היום לפני 29 שנה: שיא מדהים של פלורנס גריפית' ג'וינר

Seoul Olympics                                                                                    12/8/1988

ארבעה ימים אחרי שפלורנס גריפית' ג'וינר שברה את השיא העולמי ב-100 מ' ריצה עם זמן של 10.49 כשהיא שוברת את השיא העולמי הקודם של אבלין אשפורד האמריקאית שעמד על 10.76, היא פיצחה היום לפני 38 שנים גם את השיא העולמי ב-200 שהוחזק יחד ע"י שתי המזרח גרמניות מריטה קוך והייקה דרקסלר (21.71) כשהיא עוצרת את שעון הסטופר על 21.34 שנ'.

פלורנס, הידועה בכינוייה 'פלו-ג'ו' ניפטרה בגיל 39, בשנת 1998, כמעט 10 שנים בדיוק אחרי קביעת שיאיה המהממים.

מה היא המורשת שהשאירה אחריה פלורנס גריפית' ג'וינר, "JO FLO", כמו שהכיר אותה כל עולם הספורט? האם זהו בגד הריצה בעל המכנס האחד בלבד, שבו היממה את כל עולם האתלטיקה הקלה? האם אלה ציפורני ידיה, 16 ס"מ הארוכה ביותר ו-12 ס"מ הקצרה, אותן טרחו מצלמות הטלוויזיה בסיאול לצלם יותר מכל אייטם אחר? אולי כינויה ה"גולש", פלו ג'ו, שבו נודעה בעולם, או שמא הג'וגינג המפורסם שערכה עם נשיא ארה"ב ביל קלינטון?

סביר להניח שהדברים האלה ייזכרו תמיד בהקשר של האצנית הססגונית, אבל מובן שיותר מכל תיזכר פלורנס גריפית בזכות ריצת ה-100 מטרים שלה ברבע הגמר בסיאול, אותה סיימה בזמן לא ייאמן של 10.49 שניות, כשהיא מוחצת ומרטשת את ה-10.79 של אוולין אשפורד, והשיפור של 3.7 עשיריות ב-200 כשהיא קובעת שיא עולמי הקיים אף הוא עד היום – 21.34 שנ'. בימים טרופים אלה, כששיא עולמי במיאוץ נשבר מדי כמה שנים במאית או שתי מאיות, מחיקת  שיא קודם  בשלוש עשיריות נחשבת למבצע לא מובן.

אני זוכר את הסערה שהתחוללה בסיאול. בן ג'ונסון זה עתה קבע שיא עולם מהמם כשהוא שם לצחוק את קרל לואיס, שלעומתו נראה כמי שרץ ושק חול על גבו, רק כדי לגרום להלם כלל עולמי עם פסילתו (והשעיתו מאתלטיקה קלה ) עקב שימוש בסטרואידים אסורים. ועתה פלו ג'ו.

בדיקות הדם והשתן שלה היו שליליות. באותה שנה, 1988, היא נבדקה לא פחות מ-8 פעמים ותמיד נמצאה נקייה. היא נשבעה שמעולם לא השתמשה בסם אסור. היו גם שטענו כי רוח חזקה מהמותר (4.5 מייל לשעה) נשבה בגבה בזמן ריצתה. כשרצה הראה מד הרוח "0", אבל רוחות נשבו באיצטדיון לכל הכיוונים, וייתכן שדווקא בחלק מסוים בריצתה היא נהנתה ממכת רוח מלבבת בגבה. ובריצת 200 שהרץ רץ בכיוונים שונים עם קשת הגורמת לפנייה של כמעט 90 מעלות, לך תדע.

היא, עם גיסתה ג'קי ג'וינר קרסי, הוכרזו  למלכות האולימפיאדה.

פלו ג'ו נולדה לעולם. היא יצרה דמות חדשה, דימוי שלענף האתלטיקה מעולם לא היה כמוהו. מהירות הברק שלה, עם אופנת הלבוש האולטרה זוהרת שהמציאה, כבשו את העולם, אך עם הכיבוש באו גם הספקות: כיצד ייתכן שפלו ג'ו עשתה כזה צעד מדהים קדימה בזמן כה קצר? הייתכן שאשה ממין נקבה תפתח שרירי ארבע ראשי בולטים ועצומים כאלה ללא סיוע הורמונים זכריים?

בעלה ומאמנה, קופץ המשולשת אל ג'וינר, רתח מזעם: "פלו עבדה עם משקולות שש שעות ביום. היא לחצה 150 ק"ג עם הגברים החזקים ביותר במכון הכושר. היא הזיעה וירקה דם, אבל איש לא טרח לבוא ולבדוק. עכשיו כולם מתבכיינים וטוענים לרמאות".

פלו ישבה בחדר העיתונאים ובכתה: "קנאים. הכל קנאה. מהיכן הם באים עם ההאשמות? עשו לי את בדיקות הדם והשתן המשוכללות ביותר, כאילו אני נושאת נגיף שידביק את כל העולם. לא מצאו מאומה. מעולם לא נגעתי בסם או בהורמון אסור".

קרל לואיס כתב באוטוביוגרפיה שלו כי "אין דרך בעולם שפלו ג'ו הייתה עושה זמנים כאלה ללא עזרת סמים". האצן האמריקאי דרל רובינסון סיפר למגזין גרמני שראה אותה לוקחת סמים. תגובתה לטלוויזיה הייתה: "הוא שקרן כרוני. מטורף. מעולם לא הייתי אתו בשום מקום. כיצד היה יכול לראות מה אני מכניסה או לא מכניסה לפה?"

עכשיו, כשמתה בפתאומיות, הוצפה התאחדות האתלטיקה האמריקאית בטלפונים מכל העולם. המסקנה ברחוב הייתה כי עתה היא משלמת את מחיר השימוש בסמים. בעלה הזכיר שכבר לפני שנתיים הייתה לה אפיזודה מסוכנת עם לבה, שהחל לפעום כאילו הוא נמצא בעיצומו של מירוץ מטורף. בעולם הספורט כאן ידועה התופעה של אתלטים שחורים המתים פתאום מתסמונת לב מסובכת. זה קרה לרג'י לואיס מבוסטון סלטיקס ולהאנק גאת'רס מלויולה. האם ייתכן שגם פלו ג'ו נכנעה לתסמונת הזאת?

 אין כל קשר בין מותה ללקיחה או אי-לקיחת סטרואידים זכריים. אין כל קשר ידוע בין השניים. נשים "בונות גוף" משתמשות חופשי-חופשי בסטרואידים זכריים המגבירים את הטטסטרון בגופן ולא ידוע על כל מקרי מוות כתוצאה מכך!

הספקות לא ייפתרו. בדיקה שלאחר המוות לא מצאה שום חומר כימי אסור בדמה.

אין הוכחה מדעית ל"משחק אסור" של פלו ג'ו. אתם לא יכולים להאשים אדם רק מפני שהמבצע הספורטיבי שקבע נראה בלתי אפשרי. אין גם כל הוכחה מדעית רפואית על קשר כלשהו בין שימוש בסטרואידים לבעיות רפואיות ארוכות טווח מלבד איבוד האון המיני.

מי שמעדיף להאמין ש-"היא השתמשה; אחרת אין הסבר אחר לשיפורי הריצה שלה" למרות שעשרות בדיקות בתקופת האתלטיות שלה, ובדיקות סופר מתקדמות לאחר מותה לא מצאו שום שרידי סטרואידים מלאכותיים, ימשיך להאמין, מבלי שתהיה לו הוכחה. אני מאמין שהיא אף פעם לא התאמנה ברצינות עד כ-18 חודשים לפני סיאול כשהחלה לעבוד על משקולות בצורה סופר-מסיבית ובשיטת ה-INTERVAL TRAINING, ואז הפוטנציאל החבוי שהיה בה יצא לאור ופרץ שחקים.

פלו-ג'ו ילדה את בתה מרי רות' ג'וינר בנובמבר 1990, כמה חודשים אחרי שעיצבה את הגופיות של אינדיאנה פייסרס, ואז סבלה מהתקף הלב הראשון. שנתיים אחר כך נבחרה על ידי הנשיא קלינטון לנשיאת הוועידה האמריקאית לכושר גופני, ושנה אחר כך יסדה עם בעלה קרן לילדי גטו. במשך כל השנים דחתה את האשמות של שימוש בסמים בזמן שקבעה את שיאיה העולמיים. היא  מתה עקב סימפטום שממנו מתו ספורטאים שחורים צעירים רבים. לעולם כנראה לא נדע אם השתמשה בסמים, ואם קירב השימוש בסמים את מותה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
35 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Berch
Berch
13/08/2017 6:22:13

אולי אני תמים אבל במקרים כמו שלה אני נותן לה את זכות החפות. אם חיפשו אותה ולא מצאו כלום אז בזאת זה נגמר.
תודה על הטור, דוק

אהרון שדה
אהרון שדה
13/08/2017 8:56:19
Reply to  Berch

אתה תמים בן אמא של התמימים.
1. על אמסטרונג חיפשו שנים ולא מצאו
2.תיכף תגיד שהשיאים של המזרח גרמניות גם חוקיים .
3. היא מתה בצורה לא טבעית בגיל 38
4. אף אחד לא התקרבה לשיא שלה במאה.
5. היא עצמה למעט שנת 88 לא הייתה קרובה לכך.
בקיצור אין 1 ל 10000 שהשיא הזה כשר .

מתן גילור
13/08/2017 9:29:30

1. חדמ"ש לא נכון. מצאו ועוד איך מצאו. חלק טויח וחלק היה קבלת הסברים שהיום קשה לראות איך עוברים (משחה נגד שפשופים ושיט כזה). מעבר לאין ספור שמועות ועדויות עם השנים. (אין באמור לחוות דעה לגבי גריפית' ג'וינר).

יניב
יניב
13/08/2017 9:41:18

בזה אתה מחדש לי.לא ידעתי שתפסו את ארמסטרונג וטייחו את זה.הייתי בטוח שעד שעדי המדינה לא פתחו עליו לא הצליחו להוכיח את זה.

אהרון שדה
אהרון שדה
13/08/2017 9:57:26

מתן איני מכיר לעומק את כל הסיפור של אמסטרונג מבחינת טיוח .
זו לא המהות .
המהות היא שהוא הוכר משך זמן ממושך ככשר.
רוצה לומר זה שלא תפסו מישהי שהייתה חכמה לפרוש בגיל צעיר יחסית ומייד לאחר שיאה בסיאול 88 ….לא אומר שהייתה כשרה.
להזכיר גם את בן גונסון לא תפסו ברומא 87.
אלא רק לאחר שהגזים ולקח כמויות מופרזות ותכופות ב 88 הוא נתפס.

נגיד זאת כך .
אם בעולם הרגיל אדם חף מפשע עד שלא הוכחה אשמתו.
הרי שבשיאי שנות ה 80 אדם הוא אשם (בעיני ) כל עוד לא הוכחה חפותו .
ולא בכדי עלתה הצעה השנה לבטל את כל השיאים מאז תאריך מסויים .
(רחוק בהרבה משנות ה 80 קרי 10 -15 שנה אחורה לא זוכר בדיוק ).
אמנם ההצעה גם לשיטתי מוגזמת מדי אך יש לה הגיון להתבסס עליו .

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 9:58:52

אתה קצת מגזים את זה. זה לא כאילו היו עשרות בדיקות חיוביות שטויחו להן.

מתן גילור
13/08/2017 9:31:34

3. מז"א לא טבעית? התקף אפילפסיה אינו טבעי?

גיא הרשע
גיא הרשע
13/08/2017 9:34:41

להרחיב את מה שמתן כתב על נקודה 3 –

יש 0 קשר בין מותה בטרם עת של פלו ג'ו לבין כן/לא השתמשה ב-HGH.

גיא הרשע
גיא הרשע
13/08/2017 9:42:13

נקטע.

פלו ג'ו סבלה מהתקפים שדומים לאפילפסיה (התקפי גרנד מל) שאובחנו כפרכוסי טוני-קלוני.
היא נפטרה כתוצאה מחנק בעקבות התקף פרכוסים שעברה בזמן שישנה.

מנחם לס
מנחם לס
13/08/2017 18:02:37

מה שמרגיז אותי ביותר אנשים לא קוראים את הפוסטים, אלא רק מרפרפים. ארהון, אילו קראת בעיון היית מבין ממה היא ניפטרה.

עדי
עדי
13/08/2017 8:16:18

שיא העולם ב-100 מ' נקבע במבחנים של נבחרת ארה"ב באינדיאנפוליס, לא באולימפיאדה. שם היא קבעה את התוצאות 10.49 (רבע גמר, שיא עולם ותוצאה שנחשדת ברוח גבוהה מהמותר), 10.70 (חצי גמר), 10.61 (גמר), שלוש התוצאות הטובות בהיסטוריה עד אז. בסיאול היא קבעה 10.62 במוקדמות (התוצאה השלישית בהיסטוריה), ובגמר האולימפי היא קבעה 10.54 "בלבד" וברוח גבוהה בלתי חוקית, שהספיק לזהב.

אלעד אייל
אלעד אייל
13/08/2017 9:20:30
Reply to  עדי

בואי מנצחת ה100 באליפות העולם קבעה 10.85. תוצאה מצויינת אבל רחוקה שנות אור מהשיא המפוקפק הזה.
נדירלראות אצנית יורדת מ10.80 ועוד פחות מכך 10.70. היחידות שירדו מ10.70 היו מריון ג'ונס (10.65) שהודתה והורשעה בשימוש בחומרים אסורים וכרמליטה ג'טר (10.64), וגם הן רחוקות מאד מהשיא הלא אנושי הזה. מה עוד שעשו זאת עם תמיכה של רוח גבית 1.1 ו-1.2
בקיצור אשרי המאמין, אבל זו תמימות גדולה לחשוב שהכל היה חוקי שם.

רועי ויינברג
רועי ויינברג
13/08/2017 12:53:16

1+

ברוך רובין
ברוך רובין
13/08/2017 8:20:49

שיא שחייבים לפסול,למחוק אותה את מריתה קול ודומייה, כמות הסטרואידים האנבוליים שלקחה הרסה את הענף. איך אחת בת 29 אחרי הריון ופרישה שלעולם לא התקרבה לשיא מרסקת אותו וקובעת שיא בלתי שביר (כל עוד לא ישתמשו בסטרואידים).

הייט אשברי
הייט אשברי
13/08/2017 8:43:38

מנחם – בלי לגרוע מחשיבות האירוע , בין אם השיא כשיר ובין אם לאו – האם לא מוטב היה לחכות לכל הפחות ל- anniversary בשנה הבאה ? מה בדיוק יש במספר 29 שצריך לציין את זה השנה ?

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 9:24:47

ומה בדיוק יש בתאריך 12.8 כשהאולימפיאדה הייתה בספטמבר? לא צריך לחפש משמעות בכל דבר. תקופה חלשה ואין חומרים. עכשיו מתקיימת אליפות העולם באתלטיקה.

הייט אשברי
הייט אשברי
13/08/2017 11:41:34

נהוג לציין תאריכים עגולים . אולי נציין את פלו ג'ו כל שנה – 29 , 30 , 31 , 32 ? נשמע לך הגיוני ?

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 11:45:47

נו מה זה משנה? גם התאריך של היום לא רבלנטי. מפריע לך הכותרת? אז תתעלם.

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 11:46:36

ואם כבר כל שנה:
http://www.hoops.co.il/?p=78086

הייט אשברי
הייט אשברי
13/08/2017 11:58:54

נכון – 28 קביל בדיוק כמו 29 . לכן לא קראתי היום את הטור של הדוק . בכמויות המידע שמסתובבות היום אני נאלץ לברור את המוץ מהתבן .

יניב
יניב
13/08/2017 9:43:55

אני במקרה הזה מסרב לתת לה להנות מהספק,זה לא בולט(שביננו למרות שלו אני כן נותן את חזקת החפות אני לא אפול מהכיסא במידה ויתברר שהוא כן לקח משהו) היא בשנה אחת ניפצה שיאים היסטוריים שגם שלושים שנה אחרי אף אחת לא קרובה אליהם אפילו,מה עוד שהפרישה שלה מיד אחרי זה גם מאוד מאוד מחשידה.
הדבר היחידי שאני מוכן לשקול זה שאולי באמת הייתה רוח מטורפת שהתעלמו ממנה.אבל אין סיכוי שהשיא הזה כשר

עדי
עדי
13/08/2017 9:53:25

טוב מראה עיניים. ריצת השיא ב-100 מטר נראית עד היום לא טבעית. הפרשן של הטלוויזיה האמריקאית מייד מבחין בזה וקובע, לא יכול להיות, אף אחת לא יכולה לרוץ כ"כ מהר… אחרי שהיא שוברת את השיא הקודם ב-27 מאיות… קרוב ל-3 מטר פור…
https://www.youtube.com/watch?v=Mrt9yZL8dbI

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 10:03:31
Reply to  עדי

הריצה הזו גם חשודה כנתמכת רוח. ניתן לראות בבירור את הרוח הנושבת באיצטדיון בעוד שמד הרוח הראה 0.0.

MBK
MBK
13/08/2017 10:30:49

חידשתי עם הטיעון של הרוח
השאלה כמה חזקה הייתה הרוח ?
אם אני לא טועה כל מטר לשניה משפיע כ -0.09 0.07 על התוצאה

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 11:15:57
Reply to  MBK

קשה להגיד, השערות של פלו ג'ו הן לא בדיוק מד רוח אמין. בכל מקרה 0.09 לכל מטר לשניה נשמע הגיוני. אובדלה תומפסון רץ פעם 9.69 עם רוח של 5.7 טייסון גיי גם עשה משהו דומה עם רוח של סביב 4 מטר לשניה. גם פלו ג'ו עצמה בסיאול עשתה תוצאות נהמוכות של 10.54 ו 10.60 עם רוח של מעל 3 מטר לשניה.

פאקו
13/08/2017 11:20:15
Reply to  MBK

באלימפיאדת מוסקבה היה קופץ לרוחק רוסי (עד כמה שאני זוכר), שבעת הקפיצה המארגנים פתחו לו לרווחה את שערי האצטדיון, מה שהביא לו רוחות פסיכיות ועזר לו לזכות.

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 11:33:23
Reply to  פאקו

לא מכיר את הסיפור. הזוכה אבל היה מזרח גרמני.

צביקה
צביקה
13/08/2017 11:59:39

לא מבין את האנשים שמתעקשים להגיד שלקחה משהו אסור כשכל הבדיקות שפותחו עבור איתורם כשלו מלמצוא אותם. אם אתם מאמינים במדע הסמים גם תאמיניו במדע הבדיקות. ניסו בכח האמצעים לבדוק אותה ולא מצאו כלום. אז אין כלום. פשוט ככה.

עידו גילרי
עידו גילרי
13/08/2017 12:01:05
Reply to  צביקה

שאני אעתיק לך את התגובה שלי משנה שעברה?

יניב
יניב
13/08/2017 12:03:00
Reply to  צביקה

אתה מכיר למשל את הסיפור של מריון ג'ונס?

חמי
חמי
14/08/2017 19:31:55
Reply to  צביקה

מאמין במדע לא באנשים והאינטרסים שלהם, לדוגמה לאנס ארמסטרונג

אוהד ס"א
אוהד ס"א
13/08/2017 12:41:11

כולם מדברים על פלו ג'ו ואף אחד לא מדבר על בולט.

כן, ראיתי את כל התגובות החכמות והנכונות שלכם על ההבדלים המשמעותיים בין השניים ואתם צודקים בהכל.

אבל, תרשו לי להוסיףרק סימן שאלה קטן,
מה קרה למעצמת הריצות הקצרות ג'איימיקה באליפות העולם האחרונה?
בולט דעך, זה בסדר. הוא היה צריך לפרוש כבר בשנה שעברה, אבל מה עם כל השאר?
כל העומק, כל הכישרון בגברים ובנשים. מ- 100 ועד ל-400 מטר. פשוט כלום, ממעצמה ששלטה בריצות הקצרות רק לפני שנתיים באולימפיאדה.

האם יש מישהו כאן שיודע לומר משהו על שינוי משמעותי במדיניות בדיקות הסמים שנערך באליפות האחרונה שיכול אולי להסביר זאת?

האם מאמן הנבחרות עזב במפתיע?

Benny
13/08/2017 21:45:50
Reply to  אוהד ס"א

מסכים.

Benny
13/08/2017 21:43:57

לדעתי אפשר לאמר בשקט שזה שיא העולם הכי איכותי שקיים או לפחות בחמישיה הראשונה (במובן הזה שאף אחד לא התקרב אליו מאז שנקבע ולא נראה מישהו באופק שיעשה את זה) . העובדה שהוא נקבע בשנות ה 80 שטופות הסמים מספיקה לי כדי להגיע למסקנה שהיא היתה מסוממת על לשד עצמותיה. העובדה שלא נתפסה היא חסרת משמעות .. כמו שאמרו כאן בצדק לפני שאם מספיק זהירים אפשר לא להיתפס תקופה ארוכה והיא הפסיקה מיד אחרי קביעת השיאים. העובדה שהלכה בגיל צעיר אולי לא קשורה לסמים אבל אולי כן לך תדע מה מכרו לה ומה היא לקחה. בקיצור. לא מאמין. כמו שלא מאמין לשיאים של בולט אפילו שלא נתפס. To good to be true