הפרשים הפארשים/ אורי בן עמי

לאחר הפוגה ארוכה מדי, אורי בן עמי המוכשר חוזר לכתוב לנו, ובוחר לעשות זאת על סגנית האלופה. תהנו.

למה הקליבלנד קבאלירס עדיין לא מצליחים לשחק כיאה לקונטנדרים אמיתיים? בעיה רצינית, או שמא זמנית?

12 ביוני 2017, אוקלנד. משחק 5 בNBA פיינלס, הגולדן סטייט ווריורס זכו בטבעת האליפות לאחר סדרה שלאורכה לא ממש היה ספק מי תסיים עם גביע לארי אובראיין אצלה.
מאז אותו יום והפסד בסדרת הגמר, הרבה שינויים עברו על הסגל של הפרשים.

  • קיירי אירווינג, שקלע שלשה הירואית אך ורק שנה לפני כן, ביקש לעבור בטרייד וכך קרה.
  • אייזיאה ת׳ומאס וג׳יי קראודר, שהגיעו כחלק מהתמורה הכוללת לקיירי באותה עסקה שבה עבר לבוסטון, שוב עברו בטרייד בפברואר, הפעם כל אחד ליעד אחר.
  • באותו פרק זמן דוויין ווייד הספיק לחתום ולעבור בטרייד גם הוא, ודריק רוז הלך בעקבותיו.
    לאחר כל השינויים שעברו על קליבלנד, בואו נסכם בסוג של פסקת היררכיה את מאזן הכוחות שם.

הפרנצ׳ייז פלייר- לברון ג'יימס

מי אם לא הוא, המלך הבלתי מעורער של הליגה. כשהבן אדם הזה רוצה, אין מישהו שיכול לעצור אותו. יודעים מה? גם כשהוא לא רוצה אין בן אדם שיכול. אפילו לא הרגליים של טריסטן תומפסון, חברו לקבוצה.

 

 

הסמול פורוורד הגיע העונה למיילסטון חשוב מאוד- 30,000 נקודות. השחקן השביעי בהיסטוריה להגיע להישג זה, והצעיר ביותר שהגיע למחסום. חשבתם שזה נגמר פה? הוא גם הראשון אי פעם להעמיד מספרים של 30 אלף נקודות, 8 אלף ריבאונדים ו8 אלף אסיסטים בקריירה.

ספק אם נוכל לראות עוד אחד שיעמיד מספרים כמו של לברון. העונה הוא מעמיד ממוצעי משחק של 26-8-9, בדרך לשיא אישי עונתי באסיסטים.

אני לא יודע איך לאכול את לברון העונה. היו משחקים בהם הוא היה מדהים וסחב את הקבוצה למרחקים הכי גדולים שהוא יכול (רובם), והיו כאלה שבהם הוא פשוט לא נראה אותו שחקן. אני נוטה להאמין שזה חלק מהתכנית שלו כל שנה מחדש לקחת ״ימי מנוחה״ בעונה הסדירה, אך עם המאזן של קליבלנד העונה הדבר עלול להדאיג.

מספר 2- קווין לאב

עם הסגל החדש לא הספקנו לראות את הפאוור פורוורד שהגיע בעקבות לברון לקליבלנד (בגלל פציעה ביד), אך כשכן שיחק? הוא לא הרשים במיוחד.

פרט ל40% מצוינים מהשלוש, קווין לאב לא הציג את הכדורסל הכי טוב שלו העונה.
עם ממוצעים של 18-9, ציפו ממנו לקצת יותר לטעמי. במיוחד כשאייזיאה היה פצוע לאורך רוב העונה.

לא מספיק טוב

קווין לאב לוקח רק 12.5 זריקות בממוצע למשחק. בעונה האחרונה שלו במינסוטה הוא זרק 18.5 זריקות וקלע 26 נקודות בממוצע למשחק. בנקודות פר זריקה מהשדה, העונה הוא עומד על 1.43.
ב2013/14, העונה האחרונה במינסוטה, עמד על 1.41. בעונה ההיא הוא קלע ב52% אפקטיבי, העונה? 55%.
רוצה לומר – אין לי מושג למה קווין לאב לא זורק יותר מהשדה.
קליבלנד צריכים להשתמש יותר בנשק הורסטילי שיש להם בידיים, גם קרוב לסל וגם מרחוק.

בצד השני של המגרש, זה לא סוד שקווין לאב נטל לא קטן.
כשהוא על המגרש, קליבלנד עומדת על פלוס מינוס של 2.7-, ובמדד on/off הוא עומד על 4.5-. כלומר, כשהוא לא על המגרש קליבלנד מובילים ב1.8 נקודות. ואין לי ספק שהבעיה היא בהגנה יותר מבהתקפה.
קליבלנד היו צריכים לכוון לעבר סנטר הגנתי שעושה את העבודה יותר מטריסטן תומפסון, ולא צלחו במשימה.
כשלאב יחזור, נראה אם ההחלטה לשפר את הקו האחורי הייתה נכונה או לא.

משלימי חמישייה- ג׳ורג׳ היל, ג׳יי.אר סמית׳, טריסטן תומפסון

ג׳ורג׳ היל- הגיע בטרייד מסקרמנטו. מאז שהגיע, פתח בשמונת המשחקים ששיחק, וקלע 12 נקודות בממוצע ב40% מהשדה ו1.1 שלשות ב32%. במדד הon/off, יש לו מאזן של 0.1+. הגארד חייב להעלות את אחוזי הקליעה. חוץ מזה, תוספת סולידית לסגל.

ג׳יי.אר סמית ׳- אחחחח, מה יהיה איתך ג׳יי.אר… השוטינג גארד בן ה32, קולע 8.5 נקודות בממוצע, עם 1.9 שלשות ב36%. לפני עונותיים לעומת זאת, קלע 12.4 נקודות עם 2.6 שלשות ב40%. השתחרר לו איזה בורג בשתי העונות האחרונות, אותן מאפיין חוסר יציבות משווע ותקריות הזויות כמו השלכת מרק על עוזר המאמן. יש לבחור הזה מזל שלברון מחבב אותו, אחרת אני לא יודע כמה זמן הוא היה נשאר עוד בקליבלנד.

טריסטן ת׳ומפסון – לדעתי השחקן הכי מאכזב בקליבלנד העונה. קולע 6.3 נקודות בממוצע למשחק, סביר. ב58.5%? אפשר להגיד שזה טוב. אפילו אחוזי העונשין שלו עלו מכמעט 50% ל54.5%.
אבל הריבאונד, אוי הריבאונד…

ת׳ומפסון קוטף אך ורק 6.5 ריבאונדים למשחק! למה? יכול להיות שבגלל 8 דקות המשחק הפחותות שהוא מקבל, אך גם להן יש סיבה. פרט לניסיון של קליבלנד לשחק בהרכב נמוך עם קווין לאב כסנטר, זה נראה שהוא כבר פחות רוצה את הכדור, ואפילו הנשק הגדול שלו, האופנסיב ריבאונד, נעלם. מ3.3 כאלה למשחק בעונה שעברה, הוא ירד ל2.3 כאלה העונה. במשחקים הוא נראה כבד וחסר מוטיבציה, לא מישהו שהייתי משאיר אצלי בחמישייה.

 

המובילים מהספסל- רודני הוד, ג׳ורדן קלארקסון, לארי נאנס, קייל קורבר, ג׳ף גרין.

המכנה המשותף הגדול ביותר של שלושה מארבעת השחקנים שציינתי, הוא שהם צעירים. הוד, קלארקסון ונאנס שהגיעו בטרייד דדליין במהלכים מבריקים, יכולים ליצור לעצמם, תורמים בהגנה, עקב האכילס של קליבלנד עד עכשיו, והכי חשוב, כנראה יישארו ביום שאחרי לברון, אם וכאשר הוא יגיע. עד עכשיו במדי הקאבס, השלושה קולעים ביחד 35.1 נקודות למשחק! מהספסל, נקודות בכמות כזו יכולות להוות שובר שיוויון. לארי נאנס והוד פתחו בשני משחקים ובמשחק אחד (בהתאמה), בגלל הפציעות של לאב ות׳ומפסון.

קייל קורבר – וטרן שיודעים מה ייתן- עם 9 נקודות למשחק, 2.3 שלשות ב43%, כולם יודעים שקורבר יקלע את הזריקות שלו. וגם ימים כאלה יש לו-

גם בגילו המבוגר- קורבר עדיין אחד מהקלעים הטובים בליגה, והוא נכס חשוב מאוד לקליבלנד.

ג׳ף גרין ראוי לאזכור גם הוא. עובר מתחת לרדאר די בשקט, וקולע 10.5 נקודות למשחק באחוזים יפים של 48.5%.

מה צפוי לקאבס בהמשך?

בתשעת המשחקים עם הסגל המחודש, הקאבס עומדים על מאזן של 5-4, ונראים לא יציבים בלשון המעטה. לאחר ניצחונות מרשימים על בוסטון ואוקלהומה, הגיעו הפסדים לוושינגטון ללא וול, לספרס, לפילי ולדנבר. קבוצות טובות, אבל הקאבס היו צפויים לנצח לפחות שתיים מהן. אני מקווה מאוד שהתקופה הזאת של חוסר איזון תסתדר והיא קיימת אך ורק בגלל הסתגלות לחומר החדש.

הם התמקמו במקום השלישי במזרח, עם מאזן של 37-26, מרחק חצי משחק בלבד מאינדיאנה שבמקום הרביעי, ובפער בלתי סגיר של שבעה משחקים מבוסטון במקום השני. לקליבלנד נשארו 19 משחקים עד לסוף העונה, וביניהם אפשר למצוא מכשולים כמו דנבר, פורטלנד, מילווקי, טורונטו (פעמיים) ופילי, אך הדבר מתאזן בעקבות העובדה שיש להם גם משחקים נגד פיניקס (פעמיים), שיקאגו, ברוקלין, שארלוט, דאלאס והניקס (שלוש פעמים ברציפות לפני סיום העונה). עם הלו״ז הזה, אין סיבה שהקאבס לא יישארו במקום השלישי.

המספרים מספרים

*כל המספרים רלוונטיים אך ורק לאחר הטרייד דדליין, מאז המשחק נגד בוסטון כולל ועד ה6.3, אחרי המשחק נגד דטרויט.*

מאז הטרייד דדליין, הקאבס קולעים 111.7 נקודות בתשעת המשחקים, מקום תשיעי בליגה, ביעילות מרשימה של 48.5% מהשדה.
נוסף על כך, הקאבס מאפשרים ליריבותיהם לקלוע רק 107.4 נקודות למשחק, גם במקום התשיעי בליגה. גם בנתוני הORtg והDRtg המספרים דומים (112.1 ו107.3 בהתאמה), עם נט רייטינג של 4.9+. לשם השוואה, לפני הטרייד דדליין הנט רייטינג של הקאבס עמד על 0.3-, עם נתוני ORtg של 109.5 וDrtg של 109.9. לפני הטרייד דדליין, הקאבס רצו 16.85 מייל למשחק.

מאז, הם רצים 17.07 מייל למשחק, 0.01 פחות מגולדן סטייט, למשל. מכאן נובע שהקאבס רצים יותר, וזה פשוט עושה להם טוב. השינוי בסגל והצערתו לגמרי היה צעד נכון. עוד שינוי שקרה הוא הירידה באחוזי הסלים שהגיעו אחרי אסיסטים. עד הטרייד דדליין, 59.8% מהסלים של קליבלנד הגיעו מאסיסטים, ואחריו, האחוז עומד על 54.8. הקאבס סומכים על הנשק החדש שייצור בעצמו, ולגמרי יש סיבה.

באחוזי יעילות מהשדה, הקאבס מקום שביעי בליגה לאחר ה9.2, עם 54.8%, עלייה של 0.3% מאשר במשחקים שקדמו לתאריך.

אז מה בסוף?

המסקנה שלי מכל הסיפור הזה, היא שיש לאוהדי הקאבס סיבה לנשום לרווחה. קליבלנד מתחילים לשחק כדורסל יותר מהיר ומלהיב מבעבר, מבלי להוריד מהאפקטיביות של הקליעה. בצד השני, קליבלנד שיפרו את ההגנה אחרי תשעה משחקים בלבד! צפו להמשך במגמת השיפור הזו. המהלכים שלטעמי טיירון לו יצטרך לבצע על מנת לשפר אף יותר את המשחק הם כאלה:

לפתוח עם ג׳ורדן קלארקסון במקום ג׳יי.אר סמית׳. כן, אחרי שנזרק המרק כנראה שמהלך כזה יגרור פעולה רצינית יותר, אך זהו המהלך הנכון לעשות מסיבות של כדורסל. ג׳יי.אר הוא סמל לחוסר יציבות בשנתיים האחרונות, והגוף שלו לא הולך ונעשה צעיר יותר. פחות רץ, פחות מגן. קלארקסון בול השחקן שמתאים להחליף אותו, קליעה טובה עם רגליים צעירות.

לתת יותר דקות ללארי נאנס ג׳וניור ביחד עם קווין לאב מאשר לת׳ומפסון. ת׳ומפסון יישאר הסנטר הפותח, האנרגיות מהספסל של נאנס חשובות עד אין ספור. אך נאנס פשוט משלים את לאב טוב יותר בהגנה. אתלט ומגן טוב בפיק אנד רול. בדיוק מה שלאב לא.

בקיצור, אוהדי קליבלנד, צפו לריצה ארוכה בפלייאוף גם העונה. הסגל הרץ והקולע שלכם יפיל מהרגליים כל יריבה מהמזרח, ואל תשכחו להינות מכל דקה בה לברון ג׳יימס עדיין באוהיו! יכול להיות שלא יהיו עוד הרבה כאלה.

 

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. אחלה סיכום של העונה עד כה.
    למרות שבינתיים התוצאות מאז הטריידים לא מרהיבות, אני חושב שמעטים יגידו שהטריידים היו טעות.
    כל תוצאה של גמר המזרח וצפונה תהיה טובה לדעתי.
    תודה רבה אורי

  2. תודה רבה. קשה להגיע למסקנות ממספרים שמסתמכים על מדגם כה קטן של מספרים. הואיל ומדובר על שינויים מאד אקוטיים, קליבלנד, לדעתי, הקבוצה הכי פחות צפויה בפלייאוף. כל דבר בין הדחה בסיבוב הראשון לגמר נראה לי סביר והגיוני.

  3. אורי, אתה עושה את הקפיצה המסוכנת של להסיק מסקנות לאחר מספר משחקים כל כך קטן. אם היית עושה אץ הניתוח שלך לפני משחק אחד בו הקאבס הביסו את דטרויט היית מגיע למסקנות שונות לחלוטין לגבי ההגנה שלהם.
    מעבר לכך אין כמעט שום שינוי בקצב המשחק של הקאבס (או בסגנון).

    1. אכן מסוכן לקפוץ למסקנות לאחר מספר כזה של משחקים, אין ספק. אך עדיין, הסגל החדש מרתק ואם רואים ניצוץ של שיטת משחק שווה לכתוב עליה. חוץ מזה, בנתונים שהצגתי רואים שכן יש עלייה בקצב המשחק. הבדל של 0.22 מייל זה לא הבדל קטן, ורואים את השינוי בקצב גם בנתוני הרייטינג המנורמלים ל100 פוזשנים

      1. השינוי במרחק לא קשור לקצב וזה הבדל מאד זניח של כ-1%. כלומר לא משהו שניתן להסיק ממנו שום דבר.
        הקאבס משחקים באותו הקצב בדיוק של טיפה מתחת ל-100 פוזשנים למשחק.
        לא ברור לי מהו הניצוץ של שיטת משחק עליו אתה מדבר.

  4. עם ג'ורדן קלארקסון או אייזיאה, עם קיירי או דלבדובה, עם שמיל החתול או ג'יי אר המסטול לברון יגיע לגמר. בגמר מול ג"ס גם עם קיירי זה לא יספיק וכל השאר לא מעניין

  5. אחלה פוסט אבל לקליבלנד יהיה קשה לקחת השנה את המזרח בוסטון וטורונטו התחזקו ובכל מקרה אין לקליבלנד את הכלים לעצור את המוזהבים

  6. אני לא בטוח בכלל שהם יגיעו לגמר השנה. השחקנים הצעירים קצת חוששים מלברון (בכל זאת…. המלך) ובפלייאוף הלחץ משחק תפקיד חשוב.
    נראה איך החוסן המנטאלי שלהם יהיה אם יקלעו לפיגור בסדרה. לא שולל שיקבלו סוויפ בסיבוב השני .
    מצד שני לברון. אם יש שחקן שיכול לקחת קבוצה על הגב (חוץ מדיוויס) זה הוא.
    מעניין מה יהיה 🙂

  7. זה מתבקש לכתוב "מוקדם", ובצדק.
    אבל כמה משחקים כבר נשארו עד לסיום העונה?

    אז אם מנסים למצוא רמזים לתשובה לשאלה –
    "הקאבס לאן?" ,
    אין ברירה אלא להשתמש במעט המידע שיש, ולזכור להפעיל את הספקנות המתבקשת.

    כמה אפשר ללמוד מהדיפנסיב/אופנסיב רייטינג?
    לא הרבה. הבעיה היא עד כמה משחק בודד משפיע במדגם קטן.
    כמו שעידו כתב –
    המשחק האחרון שינה מהותית את התוצאות.

    אבל יש דברים שכן אפשר ללמוד, גם אם המדגם קטן.
    האחוז האפקטיבי שהקאבס קולעים, לדוגמה.
    לפני הטרייד – 54.5%
    אחרי הטרייד – 54.8%

    וזה כאשר קווין לאב לא משחק, וכאשר די מורגש שהתיאום בין השחקנים רחוק משלמות (בעיקר ג'ורג' היל שקולע במדי הקאבס רק 32.3% מהשלשות שלו. 13% פחות מאחוזיו במדי הקינגס).
    לא הוא, ולא הוד, שכחו איך לקלוע, או איך לשחק כדורסל. מה שחסר, וצפוי להשתפר עם הזמן, זה הלמידה של מהיכן הם "אוהבים" לקלוע, ואיך הם "אוהבים" לקבל את הכדור.
    כך שבטווח הארוך – בצד ההתקפי, אכן יש סיבות לאופטימיות.

    זה משאיר את שאלת ההגנה.
    כאן אני בכלל לא סומך על הנתונים. אבל מבחן העין (בעייתי, ומטה, ככל שיהיה), אותי לפחות מלמד שיש סיבות לאופטימיות זהירה.
    לארי נאנס ג'וניור הוא תוספת משמעותית. וג'ורג' היל גם הוא.

    השורה התחתונה –
    מוקדם, זה ברור. אבל יש מקום לפתח תקוות…

    תודה על אחלה פוסט!

  8. תודה אורי – מאד נהנתי לראות את הקאבס בדצמבר. אבל כפי שציינת לאב הוא מספר 2 שם. והיה מולו איזה קופ. והיה צריך להעיף את כל ההתנגדות. זה מהלך שלא ראיתי עוד.

    לכן לקרבס יש בדיוק חודשיים לארגן את ההירכייה בהתקפה. את החילופים בהכגנה ולייד של לאב להחלים.

    הם ON THE RUN. עדיין המועמדים שלי להגיע מהמזרח למשחקים ביוני

  9. חצי מ"אוהדי ה-NBA" כאן הם קודם כל שונאי לברון.
    איפה היית בין 2003-2018? העברתי לילות שלמים במתח, שמא לברון יזכה באליפות.
    רק מהסיבה הזו כדאי שהוא יפרוש. כל כך הרבה שנאה (עם אלמנטים גזעניים מובהקים), לא עושה טוב, במקום הזה בפרט.

  10. יומן טוב ודי אובייקטיבי. גם אני מאמין שהקבוצה עומדת לפרוץ למרות שאולי הסטטיסטיקה לא מראה זאת בינתיים. אני מרגיש בעצמותי שהקבוצה היא טובה בהרבה מאשר לפני הטרייד.
    מצד שני, היום התגלה שקווין לאב סובל מחרדות וכו'. עצם העובדה שהוא הודה בזאת זה כבר סימן טוב. נראה ככיצד יחזור למשחק.

  11. תודה רבה!
    קליבלנד לא תיקח את המזרח השנה. מהסיבה הפשוטה שהיא קבוצה חדשה מדי.
    בוסטון וטורונטו, ופוטנציאלית גם פילי – טובות ממנה.

  12. מבחינת הסגל קליבלנד היא קבוצה מצוינת ויכולה לקחת את המזרח אם כל השחקנים ישחקו כפי שהם יודעים.
    בגמר נגד הווריירס או אף הרוקטס, זה סיפור אחר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט