הנבחרת הישראלית – דרושה עליית מדרגה / סער ברעם

אחרי שאהרון שדה התייחס לנבחרת הישראלית לקראת יורובאסקט 2017, סער ברעם נותן לנו את הזווית שלו:

אז דווקא בשנים האחרונות, כשמעמד השחקן הישראלי בנסיקה, חשבתי לעצמי שאולי כדאי לראות ולבחון – במה אנחנו צריכים עוד להשתפר בשביל להיות פקטור אמיתי ביורובאסקט הקרוב?

אפשר לראות את השחקנים שהצליחו בגדול (יחסית): עומרי כספי, שכבר נכנס לעונתו השביעית ב-NBA, גל מקל שהופיע בניו אורלינס ובדאלאס, וכמובן עכשיו – שון דאוסן המעניק לנו ניצוצות תקווה לעתיד.

קודם כל, אפשר להגיד שאת שלב העלייה וההזדמנות האחרונה המעייפים והמייגעים חסכנו לעצמנו הפעם. בתור אחת מהנבחרות המארחות, בצוותא עם פינלנד, רומניה וטורקיה, נכנסו לטורניר באופן אוטומטי.

כספי. גם בטורניר הקרוב ישראל תקום ותיפול על היכולת שלו.

במהלך השנים היו כמה שיאני הופעות בנבחרת. במקרה שניים מהם גם מהחביבים עליי ביותר – עידו קוז'יקרו ויניב גרין, מקום 3 ו-1 בהתאמה. מה היה מיוחד בהם?

לישראל קשה לייצר סנטרים ברמה פיזית טובה: בין אם זה הגובה, האתלטיות, או חוסר היכולת לשחק בעומס. אפשר לראות איך מספר ההופעות של קוז'יקרו וגרין מדגיש את הבעיה שתמיד הייתה לישראל.

לכן נלך ליורובאסקט 2015 ונראה את החולשה המוכרת שלנו: הריבאונד בכלל ובפרט ריבאונד ההתקפה של היריבה. ישראל דורגה במקום ה-20 מתוך 24 בריבאונד, כשעומרי כספי הוא הריבאונדר המוביל שלנו עם 7.2 למשחק. כשהפורוורד והשחקן המוביל בקבוצה מוביל גם בריבאונדים, הזעקה נשמעת: צריך ביגמן איכותי!

39:29 לרוסיה בריבאונדים, 12 בהתקפה.

42:35 לישראל בריבאונדים, אבל 11 קרשים לפינלנד בהתקפה.

42:31 לבוסניה והרצגובינה בריבאונד, 19 (!) ריבאונד התקפה.

גם נבחרת חלשה כמו פולין ניצחה אותנו בהפרש של 5 בריבאונד ולקחה 9 כדורים חוזרים מתחת לסל הישראלי. 46:29 לצרפת, לא במפתיע, אבל חגיגה של 17 ריבאונדים בהתקפה. אבל העתודה שלנו ניצחו אתכם 86:66, אז למי יש עתיד ורוד יותר? בתבוסה מול איטליה גם נוצחנו בכ"ח 46:36, 13 מהם מתחת לסל שלנו.

בממוצע מפסידים ב-7.7 ריבאונדים בכללי וב-7.2 (!) ריבאונד התקפה למשחק. בהתחשב שבדרך כלל ריבאונד ההתקפה ייפול קרוב לסל, הסיכויים לסל מהזדמנות שנייה יחסית גבוהים. האופנסיב ריבאונד מקנה ליריבה הזדמנות שנייה – ומעבר לפגיעה במורל, מסתיים בזמן שלא התקפת יחד עם זריקה נוספת של היריב. בעצם מדובר בהתקפה חדשה. עוד נקודה שכדאי לקחת בחשבון היא המחויבות בהגנה, כשבטורניר הקודם ישראל דורגה במקום ה-17 מ-24 בכמות הנקודות שקלעו עליה למשחק.

מכל טורניר לוקחים המון לטורניר הבא. בפער של שנתיים כל אחד ממשנהו, כדאי באמת להרים את המאמץ ההגנתי. אדלשטיין הצליח לרתום את השחקנים שלו ליותר מחויבות בהגנה במשך המשחקים והיה ניתן לראות זאת.

ישראל בדרך כלל הייתה ראשונה לכדורים אבודים, השחקנים (בפרט מקל ואוחיון) ראו הרבה מאוד פרקט מקרוב וכרגע אנחנו במצב של חוסר בביגמנים. אז מה הדרך שבה נוכל להיות יעילים בהגנה בצורה מפתיעה?

אם במילא עומרי כספי הוביל את נבחרת ישראל בריבאונדים, אפשר להשתמש בו להגנה ושלשות, כלומר – במילא הוא מוביל אותנו בריבאונדים, אז כדי לרוץ ולהשאר "קלים", אפשר לצרף אליו את אלישי כדיר\ליאור אליהו. בעוד שכדיר ייתן יותר הגנה וקליעה חצי מרחק, אליהו יכול להיות השחקן היוצר של הנבחרת, רק במקרה שלא מצליחים לאזרח ביג מן ברמה גבוהה. שון דאוסן יכול ויהיה פקטור משמעותי יותר באליפות הבאה.

דאוסון. בונים עליו.

בעיה נוספת היא העונשין. מדובר באחד מהסודות הישראלים הידועים, כשלא ברור מה גרם לכך שלשחקנים קשה לקלוע מהקו. אליהו עם 39% מהעונשין בעונה האחרונה לאחר ירידה במשך הקריירה, כספי עם 68% ב-NBA מהקו, לא מדהים בשביל קלעי כמוהו, ויוגב אוחיון, הרכז של הנבחרת, עם 60%. לא מעודד במיוחד.

בעיה אחרונה היא המחסור בשחקנים יוצרים ברמה גבוהה. אני מעריך מאוד את השחקנים בנבחרת ישראל וחושב שהם באמת נתנו הכל בטורניר שעבר, אבל אם נרים את הרמה טיפה:

גל מקל יכול ליצור ברמה גבוהה. הרבה פעמים הוא עובר את השומר שלו ויש לו את הפיזיות לסיים את המהלכים ברמה טובה. ההחלטה יכולה להיות בידיו – אם יחליט לשחק מהר, עם פחות תכנון ולהתנהג כמו שחקן יוצר, הרבה בעיות יכולות להיפתר. יוגב אוחיון יכול ליצור ברמה גבוהה גם כן. עם הצעד הראשון שלו לשמאל, מה שרבים לא מכירים, יש לו יכולת לעבור הרבה מאוד שומרים ולכווץ את ההגנה. בצוותא עם התפקיד ה"נחות" לעתים (ורק לעתים!) שנתתי לכספי בסעיף הקודם, זה ניסיון ששווה לבדוק.

ליאור אליהו הוא עוד שחקן יוצר ברמה גבוהה שכבר יצא לנו להכיר אותו במהלך השנים. שחקן מעולה נוסף שצריך לקבל יותר דקות ואחריות מאדלשטיין הוא שון דאוסן. דאוסן אתלטי, יכול לעזור בריבאונד, יודע לתת הגנה וגם, בסופו של דבר – ליצור בהתקפה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.
Subscribe
Notify of
38 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
סער ברעם
20/10/2016 11:44:48

זה מה שחשבתי גם בעצמי. תודה!

ivs
ivs
19/10/2016 23:33:53

הבעיה העיקרית שבישראל לא עושים דבר לגדל שחקנים צעירים. בלתי אפשרי לסמוך אל יכולת של שחקנים וותיקים שחוץ מכספי ומקל כל השאר בינוניים אבל אין אופציה אחרת. יש 3 שחקנים במקרה הטוב השנה מתחת לגיל 25.

ינון
ינון
19/10/2016 23:44:27

מאמר מעניין, אך אני חולק על נקודת המוצא .
הכדורסלן הישראלי בנסיקה? אני לא רואה את זה בא לידי ביטוי. המצב במכבי הוא המשקף הטוב ביותר לזה- גל מקל הוא הישראלי הבכיר, ועל אף הנחישות שלו, באירופה הוא לא פקטור רציני מדי. על אחרים בכלל אין מה לדבר.
ריבאונד וגבוהים מאז ומתמיד היו נקודת החולשה של הנבחרת. גם בשנת ה-90 שבהם היו לא מעט כישרונות, הסנטר המוביל היה שטיינהאור, שחקן נחמד ולא רע, אך ממש לא מעבר לזה. הסנטר המחליף היה עופר פליישר- גם לא שחקן מדהים (לעומת עמדות הגארדים שבהן המצב היה טוב יותר).
בעיניי הבעיה נובעת מזה שאין היון מספיק שחקנים ישראלים שיכולים להוביל את הקבוצה שלהם. אני מקווה שהשנה המצב קצת ישתנה עם בר טימור בהפועל ירושלים ועם הדקות הנוספות שיהיו לישראלים בקבוצות באירופה, אבל הרושם שלי הוא שמצב הנבחרת לא בהכרח מעיד על מצב הכדורסל שלנו. הטורניר האחרון היה די טוב (חוץ מהתבוסה לאיטלקים), על אף שמצב הכדורסל הישראלי עגום למדי.

סער ברעם
20/10/2016 11:46:36
Reply to  ינון

בשנים האחרונות הגיעו 3 ישראלים ל-NBA. אחד רול פלייר לגיטימי שנבחר וקיבל חוזה מובטח. המעמד של הישראלי נמצא בעלייה, גם אם קשה להאמין בזה.

כרגע אנחנו צריכים אנדרו בוגוט כזה, סנטר נייד שיודע להיות אחלה רים פרוטקטור ולקחת ריבאונדים. מסכים איתך לגבי הטורניר האחרון – ראינו אמונה של השחקנים שלנו בדרך. הם באמת שיחקו עם כל הלב.

Avri
Avri
20/10/2016 0:49:03

How about our friend Amare?😉

Smiley
Smiley
20/10/2016 0:55:36
Reply to  Avri

לדעתי לא יכול לשחק כי כבר שיחק עם האמריקאים

יאיר
יאיר
20/10/2016 9:30:34
Reply to  Avri

אמרה גל לא יוכל לשחק כי הוא לא נחשב ישראלי וגם כי שיחק בנבחרת ארה״ב אבל מעבר לזה הוא פשוט לא כזה טוב כרגע

סער ברעם
20/10/2016 11:44:09
Reply to  יאיר

כולכם צודקים. הוא גם לא רים פרוטקטור כזה טוב.

Smiley
Smiley
20/10/2016 0:57:15

אלטיט וזלמנסון הם שני חבר'ה עם עתיד אבל הם חייבים לקבל יותר דקות משחק כדי להתחשל (וזה רחוק מלקרות). בנוסף יש את ג'ייק כהן שנראה יכולות יפות (לדעתי על תקן מתאזרח)

מנחם לס
מנחם לס
20/10/2016 1:37:19

אנחנו היהודים לא עם גבוה. לא יעזור שום דבר. אם ישנם בישראל נניח 30 בגובה 14 2+ כמה מהם בעלי קואורדינציה ושיחקונכדורסל? 4-5? ואז כמה מהם טובים לרמת נבחרת? שואף לאפס.
ישראל צריכה ללמוד לשחק סמול בול, ואם תוך כמה שנים צןמח בפורסקס איסה ענק טוב – סחטן. אבל אסור "לחפש אותם" ובמקום לבחור שחקני 2 מטרים המסוגלים לנתר, לפתוס מקום, ולהיות מהירים בניתור לריבאונד

Ljos
Ljos
20/10/2016 4:01:26
Reply to  מנחם לס

ישראל נמצאת בדיוק בממוצע האירופאי.
מה שכן, חסרים לנו גבוהים על סף ענקים. אם בארצות הברית כולה, לפי ספורטס אילוסטרייטד, יש רק כ-70 אנשים בגיל המתאים בגובה ׳7 ומעלה, מהם המספרים בישראל הקטנטונת?

הכי מצחיק – שיחקנו בישראל סמול בול במשך שנים. כלומר כשכל העולם חגג את הביד בול, אנחנו כיכבנו עם המשחק הנמוך. ועכשיו, כשהעולם עובר לכדורסל שדורש כשרונות של נמוכים, כאן מנסים להקדים את הגלגל עם משחק גבוה, אבל עם שחקנים נמוכים.

סער ברעם
20/10/2016 11:47:40
Reply to  מנחם לס

אהבתי את שתי התגובות של שניכם.

Mbk
Mbk
20/10/2016 5:15:37

סער הבעיה מספר 1של הנבחרת הוא מחסור בקליעה
אם אני זוכר נכון היו בטופ 3 מהסוף בכמות שלשות למשחק ( למרות שנקלעו באחוזים טובים )
אליפות אירופה של 24 נבחרות קצת מרמה , בסופו של יום המקום הטבעי של הנבחרת הוא במקומות 9-12

יאיר
יאיר
20/10/2016 9:31:26
Reply to  Mbk

קצת יותר נמוך.13-16

יאיר
יאיר
20/10/2016 9:32:53
Reply to  Mbk

מידן צודק. הבעיה היא בקליעה, ביסודות, בסגירה נכונה לריבאונד ופעולות קטנות שדורשות הרבה עבודה

סער ברעם
20/10/2016 11:48:54
Reply to  Mbk

הקליעה, סך הכל, ברמה הגיונית. ולדעתי אנחנו באמת במקומות 9-12.

Berch
Berch
20/10/2016 8:37:16

צריך לשלוח סקאוטים של הסוכנות לאפריקה והולנד. זה מה שצריך !!!

🙂

שמייקל
שמייקל
20/10/2016 10:51:39
Reply to  Berch

ואיך זה יעזור??? בכל מקרה מותר רק מתאזרח אחד………….

ינון יבור
ינון יבור
20/10/2016 9:35:29

מסכים עם ינון (כמה מפתיע…)

הבעיה העיקרית, שסער קורא לה מחסור בשחקנים יוצרים, הוא שם אחר למחסור בישראלים מובילים בקבוצותיהם. פעם היו הרבה ישראלים שיכולת לתת להם כדור ביד והיה יוצא משהו טוב (ג'מצ'י, אמיר כץ, אמישה, גודס, חזן, שפע, דניאל, ועוד רבים).
היום, אנחנו בעיקר מגדלים דורות של רול פליירס, שחקני משנה. אני חושב שזה נובע הרבה מכך שהכדורסל הפך לאתלטי הרבה יותר, מה שמדגיש את יתרונות הזריזות של האמריקאים. זה הופך את הנבחרת לחסרה את אותו שחקן יוצר/מוביל, ולכן גם מדברים כל כך הרבה על סילבן, כי יכול להיכנס בדיוק למשבצת הזו.

שמייקל
שמייקל
20/10/2016 10:51:12

זה נובע מכך שיש הרבה יותר זרים…בזמנו היו שניים. צריך לחזור לזה, לא צריך 700 זרים בכל קבוצה.

סער ברעם
20/10/2016 11:50:14

שלומי הרוש, באחד המשחקים שראיתי אותו, הפתיע אותי לטובה. אבל יש אמת בדבריך.
לגבי שמייקל – זה ירים את הדקות של הישראלים אבל לא בטוח שאת הרמה, כי הם ישחקו אחד מול השני.

שמייקל
שמייקל
20/10/2016 10:50:26

אני מאמין בצ'וברביץ' ובשגב, שניים שיכולים לשדרג את הנבחרת מבחינת משחק הפנים, אלכס לא קיבל מעולם צ'אינס ובתכלס מגיע לו ושגב שחקן קשוח ואגרסיבי.

סער ברעם
20/10/2016 11:51:47
Reply to  שמייקל

שגב בטוח. אני חושב שהוא ראוי. לגבי צ'וברביץ', אני בספק.
ראיתי את שגב משחק ואמרתי לעצמי שיש לו פיזיות וקשיחות שיכולה להתאים באירופה מאוד ובמיוחד בנבחרת.

אפלטון
אפלטון
20/10/2016 10:54:34

הקטע עם העונשין באמת הזוי. אולי הכי הזוי מכל הנתונים שהבאת.
אני חושב שדווקא ליגת התיכונים התחרותית היא הגורם הבעייתי שמפריע להתפתחות העבודה על יסודות.
מאמנים לא חושבים על עתיד הילד אלא על מה טוב להם לעכשיו כדי להיראות טוב.

ינון יבור
ינון יבור
20/10/2016 11:53:27
Reply to  אפלטון

בימינו, ליגת בתי הספר נגמרת בדצמבר ינואר, ואז מתחילה הליגה לנוער (של האיגוד). זה כבר לא במקביל כמו פעם.

סער ברעם
20/10/2016 11:53:34
Reply to  אפלטון

מאמנים בתיכונים רוצים הצלחה מיידית ולכן לא עובדים על יסודות טובים?
אם נלך ל-NBA, אני חושב שהליגה הולכת לכיוון שה"עונשין לא משנה" ו-"משעמם", ולכן רוצים להוציא את אופציית ההאק מהספר.
בכל מקרה – אם תוכל להסביר לי קצת יותר על הנתונים המחפירים שלנו מהעונשין לעומק, אשמח!

אפלטון
אפלטון
20/10/2016 12:39:22

כן, לדוגמא שחקן בן 15 שיש לו יתרון אתלטי עצום על היריבים באותו גיל (יוגב אוחיון לדוגמא) פשוט ישחקו על היתרונות שלו פעם אחר פעם כדי לנצח, במקום לעבוד על החסרונות שלו (מכניקת קליעה שגויה, שנשארה אותו דבר מהתיכון). עונשין הוא דוגמא נהדרת כי כאן אין שום קשר לגובה, אתלטיות או כישרון. זה פשוט עניין של עבודה סיזיפית ומשעממת מגיל צעיר. אין שום מצב שגארד ירשה לעצמו להיות כזה חלש מהעונשין.
ברמות מסוימות היתרון האתלטי שהיה מהתיכון נעלם ואז נשארנו עם יסודות לקויים ושחקן שלא מצליח למצות את הפוטנציאל שלו.
לשחקנים שיש להורים שלהם כסף, ישכירו מאמן אישי, אבל זה כמעט לא קיים בארץ. היחיד שאני מכיר שההורים שלו השקיעו בו כל כך הרבה מבחינת התפתחות אישית הוא כספי. (ואולי מקל) ולא בכדי שניהם גם הגיעו לרמות הכי גבוהות.

סער ברעם
20/10/2016 14:29:53
Reply to  אפלטון

מקרה קלאסי של מה שאנחנו רואים באוחיון ואליהו, לדוגמה. יפה.
אולי הפיתרון זה סוג של קולג'? או שכולם פה רק מחפשים לנצח לדעתך?

אפלטון
אפלטון
20/10/2016 18:09:09

אני חושב שיש או היה נסיון לפתח משהו בסגנון 'אקדמיית כדורסל' שתרכז את כל הכישרונות ותעבוד עליהם עם מחשבה לעתיד.
לא יודע אם זה יצא לפועל ובכלל אם זה אפשרי כי צריך שהם יגורו בתנאי פנימייה בווינגייט מגיל צעיר. זה לא מתאים לכל אחד ומצריך השקעה כספית גדולה בתנאים ובמאמנים טובים.
מעניין אם יש מישהו שמעניינים שיודע אם זה יצא לפועל ואיך זה עובד

אפלטון
אפלטון
20/10/2016 18:09:23

*שבעניינים

איל
איל
21/10/2016 12:26:34

הייתה אקדמיה, לא הצליחה, נסגרה.
ינון, ליגת התיכונים מתקיימת במקביל לליגות הנוער.

אפלטון
אפלטון
21/10/2016 12:33:25

יפה, העיקר שחושבים לטווח רחוק ולא מוותרים. 🙂

קובי
קובי
20/10/2016 11:14:14

גבוהים לעולם לא היינו ולא נהיה,צריך לעבוד עם מה שיש.
על היכולת או יותר נכון האי יכולת בקליעה לשלוש,על זה צריך לדבר.
אין כמעט קלעים טבעיים בסגל וגם עם יש הם שחקני נישה רק של זה.
זה נטו מעבודה לא נכונה בנוער וחוסר היכולת של השחקנים לעבוד על זה.
לא יכול להיות ששני הרכזים המובילים שלנו יוגב ומקל עם שלושים אחוזים מהשלוש,גם בעמדה 2 המצב לא טוב במיוחד,הלפרין קלעי מצויין אבל לא לוקח מספיק,דאוסון לא יציב בתחום (וגם כספי לא) ובכלל אולי חוץ מפניני שבודאות יהיה בסגל אין אף קלעי טהור.

קובי
קובי
20/10/2016 12:50:50

בקבוצה הוא כינור רביעי-חמישי ופנוי ברוב הזריקות שהוא לוקח,
בנבחרת רוב הזמן הוא זה שצריך ליצור וזה נראה אחרת לגמרי.

סער ברעם
20/10/2016 14:27:47
Reply to  קובי

קובי, אין ספק, אבל היכולת קליעה שלו לא מוטלת בספק כלל.

איל
איל
21/10/2016 12:27:22

חכו כמה שנים ותראו דור של קלעים. עמית עבו, עידן אלבר, ועוד כמה מהמרכז שברח לי השם שלהם