רוכבים על הגל (2) – מתחילים הכי מהר ולאט לאט מגבירים / עידו גילרי

הזרקור היום יופנה לעבר ג'ון דגנקולב, הספרינטר של קבוצת ג'ייאנט אלפצ'ין (מספר 113).

הימים הראשונים של הטור הם בדרך כלל הזמן של הספרינטרים. אלו הרוכבים שמסוגלים להאיץ במהירות ולייצר מהירות גבוהה מאד למשך זמן קצר. לכל קבוצה כמעט יש את הספרינטר שלה מכיוון שזו הדרך היחידה למעשה לזכות בקטע שמסתיים בפרופיל מישורי כאשר כל הדבוקה מגיעה יחד אל סופו. מתוקף תפקידם הספרינטרים הם לרוב שריריים יותר וכבדים יותר משאר הרוכבים, בעיקר בשרירי הירכיים אך גם בחלק הגוף העליון. כדי לנצח את המתחרים האחרים ספרינטר טוב חייב לדעת לתזמן נכון את ההאצה שלו כך שיגיע לשיא המהירות ברגע הנכון ולא ידעך עשרות מטרים לפני הסיום.

[דגנקולב יוצא בתזמון מושלם לספרינט שלו ומנצח את מרוץ מילאן – סן רמו.]

כאשר ספרינטר הוא דומיננטי כמעט ולא ניתן לעצור אותו והוא אוסף ניצחונות בסיטונות. כך למשל מארק קאבנדיש הבריטי שלרשותו כבר 26 ניצחונות בקטעים בטור לאורך הקריירה. אחרי שנות דומיננטיות של האי הבריטי נכנסנו לעידן של שליטה גרמנית. בשנה שעברה היה זה אנדרה גרייפל  – הגורילה מרוסטוק,  עם 4 ניצחונות בספרינט, ובשנתיים שקדמו זה היה מארסל קיטל עם 4 ניצחונות בכל טור.

מי שאמור להוות נדבך חשוב בהמשך הדומיננטיות הגרמנית הוא ג'ון דגנקולב שנולד לפני 27 שנים בכפר קטן של 900 תושבים במזרח גרמניה. כבר בגיל 9 אביו פרנק שצפה בו משחק עם שאר ילדי הכפר הבין ש: "שחקן כדורגל הוא לא יהיה". לכן בחר פרנק שהיה גם הוא רוכב אופניים לכוון אותו לעבר הרכיבה. הוא הפך למאמנו הראשון ודאג להעביד אותו בפרך בשעות רבות של קילומטרים על הכביש. כל האימונים הנ"ל השתלמו בסופו של דבר כאשר ג'ון הפך לרוכב מקצועני ב-2011 בקבוצת HTC  ז"ל.  דגנקולב השאיר את חותמו באופן מיידי כשהוא זוכה ב-6 ניצחונות באותה עונה. שניים מהם על הבמה המכובדת של הקריטיריום דו דופינה המהווה מירוץ הכנה לטור דה פרנס.  מאז הספיק לקצור הרבה הצלחות כולל 10 קטעים בוואלטה ועוד אחד בג'ירו.

שני חלומות גדולים היו לדגנקולב הנער בכל השעות המתישות אותן בילה על אופניו. לזכות במרוץ פאריס-רובה ולנצח בקטע בטור דה פראנס. פאריס-רובה. הוא מרוץ קלאסי קשה ומתיש הידוע גם כ"גיהנום של הצפון" בגלל קטעי האבנים המרוצפות הרבים לאורכו. את המירוץ של 2014 הוא סיים שני אך ב-2015  לא נתן לאף אחד לעמוד בינו לבין החלום וסיים ראשון בפיניש מרשים מול שישה רוכבים נוספים:

לאחר שהראה שהוא ספרינטר מהטופ כשבאותה עונה כבר הספיק לזכות גם במרוץ מילאן-סאן רמו הידוע כקלאסיקה של הספרינטרים נשאר עוד יעד אחד להגשים – זכייה בקטע בטור. הכל היה מוכן כאשר מארסל קיטל חברו לקבוצה הגיע בכושר ירוד מה שהפך את דגנקולב לספרינטר המוביל של הקבוצה. למרות שכל הדברים נראו כהולכים בכיוונו הוא לא הצליח לספק את הסחורה. דגנקולב היה שם בספרינטים אבל לא הצליח לסיים ראשון.

את העונה הנוכחית דגנקולב התחיל יחד עם קבוצתו על בפדל שמאל כאשר בזמן אימונים בספרד נכנסה בשישה מהן מכונית וגרמה לו להחמיץ את כל עונת המרוצים הקלאסים. בינתיים עוד לא נראה שהוא הצליח לחזור לכושר מספק אבל אם זה יקרה אולי עוד נקבל הפתעה ונזכה לראות אותו מגשים חלום.

כך נראה האושר של זוכה בפאריס-רובה האם גם קטע בטור בדרך? (צילום: ווטר רוזנבום)

לאתר האישי של דגנקולב: http://www.johndegenkolb.de/en/

Subscribe
Notify of
44 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גור גולן
גור גולן
02/07/2016 10:41:00

תודה!
מאחל הצלחה היום לפטר סגן. דרך אגב יש שידור ישיר בערוץ הספורט ומי שלא ראה עדיין אופניים – השידורים של האופניים נהדרים

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 11:14:31

הסיכוי של סאגאן לנצח היום קטן מאד, אולי רק אם תהיה תאונה משמעותית. מחר לעומת זאת זה כבר סיפור אחר. קטע שתפור ליכולות שלו שאני בטוח שהוא בונה עליו כבר שנה שלמה.

גור גולן
גור גולן
02/07/2016 12:19:43

נכון

ירון
ירון
02/07/2016 12:32:15

נכון!

אפלטון
אפלטון
02/07/2016 11:02:59

אחלה תודה רבה.
אגב, כמה מרוויחים הספורטאים האלו? זה ענף שאפשר לחיות ממנו?

המשגיח
המשגיח
02/07/2016 11:05:26
Reply to  אפלטון

מצטרף לשאלה.

כמו כן, אני מאמין שאפלטון לא מתכוון לכוכבים של הטור, שאני מאמין שמקבלים סכומים יפים מחסויות.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 11:11:42
Reply to  המשגיח

כל מי שרוכב בטור המקצועני עושה משכורת יפה של לפחות כמה עשרות אלפי יורו בשנה. הטובים יותר מגיעים למאות אלפים והכוכבים הגדולים למיליונים.

פאקו
Admin
02/07/2016 11:03:14

מעולה עידו.
מחזיק אצבעות לדגונקולב שיחזור לעצמו. בהחלט מגיע לו. היום מין הסתם נראה אינדיקציות לזה. לא ממש אופטימי, אבל הלוואי ואתבדה.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 11:17:54
Reply to  פאקו

אני דווקא אופטימי. מן הסתם היום פחות סביר אבל אם הוא ימשיך להשתפר במהלך הטור אולי זה יקרה.

עגל
עגל
02/07/2016 12:17:34

עידו תודה. לגבי הסכומים שזרקו כאן – עשרות אלפי ארו נשמע לי מעט מאוד לרוכב מקצועי שמבלה את כל זמנו על הכביש. אפילו פוסט דוקטורנט מצוי מקבל סכום כזה (ורובם חיים חיי כלב . . .)

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 12:40:09
Reply to  עגל

זה באמת לא הרבה, אבל בהשוואה למה שהיה בעבר לפני הפרו טור זה שיפור.

עגל
עגל
02/07/2016 13:59:59

כמובן שהכוכבים מרוויחים גם מפרסומות עוד המון. עדיין מוזגוב לבד מרוויח כמו שתים-שלוש קבוצות רכיבה

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 14:06:42
Reply to  עגל

יש עוד פקטור שעבור אלה בתחתית הסולם נהיה משמעותי וזה כספי הזכיות. מכייון שבקבוצה כולם בדרך כלל עובדים בשביל אחד נהוג שהפרסים על הזכיות מתחלקים בין חברי הקבוצה. לאורך השנה זו כבר תוספת לא זניחה.

עגל
עגל
02/07/2016 14:26:32

יפה מצדם. גם בנב"א ה" עבדים" מרוויחים בסופו של דבר, תראה איזה חוזה דלבדובה קיבל

ירון
ירון
02/07/2016 12:32:50

תודה על המידע. תענוג

מנחם לס
מנחם לס
02/07/2016 13:11:42

עידו, הדלקת אותי.
שאלה: מה זאת "קבוצה"? מי מארגן אותה? איזה שהוא ספונסר, והאם זה דבר יקר לארגן ולהחזיק 'קבוצה' כזאת.
ושאלה שנייה: האם הקבוצה נשארת, או מקימים אותה רק לטור דה פראנס ואז היא מתפרקת?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 13:20:30
Reply to  מנחם לס

קבוצות הן בהחלט עסק יקר ומאד תלויות בספונסר. לכל קבוצה יש מנהל ספורטיבי שאחראי על גיוס הרוכבים ושיבוצם כמו גם על הטקטיקה במהלך תחרויות. הקבוצה והחוזים עם הרוכבים היא כמו בכל ספורט אחר למשך עונה שלמה. החלפת ספונסרים היא עניין שבשגרה אבל הוא הכרחי לקיום של הקבוצה אחרת אין מי שישלם משכורות. יש מספר קבוצות ששורדות כבר עשרות שנים ויש כאלו שהן חדשות יחסית (כמו סקאיי).

דובי
דובי
02/07/2016 14:10:11

אבל מי עומד מאחורי הקבוצה? בנאדם? חברה? ספונסר אחד?
מאיפה מגיע הכסף בענף?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 14:14:17
Reply to  דובי

הכסף מגיע מהספונסרים בשבילם זה סוג של פרסום. בדרך כלל המנהל או קבוצה של מנהלים הם הכח המניע והם באופן קבוע עסוקים ברדיפה אחרי ספונסרים.

דובי
דובי
02/07/2016 14:57:55

כסף כסף כסף

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 15:11:37

הרוכבים מאד מודעים לחשיבות של הספונסר והרבה פעמים תראה בסוף קטע שהמנצח מגיע לבד הוא מזדקף ומצביע על הלוגו שעל החולצה.

גור גולן
גור גולן
02/07/2016 13:26:28
Reply to  מנחם לס

המשתתפים בכל קבוצה משתנים. לכל קבוצה יש המון רוכבים והם בוחרים את הרוכבים המועדפים לטור בהתאם בדרך כלל למטרות.

IDO
IDO
02/07/2016 13:53:06

גילרי – חתיכת דילמה הצבת לי פה. בחירה בין גרמני לאנגלי. אין אוזי שיכול לנצח את שניהם?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 14:01:32
Reply to  IDO

מייקל מתיוז אבל הסיכוי שלו קטן. אני מבטיח לך לדבר על אוזי כלבבך ביום שלישי.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 14:10:35
Reply to  IDO

פספסת עשור מעולה של ספרינטרים אוסטרלים בתחילת המילניום. עם רובי מקיואן, בראדלי מגי, באדן קוק וסטיוארט אוגריידי.

פאקו
Admin
02/07/2016 15:10:17

בטור לפני שנתיים הקבוצה האוסטרלית אוריקה גרינאדג' החזיקה בחולצה הצהובה במשך שבוע אחרי כמה נצחונות בספרינטים (סיימון גראנס ועוד אחד שאני פחות זוכר). מה שיפה זה שהם החליפו מובילים כל פעם, והחולצה נדדה בתוך הקבוצה.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 15:12:21
Reply to  פאקו

זה היה אחרי שהם זכו במירוץ הקבוצתי נגד השעון.

מנחם לס
מנחם לס
02/07/2016 14:16:02

עוד שאלה: למי שייכים האופניים השונים? אם כל ספונסר מציע אותם, מי יכול לבדוק שכולם שווים ואין יתרונות מכניים כאלה או אחרים?

הכי טוב היה אם "הטור" (WHATEVER IT IS) היה מספק אותם אופניים לכל הרוכבים

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 14:26:37
Reply to  מנחם לס

כל קבוצה בוחרת את יצרן האופניים שלה ואין הבדלים משמעותיים מבחינת יתרון טכני. יש הגבלה של משקל מינימום שאסור לרדת ממנו והאופניים נשקלות כל הזמן. לגבי ההבדלים הטכניים בין היצרנים השונים אין לי כל כך ידע אבל בטח פאקו יוכל להרחיב.

פאקו
Admin
02/07/2016 15:06:48

האמת שאין יותר מדי הבדלים. ההבדלים היחידים המשמעותיים הם בהילוכים – מכניים מול חשמליים. כנראה שבאיזשהו שלב כולם יעברו לחשמליים, אבל יש פה מחלות ילדות ממה שאני יודע.

מנחם לס
מנחם לס
02/07/2016 14:18:42

ושאלה אחרונה להיום: הרי כל העסק כולל מאות – אם לא אלפים – המשתתפים בתור רוכבים, עוזרים, מנהלים, רופאים, טריינרים, ומה לא. הם מגיעים בסוף היום לאיזו עיירה מצ'ומקקת. היכן כולם ישנים?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 14:28:23
Reply to  מנחם לס

זו באמת נקודה חשובה שנלקחת בחשבון בתכנון של הטור. בגדול מזמינים את כל המלונות מראש ולא תמיד ישנים במקום בו מסיימים את הקטע.

עגל
עגל
02/07/2016 14:29:16
Reply to  מנחם לס

רוב העיירות האלה בנויות על תיירות, זה לא גרינוויל 🙂
וחלק מהאנשים ישנים באוהלים גדולים שמוקמים בשטח עם כל הפסיליטי

מנחם לס
מנחם לס
02/07/2016 16:46:05
Reply to  עגל

גרינוויל אגב היא עיר מאד תיירותית. הרבה באים הנה למלונות הגדולים – היאט, שרתון, הילטון – ומכאן תוך חצי שעה הם טופ של הרי הסמוקי'ס, ויכולים לקבוע לאיזה נתיב רוצים להגיע. והדאונטאון שלנו נחשב לטופ ממש.

ואתה עצמך אני חושב כתבת שידוע לך שגרינוויל נבחרה ע"י נשיונל גיאוגרפיק במקום רביעי אני חושב בין ערי ארה"ב (לא החשיבו מגה-מטרופוליטנים, אבל מיניאפוליס כן היתה ברשימה, ניו אורלינס, וגרינוויל ישר ביניהן.

עגל
עגל
02/07/2016 16:49:48
Reply to  מנחם לס

אני זוכר היטב שגרינוויל נבחרה גבוה !
אולי הקרבה להרים תהפוך אותה לבסיס של רוכבי אופניים? לדעתי תרבות הרכיבה בארה"ב לא מפותחת כמו בארופה. תציע זאת למי שממונה על כך בעירייה

לירון
לירון
02/07/2016 18:41:16
Reply to  מנחם לס

סתם מתוך עניין, חיפשתי את גרינוויל דאונטאון ומנחם, מקום ממש יפהפה!

גיא
גיא
02/07/2016 14:35:22

תודה רבה,
באמת מרתק!

כיף שיש מקום לעקוב אחרי המתרחש.

רועי ויינברג
Admin
02/07/2016 16:15:09

אחלה טור, השילוב בינך ובין פאקו נותן חוויה מקיפה על הטור שאין בשום אתר אחר בעברית.

לדעתך דגנקולב יקח את החולצה הירוקה?

פאקו
Admin
02/07/2016 16:30:07

ההימור שלי הוא על סאגאן בפעם החמישית ברציפות. בעיקר בזכות קטעי ספרינט הביניים, שבהם יש לו יתרון על שאר הספרינטרים. עידו, מסכים איתי?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 16:31:06
Reply to  פאקו

לגמרי. אם הוא לא מתרסק לאף אחד מהספרינטרים הקלאסיים אין סיכוי מולו ובין האולאראונדרים הוא הטוב ביותר.

רועי ויינברג
Admin
02/07/2016 17:21:23

תודה לשניכם

עידו גילרי
עידו גילרי
02/07/2016 16:57:54

רועי נראה לי שכבר קיבלת תשובה- דגנקולב לא מנסה אפילו להתחרות על הספרינט הראשון באמצע הקטע.

רועי ויינברג
Admin
02/07/2016 17:21:02

1+

trackback

[…] על המסלול. גם מחוץ למירוצים ראינו איך ג'ון דגנקולב, אחד שאהוד על הצוות כאן, קרוב לאבד את אחת מאצבעות ידיו במחנה אימונים בספרד. זאת […]