שני אמריקאים קילקלו (רק מעט, לדעתי) את מסיבת הפרידה של יוסיין בולט!

שני אמריקאים קילקלו (רק מעט, לדעתי) את מסיבת הפרידה של יוסיין בולט!

אין דבר בעולם שיכול לתאר טוב יותר את מה שקרה בלונדון, בגמר ה-100 מ' של אליפות העולם בא"ק מהתמונה שבחרתי כתמונת השער.

ג'סטין גטלינג קילקל אולי את מסיבת הפרידה של יוסיין בולט, האצן הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל גסטין ידע שהוא ניצח את הגדול מכולם והאינסטינקט שלו גרם לו לעשות את הדבר היחיד שבא למוחו לעשות: להשתחוות. להשתחוות לגדול מכולם. אף אחד אחר – בשום צורה אחרת – לא יכול היה לתאר את גדולתו של יוסיין בצורה טובה יותר. הערצתי מאד את גטלין על המעשה שעשה שהיה כולו אינסטינקט של מתחרה היודע שלראשונה אי-פעם ניצח את ה-G.O.A.T והדבר היחיד שידע לעשות היה להשתחוות.

ההפסד היום? הוא חייב היה לקרות. זה היה כמעט בלתי טבעי שבולט ייעלם אל השחור בלתי מנוצח. לדעתי זה אפילו עדיף למורשת שלו וזה לא ייקח דבר ורבע דבר מגדולתו. הוא יכול היה לפרוש לפני האליפות ואז היה פורש בלתי מנוצח כשרק פסילה אחת באליפות העולם של 2011 גרמה לו לא לנצח. עתה הוא יכול לפרוש בטבעיות, ולא כמו איזה כוכב מעולם אחר, כי אחרי הכל – ועם כל שיאיו שאני בטוח כמעט שלא נזכה לראותם נשברים בימי חיינו (וזה כולל את חייכם אתם, ולא רק איזה  זקן אשמאי כמוני) – הוא בשר ודם, ולדעתי טוב שהוא נוצח במרוץ האחרון. חייו יהיו יותר נורמליים ככה.

אהבתי את גטלין ואת הצורה בה ניצח והגיב אחרי ניצחונו, ואהבתי את הצורה המכובדת, האצילית, והנכבדה בה העביר יוסיין בולט את כתר המלוכה. ואפילו אהבתי את העובדה שהמלך החדש הוא רק מלך זמני ביותר כי אמריקאי אחר, צעיר, חדש, מהמעיין הנובע והבלתי נדלה – כריסטיאן קולמן בן ה-21 שזה עתה סיים את אוניברסיטת טנסי אחרי שניצח השנה את אליפות המכללות ב-100 מ' ו-200 מ'הוא-הוא שיהיה המלך החדש בקרוב מאד, והוא אפילו היה זה שבחצי הגמר העיז להסתכל במין בדיחות מכובדת לעברו של בולט כשהיה ברור שהוא מנצח ובולט מגיע שני. היה בזה מין הומור שבולט אהב – שמישהו משתעשע איתו על קו הגמר.

אז בולט הוכנע ע"י מלך חדש, זמני ביותר כי הוא בן 35, שקהל של 55,900 באיצטדיון לונדון שרובו היה בריטי קיבל בשריקות  בוז בגלל עברו וניסיונו עם כימיקלים אסורים, שבגלל השימוש בהם נגזר דינו והוא שילם את עונשו בשתי השעיות.

הוא השתמש, הוא נתפש, הוא נענש. הסיפור נגמר. כל שריקות הבוז אינן במקומן. להיפך, העובדה שהוא חזר מההשעיות, והצליח להתגבר עליהן ולחזור להיות היום מספר 1 בעולם היא כבוד גדול מאד עבורו, והישג שמראה על אישיות חזקה, אמיצה, ולא וותרנית. אני גאה בו מאד.

גסטין גטלין ניצח ריצה נפלאה בזמן 9.92 שנ'. היתה זו ריצה שדווקא הוא – גטלין – היה זה שבא מאחור וסגר את ההפרש שהכוכב החדש כריסטין קולמן האמריקאי הצעיר הוביל כל הדרך. והיה זה הזינוק האיטי של האלוף הגדול ששוב תבע את מחירו, אבל הפעם כבר לא היה לו את מה שצריך היה כדי לגבור על החיסרון הגדול שהיה לו משך כל הקריירה, חיסרון שעליונותו כרץ הצליח להעפיל.

ככה זה בריצה: גובהו וצעדו הארוך נתן לו את היתרון – אגב, יתרון שאף רץ גבוה אחר בהיסטוריה לא הצליח לנצל כמוהו (וזה עניין מסובך מדי להסביר כאן), אבל ליתרון הזה ישנו תשלום: כשמשתנים אחרים שווים, ככל שאתה גבוה יותר המהירות הזוויתית שלך איטית יותר, ולכן הזינוק היותר איטי. בקיצור הכי גדול, מהירות (VELOCITY) = רדיוס כפול מהירות זוויתית ברדיאנים והרדיוס והמהירות הזוויתית (w) הם בקונפליקט.

אז ככה שלא היה לנו את ה-PITCH-PERFECT ENDING לסיפור שלא היה כמוהו בתולדות הא"ק. במקום זה גטלין זכה באליפות הראשונה שלו מאז 2005 בזמן 9.92 שנ' כשקולמן שני עם 9.94 ובולט שלישי ב-9.97 שנ'.

*

*

"אני מצטער שלא הצלחתי לסיים את הקריירה עם ניצחון", אמר בולט המתקרב לגיל 31, ולפי התכנית הוא ישתתף גם ב-4X100 עם נבחרת ג'מאייקה שלראשונה בהרבה שנים לא תהיה פייבוריטית לנצח. "אבל מאומה לא השתנה בקשר לתכניות הפרישה שלי".

אבל החברים שלי באתר העוקבים אחרי א"ק יודעים בדיוק כמוני שהיאנקים יפשלו או בהפלת המקל או בעבירת קו, וג'מאייקה כנראה תצא מנצחת, ולבולט תהיה עוד מדליית זהב – הלוואי!

כפי שכתבתי מעל, הקריירה של בולט נראתה כאילו מושלמת יותר מדי, במיוחד אחרי מה שעשה בריו לפני שנה עם זהבים נפלאים ב-100, 200, ו-4 כפול 100. הפעם היה חסר לו משהו.  לא היתה יותר את ההרגשה שכל מה שהוא צריך כדי לנצח הם עוד כמה מטרים שתמיד הוא מצא אותם. הפעם התאוצה המופלאה שלו בסיום (שלא היה לה אח ורע בכל תולדות הא"ק), לא הספיקה. למעשה לעיני נראה היה שגטלין אפילו מגדיל את ההפרש בעוד כמה סנטימטרים בסיום.

על מקומו השלישי ותכנית הפרישה שלו בולט אמר:

“I came in third to a young kid that is coming up. He has a great talent and great future ahead of him. So no regrets. I came out and did my best. I was always going to end no matter what happened — win, lose or draw. I was always going to walk away. I’ve done all I can do for the sport and for myself. It’s time to go.”

*

*

בולט אמר: "אחרי חצי הגמר, חיוכים והכל בסוף, ידעתי טוב-טוב שאם אין לי זינוק טוב בגמר אני בצרה. אפילו לא חשבתי על גטלין; הרגשתי שהסכנה באה מהצעיר הזה כריסטיאן קולמן. ידעתי שעלי לזנק הכי טוב שאני יכול. כשהירייה נשמעת. כשהיריה נשמעה והרגשתי שאין לי זינוק טוב, מיד קפצה לראשי מחשבה 'אאאווו…אני בצרה'."

כן, הוא היה בצרה. אבל כשהריצה נסתיימה, ליוסיין בולט היה את אותו חיוך ממזרי, מלבב, נחמד, ושובה לב. החיוך שעמו הוא כבש את כל העולם. החיוך שתמיד הודיע ברבים שזה רק עניין של ריצה. חיוך של שובב, ממזר כזה, מין פורק-עול קונדסי שכל כך מתאים לו לבוא מהאי ג'מאייקה, האי של הרגיי מיוזיק  והאי של "DON'T WORRY. BE HAPPY!". והוא תמיד מאושר – או לפחות נראה כך. לכן כל כך לא היה מתאים לו להיראות שבור ומוכה אחרי ההפסד.

הוא המשיך לחייך והוא תמיד יחייך.

כי בולט הוא הסמל והדוגמא של DON'T WORRY! BE HAPPY! ואחד מנושאי הדגל של הסיסמה של ג'מאייקה שאני כה מעריץ:

"אל תעשה היום שום דבר שאתה יכול לעשות מחר!"

*

היה עוד גבור. ועוד איזה גבור!

*

מו פארה! איזה אלוף גדול! איזו ריצה נפלאה! איזה בן אהוב של לונדון!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. מנחם זה סופי,
    לברון ג'ימס הוא ה'עז' הכי גדול בתולדות הספורט.

    אחריו באים בסדר יורד מוחמד עלי,פלפס,פדרר ורונלדו..

    1. ג'ורדן היה מנהיג ווינר גדול יותר, עם חכמת משחק גבוהה לא פחות, סקורר גדול לא פחות אם לא יותר, קלעי לא פחות גדול כשברגעים המכריעים כשהיה צריך צלף שלשות כגדולי קלעי השלשות, שחקן הגנה גדול יותר, חוטף גדול יותר, חוסם גדול יותר עם גובה נמוך יותר. במכלול היכולות והתכונות מייקל עולה על לברון. כך שלברון גם לא הכדורסלן הטוב ביותר!!!

  2. תודה מנחם.
    פארה, וזו אחת הסיבות שהוא לא הכי גדול בכל הזמנים וספק לגבי טופ 3, לא ניצח את טובי הרצים של קניה ואתיופה, כי טובי הרצים בעולם כבר לא משתתפים ברציפות מסלול. הכסף, ובעקבותיו גם הם, עברו מזמן לכביש. בין 1,500 לחצי מרתון, יחסית לעבר, יש היום שממה.
    לגבי גאטלין, אאל"ט, לא הפעם הראשונה שמנצח את בולט. עד עכשיו זה היה בתחרויות בפרופיל נמוך יותר, אך עדיין יוקרתיות.

  3. כתבת יפה על בולט. כמתמיד בדרכך הכיפית והמיוחדת.

    לגבי גאטלין, הוא לא עוד אתלט שהורשע, הוא היה אלוף אולימפי ושיאן עולם שהורשע. אם על זה נמחל אז אפשר לסגור את הספורט או לוותר על הבדיקות בכלל (מבחינתי זה אותו הדבר).

    שיאו העולמי של גאטלין לפני שהורשע: 9.77ש' (רוח גב 1.7מ/ש) (זה לא סתם אתלט שנתפס, הוא היה שיאן עולם ואלוף אולימפי).
    שיאו של גאטלין לאחר שחזר: 9.74ש' (רוח גב 0.9)
    ב200מ' – 19.86 (רוח 1.5) לפני. 19.57 (0.4) אחרי.

    ושמונה הערות על הניצחון הגדול של פארח:
    http://debuzzer.com/shohat/81914/

    1. נחשון ברשותך שאלה קטנה.
      זה יה גמר חלש יחסית מבחינת הזמנים ב-100 מטר. ואן ניקרק כבר ירד השנה מה-10 שניות. אתה חושב שיש לו סיכוי עם אימונים מתאימים לעשות דאבל 400 -100 באליפות הבאה?
      אם אנחנו כבר שם עוד שאלה קטנה. יש עוד רץ בהיסטוריה שירד מ-44 שניות ב-400 20 שניות ב-200 ו-10 שניות ב-100?

      1. ואן ניקרק היחיד.
        למעשה, טייסון גיי היה בשנת 2010 הראשון עם תוצאות של סאב 10 וסאב 20 שירד מ45 שניות. 12 רצים בלבד רצו 400 בפחות מ44 שניות.
        למייקל ג'ונסון שיא אישי של 10.09 ל100. ניתן להניח שעם אימונים ממוקדים היה מצליח לרוץ מהר יותר.
        קשה לי להאמין שואן ניקרק יעשה דאבל 100-400, מכיוון שלא ניתן להניח שהרמה לא תשתפר מחדש. האליפות הזו היתה חלשה. קח בחשבון גם רוח פנים בגמר. ההבדל בין אימונים ל400 לאימונים ל100 הוא הבדל גדול מאד.

        1. תודה. ואם ניקח את זה טיפה רחוק יותר. מה אם יתמקד ב-100+200? כלומר מבחינת פוטנציאל האם הוא יכול להיות אלוף ב-100?

    2. נחשון, לא "נימחל". נמצא אשם, הוענש, הושעה, וחזר. אפילו רוצחים בעונשים מסויימים חוזרים לחברה אחרי שמילאו את עונשם.

  4. מאד אוהב את פארה והוא בהחלט אחד הרצים הגדולים, אבל צריך להסתכל על ההישגים שלו גם דרך הפריזמה של התוצאות. הזמן הכי טוב שלו בשני המקצים לא קרוב אפילו לטופ של כל הזמנים (אני חושב שב-10000 הוא מחוץ ל-20 הגדולים וב-5000 מחוץ ל-50 הזמנים הטובים בהיסטוריה).

    1. בגלל זה אני כבר ממש רוצה לראות אותו במרתון. שם יש פייסינג והשאיפה לזמנים מדברת חזק מאד. רוצה לראות אותו ואת בקלה רצים כתף לכתף בברלין.
      רק מזכיר שכשהם רצו חצי מרתון ביחד בקלה ניצח, אבל זה היה צמוד.

  5. נחשון – אהבתי את הטור שלך – תודה רבה.

    וגם את שלך מנחם – מרגיש לי כרגיל ולכן לא כותב זאת הרבה – אבל כדאי מדי פעם להזכיר.

    1. הדבר שהכי פחות את האמריקאים מא"ק זאת אולי שחייה. אומה מוזרה היא ארה"ב. השידורים מלונדון אפילו לא רשומים בתכנית הטיווי להיום.

  6. מצטער לקלקל את החגיגה:
    השיאים של בולט טובים מדי ורחוקים מדי מהבאים אחריו מכדי שיהיו נקיים מכל חשד.

    זה יותר מדי מזכיר לי את פלו ג'ו שאף אחת לא מדגדגת את שיאיה, 20 שנה ויותר מאז שעשתה אותם.

    אני מאחל לבולט פרישה נעימה וכשרה והמון המון בריאות.

    1. יש הרבה הבדל בין פלו ג'ו לבולט.
      1. פלו ג'ו פרשה הייתה אתלטית טובה, אבל מעולם לא התקרבה לשיאים שלה, וגם לא זכתה מעולם בזהב לפני. 2. היא ניפצה את השיאים שלה בבת אחת ואחרי פרישה של שנתיים אחרי חופשת לידה.
      3. היא העלתה מסת שריר מאד בולטת ומעוררת חשד.
      4. היא פרשה מיד אחרי המשחקים האולימפיים בצעד מאד מוזר ובדיוק כשהחלו הבדיקות הקפדניות לאיתור סמים.

      1. בולט לעומת זאת סומן מגיל מאד צעיר ומחזיק בשיאים בכל הגילאים עד היום.
      2. בולט בצמרת הרבה מאד שנים לפחות מ2007 באליפות העולם כשזכה בכסף ב200, אם היה מסומם הייתה אינדיקציה לכך סביר להניח עם הבדיקות המתקדמות היום.
      3. יש לו מבנה גוף מאד יחודי- זה משהו שמנחם או נחשון יוכלו להסביר הרבה יותר טוב ממני.
      בכל מקרה מנחם עשה סדרת כתבות מעניינת מאד בנושא סמים וממריצים ושווה לחפש ולקרוא

      1. מנחם כתב הרבה דברים
        אבל הסדרה על הסמים לא היתה אחת המבריקים שבדברים שכתב.
        מה שהוא כתב היה סדרת ציטוטים ואקסיומות שאפילו מבינים קטנים מאד בספורט אך בעלי יכולת חשיבה אנליטית יעלו מהר מאד על חוסר. העקביות שבהם.
        לענין פלו גו מול בולט ,ראשית אין מה להשוות.
        שנית מנחם בעזות מצח טען שהיא מעולם לא השתמשה ,מה שמספיק לגרום לי לתהות אם בכלל קראת את סדרת המאמרים של מנחם ,זו שאתה ממליץ עליה .
        בענין בולט , וחומרים אסורים ,הידע בציבור לגבי הטכנולוגיות מועט ביותר .
        ברור שבולט לא לוקח לא משתמש בדברים בהם לכאורה השתמשו פלו גו הקנדי בן גונסון ? מתקופתו של קרל לואיס .
        זה לא אומר שבולט לא משתמש ביתרונות טכנולוגיים אחרים כגון העשרת דם מהדם שלו עצמו .
        העשרת דם כלומר יותר כדוריות אדומות מאפשרת לאתלט לספוח יותר חמצן .
        אצן למרחקים קצרים לא צריך את זה לתחרות , זה לא אומר שהוא לא צריך זאת לאימונים שתפקידם להביאו לכושר מיטבי בתחרות.
        אפשר להמשיך ולדון בנושא יתרונות לא חוקיים שלא יתפסו בתחרות עצמה ויתכן מאד שכל סקלת האצנים וספורטאים מובילים משתמשת בה.
        אך כאמור הידע בציבור מועט ביותר ,אז חבל על הזמן .
        לא בולט לא משתמש בדברים שניתן לתפוס.
        זה בהחלט לא אומר שהוא נקי .
        אבל אפשר לומר שאין לו יתרון לא טבעי שאחרים ברמה הזו לא משתמשים בו .

  7. טור נחמד מאוד.
    מו פארח מעצבן אותי.
    היתה ריצת 10000 גדולה ממש.
    מנחם יש לך טעות קטנה, צריך להיות רדיאנים לשניה אחרת היחידות של מהירות לא מסתדרות.

  8. אני לא מומחה לאתלטיקה ולא ביומכניקה אבל לדעתי בולט תמיד הוריד מהירות בייחוד במדליות הראשונות שלו כשראה מימין ומשמאל שאין תחרות וכך לא ניפץ את שיא העולם כמו שהוא יכל אם היה מוריד ראש ורץ. לזה מבחינתי יכולות להיות 3 סיבות:
    1. לא היה איכפת לו, העיקר לנצח
    2. הוא רצה כמו סרגיי בובקה בזמנו לשבור את השיא כל פעם במעט כדי שיוכל לשבור שוב בפעם הבאה, ובעצם כל שבירת שיא שווה הרבה כסף אז עדיף לשבור כמה פעמים.
    3. אם חלילה היה שובר שיא ומגיע לתוצאה משוגעת כמו 9.2 או 8.9 היו בודקים אותו אולי ביותר הקפדה ואולי היו מוצאים חומרים אסורים.

    בקשר לאלוף הנוכחי, מנחם, אם היית משחק פוקר עם רמאי שנתפס ואחרי כמה שנים הוא שוב רוצה לשחק איתך פוקר ושוב הוא רימה ונתפס אז היית מוחא לו כפיים כאשר ינצח אותך בפעם השלישית?? אם כל הכבוד לזה שלא פרש אחרי ההשעיות והמשיך להתאמן אני לא מסוגל לפרגן לו. להיפך, כנראה שהוא חמור שלא מסוגל לעשות כלום חוץ מלרוץ במקום לפתח קריירה חדשה (שתי השעיות אמורות לרמוז לאדם משהו לא?)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט