You are currently viewing פינת השופט (14) – האם העבירה שביצע ג'יי.אר.סמית על הורפורד היא Flagrant 1 או Flagrant 2? / עמית טבול

פינת השופט (14) – האם העבירה שביצע ג'יי.אר.סמית על הורפורד היא Flagrant 1 או Flagrant 2? / עמית טבול

חג הש(ר)בועות חלף עבר לו. מזג האוויר קצת נרגע. אני מחלים מניתוח אפנדיציט (תודה רבה לכל המודאגים!), משלים את המשחקים שפספסתי ומרגיש שיש לי חוב למשפחת הופס. אומרים שעדיף מאוחר מאשר אף פעם, אז ניגש ישר לעניינים..

3:49 דקות לסיום משחק מספר 2 בין בוסטון לקליבלנד בסדרת גמר המזרח, בוסטון מובילה ב-8 ונראית בדרך הבטוחה לניצחון במשחק ו- 0-2 בסדרה. יהלי סובול, סליחה, בראד סטיבנס, מסיים עוד משחק עם ניהול מופתי והמכונה של הסלטיקס עובדת במלוא המרץ.

אל הורפורד מקבל מסירה לאלי-הופ ממרקוס סמארט, קופץ לאוויר לאלי-הופ שיקבור את קליבלנד סופית, אולם ל- MVP של בוסטון, ג'יי.אר. סמית, היו תוכניות אחרות. האחרון דוחף את הורפורד בעודו באוויר ולהורפורד לא נותר אלא להתרסק על הפרקט שמאחורי הסל. הורפורד לא נפגע משמעותית מהמהלך, סמארט לא יורק סמארק אבל משתולל קצת וחוטף טכנית. הסלטיקס מחליטים ללכת על הסנטר החכם מכל נגר וגומרים את המשחק.

 

 

בהתחלה השופטים שורקים לעבירה רגילה אולם מיד לאחר מכן הולכים למוניטור.

השריקה משתנית ל- Flagrant 1. כלומר, סמית נשאר על המגרש ויורחק רק אם יבצע עוד Flagrant – וגם אז סביר להניח שההרחקה תהיה מנהלית לאותו המשחק ולא תגרור דיון/מהלך נוסף של הליגה.

כל העולם ואשתו סבורים שהיה פה Flagrant 2, עבירה שגוררת הרחקה מיידית שלאחריה רשאית הליגה להחמיר את העונש.

ראשית כל ננסה להבין מה ההבדל בין Flagrant 1 ל- Flagrant 2.

על פי חוקי ה- NBA Flagrant 1 מוגדרת כ:

"Unnecessary contact committed by a player against an opponent. The opposing team is awarded two (2) free throws and possession…Any player who commits two Flagrant “1” Fouls in the same game will be automatically ejected from that game. "

כלומר, עבירת Flagrant 1 מוגדרת כמגע לא הכרחי כנגד היריב. דוגמאות לא חסרות: תפיסה בחולצה, הכשלה בסגנון כדורגל, תפיסה ברוטלית ביד שלא מכדררת ועוד…לא נעים אבל גם לא נורא. חלק מהמשחק..הקבוצה שבוצעה נגדה העבירה תקבל 2 זריקות וכדור מהצד.

לעומתה, Flagrant 2  מוגדרת כ:

"Unnecessary and excessive contact committed by a player against an opponent. The opposing team is awarded two (2) free throws and possession and the player committing the foul is automatically ejected."

כלומר, ב-2 המקרים המגע הוא לא הכרחי/לא כל כך קשור למהלך כדורסל, אלא שבמקרה Flagrant 2 המגע כולל שימוש מופרז בכוח. הנוסח די לקוני אולם ההיגיון מחייב שהמונח "מופרז" כולל בתוכו מגע המסכן את היריב ובגדול ניסיון העבר מלמד אותנו ש- Flagrant 2 נשרקת על עבירות אלימות/קשות במיוחד.

ניתן להקביל את 2 העבירות הנ"ל לעבירות המוזכרות בחוקת הכדורסל של פיב"א כאשר Flagrant 1 היא למעשה עבירה בלתי ספורטיבית ו- Flagrant 2 היא עבירת פסילה.

נחזור לענייננו: האם העבירה של סמית היא Flagrant 2?

הורפורד היה באוויר. כששחקן נמצא באוויר בתנועה קדימה הוא פגיע מאוד. כל דחיפה קלה עלולה לגרור פציעה מסיימת עונה או חלילה פציעה מסיימת קריירה. למזלו של הורפורד הראש שלו לא נתקע בלוח הסל, שכן אז התוצאה הייתה יכולה להיות קטלנית.

סמית סיכן את הורפורד בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, הדחיפה הייתה מכוונת. השופטים עצרו את המשחק ולכן היה להם מספיק זמן לתקן ולהחליט על Flagrant 2 גם אם בהתחלה החליטו על Flagrant 1.

הליגה חייבת לדאוג לבריאות שחקניה ולהעניש בחומרה כל שחקן שמסכן שחקנים אחרים. יש לי הרגשה שגם בשנות ה-90 רוויות קרבות הבושידו, מהלך כזה היה נשפט כ- Flagrant 2. האם דין דחיפת שחקן באוויר כדין תפיסה בחולצה?!

מכאן שהתשובה שלי לשאלה שבכותרת היא: העבירה שביצע סמית היא סיכול ממוקד/הורדת זקיף/ Flagrant 2. כל העולם ואשתו צודקים.

Amitlahev

אבא במשרה מלאה, רואה חשבון, שופט כדורסל בדימוס, מכור לפנטזי, גיטריסט בהרכב ובשעות הפנאי (שאין לי) זורק מלא שלשות :)
Subscribe
Notify of
26 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eytan majar
Eytan majar
21/05/2018 23:49:01

אני מסכים לחלוטין, אבל הליגה לא מסכימה עם כל העולם ואישתו.
הליגה הוציאה הודעה אחרי המשחק שהם לא משנים את החלטת השופטים. שערוריה!

גל אל איי
גל אל איי
21/05/2018 23:53:27

יש דחיפה ויש דחיפה. זו של ג׳יי ערס הייתה כולה מכה קטנה בכנף

בלתי חסים
בלתי חסים
22/05/2018 0:03:23

אם אי פעם שיחקת ומישהו דחף אותך מאחורה כשאתה באוויר בדרך לסל היית מבין כמה העבירה הזאת מסוכנת

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:58:44

כל מילה הסלע

אפלטון
אפלטון
21/05/2018 23:54:41

תודה מסכים איתך בעניין הזה.
הסיבה שנציג השופטים אמר שלא נשרקה עבירה היא כי הורפורד נחת על הרגליים ולא התרסק על הרצפה. הכוונה מבחינתו היא שלא היתה סכנת פציעה או מגע חזק ולכן אין מקום לפלייגרנט 2.
לי זה נראה טיעון מוזר, כי הרי רק במזל הורפורד נחת נכון, סכנת הפציעה היתה ברגע המגע.
העניין הוא שאין בחוק כל ציון לסיטואציה שבה שחקן דוחף מתחת למותן שחקן אחר באוויר. כבר כמה שנים אני אומר שזה מהלך הרבה יותר מסוכן ממרפק לראש, אבל בגלל שהוא לא נחשב excessive אז הוא לא נשרק כפלייגרנט 2 אלא אם באמת השחקן הנפגע מתרסק על הרצפה.
בכל מקרה מסכים איתך שיש כאן מקום לפלייגרנט 2 לפי ההגיון, אבל לפי החוק היבש אפשר להבין את הטענה שזו דחיפה 'קטנה' ולא קרה נזק ולכן שרקו לפלייגרנט 1.

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:58:21
Reply to  אפלטון

אכן טיעון מוזר. כנראה שהבירוקרטיה והניואנסים המשפטיים יותר חשובים מהשחקנים ומרוח המשחק.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
22/05/2018 0:48:04

אחלה מאמר, תודה
מעבר להכל, זו עבירה נלוזה, אולי הכי שפלה שיש בכדורסל, בלי קשר לעוצמה או לסכנה שלה. כל מי ששיחק בשכונה אי פעם יודע כמה זה מגעיל.
הייתי הולך על משיחה בזפת ונוצות, אבל גם פלייגרנט 2 היה בסדר

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:57:18

+100

מנחם לס
מנחם לס
22/05/2018 4:29:46

לי היה נדמה שסמית' ממש ניזהר שהדחיפה לא תהיה מסוכנת. זו היתה דחיפה קלה, בכוח לא מספיק לגרום לנפילה. אני מאמין שזה היה פלייגרנט 1

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:56:45
Reply to  מנחם לס

אני לא חושב שהוא נזהר. כל מגע מכוון כזה על שחקן באוויר הוא לא זהיר ומסוכן מאוד.

דובי
דובי
22/05/2018 5:30:12

אני האחרון שיגן על סמית, אבל הורפורד היה בניתור עם מעט מאוד תנופה, ולכן יצא בזול, ולכן זאת גם עבירה שהסכנה שלה פחותה.
עבירות כאלה במתפרצת הן הרחקה כמעט אוטןמטית וסיכוי גבוה לפציעה.
כאן הורפורד עלה לסל כמעט מהמקום ולכן בקושי נפגע.
זאת עדיין עבירה מכוערת ומהלך מלוכלך, אבל פחות מסוכן.

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:55:37
Reply to  דובי

לא מסכים. עצם המעשה מסוכן מאוד. זה שבסופו של דבר התוצאה לא הייתה קטלנית לא פוטר את העבריין מעונש כבד. הוא היה צריך להיות מורחק על עצם העבירה. אם הורפורד היה נפצע העונש היה צריך להיות חמור יותר.

MBK
MBK
22/05/2018 6:19:09

פלגרנט 2 ???
לדעתי השופטים בדקו במוניטור אם לא הייתה עבירת תוקף של הורפורד

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
22/05/2018 6:46:31
Reply to  MBK

חחחחחח 100+

גיא רוזן
גיא רוזן
22/05/2018 6:21:32

גם לי זה הרגיש כמו פלייגרנט 2.
לטעמי, זו עבירה מהסוג שצריך להיות ברור שאין לה מקום בכדורסל.

תודה, עמית. תמיד כיף לקרוא את הפרספקטיבה הייחודית שלך.

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:53:34

תודה רבה. צריך להכחיד עבירות כאלה מהענף.

פאקו
Admin
22/05/2018 8:07:30

מצויין עמית. תהיה בריא ותמשיך להביא אותם (בטוח שיהיו עוד הרבה סיבות). מסוג הדברים שעליהם היה נאמר "פשיטא".
ו-MVP במקרה הזה זה Most Vicious Player?

ד"ר רזי הופמן
ד"ר רזי הופמן
22/05/2018 8:29:40

זה מצטרף לרשימה של החלטות תמוהות מאד של השופטים במשחקי בוסטון קבס בפליאוף.
הכותב, בכיין סדרתי 🙂

עידו גילרי
עידו גילרי
22/05/2018 9:01:08

זה היה מגוחך איך במשחק 3 הם העלו את סטיב ג'אבי שהסביר שבגלל שהורפורד נחת על הרגליים ולא נפל על הגב או משהו כזה אז זה לא פלייגרנט 2.
זה כמו להגיד שאם ירית על מישהו ולא פגעת אז זה רק רשלנות ולא ניסיון רצח.

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:52:07

+100

עגל שסבור שיש לפרק את ג"ס
עגל שסבור שיש לפרק את ג"ס
22/05/2018 12:26:17

תודה עמית. תהיה בריא.
אני מבין שבמהלך המשחק השופט לא ראה כל כך טוב מה קרה, אבל אחרי שהלכו למוניטור היו צריכים לתת פלגרנט 2, כדי להעביר מסר. בגלל שהדחיפה היתה חלשה היה להם קל להחליק את זה . . .

amitlahev
amitlahev
22/05/2018 13:52:51

נכון מאוד. המסר פה חשוב יותר מתוצאת הנפילה.

משיח
משיח
22/05/2018 14:34:56

תודה עמית

shlomy mazor
shlomy mazor
22/05/2018 16:16:58

סיקור מעולה ,תודה עמית.

Berch
Berch
22/05/2018 17:10:24

קצת באיחור אבל אם להורפורד היה את כישרון המשחק (התיאטראלי) של לברון סמית' היה מקבל אפילו פלגרנט 3 !!!
🙂

אחד העם
אחד העם
23/05/2018 12:27:15

השופטים הלכו לטובת הנפגע (בוסטון) בכך שהשאירו את גי אר על הפרקט