אופיום להמונים / הגולש חי ברצ'יק

 "אופיום להמונים"

מאת חי ברצ'יק (הידוע לנו כמגיב הנאמן ביותר באתר – BERCH!)

סכומי הכסף המטורפים שנשפכים ב NBA מתחילים ללכת לכיוון אליו הלך הכדורגל.

השאלה אליה אני מחפש תשובה היא מה גורם לאינפלציה המטורפת בשכר השחקנים? ולמה זה קורה דווקא עכשיו?

בין שלל המהפכות המטורפות שעברו על המין האנושי ב 100 שנה האחרונות (מין בטוח, זכויות נשים, החשמל, המחשוב וכו) נמצאת גם המהפכה התקשורתית הצעירה. מהפכה זו, שהתחילה עם הטלפון של אלכסנדר בל (והדעות אם זה שלו חלוקות) מאפשרת כיום לאנשים בעלי עניין משותף לתקשר בקלות רבה מכל מקום כמעט בעולם.

האתר שלנו הוא דוגמא נהדרת. תשאלו את אפלטון, הברון מקריית עקרון, אני הקטן, לא רחוק מחולון וכמובן מנחם, במקום הראשון. אנשים בכל קצווי תבל (ותודה למהפכה התחבורתית) מדסקסים כדורסל אמריקאי בעברית, וברמה גבוהה.

המהפכה התקשורתית הזו הפכה את הידע לזמין מיידית למי שרוצה. האינטרנט מאפשר לחלוק דעות ועובדות מהר… אבל את זה אתם כבר יודעים.

שני תחומים משיקים הושפעו קשות ממהפכה זו – הדת והשלטון. עניין הדרת הכבוד נפגע בשניהם באופן די אנוש.

הנגישות להתקדמות המדעית יחד עם הנגשה של המידע באופן חביב ונעים לעיכול הופכת את הסברי הדת על הטבע ללא אמינים. המדע נוגס בהתקדמותו בתחומים שלכהני הדת היה בהם מונפול עד לפני כ 100 שנה. זכויות הנשים מערערות את המבנה ההנהגתי הגברי אט אט ואת הסדקים אנחנו ממש יכולים לראות בתקופה הנוכחית.

ניסים ונפלאות כבר לא קורים מאז התפתחות התקשורת והצילום. חלק מהמנהגים הדתיים הופכים להיות לא רלוונטים ולפעמים אף פאטתיים בנסיון הנואש להדביק את המודרנה (דוגמא קטנה – כהנים שצריכים ללבוש שקית ניילון אטומה במטוס שעובר מעל בית הקברות בחולון).

לא מפליא עם כך  שמנהיגי הדת מתנגדים לאינטרנט סלולארי זמין וזול לכולם…

גם איומים פוליטיים אינם אפקטיביים כבעבר. אנשים יכולים לבדוק היום (די) בקלות את העובדות וכאריזמה לבדה אינה יכולה להשפיע כפי שהשפיעה לאורך ההיסטוריה עד העת האחרונה.

והנקודה החשובה ביותר… אין יותר מנהיגים. לא פוליטים ולא דתיים. היום כבר כולם (או כמעט כולם) יודעים שהמנהיגים הם בני אדם כמו כולם. לפעמים הם עוברים על החוק, הם חובבים טובות הנאה ופינוקים, הם משקרים והם מושפעים ממחלות כמו כל אחד אחר. הם מפליצים ולפעמים משלשלים.

הסיבה העיקרית שדונאלד טראמפ נבחר היא שהוא שונה מהאחרים. הוא לא פוליטיקאי מהדור הישן. הוא נבחר בגלל מה שהוא לא… פחות בגלל מה שהוא כן.

מנהיג צרפת בן 39, ראש ממשלת קנדה בן 45

הפוליטיקה הישנה לא מתה. היא נאחזת בקרנות המזבח ואף תקצור הצלחות פה ושם אבל הסדק כבר נעשה. לאנשים נמאס מפוליטיקאים מהסוג הישן ורוצים לבחור בכאלה שפיהם וליבם שווים.

ולנישה הזו נכנס הספורט.

הספורט, ובעיקר הכדורגל הוא המחליף של האידיאולוגיה.

הספורט מאחד אנשים

הוא מבדל "אנחנו" מ"הם"

הוא זמין ולא יקר לצריכה

והוא מפעיל רגשית

הטובים הם טובים והרעים הם רעים

כישרון מזוהה בקלות והדברים מסביב לא ממש מפריעים. אז סוארז נושך אנשים לפעמים וקובי\דריק רוז אנסו או לא אנסו מישהי.

מהפכת התקשורת הפכה את הספורט לנגיש בצורה רחבה ביותר. ליגה מקומית, ליגות בינ"ל, ליגות מקומיות בארץ אחרת ואפילו טורנירים בין מדינות. זה יכול להזין שעות של שיחה ודיון.

בספורט המטרה היא פשוטה וברורה.

ספורט מאפשר להיות חלק ממשהו, אבל בלי הבעיות של פוליטיקה ודת.

הוא מאפשר הגדרה פשוטה של אנחנו והם ללא הסברים והצטדקויות כפי שנדרש בפוליטיקה ובדת.

המובילים הספורטיבים נמדדים רק בתחום הצר הזה. עיתונאים אמיצים לא ממש מחפשים פגמים כי הציבור לא ממש מעוניין לדעת. מישהו יכול לדמיין מה היה קורה אם פרשיית העלמות המס של ליונל מסי הייתה מתגלה אצל ראש הממשלה או הרב הראשי? העולם היה מתהפך פעמיים. אבל מסי נשאר אליל, פנומן, וירטואוז ומושא להערצה של מיליונים.

בתחומי הדת והפוליטיקה יריבים לפעמים אפילו משלמים לאנשי מקצוע כדי שיחפרו וימצאו לכלוך על בעלי השפעה.

הספורט נחשב בריא (למרות שלשבת לראות בטמבלויזיה לא נחשב).

ואפילו ילדים אוהבים לשחק.

הספורט הפך למדורת השבט האחרונה. ויזמים עסקיים מזהים דברים כאלה ומתחילים לפמפם את הספורט לציבור.

ערוץ הספורט הוקם כערוץ יעודי בשנת 1990 ואכן פעל כערוץ "מהדור הישן" עד שנקנה בתחילת שנות האלפיים.

נכון להיום ישנם 5 ערוצים שונים המתומחרים באופן שונה.

אני זוכר את הדיון הציבורי בשנת 2001 כאשר הושק ערוץ הספורט בתשלום "חמש פלוס" ואת ההבטחות שישאר תוכן איכותי בערוץ החינמי.

רק לפני 16 שנה זה היה נראה מוזר לשלם אקסטרה על שידורי ספורט (חוץ מבאמריקה, שם קיים PayPerView כבר זמן רב) ואילו היום זה נראה טבעי ומי שרוצה לצפות בלי לשלם נקרא פיראט…

כשאיחוד האמירויות רוצה לקבל הכרה חברתית הוא קונה קבוצת כדורגל. והם לא מטומטמים שם באיחוד האמירויות.

כשמיליונרים יהודים מסתבכים בעולם הם באים לפה ומנסים לקנות את בית"ר ירושלים.

נשמע כמו הדבר הנכון להשקיע בו כסף, ובהתחשב בחוסר הארגון הפיננסי שמלווה את הענף מה שיכול פעמים רבות להשאיר את מקור הכסף עלום…

גן עדן למשקיעים, הגונים יותר או פחות.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. עידו גילרי

    ספורט לא באמת יכול להחליף אידאולוגיה אבל הוא כן יכול להוות שסתום מצוין לשחרור מתחים. אם רק יכולנו לאמץ אותו כדרך לפיתרון סכסוכים….

    1. קוין ג'ונסון

      התייחסות לפיתרון "סכסוכים" כ"שחרור מתחים" מניחה שהבעיה בסכסוך היא ההרגשה הרעה שהוא גורם, ולא התוכן שלו.
      ההנחה שלך היא ששאיפת כל אדם היא להגיע להרגשת הנאה ולכן שיחרור מתחים יפתור סכסוכים.
      אפשר לחלוק על ההנחה הזו, יש הרבה אנשים ששאיפתם היא דבקות באמת (לשיטתם וכו') ומלחמה בשקר, ולא קשור בכלל לדבקות בהנאה מול הסבל.
      הסכסוך ייפתר מן הסתם רק על ידי השמדת אחד הצדדים, או שיכנוע אחד הצדדים שמחשבתו שקרית. לא על ידי משחקי ספורט.

  2. שי אבן צור

    "
    גם איומים פוליטיים אינם אפקטיביים כבעבר. אנשים יכולים לבדוק היום (די) בקלות את העובדות וכאריזמה לבדה אינה יכולה להשפיע כפי שהשפיעה לאורך ההיסטוריה עד העת האחרונה.
    "

    הלוואי והמשפט הזה היה נכון…:-(

    1. עידו גילרי

      אשכרה.
      המחשבה הזו היא מה שגורם לכל כך הרבה אנשים לקבל כל מיני שטויות כעובדות. דווקא בימינו נהיה הרבה יותר קשה לדעת את ה"אמת".

  3. אין אינפלציה מטורפת של שכר השחקנים.
    מה שיש זו ליגה שהיה לה את המזל לסיים את החוזים שלה מול גורמי התקשורת הגדולים בנקודה בזמן שאפשרה לה לקבל המון, אבל ממש המון, כסף.
    (העובדה ששידורים חיים של ספורט הם הפלטפורמה הטלוויזיונית האחרונה שמאפשרת למפרסמים להגיע לקהל רחב מבלי שאלו ידלגו על הפרסומות)

    תודה, berch.

    1. ובגלל שהליגה קיבלה המון כסף מגופי התקשורת הגדולים, ובהתאם להסכמי השכר שנחתמו, נוצרה עלייה (מטורפת) בשכר השחקנים

          1. בנוסף –
            עלייה מתמשכת בשכר, ברמה גבוהה מהאינפלציה במשק, נובעת מחוסר שיווי משקל בשוק העבודה (הביקוש לעובדים גדול מההיצע).
            מצב כזה היה קיים לפרקים בשוק ההיי טק הישראלי,
            אז ישנם נקודות בזמן שהביקוש למהנדסים עם מומחיות ספציפית גדול בהרבה מההיצע.

            זה לא המצב ב-NBA.
            ב-NBA השחקנים מרוויחים אחוז קבוע מסך הכנסות הליגה,
            כך שלהבדיל משוק ההיי טק –
            אז משמעות עליית השכר בגלל חוסר שווי המשקל בשוק משמעותו היה פגיעה ברווחיות החברה,
            ב-NBA, זה פשוט לא קורה. תקרת השכר הוא פונקציה של רווחיות הליגה.

            קיים בליגה חוסר שווי משקל שמשפיע על שכר השחקנים,
            אבל הוא לא נובע מהיצע השחקנים,
            אלא מהרגולציה שאפשרה לחוסר איזון תחרותי,
            כך שכיום, קונטנדרית חייבת להוציא הרבה מעבר לרצפת המס.

  4. עבורי ספורט גם היווה בריחה. כשגדלתי ללא אב (אבי עזב את הבית כשהייתי בן 3), הספורט, וחברי לקבוצות עוד מגיל רך הפכו למשפחה שלי עד שניקשרתי לספורט בעבותות שלא השתחררתי מהן עד היום.

      1. תודה ניר. איזה קטע! היותר שמנמן שדיבר זה מיקי מרגוליס (היום מרגלית), בנו של בעל הבריכה. השני זה מיקי הרציג, חבר כיתה שלי בוינגייט (אבל ב-3 שנים יותר צעיר כי הוא היה לפני הצבא( – – שניהם שחקני כדורמים בנבחרת ישראל ומיקי הרציג גם שחיין חתירה טוב .

        תודה!

      2. חחחחח

        בעוונותי הרבים הייתי אקטיביסט וניצלתי את המחקר בבית הכלא המכונה המכון לחקר על מנת לפעול נגד פרוייקט המרינה שהיה מתוכנן על השטח שרואים בכתבה.
        את הברנש הקטן הזה בסרטון אני החתמתי על מנשר נגד המרינה. הוא אפילו הלך איתי קצת בהחתמה ושאל לא מעט שאלות חכמות. בתכלס הוא היה כמוני נגד יונה יהב ראש העיר ומצד שני בעד גלבר זה שניסה להחליף אותו.

        1. ושוב, בעוונותי הרבים!!!!

          בעוונותי הרבים עבדתי שנתיים בדולפינריום של בוכמן בתחילת שנות התשעים. בוכמן קנה את השטח להשקעה. זה היה כל הסיפור. את השטח הוא השכיר לעסקים ואלה שילמו את הארנונה לעיריית תל אביב. הייתי אחראי על גלריית הזוחלים של עסק שנקרא עולם הדממה וכלל אקווריומים של יצורי ים וזוחלים. תאמינו לי שמי שמטפל בחיות יש לו מליון סיפורים במיוחד על נערות גומי שגרו במקום בשכירות משנה 🙂
          עבדתי שם כשנתיים עד שהתגלעו חיכוכים בין החוכר למי שהשכיר לו את הזוחלים…. נדמה לי ששנה או שנתיים אחרי כן היה הפיגוע הנוראי בדיסקוטק שפעל בעולם הדממה, אליו גם אני הייתי מוזמן מידי פעם על ידי החוכר (נשארנו ידידים).
          לגבי פילים לבנים, מעניין שאף אחד לא ממש מבהיר את הסיבה להיווצרותם בסרט……..
          הכל מתחיל ונגמר ב 3 מילים מעצבנות ביורוקרטייה ושחיתות מוניציפאלית. זה כל הסיפור. רק אחרי שיש אישורי בנייה מתחילים לבנות, הבעייה היא שהפקידונים מנסים לגזור קופונים ולא תמיד בעלי השטח/קבלנים מוכנים/יכולים להוסיף עוד למה שכבר נתנו מתחת לשולחן (אני יכול לתת דוגמאות אבל מפחד שיתבעו אותי…). לא מקבלים, אז מערימים קשיים ביורוקרטיים והנה נוצר פיל לבן.
          אני לא סובל את בוכמן ואת העסקה שקיבל מעיריית תל אביב אבל אני רוצה שתבינו שהוא בתכלס מקבל זכויות בנייה על השטח ששווה ערך למה שהיה לו (שטח הדולפינריום) אולי בתוספת של 80 עד 100 אחוז מבחינת אחוזי בנייה כל שאר השטח נשאר של עיריית תל אביב או שהיא תמכור לאחרים. הקבלן/בוכמן מקבל זכות לבנות 1000 אחוז ממה שהיה לו בדולפי ורוב השטח הבנוי (מעל ל 60%) הוא רכוש של העירייה למרות שזו לא משלמת כלום על הבנייה… זו האמת ומי שמבין קצת בנכסים ובעסקות בנייה יכול לספר לכם כמה ח@א אוכלים פה בעלי מבנים להשכרה בתל אביב מהפקידונים בעסקאות האלה. בעלי השטח מפסידים כסף במהלך שנות הבנייה (במקרה הטוב מדובר ב 5 עד 7 שנים בלי דמי שכירות….) בשביל שהעירייה תיקח בין 60 ל 70 אחוז, הקבלן יקח עוד 20-30 אחוז ומה שישאר לבעל הקרקע זה ה 10 עד 20 אחוז מהנכס החדש שהוא שווה ערך ל 100 עד 200 אחוז מגודל השטח המקורי שהיה להם.

          1. ד"ר הופמן אין חשש. ספר ספר חושב שבאמת תצא לאור. מקסימום תכתוב בעילום שם.

            כשגרתי באזור בסוף שנות ה-90 זה היה זולה של סמים

          2. ותוספת קטנה, כשאתה טייקון שחולש על מאות מליונים עד מליארדים אתה יכול לצאת נגד העירייה, ופקידוניה מתיחסים אליך אחרת מאשר אם ירשת חורבה ואתה משכיר אותה למוסך. כשהתגלעו בעיות בין עזריאלי ל"יוסף" מהע'רייה (הגשש החיוור) הוא (עזריאלי) עצר את הבנייה של המגדל השלישי במגדלים וחיכה עם זה כמה שנים עד שהגיע להסכם עם הערייה בו שילם כמעט מליארד ש"ח או דולאר (לא יודע מי מהם) עבור שליטה מלאה על המגדלים. הערייה קבלה כסף במקום שטח. היא כמובן ממשיכה להינות מהארנונה המטורפת שיוצאת לה מכל מ"ר בבניין. רחמנות…..

  5. תודה ברץ'. היום לכל אחד יש את ה"אמת" שלו. זה לא שבאמת יותר קל לדעת עובדות, אולי ההפך. לכל עובדה יש עובדה אלטרנטיבית
    וג'ורדן לא השחקן הכי טוב שהיה. עובדה.

    1. גם אני חושב שיצא לי קצת מבולבל….
      ניסיתי להשתמש בכדורגל כדי להציף את המצב החדש בהיסטוריה שאין באמת מנהיגים פוליטיים או דתיים "כמו שהיה פעם"
      כוחות חדשים ישנו את המציאות של העתיד וזה קורה עכשיו 🙂

  6. תודה ברץ'.
    אני הרבה פעמים שואל את עצמי איך הגענו למצב ששחקני קולנוע\ספורט וכו' מקבלים כל כך הרבה כסף…
    יכול להיות שנשלם על סרטים שמדברים על רעב ומלחמות בהודו מאות שקלים (על צפייה בכבלים,ללכת לסרט , לקנות טלוויזיה וכו') ובזמן הזה 0 עגול הולך לטפל ברעב ובמלחמות.
    ואז אני נזכר שיש מי שעושים מיליארדים ומנווטים את התודעה של כולנו.
    אופיום להמונים 🙂

  7. על המסקנה העיקרית שלך אני חולק. כן מסכים שיש שינוי מהותי בשליטה במידע ובזרימת המידע אבל זה לא משנה את הדברים הבסיסיים בדינמיקה האנושית. טראמפ נבחר כריאקציה לצביעוות של אובמה בעוד שטרודו הדוגמן הקנדי נבחר עם אותו וייב דבילי שהביא בזמנו לבחירת אובמה. ססמאות עובדות על אנשים גם היום.

כתיבת תגובה