ארבעת המינים וסוכה – טור ספורט / אהרון שדה

ארבעת המינים וסוכה – טור ספורט / אהרון שדה

  1. פרשת הכדורגל בשבת:

מתן כתב על כך כמה דברים מעניינים אך בשל יום כיפור לא יכולתי להתייחס לכך בזמן אמת. הייתי רוצה לומר כמה דברים חשובים למחשבה ולאיזון. תחילה, בתור אדם שומר שבת אני רוצה להבהיר שברמת העיקרון אני נגד כפייה דתית. לא הייתי מעוניין לכפות על אף אחד את אורחות חייו בתוך ביתו.

הייתי כמובן שמח אם כולם היו שומרים שבת מהסיבה הפשוטה שאני בשמירת השבת ואלמלא הייתי מאמין בכך לא הייתי שומר שבת בעצמי, אך בד בבד אינני מאמין שמישהו אחר כל שהוא יאמין בערך שמירת השבת אם אני אכריח אותו ולכן באופן עקרוני אני נגד כל כפייה בנושא זה.

אך כל האמור כאן מתייחס למרחב הפרטי של האדם:

(זה לא נושא דיוננו כאן אך אציין שבמרחב הציבורי הסיפור מורכב יותר מכמה סיבות ועדיין אני בדעה שצריך למעט כמה שניתן בכפייה). לאחר שאמרתי את כל זה אבקש להביא לתשומת לב כי לעיתים קיימת כפייה חילונית (גם אם לא מכוונת ולא מודעת).

איני בא להתלהם ולהוכיח אף אחד או לעשות תחרות איזו כפייה יותר חזקה…אבל חשוב גם להביא את תשומת הלב לנקודה זו שלעיתים רבות כופים על אדם  משהו מהותי מהצד החילוני ולא מהצד הדתי.

אם ניקח את עניין הכדורגל בשבת אבקש להביא סיפור אישי:

בילדותי ובנעוריי הייתי כדורגלן מוכשר. באותם השנים הייתי משוכנע שהייתי יכול לשחק בליגת העל (וברמת הביטחון שהייתה לי אז האמנתי שאף אוכל לשחק בנבחרת ישראל).

כיום עם ההתבגרות איני יכול לחתום על כך שהייתי מגיע לליגת העל (אבל בשנות הנערות הייתי חותם לכם בעצימת עיניים). לדידנו ההוכחה הזו נמנעה ממני מכיוון שלא היה שייך מבחינתי לחלל את השבת.

אני מודה שלא רק בגלל חילול השבת "פרשתי" אלא גם בגלל האווירה הלא נעימה שלא עשתה חשק להתפתח ככדורגלן אך כך או כך לא סביר שהייתי יכול לשחק כדורגל עקב השבת.

הסיפור שלי הוא רק סיפור להמחשה לענ"ד יש לא מעט סיפורים שכאלו. בשנים האחרונות זה יוצא מתחום הכדורגל וממשיך לענפים אחרים.

אני זוכר שרותברט בהיותו בהפועל תל אביב נעדר ממשחק שהתקיים בערב שבת (או לפני צאת השבת) וביני לבין עצמי אני תוהה אם לא זו הסיבה או אחת הסיבות לכך שהוא ירד השנה לליגה הלאומית לקריית גת.

נקודה נוספת בהקשר זה היא היחס המפלה של התקשורת ובעיקר ערוץ הספורט (בעל זכויות השידור). ערוץ הספורט הוא בעל אינטרס מובהק לכך שהמשחקים יתקיימו וימשיכו להתקיים בשבת וזו כמובן זכותו אך יחס עם זאת נראה לי שהוא  לא נותן את האיזון הנכון בסוגיה זו.

יש מספיק שחקנים שתומכים מאד שהמשחקים יוזזו לימי חול.

לענ"ד הם לא זוכים לייצוג הולם (למרות "גילוי נאות "שערוץ הספורט טורח להציג לזכותו).

יש גם תחושה ושמעתי על כך (לא מאומת) שיש עוד הרבה שחקנים נוספים שהיו מעוניינים מאד להזיז את המשחקים משבת אלא שהם חוששים להביע את דעתם שנראית לא לגיטימית בשיח התקשורתי.

בשורה התחתונה:

אין לי פתרון קסם מה נכון ואפשרי לעשות. (בייחוד שחלק ניכר מהבעיה ואולי עיקר הבעיה היא לאו דווקא בליגת העל אלא בגילאי הנוער והילדים).

אך לדעתי ברצון טוב ובכבוד הדדי  ניתן להגיע להסדרים נכונים,מכבדים ומאוזנים.

ואגב מבחינה משפטית טהורה בית המשפט פסק בדיוק כפי שהיה צריך (ומתן כבר ארחיב נכון בכך) ומעניין שהסוגיה הזו עולה רק עכשיו לדיון משפטי.

 

  1. פרישת ירדן ג'רבי.

ירדן ג'רבי היא אחת הספורטאיות האהובות עליי במדינה. היא עשתה קריירה לתפארת בה זכתה גם באליפות עולם (הג'ודוקא היחיד/ה בארץ שזו בתואר זה…והיו כמה) וגם במדליה אולימפית.

לצד הסופרלטיבים הרבים והמוצדקים לירדן כולל הערכה רבה על הכנות הרבה והאמת הפנימית שהובילה אותה לפרישה יש לי בכל זאת נקודת ביקורת אחת.

שהיא אולי מופנית ספציפית לירדן אך נראה לי היא ביקורת גם על כל תרבות הספורט הישראלית.

הביקורת היא על" תחושת השלמות" אותה ציינה ירדן בפרישתה. וכך היא סיפרה כי לאחר הזכייה בריו היא הרגישה שלמות.

כאוהד (כורסה)  איני מצליח להבין את תחושת השלמות הזו. להזכיר ירדן זכתה "רק" במדליית ארד אולימפית…וזה מזכיר לי את יעל ארד שכששאלו אותה על התחושות שלה לאחר ששימחה מדינה שלמה בברצלונה 92, היא אמרה משהו כמו…כולם מסביבי שמחים רק אני קצת עצובה על כך שפספסתי את הזהב.

"תחושת השלמות" הזו לא כ"כ נהירה לי. כשמייקל ג'ורדן פתאום קם ועזב הוא עשה זאת כי התחושה הזו הייתה נכונה בהחלט אחרי 3 אליפויות נ.ב.א

במקרה זה אני מתקשה לקבל תחושה זו. אני חש שהביקורת שלי יותר מאשר על ירדן היא על כל המערכת שמייצרת תחושה שמדליה אולימפית היא חזות הכל. התחושה הזו מייצרת מצד אחד לחץ בלתי נסבל על מי שמועמד למדליה ומאידך תחושת ריקנות גדולה לאחר העמידה במטרה.

את ירדן ג'רבי כולם יזכרו בזכות אותה המדליה וגם את ששון. איני בטוח כמה יזהו את לי קורזיץ למשל שזכתה לא פחות מ 4 אליפויות עולם (לאורך עשור שלם מ-2003 ועד 2013). אני חושב שהסממן להתבגרות של המערכת תהיה לדעת להתמודד גם עם הצלחות.

פעם כשקבוצה ישראלית  פתאום התעלתה ולקחה אליפות מפתיעה היא התרסקה שנה לאחר מכן  (למשל בית"ר ירושלים של 88 או בני יהודה של 91 או הפועל חיפה לאחר האליפות ההיסטורית) אח"כ באה ההתבגרות וקבוצות הצליחו להגן על התואר ולהגיע אפילו ל 3 ברצף.

כשירדן סיפרה לחברתה הטובה קלריס על כך שפרשה היא שאלה אותה מילה אחת.

למה?

כי אצל התרבות של קלריס היא שגם אחרי הפסד וגם אחרי ניצחון החיים ממשיכים.

אמר מי שאמר לפעמים יותר קשה לשמור על הפסגה מאשר להגיע אליה…ירדן מוכיחה את אמיתות המשפט  ולו במידת מה שכן לפסגה היא אף פעם לא הגיעה! (זהב אולימפי).

  1. השעיית שיר צדק.

סיפור מאד עצוב שבו רב הנסתר על הגלוי.

נקודת אור אחת בסיפור הזה  מבחינתי היא הגיבוי ללא סייג שנותנת המערכת ובעיקר אלונה ברקת לבלם שיר צדק. כאמור לא הכל ידוע אך התחושה שלי לפחות שהיה כאן תום לב שעשוי לסיים חלילה קריירה.

בכדורגל לא תמיד זוכרים מה עשית אתמול  ויש מקומות שברגע שאתה לא יעיל זורקים אותך לכלבים. באופן אישי שמחתי מאד לראות את הגיבוי המוחלט של המערכת של ב"ש מגבה כאיש אחד ובלב אחד את צדק. הקרדיט כולו לברקת שבנתה כאן משהו נעים וערכי שמהווה ברומטר חשוב מאד להצלחה המקצועית של המועדון.

ולשיר צדק אני מקווה שיזכה….בצדק! פשוטו כמשמעו. למי שלא הבין שיזכה לשיר אחרי שזכה במשפט צדק!

 

  1. השפעת משאל העם של קטלוניה על ברצלונה.

בסוף שנות ה80 בואכה 90 צמחה לה אולי נבחרת הכדורסל הטובה ביותר בהיסטוריה שלא כוללת את שחקני NBA. מדובר כמובן ביוגוסלביה אלופת אירופה 89+91 ואלופת עולם 1990.

הנבחרת הזו כללה שמות כמו פטרוביץ המנוח,קוקוץ,ראג'ה,זדובץ,דיבאץ,,פספלי,פרסוביץ,סאביץ  ועוד, אך אז מלחמת האזרחים פירקה את הנבחרת הזו. גם בכדורגל היה זה תור הזהב של נבחרת שהייתה מורכבת משמות גדולים כמו סוקר,פרוצינסקי,בובאן וסטויקוביץ. גם שם המלחמה פירקה את נבחרת הפלא הזו.

האם אותה סכנה צפויה לברצלונה במידה וקטלוניה תופרד מספרד? האם ברצלונה תשתלב בליגה הספרדית במקרה שכזה? האם תשחק בליגה אחרת (צרפתית? אנגלית?)? מה יהיה עם השחקנים במציאות שכזו? הרבה שאלות מעט תשובות.

שאלות אלו ורבות אחרות (כמו הקשר בין פוליטיקה לספורט)  יתבררו בהמשך. לתחושתי לאירועים שכאלו יש דינאמיקה לעיתים מהירה ומפתיעה כדאי לעקוב.

  1. ספאחיה והמקומיים.

היו כמה מקרי עבר שדווקא המאמן הזר נתן קרדיט לשחקן הישראלי. אני זוכר למשל את ילובאץ נותן את כל הקרדיט לקטש או אפילו לקטש שפר. גם ספאחיה קידם כמה ישראלים בקדנציה הקודמת שלו (למשל שרון ששון' זוכרים?).

אמנם זה רק גביע ווינר אבל בכל זאת דרבי צמוד וספאחיה הלך עד הסוף עם זוסמן  ברבע האחרון (וסה"כ 25 דקות בהם קלע 13 נקודות  3/4 ל 3 ו 5/6 מהשדה). גם שגב שיחק מספר דקות לא מבוטל ותרם בהתאם (9 נק' ב 16 דקות). האם המאמינים היחידים בשחקן הישראלי הם המאמנים הזרים?

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.
Subscribe
Notify of
63 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מלובני
מלובני
04/10/2017 12:37:54

אהבתי , כל הנושאים חשובים .
היחידי שמעניין ממש לדעתי זה ברצלונה כי המשמעות שלו יכולה להיות מטורפת ( כדורגל ,כדורסל , אימפריות בשתי התחומים)
לעומת שכל השאר הם נושאים נורא ממוקדים ( פרישה,סמים,שבת) .

וההשלכות של מה שיקרה בספרד יכולות להשפיע על המון תחומים אחרים וליצור אפקט פרפר מעניין ,שווה לעקוב.

מתן גילור
04/10/2017 13:09:19

תודה אהרון.
1. לגבי השבת מספר דברים:
א. צריך להבדיל בין הליגה העליונה לכלל הענף. איסור על כלל הענף להתנהל בשבת זו מכת מוות עבורו וכבר הרחבתי בנושא.
ב. בדיוק הפוך ממה שכתבת. הסיבות שיש משחקים שאינם בשבת הן: ישראליות במפעלים האירופאים, מועצת ההימורים ובעיקר זכייני השידור. האינטרס שלהם שמשחקים לא יתקיימו בשבת. בשבת כמות הצופים באצטדיונים גדלה, אך כמות הצופים בטלוויזה קטנה.
ג. אני לא אומר שאין בכלל כפייה חילונית, אבל לא נראה לי שאתה מבין את המשמעות של כפייה. כשאתה *בוחר* לא לעשות משהו כי הוא סותר את האמונה שלך = לא כפייה. כשאתה *אוסר* על מישהו לעשות משהו בגלל האמונה שלך = כפייה. כפייה זה אם מישהו היה מכריח אותך לנסוע בשבת. או אם מישהו לא היה מאפשר לך להתפלל במקום הקדוש ביותר ליהדות (אהלן ממשלת ישראל).
ד. במצב הנוכחי, יש כ-2 משחקים בשבת במחזור והשאר במוצ"ש/אמצ"ש וזאת למרות הסקר שציינתי לפניו רוב אוהדי כל קבוצות ליגת העל זולת בית"ר י-ם (שנדיר מאד שמארחת בשבת, אם בכלל) מעדיפים משחקים בשבת. לדעתי צריכים להיות יותר משחקים בשבת. לבקש להוציא גם את אלה הנוכחיים זו זעקת הקוזק הנגזל.

2. לפי רמיזות של עיתונאים ג'רבי לא חשפה את כל הסיבות לפרישה. אם מישהו יודע לשפוך אור זה יעזור.

3. אני מודה שכדי לחוות דעה פה אני חייב שתתבהר התמונה לחלוטין.

4. גם אם קטלוניה תקבל עצמאות (ואנחנו מאד רחוקים משם לדעתי) אני מאמין שברצלונה ואספניול ימשיכו בליגה הספרדית ובמקרה קצה בליגה הצרפתית. ההבדל הגדול הוא ברמת הנבחרות – עוד אחת שתכניס לישראל 3-4 חתיכות בקלות.

5. גביע ווינר. אי אפשר להסיק מזה כלום.

Ish
Ish
04/10/2017 13:34:36

ברצלונה חשובה מדי לויאביליות הכלכלית של הליגה הספרדית כך שאני בספק גדול אם זה יקרה. אם איכשהו המצב יגיע לכך שהיא נאלצת להפרד מהליגה הספרדית אז נראה לי שזה יהיה הפתח שיביא לליגה אירופית של קבוצות העל להתגשם.

מתן גילור
04/10/2017 13:47:09
Reply to  Ish

אני לא בטוח בכלל שזה משתלם לאנגליות ולא רואה את זה קורם עור וגידים בלעדיהן. אולי משהו בסגנון ליגה אזורית של ספרד-צרפת-פורטוגל או משהו כזה.

MBK
MBK
04/10/2017 16:52:26

גם לא לאיטלקיות שם הליגה המקומית זה המיין איבנט

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/10/2017 13:48:53

הכפייה החמורה ביותר שנעשתה הייתה הכפייה החילונית על ילדי עדות המזרח ובייחוד ילדי תימן כשחטפו ילדים קטנים ותינוקות (בד"כ מבית חולים וטענו כלפי ההורים שהילדים מתו ונקברו ולעתים גם חטפו מההורים. זה פשע נגד העם היהודי ואין כפייה דתית שמשתווה לזה.
ובכל מקרה למדינה יש זכות להחליט על שמירת ערכים כמו שבת וכשרות במרחב הציבורי גם אם יש בזה כפייה מבחינת חלק מהציבור. מדינת העם היהודי לא יכולה להיות מנותקת מהדת היהודית שבלעדיה לא היה עם יהודי. בדרך החילונית עם ישראל כבר מזמן היה מתבולל בין העמים ולא שורד ולא היינו מגיעים לתנועה הציונית ומדינת ישראל ובכלל לא היה עם ישראל. הזרמים הלא אורתודוקסים הולכים ומתמעטים ורק האורתודוקסים מתרבים. בארה"ב למשל מספרם של היהודים היום כמספרם לפני 70 שנים שאז היוו 4% האוכלוסייה והיום רק שני אחוזים וזה בגלל ההתבוללות אצל הלא אורתודוקסים (הביטוי הבסיסי ביותר של ההתבוללות הם נישואי תערובת ואצל הקונסרביטיבים ישנם 40% ואצל הרפורמים 60% ואצל חילונים גמורים 80-70 אחוזים לעומת 3% אצל האורתודוקסים כשגם הם מן הסתם אצל חלשים מבחינה דתית). רק בדרך האורתודוקסית עם ישראל יכול לשמור על זהותו ועל קיומו של עם ישראל ובמרחב הציבורי של מדינת ישראל צריכים להישמר הערכים הבסיסיים ביותר של הדת היהודית כמו שמירת שבת ויום טוב וכשרות ואיסור חמץ ופסח ודיני אישות וגיור וכדומה.
אלו שרוצים מדינה אנטי דתית מנותקת מזהות יהודית שיעשו להם לבד. ויש לציין שהרוב הם מסורתיים ומכבדים את הדת היהודית וערכיה.

מתן גילור
04/10/2017 14:00:26

התינוקות שלכאורה נחטפו זו כפייה חילונית??? החילונים גם כפו על חווה לאכול מפרי עץ הדעת נכון? טיעון מביך כהרגלך.
לא, למדינה אין זכות. אלא אם היא מוותרת על היותה דמוקרטית. הואיל ומכלל תגובותייך עולה שאתה בז לערכי חופש וזכויות הפרט אין פלא שאתה דבק בקו הזה.

מתן גילור
04/10/2017 14:05:08

גם זו כפייה חילונית?!
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4994314,00.html

יאיר
יאיר
04/10/2017 15:01:21

קרקר, כרגיל גיבובי שטויות מבלי יכולת להשיב על טיעונים כהוויתם.
מעבר למה שכתב מתן ואני מסכים איתו, אציין שאת המדינה הקימו יהודים חילונים. אתה טוען שבלי הדת לא הייתה מדינת ישראל? אני אגיד הפוך – אלמלא התנועה הציונית אז חבורת שומרי המצוות כנראה עוד הייתה מחכה עד היום שאלוהים בכבודו ובעצמו יושיע אותם אי שם בגלות עד סוף כל הזמנים…
המדינה נוסדה על ידי חילונים ויש לכך משמעות וזכות ראשונים תרצה או לא תרצה. המדינה איננה מדינת יהדות אורתודוקסית כמו שאתה מדמיין אותה וחולם על כך בלילה. היא מדינה יהודית אבל יהדות זה לא רק התכנסות בד' אמות של ההלכה היהודית רחוק מכך. ובינינו, גם אתה לא תרצה לחיות במדינה אורתודוקסית כי אז לא תוכל לקרוא הופס כל היום ולבטל את זמנך בהבלי העולם הזה.
ולגבי הקשקושים שלך על התבוללות – תאמין למה שאתה רוצה להאמין ולאיזה מחקר שאתה רוצה להאמין. אני רק אציין שבציבור החרדי וחלק מהציבור הדתי לאומי לא מתייחסים אף פעם לנתונים שמדברים על כמה חרדים ודתיים לאומיים חוזרים בשאלה. מבטיח לך שהמספרים גבוהים יותר ממה שאתה משווה בנפשך וממה שאתה ורבניך מעיזים להודות. תוך עשרות שנים בודדות, החרדים יהפכו להיות קומץ קטן ושולי כי גם הם לא יעמדו במהפכת המידע כמו שאתה, שמתיימר לייצג את היהדות השמרנית לא מסוגל לעמוד בפני הקידמה, הטכנולוגיה ונבירה באוצרות התרבות החילונית (כמו האתר שאתה גולש בו בלי סוף). האויב הכי גדול של הציבור החרדי הוא האינטרנט ובסוף אתה ורבניך תכנעו לו ולא תוכלו לו. אז אתה יכול לדבר על התבוללות עד מחר אבל אל תדאג תוך חצי מאה, אדם לא מתקדם עם דעות חשוכות כמוך בהחלט יהיה ציפור נדירה.

אילן
אילן
04/10/2017 15:40:32
Reply to  יאיר

זה שהמדינה הוקמה כביכול ע"י חילונים לא הופך אותם לחפים מטעויות ואשמה. חטיפת ילדי תימן היא פשע שלא קשור לכפייה אדון קרמר, אבל בדיכוי הדת במחנות העולים בקיבוצים (ילדי טהרן ועוד) יש בהחלט כפייה חילונית , שלא לדבר על פשעי הציונות בתקופת השואה (קסטנר,וויז,גרינבוים,קובנר וויצמן) אם מחפשים להכליל ולטנף אפשר משני הצדדים.. ובאשר לנתונים שהבאת בסוף, איחוליך/וייחוליך להתפרקות החרדיות וכו' חכמים ממך ניסו וחשבו שזה ייקרה והעולם החרדי והישיבות פורחות בעוצמה חסרת תקדים . האינטרנט הוא אכן ניסיון ופירצה שמנהיגי הציבור זיהו ומנסים להיאבק בו בתקווה שיצליחו וכולי תקווה שגם אתם תצליחו להגן על עצמכם מפני שטף הרוע והבעייתיות בעניין זה ממש לא הבעיה של הדתיים בלבד נ.ב. שכחת את תנועות הקירוב והחזרה בתשובה שבוודאי מקזזים את החזרה בשאלה השולית לאין ערוך.

מתן גילור
04/10/2017 16:03:59
Reply to  אילן

"עולם החרדי והישיבות פורחות בעוצמה חסרת תקדים." במימון חילוני. מעניין לקרוא את ליבוביץ בנושא. גוגל איט.

אילן
אילן
04/10/2017 16:26:12
Reply to  אילן

קודם כל תקרא באיזה הקשר כתבתי את זה, טענתך מראה שאתה מסכים עם העובדות . המושג מימון חילוני הוא ממש לא נכון ,דמגוגיה זולה ולרוב ממש שקרית (גבי גזית ,גוגל איט) באותה מידה מממנים החרדים באמצעות מיסים (החרדים משלמים מיסים !!! גם אם שקרן ומסית המציא שלא)ארנונה ומע"מ בעזרת כח הקנייה האדיר שלהם תקציבי ספורט תרבות ועוד שהם עצמם לא נהנים מהם (וגם לא ממש יכולים גם לו רצו מבחירה או כפייה כמו שכתבת בהמשך)

יאיר זעפרני
04/10/2017 16:55:58
Reply to  אילן

א. החרדים מעולם לא עמדו מול מודרניזציה ורמת תקשורת כמו שיש היום כך שההיסטוריה היא לא הוכחה כאן. קשה מאוד להיות סגור ומסוגר בעידן הנוכחי
ב. חרדי שעובד ומשולב ברמה כזו או אחרת בחברה וחי חיים מודרנים פחות או יותר זה מה שיישאר בעוד חמישים שנה אבל זה יהיה רחוק מאוד ממה שחלק גדול בציבור החרדי היום. החרדים בעתיד יהיו דומים הרבה יותר לדתיים לאומיים של ימינו או לחרדים האמריקאים. דיינו בכך.
ג. לא מסכים לגבי כמות החוזרים בתשובה לעומת החוזרים בשאלה. פשוט שעל תופעה א מדברים כי החברה שבה זה קורה פתוחה ועל תופעה ב לא מדברים כי עדיף להשתיק. יש הרבה יותר חזרה בשאלה והמודרניזציה רק תגדיל את המספרים

מתן גילור
04/10/2017 17:20:39
Reply to  אילן

העובדות הן ששיעור הכנסות המסים של המדינה מהמגזר החילוני גדול מחלקם באוכלוסייה ומהמגזר החרדי קטן משמעותית מחלקם באוכלוסייה. משום מה זה לא עובד ככה עם ההוצאות…
"טענתך מראה שאתה מסכים עם העובדות" עם עובדות אי אפשר לא להסכים. הן עובדות. מה שכתבת הוא בעיקר דעות שעם חלקן אני מסכים ואם חלקן לאו.
אני חושב שבניגוד לליבוביץ שהוא אילן גבוה מאד גזית בקושי שיח. כל אחד יחליט מתי ובדברי מי הוא מעדיף להיתלות (ודאי שכל אדם לפעמים צודק ולפעמים טועה).
ובוודאי שיש יותר חזרה בשאלה. מספיק לבצע חישוב של ההבדלים בשיעור הילודה, גילאי התמותה וקצב הגידול בין המגזרים. אם לא היו כלל חזרות בשאלה/תשובה המגזר החרדי היה אמור להיות גדול מהכמות הנוכחית שלו.

כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
04/10/2017 15:12:52

חירטוט מקושקש: עיקר החטיפות, או היעלמות הילדים, נעשו ע"י אנשי הפועל המזרחי. שזו הציונות הדתית הארורה, הגזענית, שונאת הערבים, התימנים, המזרחים, הנשים, הלהטב, מהגרי העבודה – שונאת כל מה שזז. ומחריבה את המדינה הזו, יום אחרי יום.

אלעד אייל
אלעד אייל
04/10/2017 15:17:53

נשמע לי שאתה אדם רדוף ומלא פחדים. ממליץ לך ללכת לטיפול בכל הרצינות.

כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
04/10/2017 15:24:30

אתה צודק, ניסיתי לדבר עם אלוהים שיעזור לי, אבל הוא נתקע בבלוק 6 באושוויץ ולא רואים אותו מאז.

אלעד אייל
אלעד אייל
04/10/2017 15:29:07

אני מצטער לשמוע. מאחל לך רק בריאות וחג שמח. לא מתווכח עם התחושות שלך אבל זו לא סיבה להשמיץ ולהאשים את כל העולם. אני לא שופט אותך אבל חושב שראוי לא לזרוק הערות שיכולות לפגוע ולזרוע שנאה.

עידו
עידו
05/10/2017 8:24:42

הכדורגל הישראלי הוא אשפה טהורה, בשבת ובכל יום אחר…

Berch
Berch
04/10/2017 13:32:14

טור תענוג 🙂

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 13:48:50

מתן תודה :
ב. לגבי ערוץ הספורט התכוונתי שישנם משחקים מסוימים שיש לו אינטרס מובהק שיתקיימו בשבת (זה לא סותר שיש משחקים אחרים בעלי אינטרס בימים אחרים) .מזכיר לך שכל הסיפור הזה התחיל כתוצאה מהליגה הלאומית שערוץ הספורט התעקש שהמשחקים יסתיימו לאחר השבת.(ובמאמר מוסגר אומר שאם ערוץ הספורט היה מתפשר בקטנה סביר שכל הסוגיה המשפטית לא הייתה קיימת).

ג. מתן אחרי כל ההסברים שלך אם אדם נאלץ לוותר על כישרונו ועל יכולתו כי זה מתנגש באמונה הדתית שלו אז נכפה עליו משהו או לוותר על אמנותו הדתית או על כישרונו . ואגב ישנם עוד מקרים .מקרה מפורסם התרחש בכדורסל כאשר המנהלת הכריחה את הפועל ירושלים לשלב מעודדות כנגד רצון חלק ניכר מהקהל הדתי מסורתי בקבוצה.

ד. אין לי פתרון וממילא לא מחלו'קת איתך . אלא שאני מתאר מצב שבו בכל מקרה מישהו ייפגע .זה לא נכון רק לגבי השחקנים עצמם אלא לקהל .היו מן הסתם הרבה אוהדים שהיו מגיעים למשחקים אלמלא הקהל. (לא מדובר עליי אני ממזמן לא מגיע כתוצאה מהתרבות …משחקי האחרון בטדי היה בהפסד להפועל תל אביב 1-0 בשבוע שבגין נפטר זה הספיק לי…המשחק האחרון בכלל היה ה 0-2 של רביבו וברקוביץ על בית"R בחצי גמר הגביע לשנת 95 (החצי השני זכור בעקבות סירובו של ראובן עטר להתחלף אצל ויקו חדד ולבסוף הוא בישל את שער הניצחון 2-3 מול מכבי נתניה).

2. מתן ראית את הרעיון שלה בערוץ הספורט עם מירי נבו ? היא הייתה נראית בעיני מאד אמינה ודיברה מעומק הלב מה שנקרא דברי אמת ניכרים.

3.אני מסכים איתך ובכל זאת בתחושה ובתחושה בלבד אני עם צדק.

4. לענ"ד אתה מפספס משהו היות ואתה מסתכל על האינטרס המקצועי נטו של ברצלונה ושם אני איתך לגמרי אלא שהמומנטום של האירועים הללו לא תמיד נשלט ולראייה הייתה מחלוקת קשה בתוך המועדון אם לעלות לשחק מול לאס פלמאס ובסוף עלו (ללא קהל) החלטה שגרמה להתפטרות סגן נשיא.

5. מסכים לגמרי אך הרושם שלי הוא לא רק מגביע ווינר אלא גם מהתבטאויות של ספאחיה בקיץ בייחוד בכל הקשור ליובל זוסמן ..כמובן העתיד יוכיח

מתן גילור
04/10/2017 13:55:43

להכריח לשלב מעודדות זו כפייה. זה שאנשים מונעים מעצמם דברים זו לא כפייה. לפי האמונה שלי זה חטא להגיב בלי תמונה. האם אתה כופה עלי משהו בדיון הזה? או שאם לא מתאים לי אני פשוט יכול לא להשתתף בו…

2. ראיתי. רק אומר שיותר מעיתונאי אחד כתב שיש פה דברים מתחת לפני השטח.

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 14:06:32

מתן אני מנסה להבין את תשובתך.
זוכר את גמר יורוליג 2011 ?
נניח שלא היו מזיזים את המשחק .מה היה קורה
מכבי "הייתה בוחרת " לא להתייצב לגמר והייתה מפסידה.
גם אז היית אומר שזה לא כפייה ?
ביהדות יש סוגיה נפלאה של הבחירה החופשית.
עמדת היהדות העקרונית היא שיש לאדם בחירה חופשית (בניגוד לחלק מדתות אחרות ובניגוד לדעת הפילוספים )
ובכל זאת הבחירה החופשית של האדם גם ביהדות מצומצמת .האדמו"ר מבלעז לא יכול ללכת פתאום כך לסמי עופר בשבת ואתה מתן לא תלמד לילה שלם בבית מדרש עוד שבוע בליל הושענה רבה.
בקיצור מה שאתה קורא לו בחירה אני קורא לכך כפייה .
כי במקום שבו אין לאדם בחירה כלל (על פי אומנתו ) נכפה עליו לא לבחור.

מתן גילור
04/10/2017 14:35:57

אז אני שוב שואל. אם האמונה שלי הוא לא לנהל דיונים עם משתמשים בלי תמונה באתר האם כרגע אתה כופה עלי משהו או שאני פשוט יכול להחליט לא לנהל איתך דיון?
אתה פשוט אומר "כל מה שלא מתאים לאומנה שלי הוא כפייה". לא. זה לא עובד ככה. זו לא משמעות התיבה "כפייה". לא כופים עליך דבר. אתה לא רוצה אל תלך למשחקים. אתה לא רוצה אל תשתמש בתח"צ בשבת. אתה רוצה תתחתן ותתגרש רק ברבנות.
כמו שכתבתי, כפייה זה למשל אם הייתי מונע ממך להתפלל. או מחייב אותך לאכול לא כשר.
אני לא מאלה שאומרים שאין דבר כזה כפייה חילונית, כי יש דבר כזה. אבל המקרה של קיום ענף ביום שבת לחלוטין לא נכנס לתכולה.

יאיר
יאיר
04/10/2017 15:04:53

מסכים עם מתן, לדעתי אהרון נאלצת לבחור, שזה דבר לא פשוט בפני עצמו אבל לא כפו עליך.

גולן
גולן
04/10/2017 15:47:29

זאת בדיוק הבעיה – אתה בחרת – או כדורגל או שבת. אם תעביר את הכדורגל משבת (עזוב את ליגת העל – מדובר על ליגות נוער, ילדים, ) לא יהיה כדורגל – זאת כפייה.
אתה רוצה לשמור שבת ? יופי, אל תכפה את זה עליי ועל ילדי או שכניי ואל תשכח ש20% מהאזרחים במדינה לא יהודי

אליקו
אליקו
04/10/2017 14:07:18

טור נהדר, מאד מקווה שניכנס לחג מתוך אחדות ודיון מכובד גם בנושאים טעונים ובעלי פוטנציאל התדרדרות לשיח מפלג וכואב . חג שמח לכולם.

מתן גילור
04/10/2017 14:38:47
Reply to  אליקו

אמן.
אנשים כמו אהרון ואלעד אני מכבד מאד, מעריך אותם מאד ונהנה לדון איתם. הם חברי הוירטואלים על אף השקפת עולם שונה.
חג שמח. 🙂

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 14:59:54

תודה רבה זה כמובן הדדי !
חג שמח !

אלעד אייל
אלעד אייל
04/10/2017 15:24:17

תודה מתן. מעריך מאד אותך כמו רבים אחרים באתר כמו גיא עידו גילרי יאיר ועוד רבים וטובים שתענוג לנהל איתם דיון הגון וענייני מתוך כבוד הדדי והערכה אמיתית.
בעיני רב המשותף על המחולק ואפשר וראוי למצוא פתרונות כדי לגשר על מה שאפשר ולאפשר לכולנו לחיות ולהישאר באמונתם ולשפר את הדברים שחשובים לכולנו.

יאיר
יאיר
04/10/2017 15:03:43

אני בדעה שאת נושא הכדורגל בשבת צריך להכריע הקפיטלזם. זאת אומרת אם יהיו מספיק אנשים שיצביעו ברגליים ולא ירצו לבוא לכדורגל בשבת אז סימן שלא צריך לשחק כדורגל בשבת. ואם יהיו מספיק – אז צריך להשאיר. בואו ניתן לכוחות השוק לעשות את העבודה. בינתיים, עושה רושם שיש מספיק כוח לכדורגל בשבת.
וכמו שכתבו כבר קודמיי, אני בעד שכדורגל ישראלי לא ישוחק בשבת וגם לא ביום חול.

ברלה
ברלה
04/10/2017 15:12:16

אהרון, קודם כל אגיד שגם אני אוהב לקרוא את הדיונים שאתה משתתף בהם ומקווה שהדיון לא יתדרדר מהר מהצפוי…
אתייחס לשתי נקודות:
1. לדעתי אתה צריך להפריד בין כפיה לבחירה. אתה בחרת לשמור שבת ובשל כך עליך לוותר על משהו מסויים. גם צמחוני בוחר לא לאכול בשר ובשל כך מוותר על מאכלים מסויימים, ואני מכבד את זה כל עוד הוא לא מנסה להכתיב לי מה לאכול. כשאתה מנצל את הכוח הפוליטי שלך (לא אתה אבל מי שכן) בשביל להגיד לי מה לעשות אתה כופה עליי. אתה מוזמן להקים ליגה של שומרי שבת ואם יהיה מספיק ביקוש היא תתפתח ותצליח, אבל למה אתה רוצה לשנות את החיים שלי בשביל שלך יהיה יותר נוח? העובדה שלך נסגרה דלת ככדורגלן בגלל בחירה שאתה עשית היא לא הוכחה לכפייה, שהרי בכל פעם שאנחנו בוחרים ללכת בכיוון מסויים אנחנו מוותרים על משהו.
2. לגבי ירדן ג'רבי, ההסבר שאני מציע הוא שחיקה. רובנו החלפנו כמה עבודות במהלך החיים והתנסנו בדברים שונים. היא לעומת זאת עושה את אותו דבר כבר המון זמן באופן סזיפי והגיוני שבשלב מסוים היא לא מצאה כוח להמשיך. יש המון ספורטאים שפורשים אחרי האולימפיאדה בלי לזכות במדליה אבל אתה לא שומע עליהם כי לא קוראים להם ירדן ג'רבי. אולי אצלה המדליה נתנה לה את הגושפנקא לפרוש בלב שקט, אבל אי אפשר לדעת אם היתה ממשיכה להתחרות גם אם לא היתה זוכה.

כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
04/10/2017 15:17:53

הייאוש הגדול הוא לא להתווכח עם אדם דתי האם יש או אין אלוהים, והאם האלוהים הזה באמת מתכוון שהוא יחכה שש שעות בין שניצל עוף לקוביית שוקולד. הייאוש הוא לגלות כמה הטפשת מכה בהם. וזה חשוך מרפא מסתבר.
אין דבר כזה "כפיה חילונית". פשוט אין, מר שדה. אתה בחרת ב"עול תורה ומצוות", אתה בחרת לחכות שש שעות בין שניצל לשוקולד – מה אתה בא אלי בטענות, שלא כיף לך??
מה אתה בא אלי בטענות, ש*אתה* לא יכול לשחק כדורגל בשבת? תבוא בטענות לאלוהים שלך! או שתבחר לשחק בעצמך גם! אלוהים כופה אותך. לא החילוני. הבנתוש? ובוא נעשה את זה הפוך: אתה לעומת זאת משחק את אלוהים, ו*כופה עלי* לא לשחק בשבת, כי זה מפריע לך – כלומר לאלוהים הדמיוני שלך. צא לי מהמגרש! צא לי מהצלחת! צא לי מהאוטובוס! צא לי מהתחתונים! אתה והאלוהים שלך, תצאו לי מהחיים! אתה כופה. רק אתה. משחק את אלוהים ומטריד את חיי. די.

אילן
אילן
04/10/2017 15:31:43

נאום הגבר שתום העין. אידיוט מפלג ומסית , גם הניק שבחרת לעצמך לא מצביע על בינה יתירה , אז לך תתנצח בynet עם אנשים החולקים מנת משכל מצומצמת כמוך.

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 16:02:50

התלבטתי אם להגיב לך .
אגיב פעם אחת ויחידה למרות הסגנון הלא ראוי (בלשון המעטה).
אתה יודע מה זה אפיקורס ?
אפיקורס זה מי שטוען שאין אלוקים …
אבל זה לא אתה …כי בשביל להיות אפיקורס צריך ללמוד את הגות המחשבה היהודית ואחרי שאתה יודע אותה להתכחש לה .
אבל אתה לא למדת שום דבר וממילא כל האמירות שלך ילדותיות לחלוטין .
ואגב תקרא קצת פילוספיה (לא יהדות …זה לא הייתי מעז להציע לך ) ותגלה שרוב הפילוספים כולם הסכימו עם האקסיומה יש אלוהים (גם אם חלקם קראו לו בשם אחר …).
הוויכוח עם הוגי היהדות הגדולים כמו הרמב"ם וריה"ל למשל הוא לא בשאלה האם יש או אין אלוקים שכן כולם מסכימים שהתשובה היא חיובית (גם בן גוריון אגב הסכים עם זה למרות טענות מצוצות מאצבע שהוא היה אתיאסט ).
הוויכוח הוא אחר בתכלית כמה לאלוקים איכפת מאיתנו שהוא מתערב לנו בחיים .
כשתלמד את טענות ריה"ל והרמב"ם ותוכל להשוות זאת לאריסטו ואפלטון תדבר איתי …עד אז אתה מדבר כמו ילד שלא קיבל את ארוחת הבוקר שלו …אז בתיאבון .

אליקו
אליקו
04/10/2017 16:08:26

אני לא חושב שיש טעם לנהל איתו דיון ,

כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
כהנא, יגאל עמיר, ברוך הגבר
04/10/2017 16:21:39

חרטטנים. אף התייחסות לעניין.
אני יכול ללמד את כולכם פרקים, ממורה הנבוכים (אם אתם מסוגלים לקרוא אותו במקור. ואתם לא), דרך הפתיחה של אשלג ועד לאייברהם השל. בתוספת לכל העגלה המלאה והעצומה של העולם היהודי הלא תורני ומחוצה לו. אל תבוא לי בניים דרופינג של אריסטו, ואם אחרי כל האריסטו והריה"ל שלך, מה שאתה מסוגל להגיד הוא, "כולם הסכימו שיש אלוהים" – באמת חבל שקראת משהו. היה עדיף שתלמד סנדלרות. היית מביא יותר טוב לעולם.
נטענה כאן טענה: אין כפיה חילונית. אלוהים כופה אותך, לא החילוני. לעומת זאת, יש גם יש כפיה דתית. יש לך יכולת להציב טענת נגד, מר הרקליטוס?
נ.ב. יגאל עמיר, כהנא, ברוך הגבר – מתנצל על הניק. הם באמת היו אנשים נוראים, מתנצל בשמם ששלחתי אותם למשימות האלה.

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
04/10/2017 16:27:09

100+

מני
מני
04/10/2017 16:31:20

-500

מני
מני
04/10/2017 16:33:17
Reply to  מני

אגב האם זה דדי במקרה? אתה דיי כותב בסגנון שלו ,ואם לא אז אתה גם ממש לא מקורי בנוסף למעלותיך הבולטות לעין.

עידו גילרי
עידו גילרי
04/10/2017 18:11:42
Reply to  מני

יש לו בהחלט סגנון ברור ומוכר אבל לגמרי לא של דדי.
רק תיזהר לו לבקר אותו כי מיד יאשימו אותך בעליהום.

no funny shtuff
no funny shtuff
04/10/2017 18:59:45
Reply to  מני

התכוונת שלא יאשימו אותך בלינץ' מוב?

עידן
עידן
04/10/2017 15:25:59

1-הפיתרון לזה הוא 2 ימי חופש כמו באירופה וארצות הברית שבת-ראשון ואז ילדים מוכשרים מהמגזר הדתי יוכלו להתקדם.כיום אין אפשרות לא לשחק בשבת במסגרות ילדים נערים נוער כי יום ראשון יש לימודים.
לגבי הליגה הבכירה גם כך רוב המשחקים משוחקים במוצש ראשון ושני.
2-אני דווקא יכול להבין את ירדן גרבי.היא מגיל 6 על המזרן עם משטר אימונים שמחייב גם דיאטה ושינה מוקדמת כפי שאמרה בראיון.אחרי האולימפיאדה לקחה חופש וגילתה את הנאות החיים.קשה לחזור מזה.
נכון לא כולם כמוה אבל עדיין אפשר להבין אותה.
3-כל פרשת שיר צדק די מוזרה מבחינתי כי השחקן השני שנלקחו ממנו הדגימות לואי טאהא יצא נקי.גם אם שיר לקח על דעת עצמו ומעד מקווה שהכי הרבה יקבל עונש קל של כמה חודשים ולא כזה שיגמור לו את הקריירה.עונש לצערי הוא יקבל כי אלו החוקים של פיפא.
4-נראה לי ברצלונה ישארו בליגה הספרדית.הליגה הספרדית צריכים את ברצלונה יותר מאשר ברצלונה צריכה את הליגה הספרדית.
5-לגבי נבן ספחיה אמרתי את זה כבר באחד הפוסטים.הדבר הכי טוב שקרה לצעירים של מכבי הוא ספחיה.אם היו ממנים מאמן ישראלי זוסמן לא היה מקבל שום הזדמנות

אפלטון
אפלטון
04/10/2017 15:54:50

תודה אהרון.
לגבי ירדן ג'רבי. בוא שניה אקח אותך מאחורי הקלעים, כמו שאומר ג'יילן רוז.
ג'רבי בת 28, גיל שאמור להיות שיא הקריירה, אבל גיל שהרבה ספורטאים בישראל שלא בתחום הכדורגל או הכדורסל נכנסים ללחץ. למה זה? כי מה הלאה. זה לא שעשו מיליונים אחרי שקרעו את התחת והקדישו את כל חייהם למקצוע מגיל 12. וזה לא שיש כאן תכניות קולג' שמכינות את הספורטאים לשלב הבא בחיים.
אם לא עושים תואר ראשון או מתחילים לחשוב על השלב הבא בקריירה אז החיים של ספורטאי עבר בישראל מאוד לא זוהרים.
מה לעשות שאולימפיאדה זה שיא בחייו של ספורטאי, ובזמן הקצר של הספורטאי בישראל יש לו אפשרות להגיע ל2 אולימפיאדות במקרה הטוב, כך שלהשיג מדליה ברגע השיא של של הקריירה זה בהחלט צריך להביא אדם להרגשה של סיפוק ושלמות. גם אם בטוח תהיה אכזבה שלא הגיעה לזהב, אין סיבה שלא תרגיש שלמות גם עם מדלית ארד.
יותר מזה, עצם ההגעה לאולימפיאדה עצמה, גם אם לא זכתה בכלום צריך לגרום לספורטאי להרגשה של שלמות. כמה אנשים יכולים לקרוא לעצמם ספורטאים אולימפים?
לא היית מסופק ושמח בחלקך אם היית יודע שאתה אחד מ 30 האנשים הטובים בעולם בתחומך?

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 16:07:58
Reply to  אפלטון

אפלטון מתחבר להרבה ממה שאמרת.
אבל ג'רבי סיפרה שהיא מוותרת על הרבה כסף.
של ספונסרים מובטחים .
רוצה לומר "סתם " ספורטאי אולימפי אז באמת קשה לו לא להתקדם הלאה ולהתפרנס בקושי.
ירדן ג'רבי הגיעה למצב כלכלי נחמד מאד אצל מירי נבו דיברו על סכומים משמעותיים ביותר עליהם היא מוותרת.
לכן היו לה כמה שנים טובות לתת להתרכז במשימה ועוד לחסוך כסף רב ליום שאחרי .
היא בחרה לפרוש והיא הסבירה באופן ברור ,תכליתי ובעיני אמין מאד את סיבת הפרישה וזו תחושת השלמות הזו.
אני אמנם ספורטאי כורסה אך בגלאי בית ספר הייתי אתלט לא רע (אלוף הישיבות התיכוניות במשולשת וברוחק) והייתי רעב לניצחונות ותחרויות .
אני מקבל את הקשיים אותם אתה מציג את הדעת נותנת שתחושת שלמות לא מתאימה כאן גם היא יכולה להיות גאה בהחלט על קריירה יוצאת דופן .

אפלטון
אפלטון
04/10/2017 16:23:57

זה לא רק כסף וספונסרים. זה גם העובדה שלא היה לה ילדות, לא היה לה זמן אף פעם להרגיש צעירה או חופשייה. ואני מבטיח לך שהעניין הזה של הלימודים והקריירה שאחרי יושבים לה על הראש. אני זוכר את ההתלבטויות האלו אצל קורזיץ ונופר אדלמן ואני בטוח שזה עובר לכל ספורטאי ישראלי בראש.
הסיבה ששחר צוברי מצליח להחזיק כל כך הרבה זמן זה כי הוא פשוט חי את הגלישה כמו חובבן. אין לו משטרי אימונים מפרכים ודיאטות ומאמנים שיושבים לו על הראש. הוא פשוט נהנה לגלוש וכל עוד הוא מצליח גם להתפרנס מזה הוא יעשה את זה. אבל זה דבר נדיר ביותר ואפילו יכול להרגיז חלק מה"מקצוענים" שמוקפים במעגל של מאמנים ודיאטנים ועסקנים.
לגבי הרגשת ה"שלמות", אני באמת לא רואה שיא יותר גבוה ממדליה אולימפית בתחום הג'ודו. לא משנה זהב, כסף או ארד. וכשלוקחים בחשבון את כל מה שציינו ומבינים שאין לג'רבי את הכוחות הנפשיים להילחם לעוד קמפיין, אחרי שכבר הגיעה לפסגה ונמצאת בשלב הסופי של הקריירה, אני בהחלט מבין אותה וחושב שהיא פורשת בזמן ונותנת במה לצעירים ולעצמה זמן לחשוב קדימה. שלמות בהחלט מתאימה כאן.

עידן
עידן
04/10/2017 16:26:00
Reply to  אפלטון

בנוסף למדליה האולימפית היא הישראלית היחידה שזכתה בזהב באליפות העולם

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 16:47:57
Reply to  עידן

עידן בנוגע לג'ודו אתה צודק .בכללי קורזיץ הייתה 4 פעמים אלופת עולם (מקצוע אולימפי).
וכתבתי זאת.

עידן
עידן
04/10/2017 16:51:04
Reply to  עידן

כן התכוונתי רק לגודו

אהרון שדה
אהרון שדה
04/10/2017 15:55:46

למתן יאיר וברלה .
תודה .
אני אנסה לצאת רגע מנושא הדיון (כפייה בחירה ) .
ואנסה להציג שאלה אחרת.
ושוב השאלה היא שאלה ספורטיבית נטו .
הרי בכל תחרות שתהיה יש מישהו שלא יכול לבוא עקב פציעה ,השעיה ,בחירה דתית וכיוצ"ב.
בכל זאת יש הבדל .
אם למשל קבוצה לא תופיע כי יש לה את אמונת השעות הזוגיות והיא מאמינה לצורך העניין שכל משחק צריך להתחיל בשעה זוגית.
אז אין בכך כלום כי זו תופעה שולית עד לא קיימת.

אבל לעומת זאת במדינה יהודית בעלת מהות מסוימת הרי שלייצר מציאות מתחילה בה לא כולם יכולים להתמודד (בין אם נגיד שזו כפייה ובין אם נקרא לכך כפירה).
מהווה בעיני טעם לפגם ספורטיבי.

יאיר הבעיה בהצעות שלך שהם לא פרקטיות כי לא ניתן לשחק חצי ליגה בחול וחצי בשבת .

ברלה אתה הצעת הצעה מעניינת שאולי יכולה להוות פתח חשיבתי לשינוי .
הצעת שתהיה ליגת ימי חול .
ייתכן וניתן יהיה ביום כלשהו לייצר כאן שני ליגות אחת לחול ואחת לשבת ולבסוף בדרך כלשהי לאפשר ככה דו קיום לכולם .
עוד חזון למועד אך ייתכן וצריך לשאוף לכך בגילאי ילדים ונוער וככה בעצם לפתור את הבעיה (או חלק ממנה).
לאפשר ליגות מסוימות בשבת כנגד ליגות אחרות בימי חול.
אך בעיני יהיה חשוב מאד להפגיש בסופו של יום את מנצחות הליגות לקביעת האלופה שלא תיווצר חלילה מציאות של הפרדה מוחלטת.
כאן אבקש לספר סיפור היסטורי.
כשבן גוריון הקים את צה"ל היו מספר מועמדים לרב הראשי של צה"ל שהתראיינו אצל בן גוריון (שהיה גם שר הביטחון ).
ההצעה שלהם הייתה פשוטה להפריד יחידות בכדי לאפשר לכאורה את התנאים לכולם.
הרב גורן התנגד לכך בכל תוקף וטען שזה ייצור שני מדינות וזה הכי גרוע…לכן (בן היתר) הוא מונה על ידי ב"ג לעמוד כרב הראשי הצבאי הראשון .
לכן לא ארצה היפרדות מוחלטת אלא שיתוף אך ייתכן שבשביל הפרקטיקה ניתן יהיה לייצר בשלבים ראשונים (ובגלאים ההתחלתיים בתור התחלה) ליגות ימים.

MBK
MBK
04/10/2017 16:58:52

אתייחס לנושא ספאחייה
לא רואה מצב שהוא ישחק עם ישראלים ביורליג שם המבחן הגדול
חשבתי שמכבי תל אביב שגתה בגדול עם אובדן הצביון הישראלי כמו שהנבחרת נראיתה עדיף ללכת על תוצרת חוץ

אליקו
אליקו
04/10/2017 17:01:33
Reply to  MBK

וכמו שכוכבי הנבחרת נראים בהפועל ירושלים באמת לא נראה לי שמישהו במכבי מצטער על ניפוי הישראלים מהקבוצה

מנחם לס
מנחם לס
04/10/2017 18:25:16

אני קורא ולמד מהתגובות

IDO
IDO
05/10/2017 0:42:22

אהרלה – זה בסדר לשחק כדורגל בשבת, זה יעשה אותך שמח ואין בזה שום דבר רע.

לגבי הכפייה החילונית – שאלתי את גיא שאלה ואחרי 20 טקבקים שהוא ציטט לי את מגילת העצמאות ועוד כל מיני OCD הצלחנו להתפקס על מהות האמיתית של המחלוקת. אני אקדם את הדיון ואשאל גם אותך את אותה השאלה:

– האם אתה חושב שמדינה דתית יכולה להיות גם דמוקרטית ?
(ייענו כל האנשים שווים)

עכשיו בגלל שאתה בחור חכם אני אעבור אתך לשאלה הבאה:
– כמה חוקי דת צריכים לעבור ע"מ להחשב למדינה דתית?

והשאלה שהכי מעניינת אותי באופן אישי –

– אם אתה לא דתי – למה שתרצה לגור במדינה דתית ?
/ אם אתה דתי – למה שתרצה לגור במדינה לא דתית ?

אשמח אם גם ידידי הטוב קרמר ייענה לאתגר וישיב על שלושת השאלות. חג שמח, ותודה על הפתיחות שאתה מציג. זה לא מובן מעליו, וזה פותח עבור אנשים כמונו צוהר לקהילות שאף פעם לא היו במעגלים שלי (אפילו לא בצבא… ) .

תודה וחג שמח

אפלטון
אפלטון
05/10/2017 0:57:13
Reply to  IDO

עידו הרבה מהחילונים רואים את הצורך במדינה של יהודים. כלומר מדינת לאום מבוססת אתנית, לא בהכרח דתית.
ז"א שיש הבדל מבחינתם בין מדינה יהודית למדינה של יהודים.
עדיין יש כאן סתירה לוגית עם דמוקרטיה במצב שבו המיעוט האתני ישלוט, אבל זה עדיין לא לגמרי המצב. בדרך לשם.

IDO
IDO
05/10/2017 1:26:48
Reply to  אפלטון

תודה ניב,

אז אם אני מבין. נכון התשובה היא "לא" לשאלה הראשונה?

מה לגבי 2 השאלות האחרות?

אפלטון
אפלטון
05/10/2017 1:55:03
Reply to  IDO

תיאורטית כל עוד יש הפרדת רשויות מלאה ויש רוב התומך במדינה דתית זה יכול להיחשב דתי ודמוקרטי. יש מדינות נוצריות שמקיימות את הנוסחא הזו.
מעשית בישראל המצב קצת יותר מסובך בגלל הניסוח הערטילאי של מגילת העצמאות וחוסר ההחלטיות לגבי צביון המדינה. תוסיף לזה בעיות שכנים לא פתורות ותוסיף לבלאגאן.
האם חילוני יכול לחיות במדינה דתית? שוב, זה אפשרי שחילוני ירצה לחיות במדינה דתית כי הוא מאמין בערכים, רק שהוא יצטרך להסתגל לחיים ולהגבלות שמדינה דתית מקיימת.
האם דתי ירצה לגור במדינה חילונית? אני חושב שזה המצב האידיאלי.
אם המדינה מצליחה להפריד לאום מדת ומבוססת על עקרונות של שוויון, חופש וקדמה, אין סיבה שאדם לא יחיה חיים דתיים מלאים בביתו תחת החופש של מדינה חילונית. אבל הוא יצטרך להסתגל לכך שהדת היא בביתו ולא ברחובות. לדעתי האישית זוהי ההקרבה המינימלית מבין כל האופציות. אבל מצד שני אני לא דתי.

IDO
IDO
05/10/2017 5:20:35
Reply to  אפלטון

אני מכיר 2 מדינות שפועלות על פי חוקי דת 100% . הראשונה זו סעודיה שזה שלטון מלוכני,והשנייה זו בוטאן שזה שלטון של כוהני דת.

אני דיי בטוח שצפון אירנלד החזיקה מפלגה דתית קונסרבטיבית שלטת לאיזה תקופה, ובפליליפינים התקופה של מרקוס היתה גם של המפלגה הקאטולית, אבל לא סגור על זה.

אפלטון
אפלטון
05/10/2017 5:29:20
Reply to  אפלטון

טרי טרי מלפני יומיים.
מעל 80 מדינות נותנות העדפה לדת מסויימת. גם אם לא דתי בצורה מלאה אבל מבחינת ה"אווירה" או המנהגים הציבוריים.
http://www.pewforum.org/2017/10/03/many-countries-favor-specific-religions-officially-or-unofficially/

IDO
IDO
05/10/2017 1:31:55
Reply to  אפלטון

אגב, ניב אין ביננו שום חוב.
במבט לאחור אני הייתי מעדיף להפגש במרינה ולצרוך אלכוהול אתך מאשר מפגש כם כלל הופס בין 15 אנשים שכלל ליטר בירה אותם רק אני שתיתי על פני 2 חצאים. לפחות יצא לי להכיר טוב יותר את יאיר מתן ואורי מירושליים…

אפלטון
אפלטון
05/10/2017 2:00:02
Reply to  IDO

ולגבי החוב. זה רק תירוץ לשתיית בירה וגם אני מעדיף מפגשים מצומצמים. מקווה שיצא לנו איפשהו בין אוסטרליה, ארה"ב ישראל והאיים האזורים.

Rocky1
Rocky1
05/10/2017 6:24:20

אהרון כל זה זוטות…

למה לא תעשה ג'סטה ותרכז את כל תוצאות 30 שנות יורוליג לפוסט אחד?

וחג שמח!

המשגיח
המשגיח
05/10/2017 10:30:56

מעניין וכיף לקרוא. תודה