מעורב הופס ליום ראשון: טראמפ משקר בממוצע 60 פעם ביום! / מנחם לס

1. על 'כאילו' הפאשלה של אתמול עם כיתת 2014

לרוב אני כותב בכיף. אבל לא תמיד. לפעמים – לעתים די רחוקות אבל זה קורה – כשאני מתיישב עם גייל בערב בערב ב-8:00 להתחיל להסתכל על תכניות הטיווי ששנינו אוהבים למקרים שאין ספורט, שזה גם הזמן שאני כותב את 'המעורב', פתאום לא בא לי לכתוב אפילו מילה אחת. אם אני רואה שיש מספיק פוסטים הנכנסים למחרת, אני מוותר. אם אני רואה שמלבד 'דיומא' ורועי הצעיר שלעולם לא ניגמר אין שום דבר, אני מרגיש חובה למצוא משהו, וכך החלטתי אמש להיכנס לארכיון הכתבות ובקשתי "כתבות של מנחם לס משנת 2014". למה 2014? למה לא? חשבתי שזה מספיק זמן מהעבר ועדיין לא אחד מספורי התיבה.

אז המאמר הראשון שקפץ היה "הדראפט של 2014 הגרוע בהיסטוריה"  (או משהו כזה). תקעתי מבט, ראיתי את השחקנים, ואמרתי לעצמי 'מלבד אמביד אין אף 'אול-סטאר' בדראפט הזה (שוב, אולי אני טועה; אני לא הולך לבדוק, ועכשיו אני אפילו לא בטוח אם אמביד ניבחר כבר לאול סטאר אם כי סביר להניח שהוא ניבחר העונה), ובמבט כללי זה נראה לי כמו דראפט שהגרעין שלו הם שחקנים שניבאו להם גדולות – דבר שבינתיים לא קרה, ואני לא מאמין שכבר יקרה – כמה וונילים אירופאים גבוהים שהם לא רעים אבל כוכבים גדולים לעולם לא יהיו, והיתר בינוניים-פלוס עד בינוניים.

ויש לזכור: זה היה פוסט שניכתב   י-ו-ם   א-ח-ד   אחרי פתיחת עונת 2014!

כמעט בכל דראפט אחר ישנם 3-4 שעולים לגדולה, אבל לא בדראפט הזה אלא אם כן ג'ואל אמביד יביא את פילדלפיה לגמר  ה-NBA, דבר שהוא לא טוב מספיק לעשות (מלבד בטוויטרים).

אז הכנסתי, ושכחתי מכל העסק.

הבוקר קראתי את ברוך רבין שזכר ששנתיים אח"כ היללתי את הדראפט הזה. איך הוא זכר את המאמר אין לי מושג. אני שוכח מה כתבתי אחרי שבוע (לעתים אחרי יום, ואני אומר זאת ברצינות, ויוסי זכר שלפני ארבע שנים בחרתי בדאג דרמונט ככוכב העתידי של הדראפט הזה, והטרול 'החסוי' שניכנס הנה כל יומיים-שלושה ללכלך, זכר שפעם היללתי את חואן בלייר). מה שזה מלמד אותי היא עובדה פשוטה מאד (וחשובה מאד!) והיא שכמה אנשים קוראים אותי וזוכרים אותי כתורה מסיני.

ואז ישנם הכרישים צמאי הדם כמו ברוך רבין או הייט אשבורי הזקנים המחכים יום-יום למעידה שלי כי זה עושה להם את היום, ואליהם מצטרפים צעירים יותר כמו כמה מוזרים מהסוג של ג'ון סטוקטון, K-700, והטראסטדהפרוסס, ועוד 2-3 שפוחדים להופיע בשמם ומתחבאים מאחורי שם הזוי ותמונה הזוייה שהם מחליפים כל שבוע כי הם פוחדים שאם יכתבו בשמם הנכון ויופיעו למפגש, הם יחטפו ממני סטירה לעיני קבל עם ועידה.

מה שבאמת קרה הוא שדראפט 2014 באמת החל להשתפר, ושחקנים כמו סמארט, פרקר, וויגינס, גורדון וכמה מהוונילים באמת החלו להראות ניצוצות של התעוררות גדולה, אז בספטמבר 2016 – עדיין עונת המלפפונים – כתבתי שזה עוד עלול להיות דראפט מצויין (וכמובן שלא זכרתי מאומה בקשר למאמר שלי ב-2014!) ובכן – בשנתיים האחרונות כמעט כולם צעדו במקום או אפילו ירדו מיכולתם (והיו גם כמה פציעות רציניות) מלבד אמביד. אני חוזר ואומר שמלבד אמביד אין בדראפט הזה אף שחקן שיתפתח לסופר-סטאר. אולי זה לא דראפט גרוע במיוחד, אבל הוא בינוני לחלוטין.

אז אני שמח שהכרישים שתו קצת דם. שיהיה להם לבריאות. כל זמן שהדבר הראשון שהם עושים כל בוקר הוא להיכנס לאתר – את שלי הצוות שלי ואני עשינו.

דבר אחרון: אני כותב כל יום בערך 1,000 עד 1,500 מילה. זה יותר מילים בשנה מאשר רוב הכרישים כותבים בשלוש תקופות חיים. אז שיבושם להם (ושיחגגו) כשהם 'תופשים' אותי בפאשלה. בזמן שהם חגגו היום כל הבוקר בשבת אני למדתי תורה אצל החברים שלי מחב"ד, והיום למדתי המון על המן במדבר.

2. מחפש כתב בייסבול

כפי שבקשתי כתב פוטבול, ומצאתי שניים מהטובים רביב והודי (ואחריהם עוד אחד – יניב – שנשמע מצויין והביע רצונו להיות מעורב) , אני מחפש לאתר כתב בייסבול. שוב, לכתוב מין יומן שבועי על הדברים החשובים שקרו משך השבוע, וכמובן יותר לקראת הפלייאוף.

אמנם זה אתר הופס, אבל למעשה זהו אתר NBA שחלק ממנו הוא כדורסל ישראלי (יאיר זעפרני) וכדורסל אירופאי, שגיא (שחזר למערכת אחרי חופשה קצרה) פיתח בו גם קהילת פוטבול מאד ידענית ופעילה; חנן קרן ואני התחלנו לכסות בייסבול כשנבחרת ישראל הצליחה כה יפה באליפות העולם; פאקו, מתן, עידו, וכמה גולשים פיתחו אופניים בצורה מדהימה ב'דיומא'; עידו מוריה עם גור גולן מכסים טניס, ומתן – שהוא ופאקו מחזיקים לנו את דיומא – עם עזרה נפלאה מאהרון שדה מכסים כדורגל בינלאומי וישראלי. חנן נאלץ לעזוב אותנו ואני מחפש REPLACEMENT.

אולי בגללי – אבל לא 'רק' בגללי מאחר וזהו אתר NBA האמריקאי, אבל גם מאחר ואריות האתר מידן ומומי, עידו גילרי, וגיא רוזן – הם אמריקאים בנשמה בספורט האמריקאי, לאתר 'הופס' יש יותר צביון אמריקאי מאירופאי, ולכן אני מוכן לתת במה חשובה לפוטבול ולבייסבול כי בזה אנחנו די מיוחדים, ובעוד שבכדורגל ישנם רבים.

בעניין הבייסבול, מאחר וישראל כה הצליחה באליפות העולם האחרונה היא מוזמנת אוטומטית לאליפות העולם הבאה ללא צורך במשחקים מוקדמים, ואני בטוח כמעט שבפעם הבאה יצטרפו לנבחרת כמה מתוך עשרת היהודים המשחקים MLB, ואני חוזה עניין גדל והולך בבייסבול.

meless1937@gmail.com

3. טראמפ שיקר 2,140 פעם בחודש יולי

הנשיא טראמפ לא מפסיק לשקר ולצאת עם הודעות לא נכונות. לפי ד"ר גלן קסלר, אחראי על "POST'S FACTS" של הוושינגטון פוסט, יצא עם רשימת השקרים של הנשיא טראמפ. בחודש יולי בלבד הוא שיקר 2,140 פעם (4,229 ביוני ויולי) – https://www.newyorker.com/tag/donald-trump

הבעייה של ארה"ב היא שכל תומכי טראמפ – וביניהם קני, בנה של אשתי גייל – אוהבים את שקריו ואומרים ש-"מה שהוא משקר יותר זה יותר טוב, כל זמן שהשקרים הם לטובת ארה"ב ועוזרים לה".

ועכשיו הוא ניכנס לדו-קרב עם – לא פחות – לברון ג'יימס, על הראיון שלו עם דון למון ב-CNN.

הנה מה שהנשיא אמר הבוקר בטוויטר שלו:

 

הנשיא סיים עם "I LIKE MIKE" , אבל לפני כמה שעות מייקל הביע תמיכה במה שלברון אמר.

4. אם הבאקס לא פורצת העונה, היא תפסיד את הגריק-פריק!

מילווקי באקס סיימו את שלוש העונות האחרונות במקום 12, 7, ו-6 במזרח. קבוצה עליונה היא לא. בקושי בינונית. אבל כמה שהיא בינונית, כל קיץ אתה שומע אותו מזמור: "זאת העונה שלנו". מאז עונת 2001 עם ריי אלן, הם לא עברו אף פעם לסיבוב שני (אם כי בעונה האחרונה הם היו קרובים).

ב-2001 ריי אלן היה הכוכב. עתה הכוכב הוא הגריק פריק, שהוא לא רק כוכבה הגדול של הבאקס אלא הוא אחד מכוכבי הליגה הגדולים.

אבל הוא תמיד יישאר "אחד מהטובים" וייעצר שם, אלא אם כן תהיה לו דרגה מסוימת של הצלחה בפלייאוף, דבר שעד עתה לא היה לו עם קבוצתו. תמיד נמצאו אשמים, והראשי היה המאמן ג'ייסון קיד. היעונה המאמן הוא באד בודנהולצר, אחד המוערכים בליגה, ועם ג'יאניס משחקים  קריס מידלטון, אריק בלדסו ומלקולם ברוגדון. הבאקס נתנו לגברי פרקר לברוח, והביאו את דונטה דיבינצנסו, ארסן איליסובה, וברוק לופז.

ג'יאניס הוא עתה השחקן הטוב ביותר במזרח עם ויכוח או שניים. אני לא יודע איזה תרוץ ימצאו עתה אם הקבוצה לא תפרוץ קדימה, ואני לא אתפלא עם עוד עונה בינונית-מינוס גם הפריק היווני יחפש איזו סופר טים להצטרף אליה.

 

5. מה דעתכם על טרייד כזה?

למיאמי נישבר מחסן ווייטסייד. לקאבס נשבר מטריסטן ת'ומפסון. ווייטסייד טוב מתומפסון. אז מה בקשר לווייטסייד עבור תומפסון, קייל קורבר ולארי נאנס? טריסטן היה בסדר עם לברון, אבל ללא לברון הוא יהיה שחקן אובד

הווה אומר: חסן ווייטסייד לקליבלנד.

טריסטן ת'ומפסון, לארי נאנס, וקייל קורבר למיאמי.

ללא לברון קבוצה חייבת להתחיל לחשוב הכל מחדש.

עם לברון היא לא היתה צריכה את טריסטן כקלעי תחת הסל. מספיק שהוא היווה מחסום הגנתי, ולעתים חגג באופנסיב ריבאונד. הם צריכים עתה קלעי בסנטר וחסן יכול להיות האחד שהם צריכים.

הם יצטרכו לתת עליו הרבה – את קייל קורבר שאולי במיאמי יגלה את קליעתו מחדש כפי שעשה ריי אלן, ולארי נאנס הוא חומר גלם שאריק ספואלסטרה יכול להפוך לשחקן טוב מאד. באותו זמן אני מאמין שגם טריסטן לא הגיע לפוטנציאל שלו בגלל לברון, ועם ספואלסטרה (עם עידודים מפט ריילי) אולי טריסטן יכול להתפתח לסנטר הרבה יותר טוב מאשר הוא.

6. האתלטיות של מייקל היתה מלאת חן; של קובי?  מלאת אגרסיביות!

 

7. ארון הולידיי יהיה שחקן טוב מאחיו, אם ההיסטוריה חוזרת

טיי הינדיש כותב ב-FANSIDED שאם ההיסטוריה חוזרת, אז הסיכויים הם שארון הולידיי יהיה שחקן טוב מאחיו הבוגרים, וליגת הקיץ נתנה הוכחה ראשונה שאולי הוא צודק.

ישנו סט של אחים ב-NBA. אמנם זה מדגם קטן, אבל ברוב המקרים האח הקטן הופך להיות 'השחקן הגדול' יותר (מלבד כמובן אחים סת' וסטפן קרי). היה פעם מחקר עם הסברים פסיכולוגיים וחברתיים על כך (https://www.researchgate.net/publication/43534793_Birth_Order_and_Risk_Taking_in_Athletics_A_Meta-Analysis_and_Study_of_Major_League_Baseball

המחקר הזה נערך על 700 אחים בהיסטוריה של ה-MLB ע"י שני החוקרים פרנק סולווויי וריצ'רד צייגנהאפט, ומסקנתם העיקרית הייתה ש-האחים הקטנים בזוגות ושלשות של אחים נוטים להיות יותר לוקחי סיכונים והם יותר אגרסיביים – תכונות שלמדו בגיל קטן כשהיו חייבים לקחת את תשומת הלב הגדולה יותר שאחיהם הבוגרים זכו בה:

They are more than ten times more likely to attempt the high-risk activity of base stealing and three times more likely to steal bases successfully.

הנה דוגמא של שלושה זוגות אחים ב-NBA:

Zeller vs Zeller

First, let’s look at a set of Indiana-grown brothers with Tyler and Cody Zeller. Looking at the career stats between the two Washington, Indiana natives, you may notice a lack of a gap between their career numbers.

Tyler, the older of the two brothers, has averaged 7 points, 4.4 rebounds, and 0.9 assists per game over his career. Cody has averaged 7.9 points, 5.6 rebounds, and 1.3 assists per game over his career so far. While Cody does have slightly better numbers I want to point out one other reason why Cody is the more valuable of the two.

Tyler began his career during the 2012-2013 season and has already played for four franchises. Cody has only played for one. While this fact may not seem relevant, I would like to make the case that Tyler has been deemed expendable by four different teams in his career while Cody, despite injuries, has been protected by the Charlotte Hornets. In my eyes, this makes widens the gap between Cody and Tyler.

The Grant Brothers

Next up, the Grant Brothers. Jerian Grant has spent time with the Knicks, Bulls, and now the Magic, accumulating 6.6 points, 2 rebounds, and 3 assists per game. Jerami, the younger of the two, began his career with the 76ers and is currently playing for the Thunder.

Jerami has better numbers than his brother in two of the three major categories: 7.5 points, 3.6 rebounds, and falls short with 1 assist per game. He is a better scorer and rebounder than his brother but is unable to find his teammates as well as Jerian.

The Holidays

Finally, the two oldest Holiday brothers.  Jrue, a former All-Star, has helped make a name for himself again in New Orleans, helping lead the Pelicans in a sweep of the Trailblazers in the opening round of the 2018 NBA Playoffs. Justin, however, is the definition of a journeyman playing for the 76ers, Warriors, Hawks, Bulls, Knicks, and most recently the Bulls.

Justin has a respectable 7.4 points, 2.5 rebounds, and 1.4 assists per game line on his NBA resumé, but Jrue is clearly the better brother. Jrue’s career averages are 14.9 points, 3.7 rebounds, and 6.2 assists per game, major jumps compared to Justin.

And guess what? Jrue is younger than Justin, so the pattern continues here.

 

8. ראסל ווסטברוק ופול ג'ורג'

 

9. בלייק גריפין חוייב לשלם 3 מיליון לשנה CHILD SUPPORT

(אולי זה יביא למודעות גדולה יותר של שחקני NBA)

שופט בית משפט מחוזי ציווה בפסק הדין שעל בלייק גריפין לשלם 3 מיליון דולארים לשנה לאם שני ילדיו.

גודל התשלום נקבע ע"פ חישוב הערך הכספי נטו של גריפין שהשופט העריך כ-35 מיליון, וזה לפני חישוב חוזהו בסך 173 מיליון ל-5 שנים.

לגריפין ולאשה קמרון יש אפוטרופסות שווה על הילדים.

אולי גודל הקנס ילמד שחקני NBA אחרים להיזהר ביחסי המין שלהם.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 248 תגובות

  1. מנחם, ההבדל בינך לבין על הדבילים שלעגו לך בפוסט הוא שאותם אף.אחד לא מחפש על טעויות ועל שטויות שהם כותבים על בסיס יומי.

    אה כן, יש עוד הבדל, אתה עושה משהו מועיל והקמת אתר לתפארת והדדיבילים שנהנים ממנו, רק יודעים לירוק לבאר שהם שותים ממנה.

    בקיצור, הם לא שווים את קצה הזרת שלך ומאחל לך שהנבואות שלך יתבדו גם עוד 50 שנה.

    1. אתה בבון קלאסי. אם היית בימין היית מצביע ביבי. לא שווים את הזרת שלך.. יש לך את זה גם במירי רגב סטייל?

    2. יאיר צודק בכל מילה זוהי לא פעם ראשונה. הורסים לנו את האתר.

      הגיע הזמן להעיף את כל חבורת הללל והטרחנים לדה באזר או לביוב.

  2. מנחם התגובה הייתה מצחיקה, בטח שהתהללת איך פגעת בטור של 2014 ואיך אתה תמיד צודק, במקום לצחוק על התגובה ולהגיד כן גם אני טועה לעיתים ולקבל את זה כמו שאדם בגילי ובגילך צריך לקבל את זה ברוך והבנה, ובהומור, לקחת את זה למקומות אפלים וגאוותניים והתחלת לרדת על הגולשים וכמה אתה גדול כביכול והם קטנים.
    ״ ואתה הדביל שנכנס הנה 4-5 פעמיםביום כי הפכתי לחלק מחייך. אתה לא יכול לחיות בלעדי. ואתה עבורי? זבוב קטן.״
    כמובן שאתה חלק עיקרי בקהילה וכל הכבוד על הקמתה אבל גם אתה צריך את האתר כמו אוויר לנשמה, וכמובן שאתה צריך את תגובות הגולשים, הקהילה של האתר תמשיך לשגשג כיום איתך או בלעדייך (וכמובן שעדיף איתך כי אתה בכל זאת אתה כתב למופת ואחד המעניינים).

    1. נכון.

      למנחם, לא תגיד "תראו איך צדקתי" (לא חוכמה כשאומרים דבר והיפוכו) לא ימצאו לך איפה טעית + קח את זה ברוח טובה.

    2. מנחם רק שתדע שכולנו טועים, רק צריך לקרוא מה שכתבתי על הבחירות של בראון וטייטום, ואכלתי את הכובע מאיינג יותר מאי ספור פעמים, הכל בהומור ובכיף.

      1. חחח… זה גם קורה לי לא מעט. כשצפיתי בטייטום בתיכון אמרתי לעצמי שאין מצב בעולם שהוא לא אולסטאר. אחרי השנה בדוק הוא נראה לי כמו שיין בטייה כזה שהכריחו אותו לעשות ISO והוא מנע התקדמות של לא מעט שחקנים בקבוצתו. חשבתי שיהפוך לסקורר לא יעיל בקבוצה מחורבנת (אז חשבו שאולי אורלנדו תבחר בו). אני גם עדיין מאמין באנדרו וויגיס למרות שכל הנתונים מראים לי שאני טועה. אני לגמרי מאמין שמרקל פולץ יתן עונה מפלצתית וכו'

        כולנו בני אדם ולפעמים הקרבה למשחק עוזרת לנו לצאת חכמים ולעיתים דווקא האובר קרבה גורמת לטפשת לא קטנה ולרפיון שכלי עדין 🙂

  3. מנחם
    אני לא מבין מה הסיבה להתנצל
    אני ממתין לשנת 2020 אז תפרסם את הפוסט מ 2016 דראפט 2014 הטוב בכל הזמנים ואז מישהו יזכיר לך את 2014
    הסגנון שלך ואהבה הגדולה שלך למשחק עם יכולת הכתיבה הפנומנלית היא תענוג לא נורמלי
    זה קשה להוציא פוסט פעם בחודש ,שלא להזכיר פעם בשבוע אז על בסיס יומיומי ובגילך
    אתה צעיר בנשמה וצריך לשמש דוגמא ומופת לכל פנסיונר
    ביולוגית אתה בן 81 רוחנית אתה צעיר לנצח ורוחך מחייה את האתר

    1. כל מילה בסלע מידן.
      מנחם צריך לעשות קעקוע על כתף אחד של פופאי ועל הכתף השנייה כתוב צעיר לנצח מבת גלים 🙂

  4. מבחינתי כל סיבה לפוסט ראויה, רק שתמשיך לכתוב (ושאחרים ימשיכו לעקוב, זה לא רע, מכניס קצת אקשיון)

  5. מנחם, למען האיזון של התגובות הלפעמים ביקורתיות שלי תדע שאני כל יום מחכה למעורב ולדיונים שבעקבותיו, ומעריך את ההשקעה הלא נורמלית. העיקר שלא תיקח ללב כי אין צורך להיעלב או להעליב אף אחד.

  6. עזוב מנחם, אני לא חושב שמשהו כאן לוקח ברצינות את ההערות האלו. גם אם כתבת משהו ואז שינית עמדה. זה כתיבה על ספורט, לא מחקר על תרופה לסרטן. היום זה ה ככה ומחר זה אחרת. זה כיף. זה מבדר וזה לגיטימי לגמרי לשנות דיעה

  7. מנחם תמשיך אני מכור כבר יותר מארבע שנים למעורב ..
    אתה גם ציפית שגסטיס וינסלו הולך להיות חתיכת שחקן והוא גניבה אבל עדיין מתגלה כשחקן רגיל לגמרי … מעננין מה אתה חושב על וינסלו כעת..?
    תמשיך ובאמת די עם ההשמצות של חלק מהמגיבים זה לא תורם כלום תיהנו מכל מילה שהדוק כותב ולהחעלם ממה שמפריע.. אף אחד לא מכריח איש להסכים עם כל דבר

  8. מצחיקה התמונה של ווסטברוק וג'ורג' בהקשר הזה, במיוחד בגלל שהמוניטין שלהם בליגה הוא של כאלה שלא עובדים קשה מדי על מנת להשתפר.

  9. מנחם איני בא במקום רע ואיני בא להעליב.
    אתה (ממרום גילך) נוטה לפשל די הרבה וזה בסדר אף אחד לא מצפה ממך לשבת 10 שעות על מעורב במיוחד שאתה עושה אותו בזמנך החופשי ובחינם. הבעיה היא שמתקנים אותך אתה נעלב ותוקף או מנסה להצטדק.
    במקום שתגיד שטעית/תפסו אותך אתה עוד בא בהסברים למה לא טעית כאשר ברור שטעית מנחם אתה בן גילו של סבי עליו השלום הכל טוב.
    לי כיף לקרוא את המעורבים (למרות אי הדקויות) ויותר כיף לקרוא את התגובות אתה לא צריך להגיב לכל אחד שמנסה להשמיץ אותך תאמין לי יש לך מבפיק סנגורים פה ומי שלא טוב לו מהמעורבים שלא יקרא אותם ושלפחות לא יגיב

  10. דבר ראשון תודה רבה על האתר והכתבות נהנה מכל רגע
    תמיד יהיו משועממים חמודים שינסו לעצבן בואו נתחשב בהם גם ככה קשה להם עם עצמם
    לשאלתי: ראיתי בכמה הזדמנות אזכורים לגבי מפגש מסוים אפשר לקבל את הפרטים?

  11. תודה מנחם על ההשקעה הרבה שאתה נותן. אתה passionate (לא מוצא מילה ממש מקבילה בעברית) לכתיבה ולספורט וכותב דברים שבאים מהלב ומגובים בעשרות שנים של נסיון. זה שלפעמים יוצאים דברים סותרים זה חלק מהסיפור. כולנו נכנסים לאתר בראש ובראשונה (וגם תודה לכל התורמים האחרים) לקרוא אותך, כי אתה יודע לספר ולכתוב על ספורט בדרך מיוחדת.

  12. כל כך הרבה מהומה על לא מאומה
    3 אנשים שרשמו LOL
    מנחם לא הראשון ולא האחרון באינטרנט שרשם משהו ומיד היה מישהו אחר שמצא אותו רושם משהו בדיוק ההיפך, וזה מצחיק.
    זה מצחיק כשמנחם עושה את זה , זה מצחיק כשאני עושה את זה וזה מצחיק כשהרבה מאד אנשים אחרים פה עושים את זה.

  13. תודה רבה, מצוין כרגיל.
    אני כבר ניבאתי שהשנה אינדי ומילווקי יהיו טובות מפילי.
    בכל מקרה הפריק הוא שחקן של קבוצה אחת, ואני לא רואה אותו עוזב בעתיד הקרוב, אם בכלל.

    הייתי שמח לראות את לארי נאנס תחת ספולסטרה.
    ווייטסייד נועד להיות שחקן גדול בקבוצה קטנה שלא מגיעה לשום מקום.

        1. אל תצחיק אותי עם טורנטו. או שהתכוונת שני בעונה הרגילה שזה ייתכן. קאווי הולך לאכזב פה הרבה. סימונס ואמביד מתפוצצים השנה מההתחלה. אם פולץ ישתלב יוכלו לתת פייט טוב ואולי לנצח אפילו את בוסטון בפלייאוף.

  14. הרבה אנשים מפחדים פה לרשום את דעתם באופן נחרץ בלי פלפולים המשתמעים לשני פנים כי הם מפחדים שאחכ יעלו פוסטים שלהם מהאוב ואמרו ככה וככה אבל כל החכמה היא לרשום דברים בזמן אמת ואז לבדוק אותם. לכן אני מעריך את מנחם האשך וטרסט דה פרוסס שתמיד יגידו דעתם על שחקן וקבוצה מסויימת ישירות בלי משחקים והתפתלויות. טעויות ברור שכולנו נעשה אפשר לחשוב ששחקני האןביאיי מאמני האןביאיי המנגרים והפרשנים לא טועים. הם טועים הרבה יותר מרפי הבנה שבינינו בהופס. הכי כיף זה לצחוק אחכ על השטויות שאמרנו ושיצאנו רפי הבנה לצערנו אנחנו לא מקבלים מיליונים לצאת רפי הבנה כמו מנגרים בליגה. מנחם אתה האורים והתומים של הענף ותרשום מה שבא לך. עשו לך קצת שיימינג לא נורא זה חלק מהעולם של היום תקח הכל בהומור לכולנו יש "פנינים" כאלו שאפשר לשלוף מהארכיון 🙂 בלייק גריפין צריך לצפות בסטנדאפ row של אדי מרפי. מהיום הראשון מאז שהגיע לשם אני אומר ליאניס אין מה לחפש בחור תחת שנקרא הבאקס. אף שחקן תותח לא יגיע לשם לעזור לו. מיד בתום החוזה הוא חייב לעוף משם ולדעתי זה גם מה שיהיה. אם הוא יבחר לצאת רפה הבנה כמו אנתוני דיוויס ולחתום שם לעוד 5 שנים הוא חתם על גזר דין מוות מבחינת אליפויות. הוא מתאים לאל איי האמת אם אני לייקרס אני הולך עליו בכל הכוח ובכלל נראה לי כל הליגה תתאבד עליו בתום החוזה שלו. הוא פוטנציאל להיות שחקן היסטורי. לגבי קובי יש קצת דימיון לטייטום לא.? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155994764878752&id=563478751 טראמפ משקר? האם ייתכן שפוליטיקאי משקר? אני מניח שהוושינגטון פוסט אומר רק אמת חח. גם לברון גיימס אני בטוח רק אומר אמת. פוליטיקאי צריך לשקר ולשכנע אנשים בשקרים שלו זה פוליטיקאי טוב ספינולוג טוב.

  15. תודה רבה מנחם.
    אני מאמין שהפרוסס של מילוואקי יעלה מדרגה עם בוצלהר. מילוואקי עם פוטנציאל הגנתי די טוב סיימה אך במעט בדיפנס רייט מעל אטלנטה של בוצלהר שנה שעברה. מול בוסטון היה נראה שבאמת אין להם שום שיטה ואני חושב שהתקרה שלהם היא מעל של פילי ושל טורנטו מבחינת פוטנציה.

  16. זה עידן הפייק ניוז. מותר לשקר, לסלף, להמציא, לזרות חול בעיניים, להפיץ דמגוגיה,
    והכל בשם "אמת נצחית" (איזה שלא תהיה).

    הכי עצוב?
    0 נקיפות המצפון, 0 בושה.
    הבן אדם נתפס בשקר, פעם אחר פעם, והתגובה המידית הראשונה היא שקר נוסף, ספין חדש.
    בלי למצמץ.

    אולי זה לא מה שהכי עצוב. מה שהכי עצוב היא שתומכיו, בשמה של האידאולגיה אותה הוא לכאורה מייצג, תומכים ללא סייג בכל מילה שיוצאת מפיו.
    עולם בו הדרך כבר לא חשובה, אלא רק המטרה. והאמצעים, כשרים כולם.
    עצוב.

    אם בשקרים גסים, ובספינים, עסקינן,
    אי אפשר שלא להזכיר את המנטרה החדשה שמציפה את התקשורת והרשתות החברתיות –
    ההכחשה הגורפת שמנצלת חוסר הבנה
    (חוסר הבנה מפתיע לרעה של לא מעט אנשי תקשורת, של לא מעט פוליטיקאים מהשמאל, ושל לא מעט אנשי ציבור "רמי פרופיל")
    בכל הנוגע לעוול שגורם חוק הלאום.
    אני קורא פעם אחר פעם את המנטרה "חוק הלאום לא פוגע ב…" (השלם את החסר. זה התחיל במיעוטים ככלל, והמשיך בדרוזים בפרט).

    אז במסגרת המאבק בדמגוגיה, גם הופס היא פלטפורמה בה צריך להשמיע קול –
    הכי פשוט שיש:
    בחוק הלאום כתוב –
    "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה."
    במגילת העצמאות כתוב:
    "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה."

    ההבדל ברור ומהותי.
    מגילת העצמאות מבהירה את זכותו של העם היהודי לעלות לארץ ישראל. היא גם מבהירה שהיא תפתח את הארץ לטובת כ-ל ת-ו-ש-ב-י-ה !

    וזה הפער שמקומם את כל מי שהוא מיעוט, את כל מי שחושב ששוויון הוא ערך לא פחות ממדינה יהודית.
    כאשר בחוק יסוד כתוב שרק ההתיישבות היהודית היא ערך,
    אז בחוק יסוד, שהוא הדבר הכי קרוב לחוקה, צוין שיש אזרח סוג א', ויש אזרח סוג ב'.

    כל הניסיונות לצייר תמונה אחרת,
    הן לא פחות מספין ארוך ומתמשך שנועד לשרת צרכים פוליטיים.

    אני מתנצל מראש בפני כל מי שסולדים מהמקרים בהם הופס הופך לזירת התנצחות על רקע פוליטי.
    זה לא ממנהגי לפתוח דיונים שכאלו.
    אבל הפתח של סעיף טראמפ בפוסט,
    לצד החובה של להשמיע קול במקום ובזמן בהם זו חובה להשמיע קול,
    הם שגרמו לי לחרוג ממנהגי.

    מבטיח לחזור לדיוני לברון – לייקרס – מזפח – ווסטברוק בהקדם…

    1. כן אה גיא רק השמאלנים מבינים את החוק נכון? לא מיצינו את הדיון על זה בדה באזר? הקמפיין של השמאל נדון לכשלון כמו כל מהלך שהוא מנסה. חוק הלאום מצויין ורוב העם בעדו הצורה גורפת. אין לי כבר כוח להרחיב מעבר מיצינו בדה באזר.

      1. מעולם לא כפרתי בזכותך לחשוב שהחוק מצוין.
        רק תפסיק לשתף פעולה עם העמדת הפנים שזה לא חוק מפלה.

        אני מצטט את נוסח החוק, ומנמק את דעתי בכל הנוגע לבעייתיות שלו.
        אתה כותב ססמאות –
        "רק השמאלנים…" , "רוב העם בעדו הצורה גורפת…"

        מהיכן אתה יודע מה דעתו של רוב העם?
        אם תשים לב, לא כפרתי בחוקיות המהלך, אלא ציינתי את הסיבות למחאה.

        1. ימני שטוען שמדינה יהודית אינה מפלה אזרח לא יהודי הוא אדם בהכשה שתקוע בין היותו חלק מהעולם המערבי מצד אחד וחלק מהמזרח התיכון מאידך. אני מעדיף שאדם לאומן יאמר לי מבלי למצמץ: "ברור שזה חוק מפלה גם אם בתכלס הוא כמעט לא משנה דבר דה פקטו ממה שהיה קודם. זה מפלה כי כך אמונתי וזוהי הברית שכרת אלוקים עם עם ישראל. זהו הבית של העם היהודי בלבד לנצח נצחים וכל השאר אורחים שכל עוד יתנהגו יפה יקבלו את מרותי וזכותי על הארץ יקבלו ממני את מרב הזכויות". כי עם אדם כזה אין טעם בויכוח עובדתי כי הבסיס הוא בסוף אמוני. בכל חיי הקודמים בבית הכנסת בדרשות וסתם בסמול טוק לא זכור לי דיון אחד על כך שיותר נכון ביטחונית להחזיק בשטחי יהודה ושומרון ודין נצרים כדין תל אביב. שמעתי מסרים ברורים וחד משמעיים בדבר זכות אבותינו על הארץ בזכות התורה ועל המצווה ליישב אותה. לגבי דמוקרטיה אין לי כבר כוח לחזור בפעם האלף על מה כולל החבילה הדמוקרטית ועל איזה פילוסופיה היא בנויה. אנשים ימשיכו להגיד "הרוב קובע" וה"עם רוצה".

          התלבטתי 3 פעמים לפני שכתבתי את התגובה הזאת כי אני שונא לנצל את האתר למטרות אידאולוגיות אבל it is what it is

      2. שמעון ,גיא
        אני מציע בחום להחזיר את הדיון הזה לדה באזר
        גיא אני באופן אישי סולד מהדיונים האלו באתר וחושב שהם מוספים דם רע מיותר
        אני גם ממש סולד מדיונים תיאולגים

        1. הסיבה שהוספתי התנצלות בסיומה של תגובתי היא שאני יודע (ומכבד) שיש מי שזה מציק להם.

          היה לי את הצורך לומר את הדברים,
          אבל אתה צודק –
          הופס הוא אתר טוב יותר כאשר המינון של הדיונים הפוליטיים נמוך בהרבה.

    2. +100 לגיא

      שקרים ופופוליזים הופכים לדמגוגיה חלולה בשם אידיאלים עלומים שאינם

      תחפושת של שנאת הזר, שונה ואחר.

      בקיצור נאו פאשיזים.

    3. זה אני שכתב "עובר כל גבול" מאתמול.
      כן,אמרתי שלא אגיב שוב והחלטתי לתת עוד תגובה בגלל שנחצה פה גבול חדש.
      אם אתמול היתה הכפשה/זלזול/הקטנת האדם שלא מסכים עם טענותייך גבול שדרש ממני להגיב.
      עכשיו שיא חדש: איום בפגיעה.
      אם זה יעזור לכם, אשמח להוסיף צילום ת.ז לתגובה.
      אשמח להגיע למפגש הופס כדי לראות אם מר לס או מי מחבר מרעיו ינסו לתת לי סטירה.
      אך לא זו הסיבה שהייתי רוצה להגיע למפגש כזה.
      הסיבה האמיתית היא לפגוש אדם כמו גיא רוזן.
      הסיבה הנוספת לתגובה שלי היא רצון להביע הערכה לדרך שלך,היכולת לגבות את הפסיקות שלך בנתונים.
      ועכשיו גיליתי שאני שותף לאידיאולוגיה שלך.
      אני אישית תמיד מעדיף 20 גרם איכות על חצי טון זבל.
      אתה שמהווה פה איזון לשמעון ממשיך הדרך המתלהם.
      כן ירבו כמוך באתר 👍

    4. א) טראמפ משקר 60 פעם ביום ?
      למה לא 600 ?
      לא מצאתי בכתבה דוגמה לשקר אחד, חוץ מאמירה של דוברת הבית הלבן על חיסול בן לאדן, (וגם את זה בזמנו CNN כינה wrong ולא lie).

      גם לנתניהו הצמידו שם "שקרן", זה לא פגע בו.
      כי זה לא סביר שהוא שקרן יותר מראשי ממשלה אחרים בתקופתו.
      כי מכנים "שקר" כל משפט שלא מסתדר עם האג'נדה.
      כי לפעמים התקשורת רודפת אותו בשקרים שמוכחשים ביד רפה באיחור של 3 שבועות, הנרטיב נקבע.
      https://www.the7eye.org.il/193068

      אני האחרון כאן מחסידיו של ביבי, בעיני הוא חלש אופי ולא מציאה גדולה בכלל, אבל לדעתי בהשוואה למה למתחריו , או למה שקורה בצד השמאלי של המפה הוא ממש שמשון הגיבור, אידאולוגית וגם מבחינת אופיו.
      הלוואי שהליברלים בארה"ב ימשיכו עם הקו הזה של "אלפי שקרים בחודש", זה רק מחזק לו את בסיס המצביעים.

      ב) טוב, צריך לכתוב גם משהו על כדורסל,
      אולי ג'ורדן אתלט וקובי אגרסיבי, אבל מה עם לארי בירד ?

      ג) חוק הלאום.:
      אעתיק חלק ממאמר שמפרסם אריה אלדד היום במעריב :
      http://www.maariv.co.il/journalists/Article-654606

      "חוק יסוד: מקרקעי ישראל" (1960) נועד להבטיח שקרקעות המדינה וקרקעות העם היהודי יישארו רכוש הלאום…
      "חוק יסוד: חופש העיסוק" (1994) קובע כי זכותו של "כל אזרח או תושב לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד", … החוק אינו מתייחס כלל לאותם אנשים הנמנעים מכל עיסוק מטעמי עצלות, והמילה "דמוקרטיה" אף היא אינה מוזכרת בו. גם לא המילה "יהודי". מקומם.
      ….

      "יש עוד חוקי יסוד, אבל אני מניח שהבנתם את הפרינציפ: כעשרה חוקי יסוד, כל אחד עוסק בנושא מסוים,
      **ואינו עוסק בנושאים אחרים.**

      וגם אם היו ויכוחים בתהליך חקיקתם – לא שמעתי על "סערת חוק יסוד: מקרקעי ישראל". אנשי הרוח לא פרסמו עצומות נגדו (רובם היו אז ציונים). לא קראתי על כוונות לפנות למדינות אחרות על מנת שינתקו את קשריהן עם ישראל בגלל "חוק יסוד: הכנסת" אף שהוא פוגע לכאורה ב"חופש הביטוי", למשל, לקרוא לחיסולה של ישראל כמדינה "יהודית ודמוקרטית". שום פרופסור לא בכה בשידור חי כשנחקק התיקון ל"חוק יסוד: הכנסת", הקובע כי רשימה השוללת קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי לא תוכל להתמודד בבחירות.

      אבל הסערה פרצה בגלל "חוק יסוד: הלאום". מתנגדיו טוענים שחסרה בו המילה "שוויון",
      ***אף שהיא לא מופיעה גם בחוקי יסוד אחרים.***
      שום דרוזי שנעלב מהחוק הזה ומרגיש עצמו לפתע "אזרח סוג ב'" לא הצליח עדיין להסביר איך הוא נפגע ממנו יותר מחוקים אחרים האומרים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ושרק יהודים זכאים לעלות ולהתאזרח בארץ מתוקף חוק השבות. או מכך שערבים פטורים משירות ודרוזים לא. …

      1. איזו היתממות.
        תקרא שוב את מה שכתבתי. תקרא שוב אות נוסח חוק הלאום. תקרא שוב את נוסח מגילת העצמאות.
        אתה באמת, אבל באמת לא מוצא את ההבדלים???

        בכל הנוגע לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. תקרא גם אותו עוד פעם.
        מספיק לקרוא את השורה הראשונה:

        "זכויות היסוד של האדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן-חורין, והן יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל."

        להבדיל מחוק הלאום, בחוק זה לא כתוב "זכויות היסוד של היהודי בישראל".
        במקרה הנ"ל השוויון מובנה בנוסח.

        "מתנגדיו טוענים שחסרה בו המילה "שוויון" –
        היכן כתבתי שהבעיה בחוק הלאום היא שלא כתוב "שוויון"???

        הכי חשוב –
        די עם הדמגוגיה.
        המילה "יהודי" לא מופיעה בחוק יסוד מקרקעי ישראל.

        "מקרקעי ישראל, והם המקרקעים בישראל של המדינה, של רשות הפיתוח או של הקרן הקימת לישראל, הבעלות בהם לא תועבר, אם במכר ואם בדרך אחרת."

        איך זה קשור לחוק הלאום במפורש מתייחס לאוכלוסייה אחת בלבד?

        בו אזכיר לך:
        "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה."
        אתה באמת, אבל באמת לא רואה את ההבדלים?

        חוק יסוד חופש העיסוק, גם הוא לא עוסק רק באוכלוסייה אחת:

        "1. זכויות היסוד של האדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן-חורין, והן יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל.
        2. חוק-יסוד זה מטרתו להגן על חופש העיסוק כדי לעגן בחוק-יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."
        3. כל אזרח או תושב של המדינה זכאי לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד."

        אתה לא רואה איך חוק יסוד כבוד האדם, וחוק יסוד חופש העיסוק, הם המשך ישיר למגילת העצמאות, וחוק הלאום נועד לשנותה?
        אתה באמת לא רואה איך אין קשר ביו חוק יסוד מקרקעי ישראל לבין הטענות שלך?

        1. אני באמת לא מבין מה הבעיה.
          חוק הלאום לא סותר את מגילת העצמאות. הוא קיים רק בזכותה. זה לא שקמה מדינה, ואז פרט אחד מתוכה הוא שהיא מדינת יהודים, ועוד פרט אחד מתוכה הוא שיש גם חוק יסוד פלוני או אלמוני.

          וזה בדיוק הדבר השגוי בסעיף 2 שציטטת:
          "חוק-יסוד זה מטרתו להגן על חופש העיסוק כדי לעגן בחוק-יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."

          לא נכון ! במגילה לא כתוב "דמוקרטית", ולא בכדי. דמוקרטיה היא עוד פרט ! בתוך הבסיס היסודי המלתי מעורער שנקרא מדינה יהודית.
          אם ירצו היהודים מחר לשנות את הדמוקרטיה לשיטה אחרת, ישנו. אין שום סתירה למגילת העצמאות !אבל אם ירצו לשנות את המדינה מיהודית למדינה לא יהודית, זה סתירה בהגדרה ! לא בעוד פרט.

          מגילת העצמאות נפתחת במשפטים רבים על העם היהודי בארץ ישראל, על הציונות היהודית בארץ ישראל, על תקומת העם היהודי בארץ ישראל, ועל הקמת המדינה היהודית בארץ ישראל.
          אחר כך, המגילה מדגישה שיהיה שיויון לכל האזרחים בלי הבדל.

          זה ברור כשמש שאם תהיה סתירה והתנגשות בין בין המסגרת לבין פרטים מסויימים בתוכן, שהמסגרת תגבר.
          הזכות להגדרה עצמית היא הבסיס לקיום בכלל של מוסדות שעושים "פיתוח" כלשהו. עד שיש התנגשות , ואז זכויות השיויון מכופפות ראשן. לכן אין זכות איחוד משפחות למי שלא זכאי לעלות לפי חוק השבות, עיין בתגובתי 20.9.1 שם הרחבתי. כן, כולל דרוזים. כולל בדואים. אם השיווין יגרום לכך שחבלי ארצינו (ארצינו !) בסכנת העברת לידי עם זר, אז קרן קימת לישראל פועלת לטובת יהודים בלבד והיא חוקית. הסוכנות היהודית פועלת לטובת יהודים בלבד והיא חוקית.
          אם כתוצאה משיויון בפיתוח עתיד הגליל כחבל ארץ יהודי בסכנה, ברור שהמדינה צריכה לתת עדיפות לפיתוח יהודי. אחרת יהיה כאן שיויון אך המדינה היהודית תהיה בסכנה (למה אם הגליל לא יהודי זו סכנה זה נושא לדיון אחר, כרגע תנסה לקבל שזה כך לצורך הדיון).

          1. "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה. "

            זה בדיוק מה שכתוב במגילת העצמאות.
            תשים לב למילים –
            "תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין."
            "תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל."
            "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה."

            אני לא מוצא שיש הרבה מקום לספק.
            חוק הלאום מגיע בכוונה לשנות את אותם עקרונות.
            זה כבר לא –
            "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה",
            אלא –
            "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה."

            יש, הייתה, ותהיה, דיכוטומיה בהגדרת המדינה כגם יהודית, וגם דמוקרטית (לא יעזור – זה הפועל היוצא של העקרונות הכתובים במגילת העצמאות).
            מייסדי המדינה ניסה ליישב את העיקרון על ידי קביעת עקרונות ברורים –
            מדינה יהודית בארץ ישראל משמעותה שליהודי בכל רחבי התפוצות יש את הזכות לעלות למדינה. וזו זכות ייחודית לעם היהודי.
            ולכן פסקת העקרונות עליהן מושתת המדינה נפתחת ב-
            "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות."
            המשפט העוקב מציין –
            "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה".

            לעם היהודי, בכל מקום, יש את הזכות לעלות לישראל, ולהפוך לאזרח ישראלי.
            אבל מי שכבר אזרח ישראלי, הוא זכאי לכלל הזכויות –
            שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין.

            חוק הלאום, הוא לראשונה קובע בחוק יסוד שיש אזרחים סוג א',
            ולכן כפועל יוצא גם אזרחים סוג ב'.
            אם המדינה, על פי חוק, פועלת לקידום התיישבות יהודית ב-ל-ב-ד , אז היא בהגדרה פועלת על פי חוק מפלה.

            כאמור –
            את אותו ניסיון לשמור על איזון בין 2 המשגים הדיכוטומיים, "יהודית", ו-"דמוקרטית", מנסים כיום הממשלה המכהנת להרוס.
            על רקע זה המחאה.

            דרך אגב,
            החצי השני של תגובתך,
            אלו המילים שהפוליטיקאים מפחדים לומר.
            "כן. זו מדינה יהודית. ליהודים צריכה להיות עדיפות".
            עיקר התלונה שלי לא הייתה על מי שחושב כמוך,
            אלא על הניסיון להסתיר את העובדה הנ"ל בסבך של שקרים, ספינים, ופייק ניוז.
            אני שומע את ארדן מדבר (בוני – הכוונה לגלעד, לא הבחור המזוקן מיוסטון), ואני מתחרפן.
            בלי למצמץ הוא מטעה את הציבור –
            החוק לא מפלה, הוא רק נועד "לאזן" את חוק יסוד כבוד האדם.
            והאמת?
            אני לא יודע מה מטריף אותי יותר-
            דף המסרים הדמגוגי,
            העובדה שהמראיין לא סותר אותו (כנראה שלא מכיר מספיק טוב את חוק יסוד כבוד האדם),
            או העובדה שנציג השמאל שבאולפן עסוק בדף מסרים שגם הוא לא קשור לכלום.

          2. א) חוק הלאום לא "מגיע לשנות את אותם עקרונות". הוא בא לשמור אותם בתוך מסגרת שלא תיפרץ, של מדינה יהודית. ברגע שעקרונות השיויון יפרצו את מסגרת ה"יהודית" המגילה לא 'תיפגע', היא תעלה באש.

            ב) המגילה לא מזכירה את המילה דמוקרטיה על שלל הטיותיה. בטיוטות כן הוזכר, ובכוונה ומתוך מודעות מחקו את זה. זה לא אומר שדמוקרטיה איננה חשובה, אלא שהיא איננה ערך עליון על פני זהות המדינה שהיא בית לכל היהודים. אם כל היהודים יחליטו לעשות כאן רפובליקה, מונריכה חוקתית, משהו חדש מומצא, זה לא יסתור את מגילת העצמאות כל עוד יישמר השיויון. אך אם שמירת השיויון תגרום לתהליך שהיהודים לא יהיו רוב במדינתם, הוא לא עליון יותר. הוא תחתון יחסית.

            ג) חוק הלאום לא מפלה. אפליה אינה בחלל ריק, אובייקטיבית. באותה מידה תגיד שקבוצת כדורגל לגברים מפלה נשים. אפליה היא סובייקטיבית, תלוי מה הבסיס שהמסגרת קיימת עליו.
            נכון, זה פתח למדרון חלקלק.
            אבל הצד השני אומר שלא יהיה בכלל מי שידרדר, זהותו תיעלם.
            החיים מורכבים ותמיד צריך איזון.

          3. הרחבה לסעיף ג –
            בודאי שקיימת אפליה. אבל לא כל אפליה היא רעה.

            הכבוד הבסיסי שילד צריך לכבד את הוריו אינו שווה לכבוד הבסיסי שהם מכבדים אותו.
            כשאבא או אמא אומרים משהו, זה לא דמוקרטיה. זה קדוש לילד. בוודאי, חינוך אמיתי לא שואף לכפיה, אך מדובר כאן באבא ואמא. יש מצב שלא תבין על מה אני מדבר כי זה גופו נמצא במתקפת הליברלים, פירוק המשפחה והכנסת דמוקרטיה, רק לפני שבועיים ראיתי ביוטיוב איך ליברלית מסבירה למה צריך לשאול תינוק האם ותר להחליף לו חיתול, כדי להרגיל אותו לשיויון זכויות.
            וכמו שאני אומר הרבה פעמים, "אין לי איך להסביר לך."

          4. אתה שוב ושוב כותב שהחוק לא מפלה,
            ומוסיף שהוא לא סותר את מגילת העצמאות.
            אני אתמקד, כך שהדיון לא יתפזר, ונוכל לגעת במהות:
            איך אתה מסביר את הדיכוטומיה שבין המשפטים –
            "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה", ו-"המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה." ?

          5. כבר הסברתי ואני מסביר שוב –
            המדינה תפתח לטובת כל תושביה,
            אבל אם זה יגרום לסכנת איבוד הרוב היהודי בחבלי ארץ מרכזיים או בכלל במדינה –
            היא בהחלט תעדיף לפתח קודם את היהודים עד שהסכנה תחזור ואז יהיה אפשר לחזור לפיתוח שווה.

          6. המשפט "המדינה תפתח לטובת כל תושביה", לא כתוב בנוסח החוק. כתוב שהמדינה מדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה.
            זה הבדל עצום.
            אחת הסיבות להתנגדות לחוק זה שהוא למעשה מוחק את המשפט "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה".

          7. זה לא מוחק את המשפט.
            המשפט כפוף לתנאי.

            while' , כל עוד, הקלף של מגילת העצמאות קיים = נשמר רוב יהודי,
            then המדינה תשקוד .. כל תושביה.

            יש cases , פיקים, קצוות, שבהם יש אי שמירה על הרוב היהודי בסכנה, ואז המשפט תשקוד … כל תושביה נכנס להשהייה, עד שהסכנה תחלוף.

          8. חוקים לא עובדים ככה.

            אם זה לא כתוב, זה לא קיים.
            זה יכול להיות כתוב במרומז, זה יכול להיות כתוב כך שיש מקום לפרשנות, זה יכול להכניס סייגים שמפנים למקור אחר (ע"ע חוק יסוד כבוד האדם וחירותו שמפנה למגילת העצמאות כרפרנס).
            חוק הלאום הוא מפורש. מטרתו להעלים את "כלל תושביה" שמופיע במגילת העצמאות.
            עכשיו יהיה מותר להכריז על ישובים שהם "ליהודים בלבד" .למעשה, מותר יהיה לעשות שורה של פעולות לא דמוקרטיות בעליל, תחת המטרייה של "פיתוח התיישבות יהודית".

            סכנה?
            תנאים?
            כל תושביה?
            כל אלו לא מופיעים בנוסח, כל אלו כלל לא מעניינים את כותבי החוק.

          9. א) "אם זה לא כתוב זה לא קיים" – תקף גם למילה "דמוקרטית" שלא כתובה במגילת העצמאות ?
            אני יודע שדיברת על חוקים, אבל כש'אתם' מדקדקים במגילה כמו בספר תורה ונאחזים במילה "כל" תושביה, מותר גם לי להיאחז בהיעדר (המכוון והיזום) של המילה "דמוקרטיה" מהמגילה).

            ב) מטרת חוק הלאום היא אחת – ליצור סכר חוקי תודעתי נגד אירגונים אנטי ציוניים. בשנים האחרונות גוברות הקריאות לבטל את לגיטימיות ישראל כמדינת היהודים כי מעצם הגדרתה היא מפלה, פטרונית, וכו' וכו'.
            החוק בא להדגיש את העניין שאנחנו שמים פס על הסתכלות זו.

            ג) נכון, החוק בא לתת לגיטימציה חוקית למה שהיה ברור עשרות שנים – כמו שמותר ליהודים להקים לעצמם מדינת- יהודים, כך מותר ליהודים להקים לעצמם יישובים ליהודים. הגדרה עצמית יהודית , זהות יהודית, הם בעלי תוקף חוקי.

            ד) אין כאן קונספירציה לנשל , לפגוע, לגרש. יש כאן רצון אמיתי להתמודד עם איום על הזהות שלנו. לא רוצים יישובים מעורבים כי א רוצים התבוללות. התבוללות היא איום ישיר על זהותנו. המדינה לא קמה רק כמקלט פיזי, היא קמה כי לעם יש זכות לשמור על מאפייניו. זו זכות שקודמת לכל הזכויות האנושיות האחרות כשמדברים על התאגדויות (יישוב, מדינה). אחרי שבסיס זהות ההתאגדות נקבעה, עכשיו אפשר לפעול למען ערכים אחרים.

          10. אתה טוען שאין קונפירציה לנשל, לפגוע, לגרש.
            אני לא רואה איך החוק מונע מנבחר "קונספירטיבי" עתידי להחליט שרק קצת נישול, של כמה מוסלמים ממג'דל כרום, זה לא באמת נישול, אלא חיזוק ההתיישבות היהודית בגליל.

            כן, אני מדקדק בחוק. אני יודע מה קורה כאשר משאירים פרצה לגנב.

            סוגיית ה-"התבוללות", וההחלטה שזה איום ישיר על זהותנו –
            זו סוגיה שאם נפתח אותה כאן, ניכנס לשרשור אינסופי, ואז בכלל מידן יאבד את הסבלנות…
            (בצחוק, מידן. אני רק משתדל לשמור על נימוס עם קריצה…)
            מספיק שאכתוב שאני חי כבר 20+ שנים בעיר מעורבת,
            ותאמין לי, זו עיר שלא רק שדו הקיום בה לא מסכן את המדינה, אלא זה אחד שנותן לי הרבה תקווה לעתיד.

          11. עדיף לי להתמודד עם מדרון חלקלק מאשר להיזרק לתהום מהצד השני של ההר.
            המדרון החלקלק שתיארת לא קרוב בכלל למציאות, כי הרוב המוחלט של הימין שולל אותו. יש לנו מאבק לאומי, לא מאבק אישי עם אחמד ומוסטפה.

            גם אני חי בעיר מעורבת. כשמדובר על יישוב קטן, או עיירה שאינה עיר – זה שונה.

          12. נראה לי שאפשר לסכם את הדיון להיום בהכרה בעובדה שבינינו יש פערי השקפות עולם מהותיים.

            נראה לי שכמו שאני לא אצליח לשנות את דעתך, גם אתה, אותי, ככל הנראה לא תצליח לשכנע.
            המסר הוא ככל הנראה כלפי קוראי צד ג'.

            נראה לי שזה זמן טוב לשחרר את הופס בחזרה למחוזות הכדורסל…

        2. ההיתממות היא שלך, להתייחס באופן שווה לעם שמחשיב את הקמת המדינה ליום אבל?? נפלתם על הראש הא? בתאוריות הכל נכון, כולם זכאים לשוויון וכולי, אבל בואו חבריי הנאורים ודמיינו לכם את עצמכם במקום העבודה שלכם, כאשר העבודה חוגגת אתם עצובים, בכל מקום אפשרי תלכו להכפיש את העבודה והבוסים, בכל תביעה כמגד החברה הייתם רצים לספק חומרים לתביעה. לא הייתם שורדים שם שבוע והייתם נחשבים בוגדים בחברה. זה הכל.

          1. עכשיו זה הפך לוויכוח האמתי, והשורשי.
            זה כבר לא השאלה "האם חוק הלאום מפלה?" ,
            אלא –
            "האם האפליה מוצדקת?"

            אז אני אשאל בחזרה –
            כל אותם חלקים מהחברה החרדית, שמקבלים תמיכה וכספים מהמדינה, שנהנים ממלוא הזכויות אבל לא שותפים לחובות,
            לראייתך,
            גם אותם צריך להפלות מכורח חוק?

            תחזור לרגע למגילת העצמאות.
            "תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין."
            שוויון זכויות מדיני מהותו שאתה לא פוגע בחירותו של מי שחושב אחרת ממך.
            המבחן המבדיל הוא החוק.
            מי שעבר עליו, אז המדינה רשאית (בהתאם לנוסח החוק) לפגוע בחירויותיו.
            טרוריסט מקומו בכלא. מי שמסית לאלימות, מקומו בכלא.
            אזרח שומר חוק שחושב אחרת ממך?
            לו מגיעות כל החירויות שמגיעות גם לי ולך.

          2. לשאלתך – כן גם את החרדים הייתי מפלה, לטעמי מי שלא מסוגל לעשת שירות לאומי לכל הפחות תחת דגל המדינה – המדינה צריכה לענות לו באותו מטבע. ואני לא יודע מה אתה מחשיב הסתה אבל בעיני לציין נכבה זאת הסתה וכן גם הפגנות חרדים נגד גיוס הן הסתה. אתה רואה? לא מפלה.

          3. משנה רק מה זו הסתה בעיני החוק.
            בשביל זה יש רשות מבצעת שתפקידה לאכוף, בשביל זה יש רשות שופטת שתפקידה לשפוט.
            ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, לא נשלח לכלא אחרי שהואשם בהסתה?
            נשלח.
            לא רק זאת, גם תנועתו הוכרזה כלא חוקית.
            לא תקרא תגובות שלי המגנות את מאסרו.

            האם העובדה שיש בקרב אוכלוסייה מסוימת מפרי חוק, מאפשרת למדינה להעניש את אותה אוכלוסיה בענישה קולקטיבית?
            חס וחלילה.
            ביום בו זה יקרה, אז באמת נהיה במצב בעייתי.

            לגבי משוואת זכויות/חובות.
            בגדול, אני לא רואה שום בעיה עקרונית בחוק שקובע מסגרת בה יש קורלציה בין החובות לזכויות.
            רק שזה חייב להיות חוק שוויוני –
            כולם צריכים לשרת בצורה זו או אחרת.
            הרכב הממשלה הנוכחי בחיים לא יעביר חוק שכזה. בחיים לא.

            כל זה לא משנה את העובדה שלקבוע בחוק יסוד עדיפות לציבור אחד על פני ציבור אחר, זו נטו אפליה.

        3. זאת מדינת היהודים ושותפיהם. הדרוזים ושאר העדות שמשתתפות בנטל צריכים לקבל עידודים ותמריצים וקיבוע מעמדם כשותפים אסטרטגיים ליהודים. בקשר לערבים שהחוק חוקק כנגדם – עם שמחשיב את יום העצמאות ליום אבל לא זכאי פה לשום זכות גם אם מועצת זכויות הקונצנזוס קבעה אחרת. זה הגיון פשוט.

        1. אוקי וגיא זו לא בגידה?
          אגב סיימתי את הטבלה – מקווה להיות איתך בקשר בימים הקרובים בשביל להיעזר בך בפאן החישובי

          1. גיא היה חלק מהטרייד. הוא היה חוזה נגמר בסוף העונה אז הוא קצת כיכב בדה באזר וחתם שוב בהופס כמו איליאסובה

          2. עידו עוד מעט תגיד לי שגם אתה גולש באתרים אחרים? האמת שאני ניסיתי לבגוד וזו פשוט לא אותה הרמה אז אני נאמן מחוסר ברירה.

          3. אני גם כותב שם לעיתים רחוקות יש יותר בגידה מזה? אם נהיה לרגע רציניים אני לא אוהב את הנסיון ליצור תחרות בין האתרים.

          4. אתה צודק לגמרי לגבי התחרות – מה שכן זה נראה לי ממש מוזר לפגוש אנשים מהאתר בפורום אחר – כמו לראות את המורה מחוץ לבית הספר.

      1. מנחם עשה עליי טרייד מדה באזר תמורת 2 חוזים יקרים נגמרים של גיא רוזן ו-7EVEN:)

        בדה באזר רצו לפנות מקום תחת תקרת השכר לאור שינויי הנהלה. גיא כיכב חצי עונה שם וחתם חוזה חדש בהופס בשכר משופר. כמו איליאסובה

    5. גיא כרגיל כתבת בצורה רהוטה ונכונה.אתמול הייתי בעצרת שהייתה מרשימה ביותר אבל לצערי יצאתי בהרגשה לא טובה.יצאתי בהרגשה ששום דבר לא יעזור.ביבי יידע להפוך את מחאת הדרוזים למחאה של השמאל הקיצוני ולא יהיה איכפת לו בשביל עוד כמה מנדטים בבחירות הקרובות להקריב גם את הדרוזים.
      ובכלל בארצות הברית אין לי מושג איך לעזאזל טראמפ הזה נשיא המעצמה הגדולה הבעולם.
      והכי גרוע שטראמפ עשה זה שהוא גורם לי להיות בעד לברון 🙁

      1. יש לי שאלה.
        נניח ומליון מערביי ישראל מתחתנים מחר עם נשים/גברים סעודיים.
        אתה לא תתן להם את הזכות לאיחוד משפחות, כי זכות הגדרה עצמית כמדינה יהודית גוברת על זכותו של הפרט לזכות בסיסית של איחוד משפחה.
        למה אצל הדרוזים פתאום זה שונה ? כי הם לא כל כך הרבה ? בסדר, מקובל.
        אבל אם הדרוזים יתרבו ויהיו מליון, האם תסכים להכניס לכאן עוד מליון דרוזים ולסכן את מעמד המדינה כמדינה יהודית ?

        אם כן, לפחות תגיד את זה במפורש, שיש מצב שבגלל הדמוקרטיה ליהודים לא תהיה מדינה יהודית.
        אם לא, אז מה הבעיה להגיד שהזכות להגדרה עצמית גוברת לפעמים על זכויות בסיסיות אם הן סותרות אותה ומאיימות עליה ?

        1. אני לא אכנס איתך לויכוח כי זה ויכוח סרק ואין לי שום דרך בעולם לשכנע אותך למה החוק גזעני ומפלה ולמה קשה לי מאוד איתו ולאן שהמדינה הולכת.רק אגיד לך דבר כזה במבחן שבין דמוקרטי ליהודי אני מעדיף דמוקרטי על פני יהודי.
          וכמו שמישהו בפייסבוק כתב אני מעדיף עשרות מונים אנשים למשל כמו אמל אסעד מאשר בצאלל סמורטיץ' ואני בהחלט חושה שלאמל אסעד אמור להיות שכויות רבות יותר מאשר סמוטריץ שרק בגלל שהוא יהודי הוא אזרח סוג א בחברה ואמל אסעד אזרח סוג ב

          1. בוא תסביר לי שאתה כותב מי ומה עומד מולי ומול חברי? מה הכוונה?
            האם אני בוגד???
            האם אני לא ראוי להיות חלק מהמדינה?
            האם אפשר לחוקק חוק נוסף שגם יהודים שעל פי ההגדרה שלך ושל חברייך לא מספיק יהודים אז שגם הם יורדו לאזרחים סוג ב?
            אתה יודע מי אני בכלל? אתה יודע מה תרמתי למדינה?

          2. "מי ומה עומד מולי ומול חברי" =
            "במבחן שבין דמוקרטי ליהודי אני מעדיף דמוקרטי על פני יהודי.
            וכמו שמישהו בפייסבוק כתב אני מעדיף עשרות מונים אנשים למשל כמו אמל אסעד מאשר בצאלל סמורטיץ'"

            דעותיך , לדעתי, הן סכנה ליהדות המדינה, ואתה מעדיף (במה בדיוק ?) דרוזי שחושב כמוך על פני יהודי שמעדיף קודם את היהודית ואח"כ את הדמוקרטית.

            חס וחלילה שאתה בוגד. מה שכתבתי זה מה שכתבתי, לא פחות ולא יותר. אתה מהווה איום על ערכי יסוד שלי, וגם הפוך – אני על שלך. מבחינתך אפשר להגיע למצב שליהודים בעולם לא תהיה מדינה עם רוב יהודי ובלבד שהשיויון יתקיים, ובשבילי לעולם לא.

            המצב לדעתי רק יחמיר בשנים הקרובות, ואם (הלוואי) הימין ימשיך לשלוט והמשאל ימשיך לינוק את ערכיו מהליברלים הנוכחיים במערב, רבים ירדו מהארץ כי ימאסו בה, הם יראו בה מדינה חשוכה.
            אני אמביוולנטי לזה, מצד אחד כואב לי על עצם הירידה מהארץ של יהודים ועל דעותיהם הכל כך שגויות לדעתי,
            ומצד שני הלב שלי נשרף בהתנתקות, כל כך הרבה מרור וחצץ אכלנו "מכם", לא יזיק "לנו" קצת מנוחה "ממכם". זה דברים נוראים, ואני בטוח שגם לך יש להגיד דברים דומים על מה שאתה מכנה "כיבוש" או סתם לגבי חוק הלאום.

          3. כן אני מעדיף שיוויון זכויות על פני הגדרות שריריותיות.
            הסקת מסקנה שממש לא נכונה .אני בעד מדינה יהודית וכן אני רוצה שיהיה רוב במדינה שהוא5 יהודי אבל לא על חשבון זכויות שמגיעות לאנשים כאנשים וכן במקום לחוקק חוקים שמעדיפים יהודים או כל קבוצה אחרת שהשלטון יחליט באותו זמן תבין איך היא באמת שומרת על צביון יהודי.
            כזה מצחיק שכל כך הרבה מרור אכלנו מכם שאתם אלה שבשלטון למעלה מ30 שנה(פלןס-מינוס) וההתנתקות שקרעה לך את הלב ביצע מנהיג ימין.
            אתה יודע מה הכי מצחיק שלפני חמישים שנה העם היהודי כמעט נכחד על ידי הנאצים ואחד הדברים שהיו בכי מזעזעים זה איך עם נרדף על וכמעט מושמד אך ורק בגלל דתו ובגלל שהוא יהודי והנה חמישים שנה עברו והיוצרות התהפכו .עכשיו רק בגלל שאנחנו יהודים יש לנו את הפרביליגיה להחליט ולהיות מורמים מדתות אחרות

          4. שוב אתה מעדיף ערך אוניברסלי על ערך הגדרה עצמית, במקרה שהם מתנגשים.
            בסדר, אני לא.

            את ההתנתקות ביצע מנהיג שהבטיח לפני הבחירות "דין נצרים כדין תל אביב", ואחר כך שינה את עמדותיו. אם היה מגלה אותם לפני – לא היה נבחר. נכון, הימין בארץ לא אחיד. חצי ממנו מתנדנד בין שני העולמות.

            אנחנו לא רודפים ולא משמידים את הדרוזים והבדואים. אנחנו נותנים זכויות שוות למי שמהותית לא גר בארץ שהיא ביתו, אך במדינה שהיא ביתו. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. עמים אחרים שגרים בה – יקבלו זכויות שוות כל עוד זה לא פוגע בריבונות של העם היהודי על הארץ. להשוות זכות להגדרה עצמית לאומית שאינה גנטית לרדיפה על בסיס גנטי – זה לא נכון.

        2. חברים, כבר הרבה זמן זה די ברור שאין עתיד בישראל למי שנמצא שמאלה מבנט ולמי שחושב שאלוהים זה חבר דמיוני. גם הימין וגם השמאל חושבים כך ואין טעם להעמיד פנים אחרת. שיהיה לנו בהצלחה עם זה.

        3. איך שזה נראה אתה לא יודע בכלל למי אלה הדרוזים במדינה שלך.
          בתור לוחם ומפקד בחי"ר לשעבר שראה את תפקודם של הדרוזים ועבד איתם שרות צבאי מלא (כולל פיגועים ופציעות) אני רואה בחברה הדרוזית כאחיי לפחות כמו כל יהודי או ישראלי אחר במדינה אם לא יותר.
          שלא לדבר על כל המשתמטים שמסתובבים בנינו בלי שום גינוי.
          חוק הלאום הוא בושה למדינת ישראל.

          1. המ"פ שלי בגולני היה דרוזי, והכרתי עוד כמה.
            הם אחים לנשק, אבל לא אחים ממש. הם לא צריכים לקבל צל"ש מיוחד על שירותם הצבאי יותר מכל אחד, זו חובתם האזרחית. יותר מכך, האידאולוגיה הדרוזית אומרת שהם נאמנים לשלטון של המדינה בה הם גרים. זה לא שהם אוהבים אותנו בגלל עיננו היפות הציוניות, אלא כך המציאות שהם כאן. אם הבריטים היו כאן, הם היו נאמנים לצבא הוד מלכותה.
            כל הזכויות מגיעות להם, למעט מקרים חריגים וקיצוניים, למשל אם הם יבקשו להקים עוד 5 כפרים דרוזים בגליל בתא שטח שקריטי לרצף היישוב היהודי בין עמק יזרעאל למורדות הכרמל, יכול להיות שלא יקבלו את זה ויהודים כן יקבלו. אבל הם יקבלו את מבוקשם בצורה אחרת או במקום אחר. כי זו מדינת היהודים.

    6. גיא – חוק הלאום הוא חוק מפלה. בפועל, הוא לא משנה את המציאות, הוא רק מעגן בחוק את האסטרטגיה של כל ממשלות ישראל לדורותיהן.
      איפה כאן הבעיה? בהשלכות של החוק לגבי שיוויון בפני המדינה, כי במשטרים בהם מחוקקים חוקים כאלה, הבקרה על השלטון כבר בתהליך של ערעור, ואנחנו כבר באמצע תהליך של הקצנה. אף אחד לא יודע לאן ההקצנה הזו תמשוך אותנו, אותי זה מאד מפחיד, כי פעם שמחוקקים נגד מיעוט, בפעם הבאה אני אהיה המיעוט הזה.
      לגבי טראמפ, האמריקאים בחרו בשקרן, נוטה לגזענות, סקסיסט, נשים וגברים כאחד רצו אותו, וכולם מרוצים. אין שום דבר שהוא עושה שלא ידענו עליו קודם.

      1. אני מסכים שיש בעיה שחוקקו משהו שמעדיף קבוצה על פני קבוצה אחרת.
        אבל מכיוון אחר לגמרי – עצם הצורך לחוקק אותו מראה שיש רבים המערערים על העיקרון הלא-חקוק שתמיד הנחה את השלטון היהודי במדינה – שליהודים יש עדיפות על אחרים במקרים שאם לא תהיה עדיפות המדינה היהודית בסכנה.

        שמעון פרס אמר ב96 אחרי שהפסיד לביבי "היהודים ניצחו את הישראלים". השועל הזקן ידע מה הוא אומר.

      2. גם חוק השבות מפלה..אז?
        כמות האנשים ששמעתי שדיברו על חוק הלאום היא עצומה(לא נראלי שהיה אי פעם בהיסטוריה 1000 ראיונות על חוק של 7 סעיפים כאלה קצרים)
        לא שמעתי 2 שטענו טיעון ענייני אותו דבר..חוץ מזה שהדרוזים נפגעו וצריך להתחשב בהם..כלום! אז יפה מאוד גיא שאתה מצליח בבהירות להסביר את מה שהם בעצמם לא הסבירו…
        המדינה הזאת היא מדינת הלאום היהודי ובחוק לאום מדובר רק על הלאום היהודי..השיווין נגזר מחוק יסוד כבוד האדם וחרותו (שידוע שעבר בכנסת מתחת לאף בזמנו ואף אחד לא ידע למה הוא ישמש את אהרון ברק וחבריו) שמשומש לא מעט פעמים לטובת ערבים כאלה ואחרים.

        ואפילו פסק דין שביטל התיישבות יהודית בטענה שזה פוגע בשייויון..אם לא הדרוזים אף אחד לא היה מתעסק בחוק הזה כי לא היו טענות רציניות..רק בגלל כל הכבוד והערכה שיש למה שהם עושים מדברים על זה ככ הרבה והשמאל בהחלט קפץ על המציאה(והקרן לישראל החדשה מממנת בוודאות ) כי לא שמו עליו בכלל כשהוא התלונן כשהחוק עבר..רק כשהדרוזים התעוררו התייחסו לדבריהם..
        וחאלס עם ההערות -"המדינה הולכת לאבדון" "לאיפה הדרדרנו"..תסתכלו איפה נמצאת המדינה של העם ש2000 שנה עשו לו מה שלא עשו לשום עם בהיסטוריה..לא מזמן היה אזכור לפרעות תרפט

        1. מה אני אגיד, FAN?
          אותי הקרן החדשה לא מממנת.
          אותי הקפיץ חוק הלאום מהרגע הראשון.
          אני מהראשונים לבקר חלקים נרחבים מהשמאל שלא טורחים לבדוק את מהות המחאה.

          תיקון חשוב –
          חוק יסוד כבוד האדם וחירותו דווקא כן מתייחס להיותה של המדינה יהודית ודמוקרטית (להבדיל מחוק הלאום).
          מה שהוא לא עושה, זה לתת לאזרח אחד "עדיפות" על פני אזרח אחר.

          מה שאני עדיין לא ראיתי מצד מי שמשתמשים בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, זה –
          איזה חלק בחוק לא עולה בקנה אחד עם מגילת העצמאות?

          1. מה זה הרגע הראשון?החוק הזה מי שהציע אותו זה אבי דיכטר עוד כשהוא היה בקדימה..שנים על גבי שנים החוק הזה נסחב..לחוקק חוק יסוד שהמדינה הזאת שייכת ללאום היהודי..
            אין קשר להעדפה כזאת או אחרת..החוק מדבר על הלאום של מהדינה הזאת ולא על כל תושביה,והלאום היחידי שעליו מושתתת המדינה הוא הלאום היהודי..
            הדרוזים בעצמם חלוקים לגבי החוק ויש הרבה מי שמסית אותם..(קרוא לדיכטר נאצי,אמרו שהמדינה בדרך לאפרטהייד)..אני שמח לשמוע הרבה דרוזים כמו אלה מדליית אל כרמל שמדברים בבהירות ובישירות לגבי החוק הזה שמגדיר את הםע היהודי כריבון בארצו..

        2. כאמור –
          אני לא מתיימר לייצג מישהו. אני לא מתיימר לדבב את התגובות של ציבור כלשהו.
          אני כותב את דעותיי, באפן ברור, תחת שמי המלא, וזה מתוך ניסיון להשפיע. לגרום לדיון. למחשבה נוספת.
          אני חושב שהדיון על החוק חייב להיות מעמיק יותר. אני חושב שזה חוק שמשפיע עמוקות על מהות זהות יסודות המשפט במדינה.
          הניסיונות של לא מעט אנשים להסתיר את החשיבות, זו אחת הבעיות הגדולות עליהן כתבתי בתגובתי המקורית.

          1. ציטוט מעטא פראחת

            "ישראל היא דמוקרטית רק בגלל שהיא מדינה יהודית. ואם היא לא תהיה יהודית, היא פשוט לא תהיה. חוק הלאום הוא אחד מ־14 חוקי יסוד של מדינת ישראל שמגדיר את זהותה של המדינה. מי היא המדינה ומה היא המדינה, מה הדגל שלה, מה ההמנון שלה, מי הבירה שלה. הוא אינו עוסק בזכויות אדם ולא בזכויות הפרט ולא בזכויות העדות. הדברים הללו נאמרו בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו וחוק חופש העיסוק. לכן חוק יסוד: מדינת הלאום של העם היהודי אינו סותר את חוקי היסוד הללו אלא משלים אותם והוא מדבר על הפרק הזהותי באגד חוקי היסוד.

            בארץ ישראל יש זכויות לאומיות רק לעם היהודי. כל האחרים יכולים ליהנות מזכויות אזרחיות מלאות כהגדרה עצמית, וחוק היסוד הזה בא לבלום שאיפות לאומיות של הערבים ותביעתם בתוך ארץ ישראל"

            נראלי זה מסכם יפה את הצד האחד של המשוואה..

          2. אני שותף לרצון שהמדינה תישאר מדינה יהודית.
            ואם חוק הלאום היה מנוסח אחרת, כך שהוא לא מפלה,
            אז לא הייתה לי בעיה אתו.
            אין לי בעיה עם השפה, ההמנון, וכ"ו.

            יש לי בעיה עם אפליה שהובנתה לתוך החוק –
            "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה."
            זה משפט שסותר את מגילת העצמאות. זה משפט שלוקח את ההגדרה "יהודית-דמוקרטית" למקום אחר.

          3. את זה אנחנו נראה בפועל אם זה סותר..חוק הלאום שמדבר על הלאום היהודי לא אמור להתייחס לאחרים..מוזר שכל המשפטנים הדגולים שעולים כל יומיים לרדיו לדבר על מות הדמוקרטיה החרישו את קולם..מעניין למה..

            אל תשכח שיש הרבה חברה מצד שמאל שמעוניינים ב2 מדינות ל2 עמים שאחת היא פלסטינית ואחת היא כל אזרחיה..

    7. מה קשה לך עם זה? שרשום שתפעל למען יישוב יהודי או שלא רשמו שליישב פה עוד ערבים זה ערך לאומי? אין פה שום אפליה ופער וזכותה של מדינה להחליט שתפעל למען סוג מסיים של ישובים כל עוד היא לא פוגעת בזכויות של המיעוטים. מעבר לכך זו מדינה שהוקמה לעם היהודי בראש ובראשונה. אלו החיים, חבל שקשה לך להפנים זאת

      1. א. נתחיל בכך שיש אפליה מובנה בתוך החוק. הניסיון לצבוע את החוק כאילו הוא לא מפלה, זה לנסות ולזרות חול בעיני הציבור.
        את ההסבר כבר כתבתי מספר פעמים, ואני לא מוצה צורך לחזור על כך.

        ב. אתה סותר את עצמך –
        מצד אחד אתה כותב שאין אפליה, ומהצד השני אתה כותב "זכותה של מדינה להחליט שתפעל למען סוג מסיים של ישובים."
        כאשר המדינה בוחרת, דרך חוק, לתעדף חלק אחד של האוכלוסייה, זו אפליה.

        ג. זכותה של המדינה?
        צודק. בשום מקום לא תקרא שכתבתי שמה שעושה הכנסת הנוכחית הוא לא חוקי.
        אנחנו חיים בדמוקרטיה ייצוגית, והנציגים הנבחרים בחרו לחוקק את החוק הנ"ל.

