קייל קוזמה – תסריט הוליוודי / תומר שנאן

מאז ומתמיד ספורט בכלל, וכדורסל בפרט, היווה מקום מפלט לילדים ונערים קשי יום אשר גדלו בשכונות לא סימפטיות במיוחד. בין אם זה הסיפור על קריס דאן, ששיחק משחקים בשכונה על מנת להביא אוכל לביתו. לברון ג'יימס, שגדל בקליבלנד והתקדם צעד אחר צעד אל עבר תואר השחקן הטוב בליגה ובין הטובים בהיסטוריה ועוד מגוון שחקנים אשר גדלו, צמחו והתפתחו דרך העיסוק שלהם בכדור הכתום. כזה הוא סיפורו של קייל קוזמה, ילד קטן מפלינט שגדל אל תוך תסריט הוליוודי וכעת משחק בלוס אנג'לס לייקרס.

קוזמה נולד וגדל בפלינט, מישיגן. לאמא לבנה ואבא אפרו-אמריקאי ששמו אינו ידוע וקוזמה זכה לראותו רק פעם אחת, כתינוק. אמו של קוזמה, קארי, נאלצה לעזוב את הקולג' כבר בשנה הראשונה לאחר שגילתה כי היא נמצאת בהריון מגבר איתו לא התחתנה. קארי דאגה מאוד לגורל בנה מאחר והיא הייתה מאוד צעירה כשילדה אותו, ללא תואר אקדמי וללא עבודה קבועה אשר הייתה מספקת פרנסה יציבה, ותורמת לגידולו של קייל. כשקוזמה היה בן 11 חודשים הכירה אמו את אביו החורג. לאחר זמן מה הם עברו לגור יחד והביאו לקייל שני אחים למחצה. אך אביו החורג של קוזמה לא השקיע רק בשני בניו הביולוגיים, והתייחס אליו כאילו היה בנו שלו. החיים בפלינט לא היו קלים בכלל. המקום עצמו תואר כמקום מאוד אלים, בו קל מאוד להיגרר אל תגרות רחוב משום שהן עניין שבשגרת חיי היום-יום באזור. נוסף על כך, לא בפלינט עד היום אין מים נקיים בברזים. כך שנוצר מצב בו קוזמה לא יכל לפתוח את פיו במקלחת מבלי להידבק במחלה כלשהי! נוסף על כל אלה, קוזמה עבר המון דירות כילד, ממגוון סיבות. בין אם זו העובדה שאמו ראתה אדם שמאיים על אנשים היושבים ברכביהם באמצעות אקדח ולא רצתה שילדיה יגדלו בסביבה כזו, חוסר במים בברזים אשר גרם לחלק מבני המשפחה לחלות או אובדן עבודתה של האם שגרם לסילוק המשפחה מהבית. לקוזמה היו את כל הסיבות בעולם להיגרר אל תוך שגרת הרחוב האלימה בפלינט, להפוך לעבריין בגיל צעיר וללכת בדרכם של לא מעט בני גילו אשר עשו זאת.

אבל, כדורסל תמיד היה לקוזמה מקום מפלט. הוא החל לשחק בגיל מאוד צעיר בתוך ביתו דרך סל מאולתר שהוריו (אמו ואביו החורג) בנו לו. ולאחר כמה שנים, כשקייל התבגר והחל ללכת לבית הספר היסודי אמו והוא החלו לפקוד את ה-gym הקרוב לביתו (ידוע בשם YMCA) תוך שהוא מאתגר כל אדם אשר היה מוכן לשחק מולו. בין אם אלו בני נוער, מבוגרים, ילדים ולעיתים אף גמלאים אשר הגיעו על מנת לשחק. קוזמה גילה יכולות יוצאות מן הכלל בכל הנוגע לכדור הכתום, וככל שהתבגר, כך הזמן בו הוא בילה במתחם הלך וגדל. הוא וחבריו היו מגיעים למקום ישר לאחר בית הספר (ולעיתים גם על חשבון בית הספר), ולהישאר שם עד הסגירה.

הכדורסל כמפלט – קוזמה מטביע אל הסל בביתו (LA Times)

כיאה לנער שלא מקבל חשיפה גדולה על אף יכולותיו הרבות בכל הנוגע לספורט עקב מקום מגוריו, נרשם קוזמה אל תיכון בנטלי בברטון, מישיגן. בתיכון השיג קוזמה 17.9 נק', 14.4 ריב'(!), 3.8 אס' ו-3.8 חס' למשחק כבר בשנתו הראשונה. ההצלחה הכבירה לה זכה קוזמה העלתה את ביטחונו העצמי, והוא החליט לשלוח קלטות למס' תיכונים ברחבי ארה"ב. מי שהתלהב מקוזמה במיוחד היה מאמנה של אקדמיית רייס השוכנת בפילדלפיה. הוא גייס אותו אל בית הספר, ולא התחרט. בשנתו האחרונה השיג קוזמה 22 נק' ו-7 ריב' למשחק במדי האקדמיה, מה שגרר הצעות מקולג'ים כמו אייווה סטייט, טנסי, מיזורי וקונטיקט. לאחר התלבטויות רבות החליט קוזמה ללכת אל אונ' יוטה, במטרה לרדוף אחר חלום ה-NBA, שנראה ממשי יותר מתמיד.

בשנתו הראשונה ביוטה חווה קוזמה קשיים רבים. הוא קיבל רק 8.1 דק' למשחק (בעיקר משום שחתם יחסית מאוחר בקבוצה, שכבר התגבשה לקראת תחילת העונה) וחשב לעזוב. אלא שאז, קוזמה החליט שבמקום לעבור כשלא טוב לו, כפי שעשה בילדותו, הוא ישאר, יתמודד "וינצח". עונה לאחר מכן הוא כבר קיבל 24.1 דק' למשחק, כשהוא פותח ב-35 מתוך 36 המשחקים שיוטה שיחקה באותה העונה, ומשיג 10.8 נק' ו-5.7 ריב' למשחק. בשנתו האחרונה במכללה הכשרון התפרץ מהשחקן, והוא השיג 16.4 נק' יחד עם 9.3 ריב' ו-2.4 אס' ב-30.8 דק' למשחק (פתח בכל משחקי העונה).

לאחר עונתו השלישית ניצב קוזמה בפני דילמה לא פשוטה. אמו, מי שהכירה לו את המשחק וכיוונה אותו לאורך כל הדרך, רצתה שהוא ישאר בקולג' עוד שנה על מנת לסיים ולקבל תואר. אותו תואר עליו ויתרה עקב ההריון אליו נכנסה כשהיא הייתה בערך בגילו. לעומת זאת, חלק לא קטן ממכריו של קוזמה עודד אותו להירשם אל דראפט ה-NBA, מתוך אמונה שייבחר ויקבל חוזה מובטח בליגה. לאחר לבטים רבים, והתייעצות עם כמה מחבריו הטובים ביותר של קוזמה, החליט הפורוורד להירשם אל הדראפט.

בשנה השלישית הכל התפרץ, קוזמה במדי יוטה

בין הקבוצות שראיינו את קוזמה לקראת הדראפט נמנתה גם הלייקרס. ולאחר שמג'יק ופלינקה שמעו על סיפור חייו של הצעיר מפלינט ועל כל הקשיים שעבר+צפו בקלטות הסקאוטינג שהביא עמו הם ידעו דבר אחד – הוא חייב להיות בקבוצה שלהם. הלייקרס ניסו לנבא את סיכוייו של קוזמה "ליפול" עד לבחירה ה-28 (באותו הזמן הבחירה ה-27 הייתה שייכת לברוקלין). למזלם, רוב המוקים ניבאו שקייל לא ייבחר לפני הסיבוב השני. בסופו של דבר, הלייקרס ביצעה טרייד עם הנטס במסגרתו הבחירה ה-27 (שבסופו של דבר הפכה לקייל) וברוק לופז עברו תמורת טימופיי מוזגוב ודיאנג'לו ראסל.

כשאתה נבחר בבחירה ה-27 בדראפט אף אחד לא מצפה ממך להופעות הירואיות. לכן כולם הופתעו מההופעות שקוזמה הציג במשחקי ליגת הקיץ בווגאס 2017. הממוצעים שלו באותם המשחקים עמדו על 21.9 נק', 6.4 ריב', 1.1 חט' ו-1.4 חס' למשחק כולל בחירה ל-MVP של משחק הגמר בו ניצחו הלייקרס את הפורטלנד טרייל-בלייזרס וזכו בליגת הקיץ. לאחר ליגת הקיץ היה ברור כי קוזמה לא יהיה עוד בחירה 27 טיפוסית אשר תחמם את הספסל ותעלה בגארבג'-טיים/בכדי לתת לשחקנים הפותחים מנוחה ל-6 עד 10 דק'. אלא שחקן משמעותי שיתן תרומה מהספסל ואולי אפילו יעלה בחמישייה מדי פעם, וכך אכן קרה.

קוזמה שיחק העונה ב-77 משחקים, ב-37 מתוכם פתח בחמישייה והגיע לממוצע של 31.2 דק' למשחק. ב-77 המשחקים בהם קוזמה שיחק הוא קלע 16.1 נק' וקטף 6.3 ריב' למשחק. שיתוף הפעולה שלו עם לונזו, הרוקי היותר מפורסם של הלייקרס הניב פירות נאים, ויחד הם הזוג אשר העביר את מס' המסירות הגדול ביותר בין אחד לשני בלייקרס. הוא סקורר מאוד יעיל הקולע ב-36.6% לשלוש ו-51.1% לשתיים (EFG% – 52.7, TS% – 54.9). אמנם בהגנה יש לו לא מעט לשפר, אך אצל פורוורד כל כך אתלטי כמו קוזמה זהו רק עניין של למידה והתמדה.

אז מה צופן העתיד אתם שואלים? קוזמה הוא קלע שלשות לא רע בכלל, סלאשר טוב מאוד, חודר ברמה די גבוהה ובאופן כללי נראה כי הוא סקורר מחונן שרק צריך להתבגר מעט ואולי לשפר את בחירת הזריקות שלו (אך לרוב הוא לא לוקח זריקות קשות מדי). יכולת המסירה שלו אמנם די רעה, אך הוא לא מסוג השחקנים שמרכזים את המשחק מעמדת הפורוורד כך שזה לא צריך ממש להדאיג אותו. יחד עם ההצטרפות של לברון ורונדו אל לונזו קייל צפוי להנות בעונה הקרובה (לפחות) משלושה מוסרי עילית אשר ידעו למצוא אותו בכל נקודה בפרקט. הוא אמנם חייב לשפר את ההגנה שלו כפי שכבר רשמתי, ואני בספק לגבי גובה התקרה שלו, אבל נראה כי הלייקרס השיגו לעצמם צלע שלישית/רביעית נהדרת לעתיד בקבוצה המכוונת לאליפות, בטח עכשיו לאחר שלברון חתם על חוזה ארוך טווח ואינגרם+בול אמורים לפרוץ קדימה בעונות הקרובות.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה לתומר ש/לנו שבוודאי עומגד להתגייס. סיפור די נורמלי למספר גדול של שחקני NBA. קוזמה נראה צעיר על הכיפאק, והוא אחד מהשל\חקנים שאני מחבב, למרות שהוא משחק בלייקרס

    1. נשים את לברון (עזבו נקסיסיזם אלים, אתה מוסר לשחקן לפנים?) בצד לרגע – למה שפלינקה יסכים לתת לסיפור הזה לצאת?
      הוא חושב שמדובר באנקדוטה קטנה ומשעשעת או שזה ניסיון להעביר מסר ללברון שכאן לא יסכימו להשתיק מעשים כאלו?

  2. איזה עונה מחכה לנו,חכה שהפלול יעשה בלהבלה לסיטבנסון\רונדו,חחחחחחח,הבידור הולך להתחיל אוטוטו

  3. בעיניי מבין המשולש הצעיר של בול-אינגרם- קוזמה הוא הכי בשל במשחקי כבר בשלב הזה. מקווה שימשיך את הפריחה גם לצד לברון ולא ייפגע מהגעתו.

  4. תודה תומר. כמו לא מעט אוהדי לייקרס התאהבתי בבחור. רק מקווה שהשנה הוא לא יילך אחורה וימשיך בהתקדמות. מבחינתי שיהפוך לשחקן חמישייה לגיטימי בליגה ואני אהיה מאוד מרוצה

  5. מת על השחקן הזה.
    השאלה עד כמה הוא יוכל להמשיך לצמוח תחת לברון, כשהם משחקים על לא מעט בלטות.
    השחקן יכול להיות אול סטאר אולי אפילו hof בפוטנציאל

כתיבת תגובה

סגירת תפריט