סיכום עונת טניס 2017 / מתן גילור

תוצאת תמונה עבור תמונות של טניס

מה היה לנו?

נתחיל עם סקירה מעט יבשה של הטורנירים השנה ושמות הזוכים. מי שזה פחות מעניין אותו מוזמן לדלג לחלק הבא, אשר מרחיב לגבי העונה של רוג'ר פדרר ורפאל נדאל.

העונה, באופן מפתיע ביותר, החלה בתחילת ינואר, במגוון טורנירי 250 על משטח קשה במזרח, כחלק מהכנה למייג'ור הראשון של העונה. בין הזוכים באותם טורנירים ניתן למנות את גריגור דימיטרוב בבריסביין, נובאק ג'וקוביץ' בדוחא, רוברטו באוטיסטה אגוט בצ'נאי, ג'ילס מולר בסידני וגיק סוק באוקלנד.

או אז הגענו לאירוע המרכזי הראשון של השנה – אליפות אוסטרליה הפתוחה. אם היו מספרים לכם לפני שהגמר יפגיש את המדורגים 8 ו-17, כנראה שהייתם מטילים בכך ספק רב מאד. קצת פחות אם הייתם יודעים שמדובר על רוג'ר פדרר ורפאל נדאל. השניים שסומנו לא פעם ככאלה שנגמר להם הסוס עבדו קשה יותר מבדרך כלל כדי להעפיל לגמר. בגמר הם כבר סיפקו את מה שלדעתי הוא המשחק הטוב ביותר של השנה, כשפדרר חזר מפיגור שבירה במערכה החמישית והמכרעת עד לניצחון.

אחרי הפוגת דיוויס קלה, התחלנו את פברואר עם טורנירי 250: בקיטו על חימר בו זכה ויקטור אסטרייה בורגוס, בסופיה במשטח קשה בו זכה גריגור דימיטרוב ובמונפלייה על משטח קשה בו זכה אלכסנדר זוורב.

השבוע השלישי של פברואר זימן 2 טורנירי 250: על משטח קשה בממפיס בו זכה ראיין האריסון ועל חימר בבואנוס איירס בו זכה אלכסנדר דולגופולוב. כמו כן, התקיימו בו גם 2 טורנירי 500 הראשונים של השנה בריו דה ז'נרו על חימר בו זכה דומיניק ט'יים וברוטרדם על משטח קשה בו זכה ג'ו ווילפירד טסונגה.

לאחר מכן עוד שני טורנירי 250 על משטח קשה במארסיי בו זכה ג'ו ווילפירד טסונגה ובדלריי ביץ' בו זכה ג'ק סוק. ומשם לעוד 2 טורנירי 500 בדובאי בו זכה אנדי מארי ובאקפולקו בו זכה סאם קווארי. את חודש פברואר קינחנו עם טורניר חימר 250 בסאו פאולו בו זכה פאבלו קוואבס.

חודש מרץ יוחד לשני טורנירי ה-1000 הכי גדולים של השנה, מבחינת כמות המשתתפים ומשך הטורניר, באינדיאן וולס ובמיאמי. בשניהם זכה רוג'ר פדרר, כשבדרך הוא מנצח את רפאל נדאל.

אחרי עוד פגרת דיוויס בתחילת חודש אפריל, החלה עונת החימר עם טורנירי 250 ביוסטון בו זכה סטיב ג'ונסון ובמרקש בו זכה בורנה צ'וריץ'. אחריהם עונת החימר העלתה הילוך עם שתי זכיות של מלך החימר, רפאל נדאל, במונטה קרלו (1000) ובברצלונה (500). באותה הזמן זכה לוקאס פוי בטורניר 250 בבודפשט.

את חודש מאי התחלנו עם 3 טורנירי 250 על חימר: מינכן בו זכה אלכסנדר זוורב, אשטוריל בו זכה פאבלו קרנו בוסטה ואיסטנבול בו זכה מארין צ'יליץ'. ואחריהם שני טורירי 1000 במדריד בו זכה רפאל נדאל וברומא בו זכה אלכסנדר זוורב.

מנוחת לוחמים לקראת המייג'ור השני של השנה עם טורנירי 250 בז'נבה בו זכה סטניסלס וואוורינקה וליון בו זכה ג'ו ווילפריד טסונגה.

הרולאן גרוס היה הצגה אפית של איש אחד. נדאל פשוט ריסק כל מה שעמד בדרכו וסיים את הטורניר עם מאזן מערכות של 0:19.

אחרי החימר עברנו לדשא בחודש יוני. כרגל מתחילים עם טורנירי 250 בשטוטגרט בו זכה לוקאס פוי ובדן בוס בו זכה ג'ילס מולר. מהם המשכנו לטורנירי 500 בהאלה בו זכה רוג'ר פדרר ובקווינס בו זכה פליסיאנו לופז. עוד 2 טורנירי 250 להרגעת הרוחות באנטליה בו זכה יואיצי סוגיטה ובאיסטבורן בו זכה נובאק ג'וקוביץ'.

לאחר מכן הגיע האירוע המרכזי של הדשא בתחילת חודש יולי בדמות טורניר ווימבלדון בו הפליא פדרר והשיג מאזן טוב יותר אף מזה שהשיג נדאל ברולאן גרוס עם מאזן מערכות של 0:20.

אחרי ווימבלדון המשכנו לעוד 3 טורנירי 250: על דשא בניו פורט בו זכה ג'ון איזנר ועל חימר באומג בו זכה אנדריי רובלב ובבשטאד בו זכה דויד פרר. בשבוע העוקב עוד טורניר חימר 500 בהמבורג בו זכה לאונרדו מאייר, טורניר חימר 250 בגשטאט בו זכה פאביו פוניני וטורניר 250 על משטח קשה באטלנטה בו זכה ג'ון איזנר.

את אוגוסט התחלנו עם טורניר 250 קשה בלוס קאבוס בו זכה סאם קווארי, 250 חימר בקיצביל בו זכה פיליפ קולשרייבר בטורניר 500 בוושינגטון שהחל את ההכנה לאליפות ארה"ב הפתוחה בו זכה אלכסנדר זוורב.

משם העניינים החלו להתחמם לקראת הפלשינג מדו עם טורניר 1000 במונטריאול בו זכה אלכסנדר זוורב, טורניר 1000 בסינסנטי בו זכה גרגור דימיטרוב ומנוחה עם טורניר 250 בוינסטון-סיילם בו זכה רוברטו באוטיסטה אגוט. שריפת מכשפות לא נצפתה ביציעים.

סגרנו את אוגוסט ופתחנו את ספטמבר עם המייג'ור האחרון של השנה בניו יורק וזכייה מרשימה של נדאל, שנהנה מקריסה של כל הצמרת העולמית.

אחרי מנוחת דיוויס, ספטמבר נגמר עם 4 טורנירי 250 על משטח קשה. 2 באולם: סנט. פטרסבורג בו זכה דמיר דז'ומור ומץ בו זכה פיטר גוז'וציק. ו-2 בחוץ: צ'אנגדו בו זכה דניס איסטומין ושנזן בו זכה דויד גופן.

אוקטובר נפתח גם כן במזרח עם 2 טורנירי 500: טוקיו בו זכה דויד גופן ובייג'ין בו זכה רפאל נדאל. סשן המזרח והמגרשים הקשים בחוץ הסתיים עם טוריר 1000 בשנגחאי בו זכה רוג'ר פדרר.

באמצע אוקטובר מזג האוויר עשה את שלו ונכנסו לאולמות. תחילה עם 3 טורנירי 250: אנטוורפן בו זכה ג'ו ווילפריד טסונגה, מוסקבה בו זכה דמיר דזומור ושטוקהולם בו זכה חואן מרטין דל פוטרו. לאחר מכן עם 2 טורנירי 500: וינה בו זכה לוקאס פויי ובאזל בו זכה רוג'ר פדרר. אחריהם טורניר 1000 בפריז בו זכה ג'ק סוק.

את עונת האולמות ובעצם את העונה כולה סיימנו בטורניר סוף השנה 1500 בלונדון בו זכה גרגור דימיטרוב.

*

פדרר VS נדאל

הסיפור הגדול של השנה היתה התחייה של שני הענקים הללו. רבים סתמו את הגולל על האפשרות שלהם לחזור לטופ העולמי, לא כל שכן לזכות בגראנד סלאם. אז השניים לא רק שזכו במייג'ור, אלא בכל המייג'ורס, כולל אחד בלי לאבד מערכה, עבור כל אחד מהם. וכמובן שהם גם מסיימים את השנה במקומות 1-2 בדירוג הכללי.

את השפעת העונה על ההשוואה ביניהם אפשר להציג בצורה הטובה ביותר בטבלה הבאה:

טניסאי רוג'ר פדרר רפאל נדאל
תקופה 2017 מצטבר 2017 מצטבר
טורנירי 2000 2 19 2 16
טורנירי 1500 6
טורנירי 1000 3 27 2 30
טורנירי 500 2 19 2 19
טורנירי 250 24 0 9
זהב אולימפי 1
סה"כ טורנירי ATP 7 95 6 75
שבועות בראש הדירוג 302 19 162
ראש בראש 0:4 23:15 4:0 15:23
גמר GS 2 29 3 23
חצי גמר GS 2 42 3 26
רבע גמר GS 3 51 3 32
ניצחונות GS 18 325 23 226

מבחינת פדרר עוד עונה עברה והפער במדדים המשמעותיים נשמר במקרה הפחות טוב וגדל במקרה הטוב. בעונה הבאה נולה, מארי ווואוורינקה יחזרו וקצב שאיבת הטורנירים ירד. גם הגוף של נדאל שוב הציק לו לא מעט. רוצה לומר שהסיכוי שהם אכן קרובים לעצירה שחשבנו שכבר הגיעו אליה גדל. מבחינתו של נדאל פדרר קרוב יותר לסיום הקריירה מה שייתן לנדאל זמן בלי פדרר בטופ כדי לצמצם פערים ואולי להגדיל את הפער במשחקי ראש בראש. מעבר לזה יש יותר טורנירים ויותר יוקרתיים על חימר מאשר על דשא.

אני צופה שבעונה הבאה השניים ילכו אחורה. הם לא יסיימו אותה במקומות 1-2 ויזכו גג ב-4 טורנירים כל אחד. מצד שני הם עדיין האנשים להביס ברולאן גרוס ובווימבלדון.

בכל מקרה, באופן אישי אני מאד שמח שהם נתנו עוד עונה חלומית כזו שהבהירה שוב את גדולתם. אשמח מאד לשחזור גם בשנה הבאה, למרות שאני סקפטי.

Subscribe
Notify of
29 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
צביקה
צביקה
6 years ago

אכן עונה גדולה. יופי של סיכום. תודה.

MBK
MBK
6 years ago

מעניין איך נובאק יחזור מהמנוחה

מתן גילור
מתן גילור
6 years ago
Reply to  MBK

לדעתי, בניגוד לפדרר ונדאל שהיו צריכים להמציא את עצמם מחדש מבחינת הסגנון אחרי שחוו ירידה פיזית, הבעיה של נולה מנטלית. הוא צריך לקום בבוקר ושידגדג לו לאחוז במחבט. העיד על עצמו שהמוטיבציה לא בשיא. ייתכן שהמנוחה הזו תהיה גם מנטלית בשבילו.

Berch
Berch
6 years ago

תודה על הסיכום
רק שאלה להדיוטות ובשבילי
מה המשמעות של 250,500,1000 ?
המוח הלוגי המשובח שלי אומר שאלף יותר שווה מ 250 ושה500 הוא שם איפשהו באמצע….. אבל הייתי שמח להסבר ממבין עניין.

מתן גילור
מתן גילור
6 years ago
Reply to  Berch

ניקוד מקסימלי בטורניר (לזוכה מן הסתם).

טאקי
טאקי
6 years ago
Reply to  Berch

יש 4 רמות של טורנירים בסבב ה-ATP:
טורנירי 250 – טורנירים קטנים יחסית (לרוב סך הפרסים נמוך ממיליון) ושהמנצח בהם מקבל 250 נקודות דירוג, הסגן 150 וכך יורד. לרוב יש 32 טניסאים שנכנסים לטורניר. יש 40 כאלה בסבב בכל שנה.
טורנירי 500 – סבב ה"ביניים", סך פרסים של 1.5-2.5מיליון יורו (חוץ מבייג'ינג, שם מחלקים 4 מיליון). המנצח מקבל 500 נקודות, הסגן – 300 וכן הלאה. יש 13 טורנירים כאלה.
טורנירי 1000- סבב המאסטרס. בטורנירים אלו נרשמים בין 48 (פריס) ל-96 (מיאמי, אינדיאן וולס). סך הפרסים בטורנירים האלה הוא 4-8 מיליון דולר/יורו. יש 9 טורנירים כאלה, רובם (אם לא כולם) טורנירי חובה למי שיכול להיכנס אליהם.
גראנד סלאם – טורנירי 2000, שאפשר להבין שמחלקים 2000 נקודות למנצחים, 1200 לסגן וכן הלאה. בטורנירים האלה מתחילים 128 שחקנים, וסך הפרסים כבר גבוה בהרבה – מעל 7 מיליון דולר לכל אחד מטורנירי הגברים והנשים, ועוד כמה מיליונים לזוגות. יש 4 כאלה בכל שנה.
גמר הסבב – טורניר על מקסימום 1,500 נקודות. הטורניר היחיד שמתקיים בשיטת בתים (שני בתים של ארבעה) שמגיעים אליו 8 הטניסאים שצברו הכי הרבה נקודות במהלך שנה קלנדרית (לא בהכרח 8 הראשונים בדירוג העולמי). על כל ניצחון בשלב הבתים מקבלים 200 נקודות (מקסימום 600), על ניצחון בחצי הגמר עוד 400וניצחון בגמר עוד 500. הפרסים גם הם ניתנים על פי מספר הנצחונות, כאשר זכיה בטורניר בלי הפסד נותנת בונוס של מיליון דולר (כמו שדימיטרוב עשה – זכה ב-2.5 מיליון דולר)

מתן גילור
6 years ago
Reply to  טאקי

רק חידוד קטן – לא בהכרח מדובר על 8 הראשונים בדירוג, כיוון שמי שזכה במייג'ור ונמצא במקומות 9-20 במירוץ השנתי גם כן נכנס. כלומר, 1-4 בטוח בפנים ו-5-8 כתלות בזוכי ה-GS ומיקומם במירוץ השנתי.

טאקי
טאקי
6 years ago

אני לא מכיר משהו לגבי זה ש-1-4 נמצאים של בהכרח. אני יודע רק שמי שצברו הכי הרבה נקודות בשנה הקלנדרית נכנסים. אם יצא שמישהו במקום 20 איכשהו צבר מספיק נקודות השנה כדי להיכנס (אם אין אף אחד דומיננטי בסבב ברמות שדומות למה שקורה בסבב הנשים אבל יותר גרוע, או שיש 2 סופר דומיננטיים והשאר בערך אותו דבר עד מקום מאוד מתקדם) זה יכול להיות
לרוב יש תאימות בין המרוץ ללונדון לבין הדירוג של ה-ATP
אבל אם אתה יאומר אני מניח שזה נכון.

מתן גילור
מתן גילור
6 years ago
Reply to  טאקי

התכוונתי ש1-4 בצבירה השנתית + זוכי המייג'ורס.
בכל מקרה הדירוג שנתי וההבדל בין הדירוג הכללי למירוץ הקלנדרי הוא רק טורניר סוף השנה.

Berch
Berch
6 years ago
Reply to  Berch

תודה מתן וטאקי על ההסבר המפורט.
למדתי משהו היום 🙂

המשגיח
המשגיח
6 years ago

תודה מתן. סיכום מצוין.
הסיפור של פדרר ונדאל פשוט מטורף, ואני כל כך שמח שהשניים שומרים על קשרי חברות וכבוד במשך כל השנים הללו.

מעניין האם נובאק מתכנן קאמבק על בעונה הבאה, או שתקופת השיא שלו (וזו הייתה חתיכת תקופה) הסתיימה.

מתן גילור
6 years ago
Reply to  המשגיח

רק להשוות את היחסים ביניהם ליחסים בין לברון וקרי שעושים דאחקות אחד על חשבון השני במסיבות או מסי ורונאלדו שלא מסוגלים להצביע אחד לשני לשחקן השנה. עוד סיבה למה אני תופס מהם ספורטאים גדולים יותר.

אהרון שדה
אהרון שדה
6 years ago

מתן קודם כל נפלא ופנטסטי .
לפי המאזנים היה מצופה שפדרר ידורג ראשון .
אלא שהוא כנראה וויתר הרבה על הטורנירים הקטנים.
בכל אופן עונה נפלאה של שניהם .
פדרר ספורטאי השנה שלי ל2017 בכל ענפי הספורט …אבל גם נאדל על הפודיום הוירטואלי במקום השלישי חוצץ ביניהם פרום .
אחריהם רונאלדו ובריידי והמילטון
לא היה השנה אף כדורסלן או אתלט יוצא דופן (אולי המרתוניסט הקנייתי ).

מתן גילור
6 years ago

תודה.
לנדאל יש גמר מייג'ור נוסף שזה דירוג רב וכן פדרר ויתר על כל עונת החימר.
אתה כנראה מדבר על אליהוד קיפצ'וגה.
יש כמובן מי שהרשים גם בענפים יותר איזוטריים כמו טדי רינר.

אהרון שדה
אהרון שדה
6 years ago

נכון קיפצוגה לא הייתי בטוח בשמו.
רינר באמת מדהים אבל בשנה רגילה יהיה לו קשה להתמודד על התואר הספורטאי הכללי ….אלא שהוא בהחלט מעומד לטופ 10 נניח של ספורטאי העשור .

אהרון שדה
אהרון שדה
6 years ago

שאלה .
אין דיומא היום מכיוון שאין כלום ? או מסיבה אחרת ?

פאקו
Admin
6 years ago

אין כלום כי לא היה כלום (לכתוב עליו).

אהרון שדה
אהרון שדה
6 years ago
Reply to  פאקו

חזק …..
אין כלום כי לא היה כלום ….

דינגו
6 years ago
Reply to  פאקו

די הזוי, חריג שאין כלום בשום ענף. מעניין.

פומה
6 years ago

אמרתי מזמן כשרק החל העיסוק בצולעות….השגיאה מכוונת….
שרה אישה צדיקה….צורכת שמפניה רק לקידוש,והבדלה…

האווי לאסוף
האווי לאסוף
6 years ago

בתור זקן, כיף לי לראות ששניהם חווים עונה נהדרת. קצת יותר קשה לי להזדהות רגשית עם כל הצעירים…

פאקו
Admin
6 years ago

תודה רבה מתן, סיכום מעולה.

פומה
6 years ago

תודה רבה על הסיכום ,ולמי שלא יודע לוס קבוס נמצא בחו"ל כפי שסמי עופר נמצא בארץ….

אפלטון
אפלטון
6 years ago

איזה כיף של פוסט. עונת הקאמבק של האריות הזקנים

Zivke
Zivke
6 years ago

סיילם זה כבר לא אותו טורניר מאז שהפסיקו לשרוף מכשפות 🙂

תודה על סיכום נהדר!

אורן
אורן
6 years ago

תודה מתן פוסט מעולה

IDO
IDO
6 years ago

tnx m8

ערן
ערן
6 years ago

תודה מתן. אכן עונה מופלאה.

דינגו
6 years ago

תודה על הסיכום!