        ד. "אלו החיים, חבל שקשה לך להפנים זאת."
        כאן, פספסת.
        כמו שכתבתי –
        אנחנו חיים בדמוקרטיה. מחאה היא זכות בסיסית (מעוגנת בחוק יסוד).
        הניסיונות הפתטיים לשוות לכל מחאה שהיא צביון פוליטי, כאילו כל הפגנה מטרתה לעודד החלפת שלטון (לא שלהפגין נגד שלטון מכהן זה לא בסדר) –
        עליהם כל שיש לי לומר זה:
        "זוהי הדמוקרטיה. חבל שקשה לך (לכם/להם) להפנים את זה".

        1. אין סתירה, מה שמגיע לקבוצה מסוימת היא תקבל- את המינימום שחובה לקבל. אוכלוסיה אחרת שעדיפה לדעת המדינה תקבל יותר. זהקיים בכל מדינה בעולם, זה קיים בכל קבוצה בעולם. אוכלוסיה שמגדירה את יום העצמאות כיום אבל לא זכאית לדעתי לזכויות מעבר למינימום ההכרחי. הדרוזים לא קשןרים לזה ואכן צריכים חקבל הרבה יותר. כמו כל קבוצה חסרת לובי, יהודית או לא, היא נדרסת תחת הסיאוב של המדינה. אין פה גזענות אלא נסיון של חברה להתגונן מפני תהליכים שמנסים לכרסם בה. על זה כתבתי שעצוב שאתה לא מפנים זאת. הייתי מצפה ממך לשאול דווקא את הערבים למה הם חושבים שצריך להתייחס אליהם כשווים לאור ההיסטוריה של הסיכסוך עוד מלפני קום המדינה.

          1. 2 סיבות לדעתי, ולפער בין השקפת עולמי, להשקפת עולמך –

            הראשונה, והחשובה:
            אידיאולוגיה. אני באמת מאמין שמדינת ישראל צריכה להיות יהודית ודמוקרטית. תעדוף כמו זה שאתה מתאר מחסל את המשוואה.

            הסיבה השנייה היא פרקטית.
            ממחר יהיה בסדר להפלות מוסלמים. יום אחר כך הנוצרים יכנסו לרשימה השחורה. וחודש הבא, אלו יהיו הרפורמיים עוכרי ישראל שצריך יהיה להוציא מחוץ לחוק.
            את הגבול בכל פעם מחדש יצייר מי שבשלטון, והמדרון, הוא לא רק חלקלק, הוא גם תלול, ומוביל לתהום עמוקה.

      2. לגבי מדינת ישראל: אני חושב שמדינת ישראל היא הבית לעם היהודי, וצריכה להיות בעלת אופי יהודי, ממש כשם שארה"ב (ועוד רבות כמובן) היא בית לבעלי הדת הנוצרית, והיא מתנהלת כמדינה נוצרית.
        הבעיה היא במנגנוני הבקרה. חוק הלאום מחליש את היכולת לבקר את הממשלה על פעולות שאינן בעלות אופי יהודי, וכחילוני זה מפחיד אותי, ממש כשם שזה מפחיד אזרח דרוזי שמשרת בצה"ל ותורם כמו כולם למדינה.
        חוק כזה, בשילוב עם עוד חוק שיכול להיחקק, ובשילוב עם חוקי עזר עירוניים, עלול להביא להקצנה דתית מעוגנת בחוק.
        עוד יותר מפחידה אותי המגמה. הממשלה משתשמת בחוק כדי לקדם מטרות פוליטיות, ממש כשם שניסתה לחוקק חוקים כדי למנוע חקירות והאשמות נגד ביבי, זה מדרון חלחלק ביותר.
        בשלטון דמוקרטי, אנחנו כרוב יהודי אמורים לעשות ככל שביכולתנו כדי למנוע מצב של רוב אחר שישתלט עלינו, אבל לא במחיר של ערעור הדמוקרטיה וחיזוק השילטון. אם כרוב אנחנו לא מצליחים לשמור על אחדות ועל האינטרס המשותף, הבעיה איננה בחוק, אלא באחדות שלנו, ושום חוק לא יעזור. כמו שאמרתי, בפועל, החוק הזה לא משנה את המציאות, הוא רק נותן לה תוקף, אבל זה דבר מאד מסוכן.

          1. אולי די עם הנבואות זעם האלה..בחייאת..

            "הבעיה היא במנגנוני הבקרה. חוק הלאום מחליש את היכולת לבקר את הממשלה על פעולות שאינן בעלות אופי יהודי"-תן דוגמא..

    8. אין שום בעיה בחוק הלאום. אפשר להתבכיין ולייל עוד 100 פעמים אבל האמת לא משתנה. חוק הלאום אינו עוסק בזכויות הפרט ועל כן לא מתייחס לשוויון בכלל. מבחינת הלאום- כן, מדינת ישראל היא מדינת לאום של העם היהודי ואין צורך להתבייש בזה! מבחינת לאום אין שוויון במדינת ישראל בין הלאום היהודי ובין לאומים אחרים. זה לא גורע כהוא זה מזכויות פרט מלאות ומשוויון זכויות מלא של כל יהודי ערבי מוסלמי דרוזי או נוצרי. מי שמנסה לקשור בין שניהם או שהוא משקר או שהוא פשוט בור ואינו מבין בין ימינו לשמאלו.
      זכותנו לקדם את הלאום היהודי במדינת הלאום של העם היהודי אינה עומדת לויכוח. כל רצונם של המתנגדים לחוק הלאום הוא להפחית את דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ולהפוך אותה לאט לאט למדינת כל אזרחיה. אותם אנשים שעולים על בריקדות בעניין חוק הלאום הם אלה שדוחפים את היד שלהם עמוק עמוק לכיס שלי ולוקחים מסים לא שוויוניים בעליל בשביל המטרות שלהם. למה אין שוויון במסים? למה נשים מקבלות יותר נקודות זיכוי מגברים? איפה השוויון? למה יש אנשים שמקבלים פנסיה תקציבית על חשבוני? איפה השוויון? למה יש לאנשים מסויימים פתור ממס ואני צריך לממן מכיסי את תאגיד השידור?? באיה זכות האנשים האלה לוקחים בכפייה את כספי ומשתמשים בו בשביל לפמפם את ההתנגדות לחוק הלאום כאשר רוב עצום מהציבור תומך בחוק? באיזה זכות??????

      1. איך אתה יודע מה אחוז התומכים בחוק?

        איזה חוק יסוד יש שמקבע חוסר שוויון?

        אתה יכול להמשיך ולהתעלם מהטיעונים הברורים, ולכתוב תגובה שמבוססת על השקפה פוליטית, וזה סבבה.

        אבל זה לא הופך את מי שלא מסכים אתך ל-
        "מי שמנסה לקשור בין שניהם או שהוא משקר או שהוא פשוט בור ואינו מבין בין ימינו לשמאלו."

        שוב –
        חולק הלאום קובע תעדוף לציבור אחד על פני שאר הציבורים.
        אם עד היום, המדינה לא יכלה לעשות תעדוף כזה על רקע חוקי היסוד הקיימים, ועל רקע מעמדה המשפטי של מגילת העצמאות,
        אז מרגע שחוק יסוד הלאום יכנס לתוקפו,
        אז תוכל המדינה לפעול אקטיבית, ולתעדף ציבור אחד על פני שאר התושבים.
        יש לזה מילה אחרת חוץ מ-"אפליה"?
        האמת היא, שיש. אבל אני עדין, ובוחר שלא להשתמש במילה "גזענות".

        דרך אגב –
        יש לי תחושה שכמות המסים שהתא המשפחתי שלי משלם, לא נופל בהרבה משלך.
        את הזכות להביע מחאה, לטעמי, הרווחתי ביושר.
        אם "מותר" לי לקיים את מדיניותה החוקית של המדינה, ולהגן על התנחלויות (מה שעשיתי אינספור פעמים במשך 20+ שנים),
        אז מותר לי לנסות ולהשפיע על אופיה של המדינה.
        קוראים לזה "דמוקרטיה".
        ועל זה אנחנו נלחמים.

        1. א. חוק היסוד הלאום מקבע חוסר שוויון ברמת הלאום ואין שום בעיה עם זה. אם יש לך בעיה בהעדפת הלאום היהודי במדינת הלאום של היהודים אז כנראה שאתה לא נמצא במדינה הנכונה.
          ב. חוק הלאום לא מתייחס לפרט. לפרט יש שוויון זכויות מלא מלא.
          ג. חוקים שחוקקו הסוציאליסטים בזמנם בשלטון מפרים את השוויון שלי כפרט בצורה חסרת פרופורציה ואלימה.למה אסור לייצר ביצים וחלב ואילו למגדלים נותנים הגנה מתחרות ומחיר מכירה גבוה ולא תחרותי?? דבר זה בלבד פוגע בזעויות שלי פי 1000 מכל חוק הלאום וזאת רק דוגמה אחת. אם כבר- אז על זה אתה צריך ללכת להפגין.
          ד. באיזה זכות לוקחים עיתונאי השידור הציבורי את הכסף שלי ומשתמשים בו לפמפם בצורה חסרת פרופורציה את התנגדותם הפרטית לחוק מה גם שרוב הציבור בעד החוק. אתם רוצים להתנגד לחוק? אין בעיה על חשבונכם ובזמנכם החפשי! לא על חשבוני. מה יוצא? שאני גם צריך לשלם על שירות שאני לא מעוניין בו וגם משתמשים בשרות הזה נגדי!! בכספי שלי! באיזה זכות??

          1. אוסף של טיעונים שפשוט לא קשורים למהות.
            תפסיק רלגע להסיט את הדיון
            (אתה באמת חושב שהייתי מתקומם אם היית מנסה לשנות את מכסות הביצים? . . .),
            ותתייחס למה שאני כותב.

            תראה לי דוגמה אחת לחוק יסוד שחוקקו "הסוציאליסטים", ואשר מפר את השוויון שלך. דוגמה אחת תספק.

            מנגד,
            איך חוק שאפשר סגרגציה הוא לא חוק מפלה?

            ולבסוף –
            אתה כותב על כל מי שלא מסכים עם דעתך –
            "כנראה שאתה לא נמצא במדינה הנכונה".

            מקימי המדינה, אותם "סוציאליסטים ארורים", אלו שכתבו במגילת העצמאות
            "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה" ,
            גם הם הגיעו למדינה הלא נכונה? . . .

            זה משפט מתנשא, שמייצג את חוסר הכבוד והזלזול שהפכו לנורמה כיום.
            תתפלא.
            יש מי שחושבים הפוך ממך, ושהמדינה חשובה להם לא פחות.

        2. ואם זה לא חוק יסוד מותר להפלות? מה זה השטויות האלה?
          ולדבריך על מקימי המדינה- הם לא היו סוציאליסטים. חלק מהם היו סוציאליסטים ודוקא החלק המפלה הדואג לעצמו- אישורי עלייה, אפלייה בחלוקת הקרקעות אפליה בקבלה לשרות הציבורי, באישורים לקים מפעלים, בקבלת אשראי בנקאי ועוד ועוד אני יכול למלא ספר באפלייה הממוסדת שפעלו (ועדיין פועלים במקום שיש ברשותם את הסמכות) .בידם נקוט הכלל כי כל האנשים שווים אבל יש כאלה ששוים יותר. לא חושב שאנשים כאלה יש להם איזושהיא זכות להטיף על שוויון. האנשים האלו עקמו כל נורמה וכל דין כדי לתת לאנשי שלומם מקדמה לא הוגנת על חשבון שאר האנשים שלא בא להם טוב האידאולוגיה השמאלית.
          מדינת ישראל הוגדרה מראשית הקמתה כמדינת הלאום היהודי מה הבעיה בזה היכן האפליה?

          1. מדינת ישראל אכן הוגדרה מראשית הקמתה כמדינת הלאום היהודי.
            לא אני, ולא מספר רב של אנשי שמאל שאני מכיר –
            חולקים על כך.
            התשובה לשאלה "מה הם עקרונות אותה מדינת הלאום היהודי" נכתבו במסמך הרשמי הראשון שהמדינה הוציאה. מגילת העצמאות:

            "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."

            עכשיו, תקרא בעיון, ותבדוק.
            היכן כתוב שליהודים תושבי המדינה מגיעות זכויות יתר?

            רמז:
            לא כתוב.
            כתוב בדיוק ההפך.
            "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה."

            איך באה לידי ביטוי העובדה שזו "מדינה יהודית בארץ ישראל"?
            במשפט המכונן (ולטעמי, החשוב היסטורית, ולחלוטין ומוצדק) –
            "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות."

            כאשר מחליט המחוקק בין ימינו לחוקק את חוק הלאום,
            הוא בוחר לשנות את העקרונות על פי הם הוקמה המדינה.
            זה כבר לא "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה",
            אלא –
            ""המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה."

            ההבדל הוא מהותי, ברור, וחד משמעי.

            אם לפני כן – לכל יהודי (להבדיל משאר העמים) יש את הזכות לעלות למדינת היהודים. אבל כאזרח, הוא אזרח שווה זכויות שחי במדינה בה הצדק, החירות, והשלום, הם הערכים עליהן היא מושתתת,
            אז אחרי חוק הלאום, נקבע במפורש, לראשונה, שיש אזרחים ששווים יותר.

            האם ישנן בעיות נוספות מערך החוקים במדינתנו שצריך לתקן?
            ללא ספק.
            אנחנו חיים במדינה שמחולקת ל-"מרכז", ו-"פריפריה", ומוסדות השלטון לא מתייחסים ל-2 בצורה שווה.
            אנחנו חיים במדינה בה החוק לא מתייחס בצורה שווה למי שהממון בידו, ולמי שלא.

            אבל איך כל אלו משנים במשהו את העובדה שחוק יסוד הלאום הוא חוק מפלה?

            אתה רוצה להילחם בסוגי האפליה האחרים?
            אני לצדך.
            אבל זה לא אומר שאני אוותר על המאבק לשמור על זהותה הדמוקרטי של המדינה.

        3. אין שום אזרחים ששווים יותר. את הטיעון הזה אתה מוסיף ללא כל ביסוס. אכן מדינת ישראל מתחייבת לערך של התיישבות יהודית ויהוד הארץ. אין כאן ולא בדל של אפליה של ערבי או נוצרי פרטי. יש כאן העדפה של הלאום היהודי על פני לאומים אחרים וזכותנו המלאה לבסס את ההעדפה הזאת בחוק יסוד. אתה טוען שהימין בוחר לשהות את עקרונות מגילת העתמעות ולא היא- השמאל- אחרי שאיבד את כל דגליו דגל ה"שוויון המעמדי" דגל השלום דגל עבודת האדמה מבקש לאבד את דגל הלאומיות שלו. זכותו של מי שרוצה לשנות את ערכיו אבל אל לו לכפות על אחרים. אתה כל הזמן חוזר על המנטרה כאילו החוק מפלה או יכול להביא למצב של אפליה בעתיד ללא שום ביסוס ההיתלות שלך במשפט המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה." קלוש במקרה הטוב ולא קיים במקרה הרגיל. הערך של התיישבות יהודית בארץ ישראל קיים מקדמא דנא. זכותך להתנכר לו וזכותי שלא להתנכר לו. אבל לא שמורה לך הזכות להשתמש בכספי משלם המסים בשביל לממן את ההפגנות שלך. ועל זה אני לא מוכן לעבור לסדר היום. תמיד השמאל יזעק את זעקת הקוזאק הנגזל וישתמש במשאבים שלי כנגדי. חוצפה!!

  17. בנושא דראפט 2014 אני חייב לציין שכבר בשנת הדראפט כלומר לפני יוני 14 מנחם טען שהרעש סביב וויגנס ללא פרופורציה.מנחם טען שהוא לא אמור להיות בחירה ראשונה.מנחם לא החזיק מהדראפט הרבה לפני שהוא יצא לדרך. אני זוכר את זה היטב.כי אני כמו רבים אחרים, חשבו שהנה בא מחזור שהולך לשנות את הליגה.

  18. מנחם,
    מי שלא עושה, לא טועה.

    כולנו ללא יוצא מן הכלל (לפחות מי שבינינו שלא מתביישים להביע דעה),
    טועים. כל הזמן.

    לטעמי, החכמה היא to own your mistakes ,
    ולא לקחת ללב כאשר מתבדחים על חשבון אותן טעויות
    (ואני הראשון להודות שלכתוב "החכמה היא…" זה קל, ליישם זה קשה. ה-OCD, ה-OCD…)

    תודה על מעורב מצוין,
    תודה על השקעה בלתי פוסקת.

    1. גיא מתחבר מאוד לגישה שלך. בכלל באופן כללי בחיים, אני עובד כמורה לחינוך מיוחד אחד הדברים האמת הכי מהנים עבורי שהתלמידים שלי מעמידים אותי על הטעויות שלי ואנחנו מפתחים דיון סביב זה.. כולנו טועים וזה אנושי לחלוטין. מנחם תודה על העשייה פה והחזקת האתר הזה שבלי ספק הוא אתר הספורט הישראלי הכי טוב שיש…יצרת מקום מפלט לפחות עבורי כחובב ספורט וקשקשן ידוע.
      לגבי המעורב גם אני חושב שלמילווקי והפריק זו שנת מבחן , בטח אחרי שלברון עבר מערבה. אני באופן אישי מת על ווסטבורק ותשוקת המשחק שלו על כל מגרעותיה הרבות מת לראות אותו מצליח העונה ומגיע עם אוקלהומה ליותר מסיבוב ראשון

  19. תודה מנחם.
    קורבר מגיע אחרי עונה של 2.2 שלשות ב-43.6%. שניהם גבוהים מממוצע קריירה. והוא בן 37. אני לא חושב שהוא צריך לגלות את הקליעה מחדש.
    אני מניח שהשנה המספרים ירדו הן בגלל הגיל והן בגלל העדר לברון, אבל לא היתה בעונה האחרונה איזו ירידה תלולה שהוא צריך להתאושש ממנה.

    1. ואני חושב שהוא לא ישחק בקליבלנד דקה השנה.
      הוא יעבור לפילי לפני תחילת העונה ויעשה בלינלי מהמסירות של סימונס ותשומת הלב לאמביד
      ואז פתאום עולם יהיו מופתעים איזה קורה, אבל זה יהיה אותו שחקן בדיוק פשוט השיטה של פילי מתאימה לו מאד

  20. מנחם 2140 שקרים אשתקד, 4229 בחצי השנה האחרונה.
    ביוני ויולי הוא משקר בממוצע 16 פעם ביום.
    התבלבלו לך המושגים.

  21. למחלקה הערבית של הפלמ"ח היה מפקד יהודי בשם חיים, הלא הוא חיימקה לבקוב המיתולוגי מיבנאל שכונה גם "חיים השפם", עליו אמרו החיילים "חיים גם כשהוא טועה – הוא צודק".
    זה מה שיש לי לומר על דראפט 2014 והדיונים שבאו בעקבותיו.

  22. מנחם העיקר שאתה כותב,לא משנה הסיבה. טעית קרה כולם טועים.אוהבים אותך.
    לגבי טראמפ,אני לא יודע איך הגיעו למספרים מוחלטים, אפשר לחשוב פוליטיקאי משקר ביג דיל.הסיבה שאוהבים אותו היא שיש תחושה שהוא בן אדם יותר אמיתי מכל הפוליטיקאים שהיו עד כה, משקר או לא.לא מתנהל לפי כללי הטקס,בלתי צפוי. אנשים אוהבים את זה.

  23. טריסטיאן תומפסון הוא אחד הסנטרים החלשים בליגה. הוא קיבל חוזה קרוב למקסימום רק בגלל שלברון לחץ להחתים אותו. קייל קורבר הוא קלעי גמור ואני במקום קליבלנד לא הייתי כולל את לארי נאנס באף טרייד. למיאמי אסור לוותר על וויטסייד אפילו אם הוא קצת בעייתי מחוץ לפארקט.

  24. בחיי שאם הייתי יכול לצאת מגבולות אמריקה הייתי בא כל הדרך למפגש רק כדי לקבל סטירה ממנחם לס, PRICELESS.

    רגע להנציח.

    התגובה של טראמפ ללברון(לצביעות ולזיוף שבלברון*) רק גורמת לי לאוהב יותר את הנשיא הכי טוב לאמריקה מאז רייגן.

    כמה שזה יהיה מתוק כשיבחר שוב, אוחחח אי אפשר לחכות.

  25. תודה רבה מנחם! וכל הכבוד על ההתנצלות..

    תעדכן לגבי תובנותייך עם ידידך מחב"ד…

    ותפסיק להאמין לכתבות המוזרות האלה על טראמפ..

    אל תשכחו שכל ה"כוכבים" שיש להם מיליוני מעריצים תמכו בהילרי והיו בעצרות שלה ובכל זאת טראמפ נבחר..למה?! כי כל אחד מהם חושב שהוא אלוהים ושהוא יודע מה העם האמריקני מעדיף

  26. מעניין הרעיון של הטרייד בין מיאמי לקליבלנד, אבל נראה לי שקליבלנד נותנת יותר מדי. הייתי מסתפק בתומפסון וקורבר

  27. הבחירה בטראמפ היתה למעשה אנטי קלינטון.
    אם היו נערכים שוב הבחירות היום היינו מקבלים אותה תוצאה.

    לגבי חוק הלאום אני לא רואה איפה הבעיה להגדיר את ישראל כמדינת העם היהודי. המצב של ישראל שונה ומיוחד שכן לא חסרים אויבים מבחוץ ומבית ואנו רואים מה אובר ליברליזם עושה באירופה. ואם ישנו סעיף המפלה מיעוטים בארץ בדגש על מפלה אני אשמח שיפנו אותי אליו.

    1. בבקשה:

      צריך להבין שמערכת החוקים בישראל לא כוללת חוקה. הכי קרוב שיש לנו לחוקה הם חוקי היסוד,
      וכאשר בית המשפט מפרש את החוק הקיים, הוא משתמש במגילת העצמאות כמצפן לערכי המדינה.

      "מערכת החוקים, לפיהם הוקמו ופועלים המוסדות הפוליטיים בישראל, מעידים כי אכן זוהי מדינה
      שיסודותיה דמוקרטיים. כמו כן, הדברים שהוצהרו בהכרזת העצמאות – ובפרט בדבר השתתת
      המדינה 'על יסודות החירות' והבטחת חופש המצפון – פירושם, כי ישראל היא מדינה שוחרת
      חופש. במידה שהמגילה 'מבטאת האת חזון העם ואת האני מאמין שלו [, ' …] מחובתנו לשים את
      לבנו לדברים שהוצהרו בה , בשעה שאנו באים לפרש ולתת מובן לחוקי המדינה.".
      (השופט אגרנט, בפסיקה על עתירה שהוגשה לבג"ץ. 1953)

      עד לחוק הלאום, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הוא זה ששמר על האיזון בין "מדינה יהודית", לבין "מדינה דמוקרטית".
      אותו חוק יסוד הוא המשך ישיר לפסקה במגילת העצמאות שעוסקת ביסודות עליהן מושתתת המדינה:

      "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה."
      (מתוך מגילת העצמאות)

      חוק הלאום מתנער לחלוטין מהחלק "הדמוקרטי" של אופייה של המדינה. הוא מתנער מקיומו של מיעוט גדול.

      כאשר חוק יסוד קובע שיש עדיפות לחלק אחד של אזרחי המדינה על פני חלק אחר –
      "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה."
      (מתוך הנוסח של חוק הלאום)
      בעוד שבמגילת העצמאות כתוב:
      "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה"
      אז החלק הדמוקרטי שבזהות הלאומית שלנו נרמס.
      לא היה, ואין, ויכוח על כך שמדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי.
      אבל בעוד שמי שהקימו את המדינה, רשמו בברור במסמך הראשון שהמדינה פרסמה:
      "תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין." ,
      החוק החדש קובע במפורש שלא כל האזרחים שווים, אלא שיש מי שהמדינה מתעדפת על פני אחרים.

      שוב, צריך להדגיש –
      מדובר בחוק יסוד שעל פיו מוסדות המדינה צריכים לנהוג, שעל פיו עקרונות השפיטה צריכים להתיישר.

      השורה התחתונה –
      ההתקוממות נגד החוק היא בראש ובראשונה היות וזה חוק יסוד שבא לשנות את המהות של המדינה.
      אם עד כה אזרח דרוזי (דוגמה למיעוט משמעותי במדינה) יכל יהיה למצוא את מקומו בתוך המרקם של המדינה ה-"יהודית – דמוקרטית",
      עכשיו יש חוק חדש שמשמיט לחלוטין את אזכור הדמוקרטיה, הצדק, ושוויון הזכויות, להם חלק כל כך מהותי במגילת העצמאות,
      לטובת חיזוק המימד הלאומתי של הרוב היהודי בארץ.

      1. מצטער אבל אני לא רואה פה חוק מפלה.
        אני רואה עדיפות להתיישבות היהודית אך לא אפליה.
        אני לא רואה סעיף שבו אין הזדמנויות למגזרים אחרים.
        אגב יוצא שהמגזר החילוני מעמד בינוני כמוני בעל החובות הכי גדולות לחברה ובדיוק אותן זכויות. תאמינו לי אף אחד פה לא מחרבן כסף ודירות.
        אין לנו שום הטבות מס עושים הכי הרבה ימי מילואים אין לנו שום עדיפות בקניית נכס דירה או השקעה ומשלמים גם על מגזרים אחרים.
        אז בואו נשים את המילה שויון זכויות בקונטסט המתאים.

        אין לי ספק ששיש כאן גם ראייה קדימה לעוד 20 שנה שאולי אז מרוב ליברליות נמצא את עצמנו מחפשים מדינה אחרת או לפחות מעמידים ספק אם מגיע לנו מדינה בכלל.. וקצב היילוד במגזר הערבי עולה פי כמה על זה הישראלי.

        אין תמימים משני הצדדים ולא כל מי שבעד חוק הלאום אינו מאמין בשוויון ודמוקרטיה. ישנם ערכים גבוהים מהם

        1. שאלת הערכים היא מהות הדיון.
          אין לי בעיה אם כך שיש מי שחושב אחרת ממני, וחושב שחוק הלאום הוא חיוני לעתידה של המדינה.
          יש לי בעיה עם אותו אחד שמנסה להסתיר את השלכות החוק על המדינה בטווח הרחוק.

          3 שנים ביליתי בסדיר כלוחם בגבעתי (בתקופה בה הדבר היחיד שלוחמים בסדיר קיבלו יותר מחייל ג'ובניק, זה את האות השביעית באלף בית…)
          20 שנה עשיתי מילואים, חודש בכל שנה.
          יצא לי לראות עולם –
          לבנון, עזה, חברון, שכם, ושוב לבנון (מלחמת לבנון השנייה).
          גם אני משלם מס, ומקבל 0 קצבאות כלשהן מהמדינה
          (אולי חוץ מקצבת ילדים, כמה שזה לא יהיה שמקבלים עבור 2 ילדים).

          למה כל זה משנה, כאשר דנים בשוויון?
          זה חוק יסוד. הוא במפורש מציין שיש עדיפות ליהודים.
          איך זו לא אפליה?
          תחשוב לרגע על המשמעויות הפרקטיות למענן נוצר החוק – אפשר יהיה להקים ישובים "ליהודים בלבד". אפשר יהיה להקים שכונות בהן אסור יהיה למכור בתים למי שאינו יהודי.
          לא מסובך לחשוב על מי, ומתי, חוקקו חוקים מסוג זה.

          1. יש חוק יסוד שמונע ממך לקנות שטח בכפר ערבי???

            אם אתה מחפש עיוותים נקודתיים להיתלות בהם, יש כמה וכמה שהם גדולים, ברורים, וזועקים לשמיים –
            אתה יודע כמה כסף המדינה משקיעה בתלמיד?
            התשובה מורכבת, אבל אני אאזור לך עם כמה נתונים מעניינים –

            אם נבחר לבחון את ההשקעה בתמיד תיכון, נגלה שאין באמת דבר כזה "תמיד תיכון".
            יש תלמיד תיכון ערבי. יש תלמיד תיכון חילוני. יש תלמיד תיכון דתי.

            תלמיד תיכון דתי מתוקצב על ידי המדינה, בכל שנה, ב-24,000 ש"ח.
            תלמיד תיכון חילוני מתוקצב ב-19,000 ש"ח.
            תלמיד תיכון ערבי מתוקצב ב-13,000 ש"ח.

            זה פער עצום. התלמיד הערבי מתוקצב ב-36% פחות מהתלמיד הדתי.

            אם בוחנים את מצבם של התלמיד היהודי ממעמד כלכלי נמוך, לתלמיד ערבי ממעמד כלכלי נמוך, נגלה שהתלמיד היהודי מקבל 73% יותר מהתלמיד הערבי.

            אבל –

            כל זה לא באמת קשור לדיון על חוק הלאום.
            עד לחוק הלאום, המדינה אולי כשלה בכשלים נקודתיים בכל הנוגע לשוויון (פער שקיים כיום, והיה קיים ביתר שאת גם בעבר – לא רק בכל הנוגע לערבים. הפער בין ישובי הפריפריה לבין ישובי המרכז, לדוגמה. הפער שממשלות העבר יצרו בין יוצאי עדות המזרח לבין וותיקי הישוב, זו דוגמה נוספת)
            אבל זה לא היה כשל שעוגן בחוד יסוד (הדבר הכי קרוב שיש לנו לחוקה).
            עכשיו, אותה מדינה שמחליטה לתקצב בית ספר א' ב-X שקלים, יכולה גם להחליט שאסור לערבי ללמוד באותו בית הספר, בגלל שלערבי אסור לקנות אדמה/בית באותו ישוב.
            אין דרך אחרת לכנות את חוק זה חוץ מ-"חוק מפלה" (וזה נכתב בעדינות).

          2. אתה מתחמק מלענות תכלס על מה שרשמתי.
            אתה גר במדינת ישראל ואתה לא יכול לקנות שום שטח בכפר ערבי ,
            תנסה ותעדכן אותי איך הלך לך

          3. בוא, תראה לי את חוק היסוד שמונע מיהודי לקנות בית בישוב ערבי, ואני אכתוב באותיות קידוש לבנה –

            " א – ת – ה צ – ו – ד – ק ! "

            (השאלה היא, מי הוא, אותו יהודי שמעדיף לעבור לגור בישוב שמופלה תקציבית על ידי המדינה, כך שהשירותים שהוא יקבל יהיו פחותים משמעותית?
            יכול להיות שמדובר, רחמנא ליצלן, בפרובוקציה???)

    2. +1

      לגבי הסעיף המפלה – כנראה יגידו לך שאם המדינה מעדיפה להקים יישובים יהודיים בגליל התחתון כדי "לתפוס שטח" ולייהד חזרה את השטח, אבל המדינה לא תקים יישובים חדשים ללא-יהודים אלא רק תרחיב את היישובים הקיימים – זו אפליה.

  28. מנחם לס
    הדעות שלך על טראמפ לא מעניינות אף אחד. אל תשכח שהוא פרו ישראלי ומועיל מאוד לבטחון מדינת ישראל. אולי כלפי אזרחי ארה"ב הוא נחשב כבעייה. כלפי ישראל הוא נכס. לפי דבריך אתה מתייחס לעצמך ,קודם כאמריקאי ורק אח"כ כישראלי. בושה וחרפה!!!

    1. רון
      הדעות שלך על מנחם לס לא מעניינות אף אחד. אל תשכח שזה אתר שלו והדעות האישיות שלו מועילות לביטחון הגולשים הקבועים והמנומסים.
      "בושה וחרפה" תגיד לאמא שלך. יאללה אטלא, רוח, רוח!!!!

  29. חברים, מילא לדחוף לפה את הפוליטיקה האמריקאית, בגלל שכל הליגה מלאה בקשקושים של השחקנים ובתגובות אליהם, אבל למה בכלל להתחיל להכניס את הויכוחים הפוליטיים הישראליים לאתר שלנו? זה ממש לא רלבנטי לכלום, לא מועיל, זאת לא הזירה הנכונה, ומעיד על חוסר גבולות מוחלט. זה רק מקלקל את האתר לטעמי, ואני אשמח עם כולנו נימנע מזה.
    לברון פוליטיקאי לא קטן, וגם הוא יודע לשקר בהתאם. מתי שבאמת יהיה חשוב לי לדבר על הפוליטיקה שלו, זה כשהוא יבחר ממש לאיזה משרה ציבורית. כרגע הוא וכל שאר הקשקשנים הפוליטיים בספורט האמריקאי, מנצלים את הפופולריות שלהם בזכות היכולת הספורטיבית הבאמת מופלאה שלהם, כדי להגג פוליטיקה צפויה שבלונית ומשעממת עד זרה, מאנשים שמה שיש להם להגיד חשוב ממש בדיוק כמו כל אחד אחר ברחוב.
    טראמפ אולי קצת ילדותי מצד אחד שהוא מגיב, מצד שני להבנתי החושים שלו מחודדים, הוא כנראה מבין את עוצמת הפופולריות והפרסום של לברון, ולכן הוא חושב שהוא חייב לתת לו עקיצה נגדית, לשים אותו במקום. בתור נשיא עד עכשיו הוא דברים מאוד טובים, כדי לשקם את העולם מהנזקים העצומים של ממשל אובמה, ויש תוצאות בשטח, אז אני נותן לו קצת יותר קרדיט מאשר ללברון, בתחום הפוליטי והמדיני.
    ונחזור לכדורסל – אמביד זה דבר עצום, ויש עוד כמה חתיכות יפות בדראפט 2014, אז אני חושב שאם תשאל את אנשי פילי, הם יגידו שהיה מאוד משתלם לעשות טנקינג לדראפט הזה, ויכול להיות שאף אחד אחר באמת לא יכול להגיד את זה.

      1. האתר של מנחם, צודק לגמרי. אבל גם הוא יודה שהוא גם הרבה שלנו. הקהילה של הכותבים והמגיבים, באמת תחושת שותפות לאתר הנפלא הזה של מנחם. ואני אני בפניה הזאת פונה לכול השותפים הללו, ואומר את דעתי. אף אחד לא חייב לקבל, אבל אם מספיק יזדהו עם מה שכתבתי, ויפעלו בהתאם, זה ישפיע, אני מקווה.

        1. פינת ההסברים לאידיוטים {שקורים לעצמם קפטן}:

          שאומרים "האתר שלנו" הפירוש הוא לאתר שאנו מגיבים בו להבדיל מאתר אחר שכרגע איננו נמצאים בו.

        2. ברור שהאתר הוא סך סכום גולשיו. אבל חשוב לי להזכיר "של מי" הוא לפני הכל. כולנו (לא כולל הכותבים הקבועים) – אורחים כאן.

  30. מיום ליום מתקרבת הפרידה מקווין ג'ונסון, באגינס, ויתר הפשיסטים ואלוהים שלהם. לא רוצים אתכם. לא רוצים לשלם עליכם. תישארו בישראל הנחשלת, העניה, תפרנסו אתם את הכוללים הדפוקים של החרדים שלא עושים כלום, ואת ההתנחלויות המטורפות שהכניסו את המקום הזה לבוץ, ששופכות דם של חיילים מסכנים וגונבות לנו מס.
    ישראל הדמוקרטית תיפרד ממדינת יהודה בסופו של דבר, קו הגבול הטריטוריאלי גם די ברור, זה קרע שהולך ומתרחב מדי יום, העם הזה הוא כבר לא אחד אלא שניים. ישראל של ההייטק, של ההון, של המדעים, של האקדמיה, בתי המשפט והתקשורת החופשית, זכויות האזרח, תחבורה בשבת, נישואין לכל אדם – מדינה מערבית נורמלית משגשגת. ומהצד השני, חיזבאללה היהודי.
    מרד המילואים ומרד המיסים קרוב. ואז, תישארו אתם לבד עם החרא שאתם מבשלים פה. יום לא תחזיקו מעמד כלכלית. יום.

    1. אגב, איך ההתנחלויות הכניסו את המקום הזה לבוץ, אם אש"פ (ארגון שיחרור פלסטין) הוקם ב1964 ? 3 שנים לפני ששת הימים.

      ועוד לכתוב את זה שבוע אחרי יום הזיכרון לטבח חברון תרפ"ט (1929)…

    2. הנה אני לא עומד במה שביקשתי מכולם רק כמה שורות קודם לכן: כותב התגובה 39 הינו לא רק טיפש גמור שלוקה קשות בהבנת המציאות, הוא גם אנטי דמוקרט. אדם שלא ראוי להיות אזרח של דמוקרטיה, כיוון שאין לו שמץ של מושג מהי דמוקרטיה. אבל סבבה, אנחנו מקוים שיום יבוא והוא יתפכח מהסרט ההזוי שהוא חי בתוכו, וההסטריה המדומיינת שהוא מטפח, ויתחיל להתחבר למציאות וליהנות ממנה קצת לפחות…ועד אז יש לנו את הסובלנות לסבול את המרמרת שלו בפורומים שונים ובכל מקום אפשרי, ובאותם מנדטים בודדים שהוא מצליח להכניס לכנסת, לאופוזיציה. שיהיה לו לבריאות.

  31. מילווקי עברו סיבוב בארבע- חמש השנים האחרונות? האמת שההזדמנות העיקרית שלהם להגיע לאיזשהו הישג (לעבור סיבוב לפחות) היתה שנה שעברה כשהם הפסידו לטורונטו בשישה משחקים. צמרת המזרח שלי (מבחינת יכולת) היא בוסטון- טורונטו טיפה מאחוריהן פילי ואחריהן וושינגטון- מילווקי- אינדיאנה שדי שוות לדעתי ככה שאני בהחלט חושב שיש סיכוי גדול שמילווקי מסיימים מקום שישי ומודחים בסיבוב הראשון

  32. גיא, אני מתקשה למצוא את המקום לומר לך תודה. על קול ברור, צלול ואמיתי.

    אין בחוק הלאום מילה על שוויון, ולכן כל הבטחה של פוליטיקאי כזה או אחר שלא לפגוע במיעוטים אינו רלוונטי.
    יתירה מזו,
    חוק זה הוא פלטפורמה עתידית הן לסיפוח שטחים ללא מתן זכויות אזרח (קוראים לזה: אפרטהייד או מדינה דו לאומית)
    והן לחוק משלים שייקרא: מיהו יהודי.
    חוק מיהו יהודי יקבע שרק יהודים אותודוקסים הם יהודים (ובתנאי שהם לא שמאלנים), ולכן כל מי שאינו ייחשב כיהודי, לא יהיה זכאי לזכויות.

    היום שבו אנשים חילוניים, שדוגלים בשוויון, דמוקרטיה וזכויות אדם לא ימצאו מקום במדינה הזאת הולך ומתקרב, הן מרצון או בכפייה.

    1. לא אענה על רוב תגובתך כי כבר כתבתי הרבה בדיון בתגובה 20, רק בקשר ל"מיהו יהודי" –
      כבר היום חוק מיהו יהודי מוכיח מתוכו שהוא אורתודוקסי.
      לשון החוק בקשר לחוק השבות:
      "לעניין חוק זה, 'יהודי' – מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר ואינו בן דת אחרת".

      למה דווקא שנולד לאם יהודיה ? למה לא לאבא יהודי ? מניין זה הגיע ? רק מהיהדות האורתודוקסית. האם לרפורמים אכפת מתורה שבעל פה ?

      1. לשמחתי, חוק השבות הוא עדיין לא חוק יסוד. לכן בעודו תקף, אין לו עדיין תוקף חוקתי.

        האם לפי התיקון לחוק השבות ניתן להסיק שיהודי הוא בהגדרה אורתודוקסי בגלל "מי שנולד לאם יהודייה"?
        לא בהכרח.
        הרי בחוק השבות גם כתוב "להוציא אדם שהיה יהודי והמיר
        דתו מרצון."
        לפי הזרם האורתודוקסי, מי שנולד יהודי, לעד נשאר יהודי.
        להזכירך –
        נוסח הגדרת מיהו יהודי, בחוק השבות, הוא:
        "לענין חוק זה, "יהודי" – מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת"
        לא כתוב (למרות ניסיונות המפלגות החרדיות) "מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר כהלכה".

        1. אין כזה דבר "יהודי הוא בהגדרה אורתודוקסי". כמו להגיד "יהודי הוא בהגדרה פוסק כרמב"ם. " אין לזה משמעות. יהודי יכול להיות כל דבר שיהיה ועדיין יישאר יהודי, כולל אפיפיור.

          לשון החוק שמתחשבת רק בהגדרה האורתודוקסית של "אם יהודיה" מוכיחה שהוא מחשיב רק את ההגדרה האורטודוקסית. אחרת הלשון היתה "מי שנולד להורה יהודי".

          1. כתוב בחוק "להוציא אדם שהיה יהודי והמיר דתו מרצון" –
            זה משפט שלא מתיישב עם תגובתך.

            בנוסף, העובדה היא שלמרות ניסיונות מצד המפלגות החרדיות, לא נכתבה בלשון החוק המילה "כהלכה".

          2. 1 – החוק לא מגדיר מיהו יהודי לצורך גדרי מצוות אכילת מצה. החוק מגדיר מיהו יהודי לעניין חוק השבות. לעניין זה, המדינה לא מעוניינת לקבל יהודים שהמירו את דתם.

            2 – המילה "כהלכה" לא נצרכת מעיקרה בגלל מה שאמרתי, שעצם העובדה שבתחילת המשפט משתמשים בכלל שמועבר לנו מדור לדור רק בתורה שבעל פה, שיהודי הוא בן לאם יהודיה , עצם זה מוכיח שהמשך המשפט לגבי גיור גם הוא בפשט הכי ברור על פי אותה הסתכלות (אורתודוקסית). לא ייתכן שתחילת המשפט אורתודוקסית וסופו רפורמי.

            אף פעם לא הבנתי את הצורך ב"כהלכה" כשהחוק מוכיח מעצמו לפי מה קובעים כאן את העניינים.

          3. זו הפרשנות שלך לחוק.
            הפרשנות של בית המשפט העליון (זו שקובעת) דורשת שמי שעבר גיור רפורמי או קונסרבטיבי בחו"ל, חוק השבות חל עליו.

            זו בדיוק הסיבה שהמפלגות החרדיות דרשו להוסיף את המילה "כהלכה" ללשון החוק.

          4. נו , בית המשפט העליון מפרש חוק בצורה מעוותת ("זו שקובעת") ואח"כ מתפלאים שלימין ולדתיים נמאס מבג"צ. עיוותים כאלו מדרבנים אותנו להחליף את כל המעוותים (ו"ו בשווא) באנשים ישרים שיפרשו את החוק לפי רוחו ומשמעותו הפשוטה.

            תודה בכל אופן שהסברת לי מניע המניע של "כהלכה"

          5. כשזה לא מתאים לעמדתך זה "מפרש את החוק בצורה מעוותת"?

            בית המשפט העליון, כאשר הוא מתפקד כבית המשפט הגבוה לצדק, יכול לפסוק רק על סמך מה שמולו.
            אם המחוקק היה רוצה, הוא היה מכניס לחוק את המילה "כהלכה", ואז לא היה הרבה ברירה לבית המשפט הגובה לצדק.
            אם המחוקק היה רוצה, היה יכול להסמיך את הרבנות הראשית לפסוק "מיהו יהודי", אבל הוא בחר לחוקק את החוק כמו שהוא.

            אני לא מרוצה מלא מעט חוקים קיימים, בעיקר כאלו הנוגעים לתחומי דת ומדינה.
            אני גם לא אוהב חלק מפסיקות בג"ץ שמאפשרות לבתי הדין הרבניים את החופש שיש לו.
            אבל זו לא "אשמת" בג"ץ. זו "אשמת" המחוקק
            (המילה הנכונה היא "אחריות המחוקק").
            אם יש מצב קיים שנוגד את עמדתי, זכותי כאזרח למחות, לנסות לשכנע, להיאבק בניסיון לשנות (במסגרת החוק, כמובן).
            עד שאצליח, אני מקבל את ההכרעה הדמוקרטית כמו שהיא –
            את הרשות המחוקקת (לדוגמה חוק הלאום. בשום תגובה לא כתבתי שהוא "לא חוקתי", או שלא זכותה של הכנסת לחוקק אותו),
            ואת הרשות השופטת.

          6. זה מעוות לא בגלל שמנוגד לדעתי, אלא כי הצורה הישרה היא שאם תחילת משפט מתייחסת לאורתודוקסיה בלבד, אז כל מי שמפרש את סוף המשפט בצורה הרפורמי שלו עושה עיוות גדול.

            למשל – "בליל חג הפסח אוכלים מצות, מרור ויש שאוכלים ביצים".
            בא בגצ ואומר – מצות ומרור – כנהוג בליל הסדר, אבל "יש אוכלים ביצים" – זה מדבר על ביצי חג הפסחא !
            סליחה ? איזה פירוש מעוות. אם תחילת המשפט מדברת על פי א', גם סוף המשפט על פי א'. לא ב' ולא ג'.

          7. זה הכי קל להאשים את בג"ץ.
            תקרא קצת על הדיונים לפני פרסום החוק. על מה היו הנוסחים שדרשו הסיעות השונות,
            ותגלה שבקלות יכלו, אם היו רוצים, המחוקקים, לחוקק חוק שאי אפשר היה לפרש.
            הכתובת לתלונה צריכה להיות הכנסת, לא בית המשפט.

          8. הרב לאו מספר שהוא נפגש עם משה סנה, אבא של אפרים, היה ח"כ קומוניסטי, מהיחידים שהתנגדו לחוק בכנסת (יותר ממאה חכ"ים תמכו), והוא הסביר לו (ולסטודנטים באולם שלייפר בבר אילן) למה הוא התנגד – "אני לא מתנגד להגדרה הלכתית, אין אחרת. אני מתנגד שהכנסת שהיא איננה גוף הלכתי תתעסק בזה. תקבע את ההלכה מיהו יהודי, כי מיהו יהודי זו הלכה, שההלכה צריכה לקבוע".

          9. זה המקום בו הדיון משנה כיוון,
            ונוטש את מחוזות לשון החוק, כוונת המחוקק, והפרשנות המשפטית.

            זה המקום בו נכנסת לתמונה שאלת האמונה –
            של הרב לאו, של אותו חבר כנסת, שלך, ושלי.

            לשמחתי, הכנסת נמנעה מלעגן בחוק את אחיזתו של הממסד האורתודוקסי בכל הנוגע לפרשנות "מי הוא יהודי", בגלל יחסי המדינה עם יהדות התפוצות.
            לצערי, הכנסת נתנה לזרם האורתודוקסי של היהדות את האחיזה בכל הנוגע לדת, במדינה עצמה.

          10. הבאתי את הח"כ הקומוניסטי, שידועה ב"אהדתה" לדתיים, שאפילו הוא שהיה מהיהודים היחידים שהתנגד לחוק, לא עשה זאת כי עלו בראשו תהיות לגבי אורטודוקסיה או רפורמה, אלא כי חשב שזה לא תפקיד הכנסת לקבוע הלכה.

            זו לא הוכחה וגם לא ראיה, אבל לדעתי זו אנקדוטה חשובה מאוד, מה היתה הרוח אפילו של מי שלא שומר מצוות אבל תמך בחוק, שהיה ברור לו שכמו שהגדירו יהודים אלפי שנים אחורה, ובוודאי באופן מתועד כ 2000 שנה אחורה מאז שהתחילו לכתוב תורה שבעל פה, כך צריך להמשיך במדינת היהודים, ולא לסטות לדרכים שהתחילו רק לפני מאה מאתיים שנה, והתוצאות שלהם שאין נכדים רפורמים , כמעט. זו דרך שמביאה להתבוללות ולהיעלמות יהודים, גם לפי הקריטריונים שלהם. מעבר לנושא המהותי של הפגם בדרכם. ומולם דרך שתמיד היתה. אין לי כמעט ספק מה היתה כוונת המחוקק, אבל אני מודה שלא קראתי את הפרוטוקולים סביב העניין הזה. אם יש לך הפניה לתקציר, אקרא אותו.

          11. בבקשה:

            http://www.metzilah.org.il/webfiles/fck/file/shvut%20final.pdf

            זה סיכום מאוד ממצה על התהליכים שעבר החוק,
            משנת 50', דרך הדיון על סעיף השבות, עד לתיקונים של 1970.

            אני ממליץ להתעכב על הפרק ה-3 (עמוד 44), שם הדיון הוא סביב סוגיית "מיהו יהודי".
            מתואר יפה הדיון סביב עמדת המפד"ל מול עמדתם של שר הפנים ושל היועץ המשפטי לממשלה,
            ומוסברות יפה הפשרות שהושגו.

          12. תוך כדי קריאה אני צוחק:
            עמ' 47 למטה –

            |ברנזון היה היחיד משופטי הרוב שהכריע בשאלה
            עניינית, וקבע שלמושג ”לאום״ יש לצקת משמעות רגילה המתאימה לרוח הזמן
            והמשקפת את הדעה המקובלת על החלק הנאור של תושבי הארץ, "

            ה – נ – א – ו – ר !!!!

  33. גיא אם לא היית קיים היה צריך להמציא אותך.
    תודה על הקול הצלול, ההגיוני, והמתחשב, ועם זאת השומר על ערכים דמוקרטיים ושיויוניים ללא ויתור. אם כולנו היינו כמוך המדינה היתה נשכרת.
    ולא, הפעם זו לא אשמת ה OCD, זו ממש "אשמתך".
    🙂

          1. גיא, עברתי כמעט על כל מה שכתבת ודי נהניתי.

            נ.ב. מבין גדול בהלכה אתה לא, יותר פוליטקלי קורקט . להגיד משפט כמו :

            "לא כתוב (למרות ניסיונות המפלגות החרדיות) "מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר כהלכה". מראה שאינך מבין בהלכה אלא א"כ לדעתך גם בנושא ההלכתי אין לחרדים מקום להכריע? אולי גם בזה יד הבורים על העליונה? או שמא כל ההתעקשות של הדוסים היא רק פרשנות שלי כמו שאתה אוהב לומר?

          2. רון,
            הדיון על חוק השבות נסוב סביב פרשנות בית המשפט עליון בתפקידו כבית המשפט הגבוה לצדק, לתיקון לחוק השבות ה-1970.

            הנוסח של החוק, בסעיף הנוגע לשאלת מיהו יהודי:
            "לענין חוק זה, "יהודי" – מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת".

            בדיון בכנסת באותה תקופה (1970), המפלגות החרדיות, והמפד"ל רצו שתתווסף המילה "כהלכה", לנוסח החוק (אחרי המילה "גיור").

            לכן למידת הבנתי בסוגיות הלכתיות, אין בכלל משמעות, כאשר מסבירים את נוסח חוק השבות, ואת הפרשנות השיפוטית לאותו חוק.

            לטעמי, שאלת חוק השבות, אסור שתהיה שאלה הלכתית.

            ההלכה היהודית, ככל הנראה תטיל ספק ביהדותה שלך סבתי, ניצולת שואה ילידת גרמניה.
            היא, דרך אגב, הכריזה על עצמה יהודיה, למרות המשמעויות הנלוות.
            הנאצים ראו בה יהודיה.

            אז גם אם יבוא גדול פוסקי הדור, ויכריז –
            "לא אתה, לא אמך, ולא סבתך, יהודיים!" ,
            זה ישנה את השקפת עולמי, את האמונה שלי, של אימא שלי, ושל סבתי.

  34. תודה רשע,

    נהיה מחניק בארץ לאחרונה
    מרגיש לי שטבעת הלואמיות והיהדות מתדהקת יותר ויותר כל יום קצת מכאן וקצת מכאן

  35. מנחם
    מי שלא עושה – לא טועה.
    אל תתרגש מכל זבי החוטם שאינם יודעים הערכה מהי. שלא נדבר על כבוד לגילך.
    תמשיך בעשייה ותדע שהמון קוראים אוהבי כדורגל נהנים מהיצירה שלך.
    מציע שתפסיק להתייחס לחסרי הכבוד. כל התייחסות שלך נותנת להם קיום

  36. כנראה שהדביל מתגובה 39 לא למד דקה אחת באקדמיה ומכאן ניתק להסיק שכנראה הוא מהנוער – 0 – הישראלי המצוי שהשריר היחיד שעובד ולא עומד הוא שריר האגודל.
    – תסבירו לאבק שעולם האקדמיה לא כזה נאור, ושכל הקדמה היא היא שתסיים פה את הסיפור.
    אין ערכים ואין אידאולוגיה אלא רק מה שהוא פאקינג ויראלי.
    פעם היה מעניין אותנו מי עשה צבא או תורם למדינה היום מה שמעניין זה איכות וגודל הפלזמה ובעיקר שהפיצה תגיע בזמן

      1. כי האקדמיה לימדה אותנו שאישה טמאה שבועיים בחודש ופסולה לעדות תמיד, הומואים צריך להרוג, גם מחללי שבת, וגם צריך לחכות 6 שעות בין שניצל לשוקולד – אחרת יהיה לא טוב. והכל בגלל נחש, אבל נחש שיודע לדבר, שהפיץ את כל הרוע.
        לא, אתה באמת מנסה לנהל דו שיח עם אנשי מערות? בהצלחה עם זה.

        1. להיפרד לשלום ,נא היפרד נא מעלינו או לחילופין תבלוס את הפיתה שלך בשקט.

          עגל,

          האקדמיה לא הובילה אותנו לשם אבל היא ודאי לא תמנע זאת מאיתנו. כמי שנמצא בעולם האקדמי קרוב לשש שנים אני יכול לומר לך שיש שם הרבה מלל , מעט תוכן ובעיקר רמה נמוכה של כושר הסבר והבעה.

          1. רון, העברית שלך גרועה. אתה אפילו לא יודע איך לשים פסיק במקום הנכון.
            קצת מבאס לשמוע שאדם כמוך שובץ באקדמיה, אבל לא בתפקיד הראוי (קומה ג', סוף המסדרון, בצד שמאל. ותביא הרבה ליזול).

        2. א) אתה אומר שאשה טמאה שבועיים.
          תוכל בבקשה להסביר לי מה זו "טומאה", שכל כך מקומם אותך בה ?

          ב) הומואים צריך להרוג וגם מחללי שבת. יש לי שאלה אליך, אם אמא שלך מכוונת אליך אקדח ואומרת – או שתשכב איתי או שאני יורה בך. תעדיף למות או לשכב אתה ?

          ג) לחכות 6 שעות בין שניצל לשוקולד. האם אתה יודע להסביר מהי נפש וכיצד היא קשורה בגוף ? או שכולך , כל כולך, הוא סך הכל פחמן נתרן וקצת ברזל ?

          ד) נחש שיודע לדבר. עוד לא יצאת מהגן ? אתה יודע, כמה טיפות דיו של היטלר הטביעו את כל אירופה בדם. מי שיצא מהגן מבין מה הכוונה, מי שנשאר בגן מגחך – זה לא הגיוני שטיפות דיו הפכו למליוני ליטר דם וכולם טבעו, חה חה חה.

  37. במדינה דמוקרטית ישנם שני אלמנטים שהולכים יד ביד. חופש פולחן ודת וחופש מן הדת. הפער החוקתי במדינת ישראל אינו דווקא בדבר חופש פולחן ודת אלא בעניין חופש מן הדת. חשוב לזכור כי חופש הדת במדינה דמוקרטית מחייב בהכרח חופש מן הדת. למה? כי אין לך באמת את החופש לתרגל את האמונות הדתיות שלך אם אתה נדרש גם לדבוק בכל האמונות הדתיות או הכללים של דתות/פלגים/אמונות אחרות. היכולת לדרוש חופש דתי מצריכה בו בזמן לדרוש חופש מדרישות דתיות. לאלץ אנשים לקבל רעיון מסוים או לדבוק בסטנדרטים התנהגותיים מדת של מישהו פירושו כי חופש הדת שלהם מופר. אין זה משנה אם זה חילוני המכריח דתי לגזור פאותיו או לא ללכת להתפלל או דתי המכריח חילוני לשמור על השבת או לאכול חמץ בפסח. העניין הדוחה של "אנחנו העגלה המלאה והם הריקה" מיסודה מנוגדת לחופש הדת המינימלי בחברה דמוקרטית כי היא מאפשרת לעגלה המלאה להחליט בעבור הריקה איך (אם בכלל) הם מתייחסים לדתם או לאמונתם.

    חופש מן הדת מצד שני לא אומר, כפי שחלק מאחיי החילונים חושבים, להיות חופשי מלראות סימני דת בשכונה שלהם. לאף אחד אין את הזכות שלא לראות בתי חב"ד או בתי כנסת או מקוואות או כל ביטוי דתי אחר. לחופש מן הדת יש אלמנט יחיד וזהו זכותו הבלעדית ובלתי ניתנת לערעור (כן, לא משנה אם הרוב קובע) לא להכריח את הפרט להשתתף בפולחן דתי או להחזיק מאמונה כזאת או אחרת.

    מה חופש מן הדת הוא חופש מצפוני ולאו דווקא אמוני המאפשרים לאדם לפעול לפי צו מצפוני כל עוד הפגיע באחר לא עולה על הפגיעה במצפונו.

    עקרונות דמוקרטים משגשגים בכל העולם אך הסכנה הכי גדולה בדמוקרטיות הן שבטיות ובורות. מי שבוחר במפורש בבורות זו על מנת להוציא מילים כמו "זהו רצון העם" או "הרוב קובע שב בשקט (או לך לגור בעזה)" או הפסדו-דמוקרטים הקובעים שהפרוש המילולי של דמוקרטיה ביוונית היא "שלטון העם" ולכן שלא יבלבלו להם את המוח, אז גם אני יכול להבין את חלקים ספציפים נטולי הקשר מקורי להלכתם ואמונתם מילולית: הדוגמא הקלאסית היא שבגמרא יחסי מין מוגדרים כאשר הם מבוצעים עם זכר מעל גיל תשע שנים ונקבה מעל גיל שלוש שנים, מתחת לגילאים אלה אין זה נחשב ומוגדר כ"ביאה"

    כך נאמר במשנה: "בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת (קניין האישה) בביאה…בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה – מומתין עליה והיא פטורה. פחות מכן (מתחת לגיל שלוש) – כנותן אצבע בעין" (נדה פ"ה מ"ד). ולכן אין זה נחשב "ביאה" לא לעניין איסור ולא לשם קניין (נידה מה ע"א).
    וכך פוסק הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה, פ"א,הלכה יג- יד): המקיים יחסי מין עם ילדה, הקטנה מגיל שלוש, פטור מעונש אפילו אם עשה זאת עם בתו , וכן המקיימת יחסי מין עם זכר פחות מגיל תשע פטורה מן העונש אפילו עשתה זאת עם בנה, וכן משכבי זכר (הומוסקסואליות) עם קטין, פחות מגיל תשע, פטור מעונש הכתוב בתורה: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם" (ויקרא , כ; 13). כי להיות הומוסקסואל זה סבבה אך רק עם ילדים מתחת לגיל 9! למה הבאתי את הדוגמא הזאת? כי מילולית הגמרא הזאת נראית כמתירה פדופיליה למרות שהיא ממש לא. יש לגמרא הזאת הקשר עמוק ורחב שחייבים להבין אותו (למרות שבעיני זה עדיין בעיה גדולה). כך גם לעקרונות דמוקרטים שאנו מגייסים ככלי רכב המאשר לנו כרוב לנהוג בו בגסות בצורה לא נכונה, לא מלאה מבלי להבין את ההקשר והעומק ואת מה שהוא באמת מאפשר לכולנו

    1. ג'ון אני תמיד משתדל לקרוא מה שכתבת, אבל (אני מבקר ספרות עכשיו) יכולת לכתוב את כל זה גם בלי דוגמת דיני-ביאה, ועוד כדי לנסות לשכנע את הצד הליברלי שהקשר ועומק הכרחיים כדי להבין את תמונת המצב מעבר לחוקים ספציפיים.

      1. הדוגמא הזאת זה לב העניין!
        לקחתי דוגמא שמכאיבה ללא מעט דתיים בארץ וגם ליהודים בחו"ל שאתרים נאצים ופאשיסטים משתמשים בגמרא הזאת לשתות ליהודים את הדם, כשלך תסביר להם איך בנויה הגמרא ולמה לעיתים בגמרא מוציאים אלמנט אחד בלבד מתוך סיטואציה (דיני קניין) ומפרקים אותו לגורמים לצורך מטרה אחרת ללא קשר לשאר האלמנטים שבו (אין רב בהיסטוריה שהתיר פדופליה על פי ההלכה)

        שיוויון זכויות זה דבר מכאיב. זה דורש ממדינה לא להעדיף דם ממשפחתי/שבטי/הלאום שלי/הדת שלי על פני אחרים. כולל את שונאיי כל עוד הם חלק מהאוכלוסיה. זה דורש הקרבה. זה דורש פשרה. זה דורש הפסדים בטווח קצר על מנת להרוויח לטווח ארוך. הדמוקרטיה יצאה מאזני יין ויאנג (במידה מסויימת גם היהדות כלפי עצמינו) על מנת לאפשר חברה החיה בשלום למרות שוני. זה לא מושלם אך דמוקרטיה מודרנית היא הסיבה היחידה לשלום היחסי שהעולם חווה כבר 74 שנים מאז המלחמה ההיא. מאז אותה המלחמה לא היו שום קרבות ומלחמה בין שני עמים דמוקרטים (אלא אם כן תאמר לי שרוסיה דמוקרטית). שולליה בדיוק כמו בדוגמה שהשתמשתי לוקחים אלמטים שמתאימים להם ומשתמשים בהם לצרכיהם אך אלו שדורשים את ההקרבה הגדולה הם זורקים הצידה. כמו שלי היה קל לקחת גמרא שהיא קדושה ללא מעט יהודים בעולם ולהפוך אותה למסמך פדופילי כך גם יכולים דתיים/לאומנים להשתלח באמונות הדמוקרטים הכוללניים ולהפוך את זה ל"בוגדים בעם", "מחלת נפש", מעדיפים תמיד את האוייב, רוצים לגרום למותינו וכו'.

    2. ג'ון, דמוןקרטיה זה מושג רחב, וממש לא כל כך מוגדר. יש לו הרבה מימושים שונים, גם שיטות משטר שונות, גם חוקות שונות, ועם הבדלים גדולים לפי מדינות שונות ותרבויות שונות. כך שקביעות לגבי מה זה בדיוק דמוקרטיה, ובהתאם לכך שיפוט לגבי מה המשמעות של כל חקיקה כאן בישראל, או כל אמירה בדיון, אלו קביעות שמובלות על ידי עמדתו הפרטית של הכותב, ואינן בהכרח מוסכמות.

      1. השם הרשמי של קוריאה הצפונית הוא "הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה".
        לקחת ולהשתמש במילה דמוקרטיה, כל אחד יכול.
        אבל בשביל להיות דמוקרטיה, יש שירה של עקרונות מוסכמים שמדינה צריכה לשאוף עליהם על מנת אכן להיות כזו.
        אנחנו (ימין ושמאל) חוזרים ומציינים בפני העלום שאנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. וזה נכון.
        הסיבה היא לא שצרפנו לשם המדינה את התואר "דמוקרטיה".
        הסיבה היא שחוקי המדינה נחקקו על פי עקרונות דמוקרטיים שהדמוקרטיות הגדולות אימצו –

        "תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."

        העקרונות שאימצנו ביום הקמת המדינה, עקרונות שיש להם תוקף חוקי,
        יש הלימה בינם לבין העקרונות המשותפים לדמוקרטיות המודרניות:
        שלטון העם, פלורליזם, עקרון הכרעת הרוב, זכויות האדם והאזרח ושמירה על זכויות המיעוט, הגבלת השלטון, שלטון החוק ושוויון בפני החוק, הפרדת רשויות וחילופי שלטון.

      2. דווקא לא מושג כזה רחב. לדמוקרטיות מודרניות יש פחות או יותר את אותן עקרונות. העקרונות האלו נשענות על זכויות טבעיות ללא קשר לביצוע חובות

        לצורך העניין אם לא היה בארץ חופש עיסוק והיו קובעים לכל אזרח את המסלול הקריירה שלו ללא יכולת לערער אך בשאר האלמנטים המדינה הייתה דמוקרטית האם יכלנו לקרוא למדינה כזאת דמוקרטיה רק בלי חופש עיסוק?

        הישום שלה אולי מעט שונה וישנם פירושים רחבים יותר או רחבים פחות אך אין דמוקרטיה בעולם שעוברת על סעיפים של חופש מהדת או הגדרה רשמית של איזה סוג אנשים יקבלו פיתוח ואיזה פחות או העדפת מהגרים רק מלאום/דת אחת. אז יש לנו עקרונות דמוקרטים רחבים ואנחנו עומדים לצמצם אותם עוד יותר.

  38. מנחם עזוב שטויות. רק מי שלא עובד לא טועה ולדעתי גם לא ממש טעית בשני הפוסטים . האמת בליגה כמו ה NBA היא משהו דינמי .
    אני לפעמים נכנס לאתר ופשוט לא מאמין איזה קצב אש יש לך. ותמיד זה מעניין ומגרה את המחשבה. המעורב הזה דרך אגב ממש נהדר.
    לבן אדם כמוך צריך רק להגיד את המילה תודה ולחזור עליה 1000 פעמים. הרוב הגדול פה לא מחפש אותך בקטנות ומעריך בענק את העבודה המדהימה שלך.
    ולסיום כרגיל : תודה מנחם.

  39. מדהים לראות שאנשים עדיין מנסים להתדיין עם דתיים. זה כמו להתדיין עם רובוט. למעשה מדהים לראות שבני האדם ייצרו רובוטים ביולוגים כבר לפני אלפי שנים. משל העגלה הוא בסך הכל בדיחה על הרובוטים שהמציאו אותה בחוסר מודעות אירוני.
    בשביל לנטרל רובוט דתי ולשרוף לו את המעגלים הפנימיים פשוט יש להעמיד בפניו את השאלה מי ברא את אלוהים ולשלוח אותו ללופ אינוספי עם עצמו.
    תאמינו לי זה חוסך שעות של דיונים וזמן יקר שבו אפשר לגלות את האטום אין סוף פעמים מחדש.

    1. לפי תיאוריית המפץ הגדול, לפני המפץ לא היה זמן, כי רק כשנוצר מרחב וחומר בעל יכולת להשתנות או לנוע יש זמן.
      אז מה היה במפץ הגדול – חומר כלשהו התחיל להשתנות.
      מה גרם לו להיות ? ומה התחיל את השינוי ?
      אם אתה מניח שלכל דבר יש סיבה, מה הסיבה לתחילת מציאות החומר, ולשינוי שלו ?
      אם אתה מניח שזה מעגל אינסופי של שינויים, אז בעצם לעולם הזה אין משמעות. אין באמת סיבה לשום דבר. אתה מגרד בעין כי … אני מדלג … היה מפץ גדול …. כי היה מפץץ גדול… בקיצור אין לך בחירה חופשית בשום דבר. אם כבר מדברים על רובוטים אתה רובוט. הרי לכל דבר יש סיבה, אם העולם קדמון מה המשמעות של כל הפעולות ? הן מוכרחות ?
      אם אתה מרגיש שלעולם הזה יש משמעות, צריך להניח שיש גורם ראשוני שאינו חומר אלא "רצון" טהור. מסובב שלא היתה לו סיבה. וזה אומר שהוא גם על-זמני. כי אם אין חומר ומרחב, אין מה שישתנה ואין זמן.

      אין חומר, למעלה מהזמן, גורם ראשוני, הוא נותן את המשמעות להכל, – קרא לו אלוקים.

        1. לא ראיתי. אולי בגלל שלא הסברתי טוב.
          אסביר לך שוב.
          אם אני טועה בסעיף מסויים תקן אותי.

          א) אם לכל דבר יש סיבה,
          אז צריך לחפש מה הסיבה לכל המציאות שלנו.

          ב) אם הסיבה איננה גורם שלא תלוי בחומר ובזמן,
          אז בהכרח מה שנשאר זה סיבה ומסובב אחורה בזמן אינסופי.

          ג) אם הכל הולך אחורה בצורה אינסופית בצורת סיבה ותוצאה,
          אז בהווה אין משמעות לשום דבר. אינסוף סיבות אחורה נקבע מה אתה תעשה ברגע זה בלי שום בחירה מצידך.

          ד) אם אתה שלם בתוך עצמך עם מסקנה ג',
          אז גם אתה רובוט.

          ה) אם אתה צוחק על רובוטים, סימן שאה מרגיש שלהיות רובוט זה שקר. עיוות. טעות. לא המציאות.

          ו) אם זו להמציאות,
          אז יש לך בחירה.
          יש לך בחירה – לא הכל נקבע מראש.
          לא הכל נקבע מראש – העולם לא אינסופי לכיוון אחורה בזמן ובחומר.
          אם העולם לא אינסופי אחורה – משהו התחיל אותו.
          אם משהו התחיל אותו – הוא צריך להיות ללא חומר, ולא קשור לזמן.

          ז) סיבה טהורה, אפשר להגיד רצון טהור ללא חומר, שהתחיל להניע הכל, והוא גורם לאדם להרגיש שיש לו זכות בחירה.
          תקרא לו זמביה, אני קורא לו אלוקים.

          איפה טעיתי ?

          1. אני בעצמי ער לכמה שאלות על המשפטים שכתבתי, אבל אני מחכה לראות איך אתה תגיב ובעקבות כך אדע אם להרחיב בשאלות שיש לי על מה שכתבתי, או להתמקד בשאלות שלך קודם.

          2. אתה חלש בהבנת הנקרא או שבאמת נשרף לך הפיוז. תקרא שוב מה רשמתי בתגובה הראשונה לגבי דיונים עם רובוטים דתיים.

          3. אמרת שאם תשאל דתיים מי ברא את אלוקים זה משגע אותו.
            עניתי לשאלה הזו במהלך לוגי שתוצאתו היא שאף אחד לא ברא את אלוקים, כלומר – טעית.

          4. זה לא מה שאמרתי אבל כבר סיכמנו שאין לך הבנת הנקרא.
            בכל אופן לגבי התשובה שלך זו תשובה מצויינת אבל בין להכריז את התשובה ובין להבין את משמעותה יש עדיין דרך ארוכה.

    2. לצביקה – ניטון היה אידיוט גדול בכמה דברים. במדע לוקחים רק את הדברים הטובים שהוא עשה.
      לקווין, לעניות דעתי אתה מפספס את הנקודה כשאתה מנסה להסביר מה היה לפני מה. ההבדל בין מדע לדת שבמדע הלב הוא התהליך – במדע לא יודעים את התשובה, כל הזמן מחפשים אותה ובהתהליך מוצאים תשובה טובה יותר. בדת כבר מצאו את התשובה.
      (אני יודע שגם בדת יש חיפוש אישי, תהליך וכל זה אבל זה שונה בצורה מהותית)
      (אני לא אגיב כאן כי יש לי יום עבודה עמוס, סורי)

      1. א)בדת כמו במדע, כל הזמן בתהליך. "לו ידעתיו – הייתיו".
        ב) במדע כמו בדת, יש אקסיומות, שעליהן בנויה מטרת החיפוש וצורת החיפוש. המדע שואף למצוא את הנוסחה הכוללת שתסביר הכל ביקום. איך הכל קשור להכל. אחדות.
        יש כאן הנחת יסוד שיש אחדות בעולם. אותה הנחת יסוד שמניעה את הלב, וגם את השכל, לחפש את המשמעות האחת. אחדות ירושה שיש אמת ויש לא אמת. אי אחדות פירורשה שאין אמת, אלא אינטרסים בלתי נגמרים (של חומר ?).

      2. נו עגל, באמת. איך אתה לא מתבייש להגיד על ניוטון אדיוט. אני מתבייש שאתה קורא לעצמך פיזיקאי. אני לא אומר שהאיש צדק בכל מילה שהוא אמר, אבל הגאונות שלו היא דבר שאין עליו כלל שום מחלוקת, ההשפעה שלו על כל תחום בפיזיקה מתמטיקה וכימיה היא עצומה עד היום, ולמעשה להגיד שהוא היה אדיוט, באמת רק עושה ממך אדיוט.
        גם לגבי הגישה התיאולוגית שלו – ברור שלא חייבים לחשוב כמוהו, וכיהודי מאמין אני בטח חושב שהוא טועה (מה הוא בכלל מקדיש מאמץ לדון על הדמות של ישו, שמבחינתנו סתם איזה יהודי מבולבל שהנהיג איזה כת לא משמעותית?) אבל עקרונית לתפיסה שלו שיש לעולם מימד מטאפיסי, ולא רק מדעי-חומרי, שותפים כל אנשי המדע שהם גם אנשים מאמינים, ויש רבים מאוד כאלו כידוע, ויש כמובן רבים שסוברים אחרת, וזה גם סבבה, ומה לעשות בעולם המטפיסי כל המתודה המדעית של ניסויים והפרכות לא ממש עובדת, וכל אחד יכול להגיד מה שירצה ולהחזיק בעמדתו כרצונו. זה ממש לא הופך אותו לאדיוט. לא המאמין ולא האתאיסט.

        1. התביישתי שכתבתי עליו שהיה אידיוט אבל אחרי ששלחתי את זה כבר לא יכולתי לתקן את זה (מאז שאני כבר לא חבר צוות) 🙂
          אבל חלק מהדברים שהאמין בהם נראים היום טיפשיים (כמובן שבראיה של התקופה זה לא היה ברור מאליו)
          לקווין, בדת ישנן אקסיומות והנחות יסוד שלעולם לא ישתנו. במדע אין כאלה. הכל פתוח למקח וממכר רעיוני ולאישוש ניסיוני. ישן מפני חדש תוציא אבל על אמת. זה הבדל גדול.

          1. א) אקסיומה לא נמצאת במעמד נחות בהכרח.

            לדוגמה, יש לך אקסיומה – כל זכרונך אינו חלום ותיכף תתעורר, אלא זו המציאות האמיתית. זה לא אומר שכל חייך מלאי סבל כי אתה חי באקסיומה כלשהי.

            אקסיומה למדע – לטבע יש חוקים. מאוד סביר אבל לא ניתן להוכיח שכן. אולי הכל צירופי מקרים נדירים ? הרי יש תאוריה שאומרת שכל יצירת החיים היא תוצאה של צירופי מקרים נדירים, אז מה ההבדל בין 1:זיליארד ל1:זיליליליארד ? זו אקסיומה שיש חוקיות שאפשר לסמוך עליה כעובדה ולא רק מבחינה סטטיסטית.

            דווקא בדת אני לא מצליח לחשוב על אקסיומה כרגע. אולי יש, אולי אין.

            ב) במדע לא הכל ניתן להוכחה, ובכל זאת ממשיכים להשתמש בתיאוריות כאילו הן הוכחוי. למשל אנטי חומר. למשל מהות החומר בכלל. על אבולוציה לא אדבר כרגע, ויש הבדל בין ראיה תומכת להוכחה. (גם בדת)

          2. אתה מתחיל להיכנס יותר ויותר לפילוסופיה וטוב שכך. רק שם ובתורת המוסר טיעוניו של אדם דתי יכולים באמת "לשרוד".
            אקדים ואומר שאני לא מתעניין בפילוסופיה של המדע. "הפילוסופיה של המדע מעניינת את המדענים כמו שאורניתולוגיה מעניינת את הציפורים" (ריצ'רג פיינמן). אבל אקסיומה היא לא נחותה או לא נחותה, זאת הנחה שימושית. חוקי טבע – אנחנו כל הזמן מחפשים חוקים חדשים ומוצלחים יותר של הטבע. חוק בצורת נוסחא הוא כלי שמשמש אותנו להבנה לאחור ולניבוי לעתיד. היום זו משואת שרדינר מחר זו משואת זוכמיר, זה הכל.
            טענה שלא ניתנת להוכחה או הפרכה היא לא מדעית. לכן במדע אין דברים שלא ניתנים להוכחה, ישנם דברים שלא הוכחו/הופרכו *בינתיים*.
            כשאמרתי שבדת יש אקסיומות התכוונתי שישנם דברים קדושים, מה שאין במדע.

  40. "דברים קדושים" – אתה מתכוון שאסור לערער עליהם ?
    זה לא נכון.
    המדע עוסק ב-אמת/שקר, הדת עוסקת ב-טוב/רע. טוב ורע אלו ערכים שאי אפשר להוכיח אותם בצורת הוכחת אמת ושקר, אבל יש להם סוגים אחרים של דרכי אימות ובירור. כל התורה שבעל פה שואלת "מהו הטוב" בבירור אחר בירור בכל כך הרבה נפות ומסננות.
    או על בסיס הוכחה שזה מה שנמסר לנו בתורה שבעל פה, או על בסיס הגיוני לפי תוכן העניין. יש כללים ברורים מקובלים אלפי שנים של דרכי לימוד, ומי שלא מקבל עליו את הכללים של הבירור הזה נקרא "רפורמי" ומבחינתו יצא מחוץ לגדר.

    למשל – עד איזה גבול אדם צריך לכבד את אביו ואמו ? האם מכספו או מכספם ? האם בית דין יכול לכפות על אדם לכבד את אביו מכספו כשזה נצרך ? מתי כן, מתי לא ?
    למדע אין שום דבר להגיד על זה. למוסר האנושי יש. גם לדת יש.
    אבל גם למוסר האנושי אין שום דבר להגיד על הפרדה בין בשר לחלב, על חמץ, על שעטנז, על תפילין, כי כאן נכנסים להגדרות של רוחניות והשפעה על הגשמיות. כאן אנחנו מדברים על אמונה, שפירושה לתת אמון. יש כללים הגיוניים במי נותנין אמון – במי שנסמך אדם מפי אדם למעלה אחורה עד למשה רבינו. נגד רב מסויים היום, רב קודם לו הסמיך אותו, וכך הלאה אחורה, זה הגיוני להאמין שאם הוא אומר הגדרות מסויימות על ענייני רוחשבלתי ניתן להוכיח אותם – שזו האמת, כי מעמד הר סיני זה הבסיס. לא ארחיב כרגע.

    בקיצור – המדע עוסק רק בדברים שניתן לחוש אום בחמשת החושים וניתן לדון בהם בהיגיון. הדת עוסקת (לפעמים על בסיס אמת/שקר) בעיקר בטוב/רע. זה לא בר השוואה.

  41. קצת חפרתי,
    לתמצית – "שאדו" זלזל בדתיים וקרא להם רובוטים,
    השתמשתי בטיעון האריסטוטלי וטענתי שלפיו הוא עצמו רובוט,
    אמרת לי שיש כאן דת מול מדע ותמיד הדת בחיסרון כי היא לא אמינה או עמידה כמו המדע,
    עניתי שיש דברים בחיים שלא נבחנים (רק) על פי אמות המידה המדעיות.
    (פעם הרחבתי על זה יותר כאן, למשל בבחירת בת זוג אתה לא בודק בכלים מדעיים אם אתה מאוהב, למרות שזו ההחלטה החשובה בחייך. זה רק משל אבל הוא מדגים את העיקרון הכללי שמדע איננו הדבר האמין והחזק ביותר בחיים. יש דברים מעבר לחמשת החושים או אפילו לכללי הלוגיקה. כמובן שאם כללי הלוגיקה סותרים משהו זה לא טוב, אבל אי שימוש בהם לא תמיד מעיד על חיסרון.)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט