הסיבה האלף ואחת – התרומה הצנועה שלי לשיח בעקבות צירופו של כספי לאלופה/ אריק טל

ה-NBA רועש וגועש הקיץ עם החתמות וטריידים דרמתיים, אבל עם כל הכבוד לכריס פול, ג׳ימי באטלר, פול ג׳ורג׳ ושאר הכוכבים, לנו מותר להתרגש מהעובדה ששחקן ישראלי, בעל ותק של 8 שנים ב-NBA, חתם בגולדן-סטייט, האלופה הטרייה והמועמדת מספר אחת לזכות באליפות בשנה הבאה. נכון, לחתימה של כספי אין השפעה מרובה על מאזן הכוחות בליגה, ובארה״ב זו כותרת שולית יחסית, אבל עבורנו, אוהדי כדורסל מישראל, זו הכותרת של הקיץ.

כשסיפרתי בעבודה לחבריי, מן הסתם כמעט כולם אוהדי הווריורס, ששחקן ישראלי מצטרף לקבוצה, הם הרימו גבה. לא שמעו על זה. גם ברדיו המקומי מדברים הרבה יותר על ניק יאנג. שידברו. אותי החתימה של כספי מעניינת הרבה יותר. ישראלי, מה לעשות. אבל הסיפור הזה לא רק מעניין אותי – הצטרפותו של כספי משמחת ומרגשת אותי. אני גר באיזור במפרץ מ-2004, וזמן לא רב לאחר מכן, שנה-שנתיים לכל היותר, כבר הפכתי לאוהד מסור של הווריורס. עכשיו עומרי כספי מצטרף. עכשיו יש לי אלף ואחת סיבות לאהוד את גולדן סטייט.

בימים הספורים מאז פורסמה הידיעה, כבר נשפך המון מלל בקרב כותבי (וקוראי) הספורט בישראל. בצדק. רובם היטיבו לתאר את מקומו של כספי ברוטציה. חלקם היו פסימיים, אחרים העדיפו להביט על חצי הכוס המלאה. גם פה, בהופס, כבר דנו בנושא בהרחבה, תודות לניתוח המרתק של מנחם מלפני 4 ימים. אז מה יש לי לחדש? ובכן… בתור ישראלי, תושב איזור המפרץ, אני מרגיש שיש לי זווית ראייה מיוחדת. בשנים האחרונות, במיוחד מראשית ימי מארק ג׳קסון בקבוצה, כמעט לא היה משחק של הווריורס שלא ראיתי. רוב עכברי ה-NBA בישראל ראו יותר משחקים של כספי ממני, אבל אני משער שלא רבים, אם בכלל, ראו יותר משחקים של הווריורס בעשור האחרון ממני. אז הנה זווית הראייה המיוחדת שלי, ותרומתי הצנועה לשיח.

כל פרשני הכדורסל כבר סיפרו לנו את המובן מאליו: כספי לא יהיה שחקן מוביל בקבוצה. חלקם נתנו לו 15-20 דקות, חלקם אמרו שיתייבש על הספסל. זהו, פחות או יותר, טווח האפשרויות, אבל זהו טווח גדול, ובו כל ההבדל בין הצלחה לכישלון ברמה האישית. ההיררכיה בגולדן סטייט מאוד ברורה, ועקב שינויים מינוריים בלבד בסגל, היא לא צפויה להשתנות. ארבעת האולסטארים ימשיכו להוביל את הקבוצה. עמדת הסנטר תתחלק בין פצ׳וליה, ווסט ושאר גבוהי הספסל, כאשר במאני-טיים איגודלה יהיה על הפארקט וגרין יהיה הסנטר. איגודלה וליוינגסטון יקבלו דקות קבועות מהספסל, וגם מקאו, לאחר עונת רוקי מצויינת, עשוי להתקדם למעמד הזה. זהו. כל השאר נתון לשינויים, התאמות, ומשחקי מאצ׳-אפ.

זו תהיה הצלחה אדירה, מסחררת ממש, אם כספי יקבל דקות של קבע ברוטציה. להלן רשימת השחקנים שלא זכו לזה בעונה שעברה: ג׳אבייל מגי, ג׳יימס מייקל מקאדו, קוון לוני, מאט בארנס, פאטריק מקאו ואיאן קלארק. הרשימה לא כוללת שחקנים ששוחררו במהלך העונה (ורז׳או, וובר) ואת הרוקי דמיאן ג׳ונס, שכמעט לא קיבל דקות ובילה את רוב העונה בליגת הפיתוח. ששת השחקנים הנ״ל, ממגי ועד קלארק, נתנו עונה מצויינת (למעט, אולי, לוני), בזכות תכונה אחת משותפת לכולם: הם שמו את הצלחת הקבוצה לפני הצלחתם האישית. הם התאמנו קשה, לא התלוננו, ראו עצמם שותפים מלאים להצלחה גם ללא דקת משחק אחת, נשארו מוכנים ונתנו הכל כאשר נקראו לדגל. כל אחד מהשחקנים הנ״ל חווה משחקים בהם לא שותף כלל. מגי, מי שאולי היה המצטיין מכל ששת השחקנים הנ״ל, לא שותף במשחק האליפות.

איך זה קורה? איך קורה שכל השחקנים, ללא יוצא מן הכלל, נשארים חיוביים ומחוייבים למערכת, גם כאשר הם מסופסלים לגמרי? שתי סיבות. אחת: כשהקבוצה מנצחת, תלונה על דקות משחק נתפסת כחתירה נגד המועדון. מי שמתלונן על מעמד ברוטציה כאשר הקבוצה מצליחה, ודאי שם עצמו לפניה. פופוביץ׳ גמר לסטיבן ג׳קסון את הקריירה על מחאה שכזו. הסיבה השניה: סטיב קר. קר הוא הרבה יותר ממוח כדורסל חריף. קר הוא, בראש ובראשונה, איש של אנשים. לא תמצאו אדם אחד על הפלנטה שיש לו משהו רע להגיד על האיש הזה. היכלות שלו להנהיג, ובאותה עת לגרום לכל חברי הקבוצה להרגיש שייכים ומחוייבים, היא משהו שאני לא זוכר כמותו. הוא האיש המושלם לאמן את הקבוצה הזו. הוא יצר מערכת כל-כך מגובשת, שגם בהעדרו הכל דופק כמו שעון – ראו מה עשו לוק וולטון ומייק בראון כשקר היה מושבת.

כיוון שיש לשער שכספי לא יהנה מהדקות הקבועות ברוטציה כמו איגודלה וליוינגסטון, זו הגישה שהוא חייב לאמץ לעצמו (אם בכלל היא חסרה): תתאמן קשה ותישאר מוכן. הנה דבר אחד שאנו יודעים שיקרה: ההזדמנות תגיע. לא אולי, היא תגיע לבטח. עונת ה-NBA ארוכה מאוד, ואחת המטרות החשובות ביותר של הקבוצה לעונה הרגילה היא לשמור את הכוכבים טריים לקראת הפלייאוף. איגודלה וליוינגסטון ימשיכו לקבל הרבה ימי חופש, בעיקר בבק-טו-בק. יש לשער שגם ארבעת הכוכבים ינוחו לא מעט בעונה הרגילה, ועוד לא דיברנו על פציעות. בקיצור: מתישהו עמרי כספי ימצא את עצמו משחק דקות משמעותיות במשחק שטרם הוכרע.

ישנו גם תסריט ריאלי לחלוטין, שבו למשך מספר משחקים עמרי כספי ימצא את עצמו עולה בחמישייה. לפני שאתם שולחים אותי לגהה, תנו לי להסביר: לא מדובר ברוטציה הקבועה. אם גרין או דוראנט יהיו חולים, פצועים או סתם במנוחה, קר בהחלט עשוי להעלות את כספי בחמישייה, תלוי במאצ׳-אפ. זה קרה השנה עם מגי, לוני, מקאו, ואולי עוד שחקנים. הסיבה היא שקר, כמו לא מעט מאמנים, מעדיף שלא לשנות את הרוטציה של המחליפים. קר מעדיף להעלות את איגודלה וליוינגסטון מהספסל, כדי לא לגרום להם לעשות התאמות. כששחקן רגיל לדקות מסוימות, הוא מפתח נוחות לתפקיד שלו, ושינוי עלול להוציא אותו מהקצב. אם וכאשר זה יקרה, כספי עשוי לפתוח בחמישייה ולשחק דקות משמעותיות עם הכוכבים. רבע ראשון איכותי יבטיח לו דקות גם ברבע השלישי. כשגרין/דוראנט יחזרו, עלול כספי שוב למצוא את עצמו לחלוטין מחוץ לרוטציה הקבועה. זה לא קל, אבל הוא יאלץ להשאר חיובי. גישה חיובית תהיה מפתח להצלחה. גישה שלילית תוביל אותו מחוץ למועדון.

מבחינה מקצועית, כספי מגיע למערכת תומכת וחכמה. צוות המאמנים יעבוד עם כספי על הציפיות ממנו, וידריכו אותו בצורה מדוייקת. שחקני הווריורס משחקים ״בתוך עצמם״, כלומר: עושים פעולות שהם, וצוות המאמנים שלהם, מרגישים בנוח איתן. אף אחד לא יצפה מכספי להיות עושה המשחק. כל הפרשנים כבר אמרו את זה. יצפו ממנו לקחת זריקות טובות, ויסבירו לו בדיוק מהן אותן זריקות. לגולדן סטייט צוות מאמנים מצויין שיהפוך את המשחק לפשוט עבור כספי, ויסללו לו את הדרך להצלחה. את האנרגיה הוא יצטרך להביא מהבית. משחק הגנה סביר, סגירה בריבאונד, הימנעות מאיבודי כדור וקבלת החלטות חכמה הם המטרות. אם כספי יסמן V ליד כל אחת מהמטרות הנ״ל תהיה לו עונה טובה, בלי קשר למספר הדקות שהוא יקבל.

לא מעט פרשנים הזכירו את המשחק הגדול של כספי נגד הווריורס, כאחד הגורמים שהשפיעו על ההחתמה שלו. באופן אישי, קשה לי להאמין שבליגה שבה כל המשחקים משודרים ומוקלטים, וכל-כך הרבה סקאוטים עוקבים אחרי כל-כך הרבה שחקנים, משחק אחד עשוי להשפיע. ההיסטוריה, מה לעשות, דווקא תומכת בתיאוריה הזו. אני זוכר את דייויד לי קובר 30 נקודות ולוקח 20 ריבאונדים נגד גולדן סטייט במדי הניקס. באוקלנד זכרו, ומיהרו לגנוב את לי, ו-80 המיליונים שלו, בהזדמנות הראשונה שהייתה להם. בדיעבד, זו הייתה החלטה נהדרת. דייויד לי היה שותף בכיר לשינוי הגדול של גולדן סטייט תחת שרביטו של מארק ג׳קסון. אגב, את המשחק הנפלא ההוא של כספי במדי סקרמנטו אני לא אשכח אף פעם. זו הייתה חוויה מוזרה: למרות היותי אוהד ווריורס, שמחתי לראות את כספי קובר את תשע השלשות המפורסמות. איזה משחק זה היה!

ברוך הבא, עמרי כספי, לגולדן סטייט.

http://www.israeliwarriorsfan.com

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. אני חושב שלכספי די ברור שהוא נכנס פה לסיטואציה של שחקן לדק' מאוד מוגבלות איפשהו בין 9 ל-12 ברוטציה, בעיית אגו אין לו ומעמדו ברור לו ,
    אם הוא יצליח למצוא את הקליעה הטובה שלו ולקחת ריבאונדים הוא יהנה מאוד העונה וייתכן שגם ירוויח בסיומה חוזה מפנק יותר ואולי אף טבעת.

    1. נכון, מסכים בהחלט. מה שצפוי לדעתי הוא אי יציבות בכמות הדקות שלו. זה היה פחות או יותר גורלם של כל שחקני הספסל של הווריורס למעט איגודלה וליווינגסטון. הוא יכול למצוא את עצמו משחק 15 דקות בממוצע במשך מספר שבועות ואז מושבת לגמרי חודש שלם למרות שהפגין יכולת טובה.
      כמו שכתבתי, המבחן הכי גדול שלו יהיה לשמור על גישה חיובית ולהיות מוכן כשיקראו לו.

      1. אריק, והיה וכספי חוזר לרמת עונת 2015 עם 40% מה-3…הרבה מאד טוב יכול לקרות לו.

        זה יהיה אחד מפלאי תבח אם יחזור ל-40%, אבל אם כן, הוא עלול להפוך לשחקן חשוב בהרבה ממה שאנחנו חושבים.

        בלי קשר, אחד המאמרים הטובים ביותר בנושא.

  2. ברכות.
    יכולותיו ההתקפיות של כספי ידועות. העניין שהוא מצטרף לאחת מקבוצות ההגנה הכי טובות בליגה, אם לא ה-. ופה הוא יצטרך להשתפר, מאוד, אחרי שנים של בלגן בסקרמנטו – מול סוללה של סמול פוורוורדים מעולים בליגה.
    אני גם חושש, לטובתו ולטובת האוהדים הישראלים החדשים, מחיתוך שלו במהלך העונה. אם תבוא ההזדמנות לשיפור בסגל, לגולדן סטייט (כמו לכל קבוצה אחרת) אין שום סנטימנטים. אופציה לא בלתי ריאלית, לתקרית בלאט מחודשת.

    1. הכל נכון. אם הווריורס יאלצו לעשות התאמות במהלך העונה הוא אחד המועמדים לחיתוך. מצד שני, אם יפגין יכולת טובה בדקות שיקבל, יש לו סיכויים טובים מאוד לשמור על המקום שלו בסגל. השנה הווריורס חתכו את ורז'או שהפגין יכולת חלשה. אין לדעת מה יהיה.

    2. כספי הוא ריבאונר מצויין. בפרימטר הוא לא מגן גדול אבל מעט מאד מספרי 4 (אפילו סטרץ ) הם טובים בשמירה בפרימטר.

  3. יפה אריק. מסכים עם הנכתב.
    אני חושב שכספי יכל לקבל יותר כסף ודקות במקום אחר, אבל אחרי לא מעט עונות בליגה זה בסדר גמור שהוא מוכן לוותר על הנ"ל בשביל לשחק בקונטנדרית.
    נותר לאחל לו בהצלחה.

    1. אחרי העונה הגרועה האחרונה בסקרמנטו, הפציעות והסיום החלש במינסוטה, לדעתי המקום היחיד לקבל יותר מזה היה בסין או טורקיה או משהו כזה.
      טוב עשה שחתם בלוחמים, עכשיו רק שיתן את התחת – ויקבל אכבר חוזה בשנה הבאה.

  4. נראה שזה מקרה ששני הצדדים ינצחו.
    כספי בחור נוח, עובד קשה ומהות הקריירה שלו זה לחכות להזדמנות.
    מקווה שגם טיפת מזל תהיה לו 🙂

  5. יפה כתבת אריק. בארץ, כנראה תהפוך גןלדן סטייט למאמי הלאומית. וגם רוב האוהדים שלא מתו עליה לפני, יהיו אנוסים לחבב את המפלצת מהמפרץ.

    אישית, אקווה לעונה מצויינת של עומרי, שתסתיים בגמר מערב מול אוקלוהמה\יוסטון\ספרס…. אל דאגה זה לא יקרה, הטבעת השנייה תגיע לידים של סארומן.

    1. למה "אנוסים"? הגענו לרגע שבו שחקן ישראלי בלאדי באמת יכול להיות משמעותי בקבוצה הטובה והמהנה בעולם. אני הולך כאן עם ההמונים ומשמן את הליג פאס.

  6. תרשה לי לספר לך סיפור על ארהב?
    סיפור רלבנטי לענין.
    חבר סידר לי קןרס דאיה באורלנדו,בית הספר הטוב בעולם .
    למה צריך חבר לזה ?
    כי הם לא מקבלים !
    הדאיה עסק מסוכן מי שרוצה ללמוד אם קורה משהו עלול לתבוע .
    הם לא רוצים להתעסק עם מי שעלול להפיל את המערכת רק עם מי שמחויב לה ומבין את הסיכון .
    כשתגיע לשדה התעופה אמר לי מלקולם תתקשר אולי אעבור באורלנדו ואוכל להקפיץ אותך אלינו.
    התקשרתי והוא באמת עבר ,ולאחר כל ההקדמה הארוכה הזו המשפט הראשון שלו אלי היה :
    החוה שלנו היא כמו קיבוץ ישראלי ,אתה יותר מכולם תדע להעריך זאת.
    מלקולם קנה אותי כשותף לדרך כבר במשפט הראשון.
    המשפט הזה בדיוק אמור להגדיר את מקומו של כספי בגס,
    זהו קיבוץ כל אחד תורם לפי יכולתו
    ולא רק שיש לו מה לתרום.
    אלא שבקבוצה זו יהיה לו קל בהרבה , הוא כספי בא ללמוד כדורסל , בדיוק כפי,שאני למדתי דאיה.
    יש לו הרבה מאד ללמוד, הוא חרוץ שקט ועובד קשה.
    קרוב לודאי כי כספי החליט את ההחלטה הנכונה ביותר עבורו

  7. פוסא מעולה. אני חושב כמוך שזו הסיטואציה הכי טובה עבורו. הכי חשוב שכספי ישתלב בשיטה. בשנתיים האחרונות למדנו שכספי הוא שחקן שמושפע מאוד מהשיטה בה משחקת הקבוצה שלו. הפעם זה נראה מתאים כמו כפפה ליד.

  8. הוא פשוט לא מתאים בכלל לליגה הזו…
    ובעיקר לא לאלופה הטובה כמעט בכל הזמנים..
    וכל דקה שיישחק תהייה מקח טעות שתעמיד את הנצחון של הווריורס
    בסיכון.

    1. מדהים הקומבינות של שמעון כספי (כל פעם מסדר לבן שלו חוזה), שמונה שנים הבנאדם בליגה, ועדיין אנשים מרשים לעצמם לזלזל, ותראה שהאלופה התקשרו אליו בטלפון הראשון, למרות שהוא לא מתאים !!! כמה אלופות התקשרו אליך אי פעם ?

      1. מדוע לא מתאים? הוא הוכיח שהוא בהחלט מתאים ולכן הוא ממשיך. מתאים זה לא להיות כוכב, ואף לא שחקן ספסל מצטיין, אלא גם שלחן משלים שעושה את העבודה ועם כל התקופות הלא טובות כספי הוכיח שהוא יודע לעשות את העבודה כשחקן משלים ופעם לכמה זמן גם נתן משחקן מצוין, ובמשחק ההוא נגד הווריירס יכולתו הייתה יכולת מצוינת גם בשביל שחקן כקארי והיכולת ההתקפית הייתה נפלאה כשל דוראנט ולברון.

  9. כספי הוא בחור פיקח, לוחם ללא חת, שאימץ לו יד טובה לשלוש. הוא רק בן 29. זאת הזדמנות חייו. אני מאמין שסטיב קר ייתן לו אפילו אקסטרה דקות כאחד שגר וגדל בביירות, וישראל נראית לו כחברה קרובה.
    אני חוזר ואומר: ה-כ-ל תלוי אם כספי ימצא בחזרה את השלשה הנהדרת שהיתה לו ב-2015-16

  10. מאוד אהבתי את הפסקנ על סטיב קאר. כמה חשוב למאמן לדעת לנהל אנשים, ברור שזה הרבה יותר קל כשמנצחים אבל ההישג שלו בוודאי מרשים. יהיה מעניין לראות את הקריירה של קאר לאחר הקדנציה של הגדולים. בדיוק כמו ספולסטרה שנכנס לסיטואציה מנצחת וההמשך של בניה מחדש

  11. מעניין שהכדורסלן הישראלי המצליח ביותר שם משפחתו כספי ואחד הכדורגלנים המצליחים ביותר שם משפחתו זהבי.
    צריך לבדוק בענפים אחרים אם יש ישראלים מצליחים עם שמות משפחה כמו ברזילי, נחושתי, ארדי, בדילי, פלטיני, מגנזיומי, או השם הכללי מתכתי.

  12. הכל תלוי ביכולתו של כספי ואם קר יהיה מרוצה ממנה. אם יכולתו של כסםי תצדיק מבחינת קר את הבאתו לקבוצה אז יה לו חלק ראוי ברוטציה גם אם לא ברמה של איגואדלה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט