זו שעולה וזו שיורדת / הגולש הצעיר איתם מלמד

בס"ד

זו שעולה וזו שיורדת

(על המטוטלת הבלתי נגמרת של ה-NBA)

מאת איתם מלמד

השנה לא ראיתי את שני משחקי חצי הגמר ריאל-באיירן כמחאה, מחאה שקטה שרק אני הייתי שותף לה, על שאנו נאלצים לראות את שתי הקבוצות האלו נפגשות שוב. אותו דבר אפשר להגיד על ריאל-יובנטוס, בארסה- פריז סן ז'רמן ועוד דוגמאות רבות. ובכלל, אותם קבוצות בדיוק מגיעות למעמדים האלו שנה אחרי שנה, ורק לעיתים נדירות קבוצות נוספות מצטרפות לחבורה האקסקלוסיבית הזו (סיטי בזכות הכסף או אתלטיקו בזכות סימאונה). וטעם הלוואי שמתלווה לכל משחק חצי גמר כזה רק הולך וגובר.

לעומת זו, בליגה הנפלאה שלנו יש גיוון גדול. הדראפט ותקרת השכר מונעות מאימפריות לשלוט לנצח. (לא רואה את גולדן סטייט שורדת ליותר משלוש שנים, וגם היא יוצאת דופן) אם כבר הפוך, ככל שקבוצתך גרועה יותר בעונה זו הסיכוי שלך להיות טוב בעוד ארבע שנים רק גובר. לדוגמא, בעונת 2012 גולדן סטייט וקליבלנד דורגו במקום ה- 13 בקונפרנס שלהם. ב2014-  מילווקי הייתה הקבוצה הגרועה בליגה  וב- 2015  מיניסוטה, שני קבוצות שעתידם נראה מעולה נכון – ל2018. וכל זה ללא להזכיר את פילדלפיה ועונת 10 הניצחונות.

שיטה זו יוצרת גיוון ומתח, אוהדים ממשכים לדבוק בקבוצתם בידיעה שהגלגל תמיד יכול להתהפך (אלא אם כן אתה אוהד שארלוט או סקרמנטו…) וליגה בה 30 הקבוצות לא משתנות כל כך זקוקה למתח כזה.

אך החיסרון של שיטה זו זועק לכל אדם שהחל לעקוב אחרי הליגה. מרק קיובן אפילו לא טרח להסתיר זאת כשאמר: "אמרתי לשחקני: 'תראו להפסיד זו האופציה הכי טובה מבחינתנו'".

ההבדל בין ליגת האלופות לליגה שלנו הוביל אותי לשאלה הפשוטה, מה עדיף? והאם יש דרך לשלב את שתי השיטות (כלומר, ליצור גיוון ועלייה ונפילה של אימפריות בצורה כל כך משמעותית, מבלי לגרום לקבוצות לרצות להפסיד). אשמח לשמוע את דעתכם בנושא (ובכלל התגובות באתר הם דבר נפלא).

לעניות דעתי, התשובה כאן איננה פרקטית אלא מהותית, ואולי נוגעת בקצה בהבדל שבין המשחקים ובסיבה שאנו כל כך נהנים לקחת חלק בהם (מקווה שלא פתחתי נושא גדול מדי).

אני יודע שקולמוסים רבים נשברו על סיבת האהבה והאהדה הגדולה למשחקים הללו, ואני לא מתיימר לתת תשובה טובה או מדויקת יותר, אלא רק להציג את חוויתי כאדם שנהנה לשחק ולעקוב.

בכיתה י' קיבלנו מטלה לכתוב מאמר דעה באיזה נושא שנבחר, אני כתבתי על כדורגל, ועל החוויה שהמשחק מייצר אצלנו. אחסוך ממכם 2 עמודים שלמים  של ילד בן 15 ואסכם את טענתי במאמר זה: הכדורגל הוא העולם הבלתי מושג, הדמיוני. כולנו מייחלים לשינוי פתאומי בחיינו, לגאולה שתבוא מן השמיים. (נגדי לוטו) והכדורגל מציע כניסה לעולם כזה, בו בעיטה אחת מוצלחת משנה את התמונה כולה. בשנייה אחת אתה הופך מלוזר לקינג, "קונה עולמו בשעה אחת". כפי שאמר ביל שאנקלי, המנהל האגדי של ליברפול: "יש אנשים שטוענים שכדורגל זה עניין של חיים ומוות. אני מאוד מאוכזב מהגישה הזו, אני יכול להבטיח לך שזה הרבה, הרבה יותר מכך". (לא מדויק ב100% אבל ציטוט נפלא).

הכדורסל, לעומתו, הוא משחק מורכב בהרבה באופיו ומהותו, ואי אפשר "לתמללו" לנקודה. אני רוצה להצביע על נקודה אחת מסוימת.

הכדורסל דורש מאדם להיות אדם שלם, וורסטילי (במיוחד בכיוון הנוכחי שהליגה הולכת אליו). כוכב כדורסל צריך לדעת לקלוע מכל הטווחים ולהצטיין בשני צדי המגרש. בניגוד מוחלט לכדורגל, שבו תפקיד הבלם להגן ותו לא (אלא אם כן שימך ראמוס או כל בלם במונדיאל המשוגע שקיבלנו). ארסנל היכולות של אולסטאר צריך להיות שלם, רק תשאלו את ריקי רוביו.

המשחק מציב תמונת מראה מסוימת לחיינו. עבודה, משפחה, לימודים, חברים. החיים מלאים, וכולנו רוצים לדייק ולהצליח במשימותינו, לשמור על חיים נורמליים ומאוזנים, ולחדור פנימה ללב יקירנו. רוצים להצטיין בכל תחומי החיים.

הכדורסל מבטא את הרצון העמוק שלנו לחיים שלמים, ולשם אנחנו מנסים להגיע כל חיינו.

 

גם בתהליך "הבנייה מחדש" יש משהו מאותה החוויה: היכולת להתחיל שוב הכל מהתחלה, ההזדמנות הנוספת לבנות הכל מאפס והפעם בצורה מדויקת ונכונה, שובים את ליבנו. היווצרות תופעה זו בכדורסל איננה מקרית, היא חלק ממהותו של המשחק (בניגוד לכדורגל).

ואם בשביל זה צריך לספוג משחקים כמו ברוקלין נגד אטלנטה –  נו שויין.

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
21 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
רועי ויינברג
Admin
19 ביולי 2018 5:05

נקודה חשובה. לכל קבוצה יש נקודות שיא ושפל והטרייד על קוואי מראה לנו שזה יותר חזק מהכל, גם מהספרס. חלק מהיופי שבספורט האמריקאי.

אדי
אדי
19 ביולי 2018 5:26

רעיון לדראפט למניעת תנקינג: האלופה בוחרת במקום 30, סגנית האלופה במקום 29, וכל השאר בוחרות לפי הגרלה שוות הסתברות, גם בסיבוב שני. כך זה גם יעזור לחיסול שושלות מעצבנות כמו ג"ס או מיאמי של לברון

יעקב יעקביאן
יעקב יעקביאן
19 ביולי 2018 5:48

מאמר נפלא.
מ
נ.ב. *טווחים.

נתן
נתן
19 ביולי 2018 6:38

תיאוריה נחמדה על החיים.
היה לי פעם מורה שאמר, שכדורגל הכי קל להבין, כי אין מה להבין.
בכדורגל המודרני, בלמים הם כבר שחקנים מאד כישרוניים עם סט יכולות מגוון.
כמי ששיחק בשני המקצועות, בכדורגל אתה צריך גם יכולת חברתית מאד מפותחת כדי לשרוד בקבוצות לאורך שנים, הרבה יותר מבכדורסל.

חגי "התותח" ניסני
חגי "התותח" ניסני
19 ביולי 2018 6:50

יופי של טור. תודה רבה

יוני טויטו
יוני טויטו
19 ביולי 2018 8:06

אתלטיקו מדי פעם? נשמה, עונה אחרונה הם עפו בבתים, אבל הם כבר מעל עשר שנים עם הישגים יפים. החל מאגוארו את פורלאן, דרך פלקאו וקוסטה ועד גריזמן וקוסטה שוב.

איתם
איתם
19 ביולי 2018 8:29

צודק. מ2008.
ואך אין ספק שלאחר הגעת סימאונה הם קפצו מדרגה (פעמיים גמר אלופות)

Berch
Berch
19 ביולי 2018 8:38

טור משובח
גם בכדורסל זה יכול להיות ככה. לפי הכותרת אתה צעיר אבל מכבי תל אביב שלטה פה שלטון יחיד המון שנים.
התהפוכות האלה ב NBA לאורך השנים זה מעולה ואפילו מדי פעם יש אליפות לדטרויט או לדאלאס 🙂

אליסף גלפנד
19 ביולי 2018 9:57

אני חושב (טוב זה לא חכמה אני מכביסט) שמי שטוב יינצח, בלי חוקים ושיטות
אתה טוב אתה תנצח, בלי קשר ליריבות

הפועל גזר
הפועל גזר
19 ביולי 2018 10:24

ואז תהיה לך ליגה כמו הבונדסליגה בגרמניה עם אלופה ניצחית
לאט לאט גם הצופים יאבדו עניין כי כשאין אקשן אין רייטינג

אור
אור
19 ביולי 2018 10:21

השינוי שאנחנו רואים הוא שלקבוצות משוק קטן יהיה קשה מאוד להגיע לגמר דרך הדראפט כאשר הקבוצות ה"גדולות" יכולות לתת חוזים קצרים ולקוות להיווצרות של סופרטים אצלן. בכל מקרה טנקינג וחוזי רוקי תומך יפה בשתי האפשרויות כמו שרואים אצל הסיקסרס, שאו שיקבלו 3 אולסטרס מהדראפט או ישיגו את השלישי בשוק החופשי / טרייד.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
19 ביולי 2018 12:09

תודה רבה איתם, סוגיה מעניינת. אני לא יודע עד כמה ההסבר נעוץ במהותם של הכדורגל והכדורסל, אבל אפשר להצביע על החוקים והרגולציות כמה שגורם להבדלים בין הנ.ב.א לבין הצמפיונז ליג למשל.

בצמפיונז, למרות שלכאורה מדובר בכדורגל שבו הכל יכול לקרות, יש דווקא דומיננטיות ארוכת שנים של מספר קבוצות מצומצם, וכך גם בחלק מהליגות המקומיות. הסיבה היא שאין רגולציה שמעודדת תחרותיות ומאפשרת צמצום של הפערים. בנ.ב.א יש כזו, כך שקשה יותר להצליח באופן מתמשך, גם אם הסופרטימז והשווקים הגדולים מצד אחד, והטנקינג מהצד השני, מאתגרים את השיטה יותר ויותר. מקווה שסילבר וחבר מרעיו ידעו למצוא איזונים לכך.

איתם
איתם
19 ביולי 2018 13:21

הסברת בצורה נפלאה את ההבדל..
אני חושב שהסיבה שהבדל זה נוצר נובעת מאופי המשחקים.

הערבי
הערבי
19 ביולי 2018 15:06

אני מעדיף את הצ'מפיונז כי שם לא מתגמלים הפסדים וכדורגל זה משחק שמזל משחק בו תפקיד מאוד משמעותי תופעות כמו ריאל של רונאלדו (ארבע זכיות וארבעה חצאי גמר בשמונה שנים) לא תחזור על עצמן.
בNBA ובארה"ב בכלל לא מענישים קבוצות גרועות דבר הזוי כי ככה אתה מעודד קבוצות לוותר על תחרותיות בשביל לחסוך כסף/ בחירות דראפט כאשר ההכנסות כמעט לא נפגעות.
פרויקט כמו פילי לא ראוי לעודד אותו לכן אני לא רוצה שהם יזכו באליפות עד שסימונוס ואמביד יעזבו אותם לא מגיע לארגון כזה שוויתר 5 שנים על האוהדים שלו לזכות

הצעה לשיפור השיטה:
2 הקבוצות הכי גרועות בקונפרסים צריכות לשלם קנס השווה לפעמים השכר הממוצע של השחקנים שלהן כמו כן הן יבחרו בבחירות 9-12 בסדר הפוך למאזנים שלהם (הקבוצה הטובה בינם תבחר 9 הכי גרועה 12).
9-10 בכל קונפרס יבחרו ב 13-16 לפי מאזן שלהן.
11-13 יבחרו 1-8 לפי מאזן פנימי בינם ובין עצמן בעלת המאזן הטוב ביותר תבחר ראשונה הכי גרועה 8.

מנחם לס
מנחם לס
19 ביולי 2018 16:18

את המחמאה שלי לאיתם כתבתי לו באופן פרטי אחרי הכנסת מאמרו.

Ljos
Ljos
19 ביולי 2018 16:34

אני איתך במחאתך הצודקת. וגם אני חלק ממנה.
הפרשנות על ההבדל בין המשחקים מעניינת ויפה, אבל אני לא חושב שהיא הבעיה. כלומר, יתכן שהאופי של המשחק משפיע בצורה עקיפה על האחראיים והתנהלותם, אבל הכדורגל היה ענף הרבה יותר שיוויוני לפני ששחקן בלגי לא חשוב נאבק לבטל חוק דרקוני, שרירותי ומגביל (ובצדק) ושום רגולציה אחרת לא נכנסה במקומו.
וברוקלין – אטלנטה היו משחקים נהדרים בשנה שעברה, דאמיט.

Mbk
Mbk
19 ביולי 2018 17:26

ברוך הבא איתם
יופי של פוסט

כדורגל מול כדורסל
כדורגל מול כדורסל
19 ביולי 2018 19:07

ההבדל היסודי בין כדורגל לכדורסל הוא המשחק עצמו.
45% מהשערים שמובקעים בכדורגל הם אקראיים. מה שהופך את הספורט הזה מאוד בלתי צפוי ופתוח להפתעות. במיוחד אם מאמצים פורמט של טורניר נוק-אאוט שבו אין מקום לתיקון. כמו המונדיאל. לכן כדורגל הוא מחוז הפנטזיה כי זה מקום שבו אגדות קורות.
כדורסל לעומתו הוא הרבה מאוד מאוד פעולות של סקורינג שלאורך זמן מבטיחות שהטוב יותר ינצח. במיוחד אם מאמצים פורמט של הטוב מ-7 משחקים במקום נוק-אאוט. זאת אומרת אין מה לחפש סינדרלות ב-NBA אבל כן אפשר ללכת לישון רגועים שהסדר יושב על כנו. זה גם עניין של השקפה על החיים.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
20 ביולי 2018 14:39

העובדה שלאורך שנים יש יותר תחלופה של אלופות מאשר בחלק מליגות הכדורגל וגם מליגת האלופות.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
20 ביולי 2018 14:39

*יש בנב"א יותר תחלופה…

ivs
ivs
20 ביולי 2018 0:11

מעולה. מסכים איתך מאוד. אני חושב שהיות ובלתי אפשרי להגיע לקבוצה "מושלמת", הכי מעניין הוא לראות את סגנונות המשחק ואת השחקנים השונים ויכולותיהם. כתבת בהתחלה שאתה לא רואה את גולדן סטייט ממשיכה בשלה בשלוש שנים הקרובות (הלוואי) ואני מסכים איתך אך נוצר מן פרדוקס מוזר כזה:
גולדן סטייט לוקחים אליפות-שחקנים חזקים אחרים שרוצים אליפות מרגישים שהם בלתי נתנים להבסה-יש ביקוש עצום לשחק בגולדן גם תמורת שכר נמוך-גולדן יכולים להמשיך לממן את שאר השחקנים הטובים וה"וותיקים" שלהם-המכונה ממשיכה לעבוד-גולדן סטייט לוקחים אליפות וכ'ו…

הדוגמא הכי טובה לכך היא דוראנט וגם קאזינס הוא דוגמא לא רעה.

לכן אני מאמין שכל עוד קאזינס לא יצליח להשתלב בקבוצה, מספיק שאו קרי או דוראנט לא יוכלו לשחק בפלייאוף והאליפות תעבור לקבוצה אחרת.

זה אגב אחת הסיבות למה לא כדאי להיות מושלם. מי שמושלם עלול להתקע בשלב מסוים…