יום ליקוי חמה של יהודי אמריקאי בגרינוויל, דרום קרולינה / מנחם לס

יום ליקוי חמה של יהודי אמריקאי בגרינוויל, דרום קרולינה / מנחם לס

גיילי שלי (גיורת; התייהדה ב-1975), אוהדת לייקרס דפוקה שבעוד 6 ימים עוברת ניתוח החלפת ברך, בת 81 (הנראית בת 61), מסתכלת בשמש שהירח מתחיל לכסותה. תוך 20 דקות יהיה חושך מצרים.

1. יהודי אמריקאי בגרינוויל חייב להוציא דבר שיושב לו בבטן

אני לא מתכונן להתחיל דיון נוסף על יהדות, אבל משהו יושב לי בבטן ועלי להוציא אותו. אני לא מצפה לאף תגובה לחלק זה, ואם תהיה אז לא אגיב לה. אבל כשמשהו יושב לי בבטן, אני מוציא אותו החוצה, LIKE IT OR NOT. . מי שלא רוצה לקרוא שיעבור לקטע מס' 2.

הופתעתי עד מאד שאחוז גדול של המגיבים אתמול טענו שהם לא "גאים" במיוחד ביהדותם, ושעבורם יהדות היא לא יותר מדת. גאוותם היא בישראליות שלהם, ורבים טענו שלא משחק להם במיוחד אם איזה יהודי מצליח כספורטאי מקצועני בארה"ב (כתגובה למה שכתבתי כשכתבתי שאני מרגיש גאווה להיות יהודי, וכשהזכרתי איזו גאווה אני מרגיש כשיהודי מצליח בספורט, כשאני מייחל לסנדי קופאקס הבא או מרק ספיץ – שכנראה כבר לא אצליח לראות בימי חיי).

התפלאתי, וכאב לי קצת, כשגיליתי שזה לא הלך הרוח של חלק ניכר מהישראלים כי אני בטוח שקוראי האתר מהווים חתך די מייצג של השכבה המשכילה בישראל.

אני יודע שקתוליות היא לא יותר מדת. כשבוונצואלה מושל דיקטטורי אכזר עומד לחסל מאות אם לא אלפי תושבי מדינתו שהם כולם קתולים, הדבר לא מזיז לקתולים של אירלנד או לקתולים של איטליה. אבל כשיש בישראל פיגוע (ותודה לאל שכבר מזמן לא היה משהו רציני!) הרב בבית הכנסת בגרינוויל מדבר על זה כאילו זה קרה אצלנו, וכל חברי הזקנים ב-'רומנו קלאב' (נפגשים כל יום חמישי בדיינר 'רומנו' לארוחת צהריים לקשקש פוליטיקה וספורט) רוצים רק שאספר שוב ושוב איך ומה. כואב להם כמו שכואב לכל ישראלי. הם, כולם, אוהבים את ישראל אהבה מחלטת וללא מיצרין, ואין כאן כל בלוף. אם ישראל תהיה אי-פעם בצרה, היהודים האלה יעשו כמיטב יכולתם בכסף והשפעה עבור ישראל. אין דבר כזה באף "דת" אחרת בעולם.

אולי יהדות היא רק דת, אבל ב-1948 עשרות טייסים יהודים אמריקאים קנו מטוסי קרב ממלחמת העולם ה-2 בכספם הם, והטיסו אותם לישראל דרך כמה עצירות, וכך עזרו לכמה טייסים ישראלים ועייזר ווייצמן להתחיל עם חיל האוויר הישראלי. אני יודע שבקמפוסם האמריקאים ישנם סטודנטים ליברלים/שמאלנים יהודים המפגינים נגד ישראל הכובשת והמדכאה את הפלסטינאים (בדיוק כמו השמאלנים הקיצונים בישראל), אבל מצד שני ישנם כמה מאות אמריקאים (ואם לכלול בנים ובנות של ישראלים מהגרים, אולי אפילו עוברים בהרבה את האלף) המשרתים בצה"ל מתוך בחירה.

אם יהדות היתה רק דת זה לא היה קורה כי אני משוכנע שרק אחוז קטן ביותר מהטייסים של מלחמת השחרור, ואלה המשרתים היום בצה"ל הם דתיים שומרי מצוות. אין אף דת אחת בעולם שבני הדת במדינה אחת מרגישים איזה שהוא קשר לבני אותה דת במדינה אחרת. יהודי העולם – ברובם המוחלט – דואגים וחוששים לגורל ישראל ועוזרים בכל מה שהם יכולים בעת צרה. ישראל הפכה למעצמה שכבר לא דורשת כל כך עזרה יהודית חיצונית, אם כי רק אלוהים יודע מה היה קורה לתמיכה האמריקאית לישראל ללא יהדות ארה"ב שדואגת שהקונגרס כולו יהיה פרו-ישראלי יותר מכל בית נבחרים אחר בעולם (אולי אפילו יותר מחצי כנסת…).

אם יהדות היתה רק דת, אז דגל ישראל לא היה מתנופף בגאווה בכל בית כנסת, ובכל מוסד יהודי, וביום העצמאות של ישראל בהרבה בתים של יהודים (בעיקר במקומות כמו ברוקלין, לוס אנג'לס – בוואלי – ובמיאמי).

אני חשבתי לתומי – וחייתי תחת האמונה – ש-"כל ישראל חברים". "כל ישראל חברים" הפך למושג המאחד את כל יהודי העולם, ולא בגלל שהם דתיים או לא. ה-"ישראל" בניבון הזה היא מילה העומדת במקום "יהדות". כל ישראל חברים הוא ארגון צרפתי בכלל שמטרתו היתה לאחד את יהודי העולם ולדאוג לשחרורם ושיקומם במקרי הצורך, ולהגיש סיוע לסובלים מתוקף היותם יהודים. אין דבר מקביל לכך באף דת אחרת. אנחנו 'אחים' כי אנחנו יהודים.

אני מרגיש בדיוק כך לגבי כל יהודי. אני מרגיש מיד קשר אל יהודי שאני פוגש בברזיל או בכל חור בעולם, ואתם יודעים שאינני יהודי דתי.

חשבתי שכמעט כל הישראלים מרגישים כמוני, ולכן קריאת כמה מהתגובות הכניסה אותי לשוק אמיתי. אני בטוח, אגב, שאם אתם מדגם טיפוסי של ישראלים, אז הישראלים הם היהודים היחידים בעולם המרגישים מין אדישות לגבי יהודים אחרים בעולם. ייתכן שהגאווה והיוהרה הישראלית היא חלק מהסיבה.

עכשיו אני מבין, אגב, את האדישות ואי האיכפתיות שלכם לגבי המכביה, ואת האדישות ומשיכת הכתף כשלפני חצי שנה חבורת יהודים צעירים אמריקאים על הכיפאק הגיעו לפיינל פור של אליפות העולם בבייסבול, כולל ניצחון על קובה שהוא שווה ערך בהפתעתו למשהו כגון ניצחון ישראל על איטליה במונדיאל עצמו (אני מדבר על המונדיאל עצמו, לא על המשחקים המוקדמים).

אני כמובן לא 'כועס' על אף אחד ואני לא כותב מאומה כדי לנסות לשנות או להשפיע כי כמובן שאיני יכול גם אילו רציתי וניסיתי. פשוט הידע  שאחוז כזה נכבד של ישראלים לא מרגיש כל קשר מיוחד ליהודים אחרים בקצווי העולם תפש אותי בלתי מוכן לחלוטין.

2. ליקוי חמה טוטאלי שמשאיר אותך ב-AWE

 

את התמונה הזאת צילמתי כשהירח כיסה את השמש כך (אבל בהירות הקרניים שנישארו הסתירו את כל הליקוי שראיתי בעין עם משקפי ליקוי החמה המיוחדים):

 

 

(תמונה שצלמתי מהקלטה של שידור טיווי על ליקוי החמה כי אפילו כשהירח הסתיר לחלוטין את השמש, וחושך מצרים השתלט עלינו, הטיפונת שהוקרן מהשמש הספיק לעשות מהצילום שלי מה שאתם רואים בצילום הראשון.)

ליקוי החמה השאיר כמעט את כל ארה"ב ב-AWE. אין מילה עברית מתאימה ל-AWE. מין יראה? רגש של משהו מסתורי, היסטורי. אבל 99.99% מארה"ב ראתה רק ליקוי חלקי. רק רצועה  ברוחב של בערך 70 ק"מ מאורגון שבמערב דרך גרינוויל ואז צ'רלסטון על חוף הים לפני שהליקוי עבר לאוקיאנוס, היתה בתוך ה-100% ליקוי. כשהליקוי היה במלואו זוהי התמונה שלקחתי כדי להראות את החושך שהעטף את כולנו:

 

חושך מצרים

משך שלוש דקות כל מה שראית היה קו לבן של חנייה. עטלפים יצאו ממחבואם… צרצרים החלו לצרצר. היתה הרגשה כזאת משונה של זרות. הרגשה של יציאת דופן. מין נכריות מוזרה כי החושך לא הרגיש כמו לילה, אפילו שהטמפרטורה ירדה ב-14 מעלות פרנהייט תוך איזה 30 שניות מ-93 מעלות ל-79 מעלות. מין אניגמה באוויר. אתה מרגיש פתאום כזה קטן ולא חשוב. הלב מתפלץ ממסתוריות העולם, הסודיות המופלאה הזאת שרק הידע שלנו על מה באמת קורה קצת מוריד מהמסתוריות המקסימה הזאת של הטבע, שללא הידע שלנו היתה יוצרת פחד פלצות.

אולי איזה 20 שכנים עמדו לידינו וכולם החלו להוציא קולות. אשה אחת החלה לבכות מתוך התרגשות, ואולי אפילו מיסטיות.

מה מופלאים רזי העולם, חשבתי. אני לא מתרגש יותר בקלות, אבל הידע שליקוי כזה לא היה כאן כבר למעלה מ-100 שנה, והבא – באותה עוצמה – לא יהיה עוד 99 שנה, גרמה לכולנו לדעת שזהו רגע מיוחד בחיינו.

 

מצלמות הטלוויזיה בעדשות מיוחדות עם פילטרים מיוחדים הצליחו להראות בברור את הירח (שלא נראה; מה שנראה הוא החלק מהשמש שעדיין לא כוסה) מכסה כבר אולי 2/3 מהשמש. ההפתעה הגדולה שלי היתה שאפילו כשנשארו אולי בס"ה רק 5% מקרני השמש, הכל היה מואר כאמצע היום. ואז…תוך איזה 45-50 שניות אור היום הכמעט מלא הפך לחושך מוחלט.

מהצד השני של ביתי ישנו אחו גדול (העיזות צריכות מקום לשוטט וללקוט דשא ועשב…) ומאחוריו יער של איזה 10 ק"מ, יער גדול מספיק לחיות בר שונות. לפתע שמענו נהמות וקולות חיות שאתה לא שומע אף פעם. מומחים הסבירו מה קורה לחיות בליקוי חמה כזה כשהכל מתבלבל בראשיהן והן נכנסות לבילבול מחלט ואיבוד שליטה. למזלן כל העסק לוקח רק 3-4 דקות.

 

כסא השיזוף שלי והאחו והיער שמאחורי ביתינו (אנחנו גרים בטאונהואז – 5 דירות מחוברות משם שמענו קולות וגעירות שלא שומעים אף פעם בערב רגיל כשהחמה שוקעת).

אנשים יכלו להישאר בפלורידה וניו יורק, ולחזות בליקוי חמה של 80% -85% אבל לא, רוצים להיות בליקוי חמה מלא. לגרינוויל והפרבר שלנו קלמסון הגיעו למעלה מ-400,000 איש לפי  ההערכה. אל החופים בצדי צ'רלסטון הגיעו מיליון איש. משך חצי שעה עשרות מיליוני איש הגיעו "לרצועה" שהתחילה באורגון והסתיימה קצת מזרחה מאיתנו. החושך המוחלט אורך כשתי דקות ו-45 שניות, אבל מתחיל להחשיך טיפונת-טיפונת, ועם המשקפיים המיוחדות אתה מתחיל לראות את השמש מתחילה להיות מוסתרת, ועד שהשמש מתגלה במלוא תפארתה מחדש התהליך לוקח כחצי שעה…

אז אצלנו,  70,000 מילאו את איצטדיון קלמסון עם הצגת שחקני הפוטבול החדשים שהגיעו לנסות להגן על תואר האליפות, תזמורת האוניברסיטה, וכל ההופלה האמריקאית הטיפוסית. פסטיבל אחד גדול שקרה לאורך 9,000 ק"מ בערים קטנות כמו גלנדו, ויומינג, וערים  גדולות כמו נשוויל, עיירות תירס כספרטנסוויל, וכרכים ענקיים כקנזס סיטי. בוואדיות ובהרים גבוהים, בסופר-הייווייס ובפארקים לאומיים. העולם מסתובב, ובמהירות של 2000 מייל לשעה, מסע ליקוי החמה לוקח שעה וחצי לחצות את ארה"ב המופלאה הזאת.

השמש לא מוסתרת לחלוטין. למעשה היא כן מוסתרת לחלוטין אבל ה-HALO של גאזים חמים המספיקים לחמם את עולמנו ממרחק של מיליוני מיילים מצליחים ליצור חגורת אור, מין CORONA – מסביב הירח, אבל לא מספיק להאיר את עולמנו, אבל מספיק לדפוק את צילום המצלמה אם אינה מצויידת בעדשות מיוחדות ופילטרים, ושלי הוא מין סמארטפון לזקנים.

3.GOLD GYM

(לכל אלה החושבים שאני גר באיזה חור מלא עם רדנקים ו-KKK. יש ויש. כמובן. תלוי עם מי אתה חובר להיות. מטרת מס' 3 היא להראות שאין מה לרחם על הדוק. הוא חי בסדר גמור, במקום על הכיפאק, ובעיר שנבחרה בין ה-5 הטובות ביותר לגימלאות).

השעה 3:00. אין חשק לעשות שום דבר. אבל חייבים. אז הולכים לג'ים להתעמל קצת.

גיליתי את מגרש המשחקים הנהדר ביותר עבורי. משך 5 שנים אני הולך ל-"Y" (ימק"א) בן ה-60 – מזדקן אבל מלא חום שמאד אהבתי, כשלושה מייל מהבית להתאמן. פתאום פתחו לידי GOLD GYM.

כשאתה מגיע לגיל 65 (או 70, תלוי) אתה יכול לקבל מחברת הביטוח מה שנקרא SILVER SNEAKER (סילבר, אפור, בגלל השער).

הסבר קצרצרצ'יק: מגיל 65 (או 70, תלוי) אתה נדרש, כחלק מ-MEDICARE, מהביטוח הרפואי שאתה ואשתך (לה כמובן יש את שלה) מקבלים עבור ה-SOCIAL SECURITY ששילמת כל ימי פרנסתך. הביטוח מכסה הרבה, כולל בתי חולים, אבל לא הכל. רוב האמריקאים במעמד הבינוני ומעלה רוכשים (כמו בארץ כשאתה רוכש ביטוח רפואי מעל ומעבר קופת חולים) – SUPPLEMENTARY INSURANCE . לי יש ביטוח משלים כזה מה-AARP ומגיל 65 עד היום לא שילמתי סנט אחד על כל הטיפולים הרפואיים שעברתי (שתי  כתפיים חדשות;  ניתוח גב. שרינקים מכאן ועד הודעה חדשה, בעיקר אם הן 'שרינקיות', ועוד מפה לשם). ובנוסף – SILVER SNEAKER – חברות חינם במכוני כושר המקבלים SILVER SNEAKER. ה-Y ברור שמקבל כי הוא מלא זקנים (בנוסף כמובן לצעירים).

אהבתי את ה-Y (בעיקר את המנהלת הדי צעירה שם, וכשעזבתי אמרתי לה שאני מרגיש אשם, כאילו אני בוגד באשתי) אבל לפני שבועיים פתחו אולי קילומטר מביתי, בשופינג סנטר חדש, את המכון היוקרתי ביותר בארה"ב, GOLD GYM. לא חלמתי שהם יקבלו SILVER SNEAKER. גולד ג'ים זה המקום לבוני גוף, וחתיכות ברמת "8+" ומעלה (לא כולן, אבל הרוב). אז מה הם צריכים זקן כמוני?

נכנסתי לשאול.

SURPRISE!!! הם מקבלים SILVER SNEAKER!

הייתי שם כבר כמה פעמים. זה יהיה הבית שלי יום-יום מ-2 עד 5 עד יום מותי. המקום מלא בצעירות דרומיות קלאסיות – נרקיסים, רקפות, וכלניות. מותר להסתכל אבל אסור לקטוף. חשבתי שיביטו עלי במבט עקום, אבל הצעירות הללו – אריסטוקטיות הדרום עם הסקס אפיל המיוחד שלהן, ממש כמו הצרפתיות בחן ובפלירטיות – קיבלו אותי בזרועות פתוחות.

ה-GOLD GYM מלא במכשירים חדישים ביותר, מכשירי 'נאוטילוס' ו'סייבקס', וכשבגולד ג'ים קיבלו אותי כה יפה, סיפרתי להם שיש לי PH.D בביומכניקה, והם קפצו על המציאה שאסביר לכל הטריינרים על המכשירים. הנאוטילוס- – בגלל ה-CAM שלו שאינו עגול, מצליח ליצור TORQUE שווה מהכיפוף עד היישור. המשקל על כף הרגל "מתרחק" מהציר אז התרגיל נעשה יותר ויותר קשה. אז ה-CAM המסתובב עם יישור הברך שהוא לא עגול, מצליח לשמור על "R" כפול "D" שווה מתחילה ועד הסוף (TORQUE שווה):

 

(הנאוטילוס עם ה-CAM. בקרוב אקדיש מאמר מיוחד להסבר יותר ברור על הנאוטילוס ושאר המכשירים עם יתרונותיהם וחסרונותיהם.

לידיעתכם: משך 10 שנים הייתי שותף של נימרוד דרייפוס ב-"דרייפוס נאוטילוס" ברח' הירקון מול הקונסוליה האמריקאית בבית הענק הנמצא בין הירקון ובן-יהודה. זה היה בשנת 1985. החזקנו מעמד עד 1995 ואז סגרנו. היינו פשוט עשר שנים לפני זמננו. היום? מכון כזה שם הוא מיכרה זהב)

סוג המכשירים השני ב-GOLD GYM הוא ה-CYBEX, שהוא מכשיר איזוקינטי (ISOKINETICS) שיתרונו הוא שהוא "מספק" לך את כל ההתנגדות שאתה רוצה (ככל שאתה משקיע יותר כוח, המכשיר "עונה לך" באותה התנגדות) ע"י שליטה במהירות יישור המיפרק. גם על זה אסביר במאמר שאני מבטיח בקרוב.

בקיצור, GOLD GYM שכרו אותי להרצות פעם בשבוע על תרגול לכל הטריינרים שלהם, ומבחר בוני גוף, ונרקיסים, רקפות, וכלניות, ונתתי כבר הרצאה ראשונה שהתקבלה פנטסטי!

הנה כמה תמונות (היום המקום היה די ריק בגלל ליקוי החמה, ואני הגעתי מיד אחריו):

 

 

אחד מ'הגדולים'

אחת הנרקיסים

עוד רקפת

  

הבריכה, ה-SPA, ועוד שתי כלניות במים

4. ולרעבים? סופרמרקט חדש, 100% גרמני!

באותו סופר-סנטר שם נמצא ה-GOLD GYM הכינו לי עוד הפתעה: סופרמרקט חדש, 100% על טהרת מצרכים אירופיים, רובם גרמנים.

LIDL שמו. לחמים, עוגות, בשרים, נקניקים – הכל מגרמניה, ועוד כמה ארצות אירופה. בחרו בגרינוויל כניסיון, ואז יתפזרו בכל ארה"ב. חלום ממש! רוצים כנראה לראות כיצד רדניקים יסתדרו עם אוכל אירופאי…

הזוכה? מנחם לס.

רק מהבירות אפשר להשתגע: ממכסיקו, מצ'כיה, מבלגיה, והרוב מגרמניה!

עוגות, לחמניות, APPLE-SHTRUDEL – טרי-טרי, מוטס יומית מגרמניה

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 191 תגובות

  1. לבריאות מנחם! אני מכור לאלדי בגלל הדגים המעושנים.

    בקשר ליהדות אני מניח שלישראלים זה לא ברור מעליו הקשר היהודי (כקהילה לא כדת) ודווקא בתנאים של סביבה לא יהודית זה יותר מהותי.

    בעיקר בגלל שאנינו מנותקים מקשרי הילדות שלנו והקשר הקהילתי נהיה משמעותי יותר.

    בקשר אליי , בין מועדון הטניס המוסיקה וקהילה של עיירה קטנה (2000 תושבים) וקצת הופס אין לי חסך, אבל, זה בגלל שיש לי מלא קהילות אחרות.

    1. לדעתי אלדי הוא הטוב מבין השנייים. חייתי קצת בגרמניה מבין השניים דווקא לידל התפשט הרבה יותר באירופה. נמצא בכל מקום מהאי הבריטי, עד בולגריה ויוון ובטח עוד… אלדי ראיתי רק בגרמניה.

  2. תהיה רגוע מנחם
    מאז ומתמיד הישראלים בארץ מרגישים פחות את ה"זיקה היהודית" מאשר אלה שגרים בחו"ל.
    פעמים רבות גם היהודים בחו" ל קרובים יותר לדת כי היא יותר קלילה ולמוסדות הדתיים היהודים אין השפעה פוליטית אז נמנע הקבה מהגועל נפש….
    תעשה חיים מנחם, ותהיה רגוע 🙂

    מאד שועשעתי שראיתי בניו יורק רשת מכונים שנקראת Kosher-Gym
    לא רק ליהודים. אהבתי.

    1. כי פה אפשר להיות חילוני,בעל זהות ישראלית שם חילוני זה יותר מנותק( אנ אפילייטד) ולכן זה או יהיודי או לא. בתקופה האחרונה עם כל הרוחות המנשבות גם הזהות הישראלית של רבים במבחן לא קטן.

  3. ומל בנושא הראשון שציינת עניין הזהות, אני איש חינוך ועבדתי במשך כעשר שנים בהדרכה של סיורים חינוכים בעיקר לארגונים ותנועות נוער מחול וגם קצת בתגלית לסטודנטים. אני. חושב שעניין הזהות היהודית חזק יותר בגיל שלך גם בארץ וגם בעולם (ארצות הברית לצורך העניין)ואפשר לראות זה יפה בירידה משמעותית במספרים של תנועות הנוער היהודיות שמגיעות לארץ בחופשים. יש שחיקה בעניין הזהות ויש התבוללות. למי שחי בארץ יש זהות של ישראלי למי ששם לא. אני חושב שבארץ המהנה לכפיה דתית והדתה היא יהדות פלורליסטית.

  4. מנחם מסכים עם כל מה שכתבת בסעיף הראשון.
    ברור לי לגמרי ששני הצדדים אשמים, גם החריידים המיסיונריים עם הביקורת על החילונים ומצד שני שנאת דת אצל קיצוניים מצד שני. אני לא מניח תפילין אבל אם ניגש אלי דוס ומבקש שאניח תפילין ברכבת ואין לי שום דבר יותר טוב לעשות אני מסכים מסיבה אחת, הוא מרגיש שדאג שיהודי יעשה מצווה ואני מרגיש ששימחתי אותו בבחינת ואהבת לרעת כמוך!
    שני הצדדים צריכים למצוא דרך להתגמש כי יש ביננו מכנה משותף גדול.

    1. כמה עוד החילונים בארץ צריכים להתגמש? רוצים את האפשרות לחיות את החיים שלנו בשקט כמו שאנחנו לא מחליטים לדתיים איך לחיות את החיים שלהם.

      1. התגמשות צריכה להיות גם בצד השני.
        אני בכלל מצר על כך שהממשלה הקודמת התפזרה. זו היתה ממשלה מצויינת כשהפרידה את הדת מהמדינה. הבעייה היתה היחסים בין נתניהו ללפיד. לפיד השיג את מה שרצה ולכן היה חייב לשבת בשקת ולא להרגיז את נתניהו. כולנו היינו מרוויחים אם הממשלה הזו היתה עושה שתיים שלוש קדנציות. יצא שבגלל אגו משלמת המדינה המון כסף….

  5. קוראים לזה חינוך. ומדינת ישראל משקיעה כספים בלמכור ליהודים בעולם (בעיקר במקומות עם כסף) את הרעיון הזה שהיהדות היא לאום והמדינה שייכת גם להם אפילו אם הם לא ידרכו בה אף פעם.
    העובדה שכשמתברר שאין לזה כיסוי במציאות, המדינה מוצאת את עצמה מסובכת עם קהילות שונות שהיא נורא טורחת לספר להן כמה הן יהודיות בעוד שאם היו חבריה מוצאים את עצמם בארץ היו מגלים שמשום מה פתאום היהדות שלהם לא נחשבת זה כבר בעיה אחרת.

  6. יואו החזרתי אותי אחורה עם התמונה של לידל.במשך 5 שנים רצוף אחרי הצבא הייתי עובד בתקופה של לפני כריסמס בגרמניה במכירות.היה שם גם לידל וגם אלדי.מתגעגע לתקופה בטח עכשיו באוגוסט בשיא החום והלחות

    לגבי הזהות היהודית שאתה בחול אתה יותר מרגיש את זה.בארץ כל אחד וסיבותיו שלו פחות.

    יש את עניין הגלובליזציה שכל העולם הוא כפר קטן ויש כאלו שרואים את עצמם אנשי העולם ופחות מתרגשים ממי יהודי או מי לא
    יש את היהודים הדתיים האורתודוקסים שיהדותם של יהדות הגולה מוטלת אצלם בספק ובודקים בציציות אם הסבתא הייתה יהודיה ולא רק הסבא.
    יש עוד כמה וכמה סיבות למשל פוליטיות.הימניים בראשות ביבי רוצים להכניס ליהדות ארהב אצבע בעין אחרי תקופת אובאמה ודי נהנים להתעלל בהם היום אחרי 8 שנים שהרגישו שמתעללים בהם ראה מקרה שארלוטסוויל שביבי תמך בטראמפ ולא ביהדות אמריקה-דבר כזה לא היה קורה לפני תקופת אובאמה.והשמאלנים מצד שני שמבחינתם אין הבדל בין בני האדם מבחינה דתית.אבל בגדול לישראלים אכפת למשל מעומרי כספי יותר מאשר מאיזה שחקן עם שורשים יהודיים שלא קשור לישראל וגם כספי מקבל לא מעט על הראש מתושבי ארץ אוכלת יושביה.
    כנל לגבי גל גדות סופר וומן שהיא ישראלית משלנו מאשר אלפי שחקנים ושחקניות בהולייווד רובם בטופ של התעשייה.

    זה לא רק בענייני יהדות.עד לפני 20 שנה הצבא היה קודש הקודשים של המדינה ואפילו קראו לו צבא שיש לו מדינה.אלופים ותתי אלופים היו פה רוק סטארס והיום הם לא מעניינים פה אף אחד.

    יש תהליכים מעניינים שקורים בעקבות האינטרנט והעולם החדש של ריסוק לאומניות ומנגד יש את תגובת הנגד של אלו שרוצים את הלאומניות ואת הסדר של פעם וזה המאבק שיש היום בעולם גם בארהב גם באירופה-על עצימות יותר נמוכה כרגע וגם בישראל

    1. התבלבלת, התכוונת שיש את הדתיים המרכסיסטים שכל מה שמריח יהדות הוא סדין אדום מבחינתם והם שונאים את כל הדתות חוץ מהדת שלהם שנאת מוות ומנסים לחנך את כל העולם בתורה שלהם אף על פי שכל מה שהם נוגעים בו מתחרב כמו בברית המועצות וקוריאה הצפונית וונצואלה וכל הכלכלות הסוציאליסטיות והאביב הערבי והסכם הגרעין ותהליך השלום וההטפה הבלתי פוסקת מה ראוי ומה מגונה מה דמוקרטי ומה פשיסטי. ויש את האנשים הרגילים שלא רוצים שיתערבו להם בחיים אבל מגיע הרגע שנמאס מכל הבועים אוכלי החינם שמטיפים מוסר ובוזזים מסים לצרכי ה"תרבות"שלהם עצמם ובשביל משרות ותקנים לכל מי שעזר להביא את "המהפכה". וכשכלום לא הולך והכלכלה מתכווצת ובמקום שלום יש מלחמה ובמקום סובלנות יש דיעה אחת שהיא "הנכונה" "הנחשבת" והשאר אלו פרימיטיביים שמאמינים בחברים דמיוניים. תמיד אפשר להאשים את הדתיים שהכל בגללם

  7. בוקר אור 🙂

    אמנם לא ממש קראתי את הפוסט שאליו אתה מכוון,
    (לא נושא שמשך אותי) אבל הזעזוע שלך מנחם נוגע ללב 🙂

    גם מבלי לקרוא את התגובות שגרמו לו, אני בטוח שזה
    נובע מכך שההגדרה ליהדות היא די בעייתית.
    בעבורי יהדות זו תרבות. אני מניח שזה כך עבור הרבה
    ישראלים שלא מהרהרים בזה, כי הם שוחים בתרבות
    זו מעצם חייהם במדינת ישראל.

    אם ניקח את התנ"ך כדוגמה –
    עבורי התנ"ך הוא יצירת אמנות, ואין לי בעיה לקרוא
    בו בעודי לועס איזה שרץ.
    גם אם יש בעיית פוליטיזציה של התנ"ך, ויש
    המקבלים בשגגה את העמדה שהתנ"ך הוא של
    הדתיים, הרי שהם דוברי עברית, ושפה מהווה
    את נשמתה של התרבות, ולכן הם יהודים בתרבותם
    בעיניי. זה פשוט בנאלי ולכן נסתר מעין.

    הקישורים האחרים שאתה עושה מנחם שגויים בעיני.
    חוסר אכפתיות כלפי נבחרת יהודית בבייסבול כנראה
    נובע מחוסר תחושה של ייצוג החברה הישראלית.
    דוגמה קרובה לבית היא ההתרחקות שלי ממכבי ת"א
    כדורסל ככל שהרגשתי שאין בה ישראלי יהודי שהוא אחד
    מהכוכבים.

    כן נהניתי מהצלחותיה האחרונות באירופה בלי שום
    ישראלי בולט, אבל זה ברמה של אוהד הצלחות וקשר
    היסטורי למותג.

    באשר ליהדותה של מחצית מהכנסת – התשובה
    הקצרה והמתחכמת היא שאיני יודע על איזו מחצית
    אתה מדבר.

    אם לדון בזה קצת יותר, גם הימין וגם השמאל היהודי
    הם פטריוטים. אם נקצין – חלקם רואים באחר לאומני
    רצחני וחלקם רואים בו רופס שדרה בוגדני.
    אם נדלג על המחמאות הנ"ל, כולם אוהבי ישראל
    ושוחרי טובתה ותרבותה כפי שהם מבינים אותה.

    מובטחני שכולנו נחוש זעזוע אם נרגיש שיש קהילה
    יהודית בעולם המאויימת בשל יהדותה. ובמובן זה,
    גם אנו הישראלים מזדהים עם יהודי העולם באופן בסיסי.

    אם יש תגובות שאומרות בבוטות אחרת מכך,
    אני מניח שהן דורשות בירור מעמיק יותר כדי
    לרדת לאשורן.

    כמשתתף שולי באתר (קורא הרבה מגיב מעט)
    אסיים בתודה רבה על פועלך והקהילה שיצרת כאן.

        1. אני גם לא בטוח שנתלהב להציע להם עזרה. ראה מחנות מעצר לפליטים מאפריקה שחלקם על רקע זה כמדומני (סודנים נוצרים). אני די בטוח שנרצה לעזור במקרה הראשון.

  8. מנחם, תודה על המעורב.
    אני רוצה לחדד את מה שכתבתי אתמול אם זה לא היה ברור:
    אני טוען שאני כן גאה בהצלחתו של יהודי, אבל לא בגלל משהו עקרוני או איזו אמונה פנימית, אלא משום שאני מבין שחיזוק הזהות היהודית והאתוס היהודי הם נשמת אפה של היכולת היהודית לפעול כקולקטיב.
    אלה בדיוק אותם הדברים שגרמו ליהודי בחיפה לבוא ולסייע בפריצת הדרך לירושלים, בעוד שערבי בב"ש התבאס על הערבים ביפו וחזר לחיות את חייו.
    מבחינה עקרונית כל העניין הזה של דתות, לאומים וכיו"ב הוא מיותר. אני מכיר בערך הקהילתיות ולא הרבה מעבר לכך. את תחושת השייכות אני מקבל במסגרת האהדה למכבי.
    אבל העקרון לא ממש משנה פה, אלא הפרקטיקה. ובפרקטיקה, להיות גאה בהישג ספורטיבי של יהודים אחרים זה חלק ממה שמשאיר אותנו עם דופק.
    יום טוב 🙂

    1. השאלה היא האם ההתאגדות הקהילתית הזאת בסה"כ מייצרת יותר דברים חיוביים או שליליים (גם לחברים בה וגם לאנשים שסובבים את החברים בקהילה זו ומושפעים מפעולותיה).

      1. אקביל זאת לשאלה על צבא. צבא מייצר נזק, אבל אנחנו לא באוטופיה, ולכן הוא כורח המציאות. כנ"ל לגבי הקולקטיב היהודי.

          1. זה מעגל שמאכיל את עצמו. בעצם הגדרת זהות שעליה יש לשמור כי בלעדיה הזהות הזאת לא תשמר. האנשים עצמם יכולים לשרוד תחת מגוון זהויות שונות(לעתים אף בו זמנית). ההנחה שמצבם יהיה רע יותר (או טוב יותר) תחת זהויות אלו היא ספקולטיבית.

  9. לדעתי אדישות הישראלים המשכילים ליהודי העולם נובעת גם מאימוץ תפיסה מערבית שמאלית ליברלית של פירוק מסגרות. יש שמאל שרואה כאידיאל השמדת כל תווית ומסגרת, למשל משפחה, לאום, מגדר, ומי שמאמץ תפיסה זו מושך בכתפיו לעומת יהודים אחרים.

    נ.ב – לדעתי רבים הצביעו לטראמפ בגלל שנמאס להם מאובמה שמאוהב בתפיסה זו כמו התקשורת, זה לא תפיסה נורמלית. ולכן כתשובה לשאלה איך אנשים ונשים רבים כל כך הצביעו לחלאה גסת רוח כמו טראמפ,
    התשובה היא – הם מעדיפים חלאה נורמלית מאשר אדם מנומס לא נורמלי. מעדיפים שהנשיא שלהם יהיה כולרה אבל יודע שאיש זה איש ואשה זו אשה ואומה זו אומה, כי זו פגיעה מקומית ולא עקרונית. עם פגיעה מקומית אפשר להתמודד, עם פגיעה עקרונית כהטפה אידאולוגית לפירוק כל המסגרות שמבדילות את המין האנושי ממיני בעלי החיים – קשה להתמודד בלי שהילדים שלך יושפעו וייפגעו, מוטב לעמוד נמוך על הסקאלה מאשר לנפץ את הסקאלה לגמרי.

    1. גועל נפש, השמאלנים האלו!
      לא יודעים את מקומם.
      איש צריך להיות איש,
      אישה צריכה להיות אישה,
      ואומה צריכה להיות אומה!
      ושמאלנים?
      הם לא צריכים להיות!

        1. אבוד.
          מגיל מסוים כבר אי אפשר להתאפס…

          אני כאן רק בשביל לעזור להפריד את המוץ מהתבן –

          לא כתבת שיש מי מהשמאלנים (וכנראה לא מעט, לאור בחירתו של טראמפ לנשיא) שבראש מעיניהם זה פרוק כל המסגרות, מלאום עד למשפחה?

          עד כדי כך בזויים, שעדיפה הדוגמה שטראמפ נותן לנוער?

          מילים שלך, KJ. לא שלי.
          אני כאן כשירות לגולש המבולבל…

          1. יפה.

            אני באמת לא מבין למה התקוממת עד כדי גירוד פדחתך,
            כאשר כתבתי –
            "גועל נפש, השמאלנים האלו!
            לא יודעים את מקומם…"

          2. "הם לא צריכים להיות" משמע שאני רוצה לשים אותם במחנות ריכוז חלילה.
            ודאי שטוב שיישמע קולם, מהאופוזיציה – כבלם קיצוני. יש גרעין אמת בשאיפתם לעולם מאוחד כמו בשיר אימג'ן של ג'ון לנון, אבל היישום? אוי היישום…
            טוב לי לשמוע את אהרון ברק מעדיף "זכויות אדם" על פני "ביטחון המדינה" אע"פ שהוא טועה פעם אחר פעם טעות מרה, כי בלעדיו אין לי בקרה פנימית ואולי אגלוש , כימין ישראלי, למקומות לא טובים.

            וכו'

          3. הפער בין מה שכתבת כרגע,
            זה שדעתך ימנית, ושאתה מעדיף את השמאל באופוזיציה
            (הכי לגיטימי שיש, לא שאתה צריך את האישור שלי…),
            לבין –

            "יש שמאל שרואה כאידיאל השמדת כל תווית ומסגרת, למשל משפחה, לאום, מגדר, ומי שמאמץ תפיסה זו מושך בכתפיו לעומת יהודים אחרים."
            גדול מאוד.

            לא בשונה מ-

            אהרון ברק, אות הבאת כדוגמה,
            הוא אמר על עצמו:

            "ציוני החושב שחוק השבות הוא לא חוק מפלה אלא חוק צודק הנותן מענה לזעקה של ההיסטוריה של העם היהודי. גם באופן אישי אני ציוני. האמן לי, היו לי הרבה הזדמנויות לא לשבת בארץ הזאת. האוניברסיטאות הטובות ביותר, שכר של מיליונים, אפילו שיפוט. אני דחיתי את כל ההצעות האלה ואפילו לא הירהרתי בהן מפני שאני ציוני. יש לי ארבעה ילדים. אחד האסונות הכי גדולים שעלולים לקרות לי הוא שילד שלי יירד מן הארץ והם כולם כאן."

            שמיים וארץ,
            הפער בין איש השמאל מהתגובה המקורית שלך,
            לבין אהרון ברק (מי שהבאת כדוגמה).

          4. אני רק שאלה.
            שאתה כותב את משנתך בקצרה לגבי השמאלנים האלה ואז בתגובה אחרי אתה כותב שאתה עוד עלול לגלוש למקומות לא טובים.אז זאת אומרת שכרגע מביחנתך אתה נמצא במקום טוב מבחינת הדיעות שלך???

          5. הימין מייצר לעצמו אנשי שמאל מקש כדי שיהיה להם קל לתקוף והם לא יצטרכו להתייחס לטענות ספציפיות באופן ישיר ורלוונטי.

          6. הפער נמצא אצל הליברלים למיניהם, לא אצלי.
            יש ליברלים שיפגינו על זכויות למשכב זכר, אך אם תשאל אותם למה לא להפגין בעד משפחה של אשה ו2 גברים, או בעד חינוך ללגיטימציה למשכב בהמה בהסכמה – הם יסתכלו עליך כאילו היית משוגע.
            אין להם סיבה הגיונית להירתע מזה, ברגע שהם תומכים בזכות למין אצל הומואים הם לא יכולים להתנגד לכל מגבלה שהיא בכל תחום מיני. הסתירה הפנימית היא אצלם, לא אצלי. הם רק הורגלו שזה טוב וזה לא טוב, ובדור הבא הלא טוב ייהפך לטוב.

            השוואה לא כל כך דומה – גם אהרון ברק – אין לו סיבה הגיונית להישאר בארץ, הוא הורגל בכך. הוא מנמק את זה ב"זעקה היסטורית", נוסיף קורטוב הרגשה יהודית ויש לו מניע להישאר. אצל נכדיו ההיסטוריה לא תשחק תפקיד והיהדות בכלל לא, כי אהרן ברק לא דתי ומי שלא דתי אין לו סיכוי טוב להנחיל את הבסיס היהודי לצאצאיו. חיפשתי בפוסט הזה את המילה "אלוהים", לא מצאתי הרבה. סיר שמורידים מהאש, בהתחלה עדיין רותח, אחר כך חמים, בסוף מתקרר.כך הדורות של יהודים חילוניים שאין להם קשר לתורה, כנראה לא ימצאו עניין בלהישאר כאן או להישאר יהודים בכלל. ראה אחוזי התבוללות בחו"ל.

          7. אתה מאוד מבולבל. המחשבה של אנשים לעזוב את הארץ נובעת לא מרמת קישור ליהדות כלשהי, אלא מעודף של אנשים כמוך עם דעות כמו שאתה מציג כאן בארץ. אנשים שפויים שחפצים בחיים חופשיים בלי שנאה אינם יכולים לעשות זאת במקום בו יותר מדי אנשים כמוך חיים.

          8. ish
            האבוססיה שלך לתגובות שלי מצביעה על אי שקט פנימי בדעותיך, אי ביטחון.
            אתה קורא לי "מבולבל", ומיישם את מה שכתבת קודם לכן "מייצר אנשי קש".

            המחשבה לעזוב את הארץ נובעת קודם כל מקושי כלכלי ברוב המקרים, ומי שאין לו אהבה ומחוייבות עוזב כשקשה. זה טבעי. גם בצבא.
            אומרים בשם החזון איש שנאנח פעם לפני כ70 שנה ואמר "איך אנחנו יכולים להידבר איתם הרי מה שהם קוראים אהבה. אנחנו קוראים כרת".

            אתה רוצה "חופש", בשבילי זה נורא. אני רוצה יהדות, בשבילך זה נורא. אי אפשר להידבר על מהותם של דברים, ולכן צריך לחרוק שיניים ולהמשיך עם הסטטוס קוו. מי שנמאס לו לחרוק שיניים עוזב.

          9. ??????

            אתה ברצינות משווה נטייה מינית שמובילה לקיום יחסי מין בהסכמה בין 2 בוגרים,
            למשכב בהמה "בהסכמה"???
            (ערכת לפני כן שאלון בקרב הכבשים והעיזות לפני שכתבת את התגובה?)

            מסתבר שאתה פשוט לא מבין את המהות שבהשקפה הליברלית דמוקרטית.
            חופש אין משמעותו הזכות לפגוע באחרים.
            אתה ובת זוגתך מאמינים בטקסי הנידה?
            זכותכם.
            ואני אלחם על זכותכם בדיוק כמו שאלחם על זכותם של זוג בני אותו המין לחיות יחדיו.
            כאשר אתה משווה בין יחסים הומוסקסואלים למשכב בהמה,
            אתה מראה בבירור שהנקודה רחוקה מלהיות ברורה לך.
            אותו זוג גברים, או זוג נשים, שבוחרים לחיות יחדיו,
            לא פוגעים באף אחד.

            (האמת?
            נראה לי שזה היה ברור לך מלכתחילה, פשוט בחרת לתת לדמגוגיה להשתולל…)

          10. כן, אני משווה ברצינות כל פעולה מינית בין כל יצור חי לכל יצור חי אחר בהסכמה.

            למה לא לחנך ילדות בגן שזה בסדר שכלב יבעל אותן ?
            למה לא לחנך ילדים בגן שמותר וטוב לשכב עם אמא, (אחרי שאמא לוקחת גלולות נגד מחשש לפגמים גנטיים בתינוק) ?
            אין לך שום סיבה הגיונית לאיסורי גילוי עריות ברגע שאתה מתיר חלק מהם. היתרת משכב זכר ? סופך להתיר משכב אחים ואחיות , הורים וילדיהם, משכב בהמה, משפחה מרובת נשין וגברים. הכל בהסכמה והכל לגיטימי.

          11. גיא, לא בטוח שזה ברור.
            בתנ"ך האיסור על משכב זכר והאיסור על משכב בהמה צמודים אחד לשני ועל פניו נראה שהספר מותח קשר ביניהם. אם גדלת כשאתה יודע ששניהם אסורים באותה מידה, אז מעבר על איסור אחד שווה למעבר על האיסור השני.

          12. מר ג'ונסון
            אתה מוזמן לחיות בעולם הדמיוני שלך אבל כמעט כל אדם שיוצא לי לדבר איתו על עזיבת הארץ (וזה כולל גם אותי) שוקל את העניין בעיקר מהסיבה שהנחתי לפניך.

            שנית בבקשה הצבע על איש הקש בתגובה שלי. או שהחמצתי אותו או שכנראה אין לך מושג מה זה אומר בכלל.

            שלישית אני אכן "אובססיבי" לתגובות שקריות. אתה מוזמן להפסיק לשקר מתי שבא לך ואני אפסיק להגיב לשקרים שלך באותה נקודה.

          13. Ljos

            אני לא נמנע מאיסורי עריות כי "זה כתוב בתנך."
            אלא – מאותה סיבה שזה כתוב בתנך, מאותה סיבה גם אני נרתע מזה.

          14. רק בגלל שזה נורא משעשע, ואפשר למצוא חורים בכל אידיאולוגיה..

            אתה עורך שאלון בקרב כבשים ועיזות לפני שאתה משליך אותן על המנגל ובנוסף עוד כופה עליהן את הלאומיות הרומנית (כשאתה הופך אותן לנקניקים רומניים עם שמות רומניים)

            אפשר להרוג חיות, אבל לא לא לקיים איתן יחסי מין בהסכמה (היא/הוא קשקש/ה בזנב…)

            תפיסה מאוד פרימיטיבית וחשוכה..

          15. סטוקטון

            כשבעל החיים בא על אשה – זו ודאי הסכמה, אחרת לא היה בא.
            כשגבר בא על בעל חיים, (סליחה על הגסות אבל אני מקווה שלא ייגרר לדיון לא ענייני – ואני יודע שכן) , אם הוא מתחיל את האקט והוא רואה שהחיה לא רוצה לברוח אלא מראה סימני הנאה ושעשוע – לא רואה למה לקרוא לזה "שלא בהסכמה". כשיש לך כלבה אתה יודע מתי הוא שוכב מתוח ומתי הוא שוכב ונהנה.

          16. תקרא שוב..

            זה בכלל לא היה מכוון אליך, אלא אל המנגל של הדרקולה הרומני..

            אני לא נוקט עמדה, רק שואל שאלות.. בדרבי החם של הסאנס..

          17. Ljos ,
            אני לחלוטין מכיר, ומודע, למה שכתוב בתורה.
            השאלה היא מי הוא זה שקורא את הכתוב,
            ואיך הוא בוחר להתייחס לכתוב.
            יש מי שמבינים שכבר בפרק א' בספר בראשית מובהר שצריך להתייחס למסר, ולא לקוצו של יוד.
            (2 סיפורי הבריאה. שונים אחד מהשני)

            אז בפרספקטיבה של זמן ומקום,
            ברור לכל בר דעת, שהציווי הוא "לא לנצל!".
            בעולם בו ההומוסקסואליות לא הייתה נהוגה,
            כאשר היא הייתה קיימת – היא תמיד הגיעה ממקום של ניצול/אלימות/שררה.

            לא בשונה מהעובדה שהרמב"ם התיר לשאת ילדות בנות 12.
            אז הוא, או היהדות, תמכו בפדופיליה?
            או אולי מדובר בתקופה ובמקום אחרים?

            מר ג'ונסון:
            אתה זולג עמוק לתוך מחוזות הדמגוגיה.
            מה שכתבתי היה ברור –
            גילוי עריות אסור בראש ובראשונה בגלל שחופש לא נותן את הזכות לפגוע באחר (במקרה הנ"ל – ילדים).
            לרשום הומוסקסואליות לצד פדופיליה, זו נטו דמגוגיה.
            וגזענות.

          18. 'אני לא נמנע מאיסורי עריות כי "זה כתוב בתנך."
            אלא – מאותה סיבה שזה כתוב בתנך, מאותה סיבה גם אני נרתע מזה.'

            והסיבה הזאת היא?

          19. גיא – ברור. איכשהו נפל לי "יש כאלה שמתבלבלים".

            מר ג'ונסון – אני צריך להעביר פה שיעור בתקיפות מיניות? לא מספיק לקבל אישור פאסיבי או לא לקבל לא. צריך לקבל כן נלהב ויוזם.

          20. טוב.. בכל צחוק יש קצת אמת…

            אם אתה לא רוצה "לשחק" עם האוכל זו בחירה שלך…

            אבל למה אתה "כופה" על אנשים לקיים שאלון עם האוכל אותו הם רוצים לזיין (בהסכמה !!!…) ?

          21. גיא,
            שנינו מדברים עברית אבל לא באותה שפה, אם ההרגשה הפנימית שלך שיסוד גילוי עריות הוא רק ב"לא תנצל" ואין משהו יסודי יותר , אין לי אתך שפה משותפת, נותר לי לצהול למראה טראמפ וביבי זוכים, ולבכות בעתיד למראה אליסון וגבאי מנצחים,
            נשאר לי רק להתפלל שה' יפקח את עיני כולנו. אני לא אומר זאת בהתנשאות כי ברור לי שאם יש לי אמונה או הרגשת קדושה שאין לך זה לא בזכות עצמי אלא כי כך הוא למעלה רצה, לא יודע למה. אני אדם פשוט ובאמת אני לא יודע איך העולם המערבי, בחלקו, יצא בעתיד מהתסבוכת הזו של התרת גילוי עריות. עברנו את הרומאים הפדופילים וההומואים, נעבור גם את זה.

          22. KJ, כנראה שעל דבר אחד בסוף נסכים –
            אנחנו לא מדברים באותה השפה.
            אני לא מצליח להבין איך אפשר להשוות הומוסקסואליות למשכב בהמה או לפדופיליות.
            לא צריך לתת דוגמה טובה יותר מאשר להראות מי הם הצוררים הגדולים ביותר של הקהילה הגאה ברחבי העולם.

          23. בן של, גם לי עניין הצמחונות עלה באותו נושא בדיון עם קווין ג'ונסון. זה אכן קונפליקט מוסרי ולא אתפלא אם עוד 100 שנה הטאבו התרבותי של אכילת בשר מן הצומח יהיה דומה לזה של משכב בהמה.
            למעשה הסיכוי היחידי שזה לא יקרה הוא בגלל שזה לא כתוב בתנ"ך.
            נושא מעניין.
            חוץ מזה מאוד נהנה לקרוא את התגובות של קווין ג'ונסון. גם אם אני לא מסכים איתם הכתיבה קולחת והנימוקים מעניינים.
            תמשיכו

          24. באמת שאני לא מתכוון להפוך את זה לויכוח טבעוני, כי גם לי כטבעוני ברור שבכל אידיאולוגיה, גם הטבעונית, יש חורים.

            אבל.. בדרך למנגל האוכל שלך בפירוש עובר התעללות מכל מיני סוגים.

            וכמו שכבר נאמר… המשגל נעשה בהסכמה !!!

          25. היה יכול להיות מאוד מעניין בארץ עם מפלגה טבעונית של 10 מנדטים בעלת אג'נדת כפייה כמו זאת של הדתיים.

            לא לאכול חזה עוף זה סטטוס קוו, כאשר אתה עושה כנפיים בין שתיים לארבע אתה פוגע ברגשות שלי

          26. http://aux.shenkar.ac.il/2003/group12/tour/P5230016.JPG

            סליחה.. אבל כדי שתבינו איך האוכל שלכם בא (הזרעה מלאכותית)

            אם זה לא סוג של סקס בין אדם לבהמה (מוגן אמנם..) והתעללות, אז אני לא יודע..

            יש עוד כל מיני שיטות עם כל מיני בעלי חיים.

            אני באמת מבין שזה קשה לא לעצום עיניים למשהו שגדלים איתו.

          27. הוא שאמרתי, מותר לי לאכול אותה, לאנוס אותה, לשנע אותה, לכלוא אותה, לקחת ממנה את העגל מיד לאחר המלטה, אבל אסור לי לשים לה טבעת על האצבע השמנמנה והחמודה שלה, ולקדש אותה/(או אותו.. אני פתוח..) כדת משה ועגלת הזהב ?

            חברה חשוכה ופרימיטיבית..

          28. קווין ג'ונסון, אני לא מגיב הרבה לדעותיך אז שלא כמו ISH לא ניתן להאשים אותי באנטי, אז . .
            בעצם די, השרשור הזה כבר ארוך מדי.
            לא אומר לך בעדינות שאתה מקשקש. פעם אחרת

        2. הרב קוק נדמה לי מדבר על הקרבת קורבנות מן הצומח בבניין שלישי.

          סאטיבה/אינדיקה סיבה לא רעה לעבור בשער הגיא.

          1. כל עניין אכילת הבשר עפ"י ספר בראשית החל לאחר המבול בגלל ההידרדרות המוסרית של האדם. כדי שלא יהיה מצב בו אדם טורף בע"ח הוחלט שזה יעשה באופן שפוגע הכי פחות ומכבד עד כמה שאפשר. מסכים שהמצב היום הוא מזעזע מבחינת הכבוד והיחס לבע"ח ובוודאי דורש תיקון. אם כבר לאכול בשר (ואני אוכל) לפחות להיות כמה שיותר רגיש לסבל ולכאב ובוודאי לא להתעלל בכוונה תחילה.
            לרב קוק אכן יש מאמר על חזון הצמחונות. ויש דעה שאומרת שבעתיד יגיע העולם לתיקון מוסרי שחלק ממנו יהיה גם הפסקה טבעית אכילת בשר מתוך ההבנה שזה לא מוסרי (מצטער גיא)

          2. מודה שגם כחובב בשר גדול החלטתי לצמצם את כמות הבשר שאני אוכל מתוך עקרון מוסרי/סביבתי והבנה איטית שיש אמת מאחורי טהרני הטבעונים, עד כמה שהם אנשים קטנים חולניים ומעצבנים. אין בכוחי להפוך לצמחוני מאותה סיבה שאין בכוחי להפוך לדתי, או לחיות בישראל. אין לי בעיה שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה כל עוד הוא לא פוגע באחרים, ואפילו לא שיאמין ב… ויגיד לי דברים שנשמעים לי נוראיים. רק ממש מפריע לי שבן אדם אחר חושב שזו זכותו המוסרית להכריח אותי לחשוב ולהתנהג כמוהו.
            עד אז אני אוכל בשר, אבל רק אחד ממש טעים ופעם בשבוע במקום כל יום. ואוכל כשר כי זה מקרב אותי למי שאני כיהודי אבל כשאני כבר אוכל קרפצ'יו, אשים פרמזן כי זה ממש טעים, אבל זה יהיה מבחירה, תוך הבנה ומחשבה שאני מפקיר עמדה. וכשתהיה מלחמה בישראל, אבוא להילחם, כפי שעשיתי בלבנון, כי זה עדיין הבית שלי, גם אם אני לא גר שם וגם אם אני מסרב לשרת בשטחים מתוך מצפון אישי. וכשאראה מולי נאצי, אדבר איתו, ואז אגיד לו שאני יהודי וגאה בכך, ואם יש לו בעיה אישית איתי come and get me, גם את זה עשיתי לא פעם. וכשאראה ליברלים בחו"ל מלכלכים על ישראל, אשתיק אותם בכך שאין להם מושג על מה הם מדברים, למרות שבשיחות עם ישראלים אחרים אודה בפניהם שאני בוכה על מה שנעשה מהמדינה שפעם כל כך אהבתי, וכמה שהגזענות והפילוג השמידו כל חלקה טובה.
            בסופו של יום, כל אחד צריך לחיות עם המצפון שלו עד יום מותו, חלק מקהילה/חברה/לאום/עם/ציוויליזציה זה חלק מזה אבל בעיקר להיות מסוגל להסתכל על עצמך בראי בסוף כל יום.

          3. לכן לטובת החברה האנושית כולה ושפיותי העצמית הגליתי את עצמי לאי מרוחק באמצע האטלנטי, בלי דילמות מוסריות יומיומיות.

          4. אין מקום בעולם בלי אינטרנט. זה אגב אמנם אי מרוחק ורחוק מהרבה מהצרות של העולם המודרני, אבל מבחינת תשתיות הוא אירופה לכל דבר. יחי הקולוניאליזם.

          5. העיקר ההשתדלות.. לא מאמין בשיפוטיות באף נושא בעולם, מה גם שכאמור האידיאולוגיה והפלוסופיה הטבעונית מלאה בכל כך הרבה חורים, עד שבאיזה שהוא אופן לעניות דעתי, ניתן לומר שהיא די אבסטרקטית.

            שוב.. חורים, פארדוקסים, איפה ואיפה, אבסורד, סתירות וכ"ו, אפשר למצוא בקלות כל כך גדולה, בכל אידיאולוגיה, פילוסופיה, דת, מדע, זרם, צורת חיים, וכ"ו..לכן אני לא רואה טעם למדוד "למי יש יותר גדול", גם בעיקר בגלל שהשאלות האלו מעצם היותן גדולות וקיומיות תמיד נותרות פתוחות, מבחינתי זה יותר עניין של כנות, כמה שיותר כוונה, כנות והתבוננות עצמית, בלי שיפוטיות.

    2. באתי בסוף אז רק ארשום את דעתי, אני מגדיר את עצמי ניהליסט אך עם זאת לא רואה את העולם עובד עם ההשקפה הזאתי. מצחיק שחילוני מדבר על ״אסור״ ״ומותר״ אם אין בורא אז אין מהות משמע הכל שרירותי, מי קבע שאמר ובן אסור- החברה. אז החברה קבעה שהומואים גם אסור, מי ששוחר חופש אמיתי צריך להתיר הכל (נניח 4 נשים ו3 גברים, אמא ובת, סבא ונכד ממזר), בנוגע לחיות אני לא רואה ערך בחיים והסבל שלהם(במובן הרעיוני) אז מצידי שאדם ידפוק כלב(בתנאי ששלו).
      משום שהומואים יכולים לעשות מה שבא להם היום(ובאמת לא אכפת לי) לא מובן לי על מה הם בוכים.
      וקווין מסכים עם מה שאמרת בהתחלה, השמאל מנסה לפרק את השבטיות אני חושב שהאדם ייצור שבטי לכן מה שהם מנסים לעשות נוראי .

      1. אז אתה טוען שהמוסר שלך הוא בגלל פחד מהבורא?

        אני את ערכי ספגתי בבית פלורליסטי,
        אות אותם ערכים אני משתדל להעביר לילדי.

        מצפן מוסרי, מצפון.
        אלו לא נחלתם הבלעדית של הדתיים.
        למעשה, התבוננות מעמיקה במתרחש בארצנו הקטנטונת, מלמדת שיש לא מעט ממנהיגי הציבור הדתי אורתודוקסי שהמצפן המוסרי שלהם -מקולקל.
        (מי שמקבלים בשוויון נפש את דקירתה של נערה במצעד הגאווה,
        מי שמאפשרים משמרות צניעות)

        לתחושתי, אתה צריך ללמוד להבין קצת יותר את האידיאולוגיה שמאחורי השמאל לפני שאתה קובע שהוא/הם מנסה לפרק את השבטיות.

        1. "מוסר" בשבילי הן מילות ריקות מתוכן, מה זה מוסר? מי הגדיר אותו? אני יודע שזו שאלה שקשה לחשוב עליה, אתה למל טוען שערכים זה מה שקבעו לך אבותיך( גם סוג של דת), כמובן שזה טבעי שאנשים יקשרו את עצמם לדת כלשהי( אני גם מגדיר את האתאיזם לדת). איך אתה בתור חילוני יכול להצדיק את "המצפון" שלך? אני אישית לא מצאתי תשובה שמניחה את הדעת לנושא הזה.
          בנוגע לדתיים הדת היא אוסף חוקים – ולכן המוסר זו פרשנות חוץ דתית( למרות שבדת אין הבדל בין "מצוות" "למוסר" אדם שאוכל חזיר באותה רמה כמו אדם שמקלל את חברו, ואף יותר חמור).
          בנוגע לשמאל אולי אבל זה מה שאני רואה, במיוחד בפוסט מודרניזם והרב תרבותיות שמאפיינת את אירופה.

      2. לא.
        אתה קובע שאו שתלכו בחוקים שלי או שאל תלכו באף חוק. או חוקי הבורא או כלום יאכופרים. או שיש משמעות שקבע הבורא או שאין כלום יאניהליסטים ואין לכם זכות לעשות כלום. אתה מפספס 3000 שנים של חוקים ונורמות שנקבעו בציבור ובחברה. של תזוזות חברתיות ששינו את היחס לכל מה שאתה מדבר עליו.
        משום מה אתה מקבל שאין לאדם זכות להיות בעלים של אדם אחר (עבדות), למרות שהחוקים הישנים שלך מאשרים את המצב, אבל לא מקבל חוקים אחרים שקבענו?

        1. מי אמר שאני נגד עבדות עקב מוסריות? אני חושב שחוקים צריכים רק לעשות סדר ולשמור על החלש( כדי שלא יפגעו בי). אני נגד כל מה שאנשים *מגדירים* אתה מגדיר טוב ורע, אני לא מאמין בזה. התרחשויות אני כמובן מקבל, אבל פרשנות זה סובייקטיבי לגמרי לכן שישאר של מי שקבע אותם.(אתה מצדיק נורמות כי הם פה 3000 שנה? אז בא נעבוד אלילים, אבל אני מבין את הקושי בלחשוב על המצב הזה, כל אדם צריך להאמין במשהו, כולל החילונים שחושבים שהם לא מאמינים בכלום)

  10. מנחם מקווה שהצלחת לקרוא גם אותי אתמול .
    אני חוזר .
    יהדות בניגוד ליתר הדתות היא קודם כל זהות לאומית ולא סתם לאומית אלא מגמתה אוניברסלית .
    זה לא קיים באף דת למעט היהדות.
    כיום הפכו את היהדות רק לדת .
    בקואליציה מוזרה של החרדים וציונים שמאלנים קיצונים.
    שניהם שיתפו פעולה .
    החרדים (הקיצונים שבהם ) שכן מבחינתם אנו בגלות ואין לנו אלא ד אמות של הלכה ולכן לשיטתם הם אינם מכירים במדינה.
    והשמאל הקיצוני לא רוצה כל חלק ביהדות אז טוב לו להרחיק את היהדות מהישראליות ולהשאר אותה כדת.

    אבל האמת היא שהיהדות היא קודם כל לאום משותף (כפי שהבאתי כאן ב4 דוגמאות שונות אתמול ).
    וזה שהופכים אותה לאיזה ספר הלכה מבורות לא אומר שהיא כזו.

    בבורות של האמונים הם הפכו את היהדות הנפלאה למשהו שולי שמשקף את קיצוני החרדים (וגם אותם אגב רק באופן זמני ) והופכים את היהדות לתמונת המראה הזו ששווה בערך ….ספר הלכה.

    זה מ חיווור של היהדות .
    ולא בכדי יש קשר בין יהודי ישראל לתפוצות ותחושת הערבות ההדדית.
    כי יהדות בניגוד לנצרות או איסלם זה לאום .

    בעניין המכבייה והבייסבול .

    נתחיל בבייסבול .
    אני כמובן שמח בכל הצלחה ישראלית ושמחתי מאד גם בבייסבול אבל לצערי אף פעם לא הבנתי / ולא התחברתי למשחק זה (בניגוד לפוטבול למשל ) ולכן זה כמו בריד'ג בשבילי אז כן אני שמח אבל לא משתגע בגלל בורותי בנושא.

    אשר למכביה כאן אני פחות חד משמעי אנסה להעביר כמה תחושות בקצרה.

    1. אז למה המדינה (שכרגע הכי רחוקה מהנהגת השמאל) מתנכרת בדרך כל כך נחרצת ממי מיהודי העולם שלא עונה להגדרות של אותו ספר הלכה?

      אם היהדות היא לאום חוצה גבולות,
      למה הממסד בארצנו בוחר לא לקבל חלק עצום של אותו לאום?
      (לדוגמה – יהדות ארה"ב)

      1. מציע להיכנס לדיון ענייני ולא פופוליסטי וסיסמתי .
        אנסה להגיד כמה דברים בקצרה (לא בטוח שאהיה היום זמין לעוד תגובות ).
        1. היהדות היא ממש לא רק הלכה אבל בוודאי שצריך הגדרה מי הוא יהודי .
        לא כל אחד יכול לומר אני יהודי או אפילו גר תושב הוא צריך לעמוד בקריטריונים .
        למשל אתה לא יכול לייצר פרדוקסים .

        2. עכשיו הספר ההלכה ביהדות חשוב בשביל להגדיר כיצד על היהודים לנהוג דומה לספר החוקים בכל מדינה שמגדיר לתושביה כיצד לנהוג ..האם נאמר שהתושבים הללו הם …ספר החוקים וזה המייצג אותם באופן בלעדי ?

        2. גם אותה התנכרות שאתה מתאר לא מדויקת . ניקח לדוגמה את מתווה הכותל וננסה להבין על מה הוויכוח .
        אז ככה.
        א. לכולם הזכות המלאה להיות בכותל יהודים וחילונים רפורמים ,קונסרבטיבים ואורתודוכסים .

        ב. האחרונים רוצים להתפלל דווקא במקום שיפגע מאד ברגשות האורתודוכסים בעצם כך שיתפללו מעורב.

        עכשיו בכל מה שלא תעשה אתה תפגע במשהו וצריך ללכת בין הטיפות זה מה שהמדינה מנסה לעשות (בהצלחה או לא זה פחות רלוונטי ).

        לסיכום זה שהמדינה חושבת בנושא כזה או אחר שונה מאותו חלק בתפוצות לא עושה אותה לא מקבלת אותו .

        גם כאן אני במיעוט בהרבה נושאים זה אומר שלא מקבלים אותי ?

        לסיכום אני חושב שגדול המאחד על המפריד .
        אני חושב שלא צריך לקחת כל מיני מקרה קיצון בעייתיים (שגם בהם יש ניסיון רב לפתרונות ) .
        ולהבין שבגדול יש כבוד והערכה בין כל יהודי תבל .
        זה לא סותר את העובדה שיש מלחמה של ממש על הגדרת מיהו יהודי בין התפיסות השונות .
        וגם כאן ישנו ניסיון של קבוצות ארתודוקסיות שונות לקבל לחיקם כמה שיותר מועמדים אך כמובן במסגרת מגבלות ההלכה האורתודקסית .
        ומגבלות תמיד יהיו .

        1. ללכת עם ולהרגיש בלי. (ההלכה).

          חוסר היכולת של האורתודוקסים לקבל את העובדה שקיים זרם רפורמי גדול ומשמעותי בתוך העם היהודי, זו הסיבה מספר 1 להתפוררות מה שאתה מכנה "הלאום היהודי".

          1. קודם כל אני מקבל את זה שיש זרם רפורמי ומשמעותי בתוך העם היהודי.
            ולשיטתי אין שום התפוררות של הלאום היהודי ההיפך.
            הוא רק בא לידי ביטוי גדול יותר לקראת המשך תפקידו ההיסטורי וזה האונברסליות העולמית .
            אני לא הולך עם ולא מרגיש בלי.
            אני מקבל את ההלכה ואף מחויב אליה ועל מה שהיא אומרת
            (בניגוד לרפורמים שלא מקבלים את ההלכה ואין להם שום דבר שייחייב אותם ובמובן זה הם דומים לנצרות ).

            אך ההלכה היא לא חזות הכל ויתרה מכך הלכה יכולה להשתנות בהתאם למציאות ואחדש לך חידוש לא צריך להיות רפורמי בשביל זה.

  11. דווקא אצל המוסלמים יש קצת אחווה חוצת לאומים, לא? תראו איזה יופי הם התגייסו ב-48 (לא בהצלחה יותר מדי גדולה). אפילו מדינות מוסלמיות לא ערביות, כמו אינדונזיה, מתקשות לסמפט את ישראל בגלל הפלסטינים שהמשותף היחיד ביניהם הוא הדת המוסלמית. כל מוסלמים חברים.

    אגב ה-two for one הזה שביהדות – גם דת גם לאום – זו לא המצאה מודרנית. זה הגיע לגיבוש גמור בתקופת החשמונאים. תחשבו על זה: המלך היהודי היה גם כהן גדול. אין יותר דת=לאום מזה.

    ותודה על הפוסט המעניין

  12. תודה על פוסט מעולה!
    אין מה להגיד, זכית להנות מתופעה חד פעמית שהגיעה עד פתח הדלת שלך. אנשים טסים רחוק כדי לראות דברים כאלה.
    אני זוכר שבשנת 1999 היה ליקוי מלא באירופה ובארץ הוא נראה חלקי. התבאסתי לגמרי כי בישראל בקושי ראו הבדל בעוצמת השמש.
    אני מקווה שיום אחד אזכה לחזות בליקוי מלא. משוטטות באינטרנט באתרים העוסקים בליקויי חמה וירח (זה מרתק. ממליץ בחום על האתר time and date) עושה רושם שבישראל נזכה לראות ליקוי כמעט מלא באוגוסט 2027. ליקוי מלא עם 100% כיסוי בישראל יקרה רק בשנת…2180 (קצת לפני שרועי ויינברג ישתחרר מהמילואים) וגם הוא ייראה רק באזור אילת. ככה זה כשאתה נקודה זעירה על הגלובוס – הרצועה הצרה בדרך כלל מפספסת אותך.
    עד אז אפשר לטוס לספרד שם יהיה ליקוי מלא באוגוסט 2026 לא רחוק ממדריד וברצלונה.
    אופציה טובה אחרת היא לבקש ממנחם אקרדיטציה לסיבוב הראשון של פלייאוף 2024 ולבקר בדאלאס, סן אנטוניו, אינדיאנה, טורונטו ו…קליבלנד (למרות שאני לא רואה אותם מגיעים לפלייאוף באותה שנה).
    דרך אגב, ליבשות דרום אמריקה ואוסטרליה יש ליקויי חמה מלאים כמו זבל…איזה קיפוח!

  13. כל עוד הרבנות תתקיים יימשך ריחוק ורתיעה של אנשים מהדת.
    כיום המילה יהדות ודת מעלה בי גועל גדול וזה רק בגלל החרדים, הרבנות והיהודים המשיחיים (כיפות סרוגות) שהמאיסו עליי את הדת בחצאי אמת, שקרים והמון בורות, דעות פרימיטיביות וגזענות.
    אם היהדות היא כמו מי שמנהל אותה כיום אז אני לא רוצה שום חלק מהיהדות הזאת.
    היהדות שאתה מכיר היא אינה היהדות שמתקיימת בארץ בשנים האחרונות

    1. לפעמים מישהו בחו"ל (מנחם) רואה דברים נכוחה יותר ממישהו ממורמר כאן בארץ.
      היהדות שמנחם מזכיר קיימת גם קיימת בארץ בשנים האחרונות רק שכבודו בוחר לראות יהדות אחרת (שייתכן וגם קיימת אך בוודאי אינה מייצגת את הכלל ).
      מציע לכם לא להיכנס לראייה צרת אופקים ,שטחית וממורמרת .
      (ושוב זה לא שאין תופעות כפי שאתם מתארים אתם רק כוללניים מדי ומכלילים מדי ).

          1. אני לא מבין למה זה לא קשור. מאיפה מגיעים החוקי דת האלו? הם מונחתים מלמעלה או שבעצם יש קהילות שמעוניינות ושדוחפות לחקיקיתם?

          2. חוקים באים חוקים הולכים.

            מבנה קהלתי ותמיכה חברתית שמבוססת על נורמות של הדכמה הדדית זה דבר שנשאר.

            עכשיו במקום לבזבז את הזמן שלך בטוקבקים לך תתפקד לליכוד אן העבודה ותשנה את החוקים

        1. חוק זה לא דבר בהכרח מייצג.
          אמנם הוא עלול לחייב אך הוא לא בהכרח מייצג.
          אני בדעה שהיהדות לא תתקדם על ידי חוקים .
          כי בסיס היהדות הוא לא בכפייה (עקרונית אני נגד כפייה אם כי לפעמים ישנו הצורך בכפיה לאו דווקא ביהדות בכלל ).
          אך החוקים מחוקקים על ידי קבוצה מסוימת ומה שאתה ושכמותך עושים אתה מאפשרים לה להיות מייצגי היהדות הבלעדיים ולהנציח יהדות מסוימת שהקשר שלה לבין היהדות הקלאסית מקרי בהחלט .

          1. אני מאפשר לה? אני בוחר את הנציגים האלו לכנסת או האנשים ששייכים לקבוצה הזאת שאתה טוען שאינה מייצגת?

            אולי תתחיל לריב אם קרמר ומר ג'ונסון על מה היא היהדות האמתית והקלאסית ותחזרו אלי כשתגבשו מסקנות.

          2. אוי אתה תמים אתה לא יודע איך הכנסת עובדת ?
            האנשים שמחוקקים את החוקים הללו יכולים להיות מספר ח"כ מאגודה או מש"ס .
            השייכות שלי אליהם היא בערך כמו השייכות שלך אליהם ואולי אפילו פחותה .
            אלא קל לך לקחת את היהדות כשייכת אליהם בניגוד לדעתי למשל שהיא לא שייכת להם.
            ואתה רואה את היהדות כפי שהם רואים אותה ובעצם מנציח את ניצחונם .

          3. אתה לא צריך לשכנע אותי. אותי היהדות לא מעניינת כלל, ואלמלא כל מיני אבירים של היהדות היו דוחפים את האף והידיים שלהם בענייני הפרטיים גם לא הייתי מקדיש לה עשירית מחשבה. הבעיה שלך היא שהציבור בארץ שאותו מעניינת יהדות ומה היא ואיך היא מוגדרת ואיך צריך לנהוג יהודי לא מסכים עם העמדה שאתה מציג כאן. שיהיה לך הרבה בהצלחה עם לשכנע אותם.

          4. אני לא מסיונר ולא משכנע אף אחד.
            אך כשמביאים דברים לא נכונים שמתאימים ליהדות מסוג מסוים אני מגיב .
            בגדול אני לא רואה את השלילי כמוך.
            רוב הישראלים מחוברים ליהדותם כנ"ל רוב יהודי התפוצות .
            מי שבחר להוציא עצמו מן הכלל זכותו אך לפחות שלא יטיף.

          5. אהרון, אני לא מטיף לכלום מלבד לאי הפצת שקרים. הבעיה שלך שאתה בוחר לדמיין שכל המציאות מתיישרת לפי מה שאתה מאמין שהיא תוך כדי התעלמות ממה שמתרחש סביבך, ועולם הראיות שמצביע על כך שאתה טועה ושהמשך עמידתך בעמדתך אפשרי מעשית רק ע"י הונאה עצמית.

            זה שככל יהודי ימציא לעצמו מה המשמעות של המושג הזה יהדות לא משנה כמה שונה הוא מהמשמעות שאחרים מקנים למושג זה אמנם אפשרי אבל התוצר הסופי של זה אינו הרבה יהודים עם תרבות משותפת אלה יהדות כמושג חסר משמעות.

      1. נהיית עצלן? תקרא.
        יש שיפור אבל זה רחוק מלהיות בסדר. הם יצטרכו לקיים משא ומתן אחד עם השני בנידון.

  14. נהניתי מהפוסט . מספר התייחסויות :
    אני האחרון שטוען שיהדות היא רק דת . היא במפורש גם לאום . אני חש הזדהות רבה עם יהודי ארה"ב כשהגזענים הלבנים צועדים ברחובות שרלוטסוויל . ועם זאת , אני לא חש כל הזדהות עם יהודים גזענים , ולצערי הנגע פשה גם בעם היהודי.
    ליקוי החמה :
    כף היד של אלוהים כיסתה את פני השמש ? אני מניח שיש כמה בריאתנים שיטענו כך.
    וחוץ מזה , מאז נובמבר שעבר יש ליקוי מאורות מתמשך בשלטון של המדינה בה אתה חי , מנחם .
    מצד שני , מה בדיוק יש בארץ ציון וירושלים , הארץ שהרצל חלם וכתב שתהיה אור לגויים ?

    סופר עם ניחוח אירופי – אולי עוד יש תקווה לרדנקים , שלעיסת אוכל איכותי תכניס קצת בינה בקודקודם.

        1. היט לא יודע על סמך מה אתה אומר את מה שאתה אומר .
          אני יכול לשער שאתה רואה קבוצת חרדים ומתנגד לה ומדבר כמותה.
          אבל אם תקרא ביהדות ואפילו בתורה שהיא הדת…..תראה שהיא עצמה אומרת שהיא קודם לאום.
          הבאתי כמה דוגמאות אתמול שמוכיחות זאת .
          למשל בברכת התורה נאמר אשר בחר בנו מכל העמים שזה הצד הלאומי ורק אח"כ נתן לנו את תורתו שזה הצד הדתי .
          בקיצור אל תדבר בסיסמאות תסביר אתה או אחרים למה היהדות היא קודם דת או רק דת.

          אגב אולי אפתיע אותך אך גם החרדים מסכימים שהיהדות היא לאום רק שלשיטתם לא הגיעה השעה שנהיה לאום שכן לדידם אנו עדיין בגלות.

  15. הזכרת לי עם הסופר הגרמני הזה מה רבה היתה אכזבתי כשגיליתי שרשת הסופרמרקטים הכי מגניבה, קטנה וחברתית בארה"ב, Trader Joe's שייכת למשפחת Aldo הגרמנית.
    ליקוי חמה זה דבר בהחלט מעורר התפעלות ויראה מכוחו ועוצמתו של הטבע.

  16. המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחר אתר הופס.
    הנעדר נראה לאחרונה לפני כשבועיים, כשהוא עוסק בענייני דיומא ככדורסל, בייסבול וא"ק.
    כל הידע דבר על מקום הימצאו מתבקש ליצור קשר בדחיפות 🙂

    1. המשטרה גם בודקת האם יש קשר להיעלמות של האזרח ע. מזיג שלא נראה מאז free no more 2016. לבש spotrac ו FAR בגוונים משתנים.

          1. במקרה אתמול קראתי את זה (טוב לא במקרה, בזכות הפייסבוק) וחיכחתי את ידי בהנאה. אגב דדי יצא שם חסר הבנה לחלוטין שזה בכלל תענוג.

          2. לא שאני זוכר את כל מה שהיה בקיץ הקודם, אבל מספיק לי לזכור את אוסטין ריברס או כמו שהוא ידוע היום בשם "דדי נגד כל האתר" כדי לדעת שאתה מחרטט ברפות הבנה הרגילה שלך "אפלטון".

          3. תחשוב איזה סוג שחקנים ביומבו צריך סביבו בשביל למקסם את היכולות והתרומה שלו (רמז – תחשוב גארדים וסוג התקפה), ותבין למה הוא פשוט מבוזבז באורלנדו.

          4. דדי אני יודע שצדקת לגבי הפן הטכני של ההחתמה הזו (זה היה עם בירד רייטס וטעיתי שאמרתי שלא) אבל אתה עומד לטעון שצדקת לגביו והוא החתמה טובה? אני מודה שהגזמתי קצת עם ה0 אבל הוא עדיין נכס שלילי מאוד.

          5. לגבי ביומבו – מה לעשות שהקבוצה היא חלק גדולה מאם ההחתמה טובה או לא. כתבתי גם שם שאם זה בקבוצה אחרת הציון זה 7 או 8 (בכל מקרה לא 10 כמו שאני רואה שכתבת)

          6. חד משמעית כן.

            הוכיח בדיוק את מה שחשבתי לגביו. קומבו גארד אול אראונד מחליף משובח שממשיך להשתפר.

            אני יודע שהניקס ממש ממש רצו אותו עבור כרמלו – וזה עוד עם חוזה אוברפייד שעל זה אין שום ויכוח (גם כשהסכומים היו מנופחים בהגדרה בקיץ הקודם).

            אני באמת לא יודע מאיפה זה מגיע – אולי לא ראית אותו מספיק העונה ?
            גם לא מתכוון להתווכח לגבי בדיוק כמה הוא טוב או לא, אבל שלילי ???
            אני ממש מופתע. רחוק מאד מאד מאד מהמציאות לדעתי.

            ואין לי שום מושג מה היה עם הבירד רייטס – ממש לא זוכר, אבל אם אתה אומר שצדקתי אז זה נשמע לי מדוייק 😉

          7. האמת שאני מרגיש אפילו יותר טוב עם הדעה שלי אחרי מה שאמרת על זה שהניקס ממש רצו אותו. לא ראיתי אותו מספיק העונה אבל הוא לא שווה 8 ספרות ובזה זה מסתכם בעיני, כי בדיוק השנה קרה מה שחששתי אז והקליפרס סוף סוף עברו שינוי פאזה, שיכל לעבור יותר טוב בלי הכסף המיותר הזה על התקרה.

            FAR 3 בדיעבד

          8. רגע, עכשיו אתה מדבר על ביומבו ?

            אז כן, יחסית ליכולת ולגיל, הוא היה צריך להיות שחקן מקסימום כשמדובר במקסימום נמוך יחסית ובקיץ שבו שילוב של קפיצה בתקרה והמון קבוצות עם מקום, מביאות להחתמות מפגרות לגמרי.

          9. אתה ממש לא בכיוון עם הציון של ריברס.
            בטח ובטח שמדובר בסכומים של הקיץ שעבר, שיגרמו לאחוז לא פרופורציונלי של חוזים להיראות יקרים בטירוף הקיץ.

            ועדיין, יחסית לתרומה ולגיל, כל אחד שראה את ריברס מספיק יסכים אפילו היום עם ה 6 שלי.

            (רציתי להיות בתמונה של "ההאשמות" נגדי אז בדקתי מה היה שם…).

          10. שאר החוזים בקיץ שעבר לא רלוונטים. אני חושב וחשבתי אז שאם הבחירה היא בין לתת לו את החוזה הזה או לתת לו ללכת, היו צריכים לתת לו ללכת. ורק בשביל לוודא שאני לא לבד מצאתי ת'רד טוב עליו בrealgm של הקליפרס (אנשים שראו אותו מספיק) שחלק גדול מהם לא היה מסכים עם ה6 שלך:

            https://forums.realgm.com/boards/viewtopic.php?t=1601393

            ואין האשמות. כולנו טועים לפעמים (מניח שאם ראית מה היה שם ראית גם מה כתבת בתגובות על דנג..). אנשים מקבלים הרבה כסף לעשות את העבודה הזו ונכשלים כל שנה. ספציפית שנה שעברה אחוז ההצלחה שלי (בינתיים) לדעתי היה BY FAR הכי גבוה ב3 השנים של הפרויקט, בקיץ הכי קשה לשיפוט של הפרויקט.

            מחכה ומצפה לדיונים איתך בתגובות גם השנה 🙂

          11. הסתכלתי רק על הקטע של ריברס, ואין ספק שיש הרבה טעויות וכל הזמן, אבל ריברס זו לא אחת מהן.

            הבטחתי לכולם שיאכלו כובעים לגביו, וכל מי שעקב אחריו מספיק ויהיה הוגן יודה שהוא כבר אכל את הכובע, למרות שעדיין מדובר בשחקן צעיר יחסית.

            לקליפרס אסור היה לתת לו ללכת, אבל בגלל שבכל זאת שילמו לו יותר מ ה 8 שהגיעו לו, גם הציון לא מושלם.

          12. האמת שרציתי לחכות עם זה עד שיעלה הפוסט האמיתי אבל אני חייב להרוס. שנה שעברה עשית הערכות טובות יותר מכל מה שהיה אפשר לדמיין. גם אם טועים פה ושם הלוגיקה היא שחשובה ושם הצלחת כמעט בכל פעם. יאללה נחכה לפוסט בשקט.

  17. בשלוש מילים מה גרם לי להתבייש בהיותי יהודי: החיים במדינת ישראל.

    אין קשר לכך שהמדינה כובשת שטח ועם זר. הסיבה היא החיים במחיצת ובתוך יהודיים מקצועיים ולא פחות גרוע – חילונים שמתרפסים בפניהם ובכל פעם שהמילה "לימוד תורה" מוזכרת הם מצדיעים.

    התחלתי את חיי כיהודי די גאה. החיים בחברה הישראלית גרמו לי לתעב את הדבר הזה ולהתבייש בו. ככה פשוט.

      1. בא בנאדם מבוגר ואומר בריש גלי שהוא מתבייש במשהו. נראה לך שהוא משקר? נראה לך שהוא ממציא? נראה לך שהוא צריך לשכנע אותך שהוא מתבייש? זו עובדה. תתמודד.
        (אגב – אני ממש לא היחיד אבל רבים חוששים להתבטא כך, כי מיד יקבלו על הראש כמו שאתה עשית, משום שלא התיישרו עם המחנה)

        1. לא יודע אם התכוונת אליי .
          אם אכן התכוונת אליי לא באתי לחנך אותך ולהגיד לך …תתבייש.
          אלא אמרתי אתה מתבייש לך שיבושם לך תתבייש לך .
          זה הכל .
          אם אתה בוחר להתבייש משטויות (בעיני שטויות במיץ עגבניות ) זו זכותך המלאה אני לא בא לחנך אותך.

          1. זו בדיוק הנקודה – אדם לא בוחר במה להתבייש, בטח לא כשמדובר במשהו שהוא גדל עליו וטיפח אותו. זה קרה לגמרי לבד וכמעט נגד רצוני.

            אני מבין שאתה אדם דתי ולכן מציע לך לקחת את מה שכתבתי ולשוחח על זה עם חבריך בבית הכנסת / ישיבה / הרב שלך… וביושר אינטלקטואלי להגיד להם שיש בעייה. כן התכוונו לא התכוונו – התוצאה היא שלא מעט ישראלים מתביישים כיום ב"יהדות".

          2. אני לובש כיפה אבל לא דתי .
            אני ישראלי ואז אם תרצה דתי .
            הישראלי קודם לדתי.
            לכן היהדות שלי זה לא היהדות שאתה חושב שהיא שלי .
            אני חושב שהבעיה היא ביהדות שלך שמפרשנת את היהדות עם דתיות וקודם כל עם בתי כנסת .
            היהדות שלי היא גם בית כנסת כמובן אך גם צבא וגם מקום עבודה וגם במגרש הכדורגל .
            לכן למה אתה מבקש ממני ללכת דווקא לבית כנסת ? וזה מעיד על הפער .

  18. פוסט נהדר מנחם.

    הליקוי הוא פשוט מרהיב.

    המדע העביר את האנושות ממצב של תדהמה ובהלה מוחלטת מתופעה כזו שהיתה מסמלת איזה כעס אלוהי שלא לומר סוף העולם, ליכולת לצפות את ולצפות ב בצורה טבעית לגמרי, מובנת, צפויה, בטוחה ומהנה.

    היכולת של המדע להסביר בפשטות תופעות טבע שפעם אנשים ראו כהוכחה לקיום אלוהים, ולתת תחזיות שאשכרה מתממשות לגבי היקום – היא לא פחות ממדהימה.

    1. מסכים . אין כמובן אלוהים , אבל מי שמחפש תשובות ימצא אותן במדע . לא כל התשובות . אבל ככל שמתקדמים בדורות , אנו יודעים יותר.

    2. ואולי אין כל כך מה להתלהב? ה"מדע" אינו דת שיש לשבח אותה. זו בסך הכל עקביות. אם "האמנת" ש-2+2=4 ו"האמנת" שדברים נופלים בגלל כוח שנקרא "כבידה" – כל השאר הוא המשך ישיר לכך.

        1. המדע לא השחקן היחיד על הלוח .
          יתרה מכך ישנם המון סוגיות מסוגיות שונות שהמדע בשעתו אמר משהו אחד והיהדות אמרה משהו אחר וברבות השנים המדע התאים עצמו ליהדות אבל ..בשביל לדעת ולהבין בזה צריך ללמוד יהדות לעומק לא רק בסיסמאות וזה כבר מסובך דדי …הרבה יותר מחוקי הליגה.
          מציע לך לנסות ולהתחיל בכל עניין האוסטרונומיה ..ביהדות נקרא קידוש החודש.
          תלמד את הנושא הזה (אל חשש אין שם שום חיוב מעשי להיום ).
          ותבין כמה היהדות הקדימה את המדע של זמנה בשנות דור ואולי בשנות אור …ואז תחזור אל הלוח .

          1. אין דבר כזה "המדע". השימוש בה"א הידיעה נקוט רק בידי מי שמתחמק מהמשמעות הברורה של "מהו מדע" ומבקש להציב אותו כמי איזו מערכת ששקולה למערכות אחרות ואפשר להתווכח עליו.
            אם אתה מקבל ששתיים ועוד שתיים שווה ארבע – אתה מקבל את כל השיטה המדעית. נקודה. היא לא משתנה בהמשך הדרך: ניסויים והצבת תוצאותיהם במשוואות מתמטיות אחידות. זה נכון לגבי התפוח שנופל מהעץ ובאותה מידה לגבי הניסויים שעושים במאיץ בסרן. ל"מדע" יש חוק אחד, והוא שבכולם מדברים באותה שפה, ולכן לא ייתכנו שתי פרשנויות לאותו ניסוי.
            את ה"פרשנויות" אנחנו מכירים ממערכות אחרות ובראשן הדתות למיניהן. מה שהחל כסיפורי עם הפך לאחר כמה מאות שנים ל"מערכת סדורה" שלכאורה ניתן להציב אותה מול (ה)מדע.
            לגבי אסטרונומיה ומדעים בכלל – אתה לא באמת רוצה שאביא לכאן ציטוטים מהתלמוד ושאר חכמי ישראל לגבי תופעות טבע וההסברים להן. זה יהיה מביך ועצוב לכולם.

          2. ועוד משהו על אסטרונומיה: נא הסבר לי (ואם אפשר ללא התחכמויות) למה הכוונה ב"השמיים" ו"הארץ" בפסוק הפותח את ספר בראשית.

          3. אתה טוען למעשה שניתן להוכיח מדעית כל דבר גם את נפש האדם .
            גדולי הפילוספים התווכחו בכך.
            והמסקנה המתקדמת יותר הייתה שלמדע אין כניסה לכל מקום .
            ביהדות המדע /הטבע איך שתקרא לכך הוא כלי שבו מנהל אלקים את עולמו .
            אך היהדות טוענת שיש מה שמעל המידע תקרא לזה עולמות עליונים או מקבילים .

          4. לא מצליח להבין את כוונתך .
            להבנתי שנים זה מה שמעל עולמנו .והארץ הכוונה לעולמנו זה איפה שבני אדם חיים .

          5. זה לא נכון, סתם דוגמא קטנה :

            הפיסיקה "הגרמנית" לעומת הפיזיקה "היהודית" במאה ה 20…

            והחילוקי דעות נבעו לא רק משיקולים מקצועיים…

            הקטלוג הזה נעשה על ידי אנשי מדע.

    3. לנבא היום בדיוק את היום והשעה בעוד 99 שנה שגרינוויל תהיה שוב אמצע 'הרצועה' בליקוי השלם הבא הוא פלא עבורי. ברור שמחשבים עושים זאת, אבל זה עדיין MIND BOGGLING.

  19. מועדון הכושר שלך מנחם הוא מרשים ביותר (וגם ריק למדי).
    לגבי זה שגם בעוצמת הארה של 5% של השמש עדיין רואים כמו באור יום – זה בגלל הרגישות הלוגריתמית של העין לעוצמת האור. אם תיקח אור שעובר דרך פילטר שמוריד את עוצמתו פי 2, בעין כמעט ולא תראה הבדל כי היא מתאימה את עצמה, כמו שאנחנו עושים בחודך.
    לעומת זאת, אם תיקח שתי אלומות בעוצמות שונות, אפילו קצת, ותסתכל על שתיהן בו-זמנית, אתה תראה ממש מצוין מי הבהירה יותר ומי הכהה.

    נ.ב. לידל – סוף סוף תתחילו שם באמריקה לאכול אוכל אירופאי נורמלי ולא פלסטיק. למרות שזו רשת גרמנית.
    בשלב הבא תתחילו כבר להיחשף לאוכל ספרדי, אח"כ צרפתי, ובסוף, אם תהיו נחמדים, לאוכל איטלקי.

    1. יש לנו אוכל מכסיקני, איטלקי, וסיני ותר מאשר בנכסיקו, איטליה, וסין. יש לנו מסעדות מכל העולם. סופרמקרטים – רק אולדי וייידל וכמובן אבל ישנן חנויות (MARKETS) לאוכל מכסיקני ודרום אמריקאי, סופרמרקטים לסיני, תאיילנדי, ועוד.

    2. הוא די מלא משך כל היום. לא "מלא" כשיש לך 1,000 מכשירים באולם. בתמונות הוא ריק בגלל שזה היה שעה בלבד אחרי ליקוי החמה המלא

  20. לאהרון שדה בתגובה שלא מצליח להכניס במקום:
    אכן חטאתי בשיוכך האוטומטי לקבוצה כלשהי. סברתי שאתה אדם דתי ולכן הנחתי שאתה פוקד את בית הכנסת וכיו"ב. בטעות גם הפקדתי בידך מסר ל"קהילה" שלך. ראה עצמך משוחרר מזה 😉 (אבל לא מהבנה שיש בישראל אנשים שמתביישים ביהדות וזו כבר בעייה)

    1. האמת היא שגם אני הייתי בטוח שאהרון אדם דתי, אבל אני משתדל להתווכח לגופה של דעה ולא אדם אז זה לא ממש משנה דברים.

      מבחינתי אם הכיפה על הראש היא ביטוי לכבוד למי שמנהל את העולם הזה (אם משום מה החלטת שהוא קיים) = אז זה שורש הבעיה שלי, בלי קשר לאיך אדם מגדיר את עצמו.

  21. מנחם אני לא יודע איך אתה עושה את זה אבל אתה (כבר שנים) הופך סיפורים איזוטריים ולכאורה משעממים לחוויות קריאה מדהימות. שאפו.

    אהבתי מאוד גם את הפסקה הראשונה. ההסבר לדעתי הוא שישראל כבר המון זמן לא במצב שאפילו מתקרב למה שנקרא "איום קיומי" – ובכלל איכות החיים של האזרח הישראלי במצב מספיק טוב כדי שתהיה לו את הפריווילגיה להסתכל החוצה ולרצות "להשתדרג" ולהפוך ל"מודרני" יותר מבחינה ערכית.

    הפרשנות שהרבה אנשים נותנים לזה היא שצריך להיות "איש העולם" ולחיות ב"כפר גלובלי", והאמריקניזציה שכולנו עוברים בטלוויזיה ובאינטרנט מאוששת עבור הרבה אנשים שזה המסלול הנכון. זה, בצירוף הרבה ארגונים שפועלים בישראל חזק למען המטרה הזו (גם דרך הפוליטיקה וגם מחוצה לה), מחליש את חוזק הקשר של האדם הממוצע ללאום היהודי.

    *אני לא עומד לחזור ולקרוא את התגובות כאן אז אין צורך לטרוח ולהגיב לי כמה אני לא מבין מהחיים שלי

  22. לאהרון: ביקשתי הסבר אסטרונומי, שכן אנו יודעים היום ש"הארץ" היא כדור הארץ – פלנטה אחת מתוך רבות שיש ביקום.

    אז כשאלוהים ברא את "הארץ" – מה הוא ברא?

    ולפני כן, כשברא את ה"שמיים", מה זה "השמיים"? כתבת "מה שמעל עולמנו". מה זה "עולמנו"? ואם כוונתך לכדור הארץ – הרי שאין שום דבר מעליו, כי בחלל אין כיוונים.

    1. הקב"ה הפריד וסידר את העולם כך ששמיים זה המים שלמעלה כולל מערכת העננים שמביאים מים שהם גשם ,שלג וברד לבין מתחת לרקיע .
      ים נהר ואוקינוס.

  23. מבחינתי זה פשוט, מרגע שהמממונים על היהדות (מטעם עצמם והמדינה) הפכו את העניין לפוליטי, נוסף ליהדות בישראל מטען חורג שממאיס את עצמו על הרבה ישאלים. בארה"ב זה לא קיים ולכן אתה יכול להיות גאה ביהדות שלך בראש שקט.
    אני לא דתי ולא מאמין ועדיין מרגיש שייכות לדת הזאת וגאה לשמוע על יהודי שמצליח. אין מה לעשות יש כאן מטען משותף של אלפיים שנה. מצד שני, ככל שהיהדות הופכת להיות כלי שרת בידי פוליטיקאים ו"רבנים" לצבור כוח, אין לי עניין לקחת בזה יותר חלק.

  24. בלת"ק.
    אני חושב, שבשבילך מנחם, יהדות היא גם סוד של שייכות, וגם בית רחוק ולא מושג.
    בשביל מי שגר כאן, השייכות היא מובנת מאליה, ואנחנו מתמודדים עם מה זה בעצם אומר להיות יהודי, אנחנו רואים מה זה עם יהודי, והמראה לא תמיד רק יפה ונעים.
    ההתמודדות שלנו הרבה יותר קשה ואמיתית, וקשה מאד, ההכרה שאנחנו למעשה עם ככל העמים. לדוגמא: אחוז היהודים זוכי פרס נובל גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסיית העולם, אחוז זוכי פרס נובל הישראלים, בלי בדיקה, אני מאמין שדי נורמלי ביחס למדינות מערביות בעולם.
    יש לנו הכל מהכל, וזה מנפץ את האשלייה של עם סגולה, נבחר, נעלה, או מה שזה לא יהיה.
    לפחות לכל מי שיש לו עיניים ואומץ לראות.

  25. אנשים, תתעוררו!

    הסלטיקס והקאבס סיכמו טרייד על קיירי אירווינג.

    הסלטיקס יקבלו את UNCLE DREW.
    הקאבס מקבלים את תומאס, קראודר, זיזיץ' ו….את הבחירה מברוקלין. ללא שום הגנה!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט