פרויקט הופס לקיץ: סיכום העשור. כדורגל עולמי, מסי או רונאלדו (חלק ג') / ניר מועלם ואהרון שדה
מסי ורונאלדו, נלקח מ-FOX SPORT ASIA

פרויקט הופס לקיץ: סיכום העשור. כדורגל עולמי, מסי או רונאלדו (חלק ג') / ניר מועלם ואהרון שדה

מי הכדורגלן הכי גדול בכל הזמנים זו שאלה שעד היום אנו מתעסקים בה, האם זה מראדונה או פלה אבל אז בעשור האחרון נוספו לנו שניים נוספים והם מסי או רנאלדו ומזלנו שזכינו לראות את שניהם גם יחד על אותו מגרש מספר פעמים, וככל הנראה לא נזכה לראות אותם משחקים עוד אחד מול השני(אלה אם כן יפגשו במשחק נבחרת או בליגת האלופות). אני(ניר) בתור אחד שמאוד אוהב את רונאלדו סיקרתי את רונאלדו ומדוע לדעתי הוא שחקן הרבה יותר גדול ומוכח מאשר מסי, ואהרון לקח את הצד של מסי ומדוע לדעתו מסי הוא גדול יותר מרונאלדו.

הרי הדוח שיח היום וכבר כמה שנים בעולם הכדורגל הוא מי יותר גדול ומצליח – מסי או רונאלדו?

כדורגלן העשור מסי( אהרון שדה ) :

בשבחו של  רונאלדו :

לפני שננמק למה מסי שחקן העשור אני חייב לציין שבניגוד לפעם היום אני חושב שהשאלה היא ראויה ,זאת אומרת אם פעם לא מזמן פקפקתי בכלל בעצם ההשוואה או במילים שלי דאז רונאלדו שחקן לזמנו אך מסי שחקן לדורות ,הרי שהיום מוסכם  שגם רונאלדו היא תופעה ללא אך ורע.

בכלל ישנה שאלה איך מודדים גדולה ? למשל יבוא מישהו ויטען שדייגו הגדול מכולם והוא יטען זאת בצדק על סמך נניח ארבעת שנות השיא שלו ובייחוד על שיא השיאים אותו גביע העולם מ86 מאידך יבוא אחד כמו שמעון ויטען שדייגו זו פיקציה של כמה חודשים גג כמה שנים מה זה לעומת מסי שעושה זאת כבר יותר מעשור ?

ואכן במבחן העקביות וההתמדה רונאלדו כאן ובגדול עם מספרים מדהימים ומטורפים שנדמה שלא נראו כמותם בכדורגל התחרותי באמת קרי הכדורגל האירופאי (ויסלחו לנו פלה ורומאריו שכבשו מאות ויש שיגידו אלפי שערים אך בכדורגל של ברזיל ולא של אירופה).

בקיצור בשורה התחתונה רונאלדו עשה מספיק דברים בכדי שיהיה זכאי וראוי להתדיין בשאלה מי הגדול מכולם בעשור הזה .

אך יחד עם זאת התשובה הברורה והיא מסי.

והנה הנימוקים :

  1. הקסם :

יש שיגידו שזה לא נימוק ספורטיבי ,אך בעיני זה הבסיס לכל. כי תארים לקחו גם נבחרות כמו יוון וקבוצות כמו אינטר עם האוטובוס בחניה .אך אנחנו מחפשים קודם כל את היפה ,את האצילי ,את הרגע הגאוני הזה שבשביל זה אנו אוהבים את המשחק או כפי ששר חנן בן ארי הזכות לראות את מסי .מסי הוא כיום ללא ספק חלון הראווה של הכדורגל העולמי הוא הסיבה שרבים מאד באים ורואים כדורגל ומדברים על כדורגל. נכון גם לרונאלדו יש אוהדים גם מרונאלדו יש מה להתפעם בעיקר בגלל התשוקה הבלתי נגמרת אבל רוב אוהדי העולם מחכים היום למשחק של מסי ולא לזה של יריבו רונאלדו .

זה כמובן לא רק זה  ,אלא השערים ,המסירות הטאץ' והדבר החמקמק הזה שלא ניתן להסביר וזאת בניגוד ליריבו הפורטוגלי שמצליח בגלל מבנה גוף אתלטי בעיקר .

2. המספרים :

נכון רונאלדו נתן מספרי על בעשור הזה

בליגה הספרדית (ובשנה ביובה) שיחק 323 משחקים וכבש 332 שערים + 94 בישולים אלו מספרים מטורפים .

אבל פחותים מהותית משל יריבו הפרעוש ששיחק אמנם 343 משחקים ובהם כבש 365 שערים ובישל 135 בכדי להגיע למספר העגול של 500 שערים ובישולים בעשור אחד בלבד ורק בליגה .

בשורה התחתונה זה 426-500  (1.32-1.46 )

זה 332-363 בשערים (ובממוצע 1.03-1.06 )

וזה 94-135 בבישולים  ( 0.29-0.39 )

3. התארים :

למעט העונה האחרונה שניהם התמודדו באותה הזירה ,אז נכון הליגות הם לא מה שהיו פעם אך היריבות ברצלונה -ריאל רק הלכה והתעצמה ולכן חשוב לראות את השורה התחתונה של היריבות הזו 2-6 לברצלונה באליפויות (4 מהם כשריאל סגנית)

2-5 לברצלונה בגביעים ככה שבזירה המקומית איפה שהיריבות קבועה התוצאה היא חד משמעית 4-11 לברצלונה .

ברצלונה בעשור הזה (לא כולל השנה האחרונה ) לקחה 11/18 התארים המשמעותיים של ספרד לעומת 4/18 בלבד לריאל באחוזים זה יוצא 22-61 למסי .

זהו פער עצום וחסר תקדים לטובת ברצלונה מול ריאל היריבה שכמעט תמיד הייתה מעליה .

4. הקרבות הישירים:

מסי ניצח את רונאלדו יותר כולל 4-10 בליגה בעשור הזה .

מסי כבש יותר בקרבות הישירים  ולמיטב ידיעתי גם בישל יותר .

אמנם המשחק הכי חשוב ביניהם היה כבר בעשור הקודם בגמר 09 אז מסי ניצח והבקיע ב 0-2 על היונייטד

אך גם בעשור הזה במפגש החשוב באמת בחצי גמר האלופות מסי ניצח כשכבש צמד בברנבאו ב 2-0 במשחק הראשון .(כולל שער מרהיב במיוחד).

בשורה התחתונה ברצלונה של מסי ניצחה יותר ומסי כבש יותר ולא זו בלבד אלא היו כמה הצגות לפנתאון למשל ה 0-5 בעונת 2010-2011  או 0-4 ב 2015-2016

(הניצחון הגדול של ריאל בעידן רונאלדו בליגה הוא 1-3 )

5. התארים האישיים :

אמנם בכדור הזהב בעשור הזה המאזן הוא 4-4 אך בכדור הזהב האחרון זה של השנה האחרונה שלא חולק  מסי הפייבוריט המובהק לזכות בפעם החמישית.

אמנם  במלכות  שערי האלופות יתרון קל לרונאלדו 5-6 בעשור (זכייה אחת משותפת)

אך בנעל הזהב האירופאית מסי מנצח 4-5

במלכות השערים הספרדית מסי ניצח 3-5 (לא כולל העונה שרונאלדו לא שיחק בספרד ומסי זכה ) .

הנתון אולי המדהים מכל מראה שבליגה הספרדית שם שיחקו שניהם את רוב משחקיהם מסי זכה 7 פעמים בתואר שחקן השנה בללה ליגה לעומת פעם אחת בלבד של הפורטוגלי .

 

נגד כל האמור כאן שמעתי שתי טענות לטובת רונאלדו  ואיתם ארצה להתמודד :

  1. טענה ראשונה גורסת לכאורה שרונאלדו יותר ווינר :

תשובתי : א. גם אם הטענה נכונה מי אמר שזה הקריטריון הכי חשוב של כדורגלן העשור ואם אכן זה הקריטריון אזי לא זה ולא זה אלא סרחיו ראמוס שזכה בהכי הרבה תארים חשובים ולא זו אלא שגם ידע לכבוש את השערים הכי חשובים פעמיים בשני גמרים באלופות ופעמיים בחצאי גמר +פננקה בחצי גמר יורו ועוד.

ב. אמנם הפורטוגלי זכה ביותר תארים גדולים אבל התמזל מזלו והוא זכה לעזרה מאחרים יותר ממסי. כך למשל ראמוס היה זה שהחזיר את הצבע ללחיי הפורטוגלי בגמר אלופות 14 כשהשווה 3 דקות בתוספת הזמן .וכך אדר הפורטוגלי כבש את שער הניצחון בגמר יורו 16 כאשר רונאלדו בכלל לא משחק ברובו המוחלט של המשחק ,זאת לעומת מסי שלמשל כבש היטב את הפנדל הראשון בדו קרב הפנדלים בגמר הקופה 15 אך היגוואין ובאנגה חבריו פישלו ואני שואל אם הם היו כובשים מסי פתאום היה יותר ווינר ?

2. טענה שנייה גורסת שרונאלדו מצליח יותר בנבחרת ובכלל ביותר קבוצות מאשר מסי :

אשר לחלקה הראשון של הטענה הרי שנכון רונאלדו לקח את היורו אבל כולנו יודעים שהוא לא בלט במיוחד ואף לא שיחק ברוב הגמר כאמור .

בנוסף אם נשווה את המפעל היחידי שבו משחקות שתי הנבחרות קרי גביע העולם נגלה שמסי וארגנטינה הצליחו יותר מרונאלדו ופורטוגל .

שכן מסי וארגנטינה עשו בעשור הזה

גמר עולמי ( 14 ) + רבע גמר (10) ושמינית גמר ( 18 )

בעוד פורטוגל ורונאלדו עשו רבע גמר (18 ) ,שמינית גמר ( 10 ) והדחה בסיבוב ראשון (14)

לכן גם הטענה הזו לא לגמרי מדויקת .

אשר לחלקה השני של הטענה שרונאלדו הצליח בכמה מסגרות וקבוצות בעוד מסי לא הרי שאין לכך שום הוכחה אדרבא ברצלונה של השנתיים האחרונות חסרה מאד שחקני על מסוגם של צ'אבי ,אנייסטה או פויול ואבידל ובכל זאת מסי סחב אותם לצמד אליפויות בספרד וכמעט הכי רחוק ביבשת עוד יותר ממה שרונאלדו עשה למשל העונה ביובה.

לסיום :

המחמאה הכי גדולה לרונאלדו שהוא באמת בדיבור ובזכות .

אף בשורה התחתונה השילוב בין האסתטיקה ליעלות וההישגיות מביאה את מסי לזכייה בתואר ובנוקאאוט .

כריסטיאנו רונאלדו -שחקן העשור ( ניר מועלם ) :

לפני שאתחיל למנות את הסיבות שלטעמי הוא הרבה יותר טוב ממסי אני אפרט תחילה את התארים שלו:

תארים קבוצתיים:

ליגת האלופות – 5 זכיות ( 1 עם יונייטד ועוד 4 עם ריאל מדריד ).

אליפות העולם לקבוצות – 4 זכיות ( 1 עם יונייטד ועוד 3 עם ריאל מדריד).

אליפויות – 6 זכיות ( 3 באנגליה, 2 בספרד ועוד אחד באיטליה).

גביעים מקומיים – 5 זכיות ( 3 באנגליה ועוד 2 בספרד).

סופר קאפ מקומי – 4 זכיות ( 1 באנגליה ואיטליה ועוד 2 בספרד).

סופר קאפ אירופאי – 2 זכיות במדי ריאל מדריד.

תארים לאומיים:

זכייה ביורו 2016

זכייה בליגת האומות 2019

תארים אישיים(המרכזיים בלבד):

כדור הזהב של פיפא : 2 זכיות

כדורגלן השנה בעולם: זכיה אחת

כדור הזהב(אירופה) : 3 זכיות

שחקן השנה של אופ"א : 3 זכיות

The best  : 2 זכיות

נעל הזהב האירופית : 4 זכיות

מלך שערי ליגת האלופות : 7 זכיות

מלך שערים ליגות מקומיות : 4 זכיות ( 3 בספרד ואחד באנגליה)

ציוני דרך של רונאלדו :

מלך שערי ליגת האלופות בכל הזמנים – 126 שערים, הבא אחריו הוא מסי עם 112 אך עם פחות משחקים.

מלך שערי ריאל מדריד – 450 שערים, שהם 127 שערים יותר מהבא אחריו – ראול.

מלך ההופעות והשערים של פורטוגל – 157 הופעות בנבחרת (30 יותר מפיגו) ו-88 שערים(לעומת 47 של הבא אחריו – פאולטה).

הוא השחקן הראשון שכבש מעל 100 שערים במפעלים אירופאים, הוא הראשון בהיסטוריה להבקיע 20 שערים בדרבי של מדריד, הוא השחקן המבוגר ביותר שכבש שלושער במונדיאל.

הסבר למה רונאלדו הוא הגדול ביותר:

אז אני אתחיל ואומר שבעיניי רונאלדו הוא הטוב בהיסטוריה, ולפני שיקומו ויגידו עוד הרבה דברים, אני אציין ואומר שלא ראיתי משחקים של פלה, מראדונה וכו'. אומנם ראיתי תקצירים שלהם אבל לא משחקים שלמים ובטח לא עונות שלמות, כך שבעיניי הוא הגדול ביותר, וכמובן מתחרה במסי ואפילו רונאלדיניו שהיה שחקן מדהים לא פחות אבל מה שמבדיל את רונאלדו משניהם היא שהוא לא וירטואוז עם הכדור, אין לו איזה יכולת טכנית אלוהית לעבור שחקן דרך כדרור שלא נראה מעולם או דרך איזה סומבררו, הוא פשוט שחקן מאוד פיזי, דריבליסט נהדר ומה שאני הכי אוהב אצלו זה המקצוענות, כי הוא שחקן שמקדיש את כל חייו למשחק, ועובדה שהוא חיי חיים ספורטיביים, הוא מתאמן כל יום, הוא בנוי לתלפיות ונראה כמו שכדורגלן וספורטאי צריכים להיראות והוא תמיד מנסה לשפר את סגנון המשחק שלו ולהתאים את עצמו, ושימו לב לשינוי הגדול שהוא עשה במשחק שלו כאשר הוא התבגר במקצת, הוא כבר לא משחק על האגף כמו פעם, אלה יותר נכנס לאמצע, שם יותר צפוף אבל היתרון שלו שם בולט.

דבר נוסף שמייחד מאוד את רונאלדו הוא החלק המנטאלי שלו שמאוד יוצא דופן מבין ספורטאים אחרים, ובזמן שאחרים נוטים להיעלם או להילחץ במעמדים גדולים או עם הגב לקיר, רונאלדו מעלה את הרמה שלו ושל הסובבים אותו ומצליח להטריף את כל המערכת, ניתן לראות את זה בגמר ליגת האלופות בהם שיחק, וגם במשחק מול אתלטיקו מדריד בעונה האחרונה כאשר הוא ניצח לבדו 3-0 והעלה אותם לבד לשלב הבא במפעל.

שימו לב לשינוי שנעשה בנבחרת פורטוגל מאז רונאלדו הגיע לנבחרת – מנבחרת שבדרך כלל לא כל כך מצליחה לעבור שלבים מוקדמים היא הייתה באיזורי חצי הגמר ארבעה פעמים עם רונאלדו ואפילו זכתה פעמיים(ליגת האומות נחשב גם כן), כך שאת נבחרת פורטוגל אין ספק שהוא עזר להצעיד קדימה. ועכשיו תסתכלו על ריאל מדריד ועל ההיסטוריה המופלאה שהוא קבע איתה בליגת האלופות, אז נכון שיבואו עכשיו אנשים שונים ויגידו שבליגה הספרדית הוא פחות הצליח כי הוא לא זכה בהרבה אליפויות, אז נכון, אין ספק שבזירה המקומית הוא פחות הצליח למרות עונות מטורפות ומלאות שערים, אך ריאל הצהירה תמיד שמה שחשוב לה זה ליגת האלופות והדסימה, לעומת העונה הנוכחית שזידאן כבר הצהיר שהוא מכוון לזכות בליגה הספרדית. עוד גושפנקה על ההצלחה של רונאלדו בזירה האירופאית ניתן לראות על פי המעבר שלו ליובנטוס כאשר המטרה הראשית שלהם הייתה זכייה בליגת האלופות, דבר שלא צלח בעונה הראשונה אך אין ספק שהם התחזקו משמעותית העונה והם כבר ישובו לאיים על הגביע כבר בעונה הקרובה.

אז כמו שציינתי – מה שמייחד את רונאלדו הם המקצוענות והחיים הספורטיביים שלו, וכמובן גם הצד המנטאלי המאוד חזק אצלו, כאשר אצל מסי לא ניתן לומר את אותו דבר כי הוא נוטה להיעלם במשחקים קריטיים, הוא לא מצליח לבוא לידיי ביטוי בנבחרת ולא מראה את אותה רמה כמו בברצלונה(וכן, גם לפורטוגל אין את שחקני ריאל מדריד) ואין לו את הכוח הפיזי שיש לרונאלדו. אגב, שימו לב לעובדה שאחרי שאינייסטה וצ'אבי כבר לא משחקים בבארסה ואפילו לא פויול, אז רואים בבירור שבארסה הרבה יותר מתקשה בהנעת כדור ובהגנה על השער, כך שאותי היה מעניין לראות היכן מסי היה נמצא בקריירה אם לא היו לידו אינייסטה וצ'אבי בברצלונה, אז נכון שניתן להגיד אותו דבר על מודריץ וקרוב, אך בניגוד לאינייסטה וצ'אבי הם קשרים הרבה פחות יצירתיים וכאלו שיש להם פחות מספרים ויותר עבודה קשה.

אגב, ההשוואה בין רונאלדו למסי היא לטעמי כמו ההשוואה בין לברון ג'יימס למייקל ג'ורדן, כאשר מייקל היה הרבה יותר כישרוני מלברון, ללא ספק, אך לברון ג'יימס חיי חיים ספורטיביים, משקיע המון בלשמור על הגוף שלו, ועובד המון בחדר כושר כדי להתחזק, וגם תמיד מנסה לשפר את המשחק שלו, אלו הם השחקנים שאני אוהב, כאלו שנלחמים קשה ועובדים חזק ובעזרת כוח והתמדה מצליחים להשתפר.

דוגמה ישראלית – כולכם מכירים את הבלם טל בן חיים שמשחק היום בבית"ר, אבל מי שזוכר הוא יצא ממכבי תל אביב אל בולטון האנגלית, בלי יותר מידי כישרון אבל עם הרבה התמדה ומקצוענות הצליח לבנות את עצמו פיזית, לעלות את רמת המשחק שלו והיה שחקן מן המניין בפרימר ליג, ולא הרבה יכולים להעיד שהם זכו לכך.

לסיכום :

ההשוואה בין רונאלדו למסי, או בין לברון למייקל, או בין ספורטאים מענפי ספורט אחרים לעולם לא תיגמר, לכל אחד יהיה את הדעה שלו ואת ההשקפה שלו, מה שכן אנחנו צריכים להגיד תודה שזכינו לראות את שניהם בפעולה, ובמשחקים רבים אחד נגד השני, ואין ספק ששניהם יהיו בין עשרת הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל לעוד שנים רבות, אך לטעמי מקומו של כריסטיאנו רונאלדו הוא מעל למסי.

דעתכם:

אז אחרי שאני ואהרון רשמנו כל אחד את סיבותיו שלו, את מי אתם הייתם בוחרים? תחשבו על כך שאתם בשכונה בוחרים קבוצות ואתם בוחרים ראשונים ויש לכם את מסי ורונאלדו שמחכים שיבחרו בהם, את מי אתם בוחרים?

לפוסט הזה יש 47 תגובות

  1. ניתוח יפה, תודה
    אני עם מסי, לדעתי הוא כישרון חד פעמי בדורות האחרונים, ההשוואה היא אולי רק עם פלה, מרדונה וקרויף. והוא היה יותר עקבי מהם.
    רונאלדו מאד מוכשר, אבל הוא יותר כמו שחקן על מהשורה שאחרי הגדולים ביותר, כמו גרד מילר שיאן ההבקעות, רומאריו או ראול
    **
    בכדורסל אגב לברון מול מייקל זה מבחינתי דיון פתוח. ובראש הייתי שם כנראה את ביל ראסל (או למי שרוצה יכולות אישיות – צ'מברליין)

  2. שניכם התמקדתם יותר מדי בתארים, שהם מדד לרמת הקבוצה ולא השחקן, וחבל.
    חבל שניר הלך אחרי העדר של "מסי נעלם במשחקים גדולים".
    אהרון, מה לעשות שאמנם מסי יותר אסתטי, אך זה לא מדד לרמת הכדורגל שלו. גם ואן גוך אסתטי, אז מה?
    מה שחשוב זה כדורגל נטו, ובזה רונאלדו לוקח בפער.

    סתם. ברור שמסי, וזה אפילו לא קרוב.

  3. אני הולך עם מסי. הוא כל עונה ממציא את עצמו מחדש. התחיל בכלל כקשר התקפי עבר לקיצוני ימני אח"כ בנה לעצמו עמדה מאחורי החלוצים. היכולת שלו ליצור לעצמו שערים זה מכריע את הדיון.
    אני הולך עם מסי בגלל האהדה לבראסה והתאהבות בשנת 08-09.
    זכינו לראות 2 מהגדולים בהיסטוריה

  4. מעולה חברים יקרים.

    גדולה היסטורית נמדדת אצלי בכמה פרמטרים תארים קבוצתיים תארים אישיים סטט דומיננטיות לאורך זמן גדולה ביחס לדור והנאה מהמשחק.

    מסי מוביל כמעט בהכל על כריסטיאנו וששניהם יפרשו די סביר שיוביל עליו בהכל. מה גם שלא ניתן לומר שאחד מהם שיחק בליגה חלשה או בקבוצה חלשה. ריאל ובארסה היו אותה רמת שחקנים בדיוק אותו עושר בדיוק אותו שחיתות בדיוק ומסי בא ונתן חתיכת נוק אאוט. מאזן 7 2 או משהו כזה באליפויות ראש בראש ביניהם ששניהם שיחקו בספרד.
    לכריסטיאנו יש כרגע אלופות 1 יותר אבל סביר להניח שעד הפרישה מסי יביא עוד גביע.
    לזה נוסיף את ההנאה מהמשחק שהיחיד שיותר מלהיב ממסי בהיסטוריה ועם טכניקה טובה יותר הוא רונלדיניו.
    בכל אופן מדובר ב2 הכדורגלנים הכי גדולים בהיסטוריה לדעתי. יש להם הכי הרבה תארים קבוצתיים הכי הרבה תארים אישיים הכי הרבה סטט שלא ישבר עוד 100 שנה הכי הרבה דומיננטיות לאורך זמן. מבחינתי אין ספק

    1. לרונאלדיניו לא היתה טכניקה יותר טובה ממסי. חד וחלק. טכניקה זה לא רק skills (שאני בטוח שמסי היה מבצע בקלות אם היה רוצה, אבל זה לא העניין. כי-) הדריבל של מסי הרבה יותר יעיל (לעולם לא תראה אותו מקפיץ סתם מעל שחקן יריב בשביל השואו), והדרך שבה הוא מכדרר פנומנלית ומדהימה לא פחות מהקפצות והתרגילים של רונלדיניו

    2. בוא נתחיל מזה שיש לו 2 אלופות יותר ממנו(ב2006 מסי לא היה פקטור וגם נפצע ברבע גמר וגם ב2009 לדעתי צ'אבי היה הכוכב) בסוף במפעל הגדול מכולם רונאלדו לקח 2 יותר ממנו ומוביל עליו בשערים ובבישולים בנוסף מסי לא הצליח לקחת תואר אחד עם ארגנטינה למרות חולשה של ברזיל לאורך העשור ושחקנים טובים מאוד(אגוארו היגאווין חאבי פאסטורה מסצארנו אבר בנאגה איקרדי ועוד) ולא הופיע בשום משחק גדול(חצאי גמר וגמר בליגת אלופות ומונדיאל וקופה אמריקה) מאז החצי גמר מול ריאל לעומת רונאלדו שכבר שנים מופיע בנוקאאוט באופן מדהים כאשר היחס של השערים בליגת האלופות הוא משהו בסגנון 62-18 לרונאלדו ודבר אחרון מסי לא פייבוריט בכלל לכדור הזהב ובצדק ואן דייק יקח אותו

      1. למי אכפת מי היה בקבוצה שזכתה ביותר דברים? מסי יותר טוב בכדורגל. אתה יכול לומר שרונאלדו יותר טוב בבחירת קבוצות.

        גם אני יכול לרדת לרמה שלך ולהגיד "7-2 באליפויות כשהם יריבים אחד של השני ומתחרים ישירים חח איזה נוקאאוט מסי נתן לו"
        אבל אני מספיק בוגר כדי להבין שאליפות לוקחת קבוצה ( למרות שבלי מסי ברצלונה לא היתה לוקחת לפחות חלק מהאליפויות האלה. זה נכון, אבל פשוט לא רלוונטי לדיון אם הוא שחקן טוב מרונאלדו)

      2. 2009 זה קודם כל מסי הוא זכה בכל גושפנקה אפשרית מבחינת כדורי זהב לאותה העונה .
        שמעתי את הטענה שואן דייק פייבוריט לכדור הזהב …אמנם בכדור הזהב יש לא מעט פוליטיקות ובכל זאת …נחייה ונראה .

  5. ביום זוגי מסי וביום לא זוגי רונאלדו.
    לטעמי, שניהם יחידים במינם ואדירים, כל אחד בסגנונו. מבחינת העדפה אני מעדיף, את מסי.
    בכל מקרה הטוב בכל הזמנים הוא פלה שבגיל 17 הצעיד את ברזיל לזכייה בגביע העולם. אף אחד מכוכבי העל שזכו בגביע העולמי לא היה קרוב להיות הטוב בעולם בגיל 17. השני בכל הזמנים הוא מרדונה על מה שעשה מקבוצה לא מרשימה חוץ ממנו ומנבחרת שלא מרשימה יחסית חוץ ממנו.

  6. אני הולך עם מסי וכמו שאהרון שאמר שמסי טוב יותר צודק תארים זה חשוב זה מגניב סבבה אבל מה עם נדירות מה עם יופי מה עם דריבליסט הטוב בעולם מה עם להשפיל שחקנים ברמה הגבוהה שיש שאתה לא מפסיק ליראות אותו עושה משהו חדש ברמה הכי גבןהה וזה עדיף בהרבה ליראות את השערים של מסי עם טקטיקה מאשר להכניס מול שאר ריק וכדומ ומה שניר אמר שרונאלדו הוא דריבליסט שנים לא ראיתי אותו איזה דריבל עם הכדור ואז כבש לאומת מסי שעושה את זה כמעט כל משחק

  7. טוב, אני אוהב לראות את שניהם אבל יותר את רונאלדו.
    הייתי דרדק בן 4 כשפלה לקח את הגביע העולמי השלישי שלו כך שלא ממש יכול לחוות דעה אלא מסרטים ישנים בשחור לבן. היתה לו יכולת פריצה פנומנאלית ואמבפה קצת מזכיר את יכולת הפריצה הזו. ראיתי את מראדונה הגדול שנות תפארתו. עקבתי אחריו באדיקות ובכנות, עם יד על הלב מסי מאד קרוב אליו אבל רונאלדו גדול ממנו. אני מאמין שכריסטיאנו יקח אליפות אירופה עם יובה ויהיה אולי היחידי שעשה זאת ב 3 ליגות. עם כל ההישגים הלאומיים שלו (חסר לו רק הגביע העולמי) הוא הגדול מכולם לטעמי. גם האישיות הספורטיבית שלו ללא אח ורע בכדורגל ולכן ישחק עוד הרבה שנים לדעתי.

  8. תודה לכולם . הנקודה שאני אוהב במסי היא הפשטות זאת אומרת למרות שהוא גאון וכוכב על השיקול שיכריע אצלו האם לעבור או למסור ,האם להבקיע או לבשל הוא רק מה נכון יותר אוביקטיבית וככה כיף לראות את הפרגון ההדדי עם שחקנים כמו סווארס (בניגוד לנאיימר למשל )
    מה שאני הכי אוהב ברונאלדו זו אותה התשוקה הבלתי נגמרת .
    אני סוביקטיבית במחנה מסי אך חושב שלרונאלדו יש נקודת יתרון אחת עליו בעשור ובקריירה בכל הקשור לתארים הבכירים אך זה יכול עוד להשתנות .
    בכל מקרה זה היה העשור הכי פרודוקטיבי בידי שחקן כלשהו ואני מתכוון לשניהם .
    אבל יש לכך כמה סיבות כולל חולשות היריבות שלא היו כאלו חלשות בשנים הקודמות ואת הנקודה האחרונה אני מתכוון להוכיח .

  9. לכתב שבחר במסי. אם אתה מציין עובדות אז תציין את כולם. מה שעשית לקחת מבחר עובדות שמתאימות לדעה שלך ויוצרות נרטיב. דיברת על תארים אבל התעלמת לגמרי מליגת האלופות- התואר המשמעותי ביותר ולא הזכרת בכלל את הכישלון הבינלאומי של מסי עם נבחרת שבמשך שנים היה לה את הסגל הטוב בעולם.

    1. לארגנטינה לא היה את הסגל הטוב בעולם.
      נכון שיש לה 6-7 חלוצים ברמה גבוהה, אבל בין זה לבין "הסגל הטוב בעולם" רב המרחק

      1. וככה, מסי בנבחרת הרבה יותר מוצלח מרונאלדו. 4 גמרי קופה (וללא השיפוט הביתי של ברזיל, כנראה עוד אחד וגם זכייה), גמר מונדיאל, מדליית זהב אולימפית, שני מונדיאלים למהירות צעירות

        לעומת
        יורו
        ליגת האומות
        בשניהם מחמיץ חלקים חשובים מהטורניר
        (בליגת האומות שיחק רק בשני משחקים!)

        1. נשמע כאילו להפסיד פעמיים לצ'ילה בגמר נחשב הישג מבחינתך..
          להגיע לגמר בקופה בשביל ברזיל\ארגנטינה זה כמו לעלות לגמר הנבא מהמזרח בשביל לברון

          מסי יותר טוב מרונאלדו, אבל אין לך מה לנסות להראות כאילו מסי השיג משהו בכדורגל נבחרות

          1. ארגנטינה ללא מסי נבחרת חלשה מקולומביה וצ'ילה. רק תראה את הכישלונות של ברזיל עד הקופה האחרון ותבין שזה ממש לא טורניר קליל.

            אגב,
            בגמר הקופה של 2015, בדקה ה-92 יצאה ארגנטינה להתקפה מתפרצת. ליאו מסי קיבל את הכדור במרכז המגרש, עבר שני שחקנים במבצע אופייני, משך אליו את כל ההגנה הצ'יליאנית שעוד נותרה לפניו ושלח מסירה פנומנלית לאסקיאל לאבצי. חלוץ פריז סן ז'רמן היה חופשי ומאושר משמאל. לו כדור הרוחב שלו היה טוב יותר, גונסאלו היגואין היה מבקיע את שער הניצחון, אלביסלסטה היו שוברים בצורת בת 22 שנה וחוגגים עם גביע, ומסי היה מוכתר לווינר האולטימטיבי של השנה, עם ארבעה תארים חשובים תוך חודשיים. כולם היו מהללים אותו ורק אותו. המהלך היה מוכתר כהברקה גאונית של מסי.
            האם זו אשמתו של מסי שלאבצי התרשל ובזבז את הצ'אנס שלו? ברור שלא. את הפנדל שלו בדו קרב הוא הבקיע בקור רוח, תוך שהוא מכניע את קלאודיו בראבו אשר מכיר אותו מצוין מהאימונים בבארסה. האם זו אשמתו שהיגואין הטיס את הכדור שלו לשמיים ואבר באנגה בעט חלש? ברור שלא. ובכל זאת, בעוד צ'ילה צוהלת עם התואר הראשון בתולדותיה, מסי מוגדר כלוזר האולטימטיבי של הנבחרת. הוא לא כבש במשחק פלייאוף במדי ארגנטינה מאז 2007, ועדיין אין לו אף זכיה כשהוא לובש את חולצת תכלת-לבן. האחריות מונחת הישר על כתפיו. אומרים שהוא לא מסוגל.

            אז אולי "מסי לא הגיע להישגים עם הנבחרת". למי אכפת? זו בעיה של הנבחרת. מסי כשלעצמו הוכיח שהוא מעל ומעבר לכל שחקן אחר.
            כמו שכתבתי בתגובות הקודמות, תארים קבוצתיים לא כ"כ רלוונטיים לדיון.

    2. לאזרח נכון הצדק איתך אך הסיבה היחידה היא כזו
      לא מצאתי את נתוני הבישולים של רונאלדו בשנתיים האחרונות ולכן לא יכולתי להתייחס
      בנוסף גם בנבחרת אין פירוט על השערים האם במשחקי ידידות ,מוקדמות או אליפות
      סיבה נוספת הייתה העובדה כי בניגוד לליגה שם שיחקו 9/10 שנים באותה הליגה מול אותם הקבוצות בדיוק בתנאים שווים לחלוטין הרי שבאלופות המשחקים הם תלוי יריבה ויש דרגות קושי שונות בין היריבות
      ולכן הגם שאני מסכים (או לפחות מניח )שנתוני רונאלדו טובים יותר הרי שההשוואה בעניינם למספרי הליגה היא דווקא ההשוואה הנכונה יותר.

  10. לדעתי מנסים לעשות תחרות ויודעים שהכל בולשיט מסי נותן את הפילפל למשחק ואם לא הוא יורד החשק לראות משחק

  11. מסי מעל רונאלדו , בדיוק מהסיבה שפדרר מעל נדאל/דג'וקוביץ' , ובדיוק מהסיבה שסטף לא רואה את אבו-זקן ממטר.
    .
    כי כשבוחנים הכל , צריך לכלול גם גורם שנקרא "קסם" ( או MAGIC ) . צריך לראות איזה ספורטאי מכשף אותך בסגנון ובכריזמה . צריך לראות מי זה שמגיעים לראות אותו במיוחד מכל קצווי תבל . מי זה שמרגש . מי זה שיזכרו כייחודי בעוד 50 שנה .
    .
    לרונאלדו יש כוח . למסי יש להטוטנות וכישוף במשחקו . כאמור – מסי לוקח מבחינתי ללא עוררין .

    1. עם כמה שאני לא אוהב את ג"ס ובעד יוסטון (לפחות עד הקיץ) אני מוכרח להגיד שאני מסכים עם הכול.למה שאתה קורא קסם אני קורא טאץ'.אצלי למשל ברגקאמפ אחד הגדולים למרות שמבחינה הישגית הוא לא קרוב לגדולים ביותר.רק שבכדורסל אצלי האשף המושלם הוא כריס פול ולא סטף…

  12. הברק של מסי לוקח, אין מה לעשות.
    ברור ששניהם שחקנים היסטוריים, אבל אני שם את מסי 1 ואת רונאלדו 5.
    רונאלדו, המשחק הכי גדול שלו בנבחרות זה השלושער מול זלאטן ששם 2, משחק פלייאוף למונדיאל.
    למסי אין משחק ברמה הזאת, וגמר ב2014 היה פחות או יותר התיקרה ואם פלאסיו לא מחטיא כמו רוזנטל, היו נחסכים הרבה פיקסלים בעולם…

    1. כמה שטויות. המשחק של מסי מול צרפת בשמינית הגמר במונדיאל היה פנומלי בכל קנה מידה, כשהוא מוסר שני בישולים למרות שמירה אישית של חצי נבחרת. אפילו מטווידי "שחקן הכנף" נדבק אליו. את רונאלדו לא שומרים ככה (בין השאר כי הוא הרבה פחות אפקטיבי רחוק מהשער).
      אגב
      גם מסי העלה למונדיאל את ארגנטינה עם שלושער במשחק האחרון לאחר שבלעדיו היא דשדשה בדרך הבטוחה לא להעפיל לטורניר

  13. רונאלדו. מסי תמיד באותה קבוצה, כמעט עם אותה שיטה. מכשף, מדהים, להטוטן ועוד סופרלטיבים ריקים מתוכן. רונלאדו מצליח כל פעם במקום אחר, בדרך אחרת, עם סגל שונה לחלוטין. להפסיד לברצלונה של 2008 זו לא בושה ולא מדד או משהן שניתן בהכרח לזקוף לטובת מסי ולחובת רונאלדו. מסי היה רק חלק מהגדולה של אותה קבוצה היסטורית ואיומה שהביאה עלינו את הטיקי טקה הדוחה והמייגע. כשמסתכלים על ההישגים של רונאלדו רואים דברים שלא יאמנו וגם לא יחזרו על עצמם. זכיה בליגת האלופות 3 פעמים ברציפות (בפעם האחרונה על חשבון ליברפול אהובתי ובזכות קריוס הנורא, אבל זה מה יש) או הזכיה ביורו עם חבורת הנגרים הפורטוגלים שהיה צריך לקחת לגמר בכוח (למרות שאת הגמר הם לקחו בעצמם עם הגול של אדר שלא עשה דבר לפני או מאז, כאילו נולד אך ורק עבור זה).
    תשוקה, ווינריות, מקצוענות, כישרון והתמדה. זה רונאלדו. מסי הוא בעיקר כישרון וכנראה גם הרבה התמדה. בקיצור מי שרואה כדורגל בשביל קסמים יכול גם להנות מערן לוי בכדורגל חופים. מי שרואה כדורגל בשביל המכלול מעריך שחקן שעוד לא נולד האיש שרוצה יותר ממנו. עם זאת אין לי ספק שזה עניין של טעם. כאוהד הפועל ואינדיאנה אני תמיד בעד האנדרדוג, כך שאין בי גרם של אובייקטיביות.

    1. ערן לוי? חבל שלא אמרת ראובן עובד, היית נשמע קצת יותר רציני. הבנאדם זולל תארים כבר יותר מעשור עם סטנדרט של 50 גולים לעונה. להגיד שזה בסך הכל כישרון והרבה התמדה זה פשוט מגוחך

    2. מסי עם אותו שיטה?!?? מאז שהגיע לבארסה התחלפו כל השחקנים. הטיקי טאקה של פפ הוא ממש לא המתפרצות של לואיס אנריקה, שבתורן אינן ה4-4-2 של ואלוורדה.
      לפני 10 שנים בערך נשאל אלכס פרגוסון את שאלת מסי-רונאלדו. הוא אמר שרונאלדו טוב יותר, כי מסי מצליח רק בשיטה של ברצלונה. לאחרונה הוא הודה שטעה, כי כיום כולנו רואים שבלי צ'אבי ואינייסטה ובשיטה שונה לגמרי, מסי נשאר מסי.

  14. הבעיה העיקרית של מסי, בוויכוח האין-ויכוח הזה, כי אין שום שאלה בכלל, הפער הוא עצום –
    זה שכריסטיאנו הוא הבייבי של אוהדי 3 קבוצות.
    מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד, ועכשיו יובנטוס.
    זה חתיכת צבא. 3 הקבוצות הכי גדולות בעולם ביחד, בערך.
    יש להם אליל, הפ איתו מהרגע הראשון, הם איתו כשהוא עובר קבוצות –
    וכבר עשור וחצי אוכלים את הלב, איך זה שהגמד מספר 1. בכל. בכלל בדיחה להשוות. זה מעליב את האינטליגנציה.
    "אבל רונאלדו שלנו! כריסטיאנו!! הוא באמת הכי גדול!!!".
    איזה כיף.

  15. תגובה לברלה (מצטער אם זה לא במקום הנכון): זה ששנייהם פנומנים זה מובן מאליו, וברור שאתה לא מגיע לזה אם אין בך משהו מאותן תכונות. עם זאת אנחנו מדברים על ההבדלים ועל מה שהם מייצגים, כלומר במה הם קיצוניים. מסי לא קיצוני בווינריות ומקצוענות. רונאלדו כן. 50 גולים נגד סוסיאדדיות וגרנאדות כשאין מולך מתחרים רציניים מלבד ריאל במשך עשור זה לא מאוד מרשים בפריזמה של הגדולים ביותר, מצטער. זה כמו שפלה הבקיע אלפי שערים נגד קופים ובננות (ביטוי שברזילאי לימד אותי בזמנו). ההשוואה לערן לוי (הזכרת את ראובן עובד רק כי שנייהם שמנים הא?! 😉) מגוחכת בכוונה כדי להראות עד כמה "קסם" זה לא תקף בעיני. רגעים "קסומים" מתאימים לשדרים באובר התלהבות או להתרפקות של מבוגרים. מסי גם כן ווינר ומקצוען. אבל מן הסתם זה משוייך עם רונאלדו ובצדק. ואם אנו כבר מדברים על תשוקה וווינריות צריך לזקוף לחובת מסי את הבכיינות שלו והנטישה של הנבחרת חדשות לבקרים. רונאלדו אמנם מני*ק על המגרש עם הבעות פנים מרגיזות, אבל עם השנים אני מאמין שזה דווקא מגיע מהתשוקה ומהרצון לנצח.

    1. הזלזול בגרנאדות ואוססונות לא מובן. יתכבד רונאלדו וינפח מולן סטטיסטיקה. בפועל אף שחקן בעולם לא עושה את זה.

      השנה מסי עם 12 שערים בליגת האלופות, סוחב את ברצלונה על הגב לחצי וגם שם נדפק בגלל היחנקוץ היסטורית של חבריו בגומלין

      רונאלדו? 5 שערים אם אני לא טועה. הודח על ידי פאקינג אייאקס

      1. האם זה אומר שמסי יותר ווינר? לא. זה לא אומר כלום. גם אם יש דבר כזה "ווינר" (ברור שיש דברים פסיכולוגיים, אבל עצם ההגעה לרמות האלה מחייבת להיות ווינר אדיר, בעל תשוקה השקעה וכו') אי אפשר למדוד או לכמת את זה, ודאי שלא ע"פ מספרים בלבד. וגם אם כן, זו רק תכונה אחת. גם בשכונה יש ווינרים, הם יותר טובים ממסי? זו תכונה בדיוק כמו נגיחה למשל. כמכלול מסי יותר טוב

  16. כריסטיאנו בנגיחות. מסי בכל השאר. יפה לרונלדו שהוא בכלל מושווה למסי אבל תכלס זה אפילו לא קרוב . וזה מאוהד יונייטד ורונאלדו.

  17. רונאלדו הכי טוב רק בגלל שהוא עבר קבוצות ולקח איתם אליפות אירופה וכו…! וכמובן לקח בנבחרת להבדיל ממסי!

  18. תשמעו מי שאומר רונאלדו אתם יודעים בלב שלא.. איך אפשר להשוות שחקן שנוגח, פנדלים ורוב השארים שלו בקריירה ובמיוחד השנה ותבדקו אותי הם ברחבה של השוער או אפילו ליד השוער.. לעומת מסי שמנהל משחק, דריבל, פנדלים, בעיטות חופשיות, מגע קסם, בישולים, וכל מה שאתם לא רוצים.. בנבחרת הוא לא אשם שההגנה שלו גרועה.. ושחקנים ליגה א.. כולם מצפים שהוא יעשה דריבל ויעבור את כולם.. זה לא עובד ככה כיום… כולם מכירים אותו ואם הוא רק עושה דריבל 80 שחקנים מתנפלים עליו.. ושלא מדבר כל יותר התארים והדברים שיש למסי כולל בנבחרת שזה עדיין יפה. ולא נדבר על זה שמסי בן 32 ורונאלדו בן 34.. ולמסי חסר בערך כ10 שערים מרונאלדו בל המסגרות כולל הנבחרת וזה בשנתיים הפרש.. ושתבינו.. אוהדי רונאלדו המביכים שלא מבינים כדורגל.. אתם אומרים מסי לא ווינר מסי לא מנהיג מסי כלום בנבחרת מסי באותה קבוצה כל הזמן.. אה אוקיי זה מה שיש לכם להגיד..? נשמע כמו התירוצים הכי מפגרים ששמעתי.. וביננו אם מסי יפרוש.. זה המכה אם לא הגדולה בהיסטוריה לכדורגל.. אם רונאלדו יפרוש.. אני לא יודע כמה זה באמת יעשה מכה או יעניין כי אין לו קסם.. זה לא אחד שאם אני צופה במשחק שלו אני עוקב אחריו כל המשחק גם שהוא בלי כדור.. ומסי.. זה אחד שאני עוקב אחריו 90 דקות כולל תוספת זמן למה? כי זה פשוט תענוג לראות את המגע שלו בכדור ומה שהוא עושה על המגרש.. בוא נגיד שרונאלדו יפרוש.. זה כאילו איברהימוביץ פרש.. בייניו איזה הבדל ממשי יש בין איברהימוביץ האגדי לעומת רונאלדו? ועוד נתון שאתם לא יודעים.. רונאלדו כבש 100 שערים ומעלה עם הראש.. פששש שמעו איזו יכולת שיש לך גובה וניתור כמו שיש למיליון אנשים ושחקנים… ועוד שבן זמה או שחקן אחר משחק לידך.. יפה יפה.. מסי לדעתי הגדול בהיסטוריה ובעולם ולדעת פרשנים ושחקנים ואנשים וסקרים רבים הוא גם הגדול בהיסטוריה לדעת אנשים שאומרים שרונאלדו הטוב בעולם.. אבל לא אפילו לא מכניסים אותו להיסטוריה.. אין לו את הקסם של מסי.. רונאלדו רונאלדיניו ועוד מלא. מסי מסי מסי. הטוב בהיסטוריה.

    1. בן

      אל תכעס, לכל אחד זכות על דעתו.
      לדעתי, כדי להוכיח את דבריך מסי צריך לפרוש לקמפיין אחד מנבחרת ארגנטינה ואז נראה איך ואם היא מסתדרת בלעדיו.
      ארגנטינה של דייגו וקאניגה היתה פנטסטית ואם היו מקבלים גם את בטיסטוטה באותו השנתון היו להם 3 גביעי עולם וכולם היו אומרים שמרדונה באמת גדול על פלה.

      1. במוקדמות המונדיאל האחרון, מסי היה פצוע לתקופה. אתה מוזמן לבדוק את תוצאות המשחקים. רמז: הוא היה צריך לדפוק שלושער במשחק האחרון כדי להעלות אותם למונדיאל(!) ולא להיות מתחת פרו ובוליביה. זו האמת על ארגנטינה בלי מסי

  19. לסיכום. שתי השחקנים הכי גדולים אי פעם ללא ספק בכלל. בחצי הראשון של העשור מסי היה הרבה יותר טוב בחצי השני רונאלדו. לרונאלדו היו עונות גדולות שם הוא באמת הגיע במאני טיים מתי שהיה צריך אותו עם זאת מסי גדול יותר עונה כמו שהוא נתן ב2011 או 2015 לא הייתה לרונאלדו זה שחקן שמשנה את המשחק פשוט בצורה שלא נראתה. אין ספק שרונאלדו הגיע הרבה יותר רחוק ממה שדיימינו ב2012 2013 אז חשבנו שהוא בשיאו שאין לו סיכוי להדביק את מסי הוא כמעט עשה את זה אבל.

    1. התכוונת בחצי הראשון של העשור ברצלונה היתה יותר טובה ובחצי השני ריאל (גם בזה יש לדון. לרוב בליגה הספרדית ברצלונה היתה יותר עקבית). מסי אישית הראה רמה יותר גבוהה (ובעיקר יציבות! שזה פרמטר ש"תומכי" רונאלדו מנפנפים בו כל הזמן. מה עם תחילת 2017/18? לרונאלדו היו תקופות של חושך גמור. לקראת סוף העונה הוא תמיד התעורר).

      1. אגב, מה עדיף: 5 שערים ב"מאני טיים" או 50 שערים שבלעדיהם בכלל לא היינו בתמונה באותו מאני טיים? אנשים מתעלמים מזה שההתחלה חשובה בדיוק באותה מידה כמו הסוף

  20. לדעתי יש דבר שוא הכי חשוב לא הוזכר כאן… רונאלדו שיחק בליגה האנגלית והצליח בגדול… במדריד הצליח בגדול… בנבחרת… וביובי הוא עוד יצליח… ומבחינת יכולת לא היה הרבה הבדלים ברמה בכל מקום אשר שחיק… לעומתו מסי… הוא פוריח בחממה של בארסה שבתקופה של גורדיולה הייתה הקבוצה הכי טובה בהסטוריה… ואותם שחקנים… שהיו 8 מהם הרכב נבחרת ספרד זכו במונדיאל ופעמיים ביורו… והוא בלעדיהם לא זכה בכלום…
    ובקשר להשוואה למרדונה… מרדונה הפך קבוצה כמו נפולי שלא הייתה מוקרת לאלופת אירופה… שים מיסי היום בפיורנטינה שהיא דומה לנפולי של אז אני בספד אם יבקיע 10 גולים בשנה

  21. מי שאומר שרונאלדו עדיף שיעבור ענף. אני רואה כדורגל כבר מסוף שנות השבעים וגאון כמו מסי לא היה גם לא מראדונה שבהחלט היה ענק. הקטנונניים מודדים הכל בתארים כאילו שזה טניס ודרך אגב גם שם מסי מוביל ועל הדרך גם בגולים הוא משתווה לרונלדו שגדול ממנו בשנתיים וחצי.כל אלה זה רק בונוס ליכולות המטורפות של הפנומן הקטן הזה שהוא ללא ספק העילוי הגדול ביותר שידע עולם הכדורגל.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט