שיר הלל לתקרת השכר / עומר מזיג

השבוע היה לי רגע מאוד ברור של הבנה למה אני אוהב את מודל תקרת השכר הNBA.

כל מי שלא חי במערה שמע שניימאר (נו ההוא מהכדורגל) עבר מברצלונה לPSG הצרפתית תמורת 222 מיליון יורו. מיטב הפרשנים התקבצו התקבצו באולפני ערוץ הספורט לדבר על המעבר, ואני – כסטודנט שסיים באותו השבוע את כל המבחנים שלו והתגעגע נואשות לבטלה – התקבצתי עם הספה וצפיתי בהם.

ואחרי צפייה מרובה וקצת קריאה (הכתבות האלה של נדב יעקובי ודני פורת מערוץ הספורט), הבנתי דבר מאוד פשוט – אף אחד מכל האנשים האלה, שהגדרת המקצוע שלהם היא באופן ליטרלי לפרש עבורנו דברים מסובכים שקורים בתחום הכדורגל – לא יכול להגיד לי מה המספר הזה אומר.

הם לא יודעים אם זה יותר או פחות מידי כסף, איך זה משפיע על הכוח של הקבוצות בשוק ההעברות בשנים הבאות, מה היו האלטרנטיבות של הקבוצות למהלך – שום דבר מזה. הם רק יודעים להגיד שעכשיו ניימאר לא בברצלונה וכן בPSG, ושקטאר מדינה מאוד עשירה.

וזה לא בגלל שהם גרועים בעבודה שלהם – פשוט הסכומים האלה מושפעים מכל כך הרבה גורמים בלתי תלויים, מפוקחים או מובנים (מדיניות פייר פליי, מכירת חולצות, רווחי מועדון, התאחדויות), שכמעט בלתי אפשרי אפילו לפרשן כדורגל מקצועי להבין ולהתחשב בכולם – וקל בחומר להסבירם להדיוטות כמונו.

וזה גרם לי, וצריך לגרום לכולנו, להעריך את מודל תקרת השכר שקיים בNBA. זו לא שיטה מושלמת, ואני יודע שרוב האנשים לא מכירים את כל הניואנסים ומקרי הקצה שלה (בשביל זה אני פה), אבל הדבר היפה בה הוא שהיא משווה את שדה הקרב עבור כל הקבוצות בליגה (פחות או יותר), ומספקת הפרדה (Encapsulation למדמ"חיסטים שבינינו) מכל הגורמים החיצוניים.

ככה שזה (כמעט) לא משנה שההון העצמי של פול אלן (בלייזרס) גדול בכמעט פי 7 מזה שלמארק קיובן (דאלאס), או שהקבוצה של ג'ו לייקוב (ווריורס) מוכרת הכי הרבה מרצ'נדייז בליגה – הם כולם מתחילים מ(כמעט)אותה נקודת התחלה תחרותית וחשופים לאותן ההגבלות כשהם באים להחתים שחקנים.

מעבר לעיקרון השוויוניות, עבור המעריצים זה מאפשר לעקוב אחרי הליגה – ולחוות חדשות ודעות ושמועות וכל מה שאנחנו אוהבים בספורט – במישור נוסף. זה גם מה שמאפשר לי לכתוב פרויקט כמו Free No More כל קיץ, ולתת ציונים להחתמות של שחקנים על מדד אחיד וברור יחסית – גם לי וגם לקוראים*.

אפשר לדבר גם על החסרונות – שחקנים ששווים פי 5 מוגבלים על ידי משכורת מקסימום מלאכותית, התקרה משתנה מהר מידי בין שנה לשנה, ונדרשים מספר רב יחסית של חוקים הגבלות ומקרי קצה כדי לאפשר גמישות מינימלית עבור הקבוצות. אבל בעיני כל זה שולי אל מול העובדה שזה פותח עבורנו עוד פן שלם לגמרי בספורט שאנחנו אוהבים.

*Free No More הוא פרויקט שאני מריץ באתר בשלוש הקיצים האחרונים וגם בקיץ הזה (בשלבי כתיבה מוקדמים), שבו אני מדרג לפי מדד אחיד מ1 עד 10 כל ההחתמה חופשית שנעשתה בליגה בקיץ מסוים, תוך כדי התחשבות בכמה שיותר גורמים. מוזמנים בחום לקרוא את הפרויקטים המושקעים מלפני שלוש שנים, שנתיים, ושנה ועוד יותר מוזמנים לקרוא את זה שיצא השנה (מניח שבאיזור החודש מהיום).

מהדורת 2014:

חלק 1

חלק 2

חלק 3

מהדורת 2015:

חלק 1

חלק 2

חלק 3

מהדורת 2016:

המון חלקים…הנה התגית

לפוסט הזה יש 34 תגובות

  1. העסקה הזאת שברה את הכדורגל לרסיסים.
    או עומדת לשבור
    פתאום פוגבה ב 100 מיליון זאת מציאה וכל דמבלה כזה יעלה לפחות 150 מיליון.

    חובה תקרת שכר אחרת נישאר במשחק פנימי של שייח סעודי מול שייח קטארי.

  2. תודה עומר.
    אם לדייק (ואם אנחנו מדברים על חוקי שכר, אז הניואנסים חשובים), ניימאר לא עבר מברצלונה לפריז תמורה 222M אירו, אלא שחרר את עצמו מברסה תמורת 222M אירו (פריז תשלם יותר מזה, כולל עמלות סוכן ומענק חתימה). הסכום הזה מייצג את הסכום שנקבע כסעיף השחרור בחוזה של ניימאר.
    איך נקבע הסכום הזה? הקבוצה דחפה כלפי מעלה, השחקן דחף כלפי מטה וזה הסכום שהגיעו אליו במו"מ. מה שנקרא "שווי הוגן".

    1. אבל פסז היא זו שמביאה לניימאר את הכסף כדי לשלם את סעיף השחרור שלו, אז למעשה זה די אותו דבר כמו לשלם לקבוצה שלו את הכסף הזה עבור הזכות להחתים אותו על חוזה חדש אצלך (בתנאים חדשים).

      נכון?

  3. שמחים שחזרת מזיג. הבעיה שזה רק ידחוף את הסכומים למעלה ככה שכל קוטיניו שווה 100 מליון פתאום. אני לא אפול מהכיסא אם מסי ימכר פתאום לסיטי ב-400 מליון עוד שנה שנתיים ובכלל יפרק את הענף.

  4. לא ממש אכפת לי מכדורגל אבל אחד הדברים שאני הכי אוהב בnba זה שהוא עובד כקואופרטיב. יש לכל הקבוצות בו אינטרס משותף להצלחת הענף. לא כולם לגמרי שווים בקואופרטיב אבל אחד הדברים הכי יפים שם הוא לאו דווקא תקרת השכר, אלא רצפת השכר.
    כל קבוצה תיאורטית חייבת להעמיד תקציב ראוי וברור מראש. מה שמפריע לי במיוחד הוא העובדה שתקרת השכר גמישה ומתגמלת קבוצות מסוימות בזמנים מסוימים. זה יוצר מצב של אי שוויוניות, אם כי הקנסות מספיק גדולים כדי להרתיע חריגות לאורך זמן. אפילו פרוחורוב הבין את זה.
    בכל מקרה למרות שיש הרבה פרצות ובעיות בשיטה מסכים איתך שזו הדרך הכי טובה שיש בספורט כרגע.

  5. הצעצועים של עשירי המפרץ הולכים ונהיים יקרים 🙂
    אני גם בעד תקרת השכר על כל מגבלותיה
    תודה על המאמר, ממתינים לסקירה המקיפה…

    1. הגיע כבר אחד רוסי. פרוכורוב קנה את הנטס וחשב שהוא יכול פשוט לזרוק מלא כסף ולזכות באליפות. מודל תקרת השכר היה הסיבה שהוא טעה והוא גם בעקיפין הסיבה לכך שהנטס בקרשים עד היום.

  6. התחלת יפה.
    ומאחר ואני חושב שיש מקום להרחיב בענין אז עיסקת ניימאר לדעתי מאד דומה למקרה הנטס.
    ברצלונה מתבססת על מודל גידול שחקנים וליזוק משצעותי מידי פעם .
    את ניימאר הם קנו בזמנו במה שנראה אזהעיסקה הכי מופרכת ביקום
    חשבתי אז ואני ממשיך וחושב היום שאין שחקן ביקום ששוה את הסכום ההוא .
    ניימאר הספיק מאז להשתפשף להשתפר משמעותית להפוך לשחקן גדול ,להיפצע קשה מאד במונדיאל במשחק מול קולומביה בו הברזילאים דוקא ליכלכו כל הזמן עד שהקולומביאנים ממש התעצבנו והחלו להחזיר .
    ואז הגיעה התקרית. שעמעט גמרה לדה סילבה את הקריירה.
    שורה תחתונה חשבתי והנה ברצלונה מצליחים לקבל על ניימאר יותר ממה ששילמו ודי ברור כי מתבשלת לפסז פצצת זמן בתוך הקבוצה בעוד שבברצלונה הבסיס נשאר חזק ויגיעו כוכבים חדשים.
    שורה תחתונה טיריף הבועה חייב תמיד איכשהו להתאזן ,מי שיקרא הסטוריה שיעבור על משבר הנדלן והקריסה ביפן אי על בורסת הצבעונים בהולנד.
    העיסקה הזו לטווח הארוך מחלישה את פסז כפע שהחלישה את הנטס.
    וזאת למרות שניימאר היום שחקן מוכח וגדול .
    אבל למה ללכת רחוק ,אפשר כבר עכשיו לנתח את הטעויות של נשיא קליבלנד אחד בשם לברון גימס נשיא צללים מאחורי הקלעים המשמש כנשיא מאמן ראשי וכוכב הקבוצה ולפתע מתברר שגחד הכוכבים הזוטרים למרות שכרו המנופח מבקש לעזוב .
    מצד שני ראו איך שחקנים מסכימים להורדה בשכרם ובלבד שישחקו בווריורס.
    השיטה מגיעה הרבה לפני הכסף הגדול .
    כסף גדול בלי שיטה לא עובד .

    1. אין לך מושג קלוש על מה אתה מדבר, איך להביא את אחד השחקנים הטובים בעולם מחליש את הקבוצה בטווח הארוך (לא מוותרים פה על שום בחירת דראפט), איזה מודל בדיוק קיים בברצלונה? האקדמיה שלהם לפיתוח שחקנים נמצאת במצב הרע ביותר מזה שנים .(כל השחקנים שלהם היום נקנים בכסף).אין בכדורגל הגבלת תקציב וכשעומדת מאחוריך מדינה כמו קטאר אין שום בעיה להוציא סכום כזה. אני בכלל לא מדבר על כך שמדובר במהלך פוליטי של המדינה העשירה בעולם.

      1. חחח בדיחה טובה.
        ענה כסיל כאיוולתו .
        ביום שתעבור הדרכה כלשהי בקטלוניה או בחבל הבאסקים או שתהיה שם ותבין מי העם שעומד מאחורי הקבוצות והמנטליות תרבות הספורט שם נדבר שוב.
        בענין למי אין מושג …עזוב . ..חחח !

  7. המסקנה שלי שכולם צריכים להפסיק לקרוא וואן ולהקשיב לשטויות בערוץ הספורט ולהתחיל לעקוב אחרי אוריאל דסקל

  8. מסכים עם כל מילה – חוקי שכר שומרים על רף תחרותי מינימאלי שבלעדיו הספורט, כל ספורט, מאבד מערכו ומחינו. אני כבר לא צופה בכדורגל, לא בגלל שמשחק עצמו השתנה אלא מאחר ופשוט אין תחרותיות. השאלה איזה ממועדונים העל יזכה בצמפיונז לא ממש מעניינת אותי כשאין הבדל של ממש בין ביירן לריאל לצלסי.

  9. פס"ז יחזירו העלות ציק צ'אק
    ימכרו 10 מליון חולצות לפי 20 יורו לחולצה …
    ואם 20 יורו לחולצה זה הרבה אז… ימכרו 20 מליון חולצות לפי 10 יורו לחולצה

  10. בליגה הספרדית מה שאין לדעתי בשאר הליגות יש לשחקן בחוזה סעיף שחרור מה שאומר שברגע שקבוצה אחרת משלמת את הסעיף שחרור של השחקן והשחקן מעוניין לעבור לקבוצה הנוכחית אין מה לעשות.אם נאיימר היה משחק באנגליה לדוגמא בצלסי ופריס היו מציעים גם 400 מיליון יורו צלסי לא היו משחררים אותו.עכשיו פורסם שפריס רוצים להפעיל את סעיף השחרור 100 מיליון יורו של יאן אולבק השוער המצויין של אתלטיקו מדריד.הקבוצות הספרדיות נוכח הכסף מהמפרץ יהיו חייבות לסיים את העניין הזה של סעיפי שחרור כמו שלפי דעתי אין דבר כזה או כמעט אין באנגליה בגרמניה ובאיטליה.
    מבחינה מקצועית נאיימר עשה מהלך נכון.שנה שעברה הוא היה אופציה שלישית בברצלונה אחרי מסי וסוארז שסיים מלך השערים.נכון הליגה הצרפתית לא מעניינת אף אחד מחוץ לצרפת ופריס גם בלי נאיימר ועם החברה מקטאר יקחו 9 אליפויות ב 10 שנים[תמיד יש מעידות כפי שקרה שנה שעברה]אבל נאיימר רוצה להוביל קבוצה ולהיות מספר 1 כפי שהוא בנבחרת ברזיל ולא שחקן משנה.מסי ורונאלדו מתחילים את החלק האחרון בקריירה שלהם.נאיימר בן 25 וזכייה בליגת האלופות עם פריס או זכייה בקיץ במונדיאל עם ברזיל תביא לו את כדור הזהב-שחקן השנה בעולם תואר שעדיין אין לו ולמסי ולרונאלדו יש 4 לכל אחד

    1. זה *לא* מה שהסעיף בספרד אומר. השחקן, ורק השחקן, יכול לשלם את הכסף ואז לקבוצה אין מה לעשות. וזה עניין מהותי, כי אי אפשר לעשות שום דבר מעל הראש של השחקן.

      1. נו בסדר זה עניין סמנטי.נאיימר לא באמת שילם את סעיף השחרור מהכסף שלו.מה שבאתי להגיד שרק בספרד או כמעט רק בספרד יש את העניין של סעיפי שחרור בחוזה.אם נאיימר היה שחקן צלסי ופריס היו מציעים 400 מיליון יורו וצלסי לא רוצה לשחרר אותו לנאיימר אין say.

        1. חלק מהעניין למה גדולי השחקנים חותמים בספרד, למרות שבאנגליה יש לא פחות כסף על הרצפה. הקופון שגוזרים בהעברה כזו הוא יותר ממה שכל מגיבי האתר הזה ירוויחו בכל ימי חייהם. ביחד.

  11. לא הבנתי מה ההבעיה בהעברת ניימאר? מה הקשר תקרת שכר, בכללי מאוד מוזר להשוות ליגה מקצוענית יחידה לעשרות ליגות מפוזרות באירופה. איך תעבוד תקרת שכר בין האנגלית הגרמנית והספרדית?
    והאם ה nba באמת כ"כ תחרותית?

      1. הדבר האחרון שאפשר להגיד על ה NBA זה שהיא תחרותית….
        זה שנמצאה ליגה פחות תחרותית עדיין לא מעיד ב SHIT על ה NBA.

        עומר מזיג אני מזמין אותך פה לדו קרב 1VS1 האם ה NBA תחרותית או לא. אני אצא אתך לארג' ואתן לך לבחור איזה צד אתה רותה לייצג בדיון. את ה אימייל שלי תוכל למצוא המנהלן.

    1. מעניין, כיצד זה יקרה? זה כול להתרחש רק בעת חתימה על הסכם קיבוצי החדש וארגון השחקנים יעשה הכל, אבל הכל, שזה לא יקרה. גם בעלי קבוצות "השוק הגדול" יתנגדו.

  12. כדי שתהיה תקרת שכר בכדורגל, צריך שיתוף פעולה בין מדינות שונות. הסיבה שתקרת השכר עובדת בנבא היא שאין לו תחרות, והליגה משלמת את המשכורות הגבוהות ביותר. מה יקרה אם תקום ליגה מתחרה שמסוגלת לשלם יותר לכל שחקן?

    1. הדרך היחידה זה ליצור סופרליג אירופאית, הדבר יהרוס את הליגות הארציות, אבל מבחינה עולמית זה כנראה ישתלם.( תדמיין משחק של ריאל בארסה באיירו סיטי על בסיס גבוה(

  13. ההפך הוא הנכון תקרת השכר דווקא מגבילה את החופש גם של הקבוצות וגם של השחקנים למה הnba מכריחה שחקנים להישאר בקבוצות שהם לא רוצים ואין להם או לקבוצה שום חופש לעשות כרצונם ראה מקרה דייויס שמהרגע שנחת בפרנצ'ייז האומלל הזה חייב להישאר שם לפחות 7 שנים בלי אפשרות בחירה למה קבוצה כמו הלייקרס לא יכולה להביא את פול ג'ורג' כשהיא רוצה אלא חייבת להמתין עד סוף החוזה כי אינדי מנאייקים למה הליגה מכריחה ממש מכריחה את הקבוצות להיות שוות זה פשוט מרגיז בכדורגל יש את החופש הזה לשחקן יש סעיף שחרור וזהו בגלל זה כדורגל זה הספורט הכי פופולרי בעולם

כתיבת תגובה

סגירת תפריט