עד כמה ג'רמי גרנט חשוב לאוקלהומה סיטי ת'אנדר? / תומר שנאן

בכל קבוצה בליגה יש שחקן שעושה את רוב העבודה השחורה. אותה עבודה שלא מקנה למבצע שלה תהילה כמו סטט' יבשות דוגמת נקודות, אסיסטים או ריבאונדים. ועדיין, ועל אף שזה לא נרשם באף דף סטטיסטיקה, ללא אותו שחקן שיבצע את אותה העבודה מצב הקבוצה היה משמעותית פחות טוב. אחת הדוגמאות היותר בולטות לכך העונה הוא הפורוורד הנהדר של אוקלהומה סיטי ת'אנדר, ג'רמי גרנט. בקבוצה בה יש צמד כוכבים דומיננטיים כמו ווסטברוק וג'ורג' וצלע שלישית כמו סטיבן אדאמס קשה מאוד לבלוט לטובה, והעובדה שגם ג'ורג' וגם אדאמס מצוינים הן הגנתית והן התקפית לא מאפשרת לשחקן המוכשר יותר מדי מקום לבלוט בקו הקדמי של הקבוצה החמישית בטיבה במערב. אך למרות העובדה הזו, ועל אף שעל תרומתו הכבירה למשחק הת'אנדר הוא כמעט ולא מקבל הוקרה, גרנט נמצא שם כמעט מדי ערב עבור הקבוצה. נלחם בהגנה, משתלב לא רע בכלל בהתקפה והופך לאחד השחקנים החשובים והאיכותיים ביותר שיש למועדון העונה. אז עד כמה תרומתו של גרנט משמעותית? עד כמה הוא באמת משפיע על מצב הת'אנדר? יצאנו לבדוק, הישארו איתנו.

קצת סטטיסטיקה:

עם כמה שננסה לברוח מהנתונים היבשים, סטטיסטיקה היום היא הכלי הנפוץ ביותר (וככל הנראה המתאים ביותר) למדידת תרומה של שחקן, ולמרות שגרנט הוא לא השחקן המרשים ביותר מבחינה סטטיסטית תרומתו מורגשת גם בנתונים היבשים, בעיקר באלו שזוכים לפחות הכרה והערכה. נכון להיום (שבת) הוא קולע 13.1 נק' למשחק (כמות הנקודות החמישית בטיבה בקבוצה), קוטף 5.1 ריב' (מקום רביעי בקבוצה), חוטף 0.9 חט' (גם כן רביעי) וחוסם 1.3 כדורים למשחק (מקום ראשון בצוותא עם נרלנס נואל). מבחינת אחוזים וסטט' מעט פחות "מפורסמות" גרנט נראה אפילו יותר טוב. את נקודותיו הוא משיג עם 50.8% אחוזים מכל הטווחים (שלישי בקבוצה כשרק אדאמס ונואל מקדימים אותו), 37.5% לשלוש (שני רק לג'ורג'), 57% אפקטיבי ו-59.6% טרו שוטינג (שני רק לאדאמס בשתי הקטגוריות). הוא משיג 6.4 WS (השלישי בטיבו בקבוצה, לפני ווסטברוק), רביעי ב-VORP ועם ה-PER החמישי בטיבו בקבוצה כשמבחינת יוסייג' הוא ממוקם במקום ה-10 בלבד מבין השחקנים ששיחקו יותר מ-100 דקות העונה! תוסיפו לכל אלו מלחמה בכל רגע בו הוא נמצא על המגרש, עיקשות על כל כדור וחיפוי נהדר שהוא מעניק לשחקני הקבוצה ותקבלו שחקן שהוא הרבה יותר מסתם צלע רביעית בקבוצת פלייאוף.

מעמודי התווך של הקבוצה בהגנה:

אמנם רואים את זה בסטטיסטיקה, ואין באמת מספיק מלל בכדי שתיכתב פסקה שלמה על ההגנה של גרנט העונה מעבר לדעה אישית וראיית משחקי הקבוצה אך לא ניתן לדבר על גרנט ללא ציון לטובה של ההגנה שהוא מציג (והציג גם בעונות הקודמות) באוקלהומה. הוא מסוגל לשמור כמעט על כל עמדה, קל רגליים ואתלטי מאוד, אף פעם לא "נרדם" באמצע התקפת היריבה, בעל IQ הגנתי גבוה ויכולת לעזור ולחזור מהר אל השחקן עליו שמר לפני שיצא לעזרה. נוסף על כך הוא יעיל מאוד בהגנת פיק אנד רול, מגיע בין הראשונים להגנה בכל התקפת מעבר של היריבה ומקל מאוד על ג'ורג' בכל הנוגע לשמירה על הפורוורדים הדומיננטיים של היריבה. לדוגמה, ב-44 פוזשנים של גרנט מול יאניס הגריק פריק קלע רק 18 נקודות, איבד שלושה כדורים, נחסם שלוש פעמים ומסר שני אסיסטים בלבד כשאת הנקודות שלו השיג ב-41% מהשדה. גרנט לא מוגבל רק לפורוורדים, וגם נגד הארדן היה נהדר כשב-25 מקרים בהם גרנט שמר על ה-MVP הארדן קלע רק 12 נק' ב-25% מהשדה, איבד כדור אחד ונחסם פעמיים! יחד עם אדאמס וג'ורג' גרנט מהווה מרכיב חשוב בהצלחה ההגנתית של הקבוצה העונה, וכשרוברסון יחזור אוקלהומה צפויה להנות מרביעיית הגנה דינמית שתסתכל בלבן של העיניים לכל קבוצה בליגה.

גם את יאניס הוא הצליח לעצור

ועכשיו למעט דברים שלא קשורים למגרש (באופן ישיר לפחות):

הדבר האחרון והחשוב ביותר שארצה לדבר עליו הוא ההקרבה של גרנט עבור הקבוצה. לא, הפעם לא מדובר על ההקרבה שרואים במגרש, אלא על זו שעברה מתחת לרדאר של רוב הכתבים (כולל מתחת לרדאר של עבדכם הנאמן בתחילת העבודה על הכתבה הזו) וזכתה לפרסום המגיע לה לפני עשרה ימים בלבד. מהי ההקרבה המדוברת אתם שואלים? ואיך זה יכול להיות שהיא כל כך משמעותית אם היא בכלל לא מתבצעת על המגרש? ההקרבה המדוברת היא העובדה שגרנט הסכים  להארכת חוזה של שלוש עונות בהן ירוויח 27 מיליון דולרים "בלבד" בכדי לאפשר לת'אנדר מעט אוויר לנשימה בכל הנוגע למס המותרות. זאת למרות שגרנט יכל לקבל יותר כסף בלא מעט קבוצות, וסביר להניח שאם היה דורש יותר גם אוקלהומה הייתה שוקלת בכובד ראש את הבקשה שלו. העובדה שגרנט הסכים להנחה בחוזה והקריב מעצמו למען הקבוצה לא חמקה מעיניהם של הכתבים ב"פורבס", ולפני עשרה ימים פורסמה כתבה על החוזה ומשמעותו עבור אוקלהומה. בכתבה רשום גם כי בכל הנוגע להופעות השחקן ביחס למשכורת אותה הוא מקבל, גרנט נמצא בצמרת הליגה וכי החוזה שלו הוא החוזה ה-50 בגובהו מבין הפורוורדים בליגה, זאת כאשר ברור שמקומו הרבה יותר גבוה במעלה הסולם.

לסיכום, ההקרבה של גרנט על ומחוץ למגרש היא זו שאפשרה לאוקלהומה לבצע את קפיצת המדרגה שהיא ביצעה העונה. נכון, הוא אמנם לא הכוכב של הקבוצה, למעשה הוא אפילו לא מבין שני השחקנים החשובים ביותר למועדון. אך בלעדיו המסע של הקבוצה לעבר הפלייאוף היה הרבה יותר קשה, ועם ההתאמה שלו אל סגנון המשחק של הת'אנדר ולשחקנים המקיפים אותו אנחנו צפויים לראות את גרנט ממשיך לפרוח.

Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
amitlahev
amitlahev
17/03/2019 10:10:53

מעולה!
מסכים עם כל מילה. גראנט שחקן דבק. כל מאמן היה רוצה שחקן כזה. כשצריך הוא גם יודע לקלוע לא מעט.

תומר
תומר
17/03/2019 10:42:00

מצוין, תודה

יום אחד
יום אחד
17/03/2019 11:38:54

יפה!
אפשר לראות את הערכת המערכת והמאמן באוקלהומה לגרנט בעובדה שמעדיפים אותו בחמישיה על פני מרקיף מוריס שהוא ללא ספק שחקן יותר מוכשר ומוכח שגם מרווח את המשחק עם הקליעה ל3, ועדיין עולה אחרי גרנט בגלל הסיבות שציינת בפוסט המצוין שלך.

גיא רוזן שמשוכנע שהגולדן בויז זוכים באלי-פו-פו-פו-ת-!
גיא רוזן שמשוכנע שהגולדן בויז זוכים באלי-פו-פו-פו-ת-!
17/03/2019 12:13:56

כל מילה.
(אולי למעט רוברסון. אני אוהד גדול של ההגנה של רוברסון, אבל קשה לי לראות איך הוא משתלב התקפית בקבוצה הנוכחית.
לתחושתי, המחיר ההתקפי יהיה גדול מהתועלת ההגנתית, עם רוברסון בהרכב)
תענוג של פוסט. תודה, תומר.

נדב
נדב
17/03/2019 12:21:06

מעולה, כתוב נהדר.
מסכים עם כל מילה שכתובה, גרנט פשוט אדיר העונה, עמוד תווך בהגנה ובהתקפה של הת'אנדר.
תודה.

Idan
Idan
17/03/2019 12:35:04

מעולה! גרנט שחקן מעולה עם חוזה עוד יותר טוב.

רועי ויינברג
Admin
17/03/2019 13:34:10

מצויין תומר. אכן שחקן חשוב ששומר נהדר שיכול לשמור על כולם מקרי עד אמביד, מביא הרבה אנרגיות ויש לו קליעה סבירה. התנועה שלו בלי כדור גם מוסיפה הרבה. השחקן המשלים האידיאלי

אסף
אסף
17/03/2019 13:52:40

כל מילה מדויקת תומר. עשה קפיצת מדרגה והפך לעוגן חשוב בקבוצה הזו.

צחוק וסדר
צחוק וסדר
17/03/2019 14:58:58

שחקן נשמה

מנחם לס
מנחם לס
17/03/2019 15:47:10

קלעת בול תומר. אחלה שחקן שנדמה לי שלא מקבל את הכבוד הראוי לו בקבוצה עצמה, כשהוא נחשב רק לאופציה מאוחרת, או בכלל אין תרגילים הבנויים במיוחד עליו כאופציה ראשונה. הוא אחד החשובים ביותר שם שלא נחשב ככזה.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
17/03/2019 15:55:03

טור מעולה, תודה רבה.
חבל רק שאת ההנחה לקבוצה צריכים לעשות שחקני הדרג השלישי- רביעי, ולא אלה שלפניהם, אלה שההנחה אולי לא תורגש אצלם כלל (אם נניח שמרבית השחקנים הבכירים גם מחזיקים כמה חוזי פרסום מהצד וכהנה וכהנה). לא שהם צריכים לבכות, גם עם 9 מיליון דולר אפשר למצוא שכונה נחמדה לגור בה, אבל מצד שני גובה השכר שלו יכול להיות גובה ההנחה בחוזה של סופרסטאר…

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
17/03/2019 16:23:29

יפה

Zivke
Zivke
17/03/2019 16:20:22

מעולה! תודה רבה
לגמרי שחקן שמאפשר לOKC להזחיק 2 סופרסטארים, כלכלית, מקצועית ואגואית

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
17/03/2019 16:25:42

מעולה. מסכים איתך לחלוטין.
בכלל בכל משחק מול אוק לדורותיה, מי שהפחידו אותי תמיד אלה היו שחקני המשנה.
פעם איבקה, אח"כ רוברסון, היום גראנט ופרגוסון.

א.ב
א.ב
17/03/2019 17:20:13

היה דיבור על זה שעוד קבוצות התעניינו והוא לא הלך אבל לא כולם חשבו שהוא החתמה גאונית ובכלל לא בטוח שוויתר על כסף בשביל הקבוצה.
שחקן שלא יוצר לעצמו, העונה פעם ראשונה הגיע ל-70% מהעונשין, פעם ראשונה שזורק יותר מ-1.5 זריקות מהשלוש, ושנה שעברה עם 30% מה-3.
מבדיקה קצרה היו כאלו שאהבו את ההחתמה ונתנו A וכאלו שנתנו C או B-.
נתן קפיצה יפה וכל הכבוד לאוקלהומה שידעו מה יש להם ביד.

Berch
Berch
17/03/2019 20:29:12

פוסט משובח
יש סטטיסטיקה איך הקבוצה אתו ואיך היא בלעדיו ?
🙂

דינגו
17/03/2019 22:56:00

יופי של כתבה תודה רבה.

צביקה
צביקה
18/03/2019 2:04:04

אכן יופי של שנה הוא נותן. אחלה פוסט.

גולן
גולן
18/03/2019 14:46:49

אחלה פוסט.
במקרה כזה, של חשיבות שחקן לקבוצה, אם יש סטט' של הקבוצה איתו ובלעדיו, ישלים לנו את התמונה.
אבל כאמור, אין כמו מראה עיניים.
תודה.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
18/03/2019 15:30:03

מצוין. כל מילה בסלע.