי הכבאי ???
    מילא הנחיר הלא סביר של יובל המבולבל

  10. הכיף והתענוג לקרוא את דובי השנון, בעל השפה הציורית, ממשיך לקרות [עשו לעצמכם טובה וחפשו את כתבותיו ותגובותיו בעבר ותתפוצצו מצחוק ומהרחבת האופקים

  11. אוהב את דובי תמיד [בזכותו יותר נכון בגללו אהדתי את הניקס לשנה לפחות וכמה שדובי לא יבשל בשבילי לא יוכלו לפצותני בסבל הגדול

    1. ובאמת לא יכול להפסיק לחייך משחושב אפילו קלות על דובי ומשיכת מכחולו[יצא מחמאה של צייר , באמת מגיע לדובי הרב אומן

כתיבת תגובה

סגירת תפריט