מאמנים ששינו את העולם – הרברט צ'פמן: האיש שידע לשנות בהתאם לתנאים המשתנים (4)

chapman

מאמנים ששינו את העולם – הרברט צ'פמן:

האיש שידע לשנות בהתאם לתנאים המשתנים – חלק רביעי / מולי

 מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי/ם לפני ובזמן תחרות. תפקידו כולל בחירת האימונים והיערכות טקטית בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות. אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שהם שמשנים את פני הספורט בו הם עוסקים.

 את עולם הספורט אפשר לשנות באמצעות המצאה טקטית חשובה, אפשר לשנות באמצעות הבאת תחום מדעי חדש, ואת הספורט אפשר לשנות גם באמצעות תגובה טקטית לשינוי בחוקים ובאמצעות שליטה מוחלטת, ואת אלו עשה הרברט צ'פמן.

 הרברט צ'פמן, שנולד בתשעה עשר לינואר 1878 ונפטר בששי בינואר 1934, היה מאמן כדורגל אנגלי מצליח.  הוא ניהל שני מועדונים מצליחים בשנות העשרים של המאה העשרים: האדרספילד טאון וארסנל. הוא זכה פעמים באליפות עם כל אחת מהן.

 צ'פמן נחשב בזמנו למאמן חדשן הן מבחינה טקטית והן מבחינה אדמיניסטרטיבית.

בשנת 1925 הוחלט על שינוי חוק הנבדל. אם עד קודם החוק קבע שבין התוקף לשער, בזמן קבלת מסירה, חייבים להיות שלושה שחקנים, הרי בעקבות השינוי הוחלט שבין התוקף המקבל את המסירה לשער חייבים להיות רק שני שחקנים (לרוב השוער ואחד המגינים). צ'פמן הבין את משמעות השינוי הזה ושינה את המערך הטקטי עימו הוא עלה כך שיתאים לשינוי: הוא הגה את מערך WM שיצר איזון בין ההגנה להתקפה. מאחור היו שני מגינים ובלם, אחריבם שני קשרים הגנתיים שהיו פרוסים בצורת M, ומלפנים בצורת W היו פרוסים שני קשרים התקפיים ושלושה חלוצים. את המערך הזה ניתן גם לייצג כ-3-2-5 או 3-2-2-3.

 הבלם הפך להיות  אחראי על "מלכודת הנבדל", והמגנים קיבלו על עצמם גם תפקידים התקפיים ולכן התאפשר לקיצוני הימני והשמאלי (שבאופן מסורתי תפקידם היה להגביה מן הקווים) לחתוך לרחבה פנימה והוות איום נוף על שער היריב.

 ואולם, יותר מכל ידוע צ'פמן , מאחר ודרש ואף קיבל סמכויות מלאות על כל האספקטים המקצועיים של ניהול הקבוצה כאבי תפקיד המנג'ר במועדונים הבריטים.

היכולת הזו שלו לשנות ולהשתנות גרמה לכך שמשך כשלושים שנה, עד המפגש עם הונגריה האדירה של אמצע שנות החמישים, שיחקו המועדונים הבריטיים בשיטת ה WM, ותפקיד המנג'ר שהוא הגה משמש באנגליה עד ימינו.

הלל להרברט צ'פמן

על הרברט צ'פמן בויקיפדיה:

http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Chapman

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 4 תגובות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט