עונשין / מתן גילור

תוצאת תמונה עבור בעיטת עונשין

אחת התופעות שאני פחות מתחבר אליה בכדורגל העולמי היא בחירת בועטי בעיטת העונשין או בעגה המקובלת 'פנדל'.

על פניו הציפייה צריכה להיות שהבועט הטוב ביותר של הקבוצה יבעט את הפנדל. אך מה שקורה הוא שבעקבות רדיפה אחר סטטיסטיקות, טבלאות ותארים אישיים, פעמים רבות נבחר שחקן אחר.

וכמובן שאפשר להבין את אותם השחקנים. זכייה בתואר מלך השערים (או כל תואר אחר בסגנון) יכולה להיות שווה לא מעט כסף (ישיר ועקיף) וכן יוקרה.

שחקנים כמו ליונל מסי ברמה העולמית או ערן זהבי ברמה המקומית הם הבועטים הקבועים של קבוצותיהם, למרות שהאחוזים שלהם לא מראים על הצטיינות בתחום. (רק דוגמאות, חבל להיתפס אליהן.)

כמובן שאפשר לטעון שאין כל צורך להתערב ואם הקבוצה מוכנה לפגוע בעצמה בשביל הכוכב זו בעיה שלה, אבל נוצר מצב שצריך להילחם באש עם אש וככה כל מתמודד על מלכות השערים חייב להיות הבועט הקבוע של קבוצתו, כדי להשוות את התנאים מהמתחרה.

אני מציע את אחד משני הפתרונות הבאים:

  1. כיבוש פנדל פשוט לא יספר כשער לכובש. ודאי שאי אפשר להתערב בחוזה בין קבוצה לשחקן ואם הקבוצה תרצה לתגמל אותו על זה זו זכותה, אבל אני מעריך שגם החוזים יישרו קו עם העניין מה שייתר לחלוטין את האינסנטיב הקיים לבעיטת פנדל וישאיר את הקבוצה לבחור את הבועט הטוב ביותר.
  2. להשוות את תנאי בעיטת עונשים לזריקת עונשין. הווה אומר שהשחקן עליו בוצעה העבירה או שבעט את הכדור בו נגע שחקן ההגנה בידו יבעט את הפנדל. במקרה כזה יש היגיון רב בהרבה להעניק לו את השער. במקרים חריגים כמו למשל ששחקן הגנה בעט על ידו של חברו לקבוצה תוכל הקבוצה לבחור מי יבעט בדומה לעבירה טכנית בכדורסל. הואיל ומדובר על מספר זעום של מקרים, אני חי עם זה בשלום. בדומה לעבירות טכניות, זה בטל בשישים. בבעיטות חופשיות אני לא מזהה בעיה כזו ולכן לא נדרשת התערבות.
Subscribe
Notify of
29 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
נתן גולד
נתן גולד
5 years ago

אני בעד הפתרון השני. נשמע רעיון מצויין.

המאמן
המאמן
5 years ago

אני מסכים עם הרעיון שהכדורגל השמרן צריך לקחת דוגמה מהכדורסל, שם מרעננים את החוקים כמעט בכל עונה.
לכדורגל, שיכול להיות משחק משמים משעמם ואיטי להחריד חסר אירועים ואפילו יכול להסתיים בתיקו מאופס (!!!), ראוי שייאמץ כמה חוקים נוספים, כגון: איסור על החזרת הכדור לאחור אחרי שעוברים את החצי, ביטול קווי החוץ, ובעיטת עונשין כל 5 עבירות. עבירה שעוצרת מתפרצת תגרור פנדל ועוד…

פאקו
Admin
5 years ago

בדיוק כמו שכתבת לפני הפתרונות, אם קבוצה רוצה לתלות את עצמה, למה לקחת לה את החבל? אני עוד רואה מצב שבו אם פתרון 1 מתקבל, כריסטיאנו רונאלדו בועט בכוונה למשקוף, על מנת להשתלט על הרבאונד כדי לכבוש שער.

מתן גילור
5 years ago
Reply to  פאקו

רונאלדו, יאמר לזכותו, בועט פנדלים מעולה ודווקא במקרה שלו יש היגיון רב שיהיה הבועט הקבוע של הקבוצה.
אבל אני אומר שאם יש שחקן שמסוגל לבעוט למשקוף ואת הכדור החוזר פנימה, אני ממש הייתי רוצה לראות את זה קורה. 🙂

יאיר
יאיר
5 years ago

תודה מתן!

אני חושב שבכוונה או שלא אתה נוגע בשאלה יותר מורכבת של למה בכדורגל לא מסתמכים יותר על סטטיסטיקות מתקדמות שבטוח היו מלמדות על פנדלים יותר.
בכלל לי עושה רושם שהמדידה של כדורגל באמצעות שערים של שחקנים לא מלמדת אותנו מספיק ומוטה לגמרי בשאלה מי נחשב גדול.
זאת אומרת, האם מסי באמת יותר גדול מאינייסטה? מבטיח לכם שהייתי בוחר בספרדי על פני הארגנטינאי לקבוצה שלי בלי ספק.
לצערי, הם עוד די דפ"רים שם בשאלה מה גורם לקבוצות לנצח.

מתן גילור
5 years ago
Reply to  יאיר

בשנים האחרונות יש יותר שימוש כזה, אבל בניגוד לכדור בסיס או טניס או כדורסל בכדורגל הסטטיסטיקה המתקדמת מספרת חלק קטן יותר מהסיפור באופן משמעותי. זה תחום שאמנם התקדם מאד, אבל עדיין בחיתוליו.
אני לחלוטין איתך שיש הטיה לא מוצדקת להתקפה והטיה לא מוצדקת לכיבוש שערים. הרבה יותר מאשר בכדורסל (התקפה ויצירת נקודות).

Berch
Berch
5 years ago

אני ביד החוק השני. יותר…טבעי 🙂

ינתיאל
ינתיאל
5 years ago

נשמע טוב

אהרון שדה
אהרון שדה
5 years ago

מתן תודה עוד נקודה למחשבה .
כאשר יש דו קרב מהנקודה בסיבוב גביע הרי שהשערים המובקעים מהנקודה לא נחשבים במניין השערים הרשמי במירוצי מלכויות השערים למינם .
ולכן ניתן לומר ממה נפשך ..או שהשערים הללו לא נחשבים גם בליגה /בכל מפעל גם במהלך 90/120 דקות ..או להחשיב אותם גם במסגרת דו קרב מהנקודה.
ובמאמר מוסגר …עצם זה שהשערים בדו קרבות פנדלים לא נחשבים מוכיח כי ההצעה שלך לא מופרכת .

מנחם לס
מנחם לס
5 years ago

אני מדבר מניסיון: היה לי שחקן מנבחרת הנוער של קוסטה ריקה, קרלוס קרלינג. הוא היה בועט פנדלים הכי טוב שלי. אבל במשחקים קריטיים הוא היה פוחד לבעוט. אז תמיד נימי (נמרוד דרייפוס) התנדב. הוא היה בועט לא רע, אבל החמצת פנדל אחד שקרלוס ביקש לא לבעוט עלתה לנו בעלייה לחצי הגמר של המכללות כשהיינו כבר ב-DIV I

בעיטת פנדל מושפעת כל כך מפסיכולוגיה. במקרים רבים שחקנים שהם הבועטים הטובים ביותר מסרבים לבעוט

p
p
5 years ago

תודה מתן. נקודה מעניינת.
שני הסנט שלי:
א. למה לא שני הפתרונות ביחד? גם שלא ייחשב וגם שמי שעשה עליו את העבירה ייבעט. אם שניהם הגיוניים, אז צריך את שניהם.
ב. הבעיה עם שני החוקים זה היתרון שיש לשחקני הווה ותיקים ושחקני עבר, או יותר נכון פגיעה בשחקני העתיד

מתן גילור
5 years ago
Reply to  p

ב. זה נכון לכל שינוי. אי אפשר להשאיר ספורט קבוצתי מאחור בגלל שיקולים אישיים. אותי לא מעניין שזה יפגע בסטטיסטיקות של מאן דהוא כפי שב-NBA אני סבור שיש להקטין באופן משמעותי את המספר המשחקים ולא מעניין אותי שזה יתקע לפלוני אלמוני את האפשרות להתקדם בטבלאות.

יותם
יותם
5 years ago

חוק 2 צריך לבוא יחד עם אכיפת צלילות והתחזויות מאיימת. אחרת במקום להתחרות על מי בועט את הפנדל, יתחרו על מי משיג אותו.

יותם
יותם
5 years ago
Reply to  יותם

ובכלל, בשנים האחרונות אני מרגיש שהענישה בכדורגל (פנדל, אדום) היא ממש חמורה ולפעמים פוגעת במשחק.
לא יודע איך אפשר לשנות, אבל סתם תסכול שיש לי.

THE KING RUSSELL
THE KING RUSSELL
5 years ago

אני נגד חוק השני. רק חסר לראות תופעות האקינג גם בכדורגל.
זה רחוק יותר אבל עדיין פנדל זה עונש-פרס קבוצתי

עם הראשון אני ממש זורם

מתן גילור
5 years ago

לא יקרה דבר כזה. מה שאתה אומר שהוא שבעצם קבוצה תעדיף ששחקן X מהיריבה יבעט פנדל על פני התקפה מסודרת. זה תרחיש כל כך בלתי סביר. גם אם הוא יבקיע ב-10% מהמקרים (נמוך ברמה שספק אם קיימת) זה עדיין מאד לא משתלם. שלא לדבר על זה שאתה חייב אותו בתוך הרחבה בשביל זה.

TheJoker
5 years ago

בניגוד להסכמה הרווחת פה לשינוי, אני דווקא שואל – אז מה?
אז מה אם שחקן רוצה לבעוט פנדל כדי להעלות את מאזן השערים שלו? אז נכון, יש חריגים כמו השוערים רוג'ריו סני (40+ שערים בקריירה, שיא עולמי כמדומני) הברזילאי או צ'ילאברט הפראגוואי שהיו הבועטים הקבועים בקבוצה ובנבחרת בהתאמה, אבל זה שהסקורר המוביל, מישהו כמו זהבית ירצה להבקיע כדי להגיע לשיא כיבושים כזה או אחר, או להכניס עוד סכום ממענק, זה לא בדיוק פסול ספורטיבית.. כמו שראינו את דייויד רובינסון קולע 73 נק' שהיו חסרות לו למלכות הסלים אי שם בשנות ה90. תחושתית, יותר פעמים יש קורלציה חזקה בין בועטי פנדלים לכובשים מובילים.

אני לא חושב שהצעה 1 או 2 ישפרו איכשהו את המשחק.
1 פשוט יוריד מספרים וזהו, 2 יגרום לזה שקבוצה תתבאס מזה שמי שהוכשל זה קרלוס מהתגובה של הד"ר ולא יכולה לשים בועט טוב, אבל בניגוד לכדורסל – יש הגבלה על חילופים אז גם אין פה משהו טקטי שאפשר לעשות.

שכל קבוצה תבחר לעצמה מה נכון לה – בועט קבוע, רוטציה, מי שהוכשל, מי שמוביל בכמות השערים, הטלת מטבע.. החלטה של הקבוצה ושהיא תתמודד עם ההשלכה.

אני לא רואה פה רווח למשחק, אז למה בעצם לשנות?

2 נקודות חשובות שכן העלית ראויות ומחויבות שינוי – הצלילות והענישה הכפולה במקרים של שחקן אחרון.
– להכניס, ומהר, הרחקה ממשחק, בדיעבד ועל סמך צילומי טלוויזיה, על צלילה והטעיית שופט מוצלחת (כי על לא מוצלחת כבר נענשים). ששחקנים לא יחפשו ליפול במגע, אלא להמשיך את המהלך ולהבקיע, למשל דיבאלה בגול בדקה 93 נגד לאציו, ולא שכטר בכל פו שעושים עליו ברחבה.
– לחשוב מה עושים עם הענישה בהכשלה. אין לי פתרון בראש, אבל שחקן שמכשיל שחקן אחרון, גם מקבל אדום וגם פנדל, זו ענישה כפולה על עבירה. אולי זה קצת מוגזם

מתן גילור
5 years ago
Reply to  TheJoker

ממש לא מסכים ש-1 רק יוריד מספרים, אלא שהוא יגרום לזה שהקבוצה תבחר את הבועט הטוב ביותר ולאו דווקא את הכובש המצטיין מהשדה.
לגבי הענישה הכפולה:
א. החוקה לא מתייחסת לשחקן אחרון, אלא למניעת מצב ודאי לשער.
ב. במקרה בו השחקן שעבר עבירה שמנעה מצב ודאי לשער בתוך הרחבה ניסה לשחק בכדור והיה סביר שיצליח בזה, הסנקציה היא אזהרה (כרטיס צהוב) בלבד.

TheJoker
5 years ago

למה 'לבחור את הבועט הטוב ביותר' זה בעיה של החוקה ולא של הקבוצה? איך אותי, כמחוקק, זה מעניין? למה אני צריך להתערב? זו בחירה/בעיה של הקבוצה.. כמו שאני יכול לתת לדראמונד ודאנדרה לזרוק עונשין בטכניות וזו תהיה בעיה שלי, ככה גם פה, לא?

מתן גילור
5 years ago
Reply to  TheJoker

אם אנחנו מדברים על אפשרות 1, אזי שאין שום קשר לחוקה, אלא לעורכי טבלאות למיניהם.
התייחסתי לעניין הטכניות. זה בטל בשישים כמו למשל פנדל שלא אין לאיש בקבוצה הזוכה חלק פעיל בו. האם זה בסדר מבחינתך שבכל פעם שעל שחקן תעשה עבירה הקבוצה תוכל לבחור מי יזרוק מהקו? אם לא, אז למה בפנדל? (חוץ מזה שזו המצב הנוכחי, אבל זו לא בהכרח סיבה מספיק טובה.)

TheJoker
5 years ago

מסכים עם הטענה ש'ככה המצב' זו לא סיבה לשימור חוק, קו השלוש או חוק 24 השניות כדוגמה לכך, אבל אני גם חושב ששינוי לשם השינוי הוא לא סיבה. מה הרווח שיש בחוק 2? שמי שסחט פנדל הוא זה שמבצע?
בכדורסל בעיני יש אלמנט טקטי – להעלות שחקנים שקולעים עונשין טוב יותר בדקות מכריעות, להוריד קלעים פחות טובים וכ'ו
בכדורגל כמות החילופים מוגבלת, קצב המשחק שונה וכמות הפנדלים מועטה ביחס לזריקות העונשין, ולדעתי העניין כבר עובד טוב כמו שהוא.
אז האם הרווח ששחקן יהנה מפירות ההשקעה שלו – לשלוח כדור לרחבה ולפגוע יד של מגן או להיות מוכשל – ולבעוט פנדל – שווה את השינוי במשהו שכבר עובד? במושגים של Return Of Investment? אני לא משוכנע

ברלה
ברלה
5 years ago

לגבי 2, אתה למעשה מציע שינוי חוקתי כדי לענות על בעיה חיצונית שלא קשורה למשחק ולדעתי היא גם לא מאוד מהותית. אם אתה רוצה לספור שערים בלי פנדלים אתה מוזמן, ואם מספיק כלי תקשורת יעשו זאת זה יהפוך לסטנדרט, אבל זאת לא סיבה מספיק טובה בעיניי להתערב. אני לא מתנגד לשינויים באופן גורף (מאוד בעד שימוש בוידאו למשל) אבל לא חושב ששיקולים סטטיסטיים צריכים להכתיב את החוק, זה פתח להתערבות אין סופית של גורמים חיצוניים. אם יש תחום אחד שבו הכדורגל מתעלה על האן.בי.אי, הרי זו העובדה שלא רודפים באובססיביות אחרי סטטיסטיקה איזוטרית. אני בעד שישמרו את זה ככה

יותם
יותם
5 years ago
Reply to  ברלה

מסכים. אין סיבה לשנות חוק בגלל שיקולים דביליים של קבוצה – אם הם לא בוחרים את הבועט הכי טוב, שיתמודדו עם החטאות.

וזה מה שהופך את הפיתרון הטוב ביותר ל-1. אין לו הרבה חסרונות, ואפילו אפשר יהיה לבצע בעתיד השוואות היסטוריות משום שבכל עונה יודעים כמה פנדלים כבשו מסי/רונאלדו ואפשר יהיה להחסירם.

ברלה
ברלה
5 years ago
Reply to  יותם

האמת שאני גם לא ממש מסכים עם 1. כמות הכוכביות שאפשר לשים על הישגים היא אינסופית. אז פנדל זה גול קל אבל מה נגיד על זה שקל יותר להבקיע בברצלונה מאשר בחטאפה, ושיש יותר גולים בליגה הגרמנית בהשוואה לאיטלקית? זה בלתי נגמר וכמו שעולה מהסיפור של מנחם, זה לא כל כך מובן מאליו לבעוט פנדל. מצד שני ההשפעה היחידה של זה תהיה בטקס נעל הזהב אז זה לא כל כך משנה לי..

מתן גילור
5 years ago
Reply to  ברלה

אין לי שום בעיה עם זה שפנדל הוא שער קל. שער מחצי מגרש שווה ערך לדחיקה מחצי מטר. יש לי בעיה עם זה ששיקולים שאין להם קשר עם הצלחה מקצועית של הקבוצה לוקחים בשיקול מי יהיה המוציא לפועל. זה לא קורה (או לפחות לא בצורה תדירה שקל לי לאבחן) בשער שדה או בעיטה חופשית מחוץ לרחבה.
לגבי הבדלים בין ליגות – יש מקדם שונה לליגות שונות במירוץ לנעל הזהב.

מתן גילור
5 years ago
Reply to  ברלה

כן ולא. כלומר, אני חושב שבכל מקרה עדיף מצב בו הגורם לפנדל הוא גם המוציא לפועל (בבעיטה חופשית אני לא חושב ככה, אבל פנדל הוא מקרה מיוחד). ואם זה גם נותן מענה לבעיה הזו מה טוב.
שיקולים סטטיסטים הכתיבו ויכתיבו שינויים, כמו למשל הרצון להעלות את מספר השערים הממוצעים למשחק.

ברלה
ברלה
5 years ago

אם תנסה לשכנע שעדיף למשחק שהגורם לפנדל יבעט, אני עשוי להסכים אם הטיעון עצמו יהיה משכנע (למרות שאישית לא רואה את היתרון), אבל אם הסיבה לשינוי היא תחרות מלך השערים אני לא מקבל את זה. וזה הרעיון שלי כשאני מדבר על שיקולים סטטיסטיים, מותר ורצוי לנסות להפוך את המשחק עצמו ליותר אטרקטיבי, אבל דברים כמו נעל הזהב, מלך הבישולים ושחקן העונה הם המסביב ולא צריכים להשפיע על המשחק עצמו. כמו שלא ניתן ניקוד על הצלה של שוער כדי להגביר את הסכוי ששוער יזכה בבלון דאןר.
והאמת שלא ידעתי שיש מקדם שונה לליגןת שונות אבל כאמור אם בתחרות נעל הזהב יחליטו לא לספור פנדלים זה לא מאוד יפריע לי, למרות שאישית זה נראה לי לא נכון

מנחם לס
מנחם לס
5 years ago

הבעייה עם פנדל היא שהוא עונש כבד מדי (על נגיעת יד מקרית למשל, שלא הוסיפה ולא גרעה) , וההבקעה בטוחה מדי. זהו העונש הכבד ביותר שישנו בספורט קבוצתי. אולי צריך להרחיק את הנקודה ל-12 מטרים? אפילו 13?

מתן גילור
5 years ago
Reply to  מנחם לס

אין פנדל על "נגיעת יד מקרית", כיוון שנגיעת יד מקרית אינה עבירת יד בכדורגל, אלא נגיעת יד מכוונת בלבד.