שגעון? טרוף? מאניה? רוח תעתועים? לא! קולג' בסקטבול!!! / מנחם לס

באנגלית מילה אחת תתאר את העונה הזאת: MADNESS!!!

הנה זה מגיע:

Selection Sunday: March 17 ,6 p.m., CBS

First round begins: Tuesday, March 21 in Dayton, Ohio

כמה שעות אחרי שתקראו מאמר זה  יוודעו 68 הקבוצות המתחילות יומיים אח"כ את טורניר הכדורסל הגדול, המרתק, והמסובך בעולם כולו. 31 קבוצות הן מנצחות 31 הקונפרנסים השונים במדינה. ב-30 מהקונפרנסים נערכו השבוע טורנירי אליפות, וארבעה מהם יישוחקו רק מחר (היום), ולכן איני יודע עדיין מי הן. רק האייבי-ליג לא עורכת 'טורניר סוף עונה', ואלופתה בעונה הרגילה – השנה הארוארד – היא אוטומטית בטורניר. היום (אתמול) נערכו הגמרים החשובים וחצאי הגמר בשבת (SATURDAY) הידועה בכינויה "SATURNALIA" (השבת המתהוללת): למה השבת הפרועה והמתהוללת? כי הפתעות קורות על ימין ועל שמאל. המדורגות הראשונות ב-NCAA מפסידות וניזרקות ללא התנצלות קלה שבקלות, כמו שהבאדג'רס מאוניברסיטת ויסקונסין עשו למספר 2 במדינה – לא מס' 2 בביג 10 אלא במדינה כולה – כשחיסלו את אינדיאנה הוזיירס בצורה הכי דורסנית ומעליבה תחת הסלים, מקום שחשבו שאינדיאנה לעולם לא תפסיד שם, אלא רק בדאונטאונים תוכל לגבור עליה בגלל קודי זלר. ויסקונסין  תשחק מחר (היום) נגד אוהיו סטייט (שגברה על מישיגן סטייט) על אליפות הביג 10. קנזס חיסלה קנזס סטייט באליפות ה-'ביג 12', והיא המועמדת שלי לקחת את כל האינצ'לדה בגלל הכוח שלה תחת הסל, ובגלל ששוב יש לה סנטר ענק לבן – כמו ה-20 האחרים שהיא שלחה ל-NBA ב30 -40 השנים האחרונות, ואת רשימתם כבר כללתי כאן פעם – שיביא אותה עד הדובדבן הגדול, ואז יקטוף אותו.

מיאמי הגיעה לגמר ה-ACC לראשונה עם נצחון 71-81 על נורת' קרולינה סטייט, ומחר – היום – היא תפגוש במשחק הגמר את צפון קרולינה שניצחה בחצי הגמר של מרילנד 76-79, וזה קרה יום אחרי שמרילנד קברה ממש את דוק, מס' 2 במכללות. ב-SEC (סאות'איסטרן קונפרנס) פלורידה השתמשה בריצת 0-15 לגבור על אלבאמה 51-61, ומחר תפגוש את OLE MISS למשחק הגמר, אחרי שאול' מיס גברה בחצי הגמר על וונדרבילט 52-64. ובמשחק האחרון של הביג איסט  כפי שידענו אותו, סירקיוז כבר הובילה ב-16 נקודות, רק להפסיד לריק פיטינו ואוניברסיטת לואיוויל 61-78.

37 האוניברסיטאות האחרות ניבחרות על ידי וועדת בחירה, ולכן כמעט ללא יוצא מין הכלל אלופות העונה הרגילה של הקונפרנסים הגדולים והחשובים שלא ניצחו בטורניר, ניבחרות אוטומטית. הייתי אומר שכ-50 מהאוניברסיטאות בטורניר ידועות. אבל יהיו "מקרי חרום" כגון קנטקי – אלופת העונה שעברה – שלא זכתה בעונה הרגילה, לא זכתה בטורניר, אך כולם יודעים את חוזקה, שעד שלא תשמע את שמה, היא לא תדע אם היא בטורניר או לא. באותו מטבע, כמעט בטוח שמהאייבי-ליג לא תיבחר העונה קבוצה נוספת כי לא היתה מצטיינת מיוחדת.

8 קבוצות נבחרות כ-"וויילד קארד", ארבע שהוועדה בחרה אחרי ה-64, והארבע האחרונות אחת מכל אזור, שתשחקנה מעין 'משחק מוקדם' כדי להשאיר את הטוורניר עם 64 קבוצות, 16 בכל אזור, כשמכל אזור המנצחת מגיעה לפיינל פור. שמות ארבעת האזורים משתנה משנה לשנה. כמובן ש-"השמות" הרצויים ביותר היו מזרח, מערב, צפון, דרום, אבל השמות ניתנים לפי הגיאוגרפיה של המקום בו מתקיים משחק הגמר של האזור. כך שלפני שנתיים למשל כשמשחק הגמר האזורי נערך בסנט לואיס, שם האזור היה "מערב תיכון".

מה-64 נשארות 32. ה-32 משחקות עבור 16 מקומות ב-"SWEET 16". הסוויט 16 משחקות על מקומות ב-"ELITE 8", ומהעילית 8 נשארות 4 האחרונות ל-'פיינל-פור', ואז חצאי גמר וגמר.

מחרתיים (שוב ושוב, אצלכם מחר) כל משרד, כל מספרה, כל סופרמרקט, וכל נגרייה המכבדת את עצמה ייערכו את ה-"BRACKETOLOGY" המפורסם, שהפך לחלק מאמריקה כמו ההמבורגרים והאפל-פיי. אנשים, נשים, זקנים וטף יימלאו את המנצחים בכל סיבוב. אפילו חתולים וכלבים ישתתפו במילוי הטפסים כשבעליהם קובעים שיטה – כל אחד ודרכו הוא – כיצד לקבוע מנצחות על פי ה-"מיאו" של החתול, או מספר הצעדים של הכלב.

גם הופס יעשה "אליפות בראקט" משלו, והיום רועי ויינברג יפרסם משבצת מיוחדת על 'הברקטטולוג'י שלנו. יהיה כיף אם כמה שיותר מכם ישתתפו!

*******************************************

 

אם טורניר המכללות יהיה באיזו שהיא צורה העתק של העונה האחרונה, מצפה לנו טורניר כפי שלא היה לנו מעולם. אני פריק של כדורסל מכללות עם קבלות, אבל אני שומר את הטרוף מעט לעצמי כי באתר הקטן שלנו אין אפשרות עם צוות הכתבים הקטן להתפשט ולכלול את כדורסל המכללות על כל 3,000 האוניברסיטאות המשחקות כדורסל. רובן כמובן בדיביזיות II ו-III, והרבה לא שייכות כלל ל-NCAA. במדינה חופשית כמו ארה"ב אתם  יכולים רק לתאר לעצמכם את כל הליגות והקונפרנצים השונים, לעתים בריכוז מקומי שאיש לא שמע עליהן.

אז האובססיה האמריקאית תתחיל ביום ראשון בערב, אחרי שכל ה-68 תיוודענה ברבים. מה מייחד את העונה האחרונה ואת טורניר ה-NCAA? המילה PARITY. שוויון כזה בין המכללות המובילות בכדורסל לא זכור לי מאז אני עוקב אחרי כדורסל המכללות כאן, ז"א מאז 1961. מהניו-יורק טיימס ועד ספורטס אילוסטרייטד; מ-ESPN ועד מאמנים, עתונאים, שדרים לאומיים ומקומיים, כל מה שאתה שומע וקורא הן מילים כגון "WIDE OPEN". "UNPREDICTABLE". חפיפה. זהות. קרבה. איזון. דימוי. הומולוגיה. אין – פשוט אין – קבוצה מיוחדת במינה במשחקה: לכולן גבוהים תחת הסל, קלעי חוץ מצויינים, מהירות, וכמעט ללא יוצא מין הכלל מאמנים מעולים ביותר. אפילו הארווארד מהאייבי ליג מופיעה הפעם עם קבוצה המשחקת הופס רגיל, ולא משחק המסירות המתוחכם של קבוצות האייבי ליג של העבר כמו פרינסטון, או פיסילבניה, ששיגעו את כולן במשחק מסירות שהוא כה זר לכדורסל המכללות הרגיל. כל הקבוצות ללא יוצא מין הכלל מערבבות הגנות אזוריות עם אישיות, וכולן משחקות את הפיק-אנד-רול, המשולשים, ואת ה-ISOLATION בצד החזק.

משך כל העונה אף קבוצה לא רצתה להיות 'מספר 1' בדרוג של ה-USA TODAY הנחשב מכולם, כי כמעט ללא יוצר מין הכלל,  הנומרו אונו הפסידה את משחקה הבא. כשביום ראשון שטרות של $5 ו-$10 דולארים יצורפו לברקטס (הוול סטריט ג'ורנל דיווח שכ-2 ביליון דולארים יחליפו ידיים בשלושת השבועות הבאים), אני משוכנע שיהיו קומבינציות מוזרות ביותר של מנצחים ומפסידים. הקבוצה עם הדרוג הנמוך ביותר (8) שזכתה באליפות היתה UCLA של 1980 (אסור לשכוח שיש 4 מדורגות 8, אחת בכל אזור). אני כלל לא אתפלא אם הפעם קבוצה המדורגת נמוך מ-8 תנצח את הכל. עליך לנצח 6 משחקים לזכות באליפות (או 7, למקרה הכמעט לא ייתכן שוויילד-קארד תלך עד הסוף ותנצח). העונה לא היו קבוצות שלא נפלו כל משחק חמישי, ששי, או שביעי, ואסור לשכוח שבעונה הרגילה נצחונות רצופים יותר קלים כי תמיד ישנן נמושות בדרך. בטורניר הזה שבא עלינו קבוצות שלא שמעת עליהן פתאום יתנו פייט מהגיהנום לגדולות כמו סירקיוז, דוק, או צפון קרולינה, ללא כל נחיתות או פחד. אין קבוצה אחת מכל ה-68 שלא מאמינה בכוחה לבצע את הבלתי יאומן, כי זהו האופי האמריקאי. אתה לא מודה שהפסדת עד שמישהו מנצח אותך. ואתם תראו קרבות בין אוניברסיטאות ננסיות שמרימות ראש, וחובטות בתחת של אוניברסיטאות גדולות ועצומות שיכולות לבלוע אותן בגודלן.

מייק ששבסקי אמר היום ל-USA TODAY שאף פעם לא היה שוויון כזה "בין 30-40 הקבוצות הטובות ביותר בטורניר. ישנן 30 עד 40 שלא הייתי מגדיר את נצחונן, אם תנצחנה, כ-'הפתעה מרעישה'. זה קרה משך כל העונה, אז למה שלא יקרה בטורניר?". לג'ים בוהיים, מאמנה המהולל של סירקיוז, ישנה דרך אחרת להסביר את ההבדל בין השנה לשנה שעברה, או כל שנה אחרת: "אם בשנה שעברה שיחקו את טורניר המכללות עשר פעמים, קנטקי היתה מנצחת 7 מהן. צפון קרולינה היתה מנצחת פעמיים, ואולי מישהו מאיתנו היה בר מזל לנצח פעם אחת. אני לא יודע מי ינצח השנה, אבל מה שאני כן יודע זה שאם הטורניר היה משוחק 10 פעמים, היו 10 מנצחות שונות!"

ג'ון קליפרי, מאמן האלופה משנה שעברה שששה משחקניה ניבחרו בדראפט של השנה שעברה בסיבוב הראשון מקווה שקבוצתו תיבחר להיות בין 68 הנבחרות. "מדוע אני כה מקווה? כי אני יודע שהעונה אנחנו אולי מס' 35 בדרוג, אבל אני גם יודע שהעונה ל-40 קבוצות יש סכוי לגיטימי לנצח את הכל".

לפני 30 שנה, ב-1983 היתה אחת השנים ה-MOST IMPROBABLE כשג'ים ואלואנו, מאמן צפון קרולינה סטייט, הביא את קבוצתו עם 11 הפסדים משך העונה, ומדורגת מס' 6 באזורה, לאליפות. "העונה קבוצה שהיא מאד דומה במצבה לקבוצה שלג'ימי 'V' היתה ב-1983 מסוגלת ללכת עד סוף הדרך", הוסיף קליפרי.

מאמן אינדיאנה תום קרין אומר ש-"אין היום יותר סינדרלות בטורניר. כל קבוצה המשחקת יכולה ביום נתון לגבור על כל קבוצה אחרת. הדוגמה הטובה ביותר היא מס' 1 במכללות, גונזגה יוניברסיטי, מספוקיין, וושינגטון. פעם דיברו על 'MID MAJORS' כגונזגה, או אקרון, או אוהיו יוניברסיטי. אין יותר דבר כזה. כל אוניברסיטה גדולה, מיד-מייג'ור, או קטנה, יכולה להביא 12 שחקנים מצויינים שיעשו שמות אפילו בגדולות ביותר!".

מה הסיבה לשיווי המשקל הזה? כמובן ההליכה ל-NBA אחרי שנה או שנתיים. קנטקי היא הדוגמא הטובה ביותר, ואין צורך להוסיף הרבה כיצד קבוצה אלופה איבדה את כל שחקניה לליגה המקצוענית. אוניברסיטת ג'ורג' מייסון שב-2006 גברה על מישיגן סטייט, צפון קרולינה, ויוקון בדרכה לפיינל פור היא ספור אחד , ודוגמא אחרת עם סיבה אחרת הגורמת לשוויון: לג'ורג' מייסון לא היה אף שחקן ברמת NBA. אבל היו לה 12 שחקנים טובים שכולם למדו ושיחקו 4 שנים באוניברסיטה, תחת מאמן מצויין (מאמן היום את מיאמי). אז זאת צורה אחרת להטות את שיווי המשקל עם קבוצה עם שחקנים טובים מאד, אבל אף כוכב שה-NBA מעוניינת בו.  עד העונה שעברה קבוצות המדורגות 15 ניצחו בכל 70 שנות הטורניר בס"כ 3 פעמים קבוצות המדורגות 2. בעונה שעברה בלבד זה קרה פעמיים כבר בסיבוב הראשון!!!

לפני שבוע ביילור ניצחה את קנזס על 23 נקודות. אחרי הנצחון אמר מאמנה סקוט דרו: "אם נפסיד לקנזס  בטורניר ה-NCAA על 23 האם מישהו יתפלא? כמובן שלא. אני יודע שביילור מסוגלת לנצח כל קבוצה בטורניר. אבל אני גם יודע שביילור מסוגלת להפסיד לכל קבוצה בטורניר!".

גם לי יש מה לומר בנידון: בנוסף לכל הסיבות שניתנו, סיבה נוספת נראית לי כאחראית לשיוויון הבלתי רגיל: אין היום אף סופר-סטאר אמיתי במכללות. אין קווין דוראנט, ואין אנטוני דייויס. מצד שני, אולי ישנם רבים, 2-3 לכל קבוצה, ואז הם מנתרלים אחד את השני ואיש לא מתבלט. כך או כך, אין היום ולו שחקן אחד במכללות שעליו אתה יכול לומר שהוא יסחוב על גבו קבוצה שלמה לאליפות.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 45 תגובות

  1. תודה מנחם על הסקירה
    לצערי בשנים האחרונות אני כבר לא עוקב אחרי הטורניר הכי אינטנסיבי ומרתק בעולם הכדורסל, אבל בבראקט אשתתף, ואני מניח שההימור שלי לא יפול בהרבה מכל המבינים והאוהדים ההדוקים

    1. אני אומר לאחי בן ה-5 את שמות הקבוצות והוא בוחר. עם הטירוף של הטורניר, יכול להיות שלא נגמור אחרונים

  2. אין לי ספק שמהקלאס הזה של 2013 שהוא אולי הכי פחות נוצץ יצאו בסופו של דבר שחקנים טובים מאוד לNBA, אולי אפילו כמה אולסטארים ובסופו של דבר הדראפט הזה יאפיל על הרבה מאוד דראפטים אחרים.

    הרי לא יתכן ששחקן כמו ויקטור אולדיפו שהוא יהלום של ממש לNBA(ידיים ארוכות, חזק, השומר הכי טוב במכללות והשחקן הכי טוב באינדיאנה לדעתי, כן כן יותר טוב ומשמעותי העונה מקודי זלר וגם זלר הצעיר יודע ומחמיא לו בלי סוף).

    גארד מדהים כקארטר וויליאמס מסיריקיוז ששנה שעברה היה עולה ל-6 דקות בערך כי דיון וויטרס ופאב מלו הובילו את הקבוצה הזאת(לשום מקום).

    ואני חותם לכם היום שקארטר וויליאמס יש לו רף פוטנציאלי גבוה יותר מוויטרס להצלחה בNBA.
    הבעיה העיקרית שלו כרגע זו הקליעה, אבל ראיית משחק, יכולת ליצור, למסור, למצוא תמיד את השחקן הנכון, במקום הנכון ולקליעה הנכונה וכמובן הוא פוינט גארד אימתני, הוא החוטף הטוב בליגה, שומר אדיר.

    הוא מציג סטט' אפילו טובה יותר ממה שהציג ווסטברוק בUCLA וזה הספיק לראסל להבחר ב-10 הראשונים(אבל צריך להדגיש שווסטברוק שיחק כמחליף של דארן קוליסון כמה שזה ישמע מצחיק).

    בקיצור קשה לחכות, עונה מטורפת, אני מהמר שמכל הבראקטים שישלחו הלילה לYAHOO לא נמצא יותר מ-5 כאלה שבאמת ניבאו נכון את העולות.

    אגב, מנחם שים לב לוורג'יניה קומולות', זאת ששנה שעברה הגיע משום מקום לפיינל פור, אז בדירוגים הכניסו אותה השבוע לטופ 25(לדעתי בAP הם מקום 23 כיום) וזה חשוב מאוד כי ממיקום גבוה הם מקבלים יתרון, יריבות יחסית נוחות והיחס עדיין יהיה מטורף למי שיהמר שהם יגיעו לפיינל פור(ולמה לא? אם באטלר עשו שנתיים ברציפות גמר…).

  3. אני גם מתחיל להיכנס לאט לאט לטירוף התיכונים, חברה של אחותי מתגלית שהיא תלמידת קולג׳ ביקרה אצלנו וסיפרה לי קצת מה הולך שם במהלך הטורניר..
    פשוט תענוג לראות אטרף כזה בקהל האמריקאי שיצא לו שם של קהל קונצרטים ( למרות שבאמת ב 82 משחקי עונה רגילה מעט מאוד משחקים באמת חשובים)
    ההימור שלי הוא אינדיאנה, אבל נראה לי שאני אתן לכלבה שלי להחליט על ההימור בבראקט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט