הטור של לס לפני לייקרס נגד אורלנדו: ליגת ה-D – הדבר הבא ב-NBA!

קורי ג'וזף אינו כוכב גדול. הפוינט גארד הקנדי הזה ניבחר מס' 29 בסיבוב הראשון של הדראפט ע"י סן אנטוניו, אבל כשיש לך את טוני פרקר, אתה נשאר שחקן אלמוני. עד שטוני פרקר נפצע, ואז הרמת טלפון מביאה אותו מאוסטין, שם הוא שיחק (וכיכב) בקבוצת ה-D של סן אנטוניו. אתמול הוא לא כיכב מי-יודע-מה, אבל הוא עלה בחמישייה של הקבוצה שעם ויכוח או שניים (כמובן שלא איתי!) היא הקבוצה הטובה בעולם. אני מכיר כמה פוינט גארדים שלא היה להם אף פעם הכבוד לעלות בחמישייה של הפלח.

הוא קלע רק 4 נקודות, אבל הפיח רוח קרב, הביא אנרגיה, וגרם לראסל ווסטטברוק לזרוק זריקות שאצל מאמן כמו הפלח היו גורמות לו לשטוף היום את השרותים באולם האימונים של הספארס כעונש.

ליגת ה-D קיימת עבור שחקנים כמו קורי ג'וזף. היום, 12 שנים אחרי היווסדה, היא עדיין מחפשת את דרכה להרים ראש, ולאחרונה קרו כמה דברים שמאד עזרו לה. בעונה שעברה רבע – 26% מ-450 שחקני ה-NBA שיחקו לפחות משחק אחד בליגת ה-D. אני כבר שכחתי כיצד מחשבים 26% מ-450, אבל במבט ראשון זה נראה לי כמו 115 או משהו כזה. ביניהם היה גם גבור המשחק של אמש, דני גרין שקבר 4 מ-4 מה-3, ושמר מצויין על קווין גארנט בחלקי המשחק שקאווי ליאונרד לא שמר עליו. ואת ספורו של ג'רמי לין כולנו יודעים בע"פ: החתמה של 25.1 מיליון ע"י היוסטון רוקטס שנה אחת אחרי שהיה שחקן אלמוני בליגת ה-D.

לדעתי הדבר החשוב ביותר עתה הוא לשנות את השם מ-"D" למשהו יותר מאיר עיניים. "D" הוא הציון שהייתי נותן לסטודנטיות חמודות ללא מושג, רק כי לא רציתי להכשילן. הייתי אומר לעצמי כפרופסור, "לא מגיע להן D רק בשביל הציצים החמודים?". "D" הוא ציון גרוע לעתים מ-"F", כי בקורס שקבלת F יש לך אפשרות לחזור עליו ולקבל ציון גבוה. עם "D" אתה דפוק לעד. אז ל-"D" יש אסוציאציות לא נעימות: "D"…DEFEAT"…DESPERATE…DECAY…DUMB…"

אבל חוץ מהקונוטציות של האות "D", כמעט כל דבר אחר בליגה הזאת הוא בעלייה מסחררת קדימה.

הליגה הזאת משמשת היום למחנה אימונים לא רק לשחקנים המנסים להוכיח את קישוריהם לקבוצות ה-NBA, אלא הליגה משמשת למספר רב של אפשרויות:

1. שחקנים המעדיפים קירבת מקום להוכיח את כישוריהם מאשר משחק באירופה או המזרח הרחוק.

2. מקום לשחקנים אחרי פציעה ארוכה להיכנס לאט-לאט לכושר משחק.

3. מקום שיפוט לשופטי NBA עתידיים לפני שהם עולים כיתה לליגה הגדולה.

4. מקום ניסוי לחוקים חדשים: כיום בליגת ה-D משחקים עם חוק חדש שסטרן מקווה להכניס ל-NBA – אפשרות לעשות DUNK או "TO BAT AWAY THE BALL" אחרי שהוא נוגע בטבעת. זה חוק שסטרן מנסה כבר כמה שנים להכניס ל-NBA ובעלי הקבוצות החליטו השנה להסכים לנסות אותו בליגת ה-D, וכנראה שהוא ייכנס לספר החוקים בעונה הבאה.

5. מקום הכנה לעוזרי מאמנים, ומאמנים ראשיים, לפני שהליגה הגדולה מציעה להם משרה.

6. הכנה לאנשי FRONT OFFICE: מנכ"לים, אנשי מכירות, מנהלים מכל הסוגים, הכנה לאנשי מזכירות.

7. אפילו "נסיון" בבעלות, לפני שמולטי מיליונרים מוכנים להשקיע כסף אמיתי וגדול ברכישת קבוצה.

 

לכל 30 קבוצות ה-NBA יש היום קשר לאחת מ-16 קבוצות ה-D. חמש קבוצות D נמצאות בקשר ישיר עם כמה קבוצות NBA  כל אחת שיש  להן רק שליטה מועטת על מה שהולך בקבוצות ה-D: פורט וויין  ובקספילד (קליפורניה) הן דוגמאות של קבוצות D שלקבוצות ה-NBA הקשורות אליהן אין שליטה על מה שהולך בהן, מלבד דרישה לשחקנים. אבל כל 11 קבוצות ה-D האחרות נמצאות בקשר הדוק עם רק קבוצת NBA אחת, וישנן שלוש דרכי קשר ומודלים להתקשרות:

המודל הראשון

צורת ההתקשרות הראשונה פותחה ע"י מרק קובן – בעל הדאלאס מבריקס ולדעתי בעל הקבוצה המבריק ביותר בין כל האחרים ב-NBA מבחינת רעיונות מתקדמים ושימוש בטכנולוגיות כלכליות מודרניות, היה הראשון שהחליט להיות גם בקשר אקסלוסיבי עם קבוצת D. המנכ"ל שלו לשעבר דוני נלסון הפך לבעל קבוצת ה-"טכסס לג'נדס", ובהדרכת (והשפעת) מרק קיובן הם החליטו לנהלה כביזנס נושא רווחים, ולא סתם "מחנה אימונים". ההחלטה היתה למלא את הקבוצה לא רק בשחקנים צעירים, אלא להביא אליה שחקני NBA כרשאד מקנטס ומייק ג'יימס, ולשווק אותה כקבוצת כדורסל אמיתית לכל דבר, עם קהל אוהדים משלה, המשחקת בליגה עבור דבר אחד: נצחון. אם מתפתחים בה שחקנים שריק קרלייל מאמן המבריקס רוצה – יש לו זכות בלעדית עליהם, אבל מרק קיובן צריך לשלם לדוני נלסון כסף שהשוק קובע עבורם. העסק הפך למודל עסקי ששאר הליגה מתחיל להעתיק.

המודל השני

המודל השני פותח ע"י הלייקרס (תתפלאו! אפילו הלייקרס עושים מדי פעם דברים חכמים!) ב-2006 כשהם החליטו לרכוש קבוצת D בבעלות אקסלוסיבית כשהם רכשו את ה-"L.A פנדרס". הספארס, הת'אנדר, הקאבס, והווריורס הלכו מיד בעקבותיה, וכולן היום בעלות קבוצות D כשהן בחופשיות מעלות ומורידות שחקנים לפי הצורך, הסקדואל, וכמובן פציעות.

המודל השלישי

המודל השלישי, והפופולרי ביותר, פותח ע"י הרוקטס, והוא ה-"HYBRID"  שאני מאמין שהוא יהיה המודל הסופי, ושבעוד כמה שנים מועטות הוא יהיה המודל היחיד של כל 30 הקבוצות: קבוצת ה-"D" שייכת לבעל קבוצה מקומי המנהל אותה עסקית ככל ביזנס מקומי. כל ענייני הכדורסל המקצועיים מנוהלים , נקבעים, ומובלים ע"י הרוקטס – שמומחיותם היא כדורסל. אבל העניינים העסקיים – רווחים והפסדים – הם עניין המשקיע המקומי המכיר את האוכלוסייה, את צרכי המקום, את הדרכים הטובות ביותר לפרסום, ואת אפשרויות ה-PROMOTIONS המקומיים. הקבוצה הראשונה עם המודל הזה היא "ריו גראנדה וואלי ווייפרס" בהידלגו, טכסס, מין 'עיר שדה' כמו גרינוויל, עירי כאן בדרום קרולינה שאיש לא מכיר, אבל בסביבתנו מתגוררים 800,000 איש, זה הבית הצפון אמריקאי של BMW, צמיגי מישלין, ולוקהיד אייר – בונה מנועי ה-F-16 לחיל האוויר שלנו. בגרינוויל נמצאת קבוצת מינור ליג בהוקי, וקבוצת AA בבייסבול, ושתיהן קבוצות שעבור תושבי גרינוויל הן-הן ההוקי והבייסבול, עם קהל צופים ממוצע של 7,500 להוקי, ו-10,000 צופים לבייסבול. על אותו קונספט מתקיימת ומצליחה ה-"ריו גראנדה וואלי ווייפרס" שעבור תושבי הידלגו היא-היא הדבר. זוהי עיר ללא אוניברסיטה, והכדורסל של קבוצת ה-D הוא היחיד בעיר מלבד כדורסל התיכונים.

מאמני קבוצות ה-D בכל שלושת המודלים מאמנים לפי ספר האימונים של המאמן הבכיר בקבוצת ה-NBA, וכל שחקן המגיע מקבוצת ליגת D (למשל פאב מלו של הסלטיקס שאחרי 21 משחקים ב-"מיין רק קלאוס" הועלה לסלטיקס, והמשחק בקבוצה הראשונה היה בדיוק כמו בקבוצתו במיין, ג'רמי למב, אחרי 16 משחקים ב-"טולסה 66", או דונטס מוטייג'ונאס אחראי 7 משחקים עם ה-ווייפרס) יודשע בדיוק מה לעשות בקבוצת האם.

השחקנים החתומים ע"י קבוצות ה-NBA ממשיכים לקבל את משכורתם, וזוכים לצ'ופרים כגון חדר פרטי במלון במשחקי חוץ, וטיסות במחלקה ראשונה. השחקנים הבלתי חתומים חותמים על חוזים נפרדים לפי מכירם בשוק. המשכורת הממוצעת לפני עשר שנים היתה $17,500. היום המשכורת הממוצעת היא בסביבות $100,000 ל-50 המשחקים. יותר ויותר שחקנים מתחילים להעדיף להישאר כאן מלשחק באירופה שם הם הולכים לאיבוד בהרבה מקרים. BASKETBALL.DATA חישב ששחקן בליגה D הוא בעל 65% עליונות לקבל ג'וב בקבוצת NBA מאותו שחקן ברמתו המשחק באירופה. אחד היתרונות הגדולים של משחק בליגת ה-D הוא החוזה ל-10 ימים שרק שחקני ליגת ה-D נהנים ממנו, והוא לא קיים לגבי שחקנים באירופה.

 

קבוצת D שמכירה הממוצע היה $400,000 לפני עשור, שווה היום 4 מיליון דולארים. ז"א שההשקעה בקבוצה הוא רווח מובטח וברמה גבוהה. יותר ויותר קבוצות הופכות למצרך מבוקש מאד, וישנן יותר ויותר בקשות לקבוצות חדגשות. הרעיון של דייויד סטרן היה ל-30 קבוצות D בערי שדה אמריקאיות עם קשר מודליסטי המתאים ביותר למיקום הקבוצה, ושכולן תאורגנה במודל שווה או דומה ל-NBA. ישנה הצעה נוספת עתה על השולחן שידונו בה ב-CBA (ההסכם הקיבוצי) מהחדש לפיו לסטודנטים מהתיכון תהיה אפשרות לשחק את שנתם הראשונה בליגת ה-D במקום הצורך ללכת לקולג'. המכללות ברובן הן בעד הסידור הזה כי מאמני המכללות מעדיפים שחקנים עם סכוי שיישארו במכללה 3-4 שנים, ולא "שנה אחת וגמרנו".

תסמכו על האמריקאים. בעוד כמה שנים תהיה כאן ליגת D משגשגת, כשלאירופה (וישראל) יגכיעו רק השאריות. אולי אז לישראלים רבים יותר יהיה סכוי לשחק כדורסל בליגת העל עם פחות תחרות אמריקאית, הווה-אומר כולם ירוויחו!

 

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. מנחם כרגיל הערת את עיני

    אין ספק שלוו היינו מיישמים חצי מהרעיונות של האמריקאים כאן בישראל מצבנו היה הרבה יותר טוב

  2. אם איזה שחקנים בדיוק אתה רוצה לעשות פה d של ישראל, בקושי ליגת על יש לך שקבוצות מתפרקות על ימין ושמאל.
    מנחם כתבה מעולה ומעניינת, האם הליגה גם מספקת במה לשחקן פצוע לחזור לכושר? אולי דרק רוז גם יעדיף לחזור לשם במקום ישר ללחץ המטורף בבולס שכולם מחכים לו

  3. ליגת ההתפתחות היא מקום מעולה למאמנים ומנג׳רים, בדרך לעוזרי ומאמני NBA. לרוקטס יש את המנג׳ר החכם ביותר בליגה (אחריו אר.סי ביופורד וסם פרסטי)

  4. נגד מי הקבוצות האלה משחקות.? אני מניח שלא טסים שם מקליפורניה לאיסט קואסט. משחקים בליגה אזורית.? נגד קולג'ים מהאזור? יש תחרות להגיע לאיזשהוא מקום ראשון בין הd האלה?

  5. הם משחקים בעיקר מערב במערב ומזרח במזרח, עם 2-3 מסעות לצד השני של המדינה. התכנית לעתיד היא 30 קבוצות, 6 אזורים, בדיוק כמו ה-NBA. לא משחקים נגד קולג'ים. יש אול סטאר ויש אליפות ליגת D.

  6. איך יכולה להיות מועתקת אם המקור באנגלית. מקסימום יכולה להיות מתורגמת. אני מזמין את "אדון/גברת הערה" לתרגם מאמר אחד בשבוע עבור האתר שלנו…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט