הסקוטי סוף-סוף זכה בגראנד סלאם, ועוד בניו-יורק / מנחם לס

כשהשמש שוקעת במערב וקרניה שולחות רבדים-רבדים של צבעי אדום מרהיבים בכל הגוונים על ה-SKYLINE של ניו יורק, אנדי מוריי הסקוטי עשה מה שלא עשה אף בריטי אחר מאז 1936, ז"א שנה לפני שנולדתי; ז"א משך 76 שנים: לנצח משחק גראנד סלאם.

אחרי חמישה גמרים, אחרי הפסדים קורעי לב שגרמו לחסרי ידע וחסרי אנושיות ורגש לכנותו – כמו שכינו את לברון ג'יימס אותם חסרי הבנה וחסרי רגש ואנושיות – LOSER – אנדי הראה להם אחת ולתמיד מאיזה צד משתין הדג. האלוף האולימפי, ועכשיו אלוף אליפות ארה"ב הפתוחה לטניס הוא ללא ספק היום הטניסאי הטוב בעולם, תואר שהערב הוא לקח מנובאק ג'קוביץ' בחמש מערכות מרתקות 6-7 (10/12), 5-7, 6-2, 6-3, ו-2-6 ששברו בכמה דקות את אורך הזמן של הגמר הארוך ביותר באופן, ארבע דקות מתחת חמש שעות.

אנדי מוריי הוא גם השני בס"ה בהסטוריה אחרי ג'ון מקנרו לחזור משתי מערכות נצחון שאחריהן באו שתי מערכות הפסד, וחזרו לנצח את המערכה החמישית. מקנרו עשה זאת בימי ספר בראשית לאבן לנדל. אנדי עשה זאת בדרך הדרמטית ביותר אחרי שאת שדתי המערכות הראשונות הוא ניצח במרתון של וולים שהגיעו כמה ]פעמים ל-40 (הארוך ביותר – 54 חבטות!). ראית שני גלדיאטורים הנלחמים ברוח, וחובטים פגז אחרי פגז לפינות, רק לחטוף רבנג' חזרה בהחזר-חבטה מעולם אחר. כיצד יכולים שני שחקנים לחבוט בכוח ודיוק כזה משך כמעט חמש שעות הוא דבר שקשה להבין.

ג'וקוביץ' הבין במערכה השלישית והרביעית שלעמוד ולחבוט נגד אנדי 30-35 חבטות אחרי כל הגשה הוא המתקון הדרוש למוריי לנצחון. הסקוטי החזיר חבטות חזקות ביותר לפינות במין קלות כזאת כשג'וקוביץ' נראה מתאמץ יותר במרתונים האלה של טניס, אז הוא הפך אגרסיבי יותר, כולל משחק רשת פה ושם. אך במערכה החמישית אנדי בא כדוב שכול, ולא משנה מה שג'וקוביץ' היה עושה – לאנדי מוריי היתה תשובה.

משחק ההגנה של הסקוטי הכניס את הקהל לאקסטזה. רק ב-US OPEN יש רעש כזה של קהל המסרב לשמור על שקט מוחלט. את קהל ניו-יורק לא תשקיט, ובמיוחד כשהוא ב-FRENZY כזה. ישנו איזה שהוא עתונאי ישראלי היושב בצפון ת"א שהציע בדביליות הגדולה ביותר שנשמעה אי פעם מעתונאי ספורט להעביר את היו אס אופן מניו-יורק ללוס אנג'לס. למה? כי בניו יורק מגיעים הוריקאנים וטורנדו. בלוס אנג'לס הם לא ממלאים אפילו את משחקי הדודג'רס, אז טניס הוא רוצה להעביר לשם. לא מצחיק כיצד עתונאים בישראל רוצים לסדר לאמריקאים את הספורט שלהם? בלוס אנג'לס הם לא מסוגלים להחזיק אפילו קבוצת פוטבול NFL פור גוד סייק. אז טניס לתת להם? רק זה חסר היה ליו אס אופן. היו אס אופן הוא הגראנד סלאם הגדול מכולם. מכל הבחינות: עניין, כסף, צופים, כיסוי טולוויזיוני. ניו יורק היא 'התפוח הגדול', והוא מציע לקחת משם את היו אס אופן. כל אחד מעשרות אלפי הצופים באיצטדיון הטניס הגדול והמפואר בעולם חזה היום בטניס לדורות. אולי לא שווה לקרב בין פדרר לנדאל, אבל קרב לדורות. האווירה, האנרגיה החשמלית, והדינמיות של איצטדיון הטניס של ניו-יורק הם מיוחדים רק לו.

אוהדי שני השחקנים עברו מסע עינויים של חמש שעות כשהמומנטום עובר מהאחד לשני כמו יו-יו. למזלו של אנדי מוריי הוא מצא את הסרב שלו במערכה החמישית ופתח לעצמו רווח מספיק לנצחון. בדרך לנצחון – כשמוריי מוביל 2-5 במערכה החמישית והסרב שלו, ג'וקוביץ' זכה לשריקות הבוז הרמות בכל הקריירה שלו, כשביקש טיים-אאוט של פציעה, ומסג'יסט הגיע לטפל בשרירי ההמסטרינג שלו שהוא טען שהם בכיווץ. או כן או לא. מאומה לא עזר. הג'ינג'י הסקוטי היה היום הטניסאי הטוב בעולם, והסרבי נכנע ללא תנאי.

לקח לסקוטי 4 שעות ו-54 דקות לעשות זאת. כשהכדור האחרון של הסרבי יצא החוצה, אנדי מוריי הביט השמיימה במבט בלתי מאמין. סוף סוף. עכשיו הוא כרע על ברכיו כשהוא באפיסת כוחות מחלטת אחרי שסיים את המץ' הקשה בכל ימי חייו. ואז במאמץ עילאי הוא התרומם, הגיע לחבורה שכללה את אביו, אימו, חברתו, מאמנו איבן לנדל האחראי לשיפור האדיר במשחקו, וכמה חברים. כולם התקהלו למיקשה אחת של חיבוקים ודמעות. אנדי מוריי, השחקן הרגשן מכולם, לא הצליח לעצור בדמעותיו עד שקיבל את המיקרופון לידיו לדבר אל קהל האלפים.

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 53 תגובות

  1. תגובה של K-700

    תגובה שלי לניצחון של מארי מאחד הפורומים:

    "נו אז הטעות היחידה שלי שחשבתי שזה ימשך עד 2 וחצי-3 לכל היותר, כי בכל זאת שני זקנים כסיר אלכס פרגוסון וסיר שון קונרי ביציע ובכל זאת הם גם חייבים לישון.
    בכלל מדהים איך שני אלה נשארו מפוקסים 5 שעות במשחק שאתה לא יכול להזיז את העין לשניה וכשלפרגוסון בטח יש עדיין ג'ט לק כי הוא בכל זאת רגיל לשעון של אירופה.

    טוב אז מה היה לנו.
    בווגאס בטח מלא מהמרים מתהדרים בעובדה שהרוויחו מלא כסף היות והם היו אלה שהימרו על מארי אבל גם אותם מהמרים שעשו עשו אלפי דולרים(ויותר) הלילה, גם הם לא הצהירו עם כזה ביטחון שמארי הולך לנצח, וכמו סכר שיפתח הוא הולך לנצח בגדול ובדרך להמון תארים(כפי שציינתי פה בפוסט הזה בסביבות השעה 7).

    אז אני לא בא להשוויץ שיש לי כוחות על או שאני קרוב משפחה של השרלטן הזה, אורן זריף.
    בסך הכל מושבניק, יהודי, עם אף יהודי שיודע לזהות מומנטומים. וכמו זה של הסקוטי היה קשה שלא לראות על הראדאר.
    הטניס שלו השתנה ללא היכר בשנה האחרונה. לאט לאט אסף יותר ביטחון ואין ספק שהמדליה המוזהבת על אדמת מדינתו באולימיפאדה שפיארה יותר מכל את המאחרת GB, הן באירגון המופתי והן בהישגים המקומיים שהעידו על שיפור מתמיד מאותו אסון(בכוונה לא קורא לזה אולימיפאדה) ב-96.

    אז טניס גדול לא היה לנו משניהם. אבל מי בכלל ציפה לטניס גדול במזג אוויר שיותר מתאים לסופות טייפון או לאקלים של הוריקן.

    כמו שאמרתי בחלק הראשון של המשחק. כשאתה צריך לשבור מחסום פסיכולוגי כל כך גדול אתה צריך לעשות את זה כמו גבר.
    היו מארי עשה את זה פעמיים.
    בפעם הראשונה בסט הראשון אותו לקח כמו שרק גבר יכול לקחת מנולה.

    הפעם השנייה שיצא גבר היה בסט האחרון. אחרי שני סטים שהוא מפסיד וכשבסט הרביעי הוא כל פעם התקרב לשבור את נולה אבל לא הצליח הרחת ששם זה הולך להתפוצץ, אין מנוס.
    את נולה אתה לא מנצח בקלות, נולה יוצא לי את המיץ מכל האיברים בגוף, יטלטל אותך, ישבור אותך אבל איך אומרים "רק הזוכה לנשום אבק דרכים יזכה לשאוף אוויר פסגות".

    אנדי מארי עשה את זה בדיוק כמו המאמן שלו, אבן לנדל שגם הוא הפסיד 4 גמרים של גראנד סלאם לפני זכה כמדומני ב-8 כאלה.
    אז כשכל הבריטים חוזרים להתאהב בו למרות שבעבר התבטא כנגד הממלכה ובדיוק רגע לפני שהפך על ידי כולם ללוזר הגדול בספורט(אחרי שלברון משלים שנה מדהימה מבחנתו עם MVP,MVYP גמר, גולד מדל בלונדון והמתוק מכל טבעת אליפות), גם מארי עושה את זה.

    עד כאן חפירות להיום. "

  2. תגובה של אילון:

    מל, אני יודע שאתה קורא את התגובות כאן אז למרות שזה לא קשור לכתבה מה אתה אומר על מאמר חגיגי לכבוד אנדי מארי שסוף סוף הוריד את השימפנזה מהגב?

    בחודשים האחרונים הוא התגלה כבחור חביב וראוי לתואר והצליח לאט אך בעקביות מרשימה להסיר מעצמו את תדמית הלוזר האפרורי

    כבר הרבה זמן לא היה זוכה ראוי ומרגש ממנו

  3. משהו השתחרר אצל מארי וזה מורגש . אם פעם הוא היה נחנק עכשיו הוא מצליח לשמור על קור רוח ולשחק את הטניס שלו. זה טוב לטניס שמארי מתחיל לאיים על תארים והופך את הכל למרתק יותר.

    אגב מנחם בוימבלדון אני זוכר ניצחון של סטפן אדברג על בוריס בקר ב5 מערכות אחרי ששמט יתרון מבטיח של 0:2 נדמה לי שזה היה ב91 . אולי אתה מתכוון שזו הפעם הראשונה שזה קורה ב us open מאז מקנרו ולנדל

  4. קבלו נתון יפה:
    הגמר אמש ביוס אס אופן אתמול ערך 4 שעות ו-54 שניות וזה שווה ערך לגמר גמר הUS OPEN של 88, אז ניצח בגמר ווילאנדר את איבן לינדל(המאמן של מארי כיום),
    שניהם אגב מהווים שיא בזמן לגמר ביו אס אופן.

  5. מנחם, אתה אלוף. היה לי ברור שאתה יושב ורואה את המשחק אבל עדיין להוציא כתבה שעה אחרי שהוא נגמר – סחתיין!!

  6. מה שהיה חסר למארי עד היום לא היה טניס אלא מישהו שיכנס לו לראש ואת זה לנדל עשה בענק.

    כנראה שהוא תרם לסקוטי קצת מהדם הקר שלו

    מנחם כרגיל תענוג

  7. מנחם תודה רבה קראתי באיחור רב ונהנתי.

    כמה הערות.
    1. נקודת המפנה חלה באולימפיאדה .נכון שזה לא גרנד סלאם אך הזהב האולימפי היה יוקרתי ושינה את מצבו המנטלי.
    2. עדיין צריך לומר כחוד השערה ההבדל בין ניצחון הירואי המהווה נקודת מפנה לקריירה לבין "לוזריות אדירה" המשחק הוכרע על חודה של חבטה (בטח במערכות הראשונות אותם לקח) ובסופו של יום לא היה רחוק מלהיות לוזר.
    וזה היפה והאכזרי בספורט.

    3. המשחק אדברג בקר היה גמר 1990 .אלעד איך שכחת באותו היום של המשחק הנפלא הזה התקיים המשחק המשמים בגמר הגביע העולמי בו זכתה גרמניה שניצחה 0-1 את ארגנטינה של מארדונה מפנדל שלא היה ונברא על פלר ברמה כבש מתיאוס הניף.

    4. אשמח לדעת מה הייתה התוצאה בנקודות הקטנות במשחק (איני בטוח שמארי זכה ביותר נקודות רבות יותר .במשחקונים דווקא דיוקביץ ניצח ביותר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט