היום לפני 29 שנה: "SAY IT AIN'T SO, WAYNE!" / מנחם לס

 

ה-8 לאוגוסט הוא יום קיץ אפילו באדמונטון הקנדית. מזג האוויר חם מספיק לחמם את מי האגמים הסובבים את העיר, אגמים שהם קפואים 7 חודשים משך השנה, אבל ב-2-3צחודשי קיץ הם מלאים מתרחצים, דייגים, מחליקי סקי ים, ושייטי מפרשיות.

אבל ביום זה אפילו המתרחצים באגמים שלא בדיוק חושבים הוקי קרח ביום נפלא זה של 25 מעלות צלזיוס ושמיים כחולים ללא ענן ולא הקטן ביותר, שקטו פתאום. משהו קרה. מין שקט של עצבות ואי אמון.

לא קרתה כל תאונה מסיבית בעיר ושום רכבת לא התהפכה. אבל בבוקר זה משהו השתנה לנצח בעיר הנפט הזאת, הגדולה ביותר באלברטה. מה שהשתנה לנצח, ומה שפגע בלב העיר כאילו חץ חד פילח אותה היתה הידיעה ב-9 בבוקר שוויין גרצקי עוזב את הקבוצה. הוא עוזב את האדמונטון אוילרס לשחק בלוס אנג'לס קינגס.

כעבור שעה יצאה הוצאה מיוחדת של העתון ובו רק הכותרת "SAY IT AIN'T SO, WAYNE", על משחק המילים של הנער בן ה-12 שקרא לעבר SHOELESS JOE – אחרי שנאשם במכירת משחק וורלד סרייס, "SAY IT AIN'T SO, JOE!"

לא הודיעו שהוא  ניתפס בהעלאה מאלכותית של מחיר מניות ולא הודיעו שמצאו אותו במלון עם ילדה בת 14. כל מה שהודיעו היה שהוא הועבר בטרייד לקבוצת הוקי קרח אחרת, והוא לא ישחק יותר באדמונטון, אלא רק נגד אדמונטון.

הוא לא כוכב הספורט הראשון ולא האחרון שהועבר בטרייד. בייב רות' הועבר בטרייד מהרד סוקס לניו יורק יאנקיס השנואה מכל…קרים עבדול ג'אבר עבר בטרייד ממילווקי ללייקרס, מיד אחרי שהביא את האליפות היחידה בכל ספורט שהוא לעיר… תום סיבר הועבר בטרייד. ווילט צ'מברליין הועבר בטרייד מפילדלפיה ללייקרס.

אבל אף פעם לא הועבר שחקן ששלט שלטון יחיד וללא מיצרין בספורט ששיחק, ושהיה בטופ של יכולתו, ושהיה נערץ עד כדי כך כוויין גרצקי, שחקן ההוקי הגדול מכולם. ילדי חוואים בחוות של אלברטה המחכים לאגמים הקטנים לקפוא כדי שיוכלו לעשות את הדבר האהוב ביותר עליהם – להחליק על הקרח עם מקל הוקי – לא הבינו בדיוק מה היכה בהם. אסקימוסים ליד ה-ARTIC CIRCLE המחכים בקוצר רוח ל-HOCKEY NIGHT להתחיל באוקטובר – HOCKEY NIGHT שהוא קודש בימי שני, רביעי, וששי בערב, וכמובן משחקי הוויקאנד – לא מבינים בדיוק מה הדבר אומר לגביהם: האם ייראו פחות את הכוכב הגדול,הבשר ודם הגדול מאלוהים עצמו בהוקי קרח של קנדה, המחלה הלאומית שאין לה אח ורע בכל מדינה אחרת בעולם,  בכל ספורט שהוא?

ומה עם כל ה-YUPPIES בעיר, עורכי הדין הצעירים והברוקרים בבורסת הדלק הגדולה בעולם עם כרטיסיהם העונתיים ל-40 משחקים ביתיים שלהזמין נערה כבת לווייה למשחק אחד מהם היא הדרך הבטוחה ביותר לכבוש את ליבה, ואולי יותר מ-ONLY ליבה?

היו שאמרו שה-OIL BUST בעיר הנפט הזאת נימשך יותר מדי זמן ופיטר פוקלינגטון, בעל ה-"OILERS" נשאר ללא ברירה אלא למכור את השחקן היקר ביותר בעולם.

למה גרצקי הסכים לטרייד?

אולי בגלל שהבלונדיני הרזה הזה, ה-DUDE שתמיד כמעט חייך אפילו ברגעים הקשים ביותר, הרגיש שהוא השיג את כל מה שהיה להשיג באדמונטון, 4 סטנלי קאפס ב-5 השמים ששיחק שם עם 538 שערים ועוד שורה של שיאים שלא יישברו לעולם, כי מאז 1988 איש אפילו לא התקרב אליהם, בהרבה מקרים אפילו לא לחצי הדרך! אולי הוא רצה לראות אם יכול הוא להביא קבוצה שולית כלוס אנג'לס קינג, בתוך עצי הדקל של לוס אנג'לס והוליווד הקורצת כמה קילומטרים דרומה, ולהפכה לכרטיס יקר ורצוי בעיר? אולי נמאס לו מהקור, השלג, והקרח?

לך תדע.

הוא שחקן שבגללו שונו חוקי משחק. הוא שחקן שנמנע מלהיכנס לקרבות אגרוף ולכן כינו אותו 'פחדן'. שטות במיץ עגבניות: כל קבוצה, כל משחק, שלחה שחקן חוליגן להתעמת איתו ולהכותו בתקווה שגרצקי יגיב, ואז השניים יוצאו לשתי דקות עונש. לקבוצה היריבה שתי דקות ללא גרצקי היו שתי הדקות הגדולות ביותר של המשחק.

אין דרך לכתוב את כל שיאיו והישגיו של "THE GREAT ONE". מספיק לומר שבשנת 2015, לפי האלמנך של ההוקי הקנדי, 68 שיאיו עדייו עומדים על קנם, ורובם ללא כל סכנה שאי פעם יישברו. אחרי הקינגס הוא שיחק בסנט לואיס, וסיים את הקריירה בניו יורק ריינג'רס, וזה היה בימים שהמדיסון סקוור גארדן היה ביתי השני כשסטודנטים שלי עושים שם את האינטרנשיפ בניקס ובריינג'רס, ומדי פעם זכיתי להחליף איתו מילה. הוא תמיד היה אדיב וקורקטי, אבל היה בו משהו אריסטוקרטי שקשה היה להסביר, והשיחה איתו תמיד היתה עובדתית וקצרצרה בת כמה מילים.

מס' 99 – THE GREAT ONE"

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. עד כמה שאני יודע הוא כוכב העל היחיד בכל ענפי הספורט המקצועניים הקבוצתיים שכל הליגה הוציאה את חולצתו לגמלאות ולא רק קבוצה/קבוצות שבהן שיחק ואחרי פרישתו לא ישחקו עם חולצה מס' 99 בליגת ה-NHL.
    וכן אאל"ט הוא היחיד בספורט המקצועני שנכנס להיכל התהילה מיד עם פרישתו.

    1. צודק בשני הדברים: לא יהיה יותר שחקן עם חולצה 99, והוא הוכנס להיכל התהילה מיד בשנת פרישתן, שני דברים שלא קרו לעולם בספורט המקצועני האמריקאי. תודה ציפור.

  2. מדהים הסיפור שלו
    והוא לא איזה אתלט על….. וואו
    נותן את ההרגשה שאולי גם בי התחבא כל השנים כישרון על להוקי קרח. התחבא עמוק בארצנו החמה..

    1. מעניין מאד. לא ידעתי. אני יודע שבתו היתה זנזונת רצינית ועשתה להורים את המוות, אבל היא היתה מה זה חתיכה!!! (עדיין!)

    1. אף אחד לא מושלם. גם מייקל לא הוביל את וושינגטון לפלייאוף (בגיל שלו אז א"א היה לצפות ליותר לא משנה כמה טוב היה בשיאו).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט