על השביתה בליגת העל בכדורסל/רועי ויינברג

השבוע לא יתקיים מחזור בליגת העל בכדורסל הישראלי.

מנהלת הליגה
המנהלת. הציעה לאיגוד השחקנים חוק רוסי עם 5 זרים, 80 דקות לפחות לישראלים בכל משחק, ו-3 שחקנים בכל קבוצה שגילם מתחת ל-22.

הסיבה לביטול המחזור היא סכסוך עבודה, שהתפתח לכדי שביתה, בין איגוד השחקנים למנהלת הליגה. גרעין הסכסוך, לטענת איגוד השחקנים, היא מעמד נמוך של השחקן הישראלי לעומת השחקן הזר, הן מבחינת המגרש ("ליגת העל הפכה לליגת NBA דרג ג' "), והן כלכלית ("קבוצות ליגת העל מתבססות על זרים פטורים ממס, על חשבון השחקן הישראלי").

איגוד השחקנים התאגד בהסתדרות, לאחר מחלוקת שהגיעה לבית הדין לעבודה, והם החלו לנסות להקטין בצורה משמעותית את מספר הזרים, ולהנהיג מחדש גרסה משופרת של החוק הרוסי-רוב של ישראלים (3 בכל קבוצה) על המגרש, בכל רגע נתון. בנוסף, איגוד השחקנים מעוניין לקבוע תנאים מסוימים לשחקנים זרים, לפני שמגיעים ארצה (סטט' קודמת וכו').

לפי איגוד השחקנים, הליגה ביטלה את הפגישות עמם, ושהם פנו למנהלת לפני חודשיים וחצי, והיא לא ענתה להם. ניר אלון, יושב ראש איגוד השחקנים, אמר שיתכנו השלכות חמורות, במידה ולא יהיה שינוי משמעותי. בתגובה של מנהלת הליגה, ניתן לראות כי ההסתדרות (לפי מנהלת הליגה) פנתה למשרד התמ"ת וביקשה ממנו להכביד משמעותית הגעת שחקנים זרים לארץ, אך היא הסתירה ממשרד התמ"ת מס' נתונים משמעותיים, והליגה טענה כי לשחקנים הזרים יש תרומה גדולה לליגה, הן לרמתה, לעניין הציבור בה, המפעלים הבינ"ל שבהם הקבוצות ישתתפו, והן למעמד השחקן הישראלי.

לאחר מספר פגישות הושגה התקדמות, אך מנהלת הליגה חזרה בה מהסיכומים שהושגו בפגישות (לפי איגוד השחקנים-כמעט ואין מידע על השביתה באתר מנהלת הליגה), אז ב-28 לפברואר איגוד השחקנים הכריז על סכסוך עבודה, למורת רוחם של ראשי המנהלת, אשר רצו לבטל הסכסוך, אבל במידה ולא תושג התקדמות במשא ומתן, השחקנים יוכלו לשבות מיידית.

כרגע ההצעה אשר מדברים עליה היא חוק רוסי בשילוב ל-5 זרים בקבוצה, וחייבים להיות 3 ישראלים שמתחת לגיל 22 בכל קבוצה, בנוסף ל-80 דקות (מתוך מאתיים בסך הכל, 40%), שישוחקו על ידי הישראלים. איגוד השחקנים דורש רוב ישראלי על המגרש, ו-4 זרים שיוכלו לשחק בכל ערב.

לאחר שבועיים, כפי שכתוב בחוק, לא הושגה כל התקדמות, והוכרזה שביתה מצד השחקנים הישראליים. בחלק מהקבוצות (הפועל אילת ומכבי אשדוד), השחקנים שבתו מאימונים מפני שלא חתמו על מסמך בו כתוב כי הם לא יקחו חלק בעיצומי האיגוד. ברק נתניה ביטלה חלק מאימוניה, וקבוצות אחרות, כהפועל ומכבי תל אביב, קיימו אימונים רגילים. לפני שלושה ימים מנהלת הליגה דחתה המחזור, ויו"ר המנהלת, שמואל פרנקל (החליף את אבנר קופל), הכריז על שביתה. הסאגה רחוקה מסיום, וחלק מבעלי הליגה אף מעוניינים לבטל הליגה, ולפרוש מפעילות מכדורסל. השחקנים, לפי פרנקל, לא ממלאים תנאי ההסכם שנחתם עמם בתחילת העונה.

מה דעתכם? תהיה פשרה במהרה בין 2 הצדדים, או שאנחנו עומדים בפני עוד שביתה, נוסח ה-NBA? טקבקו לנו.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 51 תגובות

  1. ארגון השחקנים מגזים רצח בדרישות.כאילו אנחנו סרביה(יוגסלביה שם) שיש טונות של שחקנים עם כישרון פה יש שחקנים סבירים לעשות. את מה שהם דורשים זו מכת מוות לענף והורדת הרמה למשהו כמו ליגה לאומית!!!(בלי לדבר על מכבי)
    נ.ב
    מסכים רק בקטע של המיסוי.

    1. נכון, אבל הוא מעוניין לשמור על הכדורסלן הישראלי. ייתכן והוא מבקש בכוונה דברים מוגזמים, כדי שיקבל בקלות מה שהוא רוצה.

  2. באופן אישי מעדיף לראות קבוצות עם רוב ישראלי ופחות מזדהה עם קבוצות שמלאות בזרים. אבל זה בטח לא כזה פשוט ומעבר לחוק כזה או אחר צריך לשפר את מערך הספורט מהגילאים המוקדמים יותר.

    1. אני מסכים איתך, אבל זה יקח מלא עבודה, וכרגע שרת הספורט החדשה לא בהכרח תשנה משהו, כפי שלא שינתה בקנדציה הקודמת שלה (חוץ מהכרזה על כישלון באולימפיאדה באמצע האולימפיאדה).

  3. אין ספק שיש צדק בדרישות השחקנים הישראלים, וכולנו רואים את הידרדרות הענף, ובעיקר ברמת הנבחרת. אני יכול לדקלם בע"פ רשימה ארוכה של זרים מצויינים משנות ה80 וה90 שהטביעו חותם ארוך שנים בארץ, בלי לפגוע בהתפתחות שחקנים צעירים, כיום אני לא זוכר את מרבית הזרים שכיכבו כאן לפני שנה או שנתיים.
    זה מצביע על ריבוי הזרים המוגזם, שלרוב באים על משכורת נמוכה ולטווח קצר כדי לכסות חור, וזאת במקום להשקיע בשחקן צעיר ומבטיח לטווח רחוק. למרבה הצער רוב הקבוצות חושבות מקסימום לעונה אחת, וזה חלק משמעותי בסיפור.

    צריך ללא ספק להקטין את מספר הזרים בליגה ל3-4 מקסימום, ולתוך הוואקום הזה יצמחו צעירים מוכשרים שיקבלו דקות

    1. אלעד,
      מבחינת הזרים-חלק מהזרים שכיכבו בארץ היום מככבים ב-NBA (אלן אנדרסון, וויל ביינום ופי ג'יי טאקר). בנוסף, היום העולם יותר גלובלי, ויותר קל לעבור מקבוצה לקבוצה. כמעט ואין שחקנים שנשארים באותו מועדון, שלא במדינה שלהם, במשך כ"כ הרבה שנים.

      מבחינת הצעירים-נבחרות העתודה והנוער של ישראל לא במצב מדהים, בלשון המעטה. אני מסכים איתך שיש מעט דקות, אבל לא בהכרח יהיו מספיק צעירים מוכשרים. גם בעלי הליגה, שמחזירים ותיקים מפרישה (מוסינזון;ספר), על חשבון מתן דקות וקרדיט לצעירים (אליאספור, בר מוחא, גוואטה ושות')

      1. רועי ציינתי את הזרים משנות ה80 לא רק בגלל השמות, אלא בגלל שאז היו 2 זרים בקבוצה והיה קל בהרבה לזכור מי הזרים. אני זוכר גם זרים ששיחקו עונה אחת בקבוצה, אבל השאירו חותם גדול.

        הנקודה היא שהדברים שלובים זה בזה. מאז הוחל חוק בוסמן, חלה נסיגה גדולה במספר הצעירים שקיבלו זמן פרקט, וכפועל יוצא מכך כבר אין מספיק ישראלים טובים. אתה מציג זאת הפוך שאין מספיק ישראלים טובים, ומחזירים כאלו שפרשו, אני טוען שאם יצמצמו את מספר הזריםן, יותר צעירים יקבלו צ'אנס וממילא המצב ישתפר. זה לא יקרה מחר בבוקר אבל בתהליך זה יקרה

  4. כרגע בבראקט:

    http://tournament.fantasysports.yahoo.com/t1/group/26401/standings

    במקום הראשון הבראקט של ת'אנדר, עם 34 נקודות. במקום ה-33 והלפני אחרון (האחרון לא מילא בראקט), אני.

    עקב ההדחה המפתיעה של גונזגה, אלעד רבין, יואל שרוין, וינון יבור, איבדו את ה-64 נקודות של המנצחת. ההדחה הזאת פגעה בכולנו.

  5. רועי ישר כח. לא צריך להגזים השביתה לא תהיה ארוכה ,אך העיתוי מרגיז כל אוהד כדורסל.ראוי שיהיו מועדים קבועים לשביתה.בנ.ב.א לא יעלה על הדעת לשבות ערב הפליאוף למשל.

  6. לא ייאמן כי יסופר.
    החוק הרוסי בו משתמשת מכבי טוב לליגה וגם למכבי. הרבה פעמים רואים 3 שחקנים ישראלים ו 2 זרים של מכבי על המגרש שמשחקים מול ארבעה זרים וישראלי אחד בקבוצה שנגד.
    לטעמי החוק הרוסי של שני ישראלים בכל דקה על המגרש הוא טוב מאד לכולם. כמובן שעדיף לשחק עם 5 ישראלים ובלי זרים אבל שוב זה בלתי אפשרי למרות שהשחקן הישראלי מעדיף זאת.

    1. מסכים לא צריך יותר מ2 ישראלים על המגרש ואני שוב חושב שצריך לעשות מיסוי הוגן כדי שיעדיפו להביא שחקן ישראלי סבבה ולא זר בחצי מחיר!!!! מה שגם יעלה את רמת הזרים בנוסף להגביל את רכבת הזרים(כמו ירושלים שמחליפה כמו גרביים).
      אחרון אירופה זה לא בושה גם בכדורסל!!!

  7. סתם כאחד מהחוץ, לי זה נראה שהרבה מכל הבלגן זה לפגוע במכבי ת"א. אם החוק מתקבל ואני שמעון מזרחי, אני מוציא את מכבי מהליגה ומשחק רק באירופה.

  8. איזה כייף לראות אנשים שמתעניינים בליגה כמוני ! איזה בעסה שעצרו הכל בשיאה של העונה! אני חושב שאין הצדקה לשביתה ואם כל הכבוד לשחקן המקומי אם הוא טוב לרוב הוא ישחק , מסכים אתך מנחם ואני לא מבין למה הינך מגדיר את עצמך כאחד מהחוץ , שהכול נועד לחשק את מכבי וכל זה פגיעה בתחרותיות על מנת ליצור תחרותיות דבר מעוות לחלוטין . בקיצור היה אפשר להמשיך כרגיל עם כמה שינויים בשנה הבאה ואם זה לא מקולקל ( אני דווקא חושב שהייתה שנה טובה של הליגה ) על תקלקל.

  9. כחובב ליגה מושבע, אני לא מסכים איתך מנחם.
    הפעם אין פה שום דבר נגד מכבי, בניגוד להחלטות קודמות כמו פיינלפור במקום סדרות- החלטה שאולי כן כוונה נגד השליטה של מכבי.

    צריך לעשות הפרדה בין הליגה לבין גביעי אירופה. הליגה היא ישראלית וחייבת להיות בעלת ציביון ישראלי.- 2-3 שחקנים ישראלים על המגרש, ולא יותר מ 3 זרים. באירופה, מצידי שקבוצות יעלו גם עם 5 זרים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט